Muziek / Algemeen / Is Buma/Stemra gek geworden?
zoeken in:
0
geplaatst: 12 maart 2009, 13:17 uur
Rechter: toestaan iPod luisteren is openbaarmaking | Webwereld
Werkgever moet betalen voor gebruik iPod op werkvloer - update | tweakers.mobi
"Als een organisatie het toestaat dat werknemers via een radio of een iPod naar muziek luisteren, dan is er sprake van openbaarmaking van die muziek en moeten rechten worden afgedragen aan Buma/Stemra."
Bedrijven als de NS (!) kunnen een flinke rekening tegemoet zien als ze consequent zijn...
Werkgever moet betalen voor gebruik iPod op werkvloer - update | tweakers.mobi
"Als een organisatie het toestaat dat werknemers via een radio of een iPod naar muziek luisteren, dan is er sprake van openbaarmaking van die muziek en moeten rechten worden afgedragen aan Buma/Stemra."

Bedrijven als de NS (!) kunnen een flinke rekening tegemoet zien als ze consequent zijn...
0
geplaatst: 12 maart 2009, 13:23 uur
De NS zal nog wel meevallen, want treinreizigers zijn nog geen werknemers. Ik denk eerder aan bouwbedrijven. Maar hier past hoe dan ook maar een smiley inderdaad:

0
Sietse
geplaatst: 12 maart 2009, 13:40 uur
Die lui spoorden al niet en nu draven ze helemaal door.
0
Sietse
geplaatst: 12 maart 2009, 13:46 uur
Wordt denk ik tijd voor actie tegen dit soort praktijken.
Ik denk dat ik zo speakers buiten ga hangen ofzo, zodat iedereen kan luisteren naar de muziek die speel...
Ik denk dat ik zo speakers buiten ga hangen ofzo, zodat iedereen kan luisteren naar de muziek die speel...
0
geplaatst: 12 maart 2009, 14:07 uur
Wat maak je openbaar dan, radio is toch al een openbaar signaal?
0
geplaatst: 12 maart 2009, 16:03 uur
We moeten ook voorzichtig zijn met een topic als dit. Straks gaat een creatieve business development manager van de Buma verzinnen dat je voor elke post in dat topic belast kan worden met 13 cent (per dag uiteraard) 

0
titan (crew)
geplaatst: 12 maart 2009, 16:27 uur
Jesse schreef:
Sterker nog, radiozenders betalen al aan Buma voor de door hen gedraaide plaatjes.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 maart 2009, 16:46 uur
Zat er nou momenteel ook al een Buma-heffing op de aanschaf van een iPod?
0
geplaatst: 12 maart 2009, 17:14 uur
*Bertus zet de ramen open en geeft de volumeknop nog een zwiep de goede kant op*
0
geplaatst: 12 maart 2009, 18:38 uur
Casartelli schreef:
Ja.
Er zit overal buma heffing op. Stel je voor dat je legaal gedownloadde mp3's draait op een iPod die je in een club op een mixer aansluit. Dan vangt Buma geld van de heffingen op de mp3's, de ipod en het geld dat de club toch al betaalt...
Ik fluit voortaan op straat ook maar zelfbedachte liedjes, voordat je het weet heb je de buma achter je aan.

