MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Maakt geluidskwaliteit wat uit? Natuurlijk!

zoeken in:
ArthurDZ schreef:
(quote)

Ja jij dan, ik antwoord gewoon op je vragen. Ik heb dit inderdaad geluisterd via mijn laptop (ik geloof best dat het via goede speakers wat dieper klinkt maar tot ik de plaat/cd heb moet het maar via spotify op de laptop, ben trouwens toch niet zo'n audiofiel), je ging inderdaad off topic, en verder heb ik inderdaad geen tegenargumenten Maar veeg gerust weg hoor Jordi, tot een heel interessant gesprek heeft het helaas niet geleid

https://i.imgur.com/75X2k7c.png

Wie is kamp Arthur en wie is team JM?

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik heb dit inderdaad geluisterd via mijn laptop (ik geloof best dat het via goede speakers wat dieper klinkt maar tot ik de plaat/cd heb moet het maar via spotify op de laptop, ben trouwens toch niet zo'n audiofiel)

Ik ben ook geen audiofiel, maar ik trek de grens bij laptopspeakers. Het enige wat daar nog fatsoenlijk uitkomt, is een akoestisch nummer.

#teamJM

Mausie schreef:
(quote)

Ik ben ook geen audiofiel, maar ik trek de grens bij laptopspeakers. Het enige wat daar nog fatsoenlijk uitkomt, is een akoestisch nummer.

Als ik spotify luister, dan is het via laptopspeakers. Valt goed mee hoor, heb een vrij recente laptop en het geluid is gewoon ok, geen last van gekraak, instrumenten die er niet uitspringen... voor wat ik maar nodig heb, is het zeker genoeg.

Ook ik ben echt heel boos op je.

ArthurDZ schreef:

Als ik spotify luister, dan is het via laptopspeakers. Valt goed mee hoor, heb een vrij recente laptop en het geluid is gewoon ok, geen last van gekraak, instrumenten die er niet uitspringen... voor wat ik maar nodig heb, is het zeker genoeg.

Lo-fi blackmetal, dat gaat helemaal jouw ding worden.

ArthurDZ schreef:

Als ik spotify luister, dan is het via laptopspeakers.

Zie hier, gespot in het wild: geen audiofiel maar een audiofoob

aerobag schreef:
(quote)

Zie hier, gespot in het wild: geen audiofiel maar een audiofoob

Ik zou mijn masterball maar vast bovenhalen hoor was ik van jou

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik zou mijn masterball maar vast bovenhalen hoor was ik van jou

Jij bent me wel een masterballetje waard hoor.

Misschien als iedereen hier nu een 10tje lapt kan deze arme man, tevens oud mod, misschien eindelijk wat goede boxen aanschaffen.

Onweerwolf
Zowel van fantastisch geluid als van minder fantastisch geluid valt gewoon te genieten.

Ik heb altijd aller tijden lijst opnames als podcast als wekker geprogrammeerd op mijn telefoon en dat is heerlijk wakker worden, soms geniet ik daar meer van dan het beluisteren van een favoriete plaat via mijn goede stereoset.

#teamarthur dus

Bij van die geluidssnobs vraag ik me altijd of of hun hele ervaring vergald wordt wanneer ze per ongeluk 1 klein ruisje horen ergens.

Af en toe een pokoe knallen door je laptopspeakers moet kunnen. Maar een heel album van Comus, nee, dat kan echt niet ArthurDZ. #teamJM

Onweerwolf schreef:

Bij van die geluidssnobs vraag ik me altijd of of hun hele ervaring vergald wordt wanneer ze per ongeluk 1 klein ruisje horen ergens.

Heeft niet zoveel met geluidssnobs te maken, dat praat je meer over de verschillen tussen redelijk geprijsde, fatsoenlijke speakers en HIFI ULTRABASS MAX WOOX HIGH END TURNED-UP-T0-11 speakers.

