MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Classic Albums (de BBC documentaire-reeks)

zoeken in:
Antonio
kaztor schreef:
(quote)

Waar het Z-woord valt kunnen we altijd wel genieten van Orbit's interessante (en vooral ook: smaakvolle) spitsvondigheden!

Een achterlijke snor... Dan denk ik toch eerder aan Eagles Of Death Metal!

Of Hitler, maar van zijn kortstondige carriere als zanger op bar mitzva's zijn nauwelijks opnames bewaard gebleven

Antonio
gipspoot schreef:

Maar toch...sommige mensen adoreren artiesten die eerder nieuwe wegen hebben ingeslagen een beetje teveel om hun attitude e.d. en daar hou ik niet zo van...

Ben nou trouwens ook niet helemaal nuchter maar dat terzijde

Natuurlijk bewonder ik Zappa ook wel om zijn (zoals jij dat noemt) ''attitude'', maar dankzij dat heeft hij wel 1 van de meest indrukwekkendste, omvangrijkste, experimenteelste en simpelweg prachtigste oeuvre's van de 2e helft van de 20e eeuw (en ver daarna) opgebouwd.

Wat ik wil zeggen is dat bij Frank het geblaat en de wol die je ervoor kreeg zeer zeker evenredig aan elkaar was

O ja, ik drink mezelf ook altijd eerst moed in voordat ik me op MuMe begeef hoor

Antonio schreef:
Kortzichtigheid en oogkleppen, dat is waarom...

Dit soort mensen zijn vermoedelijk het soort mensen wat op Rita Verdonk en Geert Wilders stemt

Dan ben ik vast een uitzondering.

Gister had ik Zappa's Sheik Yerbouti mee naar het werk en deed een collega het af als 'drukke herrie'. Ze vroeg hoe ik het heb ontdekt en wat ik erin hoor en ik antwoordde dat ik nou eenmaal open sta voor dat soort dingen en dat ik graag 'werk' wil doen voor het beluisteren van muziek. 'Maar dit is toch drukke herrie?' zei ze, en ik zei 'Dat vind jij misschien. Ik vind van niet. Ieder z'n eigen ding, en ik ga ook niet met vooroordelen strooien.' Na dat gezegd te hebben verzachtte ze haar toon en werd het gesprek gelijk wat interessanter over mensen en hun hobbies.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen te snel klaar staan met hun mening.

Maar hopelijk wel de muziek af gezet, omdat zij zich er aan stoorde?

Sheik Yerbouti drukke herrie? Dan heeft die deerne toch nog niet veel gehoord me dunkt...

kaztor schreef:

Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen te snel klaar staan met hun mening.

Hoezo te snel klaar staan, muziek is ontspanningsmiddel nr.1, natuurlijk hebben mensen daar een mening over, dus weten ze precies of ze iets leuk vinden als ze het voor de eerste keer horen. En sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo druk bezig met muziek als jij, dus hebben ze geen interesse om nieuwe genres te luisteren die ze op het eerste gezicht 'Herrie' vinden.

Nouja, ik snap ook niet helemaal waarom iemand voor zijn lol iedere keer weer kakafonisch getoeter en geblaas opzet, waar je in een gemiddelde kroeg een knal voor je kop voor zou krijgen als je het opzette
Veelzeggend is dat er vrijwel niets van Zlappa ooit voorbij komt op radio of televisie.. naast dat het iedere hook totaal mist is het na verloop van tijd ergerniswekkend. Leuke experimentele bedoelingen ten spijt. Niet alles wat "moeilijk" of experimenteel is is goed, maar dat is een les die je niet kwijt schijnt te kunnen aan die prog- of jazzhippies hier op het forum. IEn dan vind ik prog nog een heilig genre vergeleken bij die puberale ongein van grote kinderen zoals Beefheart of Zlappa

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de meeste albums van Zappa helemaal niet moeilijk. Vanaf het eerste moment kan ik me helemaal vinden in zijn muziek, zonder daar moeilijk voor te moeten doen. Misschien is het erg ingewikkeld om te spelen, dat geloof ik direct, maar dat mensen vinden dat Zappa moeilijk luistert, dat snap ik niet. Zeker de `80 er jaren zijn gewoon lekkere plaatjes.
Als je de humor niet leuk vindt, tja dan houdt het op, maar de hele tijd roepen dat zappa van die moeilijk luisterbare muziek maakt, dat is volgens mij niet terecht. En die sympho mensen erbij halen al helemaal niet.
Keep it greasy, bobby brown, dina moe hum, he`s so gay, de `84 band, de `88 band inclusief de bolero. Dat is toch allemaal niet zo vreemd of ingewikkeld.

