MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten en hun gedachtegoed

zoeken in:
dix
Onweerwolf schreef:
En waar ben je dan precies bang voor ....
Onweerwolf schreef:
Of je legt gewoon even uit wat je nou precies bedoelt en ....
Onweerwolf schreef:
.... kun je precies uitleggen wat...
Onweerwolf schreef:
Graag wil ik van je weten wat precies .....
Onweerwolf schreef:
En over welke groep hebben we het hier precies? .

Herkent iemand anders het discussietrucje ? En aan het trucje herken je de kudde...

Qed

2MY
dix schreef:
Herkent iemand anders het discussietrucje ? En aan het trucje herken je de kudde... .

Qed

Spannend! Ik twijfel of deze reactie van dix onder 'demoniseren', 'verhevenheid' of een andere retorische truuk past, maar het is er wel een goeie. Benieuwd wat morgen brengt, maar nu ga ik slapen.

2MY, kun je me uitleggen wat je daarmee precies bedoelt?

2MY
Precisering via PM...

edit: en ik maar serieus reageren...

dix schreef:
Herkent iemand anders het discussietrucje ? En aan het trucje herken je de kudde...
Volgens mij zitten wolven in een troep, maar misschien kan Onweerwolf zelf voor opheldering zorgen.
Overigens grappig dat je dat trucje noemt, want deze viel mij op (als afsluiter):
Onweerwolf schreef:
Sapere aude!
Maar verder ga ik met 2MY mee, want eindelijk weer eens wat leven in de brouwerij.

Onweerwolf
Nee, Onweerwolf is wel een beetje klaar met het gepuber van Dix.

Een serieuze discussie ga ik nooit uit de weg maar dit wordt een beetje zinloos.

Ziegler
Ach, het valt op dat je een vraag stelt als het lastig wordt.
Ik stel dat jij waarden en normen van de sociale groepen overneemt en internaliseert. I.p.v. in te gaan op mijn punt, namelijk dat jij van je papa en mama dingen hebt geleerd die geïnternaliseerd zijn (althans dat mag ik hopen er van uitgaande dat je ouders beste mensen zijn), vraag je welke sociale groepen we het hier over hebben? Nu lijk je me een hele aardige vent en je zal een enorme vriendenclub hebben, maar laten we het eens over de meest voor de hand liggende hebben: je familie. Daar leren de meeste mensen de voor de hand liggende zaken als 'niet liegen', 'niet stelen', 'een beetje aardig zijn voor je medemens', 'van werken gaat niemand dood', 'sporten is goed', 'sex is van de duivel', en ga zo maar door.
Maar goed jij niet. Jij hebt al je normen en waarden helemaal zelf uitgevogeld. Peer pressure is een voor jouw onbekend fenomeen.

dix schreef:

Platen met een vervelende boodschap moeten we niet willen weren omwille van de *slik* vrijheid van meninsspuiing. Je mag je wél afvragen wie er belang hebben bij het repeteren van die vervelende boodschappen. Daarom: koester gerust je eigen onfeilbaar ethisch kompas, maar blijf kritisch op welke zender je afstemt. Ach, het is maar muziek

Wat dix hier zegt, snijdt best hout. En ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens. Al is het een persoonlijke afweging gegeven door ethiek die overneemt van je omgeving. Het tweede geval is veel duidelijker dan het eerste. Al blijft het lastig aangeven waar de grens nu echt ligt. Dus niet verbieden. Wel blijven nadenken over wat er nu gezegd wordt. Dat is dan denk ik mijn standpunt.

Onweerwolf
Ziegler schreef:
Maar goed jij niet. Jij hebt al je normen en waarden helemaal zelf uitgevogeld. Peer pressure is een voor jouw onbekend fenomeen.

Ik concludeer hieruit dat jij niet leest wat ik schrijf, derhalve heeft het weinig zin om verder te gaan met deze discussie.

Je bent een typisch geval van een persoon die iets leest waar hij het niet mee eens is en vervolgens eenzijdig allerlei argumenten gaat verzinnen die zijn overtuiging kracht bijzetten maar die verder niet reëel zijn.

Van mij mag je verder denken over mij wat je wilt, zoals ik al heb gezegd, het is niet relevant wat jij gelooft.

Ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk genoeg heb gemaakt.

Onweerwolf
Edwynn schreef:
(quote)

Wat dix hier zegt, snijdt best hout. En ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens. Al is het een persoonlijke afweging gegeven door ethiek die overneemt van je omgeving. Het tweede geval is veel duidelijker dan het eerste. Al blijft het lastig aangeven waar de grens nu echt ligt. Dus niet verbieden. Wel blijven nadenken over wat er nu gezegd wordt. Dat is dan denk ik mijn standpunt.

