MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artiesten en hun gedachtegoed

zoeken in:
Ziegler
@jasper
Hoezo zit genocide daar in beginsel al ingesloten? Dat zie ik niet.
Je verwart naar mijn mening een regime van Mao en Stalin met communisme. Ik ben geen voorstander van het communisme (hoewel het mooie ideeën heeft), maar Stalin streefde geen communisme na, maar alleenheerschappij. En dat is heel wat anders. Stalin was een paranoia klojo die zo bang was dat hij de macht zou verliezen dat hij liever miljoenen mensen de dood in joeg. Van Mao weet ik minder, maar ik heb daar een soortgelijke indruk van.

Yann Samsa
Stalin en Mao hebben evenveel met communisme te maken als de Kerk met geloof en christelijke waarden.

Dit gaat nog altijd over het gedachtegoed van artiesten he...

Slotje op dit topic. Zo lang het muziekgerelateerd is, kan het best op deze site en het is best een mooie debat, maar het loopt sowieso uit op een politieke discussie.

Onweerwolf
In De Site > Algemeen > Het grote feedback / opmerkingen topic:

Jocharo-T schreef:
Dat vond ik verwerpelijk, omdat je mijn inziens de muziek niet los kan zien van de boodschap.

Dat lijkt me vooral een gebrek aan inlevingsvermogen van jouw kant.

Ik luister met regelmaat naar NSBM, puur en alleen omdat er in dat genre een aantal fantastische platen zijn uitgebracht. Ik ben absoluut niet nationalistisch, sterker nog, mijn politieke gedachtes liggen aan de compleet andere kant van het spectrum.

Ik kan echter zonder enige moeite muziek los zien van een boodschap. Niet alleen muziek trouwens, ook films, boeken en andere vormen van kunst.

Jocharo-T
Het gaat mij erom dat als je op een site vol trots gaat roepen dat je naar nazipunk luistert, ik kan gewoonweg niet kan geloven dat je het dan los ziet van de boodschap. Waarom wordt het woordje nazi dan niet weggelaten en zeg je niet gewoon dat je graag naar punk luistert. Dat woordje nazi wijst toch echt naar de boodschap. Heeft niets met inlevingsvermogen te maken. Ik zou niet snel omgaan met mensen die naar dat soort muziek luisteren. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet geloof dat je niet achter die ideen staat, maar ik hoef er niets mee te maken te hebben.

Een film over de tweede wereldoorlog kijk ik wel gewoon. Er wordt vaak een realistisch beeld neergezet van hoe het toen was. In negen van de tien gevallen wordt het niet gemaak door nazi's. Nazipunk wel.

Onweerwolf schreef:

Ik kan echter zonder enige moeite muziek los zien van een boodschap. Niet alleen muziek trouwens, ook films, boeken en andere vormen van kunst.

En daar ben ik het compleet mee eens. Ik sta echt niet achter de daden die Varg Vikernes heeft gedaan maar hij heeft wel een aantal erg goede nummers/albums achter zijn naam staan.

Onweerwolf
Jocharo-T schreef:
Het gaat mij erom dat als je op een site vol trots gaat roepen dat je naar nazipunk luistert, ik gewoonweg niet kan geloven dat je het dan los ziet van de boodschap.

Ik heb het bericht in kwestie niet gelezen dus ik weet de context niet. Maar ik snap je punt wel.

Waarom wordt het woordje nazi dan niet weggelaten en zeg je niet gewoon dat je graag naar punk luistert. Dat woordje nazi wijst toch echt naar de boodschap.

Dat kan. Maar het kan ook gewoon worden gezien als een genre met specifieke kenmerken die verder gaan dan alleen de boodschap in de teksten. Dat is iig bij NSBM wel zo. Bij nazipunk weet ik dat niet helemaal zeker. Volgens mij is het wel zo dat nazipunk heel vaak als vessel wordt gebruikt voor de boodschap. Bij NSBM draait het toch ook vaak vooral om de muziek. Daar zit wel een verschil. Edoch, het is mogelijk dat iemand naar nazipunk luistert vanwege de muzikale kenmerken.

Heeft niets met inlevingsvermogen te maken. Ik zou niet snel omgaan met mensen die naar dat soort muziek luisteren. Daarme wil ik niet zeggen dat ik niet geloof dat je niet achter die ideen staat, maar ik hoef er niets mee te maken te hebben.

Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk en daar sta je vrij in.

Een film over de tweede wereldoorlog kijk ik wel gewoon. Er wordt vaak een realistisch beeld neergezet van hoe het toen was. In negen van de tien gevallen wordt het niet gemaak door nazi's. Nazipunk wel.

Maar een film kijken gemaakt door nazi's maakt jou nog geen nazi. De wereld is niet zwart wit.

Jocharo-T schreef:
Ik zou niet snel omgaan met mensen die naar dat soort muziek luisteren.
Even een persoonlijke vraag: wat als je erachter zou komen dat mensen waar jje dus al mee omgaat naar dit soort muziek zouden luisteren? Dumpen die hap?

Hangt er toch vanaf met welke intentie je de muziek luistert? Als je nou helemaal weg bent van een metal band oid, je zoekt de teksten eens op (vaak zijn die namelijk niet tot nauwelijks te verstaan) en je komt erachter naar een met nazi ideeën sympatiserende band te luisteren. Hoe 'verwerpelijk' is het dan te blijven luisteren naar de muziek?

dead prez maakte aan het begin van deze eeuw een album genaamd Let´s Get Free. Het album is vanwege de kwaliteit alom gerespecteerd in de hiphop community. Zo ook door de blanke fans, die het zelf sterk te verduren krijgt in de teksten.

chevy93 schreef:
Even een persoonlijke vraag: wat als je erachter zou komen dat mensen waar jje dus al mee omgaat naar dit soort muziek zouden luisteren? Dumpen die hap?

En daarop voortbordurend: wat zou je doen als je erachter komt dat één van je favoriete artiesten er een hele foute politieke voorkeur op na houdt?

Persoonlijk laat ik artiesten met in mijn ogen foute sympathieën ook links liggen (dan mis ik maar een paar albums die muzikaal misschien de moeite waard zijn), maar het is niet altijd even duidelijk. Ik weet van de meeste van mijn favoriete artiesten echt niet wat hun politieke voorkeuren zijn.

Zo koketteert één van de leden van de Velvet Underground met de Tea Party wat ik een verschrikkelijke organisatie vindt, maar ik ben de platen er niet minder om gaan vinden. Maar een band als Filter heb ik eigenlijk nooit meer naar geluisterd nadat ik ben afgeknapt op politieke uitspraken waar ik mezelf niet in kon vinden.

Misterfool
herman schreef:
(quote)

En daarop voortbordurend: wat zou je doen als je erachter komt dat één van je favoriete artiesten er een hele foute politieke voorkeur op na houdt?

Dat ligt eraan in hoeverre de artiest in kwestie uiting geeft aan deze politieke voorkeuren. Op het moment dat het geen wezenlijk onderdeel van de muziek is, maakt het me niet zo veel uit. Op het moment dat een artiest door middel van teksten extreme politieke voorkeuren en racisme ten toon spreidt, of juist zijn geloof veel te opzichtig preekt, dan wil ik geen albums van die artiest kopen. Bij homofobie en seksisme ligt er aan hoe het in de muziek verwerkt wordt. Bij een enkele opmerking kan ik me nog oost-indisch doof veinzen, maar bij herhaaldelijke en ook geweldadige opmerkingen(jedi mind tricks bijv) zal ik ook weigeren albums van de artiest te kopen, dan wel te beluisteren.

Zodra belachelijke ideeën een wezenlijk onderdeel van de muziek zijn neem ik het mee in mijn beoordeling voor de muziek. Soms is de muziek dan nog goed genoeg om regelmatig een luisterbeurt te krijgen (Burzum, JMT). Als de muziek echter op zichzelf al matig is (Necro ofzo) dan laat ik het links liggen. Voor de rest laat ik de ideeën van artiesten links liggen, ik volg liever de uitspraken van mensen met autoriteit binnen een vakgebied en verstand dan een artiest die om de zoveel tijd een willekeurig statement de deur uit doet.

Ynoskire schreef:
Soms is de muziek dan nog goed genoeg om regelmatig een luisterbeurt te krijgen (Burzum, JMT). Als de muziek echter op zichzelf al matig is (Necro ofzo) dan laat ik het links liggen.

Met als verschil dat Necro's teksten niet serieus bedoeld zijn en dat Varg toch echt wel die jongen met extreemrechtste gedachten was/is.

