Muziek / Algemeen / Doodlopend straatje
zoeken in:
0
pretfrit
geplaatst: 16 januari 2010, 18:24 uur
The Scientist schreef:
En wil je serieus zeggen dat mensen bij een jazzplaat meer waarde aan mijn oordeel dan aan jouw oordeel zouden moeten hechten omdat ik meer jazz ken?..
...........
mits voldoende onderbouwd, iets toe.
En wil je serieus zeggen dat mensen bij een jazzplaat meer waarde aan mijn oordeel dan aan jouw oordeel zouden moeten hechten omdat ik meer jazz ken?..
...........
mits voldoende onderbouwd, iets toe.
Dat eerste doe ik dus wel,(niet direct bij jouw, maar wel bij genrekenners in het algemeen)) en de praktijk heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
precies..."mits voldoende onderbouwd". en wat heb je nodig voor een steekhoudende onderbouwing heer SCIENTIS?
kennis..(en dat hoeft niet heel veel te zijn)
0
geplaatst: 16 januari 2010, 18:28 uur
pretfrit schreef:
Dat eerste doe ik dus wel,(niet direct bij jouw, maar wel bij genrekenners in het algemeen)) en de praktijk heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
(quote)
Maar dat komt omdat jij op bepaalde gebieden dezelfde smaak hebt als ik, of die algemene genrekennis...
Ik kan me niet voorstellen dat als reptile71 (willekeurige keuze
) aan een jazzplaat wil beginnen hij een plaat gaat luisteren die ik 5* geef maar orbit 1*..precies..."mits voldoende onderbouwd". en wat heb je nodig voor een steekhoudende onderbouwing heer SCIENTIS?
kennis..(en dat hoeft niet heel veel te zijn)
Nee... een omschrijving van de muziek en de emoties die het bij je teweegbracht.. Onderbouwen als in 'de factoren benoemen die tot je waardering hebben geleid'
0
pretfrit
geplaatst: 16 januari 2010, 18:39 uur
The Scientist schreef:
Hmmm... dat is mij toch echt 'gelukt'... Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen... je beoordeelt muziek toch op wat je hoort, niet op een hoop randverschijnselen?
Hmmm... dat is mij toch echt 'gelukt'... Ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen... je beoordeelt muziek toch op wat je hoort, niet op een hoop randverschijnselen?
wat luisterden jullie thuis voor muziek? wie waren je "vriendjes" op mume? wat was je doel toen je je inschreef op mume?. Welke muzike luisterde je voor dat je naar je eerste jazzalbum luisterde?
allemaal randverschijnselen...
die er voor gezorgd hebben dat jij nu van die teringherrie kunt genieten

3 jaar geleden kocht ik "Kind of Blue" mijn eerste jazzalbum. die vond ik inderdaad ook geweldig. kwam er toen achter dat vrijwel alle favoriete pop/rock die ik luisterde jazz invloeden had. De familie van mijn moeder spelen allemaal (
edit: overdreven...een stuk of 6 personen) blaasinstrumenten...ectetcDie eerste beoordelingen waren puur op gevoel...maar mijn gevoel zat al bij de jazz. stel dat ik die voorgeschiedenis (of noem het kennis) niet gehad had? dan had ik een ander kader gehad en het mischien zenuwachtig getoeter gevonden. dan had er dus 1* gestaan die voor de liefhebber niets over het album hadden gezegd, maar alles over mijn hekel aan "zenuwachtig getoeter".
0
geplaatst: 16 januari 2010, 18:41 uur
The Scientist schreef:
Dan verander je daarin denk ik sterk van mij.. dat verschil zal bij mij hoogstens ontstaan doordat ik een algemene herwaardering van mijn stemmen in zal voeren doordat ik dusdanig onder de indruk zou zijn van reggae..
Ik denk dus dat het herwaarderen van die eerste plaat die je hoort eerder ligt aan een verandering in je smaak, dan aan een verandering in je kennis... En bij een verandering in smaak geeft die verandering in waardering juist prachtig de dynamiek in je stemmen weer...
En wil je serieus zeggen dat mensen bij een jazzplaat meer waarde aan mijn oordeel dan aan jouw oordeel zouden moeten hechten omdat ik meer jazz ken?.. Dat lijkt me echt van de gekken, vooral voor users die zich meer met jouw smaak kunnen identificeren... Dus wat dat betreft voegt ook jouw beoordeling, mits voldoende onderbouwd, iets toe.
(quote)
Dan verander je daarin denk ik sterk van mij.. dat verschil zal bij mij hoogstens ontstaan doordat ik een algemene herwaardering van mijn stemmen in zal voeren doordat ik dusdanig onder de indruk zou zijn van reggae..
Ik denk dus dat het herwaarderen van die eerste plaat die je hoort eerder ligt aan een verandering in je smaak, dan aan een verandering in je kennis... En bij een verandering in smaak geeft die verandering in waardering juist prachtig de dynamiek in je stemmen weer...
