MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
LucM schreef:
Van mij mag iedereen zingen over wat hij wil maar mijn probleem met Jeroen van der Boom is dat hij - ondanks de titel - ongeloofwaardig overkomt, het is alsof hij niet weet waarover hij zingt en de belabberde tekst draagt daar ook bij.

Grappig. Mijn vriendin zei dat net nog over Kane.
Een zanger die met z'n beperkte stem noten probeert te halen in plaats van het geloofwaardig te zingen. Tel daar bij op dat de muzikale begeleiding ondergeschikt is
- en dus totaal fantasieloos is - aan Onzer Aller Heilige Opper-Sint Dinand In De Gloria en je krijgt zoiets als een spuuglelijk, flinterdun behangetje.

Kane krijgt er weer lekker van langs!

pompompom schreef:
Kane krijgt er weer lekker van langs!

Ja, van mijn vriendin dus.

En in dit geval mag ze.

Arrie schreef:

#37. Lasgo - Over You
Het leukste tot nu toe. Het klinkt wel weer typisch Lasgo. Ik geloof dat ze een nieuwe zangeres hebben?

Al een tijdje hoor. Sinds Out Of My Mind (dus Gone en Lost waren ook met deze vrouw).

Oh, kan wel, ik volg het ook niet zo.

Nieuwe top40 is trouwens al te zien op chartbeat.nl. (Ray & Anita zijn inderdaad binnengekomen.)

Week 4: (Ik zal er maar eens vroeg bij zijn )

#28: Ray & Anita - In Da Name Of Love
Ik vind dit.... eigenlijk best okee! Het klinkt stukken professioneler dan de meeste andere house/dance-meuk. Het grijpt deels terug op het 2 Unlimited-oeuvre, maar de productie klinkt helemaal nu. Nee, dit mag ik graag horen. Leuk liedje!
Cijfer: 7. (Nou, da's dan de eerste voldoende!! )

#29: Cheryl Cole - Fight For This Love
In tegenstelling tot Ray & Anita vind ik dit erg saai en belegen klinken. Zoals Herman eerder terecht constateerde gaan dance en serieusheid nauwelijks samen; Dat is hier ook weer een relevante opvatting. Als er nog enige schwung in zou zitten zou het niet zozeer een probleem zijn, maar het swingt niet en de synths maken het geheel nog wat stoffiger.
Cijfer: 4.

#31: Jurk - Ik Zou Zo Graag
Ik stel me hier een betere versie van Acda & De Munnick voor. Het accoordenschema is zo simpel als wat, lijkt zo uit een toneelschool gewandeld te zijn, maar werkt aanstekelijk. De tekst is bij vlagen nauwelijks te verstaan, maar is best gevat. Het is in ieder geval niet de gebruikelijke rijmelarij zoals we die van teveel andere landgenoten kennen. De stemmen werken in ieder geval goed met de muziek.
Cijfer: 6.

#33: Alexandra Burke ft. Flo Rida - Bad Boys
Dat plastic beginnetje doet het ergste al vermoeden en het wordt niet veel beter. Het klinkt erg cut-and-paste en de soulvolle vocalen klinken nogal misplaatst. Typisch muziek voor warenhuizen.
Cijfer: 3.

#40: Alicia Keys - Try Sleeping With A Broken Heart
En hier hebben we dan de winnaar van week 4 en de eerste echt overtuigende plaat van dit jaar! Dit is weer eens pure Alicia Keys-bliss. Hemelse melodieën omhelzen een hemelse stem. Let op die piano aan het einde!
De binnenkomst op #40 is echter weinig hoopvol...
Cijfer: 9.

Gelet op het 'verdwenen uit de top 40'-lijstje: Heeft dat wangedrocht van David Guetta & Akon er écht 21 weken in gestaan..?

Ik vind die hele top 40 momenteel sowieso een beetje vreemd. Kijk eens naar de top 10 hoe achterlijk lang die platen er al in staan. Het lijkt alsof die lijst muurvast zit.