Ik heb me een paar jaar geleden eens ontzettend kwaad gemaakt omdat albums
die heel duidelijk verkocht werden door neo-nazistische sites op MuMe mochten.

Het ging daarbij niet om albums die in de gewone handel verkrijgbaar waren,
maar om platen (en bijhorend gedachtegoed) dat enkel verdeeld werd via dergelijke sites.

Het argument van de crew was toen: we zetten alles op de site volgens de regels.
Wordt het album officieel verkocht, dan mag het erop. Los van elk gedachtegoed.

Dat users die flirten of koketteren met neonazistische ideeën online of in pm
bedolven worden onder kritiek van andere users vind ik een beetje hypocriet
als op de site ook albums met dergelijke gedachtegoed worden toegelaten.

Zoiets heet selectieve verontwaardiging. We vinden het niet kunnen
dat mensen dergelijke ideeën genegen zijn, maar we vinden het geen probleem
als platen met dergelijk verwerpelijk gedachtegoed op de site getolereerd worden.

Ik blijf pleiten voor een ethische code. Want het onderscheid tussen
"alles kan en mag" en "wir haben es nicht gewusst" is dunner dan je denkt.

Het lijkt mij dat als 'users die flirten of koketteren met neonazistische ideeën online of in pm
bedolven worden onder kritiek van andere users', het met het ethisch besef van de meeste MuMe'ers wel goed zit.

Het negeren van bepaalde denkbeelden zorgt niet dat ze opeens weg gaan. Daarnaast zijn er genoeg users die muziek los zien van de ideologie erachter / van de artiest. Bij sommige muziek (metal, gezongen in een vreemde taal) is dat misschien wat makkelijker dan bij andere. Maar ik vind het een beetje vreemd dat je op die manier de user wilt straffen voor de denkbeelden van de artiest.

@Bennerd
Het maakt mij in principe niet uit of de ideeën die in de muziek voorgedragen worden serieus zijn of niet (tenzij het om een overduidelijke parodie gaat). Misschien is Necro inderdaad een hele aardige jongen. Maar zijn teksten zijn niet om aan te horen. Varg zal een ongelofelijke lul zijn. Maar ik versta zijn geschreeuw toch niet, waardoor ik me nauwelijks kan storen aan zijn verwerpelijke denkbeelden.

ClassicRocker
wizard schreef:
Het lijkt mij dat als 'users die flirten of koketteren met neonazistische ideeën online of in pm bedolven worden onder kritiek van andere users', het met het ethisch besef van de meeste MuMe'ers wel goed zit.

Zijn er überhaupt users die (openlijk) flirten of koketteren met neonazisme?

Ynoskire schreef:
Het negeren van bepaalde denkbeelden zorgt niet dat ze opeens weg gaan. Daarnaast zijn er genoeg users die muziek los zien van de ideologie erachter / van de artiest. Bij sommige muziek (metal, gezongen in een vreemde taal) is dat misschien wat makkelijker dan bij andere. Maar ik vind het een beetje vreemd dat je op die manier de user wilt straffen voor de denkbeelden van de artiest.

Ik weet niet of deze quote aan mij gericht is, maar ik reageer toch even.

Een ethische code negeert geen denkbeelden, maar neemt stelling tegenover denkbeelden.

Users straffen voor de denkbeelden van een artiest ... dat argument was geenszins het mijne.

@ClassicRocker: dat er users zijn die flirten of koketteren met neonazisme
lijkt me het uitgangspunt van de hele discussie. Misschien even recapituleren.
De discussie begon in het feedback topic over de open brief van deze user.
De Site >> Gebruikers >> Ik ben er echt klaar mee nu, jongens.

ClassicRocker
dazzler schreef:
@ClassicRocker: dat er users zijn die flirten of koketteren met neonazisme
lijkt me het uitgangspunt van de hele discussie. Misschien even recapituleren.
De discussie begon in het feedback topic over de open brief van deze user.
De Site >> Gebruikers >> Ik ben er echt klaar mee nu, jongens.

Sectumsempra heeft tegengesproken te (willen) flirten of koketteren met neonazisme, en daarmee is voor mij de kous af. Misschien dat haar nazipunk-verhaal een schreeuw om aandacht was of wellicht een wens tot schockeren (we zijn allemaal 15 geweest), maar openlijke, serieuze neonazistische sympathieën ben ik in twee jaar MuMe (nog) bij geen enkele user tegengekomen.

dazzler schreef:
Users straffen voor de denkbeelden van een artiest ... dat argument was geenszins het mijne.