En wil je serieus zeggen dat mensen bij een jazzplaat meer waarde aan mijn oordeel dan aan jouw oordeel zouden moeten hechten omdat ik meer jazz ken?.. Dat lijkt me echt van de gekken, vooral voor users die zich meer met jouw smaak kunnen identificeren... Dus wat dat betreft voegt ook jouw beoordeling, mits voldoende onderbouwd, iets toe.
Voor users die mijn muzieksmaak hebben zal het misschien nuttig zijn ja.. voor users die van jazz houden (en het vaakst aanwezig zijn bij zo'n topic) zal jouw oordeel ze oneindig veel meer zeggen.
Evenals mijn oordeel misschien weer vaker zal worden geraadpleegd als het om idm gaat of indsutrial.. je neemt dat soort zaken heus makkelijker aan van iemand met enige kennis en verstand ervan dan van iemand die net komt kijken.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 18:48 uur
pretfrit schreef:
dat vind jij....bekeken vanuit jouw kader. wie zegt dat die lui geen ander kaasje hebben gegeten
Iedereen handelt vanuit eigen context, dat is niet per-sé fout of vraagt niet altijd om verandering.
(quote)
dat vind jij....bekeken vanuit jouw kader. wie zegt dat die lui geen ander kaasje hebben gegeten
Iedereen handelt vanuit eigen context, dat is niet per-sé fout of vraagt niet altijd om verandering.
Uit een commentaar of post kan ik het kaasje meestal wel herkennen.. een blik door iemands stemmenlijst kan ook wonderen doen.
Ik ben gewoon van mening dat je erg slecht negatief kunt beoordelen zonder enig referentiekader.. van mij mag het, maar ik zal het altijd met argusogen bekijken.
In dat licht vind ik posts als "hier kan ik even niks mee" het meest positief. Dat is niet meteen afwijzend, maar geeft aan dat je te overweldigd bent door een nieuwe luisterervaring (en niet persé positief) om er meteen op te willen reageren. Als de overweldiging toch overwegend positief was zul je bij de échte liefhebbers zien dat ze er nog op terugkomen en vanzelf meer uit het genre gaan opduiken. Zo is het bijvoorbeeld met Van De Griend en electronic gegaan, stukje bij beetje..
Ik ben het dus ook niet helemaal met je eens dat je op een bepaalde leeftijd vast zit in je smaakpatroon.. er kunnen nog radicaal andere dingen bij. Maar je moet wel dingen horen die je bevallen. Zo weet ik dat ik nog wel een klassieke muziek periode ga krijgen (ik stel hem uit), want veel daarvan bevalt me wel.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 19:46 uur
pretfrit schreef:
wat luisterden jullie thuis voor muziek? wie waren je "vriendjes" op mume? wat was je doel toen je je inschreef op mume?. Welke muzike luisterde je voor dat je naar je eerste jazzalbum luisterde?
(quote)
Niet de randverschijnselen die ik bedoel, dit is gewoon een beschrijving van het fenomeen smaak en waar die door beinvloed wordt..
Bovendien heeft die alleen invloed op wat de muziek met je doet, en niet op de beoordeling an sich, enkel als gevolg van dat de muziek je waarschijnlijk meer aanspreekt..
Randverschijnselen die ik bedoel zijn 'het album heeft invloed gehad op bands die erna kwamen' en dat type non-argumenten dat sommige gebruikers maar al te graag gebruiken om een plaat een hoog cijfer te geven..
0
Misterfool
geplaatst: 16 januari 2010, 19:47 uur
ik vind dat je muziek mag luisteren en beoordelen ongeacht je muzikale voorkeur of ervaring met een muziekgenre. Er wordt hier op deze site(eigenlijk)overal ) wel eens gezeurd als je een negatieve reactie geeft. nou ben ik hier zelf ook vaak genoeg in de fout mee gegaan(ik geef dit gelijk toe) maar zelfs een negatieve reactie die goed geformuleerd is wordt vaak gezien als aanval. dit zie je het meest bij de zogenaamde "klassiekers" als dsotm,disintergration en natuurlijk ok computer. het is gewoon jammer dat sommige users een negatieve reactie gelijk moeten afmaken.
@ scientist. ben het niet helemaal met je eens. als een album invloed gehad heeft op een stroming die jij mooi vind mag dat album toch gewoon een hoger cijfer geven. het is niet objectief maar muziek wordt überhaupt subjectief beoordeeld. ik snap goed dat het voor sommige users het verschil vormt tussen 4,5* en 5*
@ scientist. ben het niet helemaal met je eens. als een album invloed gehad heeft op een stroming die jij mooi vind mag dat album toch gewoon een hoger cijfer geven. het is niet objectief maar muziek wordt überhaupt subjectief beoordeeld. ik snap goed dat het voor sommige users het verschil vormt tussen 4,5* en 5*
0
geplaatst: 16 januari 2010, 20:20 uur
Dat mag je best, maar ik vind het persoonlijk niet nodig.. Ik beoordeel op hoe de muziek klinkt, niet op wat hij heeft voortgebracht..
0
Misterfool
geplaatst: 16 januari 2010, 20:23 uur
ik neem het niet mee in mijn beoordeling hoor. alleen ik kan het goed voorstellen dat anderen dat wel doen.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 20:40 uur
The Scientist schreef:
Wat is toch die obsessie die mensen hier hebben dat hun favoriete albums maar een hoge beoordeling moeten krijgen?