Wat ik er niet aan snap is dat het volledig haaks lijkt te staan op zijn eerdere statement dat we het distributie-kanaal als toetsmiddel moeten gebruiken om sommige platen juist wel te weren. Ik vind het gewoon verwarrend, net als de opmerking over Forgotten Woods. Vindt 'ie het nu wel fout of niet?

Ik zie persoonlijk niet in wat er mis is met Forgotten Woods, in de lyrics van de gelinkte plaat worden een heleboel controversiële onderwerpen aangesneden, zoals vrij gangbaar is in dit genre, waaronder fascisme, maar dit is zeker geen propaganda muziek.

Overigens is na deze plaat de oude zanger vervangen door Neige, inmiddels behoorlijk bekend van onder meer Alcest. Ik hoop dat hij ook nog eens echt wat materiaal met Forgotten Woods gaat opnemen, daar ben ik wel erg benieuwd naar.

Ziegler
Onweerwolf schreef:

Ik concludeer hieruit dat jij niet leest wat ik schrijf, derhalve heeft het weinig zin om verder te gaan met deze discussie.

Doe dat maar (weer). Wij lezen niet goed, zijn puberaal. Nog iets? Wat treft dit forum het toch de oneindige wijsheid van Onweerwolf te mogen meemaken.

Ik denk dat dix het met 'ijdeltuiterij' toch goed had.

@onweerwolf

Het is ook verwarrend. Eens.

Maar deze quote van dix sprak mij wel aan.

Forgotten Woods is voor mijn punt een mooi voorbeeld van een wel/niet gevalletje. No Colours wilde dit album bijvoorbeeld niet uitbrengen. Dan krijg je automatisch een stigma die net zo gemakkelijk onterecht zou kunnen zijn.

Want als ik de tekst van met name het laatste nummer lees, kan ik er ook niet heel duidelijk uit destilleren dat we hier te maken hebben met een stel jodenhatende kaalkopjes. Het is ongemakkelijk, dat wel. Maar is dat niet wat deze muziekvorm tracht te bewerkstelligen? Het overbrengen van pure onversneden haat? Toevallig slaagt Forgotten Woods daar heel goed in.

Daarom ben ik tegen het weren van dergelijke releases. Er is altijd discussie mogelijk of ze nu wel of niet... En dan is er altijd nog de muziek. Daar gaat het hier over op Mume. De muziek.

Onweerwolf
Edwynn schreef:
@onweerwolf

Het is ook verwarrend. Eens.

Maar deze quote van dix sprak mij wel aan.

Het gedeelte over blijven nadenken is iets waar ik het ook eens mee ben. (Ik zeg dat met enige voorzichtigheid want zelf nadenken staat voor 'sommige mensen' gelijk aan één van de 7 deadly sins. )

Forgotten Woods is voor mijn punt een mooi voorbeeld van een wel/niet gevalletje. No Colours wilde dit album bijvoorbeeld niet uitbrengen. Dan krijg je automatisch een stigma die net zo gemakkelijk onterecht zou kunnen zijn.

Als No Colours het niet wilde uitbrengen dat zou dat toch juist suggereren dat het niet fout is? NC staat er namelijk om bekend dat ze een mix hebben van zuivere en duidelijk foute bands.

Want als ik de tekst van met name het laatste nummer lees, kan ik er ook niet heel duidelijk uit destilleren dat we hier te maken hebben met een stel jodenhatende kaalkopjes. Het is ongemakkelijk, dat wel. Maar is dat niet wat deze muziekvorm tracht te bewerkstelligen? Het overbrengen van pure onversneden haat? Toevallig slaagt Forgotten Woods daar heel goed in.

Dat denk ik ook. Maar goed er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld de frase 'sieg heil' lezen en naar aanleiding daarvan, zonder enige verdere verdieping, hun toortsen in brand zetten en hun hooivorken uit het vet halen.

Daarom ben ik tegen het weren van dergelijke releases. Er is altijd discussie mogelijk of ze nu wel of niet... En dan is er altijd nog de muziek. Daar gaat het hier over op Mume. De muziek.

Mja, soms is er ook wel eens niet discussie mogelijk, toch?

Nu je dat zegt over No Colours.. Dan zal het vast niets met de inhoud te maken hebben. Want die brengen gewoon van alles uit. Als het maar extreem is.

Ik las het ergens en legde automatisch die link. Kun je nagaan hoe zoiets de essentie van een release kan overheersen.

Discussie is altijd mogelijk. Natuurlijk. Maar liever geen extreme releases verbieden.