Muziek beluisteren op de doorsnee laptop/smartphone speaker is als kijken naar een film waar de buitenste 5 cm van het beeld weggesneden zijn. Tuurlijk je krijgt de boodschap nog mee en whatever floats your boat als dat betekent dat je even op wat langer op je nest kan liggen, maar waarom zou je jezelf als liefhebber dit continue aandoen

Onweerwolf
aerobag schreef:
(quote)

Heeft niet zoveel met geluidssnobs te maken, dat praat je meer over de verschillen tussen redelijk geprijsde, fatsoenlijke speakers en HIFI ULTRABASS MAX WOOX HIGH END TURNED-UP-T0-11 speakers.

Muziek beluisteren op de doorsnee laptop/smartphone speaker is als kijken naar een film waar de buitenste 5 cm van het beeld weggesneden zijn. Tuurlijk je krijgt de boodschap nog mee en whatever floats your boat als dat betekent dat je even op wat langer op je nest kan liggen, maar waarom zou je jezelf als liefhebber dit continue aandoen

Ik vind de verborgen suggestie hier dat je geen ekte liefhebber bent als je muziek luistert via een laptop laakbaar. Ik stel dat Arthur meer geniet van onbezorgd luisteren via zijn laptop dan iemand die zich drukt maakt of zijn geweldige systeem wel geweldig genoeg is.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind de verborgen suggestie hier dat je geen ekte liefhebber bent als je muziek luistert via een laptop laakbaar. Ik stel dat Arthur meer geniet van onbezorgd luisteren via zijn laptop dan iemand die zich drukt maakt of zijn geweldige systeem wel geweldig genoeg is.

Je mist de boodschap, ik heb het niet over twee extremen. De meeste laptop/telefoon speakers zijn niet ontworpen om een volwaardig geluid te produceren, een deel van de muziek raakt vervormd of gaat zelfs verloren. Ik heb het daarbij niet over een nuance verschil met een hifi set. Een fatsoenlijke koptelefoon op je laptop of telefoon aansluiten is niet zo'n grote moeite en het kwaliteitsverschil is aanzienlijk.

Tenzij je alleen maar Cindy Lee draait, net als ArthurDZ, dan maakt de kwaliteit natuurlijk geen ene reet uit

Onweerwolf
aerobag schreef:
(quote)

Je mist de boodschap, ik heb het niet over twee extremen. De meeste laptop/telefoon speakers zijn niet ontworpen om een volwaardig geluid te produceren, een deel van de muziek raakt vervormd of gaat zelfs verloren. Ik heb het daarbij niet over een nuance verschil met een hifi set. Een fatsoenlijke koptelefoon op je laptop of telefoon aansluiten is niet zo'n grote moeite en het kwaliteitsverschil is aanzienlijk.

Tenzij je alleen maar Cindy Lee draait, net als ArthurDZ, dan maakt de kwaliteit natuurlijk geen ene reet uit

Ik heb je boodschap niet gemist, ik vind het gewoon een slechte boodschap. Dat betere kwaliteit kan leiden tot meer genieten wil niet zeggen dat een gebrek aan kwaliteit zorgt voor onvoldoende genieten.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik heb je boodschap niet gemist, ik vind het gewoon een slechte boodschap. Dat betere kwaliteit kan leiden tot meer genieten wil niet zeggen dat een gebrek aan kwaliteit zorgt voor onvoldoende genieten.

Je snapt mij nog steeds niet helemaal geloof ik (of ik breng het verkeerd over), maar maak niet uit, luister gewoon naar muziek zoals als jij er het meeste beleving uithaalt, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Onweerwolf
aerobag schreef:
(quote)

Je snapt mij nog steeds niet helemaal geloof ik, maar maak niet uit, luister gewoon naar muziek zoals als jij er het meeste beleving uithaalt, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Wat snap ik niet dan? Wat is dan precies het punt dat je wilt maken?

Ik heb 2 exen. Beiden bezigden de gevleugelde uitspraak 'Als er maar geluid uit komt'. Ik had dus al vroeg in de relaties kunnen weten dat het slecht zou eindigen . Als iets niet klopt in het geluid en ik loop te zeiken dan wil mijn zoon de uitspraak nog wel eens tevoorschijn halen 'Als er maar geluid uit komt pa', om vervolgens lachend mijn nutteloze want wetende dat ik in de maling wordt genomen, maar toch afgevuurde tirade te ondergaan, al dan niet ondersteund met lijfstraf.

