MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
'Plaything' is nog van betere kwaliteit dan al hun solo nummers bij elkaar op geteld.

tnf
NewYorkCityLight schreef:
'Plaything' is nog van betere kwaliteit dan al hun solo nummers bij elkaar op geteld.

Ik ben het nog met je eens ook.

Maar daar hadden Eva, Sharon en de andere drie dan ook weinig mee te maken, het enige wat zij hoefden te doen was het inblaten cq. zingen van het (best goed in elkaar zittende en best lekker geproduceerde) deuntje.

Zet jezelf btw alvast maar schrap voor de komende Top 40. We hebben namelijk twee Koningsliederen in de aanbieding. Gelukkig staat Daft Punk daar tegenover.

De nieuwe Daft Punk is gruwelijk goed.
Al denk ik dat de volledige versie nog beter gaat zijn, vind het sowieso altijd jammer om te gaan knippen in nummers. Laten we duimen voor een eerste plek!

Week 15.

#8. Robin Thicke feat. Pharrell and T.I. - Blurred Lines
Aanstekelijk nummer, en eindelijk weer eens een echt bijzondere sound in de Top 40. Ik houd hier wel van. Pharrell doet het weer erg goed (net zoals in Get Lucky, de nieuwe Daft Punk), en zelfs T.I. weet te boeien. Dit nummer mag van mij best doorstoten naar de 1e plaats, Blurred Lines is één van de beste nummers van 2013 tot dusver.
Cijfer: 9

#16. The Opposites feat. Mr. Probz - Sukkel voor de Liefde
Ik heb ook niet zoveel met The Opposites, maar na Slapeloze Nachten en Sukkel voor de Liefde moet ik toch toegeven dat ze duidelijk beter geworden zijn. Een stuk serieuzer, maar daardoor ook een stuk beter dan hun voorgaande werk. Prima teksten, prima beats, niet veel op aan te merken.
Cijfer: 7

#32. Afrojack feat. Chris Brown - As Your Friend
Daar is de wekelijkse platte danceplaat weer. Ik heb niks met Afrojack, en ook niks met Chris Brown. Dit is echt niets voor mij, ruim 3 minuten vooruit stampen zonder enige diepgang. Die bliepjes zijn ook echt vreselijk, snel weg hiermee. Toch een smetje op deze verder prima week.
Cijfer: 1,5

Gloeilamp schreef:

Aanstekelijk nummer, en eindelijk weer eens een echt bijzondere sound in de Top 40.

Nouja, een bijzondere sound is het niet... Typische Neptunes-sound.

Staan die zovaak in de Top 40 dan? Ik bedoel er mee dat ik blij ben dat dit soort nummers ook nog binnen kunnen komen ipv al die dancemeuk en Nederlandse artiesten. Daar heb ik echt wel genoeg van gehad.

Het was een tijdje wat stiller rond Pharrell en co maar daarvoor stonden er wel vaker vergelijkbare dingen in de top 40, ja. Feit blijft natuurlijk dat het ontzettend fijne muziek is.

Arrie schreef:
Major Lazer heeft toch wel betere dingen gedaan, evenals FS Green (en The Flexican eigenlijk zelfs ook wel). Wat een bedroevend nummer dat Watch Out for This. Het trompetje dat uit Bumaye van Typhoon komt is leuk, maar dat is ook meteen het enige leuke dat er gebeurt in het nummer. Wat horen mensen hierin?

Hoe heb ik dit kunnen zeggen? Was zeker niet in een goede bui. Vind het ondertussen een erg leuk nummer.

Gloeilamp schreef:
Week 15.

Aanstekelijk nummer, en eindelijk weer eens een echt bijzondere sound in de Top 40. Ik houd hier wel van. Pharrell doet het weer erg goed (net zoals in Get Lucky, de nieuwe Daft Punk), en zelfs T.I. weet te boeien. Dit nummer mag van mij best doorstoten naar de 1e plaats, Blurred Lines is één van de beste nummers van 2013 tot dusver.
Cijfer: 9

Staat inmiddels al op #1

Van de laatste vijf nummer één hits vind ik er vier wel aardig tot goed (uiteraard niet die van Nick & Simon). Het gaat de goede kant op

Het duet met Lily Allen is trouwens de nieuwe single van P!nk. Daar word ik blij van!