Dat is niet je argument, maar wat je bereikt met het tegenhouden van neonazistische muziek hier op de site. Maar goed, we dwalen af.

ClassicRocker schreef:

Sectumsempra heeft tegengesproken te (willen) flirten of koketteren met neonazisme, en daarmee is voor mij de kous af. Misschien dat haar nazipunk-verhaal een schreeuw om aandacht was of wellicht een wens tot schockeren (we zijn allemaal 15 geweest), maar openlijke, serieuze neonazistische sympathieën ben ik in twee jaar MuMe (nog) bij geen enkele user tegengekomen.

Het is dan ook geen politiek forum. En daarmee is de kous ook wat mij betreft af. We wisselen hier onze gedachten over de muziek uit. En mensen met (in het oogpunt van anderen) verwerpelijke ideeën, kunnen soms verdomd aardige muziek maken. Dat negeren op een muziekforum lijkt mij zeer bekrompen. En gelukkig gebeurt dat ook niet.

Overigens vind ik de brief een hoog 'jullie pesten mij en daarom ga ik weg, boehoe' gehalte hebben maar dat geheel terzijde.

Onweerwolf
dazzler schreef:
IIk blijf pleiten voor een ethische code. Want het onderscheid tussen
"alles kan en mag" en "wir haben es nicht gewusst" is dunner dan je denkt.

Ja maar dat is dus praktisch onmogelijk. Jouw ethische code zal namelijk nooit de mijne zijn.

ClassicRocker
Edwynn schreef:
Overigens vind ik de brief een hoog 'jullie pesten mij en daarom ga ik weg, boehoe' gehalte hebben maar dat geheel terzijde.

Toch vind ik dat ze terecht verbolgen is over dat sommigen haar identiteit in twijfel trekken. Zolang hier geen sterke aanwijzingen voor bestaan (en die bestaan niet want Sectumsempra is onomstotelijk Rebecca van 15) is dit een laakbare praktijk.

Hoe dan ook, jammer dat ze (voorlopig) met MuMe stopt want in discussie met haar over Muse (maar ze heeft ook Led Zeppelin in haar Top 10) wist ze haar enthousiasme over deze band altijd treffend te verwoorden.

Onderstaand een mooie review van haar hand bij Absolution dat aantoont dat ze gewoon op de site thuishoort:
http://www.musicmeter.nl/al...

Wat betreft het gevaar van nazipunk blijf ik bij wat ik enkele maanden geleden postte:

ClassicRocker schreef:
Nazipunk, niet bepaald muziek waartoe het herenvolk zijn toevlucht zou moeten zoeken, ben benieuwd wat de met Wagner dwepende nazi-elite uit het Derde Rijk ervan zou vinden?

ClassicRocker schreef:
Georganiseerd neonazisme is een marginaal verschijnsel en zolang dit soort a-creatieve, hersenloze teringherrie hiervan de voornaamste muzikale uitingsvorm is, zal een Vierde Rijk voor altijd een utopie zijn.

Kill_illuminati schreef:
dead prez maakte aan het begin van deze eeuw een album genaamd Let´s Get Free. Het album is vanwege de kwaliteit alom gerespecteerd in de hiphop community. Zo ook door de blanke fans, die het zelf sterk te verduren krijgt in de teksten.

Welke anti-blanken-teksten komen op dat album voor?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Jouw ethische code zal namelijk nooit de mijne zijn.

Dat geldt voor iedereen. Ik houd er ook een heel andere ethische code op na dan een andere user, wiens ethische code verschilt van een andere user, enzoverder. Dus je kunt daar nooit een lijn in trekken. Verder ben ik het eens met het betoog van Edwynn.

Ik moet zelf niets weten van nazi-gedachtegoed in muziek, maar (hoe dwaas?) Ad Hominem vind ik dan wel weer nog best goede muziek maken. Ik had nl. al van die band gehoord voor ik door had dat ze af en toe jeuk hadden onder hun rechtse oksel.