Ray & Anita zijn binnengekomen puur op basis van airplay, want de single is pas overmorgen uit, dus dat belooft nog wat Fijn dat er nog iemand is die het een beetje kan waarderen

What's next, de comeback van DJ Paul Elstak? Nou ja, ergens wil ik wel bier gaan drinken en met een breaklight gaan zwaaien als ik dit nummer hoor, maar een voldoende? Iedereen met een goedkope drumcomputer kan dit maken, en die Ray kan nog steeds niet rappen.
Cijfer: 4

Zo plastic zie je ze zelfs in de top 40 niet vaak. In vergelijking hiermee is Totally Spies het toppunt van realisme. Wat was er eerder, de voetbalvrouw of het rotte ei?
Cijfer: 2

Heb nooit de humor kunnen zien in Draadstaal, en ook hier vind ik dat cabereteske geklets en die dikke knipoog eerder irritant dan grappig. Ook vermoed ik dat de melodie is gejat, al kan ik het zo niet thuisbrengen. Verder lukt het me niet om echt een hekel te hebben aan dit nummer. Iets minder meligheid en ik zou gedwongen zijn om toe te moeten geven dat het een fraai liedje is. Nu blijft het hangen in mwah.
Cijfer: 5

Vijf nieuwe binnenkomers is echt te veel. Steeds maar nieuwe dingen moeten bedenken om de smaak van twaalfjarige meisjes af te zeiken... ik word er een beetje moedeloos van.
Bedenk zelf maar een commentaar met de woorden: 'nep', 'banaal' en 'platgetreden pad' en dan ga ik alvast verder naar Alicia Keys.

Iemand die echt kan zingen en spelen in de top 40, joepiedepoepie. Over het nummer kan ik niet echt heel enthousiast worden, ik heb Keys altijd een beetje een vlakke songschrijfster gevonden en ik vind dit een beetje een rommelig arrangement. Het outro is wel mooi. Goed, om niet te cynisch te worden, de eerste voorzichtige voldoende. Maar ik betwijfel of we hier te maken hebben met een nieuwe soulklassieker.
Cijfer: 6

Zal ik ook een - strenge maar rechtvaardige - beoordeling geven.

Week 4:

Het doet mij denken aan de vroegere 2 Unlimited, maar het nummer is niet zo aanstekelijk als hun grote hits van destijds. Het is wel professioneel in elkaar gestoken met aardige stemmen en het is best dansbaar. Voor het eerst dit jaar dat ik een voldoende kan geven, zij het een nipte.
Cijfer: 5,5

Volledig eens dat dance en serieusheid of pretentie niet samengaan. Als een dancenummer geen aanstekelijk ritme en melodie heeft heb ik er niets aan en dat is helaas het geval met dit nummer, hoe professioneel het ook mag lijken.
Cijfer: 3

Het doet mij ook denken aan Acda & De Munnick, het is sober geïnstrumenteerd waardoor het nummer beter tot zijn recht komt en het klinkt ook geloofwaardiger dan bv. Jeroen van der Boom. Al weet het nummer mij niet echt te boeien.

Een te doorsnee nummer dat monotoon voortdreunt, het verveelt al heel snel en de zang vind ik kleurloos. Behangmuzak voor warenhuizen, inderdaad.
Cijfer: 2,5

Alicia Keys is beslist één van de betere hitparade-artiesten met een goede stem en degelijke songs wat hier weer het geval is maar de vrij bombastische en wat gladde productie steekt mij tegen, de percussie is teveel naar voren gemixt met ook teveel synths. Die piano op het einde is hemels maar had ik meer willen horen. Toch wel het beste nummer tot nu toe dit jaar.
Cijfer: 6

Nadat de eerste 3 weken rampzalig waren toch een beetje hoop.

kaztor schreef:
Zoals Herman eerder terecht constateerde gaan dance en serieusheid nauwelijks samen

Even nuanceren: dat gaat alleen op voor de dance die je in de top 40 treft (en er zijn ook uitzonderingen). Voor andere dance gelden weer andere wetten.

Week 4: (Ik zal er maar eens vroeg bij zijn )

Ik vind dit toch wel erg tegenvallen, en de 2 Unlimited singles die ik ken (de meeste toch wel) vind ik toch vele malen leuker. Ik had het leuker gevonden als ze het lekker jaren 90 hadden laten klinken, ik hou daar wel van. Maar ze proberen modern te klinken, en dat pakt voor mij niet goed uit. Ik vind dat het daardoor erg identiteitsloos klinken. Echt slecht is het niet, en het luistert wel lekker weg. Ben het grotendeels wel met LucM eens. Daarom nog een voldoende.
Cijfer: 5,5