Wat je zou wensen is inderdaad dat deze discussie niet hierover gaat. Te vaak zie ik in topics als deze dat dit op de achtergrond meespeelt. De user wil bij ´zijn album´ geen verontreinigende lage stemmen en/of ´onoordeelkundige negatieve meningen´. Wat is toch die obsessie die mensen hier hebben dat hun favoriete albums maar een hoge beoordeling moeten krijgen?
Zeker als het dan om zelfverklaarde kenners gaat hebben die namelijk zelf ook nogal eens boter op hun hoofd. De Rihanna-fans doen niet veel mee in deze discussie maar vinden het ook niet leuk als de zoveelste wijsneus op een snerende manier hun favoriet onderuit trapt. Zij hebben daar zelfs meer mee te maken dan de jazzliefhebber.
Voor wie denkt dat het heel iets anders is of je Rihanna afvalt of Eric Dolphy: pas op want ik ben het niet met je eens
.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 20:42 uur
Misterfool schreef:
ik neem het niet mee in mijn beoordeling hoor. alleen ik kan het goed voorstellen dat anderen dat wel doen.
Oh ja dat gebeurt zeker. Vaak ook onbewust.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 20:48 uur
sq schreef:
(quote)
Wat je zou wensen is inderdaad dat deze discussie niet hierover gaat. Te vaak zie ik in topics als deze dat dit op de achtergrond meespeelt. De user wil bij ´zijn album´ geen verontreinigende lage stemmen en/of ´onoordeelkundige negatieve meningen´. Beslist niet de reden dat ik dit topic heb geopend hoor..
Was naar aanleiding van een van de zovele reacties bij bijvoorbeeld The xx, een plaat waarvan het me verder koud laat wat het gemiddelde zal zijn.. zoals met de meeste andere platen trouwens.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 20:55 uur
Sommige users geven hooggewaardeerde albums juist een lage quotering omdat die in hun ogen overgewaardeerd is. Er zijn (naast heel wat hoge stemmen uiteraard) ook tal van lage stemmen voor OK Computer, ook hen beïnvloedt de status van een album (maar dan op een andere manier). Relatief onbekende albums hebben daar weinig of geen last van.
Ik heb mij met de aankoop of beluistering vooral laten bepalen door mijn smaak en de algemene waardering van het album (critici, kennissen, MuMe). Ik denk dat zowat alle users veeleer een album met een hoog stemgemiddelde gaan beluisteren dan met een laag. OK Computer is niet toevallig ook het meest beoordeelde album, er is een vaak een rechtstreeks verband tussen het stemgemiddelde en het aantal stemmen.
Van Rihanna heb ik ook eens een album beluisterd omdat zij zeer goed verkocht en ik vind er niets aan, maar ik heb dat ook beargumenteerd.
Ik heb mij met de aankoop of beluistering vooral laten bepalen door mijn smaak en de algemene waardering van het album (critici, kennissen, MuMe). Ik denk dat zowat alle users veeleer een album met een hoog stemgemiddelde gaan beluisteren dan met een laag. OK Computer is niet toevallig ook het meest beoordeelde album, er is een vaak een rechtstreeks verband tussen het stemgemiddelde en het aantal stemmen.
Van Rihanna heb ik ook eens een album beluisterd omdat zij zeer goed verkocht en ik vind er niets aan, maar ik heb dat ook beargumenteerd.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 21:25 uur
Nouja, in dit geval dus niet met het "stemgemiddelde", maar eerder met de hoeveelheid users die de plaat in hun top10 hebben staan..
En uiteraard wekt de nummer1 van de top250 nieuwsgierigheid op, net zoals andere platen uit jouw favoriete genres die opeens heel hoog scoren.. maar dat is best een gunstig bijkomend effect van MuMe. Daardoor kom je als nieuweling in elk geval snel in aanraking met een reeks albums die van waarde zijn.
En uiteraard wekt de nummer1 van de top250 nieuwsgierigheid op, net zoals andere platen uit jouw favoriete genres die opeens heel hoog scoren.. maar dat is best een gunstig bijkomend effect van MuMe. Daardoor kom je als nieuweling in elk geval snel in aanraking met een reeks albums die van waarde zijn.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 22:01 uur
orbit schreef:
Daardoor kom je als nieuweling in elk geval snel in aanraking met een reeks albums die van waarde zijn.
Daardoor kom je als nieuweling in elk geval snel in aanraking met een reeks albums die van waarde zijn.
En dat is nog eens een subjectief waardeoordeel.
Ik verafschuw het merendeel van de albums in jouw top 10. Maakt mij dat een mindere muziekluisteraar? Wat een ontzettend elitair topic toch weer. Laat mensen toch mooi vinden wat ze mooi vinden. Ze zullen zich pas verdiepen in muziek als ze daar zelf zin in hebben. Alle druk van buitenaf zal enkel averechts werken. Deze mensen staan op een kruispunt in hun muzikale leven. Drijf ze dan niet je doodlopende straatje in.