0
geplaatst: 12 maart 2009, 19:27 uur
Weet je dat zeker? Volgens mij waren er ooit plannen voor maar zijn die nooit doorgegaan.
0
geplaatst: 12 maart 2009, 22:34 uur
Da's dan mooi, dan kan de radio uit op het werk
. M'n eigen muziek bij m'n eigen machine, dat merkt niemand als ik de avonddienst heb... 
. M'n eigen muziek bij m'n eigen machine, dat merkt niemand als ik de avonddienst heb... 
0
geplaatst: 13 maart 2009, 01:47 uur
De redenering is dat werknemers beter werken met muziek, en dus is er bedrijfsbelang.
De volledige uitspraak is online na te lezen en lijkt te gek voor woorden. Zo claimt Suplacon op een bepaald moment dat de radio op de bedrijfsvloer alleen voor nieuwsberichten wordt gebruikt. Buma/Stemra antwoordt daarop dat ook jingles en tunes van het NOS Journaal tot beschermde werken horen.
Heeft Buma/Stemra ook last van de kredietcrisis en proberen ze op deze wijze extra geld te generen?
Overigens betalen ondernemers - zoals cafetariahouders - al honderden euro's per jaar om radiomuziek als achtergrondmuziek te af te spelen. Voor een ruimte van 100 m2 betaal je al ruim € 550 per jaar.
Gelukkig hebben ze in het België beter voor elkaar.
In België is er enkele jaren geleden een soortgelijk incident geweest tussen auteursrechtenorganisatie Sabam en een garage. Hier won de garagehouder echter omdat de werkplaats niet publiek toegankelijk was. Bovendien waren de werknemers allemaal bevriend, waardoor het afspelen in privésfeer gebeurde.
0
geplaatst: 13 maart 2009, 08:33 uur
Gaat Buma Stemra ook heffen als ik mijn oordopjes in heb? En als ik ooit een bedrijfje aan huis ga beginnen? Mag ik dan niet meer naar mijn Ipod luisteren zonder geld af te dragen.
Allemaal noodsprongen naar mijn mening. De muziekindustrie heeft gewoon gefaald in de tijd dat mp3's gemeen goed werden. Daar hadden ze destijds beter op moeten reageren. Beleid maken is vooruit denken, en niet hardnekkig vasthouden aan wat er is/was.
Allemaal noodsprongen naar mijn mening. De muziekindustrie heeft gewoon gefaald in de tijd dat mp3's gemeen goed werden. Daar hadden ze destijds beter op moeten reageren. Beleid maken is vooruit denken, en niet hardnekkig vasthouden aan wat er is/was.
0
geplaatst: 13 maart 2009, 09:57 uur

Snap ik ineens waarom ik vanochtend een e-mail kreeg of ik de mp3-bestanden van mijn persoonlijke schijf zou willen verwijderen.

0
Sietse
geplaatst: 13 maart 2009, 10:17 uur
weet je wat we eigenlijk allemaal moeten doen?
Met onze mp3speler op naar Buma/Stemra kantoor gaan en met z'n allen in de lobby gaan zitten, muzie kluisteren.
hahaha
Met onze mp3speler op naar Buma/Stemra kantoor gaan en met z'n allen in de lobby gaan zitten, muzie kluisteren.
hahaha
0
geplaatst: 13 maart 2009, 10:52 uur
Lijkt me een goed ideetje voor een volgende MuMe-meeting 
Overigens las ik net ook al ergens "Buma=Gestapo".

Overigens las ik net ook al ergens "Buma=Gestapo".
0
Relax
geplaatst: 13 maart 2009, 11:22 uur
Sietse schreef:
hahaha
hahaha
En dat komt de ME ons neerknuppelen ?

0
geplaatst: 13 maart 2009, 13:57 uur
BoordAppel schreef:
Weet je dat zeker? Volgens mij waren er ooit plannen voor maar zijn die nooit doorgegaan.
(quote)
Hmm, ik had zoiets wel gelezen, maar ik kan het nergens terugvinden. Het zal dus nog wel niet. Valt me dan weer mee van ze.