Ik snap dit soort mensen echt niet. Ok, mensen die doorslaan naar de andere kant doen soms ook wat overdreven, maar dan ga je naar flink bezig zijn met een hobby dus begrijp ik dat nog.
Mensen die muziek luisteren (dus niet even checken/proberen), of film kijken op een laptop kan ik niet serieus nemen, dat moet je gewoon niet willen.
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Ik heb wel vaak audioshows en flink geïnvesteerd in mijn luisterapoeratuur maar ook wel gevonden dat " mooie" muziek ook prima kan raken op een Simple portable radio , dus vol #teamarthur.
JM is sowieso een snob

Ik heb een auto die al even meegaat en die ik waarschijnlijk binnen 1-2 jaar ga inruilen voor wat anders. Daarom besloten dat ik het niet de moeite/het geld waard vind om de goedkope, ingebouwde boxen nog te vervangen door iets van goede kwaliteit en een (sub)woofer te plaatsen. Bij hogere volumes geeft het niet de optimale muziekbeleving, maar ik zet me daar zelf overheen (en zing gewoon net zo hard mee ). Het was op zich al een hele verbetering dat ik er twee jaar geleden een nieuwe (CarPlay) radio in heb laten zetten. Onderweg in de auto is nog altijd een van m'n favoriete momenten op muziek op te hebben, maar 'helaas' zijn mijn auto-uren de afgelopen 12 maanden met ca. 75% gedaald t.o.v. Pre-Co****

(quote)

Ik ben net zo onvriendelijk als anders, lijkt me.

Ik heb gewoon een bloedhekel aan het type gezeur wat ik hier lees. Iemand die een film op een laptop bekijkt kan daar net zo goed van genieten als iemand die een film in de hi-tech 5 bij 4 bioscoop van Bakema.nl bekijkt. Zulk soort mensen "niet kunnen begrijpen" vind ik echt een bizarre uitspraak. Geen wonder inderdaad dat al z'n exen hem er uit hebben geschopt.

Ik heb de discussie in gang gezet, ik krijg er best een strakke plasser van eigenlijk x

Als je niet minstens je muziek door speakers/koptelefoons van minstens € 5000,- luistert ben je geen muziekliefhebber.

Grapje natuurlijk x. Maar ik kan fatsoenlijk geluid wel waarderen en geniet ook wel meer van muziek over mijn Dali's in de woonkamer dan over de Edifiers bij mijn pc. Maar ik ga er niet specifiek voor in de woonkamer zitten als ik met iets anders bezig ben.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Ik heb de discussie in gang gezet, ik krijg er best een strakke plasser van eigenlijk x

Opnieuw blijkt: singles en seks - daar zit zo weinig muziek in dat een My First Sony volstaat

Onweerwolf
Nou, de schoolmeester is weer langsgeweest.

Blijkbaar mag je hier wel suggereren dat mensen die op hun laptop naar een film kijken niet goed wijs zijn maar iemand daarom een snob noemen is verboten. : ' )

Goed, dan weten we dat ook weer.

Laptops hebben doorgaans een scherper beeld dan televisies though.

Beeld kan inderdaad net zo goed op een kleiner scherm, moet je alleen wat dichterbij het scherm zitten. Met geluid is dat een ander verhaal.

En Onweerwolf, het punt dat oorspronkelijk bedoeld werd - mijn interpretatie natuurlijk - is dat er bij een plaat als First Utterance stukken muziek niet meer te horen zijn als je het vanuit de laptopboxjes afspeelt. Niet dat ArthurDZ minder van de muziek geniet. Wel dat we hem aanraden om het album ook eens uit degelijke boxen / koptelefoon / oortjes te gaan horen. Wat hij daar verder mee doet, en waar zijn voorkeur ligt, mag ie lekker zelf weten.

Dat mijn reactie en die van anderen initieel wat weinig genuanceerd was, heeft alles te maken met het hoge incrowd-gehalte.