Ik had nog nooit van deze zangeres gehoord, maar ze weet zich ook op geen enkel vlak te onderscheiden van alle andere zangeresjes die er zijn. Het liedje klinkt alsof ik het al eerder heb gehoord. Maar het is echt een het-ene-oor-in-het-andere-oor-uit-liedje. Ik kan me goed voorstellen dat dit een hit wordt, het luistert lekker weg, het zingt lekker mee. Maar mij laat het volledig koud.
Cijfer: 4

Heeft wel wat weg van Acda en de Munnik. Het pianodeuntje is wel aardig, de tekst is niet slecht, maar ook niet dat ik zeg: leuk! Het nummer lijkt alleen nergens naar heen te gaan, en de zang is ook niet geweldig. Het begon goed, maar verder lijkt het wel alleen maar een heel lang couplet te zijn of iets dergelijks. Toch jammer, ik heb het idee dat hier veel meer had ingezeten.

Ontzettend plat en plastic nummer inderdaad. Het nummer begint me op de helft al de keel uit te hangen. Vervelend, zeurderig refrein. En dan komt die vervelende Flo Rida ook nog eens langs. Zijn rap vind ik altijd ontzettend slecht. Ik hoop niet dat dit nummer een grote hit wordt, ik ben het nu al zat.
Cijfer: 2,5

Alicia Keys heb ik wel waardering voor. Haar muziek vind ik over het algemeen erg sterk, en ze schrijft het nog zelf ook. Plus dat ze er nog piano bij speelt. Tuurlijk, dat komt wel vaker voor, Lady Gaga doet het ook. Maar ik heb meer met Alicia Keys, en dan weet ze ook nog eens te scoren. Ze heeft een mooie stem, en dit nummer is zoals ik gewend ben weer prima.
Cijfer: 8

Try Sleeping With A Broken Heart vind ik haar beste single tot nu toe. Ik hoop ook op een hit voor Alicia.

Sandokan-veld schreef:
Vijf nieuwe binnenkomers is echt te veel. Steeds maar nieuwe dingen moeten bedenken om de smaak van twaalfjarige meisjes af te zeiken... ik word er een beetje moedeloos van.
Bedenk zelf maar een commentaar met de woorden: 'nep', 'banaal' en 'platgetreden pad' en dan ga ik alvast verder naar Alicia Keys.

Very Nice deze topic kissebissen over hits en shits maar Musicfriek , als chartwatcher moet ik je even aanvullen de top 40 wordt nowadays samengesteld op 4 factoren 1. downloads (itunes 4aimmusic) 2. CD singles,3. CMO (muziekonderzoek Vos & Janssen Nijmegen die ook vel muziekonderzoek voor oa Top 2000 doen) ( 1 t/m 3 wegen 50 %) en de andere 50 % is radioindustrie ofwel met een modern woord airplay . de playlijsten van 3FM Radio 538 Q music Slam FM en TMF .

single van Alicia is inderdaad top een 8 die van Jurk daarentegen very boring (5) ik heb het niet zo op cabaretiers die zichzelf in een hit hijsen en dan ook nog zo mooi proberen te zingen (Duewt van Herman en Brigitte was grandioos) Caro Emrals geef ik ook een 8 die kwam in de laatste top 40 van 2009 binnen maar door haar Noorderslagoptreden en 3FM megahitpush staat ze nu 1 op itunes , die zien we erg hoog in de top 40 terug binnenkort

tussenstand Frankly Five

1. Try sleeping with a broken heart - Alicia Keys
2. A night like this - Caro Emerald
3. Bad romance - Lady Gaga
4. Russian roulette - Rihanna
5. Tik tok - Ke$ha

all Ladies

wilt u even door de typfouten lezen Caro Emerald dus en niet Duewt maar Duet )

Ik weet hoe de top 40 samengesteld wordt Het zal de maand januari wel zijn dat alles zo blijft hangen. Het viel me gewoon heel erg op.

Enne, je kunt je bericht editen, klik maar eens op 1 na laatste icoon helemaal rechtsboven in de hoek van je eigen bericht.

Het is dat het al in 2009 verscheen, maar Caro krijgt van mij een 9,5!

Al die onvoldoendes voor Cheryl Cole. Heerlijk fijn (plasic) popplaatje.

Ik kom er nu achter dat ze van Girls Aloud is. Sorry, dan vind ik Girls Aloud toch stukken leuker. Ik vind het trouwens niet eens zo verschrikkelijk slecht ofzo, het doet me gewoon niks.