Week 16:

#9. Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like
Ik heb hier vooral een déjà-vu-gevoel bij, het is mij wat te voorspelbaar en die 'ooh-ooh' zijn nu wel erg cliché geworden. Geen slecht nummer waarbij de melodie blijft hangen maar ik mis eigenheid.
Cijfer: 5

#32. Michael Buble - It's a Beautiful Day
Deze man heeft beslist wel talent maar het klinkt mij zo gladgestreken en zo vlak, dit lijkt mij vooral muziek voor op de achtergrond.
Cijfer: 4,5

#34. Train - Mermaid
Train ... ook een band wiens muziek ik glad en kleurloos vind en dit nummer bevestigt dat alleen maar. Te doorsnee en weinig memorabel, ik was het na een tijd al vergeten.
Cijfer: 4

#36. Showtek - Slow Down
Waar dat de vorige nummers nog kwaliteit bevatten hoewel ze mij weinig boeien kan ik hier niets goeds over zeggen. Dit is gewoon rotzooi met heel lelijke synthesizerklanken en het steeds herhalen van datzelfde akkoord.
Cijfer: 1,5

#38. Eva Simons - Chemistry
Dit is zo mogelijk nog ergere rotzooi. Een zangers zonder stem, een nummer zonder melodie en inhoud en zeer slechte productie.
Cijfer: 1

Even een heuse inhaalslag slaan...

...en we beginnen met misschien de allerberoerdste week van het jaar tot dusver!

Week 10 - 9 maart 2013

Binnenkomers in de Top 40:

#26: Keane - Sovereign Light Cafe (Afrojack Remix)
#31: Mainstreet - Mind Is Blown

Moet ik dat gekneuter van Afrojack nou nog een cijfer geven ook? Vrrrruit.... [1]

Oh man, alsof het voorgaande liedje en m'n buikgriep nog niet erg genoeg zijn...
Waarom heeft dit bandje nou dezelfde naam als een van m'n favoriete Bob Seger-liedjes ooit?
Leuk voor ze dat ze zo goed hebben opgelet bij Engelse les. Kijk, zo ben ik toch nog een beetje positief geweest over die week [1].

Wat een KUTWEEK!

-----------

Week 11 - 16 maart 2013

#14. Klangkarussel - Sonnentanz
#32. Demi Lovato - Heart Attack
#37. Kensington - Home Again
#39. Fall Out Boy - My Songs Know What You Did in the Dark (Light 'Em Up)

Blazers en een xylofoon in de Top 40, oeh, wat eng!
Gelukkig is dit niet van die interessant-doenerige artsy fartsy-onzin als Azif Dinges van vorig jaar.
Gezien het weer kwam dit misschien iets te vroeg in het jaar, maar laat dan eens een nummer als deze een half jaar op #1 bivakkeren, want dat ik dit in een heerlijk warm zonnetje wil beluisteren staat vast! Een HEERLIJKE plaat! [9].

Precies wat ik dacht: We gaan een Taylor Swift wannabe-golf krijgen en Demi Lovat zit alvast op de bandwagon. Justin Bieber-pop voor tienermeisjes, gebracht door zangeresjes zonder identiteit.
Ene oor in, andere uit [3].

Kensington gaan vergelijken met Pearl Jam, kom op zeg!
Dit klinkt als een hele flauwe, fantasieloze vorm van rockmuziek. Post-post-grunge? Oh God, ik houd m'n hart vast... [2].

My songs know what you did in the dark... Dat is geen goed taalgebruik, dat weet ik wel zeker.
Naar de klas van Mainstreet, jongens! En meteen een slot op de platenkast van jullie Kiss-minnende papa's! [2].

---------

Week 12 - 23 maart 2013

1. Nick & Simon - Julia
4. Anouk - Birds
24. Alain Clark - Back In My World
32. Carly Rae Jepsen - Tonight I'm Getting Over You

Tegenwoordig komt elk misbaksel vanuit het niets binnen op #1.
Deze Julia is gewoon een slechte rip-off van dit nummer. Ik hoor er ook geen enkele vorm van oprechtheid in, maar dat zal de jongens een worst wezen; de pr-machine draait wel door op volle toeren... [2,5].

Tja, Anouk's bijdrage voor het Songfestival... Ik ben er simpelweg niet erg enthousiast over.
Het leunt natuurlijk op het succes van Adele's Skyfall, maar waar dat nummer nog een zekere spanning herbergt krijg ik hier zware oogleden van. Leuk voor Anouk dat ze doorgaat met een liedje dat geen laatste plaats garandeert, maar mijn genre is het niet [5].

Ook Alain Clark heb ik beter gehoord. Back In My World heeft iets gemakkelijks.
Meligs, zou ik zelfs willen zeggen, en dat is niet complimenteus. Voor echt goede soulmuziek heeft dit me een te hoog koffietafelgehalte. Toch kan ik er geen hekel aan hebben, daarvoor is het te vriendelijk [6].