Teunnis schreef:
het punt dat oorspronkelijk bedoeld werd - mijn interpretatie natuurlijk - is dat er bij een plaat als First Utterance stukken muziek niet meer te horen zijn als je het vanuit de laptopboxjes afspeelt. Niet dat ArthurDZ minder van de muziek geniet. Wel dat we hem aanraden om het album ook eens uit degelijke boxen / koptelefoon / oortjes te gaan horen. Wat hij daar verder mee doet, en waar zijn voorkeur ligt, mag ie lekker zelf weten.

Dit dus! We good tho, ArthurDZ? En Onweerwolf, denk aan je tikker man. We willen je nog niet kwijt hoor.

Onweerwolf
Teunnis schreef:
Beeld kan inderdaad net zo goed op een kleiner scherm, moet je alleen wat dichterbij het scherm zitten. Met geluid is dat een ander verhaal.

En Onweerwolf, het punt dat oorspronkelijk bedoeld werd - mijn interpretatie natuurlijk - is dat er bij een plaat als First Utterance stukken muziek niet meer te horen zijn als je het vanuit de laptopboxjes afspeelt. Niet dat ArthurDZ minder van de muziek geniet. Wel dat we hem aanraden om het album ook eens uit degelijke boxen / koptelefoon / oortjes te gaan horen. Wat hij daar verder mee doet, en waar zijn voorkeur ligt, mag ie lekker zelf weten.

Dat mijn reactie en die van anderen initieel wat weinig genuanceerd was, heeft alles te maken met het hoge incrowd-gehalte.

Maar, Teunnis, dat is niet waar ik over val.

Vanzelfsprekend is betere kwaliteit een andere ervaring en logischerwijze kun je stellen dat hoe beter de kwaliteit hoe beter de ervaring, kort door de bocht.

Het punt is echt dat er hier door sommigen, niet jij, wordt gesuggereerd dat er een bepaald soort minimum zou zijn, alles daarboven gaat van acceptabel tot fantastisch maar wat er onder zit dus zogenaamd niet. En dat vind ik onzin want die ervaring is gewoon subjectief. Arthur kan prima genieten van First Utterance via zijn laptop. Dat hij een andere ervaring en vermoedelijk betere ervaring heeft via een hi fi set doet daar niets aan af.

Zo is het, Onweerwolf. Laat de rest ons maar niet begrijpen. Jij en ik (en onze laptopboxjes) tegen de rest van de wereld vanaf nu

ArthurDZ schreef:
Zo is het, Onweerwolf. Laat de rest ons maar niet begrijpen. Jij en ik (en onze laptopboxjes) tegen de rest van de wereld vanaf nu

Nou #teamarthur is ondertussen best een flinke club geworden, een secretaris en penningmeester zijn zo langzamerhand broodnodig geworden

Onweerwolf
Rudi S schreef:
(quote)

Nou #teamarthur is ondertussen best een flinke club geworden, een secretaris en penningmeester zijn zo langzamerhand broodnodig geworden

Ik doe de PR wel.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik doe de PR wel.

Ja goed idee, we willen natuurlijk ook weer niet té veel mensen in onze club

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
(quote)

Ja goed idee, we willen natuurlijk ook weer niet té veel mensen in onze club

Precies! Alleen maar echte lo-fi bazen.

Iig zeker geen schoolmeesters.

tnf
Ik vraag me af wat er bij de processing van onderstaande stream (van Urgent FM) gaande is.

Want ik vind de muziek over het algemeen leuk en de programmering interessant, en tóch krijg ik er binnen een half uur barstende hoofdpijn van. Niet te doen. Het lijkt geen 'loudness war' te zijn, maar wat dan wel?

(Gelukkig hebben ze op Spotify nog een kanaal waar ze de meest recente toevoegingen aan de playlist verzamelen, maar liever had ik daarnaast gewoon de reguliere zender opgezet.)

http://urgentstream.radiostudio.be/live

Ter vergelijking: een andere Belgische zender met een vergelijkbaar format, Radio Scorpio, die ik wel gewoon voor langere tijd kan beluisteren:

http://193.190.253.57:8000/stream

Gast
geplaatst: vandaag om 11:06 uur

geplaatst: vandaag om 11:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.