Girls Aloud maakt muziek met wat meer edge. Dit is gewoon een standaard plaat.

Wie weet kunnen we hier binnenkort Tears Run Rings van Marc Almond verwachten. Het nummer staat nu op 7 in de downloadcharts van iTunes (naar aanleiding van de dood van Arjen Grolleman die groot Almond-fan was).

Er is ook een oproep om het op elke zender om 15.00 uur te draaien maandag. Ik weet niet of daar al gehoor aan is gegeven.

Edit: Radio Veronica, KX Radio, Radio 2, Kink FM en 3FM doen mee aan de actie, Radio 538 is in beraad, ondanks dat het niet in de playlist van de zender past.
Q-Music doet niet mee, omdat ze het willen laten bij de aandacht die er in de ochtendshow was. Erg hoor, één alternatief nummertje draaien
Mooie actie.

Als Tears Run rings op de playlists komt van 3FM of 538 en Q , dan is een top 40 notering veroorloofd want airplay telt voor 50 % .de top 40 is erg streng de. ituneschart is erg dynamisch ziet wat de Nederlandse Haiti actie alweer heeft veroorzaakt . Kane met No Surrender staat alweer 2 in de lijst (in de single top 100 is itunes een hele dominante factor ) het nummer Stranded van Bono the Edge Jay Z en Rihanna staat alweer bijna een dag op 1 na de uitzending vannacht

Joren999 schreef:
Radio 538 is in beraad, ondanks dat het niet in de playlist van de zender past.
Q-Music doet niet mee, omdat ze het willen laten bij de aandacht die er in de ochtendshow was. Erg hoor, één alternatief nummertje draaien

Ja, stel je voor dat ze eens wat anders draaien. Dat gaat niet zomaar!!

Van mij mag Marc. Ik heb alvast een 8 klaarliggen!

Van mij mag Tears Run Rings ook een re-entry beleven, prima single. Misschien het begin van een kleine 80's revival in de lijst?

Naast de officiële factoren die frankly noemt, geloof ik dat de nederlandse top 40 ook veel 'nabewerkt' wordt. Terwijl Michael Jackson met minstens 10 songs in de megatop 50 kwam, ook top 10, liet de top 40 maar één song toe (Billie Jean). Idem Ramses Shaffy. Zo'n kortstondig eenweekssucces als Tears run rings zullen ze er niet inzetten.
En alternatief? Het was een top 5 succes in 1988...

Ranboy, itunes heeft alle MJ's op hun site gezet na zijn dood maar de Top 40 nam alleen Billy Jean mee, simpelweg omdat deze op de playlists stond ( was ook TMF superclip) een top 40 met 20 Michael Jackson noteringen is dan weer niet uit te zenden natuurlijk spelen er belangen bij Billy Jean was de postume grote hit dat mag je wel concluderen al die andere Michael Jackson tracks zakten al snel in de ituneschart . je noemt het nabewerken ik noem het nauwkeurigheid ;-D

Begrijp me goed, dat 'nabewerken' is juist heel prettig, daardoor is de top 40 een 'mooie' lijst waar het chartverloop redelijk vloeiend is (binnenkomen, stijgen, blijven staan, dalen en eruit). Ook die typische top 40-gewoonte dat de laatste posities, met name nr 40 zelf, zakkende platen zijn, vind ik esthetisch erg mooi. Logischerwijze zou in de helft van alle top 40's de nummer 40 moeten binnenkomen, in de praktijk is dat veel minder. Dat is geen kritiek, dat maakt hem juist hanteerbaar en overzichtelijk.

Inderdaad de top 40 zit statististischer ook veel beter in elkaar dan de top 100 hoe objectief de laatste ook is . ik vind het een "kille "verkooplijst (met die rare onnatuurlijke chartruns een Mandy Huydts die hoger eindigt dan Woman van Anouk kan er bij mij niet in ;-D)) De nationale hitparade was veel beter die kon je naast de Top 40 leggen en was een gezonde concurrent. de chartruns in de Top 40 worden ook veel meer bewaakt . het is alleen jammer dat de platen er zo ellendig lang in blijven maar dat zegt ook iets over deze tijd . verkoopcijfers zijn ook enorm laag, een paar dagen itunescijfers van Jurk is al een nr 1 in de top 100 .

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.