En roepen dat het niet op de radio gedraaid wordt en daarom dus niet goed zou zijn is wel heel erg kortzichtig. Op de radio wordt alleen muziek gedraaid van mensen die dat kunnen betalen. Dat heeft niets met goed of slecht te maken.
Overigens heb ik geregeld zappa in een kroeg gedraaid(dancin fool, i have been in you - beiden van sheik yerbouty) en ben daarvoor nooit geslagen.

Oja, omdat jij het wel eens in de kroeg hebt gedraaid is inderdaad bewijs dat het overal ter wereld de floorkiller bij uitstek is Kom op, je begrijpt best wat ik bedoel, of je gaat weinig uit.. in het uitgaansleven hoor je geen Zappa en het zou er ook volstrekt niet passen. Dat het niet op de radio wordt gedraaid vind ik veelzeggender.. en dan bedoel ik niet 538 of gabber radio.. gewoon op de ouwe lullenzenders of de alternatieve zenders.. die muziek uit zijn eperimentele periodes is niet alleen beroerd, maar mist dus zoveel aangrijpingspunteh (hooks) dat het ook niet tussen Tool of King Crimson past, muziek die nog wel eens op de radio te horen is. Komt omdat Zlappa nu eenmaal vereenzaamde huiskamermuziek is voor freaks met een koptelefoon, zodat hun vrouw ze niet verlaat

Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt. En ik ga tegenwoordig weinig uit. Maar als ik zo naar je top 10 en je muzieksmaak kijk, dan kan ik me daar erg goed in vinden. Sterker nog, ik draai op dit moment jouw nr.1 . En ik denk dat we redelijk dezelfde stijlen kunnen waarderen. Maar bij mij komt daar nog snoeiharde nederlandstalige rammel punk en Zappa bij. (wat is jouw idee bij de talking heads?)
Eigenlijk vind ik het onbegrijpelik dat iemand die The Cure en Bowie op waarde weet te schatten zich niet in zappa kan vinden.(getuigt toch van een redelijke muzikale opvoeding )
Het heeft waarschijnlijk met je andere gevoel voor humor te maken en met het feit dat je een aantal "verkeerde" platen van Zappa hebt gehoord. De "guitar"albums trek ik ook niet.
Weleens "Moldy peaches" geluisterd? Vind ik ook meesterlijk.

Verder ga ik je niet proberen te overtuigen. Iedereen begrijpt weleens iets niet. Geeft niks. Er zijn genoeg andere leuke plaatjes om te draaien.

De platen die ik van Zappa heb gehoord zijn waarschijnlijk niet de goede nee, maar evengoed wel hoog gewaardeerd.. bij die platen denk ik inderdaad wel eens dat mensen daar naar luisteren om interessanterig te kunnen doen, net zoals Beefheart (niet doorheen te komen, irritante pretentieuze bullshit). Heb vroeger ook wel eens naar Foetus geluisterd (vond het zelfs gaaf) en zelfs John Zorn, maar daar ging ik op een gegeven moment echt niet meer voor mijn lol naar luisteren, de tegenzin om het op te zetten werd steeds groter. Ik zal de Moldy Peaches wel eens proberen.. van naam ken ik dat wel. Maar aan Zappa begin ik niet zo snel meer, mede vanwege de flauwheid. Lard en aanverwante acts hebben ook humor als belangrijke spil in hun muziek, en dat was erg leuk om ernaar te luisteren, maar nu eigenlijk ook niet meer.
En ik was een fervent stapper, maar heb nog nooit ergens Zappa gehoord, van bruine kroegen t/m underground clubs. Wat niet wil zeggen dat hij geen toegankelijker werk zal hebben, maar ga zeker niet zijn 677 albums beluisteren om daar achter te komen. En kennelijk ook niet zijn hooggewaardeerde platen, want die kennen een hoog blabla gehalte.
Talking Heads vind ik prima, alhoewel niet al hun werk.. ze zijn een beetje wisselvallig.

Volgens mij vind je de Moldy Peaches ook niets. Zit veel te veel humor in.

Ik heb trouwens wel 's heel Joe's Garage in de kroeg gehoord, maar dat terzijde.

Antonio
orbit schreef:

Veelzeggend is dat er vrijwel niets van Zlappa ooit voorbij komt op radio of televisie.. naast dat het iedere hook totaal mist is het na verloop van tijd ergerniswekkend.

die puberale ongein van grote kinderen zoals Beefheart of Zlappa

Reddeloos verloren die Orbit...