0
geplaatst: 16 januari 2010, 22:29 uur
Heb ik het hier over mijn top10 dan?
En je wilt zeggen dat de platen in de top250 geen aardig startpunt vormen voor je muzikale ontdekkingstocht? Dan komen mensen ook niet zo snel bij die kampvuur liederen van ouwe chagrijnige Dylan..
Verder lees je denk ik al net zo slecht als dat ik jouw top10 vind.. er worden hier juist best zinnige dingen gezegd over refereren naar muziek. Als je het te elitair vind allemaal, dan sluit je het topic toch lekker?
En je wilt zeggen dat de platen in de top250 geen aardig startpunt vormen voor je muzikale ontdekkingstocht? Dan komen mensen ook niet zo snel bij die kampvuur liederen van ouwe chagrijnige Dylan..
Verder lees je denk ik al net zo slecht als dat ik jouw top10 vind.. er worden hier juist best zinnige dingen gezegd over refereren naar muziek. Als je het te elitair vind allemaal, dan sluit je het topic toch lekker?
0
geplaatst: 16 januari 2010, 22:49 uur
orbit schreef:
Jouw top 10 was een voorbeeld. Het had net zo goed een andere gebruiker kunnen zijn.
orbit schreef:
En je wilt zeggen dat de platen in de top250 geen aardig startpunt vormen voor je muzikale ontdekkingstocht?
En je wilt zeggen dat de platen in de top250 geen aardig startpunt vormen voor je muzikale ontdekkingstocht?
Met deze zin ben ik het wel eens, maar dit is heel iets anders dan "albums die van waarde zijn".
orbit schreef:
Dan komen mensen ook niet zo snel bij die kampvuur liederen van ouwe chagrijnige Dylan..
Verder lees je denk ik al net zo slecht als dat ik jouw top10 vind.. er worden hier juist best zinnige dingen gezegd over leren luisteren naar muziek. Als je het te elitair vind allemaal, ga dan lekker buiten spelen ofzo met je plebs vrienden.
Dan komen mensen ook niet zo snel bij die kampvuur liederen van ouwe chagrijnige Dylan..
Verder lees je denk ik al net zo slecht als dat ik jouw top10 vind.. er worden hier juist best zinnige dingen gezegd over leren luisteren naar muziek. Als je het te elitair vind allemaal, ga dan lekker buiten spelen ofzo met je plebs vrienden.
Toch knap om drie persoonlijke aanvallen in zo'n klein stukje tekst te proppen. Erg volwassen.
Als je "onwetende" gebruikers iets ziet posten wat jouw inziens niet klopt, schrijf dan een opbouwend constructieve reactie. Op die manier zijn mensen eerder geneigd naar je te luisteren. Misschien dat ik daarom ook absoluut geen interesse in de muziek van Frank Zappa heb....
0
geplaatst: 16 januari 2010, 23:00 uur
The Scientist schreef:
Dat mag je best, maar ik vind het persoonlijk niet nodig.. Ik beoordeel op hoe de muziek klinkt, niet op wat hij heeft voortgebracht..
Je bent echt 100% beta, weet je dat?

0
geplaatst: 16 januari 2010, 23:33 uur
L_T_B schreef:
Toch knap om drie persoonlijke aanvallen in zo'n klein stukje tekst te proppen. Erg volwassen.
Heb het al aangepast, neem me niet kwalijk. Maar ik vond jouw reactie dan ook bijzonder negatief en teveel op de man, terwijl dat volgens mij het laatste is wat hier in besproken wordt of wat ik bedoelde met het topic

Als je "onwetende" gebruikers iets ziet posten wat jouw inziens niet klopt, schrijf dan een opbouwend constructieve reactie. Op die manier zijn mensen eerder geneigd naar je te luisteren. Misschien dat ik daarom ook absoluut geen interesse in de muziek van Frank Zappa heb....
Je bedoelt de hooghartigheid van de Zappiaat (of hoe je ze ook alweer noemt)? Ja, die heb ik ook eens over mezelf afgeroepen bij Hot Rats.. weerhoudt me ook volstrekt van het posten bij andere platen en zelfs het ontdekken van andere periodes van de man. Beetje stom, want Zappa zelf kan daar weinig aan doen tenslotte..
Maar ik post meestal wel constructieve dingen, als mensen ergens ook beargumenteerd iets posten. Zodra het posts worden in de trant van "kouwe muziek hoor" of "wat zien mensen hier toch in, electronische rommel, bliepjes" etct etc.. wordt ik al wat minder gestimuleerd. Meestal post ik dan ook niks terug, soms stuur ik iemand een PM met suggesties voor dingen die in een andere hoek zitten, maar ook een verrijking voor een genre zijn in mijn ogen. Suggesties en meningen is het enige dat je kunt geven tenslotte

0
pretfrit
geplaatst: 17 januari 2010, 00:29 uur
sq schreef:
volgens mij ben jij de eerste die hier over begint.(quote)
Wat je zou wensen is inderdaad dat deze discussie niet hierover gaat. Te vaak zie ik in topics als deze dat dit op de achtergrond meespeelt. De user wil bij ´zijn album´ geen verontreinigende lage stemmen en/of ´onoordeelkundige negatieve meningen´. Ikzelf, om alle eventuele misverstanden bij voorbaat uit de wereld te helpen, heb het over ergelijke beoordelingen in het algemeen...ik zie ze dus ook bij (ik noem eens wat ) Frans Bauer.
ook bij dergelijke albums heb ik al aanvaringen gehad met muziekliefhebbers (...) die nogal neerbuigend deden omdat het zogenaamde domme of minderwaardige muziek zou zijn.