Verder hangt het bij mij ook af of het gaat om een parodie of niet. In dat eerste geval luister ik er gewoon naar, want over parodieën struikelen... En als het sowieso niet serieus bedoeld is, zoals bij 99,9% van alle deathmetal- en goregrindbands (en veel noise-artiesten), dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee.

Als mensen naar NSBM of RAC of nazipunk o.i.d. willen luisteren, dan moeten ze dat vooral doen. Iedereen legt gewoon zelf zijn eigen grens en houdt zich daar zelf aan.

ClassicRocker
Pff, altijd maar weer die vooroordelen over jaren '80-muziek!

http://www.musicmeter.nl/al...

Humor is sterker dan haat!

We houden er blijkbaar allemaal een eigen, persoonlijke privé ethiek op na of zo?
Ethische vraagstukken, we beginnen er beter niet aan, want "praktisch onmogelijk".

Moet ik toch even van fronsen. Het lijkt me simpel.

Bent u voor of tegen het neonazistische gedachtegoed?
Tegen, zegt u?
Dan hebben we al meteen een gemeenschappelijk standpunt.

Bent u voor of tegen neonazistische platen op MusicMeter?
Voor, zegt u?
Want iedereen moet zelf maar weten wat ie er van vindt.
Vrijheid van meningsuiting ook, zelfs als die mening de vrijheid bedreigt.
Hier verschillen we dan maar van mening. Kan ik mee leven, hoor.

Maar ik maakte in mijn stelling een nuance.

Je hebt platen met fout gedachtegoed die toch via officiële kanalen verspreid worden.
Mediawinkels willen die plaat enkel maar verkopen (kassa kassa) en kleven er eventueel
het stickertje parental advisory op. Een gewaarschuwd man (kind ook) is er twee waard.

In mijn voorbeeld ging het om foute platen die niet verkocht worden
via de bekende winkels omdat het gedachtegoed in strijd is met de wet en dus strafbaar.
Dergelijke platen worden daarom verkocht via sites die dat gedachtegoed enkel maar
willen propageren. Het gaat hier niet zozeer om centen, maar om haatzaaierij.

dazzler schreef:
Ik heb me een paar jaar geleden eens ontzettend kwaad gemaakt omdat albums
die heel duidelijk verkocht werden door neo-nazistische sites op MuMe mochten.

Ik vind dat dergelijke platen niet op MuMe thuishoren.

Je mag die muziek allemaal leuk en lekker vinden zonder zelf akkoord te gaan
met de inhoud (*), maar als je zo'n plaat aanschaft of een plaats geeft op je site,
dan speel je onrechtstreeks in de propaganda kaarten van dergelijke organisaties.

Deze site wil niet aan politiek doen, maar doet het op die manier wel.
Ze wordt medeplichtig aan foute en bij wet verboden propaganda.

Wie dat onderscheid niet aanvoelt, misrekent zich volgens mij.
Goed, dat is ook allemaal maar een mening, net zoals die van jullie.

(*) Ik zal nooit begrijpen hoe je dat eigenlijk doet. Je als niet-racist uitleven
op plaatwerk dat racistisch gedachtegoed verspreidt. Hoe je teksten die haaks staan
op je eigen overtuiging weg kan filteren zonder dat het je luistervreugde grondig verpest.

Edwynn schreef:

Sorry, Edwynn, maar hier heb ik het echt heel moeilijk mee.
Van zodra iemand in onze samenleving (of laat ik gemakkelijkheidshalve
mijn eigen school als uitgangspunt nemen) de moed bij elkaar raapt om aan te klagen
dat ie gepest wordt of zich beledigd voelt of onheus behandeld, dan krijg je gegarandeerd
reacties als de jouwe (en niet zelden bij beleidsmensen of in het voorbeeld van mijn school
leerkrachten). Men spreekt van aanstellerij, aandacht zoeken, boehoe gehalte enz ...

De boodschap is dus eens te meer zonneklaar: word je gepest, hou dan je mond.

Maar ook dit geheel terzijde.

dix
dazzler schreef:
Deze site wil niet aan politiek doen, maar doet het op die manier wel.
Ze wordt medeplichtig aan foute en bij wet verboden propaganda.

Je slaat de schroef op z'n kop

Tja ,en hoe verhouden de MuMe eigen gedragsregels zich tegenover de voorbeelden die dazzler hier naar voren brengt?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:32 uur

geplaatst: vandaag om 05:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.