Onweerwolf
Qua discussie doelde ik meer op het feit dat er ook wel propaganda muziek bestaat waarbij de boodschap onmiskenbaar duidelijk is.

Zoals bijvoorbeeld bij Landser of Prussian Blue.

De dames van de laatste band hebben overigens gedeeltelijk afstand gedaan van hun vroegere uitspraken las ik ergens. Blijkbaar zijn ze gaan nadenken over de ethische opvattingen die hen werden geleerd, de ijdeltuiten.

dix
Onweerwolf schreef:
Nee, Onweerwolf is wel een beetje klaar met het gepuber van Dix.

Een serieuze discussie ga ik nooit uit de weg maar dit wordt een beetje zinloos.

Ja ja.

Wat ik van je begrijp is dat je zelf kiest welke invloeden je toelaat om je ethische code aan te toetsen en wellicht zelfs te modificeren, en welke invloeden je buitensluit. Eigenlijk zeg je dus "Ik bepaal zélf wel wanneer ik gehersenspoeld wil worden'. Het diabolische schuilt in het feit dat je met die on-ge-loof-lijk domme redenering direct je eigen ongelijk aantoont. Want wie heeft je dat wijsgemaakt?

Ziegler
dix schreef:
Want wie heeft je dat wijsgemaakt?

Die redenering moet onweerswolf toch aanspreken!

Onweerwolf
dix schreef:
(quote)

Ja ja.

Wat ik van je begrijp is dat je zelf kiest welke invloeden je toelaat om je ethische code aan te toetsen en wellicht zelfs te modificeren, en welke invloeden je buitensluit. Eigenlijk zeg je dus "Ik bepaal zélf wel wanneer ik gehersenspoeld wil worden'.

Zo zou je het kunnen stellen ja. Al snap ik de hersenspoeling hier niet zo goed. Vind jij dat iedereen permanent gehersenspoeld wordt dan door elke mogelijk invloed? Op zich is zo'n betoog best vol te houden, maar volgens mij is een kenmerk van hersenspoeling dat er slechts 1 opvatting wordt getolereerd door de de hersenspoelende bron.

Het diabolische schuilt in het feit dat je met die on-ge-loof-lijk domme opmerking direct je eigen ongelijk aantoont. Want wie heeft je dat wijsgemaakt?

Welke on-ge-loof-lijk domme opmerking precies?

dix
Om precies te zijn had ik redenering moeten schrijven, en geen opmerking. Ziegler merkt dat terecht op in zijn reactie. Om welke redenering het dan precies gaat? Hij staat er direct boven, in dezelfde post.

Onweerwolf
dix schreef:
Om precies te zijn had ik redenering moeten schrijven, en geen opmerking. Ziegler merkt dat terecht op in zijn reactie. Om welke redenering het dan precies gaat? Hij staat er direct boven, in dezelfde post.

Je zult het toch echt wat specifieker moeten zijn hoor. Wie heeft mij wat precies wijsgemaakt en waarom is het dom?

Ziegler
Je bent een slappe ouwehoer Onweerwolf. Ik had tot een paar posts terug lol in deze draad, maar ik merk aan helemaal niets dat jij het naar je zin hebt.
Heb je het wel naar je zin Onweerwolf?

Onweerwolf
Ziegler schreef:
Je bent een slappe ouwehoer Onweerwolf. Ik had tot een paar posts terug lol in deze draad, maar ik merk aan helemaal niets dat jij het naar je zin hebt.
Heb je het wel naar je zin Onweerwolf?

Zolang je niet telkens vervalt in schelden, beledigen en andere uitingen van onmacht vermaak ik me prima.

Ik wil deze discussie namelijk best voeren, maar graag beargumenteerd.

Ziegler
Wat vind jij toch snel iets beledigend. Ik vind je gewoon een slappe ouwehoer, maar nu moet ik dat natuurlijk beargumenteren.
Oh en waar komt dat 'telkens' ineens vandaan? Nog even los van dat ik ouwehoer geen belediging vind.
Oh (2): je wekt niet de indruk het naar je zin te hebben. Misschien iets om even bij stil te staan. Je komt nogal verbeten over.

Onweerwolf
Ziegler schreef:
Oh (2): je wekt niet de indruk het naar je zin te hebben. Misschien iets om even bij stil te staan. Je komt nogal verbeten over.

Het is mij verder om het even hoe ik op je overkom.

Maar als ik zeg dat ik me prima vermaak dan zie ik niet in waarom ik er bij stil moet staan. Je gelooft het weer eens niet? Tsja... dan niet.

Wat ik me wel af vraag, is het belangrijk voor je om te weten wat ik aan het doen ben?