Zeker als het dan om zelfverklaarde kenners gaat hebben die namelijk zelf ook nogal eens boter op hun hoofd. De Rihanna-fans doen niet veel mee in deze discussie maar vinden het ook niet leuk als de zoveelste wijsneus op een snerende manier hun favoriet onderuit trapt. Zij hebben daar zelfs meer mee te maken dan de jazzliefhebber.
Dat bedoel ik dus, met dat verschil dat Rihanna duizenden fans heeft .....Die lekker bij elkaar uit kunnen huilen en dat de jazzliefhebber die zich druk maakt om kwaliteit van beoordelingen of muziek een elitaire snob genoemd wordt
lang leve de vooroordelen..joepie
Naar mijn idee bevinden wij ons op een kwalitatieve muzieksite....Ik vind dat je dan best wat fatsoen en respect tegenover elkaar en vooral elkaars muziek mag verwachten.
Noem me een suffe tut, maar naar mijn idee hoort daar een fatsoenlijk onderbouwde mening en beoordeling bij. alleen al om te voorkomen dat je andere mensen op hun ziel gaat staan (we hebben het over muziek en muziek is emotie)
Als jij (sq) iets niet goed vindt (zoalsb.v. in het javdw topic) dan heb jij daar altijd een onderbouwing voor. Prima, met jou heb ik dan ook totaal geen moeite. Het gaat mij meer om die figuren die klakkeloos alles van internet trekken omdat het bovenaan een lijstje staat en verwachten dat zij het daarom ook wel goed zullen vinden.
Het is meer dat de (kortzichtige) informatie die in dat geval (mogelijk) bij dat album komt te staan er voor zorgt dat andere personen er geen interesse meer voor hebben...en zich weer tot de bekende "klassiekers" richten
en dat vind ik kut....want ik hou zielsveel van mijn muziek, ik ben daar mee begaan het is een stukje van mijzelf. ik zou het leuk vinden als andere personen daar net zo intens van genieten als dat ik dat doe. (menselijk volgens mij) (edit: het gemiddelde cijfertje heeft een gevolg.niet voor mijn waardering van het album, maar wel voor het vluchtige beeld wat andere mensen krijgen van dat album en dat voelt voor mij onterecht....ik wil enthousiasme delen. op onbehouwen kritiek zit ik niet op te wachten. fatsoenlijk onderbouwde kritiek daarentegen heb ik geen moite mee)
**ik hoor alleen maar een hoop gepiep en gedoe, ze pielen maar wat raak, moeilijk doen om niets..ik kan het geen muziek noemen**
En dan gaat het over mijn favoriete album, wat toevallig een avant-garde free jazz klassieker is. Als dit voorbeeld bij een Beatles album staat dan veegt de moderator het weg omdat hij denkt dat getrol is.
Tientallen Beatles fans maken zich druk ...en dat word geheel terecht bevonden
Als ik er iets van zeg bij dat obscure free jazz album, dan ben ik een elitaire snob en moet ik mijn bek houden en kom ik aan de vrijheid van meningsuiting en springt er een moderator bij om te melden dat ik me belachelijk gedraag.
Dit is echt gebeurt....
Ik kan daar mee leven maar af en toe moet ik het even kwijt

Voor wie denkt dat het heel iets anders is of je Rihanna afvalt of Eric Dolphy: pas op want ik ben het niet met je eens
. Dat vind ik ook...Dan zijn wij het dus in grote lijnen eens.
0
geplaatst: 17 januari 2010, 04:06 uur
pretfrit schreef:
**ik hoor alleen maar een hoop gepiep en gedoe, ze pielen maar wat raak, moeilijk doen om niets..ik kan het geen muziek noemen**
En dan gaat het over mijn favoriete album, wat toevallig een avant-garde free jazz klassieker is. Als dit voorbeeld bij een Beatles album staat dan veegt de moderator het weg omdat hij denkt dat getrol is.
Als ik er iets van zeg bij dat obscure free jazz album, dan ben ik een elitaire snob en moet ik mijn bek houden en kom ik aan de vrijheid van meningsuiting en springt er een moderator bij om te melden dat ik me belachelijk gedraag.
Dit is echt gebeurt....
Dit is echt gebeurt....
Hoezeer we ook verschillen qua muzieksmaak, maar wat een prachtige post!
Ik schiet bijna vol.. en ben het ermee eens. Maakt ook één van de punten duidelijk in dit topic, namelijk.. referentiekaders alá.. maar ga niet aan de mod4 uit Liverpool komen of die suffe zelfmoord-held uit Manchester, want dan krijg je zeik! Waarom eigenlijk? Omdat beide steden succesvolle voetbalclubs hebben..? Of omdat het verleden zijn gelijk moet halen, ten koste van alles?