0
geplaatst: 14 maart 2009, 21:32 uur
Heeft De Jeugd van Tegenwoordig dus geen gelijk. Het is juist Buma zelf dat blijkbaar iedereen in z'n zak heeft.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 19 augustus 2009, 17:29 uur
Bij ons in Belgenland zijn het de bandieten van Sabam die dit regelen. Ik heb een radiootje in mijn kantoor staan, volgens de nieuwe reglementen zal de baas moeten auteursrechten betalen of die radio moet weg. Zucht, wat dan met de muziekbestanden op mp3-speler of op gsm? Als dat zo voortgaat zullen wij nog mogen betalen om te ademen. Niets tegen de muzikanten, zij moeten ook leven maar waar gaan wij naartoe. Ik werk bij een bouwonderneming: moet die radio van onze arbeiders op de werf dan ook uit?
O ja, mijn radiootje zou niet mogen spelen maar als ik een mp3-speler laat spelen en ik luister met hoofdtelefoon, dan is het wel ok omdat het dan niet "openbaar" gebeurt. Leve het asociaal gedrag!
O ja, mijn radiootje zou niet mogen spelen maar als ik een mp3-speler laat spelen en ik luister met hoofdtelefoon, dan is het wel ok omdat het dan niet "openbaar" gebeurt. Leve het asociaal gedrag!
0
geplaatst: 1 oktober 2009, 23:34 uur
Buma/Stemra vraagt draconisch bedrag voor embedden muziek
Komen we hier als MusicMeter niet mee in de problemen? Hier worden ook veel clips gepost (en ze zijn natuurlijk oproepbaar via de albums).
Komen we hier als MusicMeter niet mee in de problemen? Hier worden ook veel clips gepost (en ze zijn natuurlijk oproepbaar via de albums).
0
geplaatst: 2 oktober 2009, 00:04 uur
Goede vraag. Zou het daarom niet eens iets van deze tijd zijn om het innen van auteursrechten eens tegen het licht te houden. De techniek heeft er nu voor gezorgd dat dit nu mogelijk is. Daarnaast is het een goed middel om even te kunnen luisteren of iets voor je is. Het is kort door de bocht ook reclame voor de artiesten in kwestie. Anders geformuleerd, gaan ze niet hun eigen ramen ingooien op deze manier. Bijzondere muziek hoor je zelden op de radio en YouTube voorziet in deze behoefte. Kortom; het is ook een stukje reclame. Voor wat mij betreft handen af van hoe het nu is, "gewoon" vrije clips op het net. Zijn ze helemaal gek geworden.
0
geplaatst: 2 oktober 2009, 00:06 uur
Dat is dus dubbel geld vangen, eerst voor youtube en dan nog voor het embedden?
0
geplaatst: 2 oktober 2009, 00:14 uur
Hoe was het spreekwoord ook al weer van die klok en klepel? Buma-Stemra (en Sena) hebben niets met YouTube te maken. De grote vier (platenmaatschappijen wereldwijd) wenden zich regelmatig tot YouTube om content van hun website te verwijderen - dat zie je soms ook als je bepaalde content wilt aanklikken die opeens is verwijderd.
YouTube heeft volgens ramingen vorig jaar een verlies geleden van tussen de 350 en 600 miljoen dollar. De grootste kostenpost voor YouTube zit 'em in hardware en bandbreedte.
Buma/Stemra is in eerste instantie actief in Nederland en beschermt de belangen van de rechthebben en de uitvoerenden. Cafés betalen ook voor het afspelen van muziek.
YouTube heeft volgens ramingen vorig jaar een verlies geleden van tussen de 350 en 600 miljoen dollar. De grootste kostenpost voor YouTube zit 'em in hardware en bandbreedte.
Buma/Stemra is in eerste instantie actief in Nederland en beschermt de belangen van de rechthebben en de uitvoerenden. Cafés betalen ook voor het afspelen van muziek.
0
geplaatst: 2 oktober 2009, 11:50 uur
herman schreef:
Even los van wat ik van deze praktijken vind: Bij albums wordt er slechts gelinkt naar videos, en worden ze niet ge-embed, dat zou dus geen problemen mogen geven. Wanneer gebruikers van een forum dingen doen die copyright schenden (zoals het plaatsen van muziek) is het voor zover ik begrijp voldoende om als site bij een melding hiervan snel tot actie over te gaan. Ik neem dus aan dat het goede modereerbeleid hier voldoende is. Maar zodra er een brief in m'n bus ligt met een hoge rekening en gedreig met rechtzaken, is het natuurlijk over met de mogelijkheid tot het embedden van video's op deze site.
0
boomkat
geplaatst: 2 oktober 2009, 16:34 uur
Schandalig. Echt ik kan er met mijn hoofd niet bij. Hoe durven ze.
* denotes required fields.