Ziegler
Ik zeg niet dat ik het niet geloof. Je moet wel goed lezen. Vooral jij . . . . .
Ik adviseer je er eens bij stil te staan hoe je overkomt.

En nee, ik wil niet weten wat je aan het doen bent (gelukkig vraag je me niet te raden wat je aan hebt).

Eigenlijk is muziek luisteren net zo iets als hersenspoelen. Bepaalde klanken klinken prettig en andere niet. Bepaalde combinaties van klanken klinken onprettig en andere niet, maar gaan we vaker luisteren naar klankcombinaties die net niet meer mooi klinken, gaan we die vanzelf mooi vinden.
Zo, zijn we een beetje on-topic.

Maar dat overkomt onweerswolf ook niet. Die bepaalt helemaal zelf welke klankcombinaties hij wel en niet mooi vindt.

Onweerwolf
Ziegler schreef:
Ik zeg niet dat ik het niet geloof. Je moet wel goed lezen. Vooral jij . . . . .

Nee, daarom vraag ik het ook.

Ik adviseer je er eens bij stil te staan hoe je overkomt.

En waarom dan wel?

En nee, ik wil niet weten wat je aan het doen bent (gelukkig vraag je me niet te raden wat je aan hebt).

Je wilt het nu opeens niet meer weten? Waarom vroeg je dan zojuist of ik me aan het vermaken was?

Erg verwarrend allemaal.

Maar dat overkomt onweerswolk ook niet. Die bepaald helemaal zelf welke klankcombinaties hij wel en niet mooi vindt.

Je hebt er ook gewoon echt helemaal niets van begrepen.

Ik stop voor vandaag even met je, als je het niet erg vindt. Ik ga even weer ergens anders energie aan besteden.

Ziegler
Onweerwolf schreef:

Maar als ik zeg dat ik me prima vermaak dan zie ik niet in waarom ik er bij stil moet staan. Je gelooft het weer eens niet? Tsja... dan niet.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier een vraag van maken.
Maar goed, de ouwehoer liet zich weer even zien.

Grrrrr, zit al weer een half uur nagelbijtend te wachten op een reactie van Onweerwolf, tja ik ben inmiddel wel een beetje fan.

dix
Onweerwolf schreef:
Je zult toch echt wat specifieker moeten zijn hoor. Wie heeft mij wat precies wijsgemaakt en waarom is het dom?

Het is niet aan mij om jou gemakzucht in stand te houden. Je beantwoordt mijn serieuze vraag met een identieke wedervraag. Ik zou zeggen: lees en herlees tot je het begrijpt. Zo onduidelijk ben ik niet.

Het is mij verder om het even hoe ik op je overkom.

En dit soort opmerkingen lees ik nét iets te vaak van je. Dat maakt je ongeloofwaardig.
Ik voel naar aanleiding hiervan overigens een vraag aankomen die ik niet ga beantwoorden.

Onweerwolf
Ik had de eerste pagina's van dit topic nog niet gelezen, ik kwam er pas in nav het uitloggen van het meisje wiens vriend naar nazi-punk luistert.

Inmiddels even wat ingehaald en..

Fathead schreef:
Als ik me er ook even tegenaan mag bemoeien...

In het postchristelijke tijdperk waarin we nu leven is er één ding fundamenteel veranderd in de maatschappij. Dat is dat er een absoluut gezaghebbende maatstaf verdwenen is. Vroeger was dat de Bijbel. Daarin werd (weliswaar in oude en vrij algemene) bewoordingen aangegeven wat moreel verwerpelijk is en wat aanvaardbaar is. Simpeler (en beter) gezegd: het onderscheid tussen iets wat 'goed' (uit God) en 'niet-goed' (uit de mensen) is.

Die absolute gezagsinstantie is verdwenen. Het probleem is echter dat de mens in de 21e eeuw geen substituut heeft; sterker nog, ook geen substituut wíl. De oude Protagoras heeft 20 eeuwen na dato nog gelijk ook: de mens is de maat van alle dingen. In moderne taal: elk individu bepaalt nu zelf wat goed is en wat niet. En dan nog specifieker: mijn eigen morele geweten is de huidige gezagsinstantie geworden. Als ik voor mijzelf bepaal dat nazimuziek niet verwerpelijk is zolang ik niemand er mee lastig val, dan is het (voor mij!) juist en goed. Zo eindigt dan ook menige discussie: ik bepaal het voor mijzelf, als jij er anders over denkt dan moet jij dat zelf weten. Ethiek is smaak geworden en dat zorgt voor verwarring. Waar de een rept over moraal en de shoah van stal haalt begrijpt de ander niets van alle commotie.

.. wat fijn dat er mensen zijn die het wel snappen. Wat een mooie, duidelijke post.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.