0
geplaatst: 17 januari 2010, 09:06 uur
pretfrit schreef:
En dan gaat het over mijn favoriete album, wat toevallig een avant-garde free jazz klassieker is. Als dit voorbeeld bij een Beatles album staat dan veegt de moderator het weg omdat hij denkt dat getrol is.Tientallen Beatles fans maken zich druk ...en dat word geheel terecht bevonden
En dan gaat het over mijn favoriete album, wat toevallig een avant-garde free jazz klassieker is. Als dit voorbeeld bij een Beatles album staat dan veegt de moderator het weg omdat hij denkt dat getrol is.Tientallen Beatles fans maken zich druk ...en dat word geheel terecht bevonden
Ik kan me in je post wel grotendeels vinden maar je raakt ook wel een lastig punt hier.
Ik stel de volgende dilemma's vast:
1. Mag iemand een mening geven over een album uit een genre waar hij niets aan vindt en onvoldoende "kent?,"
2. wanneer ben je "kenner" genoeg in de ogen van de "kenner" ?
3. is "gepiep en gedoe" uberhaupt een mening,
4. mogen alleen verbaal vaardige mensen een negatief oordeel vellen over een album omdat ze dat zo fraai kunnen uitleggen?
5. Vinden we "dat gepiep en gedoe...geweldig zeg : 5*" wel ok?
6. Wanneer worden meningen getroll?
Ik zeg u...doe maar eens een dagje mee met het beoordelen van honderden posts

Mijn persoonlijke gedachten hierover.
1. De regel is dat als je een album beluisterd hebt, je een score kunt geven en een mening.Ik zie persoonlijk weinig ruimte van deze regel af te wijken. Maar....ik vind het ook jammer als een hip-hop liefhebber pakweg mijn zelfmoordfavoriet uit Manchester United na een downloadje en een snel luisterbeurtje over pc kutboxjes met de grond gelijk maakt. Jammer....meer niet, his loss en kan me er ook als user niet druk over maken. Ik vind zelf ook dat ik Enter The Wutang Clan (ja sorry die heb ik recent gekocht in een poging tot...dus even het standaard voorbeeldje) van een pittige negatief oordeel mag voorzien, al is het een van de weinige hip-hop albums die ik soort van ken en ik van het genre kennelijk niks snap. Ik vind het niet mooi en dan kan ik me er ook van af maken met: "dit is niet mijn ding en ze zeggen te veel fuck, sorry liefhebbers: 1*". Dat ik de behoefte niet voel om dergelijke posts te plaatsen is weer wat anders.
2. Hier heb ik geen antwoord op. Ik denk niemand. Ik maak liefhebbers van 70's rock mee die elkaar, ondanks het hebben van 360 cd's van Fleetwood Mac, geen kenner vinden omdat ze de geboortedatum van Mick Fleetwood niet uit hun hoofd weten.
3. Ja, hoe simpel verwoord en hoe naast "de waarheid" dergelijke posts mogelijk ook zijn, ik beoordeel ze als mening. Mogelijk zijn ze zelfs informatief voor users die dezelfde muziek leuk vinden als de poster van een dergelijk bericht. Ook bij The Beatles. Denk niet dat we erop uit zijn om per album/genre andere richtlijnen te hanteren. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat het wel eens gebeurd. Beoordelen blijft best een klus zeker met de hoeveelheden posts op dit forum
4. Als iemand post op een forum mag die "iedereen" van mij gerust zijn best doen om met stukjes te komen die enige inhoud hebben en leesbaar zijn. Graag zelfs. Gelijk moeten we dan ook (h)erkennen dat het niet iedereen gegeven is om fraai proza neer te plempen. Dat vind ook ik jammer maar is wel een fact of forum life. Lijkt me ook niet dat we op dat vlak toelatingscriteria in het leven kunnen roepen en houden (niet dat dat gesuggereerd wordt..)
5. Uiteraard ook ok maar ik ben het met iedereen die dit soort posts weinig lezenswaardig vindt, eens. Dat maakt de beoordeling of iets wel of niet kan ook wel eens moeizaam.
6. Dit is de lastigste. Ik denk toch dat er weinig users zijn die het heel erg vinden als een favoriet album een keer een negatief oordeel krijgt. Zeker niet als, zoals pretfrit stelt, daar iets van een toelichting op komt. Het wordt vervelend als users iedere gelegenheid aangrijpen om een bepaalde band/act aan te pakken. Dat noemen we dan getroll of "bashen" . Dan is het niet meer de bedoeling om een mening te geven, want die is er allang, maar slechts om de liefhebbers te ergeren. In mijn beleving zie je dat bijvoorbeeld terug bij de JD en Cure "vete". Aan de andere kant...mag je wel 300 x melden dat je iets geweldig vindt maar niet 300 x dat je iets niks aan vindt? Overigens denk ik in die zin dat de posters in dit topic nog niet zoveel te klagen hebben. Het zijn de liefhebbers van Kane, Live, Blof , Nickelback en Creed die het hier voor hun kiezen krijgen. Niet de liefhebbers van The Cure, Free Jazz , Joy Division en Mumford & Sons.