Dat Zappa nooit op de radio voorbij komt zegt alles over het zeer trieste en wanstaltige huidige omroepbestel (en de algemene maatschappelijke en moralistische teneergang van ons kikkerlandje), waarbij dj's je op vrijwel alle zenders de hele dag door dezelfde van hogerhand goedgekeurde plaatjes door je strot drukken...

Alles is voorgeprogrameerd en vastgelegd, de grote platenmaatschapijen steken ontelbare hoeveelheden geld in het pushen van hun product (lees : weer een overgeproduceerd en talentloos huppelkutje en/of sleepneger met hijgstem en suggestieve teksten) aan de radiozenders.

Alles wat ook maar enigzins afwijkt van het vastgelegde protocol, dat maakt bij voorbaat geen kans om op de radio te komen...

Ironisch dan toch dat ik vrijwel alle muziek waar ik naar luister (en zeker mijn favo artiesten) heb leren kennen ZONDER naar de radio te luisteren.
Feit is nou eenmaal dat sommige artiesten kunnen bestaan zonder airplay en onder de radar van het klootjesvolk, dat zulke artiesten vrijwel nooit en te nimmer op waarde zal schatten, dit mede door de opvoeding, sociale contacten en indoctrinatie van het omroepbestel.

Dat Zappa en Beefheart puberale ongein is, is natuurlijk klinklare onzin van iemand die zijn mening omtrent deze artiesten opbouwt op een uiterst instabiele fundering, waar nauwelijks voorbereidende werkzaamheden en investeringen aan vooraf gegaan zijn...

Gezemel in de ruimte mijn beste.. je probeert jezelf eruit te redden met wat kwatsch, maar je weet net zo goed als ik dat geen enkele nabije gast het zal waarderen als jij in zijn/haar ruimte die rotzooi van Zlappa of Beefheart gaat zitten luisteren op volume (en dat is al snel te groot bij deze non-artiesten). Waarom? Omdat het luister-onvriendelijke kutzooi is, alleen gewaardeerd door snobs die op zolderkamers met koptelefoon genoodzaakt zijn naar hun nonmuziek te luisteren.
Ik heb een enorm array aan muzieksmaak, maar de platen die ik van beide artiesten ken vallen niet eens onder muziek, maar onder gefreak met instrumenten.. en dat is nou net iets anders dan muziek. Zie ook daarom mijn post hiervoor over muziekzenders die het nog wél aandurven om iets anders te draaien dan de hijgnegers, ook die hebben geen boodschap aan dat gereutel van Zlappa, overleefd en passé.

Wat zit jou toch dwars, Orbit? Ik vind ook wel 's muziek niet leuk, maar jij zult niet rusten totdat je een artiest en de luisteraars tot aan de grond toe hebt afgezeken.

Eerlijk gezegd maak je jezelf alleen maar belachelijk op deze manier...

Kom op herman, het is allang verzand in een over en weer onzinnig steekspel waarbij de waarheid in het midden ligt, maar de argumentatie van mij stoort je weer eens? Wees eens niet zo vooringenomen, mensen mogen mijn redenaties dan belachelijk vinden, ik hun muziek en defensieve houding daaromtrend net zo. Heb daar eens respect voor ipv. het blindelings bijvallen van iedere tegenstander die ik heb in een argument..

En daarnaast geniet kaztor hier alleen maar van, daar doe ik het ook een beetje voor

Misschien moet je je laatste bericht morgen eens overlezen als je nuchter bent.

Heeft niets met vooringenomenheid te maken, wel met het feit dat jij geen moment onbenut laat om mensen zo belachelijk mogelijk te maken.

Antonio schreef:

Kortzichtigheid en oogkleppen, dat is waarom...

Je zou het eigenlijk domweg moeten negeren, maar daar respecteer ik Zappa en zijn nalatenschap gewoonweg teveel voor.

Dit soort mensen zijn vermoedelijk het soort mensen wat op Rita Verdonk en Geert Wilders stemt

Dit is het soort berichten waarover je je moet schamen, niet mijn attaques op Dweezil Conehead.. maar neem vooral je objectieve stelling in herman. Ik vind het vooral jammer dat je de humor in mijn berichten niet meer kunt zien en het feit dat dit gewoon een vermakelijk potje afzeiken wederzijds is geworden. Zoals kaztor al reeds heeft geconstateerd. Ik veracht een lulhannes als Zappa wel degelijk, maar respecteer heus degenen die ook dat tot belangrijke muziekgeschiedenis rekenen hoor, daarover hoef je je bij mij geen zorgen te maken, daar ben ik ook wel iets teveel weldenkend en goed opgevoed mens voor. Zo dronken ben ik nu ook weer niet En als ik nu zat ben, ben jij dat dus waarschijnlijk ook, zelfprojectie

stuart
orbit schreef:
Niet alles wat "moeilijk" of experimenteel is is goed

Dat is iig een 'nuchtere' en juiste opmerking.....