Dan nog dit. Ik heb me ook wel eens gewaagd aan het beschrijven (was een lange post) van een album waar ik niks aan vond. Een nog langere repliek was mijn deel en de strekking was dat ik er niks van snapte en me maar niet meer in dat muziekhoekje moest begeven. Ook een zorgvuldige post is geen garantie dat je geen boze "kenners' op je dak krijgt. Die emotie snap ik soort van maar waar ik dan groen en geel van wordt is dat een oprechte poging om buiten mijn eigen straatje dingen te onderzoeken, getrakteerd wordt op een "terug naar je new wave hok" post. Dat is dan dezelfde categorie users die klaagt over het feit dat mensen niet verder luisteren dan hun oor lang is. (voor de goede orde: ik doel bij dit voorbeeld op geen van de posters in dit topic...integendeel)
0
geplaatst: 17 januari 2010, 10:29 uur
L_T_B schreef:
Ik verafschuw het merendeel van de albums in jouw top 10. Maakt mij dat een mindere muziekluisteraar? Wat een ontzettend elitair topic toch weer. Laat mensen toch mooi vinden wat ze mooi vinden. Ze zullen zich pas verdiepen in muziek als ze daar zelf zin in hebben. Alle druk van buitenaf zal enkel averechts werken. Deze mensen staan op een kruispunt in hun muzikale leven. Drijf ze dan niet je doodlopende straatje in.
(quote)
Helemaal mee eens, snap niet dat je ´bepaalde kennis van muziek´ zou moeten hebben om muziek te kunnen waarderen. Je kan toch gewoon je mening geven over een genre dat je nog niet zo goed kent, kan goed zijn kan slecht zijn. Als hij goed zou zijn hoor je niemand klagen van ja hij is niet thuis in het genre, als je hem niet goed vind gebeurt dat opeens wel. Want dan moet je blijkbaar nog dingen ´leren´
0
pretfrit
geplaatst: 17 januari 2010, 13:13 uur
@ interessante post VanDeGriend...daar haal je en aantal goeie punten aan. (hb nu geen tijd maar kom er mischien nog op terug)
@ misorabi: laat die oude koe lekker in de sloot liggen
@ orbit; dit onderwerp door jou aangehaald boeit me temeer omdat ik sinds een maandje me probeer te verdiepen in electronica, idm, of hoe dat gebliep en gekraak ook mag heten
Een genre wat echt nieuw is voor mij Ik ben iemand die direct "het diepe bad" induikt en wel zie hoe ik daar uitkom...maar ja, heb dus dan wel te maken met de processen die in deze discussie worden besproken
@ misorabi: laat die oude koe lekker in de sloot liggen
@ orbit; dit onderwerp door jou aangehaald boeit me temeer omdat ik sinds een maandje me probeer te verdiepen in electronica, idm, of hoe dat gebliep en gekraak ook mag heten
Een genre wat echt nieuw is voor mij Ik ben iemand die direct "het diepe bad" induikt en wel zie hoe ik daar uitkom...maar ja, heb dus dan wel te maken met de processen die in deze discussie worden besproken
0
geplaatst: 17 januari 2010, 17:13 uur
misorabi schreef:
Helemaal mee eens, snap niet dat je ´bepaalde kennis van muziek´ zou moeten hebben om muziek te kunnen waarderen. Je kan toch gewoon je mening geven over een genre dat je nog niet zo goed kent, kan goed zijn kan slecht zijn. Als hij goed zou zijn hoor je niemand klagen van ja hij is niet thuis in het genre, als je hem niet goed vind gebeurt dat opeens wel. Want dan moet je blijkbaar nog dingen ´leren´
(quote)
Ik ben hoe dan ook benieuwd wat iemand ergens van vind, goed of slecht.. Iemand die net een ander genre gaat luisteren en alleen maar meldt: "vette plaat", daar is ook weinig aan af te lezen eerlijk gezegd. Snap ook nooit waarom je positieve kritiek altijd in drie woorden duidelijk mag maken, maar negatieve kritiek in honderden posts moet toelichten. Positieve kritiek mag net zo goed worden toegelicht vind ik. Dan snap ik misschien ook eens wat beter waarom mensen sommige platen te gek vinden waar ik geen zak aan vind

0
LocoHermano
geplaatst: 17 januari 2010, 22:02 uur
L_T_B schreef:
Ze zullen zich pas verdiepen in muziek als ze daar zelf zin in hebben. Alle druk van buitenaf zal enkel averechts werken. Deze mensen staan op een kruispunt in hun muzikale leven.
Ze zullen zich pas verdiepen in muziek als ze daar zelf zin in hebben. Alle druk van buitenaf zal enkel averechts werken. Deze mensen staan op een kruispunt in hun muzikale leven.
Doet me enigszins denken aan mijn eigen situatie. Een jaar of zes geleden was ik wel ff klaar met hardrock/metal en ik werd tegelijkertijd doodziek van maten/kennissen/andere figuren die me weer hun nieuwste ontdekking uit de alternative/indie/new wave-hoek onder de neus duwden. Had en heb ik niets mee, klaar (uitzonderingen daargelaten). Op een gegeven moment dacht ik: er moet toch meer zijn dan spandex-rock en muziek van planeet indie? Vervolgens kwam ik in aanraking met de muziek van George Clinton/P-funk, was het hek van de dam en begon de speurtocht. Nu ben ik naast liefhebber van funk ook gek van (hardcore) punk, jazz, avant-garde, tropicalia, americana, krautrock etc. Doodlopende straatjes zijn er nog steeds, maar het aantal is wel afgenomen.
0
pretfrit
geplaatst: 18 januari 2010, 12:08 uur
VanDeGriend schreef:
1. Mag iemand een mening geven over een album uit een genre waar hij niets aan vindt en onvoldoende "kent?,"
4. mogen alleen verbaal vaardige mensen een negatief oordeel vellen over een album omdat ze dat zo fraai kunnen uitleggen?

Ik zal hier ook even mijn mening wat jouw dilema's betreft neerzetten. Denk ook wel dat ik alles gezegd heb wat ik zo'n beetje kwijt wil wat dit onderwerp betreft. Een ieder heeft zo zijn eigen 'kader' van waaruit hij/zij dit onderwerp (hoe je te gedragen op mume?
)bekijkt.1. ja, dat mag. maar persoonlijk vind ik het prettig als er respectvol met elkaars mening en muziek word omgegaan. en moet ook zeggen dat mume dat op zich goed voor elkaar heeft in vergelijking met andere soortgelijke site's....Mijn betoog in deze discussie heeft dan ook meer betrekking op houden zo!

2. ik stel voor dat we een schriftelijk examen of soort van balotage commisie instellen
. Onzin natuurlijk. Er is geen streep te trekken maar je kunt elkaar wel stimuleren om je eerst wat te verdiepen. Daar is het "genre-groentje"zelf namelijk ook bij gebaad.3. Volgens sommigen wel ja....en over die personen heb ik het. Die "mening" mag hij hebben maar het gaat meestal ook vergezeld van een laag beoordelings cijfer en zorgt daarmee voor het beeld dat de vluchtige internet toerist van dat album krijgt. ** hmm...piep, kraak ??...laag gemiddelde ??...laat maar zitten** In plaats van het "piep kraak verhaal" had er ook kunnen staan:
**Ik hoor alleen maar een hoop gepiep en gedoe, ze pielen maar wat raak, moeilijk doen om niets..ik kan het geen muziek noemen**
** Bijzondere sound scapes waarbij ik moeite heb om een melodische lijn te ontdekken. Ik heb begrepen dat dat ook niet direct de bedoeling is in dit genre dus het probleem zit hem waarschijnlijk in mijn benadering** (als voorbeeld)Ten eerste zie ik dan duidelijk het woordje IK...waarbij het dus als een persoonlijke mening en geen algemene beoordeling overkomt En dat maakt al een ongelooflijk verschil wat "irritatiefactor" betreft. Overigens een heel simpele feedback regel die je op het lbo al meekrijgt... Daarnaast wordt "de schuld" van het niet mooi vinden niet bij de muzikant gelegd maar bij de toehoorder....en zo werkt het in principe ook. Hoe vaak ik wel niet lees dat men kwaad is omdat de kunstenaar (muzikant) de grens heeft opgezocht....
Zeker in de wat minder commerciele genre's ( b.v. Jazz/avant-garde/electronica etc ) is dat vaak juist de bedoeling...Dus wie schiet hier tekort?...muzikant of luisteraar? (edit: dit verhaal heeft natuurlijk betrekking op een redelijk obscuur album met pak hem beet 10 stemmen...niet op Joy Division met 400+stemmen en een fanclub waar Rotterdamse hooligans stil van worden..)4, nee natuurlijk niet. Ik ben zelf to taal niet vaardig (
) serieus: Ik stond echt achteraan toen taalvaardigheden werden uitgedeelt...maar ik doe mijn best!!5. komt op hetzelfde neer....met dat verschil dat het niet afstoot. de mens is nu eenmaal geneigd achter een positieve boodschap aan te hobbelen....de mate waarin je dat doet verschilt per persoon. !!! ---- voor de duidelijkheid: daarmee zeg ik dus niet dat je alleen maar positieve opmerkingen en beoordelingen kunt maken ---- !!! ..(....het standaard (wel heel simplistische) tegenargument op deze opmerking)
6....tsja, ieder zijn vak
Getrol = Stompzinnig, opvallend tegendraads en zonder argumenten...en dan nog!?"Ik zeg u...doe maar eens een dagje mee met het beoordelen van honderden posts "
Zoals ik je al in een p.m. duidelijk probeerde te maken...ik ben niet jaloers op je functie

(Zo, alle frustratie wat betreft dit onderwerp zijn er voorlopig wel uit...bedankt orbit, en volgend jaar rond deze tijd weer een nieuw topic aangaande...
)
, 
* denotes required fields.