Frank Zappa onbeluisterbare herrie noemen is wel kort door de bocht. De muziek van Frank Zappa is wel complexer dan bv. Britney Spears en eist meer aandacht van de luisteraar dan de doorsnee top-40-deuntjes maar ik vind het niet echt zwaar of ontoegankelijk.
Ik heb ook een brede muzieksmaak (van licht klassiek tot metal) en ik heb ook een hekel een inhoudloze herrie (zoals "Metal Machine Music" van Lou Reed een voorbeeld van is) maar Frank Zappa hoort daar zeker NIET bij, integendeel, hij breng melodieuze muziek met veel variatie en vaak ook humor en/of maatschappijkritiek.
Ik ben het ook eens met de stelling dat experimenteel of 'moeilijk' niet noodzakelijk synoniem is van goed, ik hecht meer belang aan originaliteit en goede melodieën en teksten en Frank Zappa voldoet voor mij daaraan.

Als je goed luistert, dan kun je misschien zelfs de link leggen tussen Zappa en de Dead Kennedys. (behalve dan dat je ze allebei niet op de radio hoort.)
Waarbij ik eigenlijk wil opmerken dat "Fresh Fruit for Rotting Vegetables" van mij ook wel in deze serie mag worden opgenomen.

deric raven schreef:
Maar hopelijk wel de muziek af gezet, omdat zij zich er aan stoorde?

Zappa afzetten? Over mijn lijk!

Hooguit iets zachter.

stuart
...Hee....Tom Waits heeft ook geen 'classic' album toebedeeld gekregen; terecht

orbit schreef:
Dit is het soort berichten waarover je je moet schamen

Dat was ook een triest bericht inderdaad. Maar toch, iedereen vliegt wel eens uit de bocht. Jij bent daar onderhand allang overheen gegaan.

een vermakelijk potje afzeiken

Dat jij veel plezier beleeft aan de 'grote Orbit afzeikshow' moet jij weten, anderen storen zich behoorlijk aan je schofferende toon.

En als ik nu zat ben, ben jij dat dus waarschijnlijk ook, zelfprojectie

Ik was zo nuchter als maar kan zijn.

[Roel]
stuart schreef:
...Hee....Tom Waits heeft ook geen 'classic' album toebedeeld gekregen; terecht

ik had het nog niet opgemerkt maar het is inderdaad schandalig dat een man als tom waits geen vermelding krijgt

Wellicht is er weinig beeldmateriaal voor handen.

herman schreef:
(quote)

Dat was ook een triest bericht inderdaad. Maar toch, iedereen vliegt wel eens uit de bocht. Jij bent daar onderhand allang overheen gegaan.

Ik vond het inderdaad wel vermakelijk om eens lekker in overdrijvingen te spreken, maakt soms je punt helderder dan uitsluitend in politiek correcte christelijke bewoordingen te spreken. Maar kennelijk heb jij je site liever zo, het sluit prima aan bij het huidige beleid in dit land in elk geval

Antonio
orbit schreef:
je weet net zo goed als ik dat geen enkele nabije gast het zal waarderen als jij in zijn/haar ruimte die rotzooi van Zlappa of Beefheart gaat zitten luisteren op volume.

Misschien bevind jij je in zulke kringen, maar ik ken in mijn directe omgeving sowiso 5 vrienden/familieleden die FZ zeer zeker kunnen waarderen en die het absoluut niet erg vinden dat het volume hard staat.

Integendeel...

Antonio
orbit schreef:

Ik vind het vooral jammer dat je de humor in mijn berichten niet meer kunt zien

Wellicht je ''humor'' kenbaar maken door middel van wat smiley's ?

Als ik een mod was dan had ik dit al lang schoon geveegd.

Ik zal het even samen vatten:
Kaztor neemt Zappa mee naar het werk, en pleziert er collega's mee.
Antonio drinkt eerst moed in voordat hij wat op schrijft.
Orbit is als Zappa hater reddeloos verloren.
En Herman is altijd nuchter.

Klaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.