Vervolgens Carly Rae Jepsen, die de belofte van Call Me Maybe niet waar heeft kunnen maken.
Die hoge noten, ai... Bovendien vind ik de lelijke muziek erbij absoluut misplaatst klinken.
Hitparade-vulling [3].

-------

Week 13 - 30 maart 2013

#26. Major Lazer feat. Busy Signal, FS Green and The Flexican - Watch Out for This (Bumaye)
#34. The Cat Empire - Brighter Than Gold
#36. Laura Jansen - Queen of Elba
#38. Rigby - Earth Meets Water

Een hele waslijst aan artiesten voor één liedje, dat is bij mij nooit een goed teken.
En dan er vooral niks van kunnen maken, dat is het meest trieste. Wil dit reggae zijn? Wil dit dance zijn? Volgens mij wisten ze het zelf het minste. Richtingloze, schreeuwerige herrie zou ik het willen noemen [1,5].

Brighter Than Gold verslikt zich in z'n goede bedoelingen. Teveel onuitgewerkte ideeën in één liedje. Ik word er wat nerveus van [5].

Queen Of Elba is een echte Radio 2-plaat. Goed geproduceerd, sterke zang en bovenal een memorabel arrangement. Hier is werk van gemaakt. Zeer fijn nummer [8,5].

Geweldige quote van Ward, waarin hij stelt dat Rigby's liedje iets is voor mensen die niet van muziek houden, maar toch iets in de auto willen hebben op weg naar het werk. Ik had het niet beter kunnen verzinnen! Earth Meets Water is het ultieme bezigheidsbehang: Ontdaan van randjes die de oren (auw!) misschien extra zouden spitsen en niemand die er terloops een opmerking over zou maken, omdat het zo verdomde gezichtsloos klinkt [2].

-----

Week 14 - 6 april 2013

#17. Macklemore and Ryan Lewis feat. Ray Dalton - Can't Hold Us
#26. Guus Meeuwis - Het Kan Hier Zo Mooi Zijn
#29. Ariana Grande feat. Mac Miller - The Way
#34. MKTO - Thank You
#39. Pitbull feat. Christina Aguilera - Feel This Moment

Bij Macklemore krijg ik vooral een déja vu-gevoel. Daarnaast is het alsof al die stemmen moeten verhullen dat het liedje zelf gewoon niks voorstelt. A-melodieus en veel te druk [2].

Muus Geeuwis komt weer eens langs met z'n gebruikelijke, politiek correcte eenheidsworst en z'n rollende rrrrr... Gatverdamme, waarom krijgt die gast nou niet een studio-verbod? [1].

Ariana Grande klinkt me als een gemankeerde Rihanna (werkelijk!) die in een Mariah Carey-trip verkeert, compleet met tonen die alleen honden kunnen horen. 'Now she needs to start dressing sluttier, get an oversized ego, get a boob job (but don't forget to deny it!), make a bad movie and have a breakdown!' zegt m'n lieve schatje gevat . Heeft dit genre nou ècht een comeback verdiend? [2].

MKTO ken ik van een commercial (o.i.d.). Ik vind dit wel een fijn liedje, al weet ik wel dat het niet hoogstaand is. Dat kan me overigens niet veel schelen, het klinkt vrolijk en het pretendeert niet meer te zijn dan het is [7].

A-Ha! Daar zijn Pitbull en Christina Aguilera. Of we daar blij mee moeten zijn is een tweede.
Ten eerste vind ik eerstgenoemde een prutser, tweede genoemde een has-been en die A-Ha-sample past echt totaal niet bij de rest, dat zich het beste laat omschrijven als 'de rest'.
Om het maar even bondig te stellen: Wat een wanhopig zooitje! [1].

-----

Week 15 - 13 april 2013

#16. The Opposites feat. Mr. Probz - Sukkel voor de Liefde
#32. Afrojack feat. Chris Brown - As Your Friend

Blurred Lines hoor ik al een tijdje op Radio 538 op het werk en dit bevalt me wel.
Het klinkt zomers, een beetje retro en lekker pretentieloos. Ook passen de stemmen heel goed bij elkaar. Dit wordt een knaller, let maar op! [8].

Veel verstand van hiphop heb ik niet, maar dit nummer van The Opposites is zowat het saaiste wat ik in het genre heb gehoord. Het refrein zorgt ervoor dat ze zich niet compleet voor schut zetten [2].

Afrojack komt voor de verandering weer eens binnen (de nieuwe David Guetta?).
As Your Friend klinkt als een op hol geslagen flipperkast. Chris Brown doet daarbij nog iets met zang. Chocola kan ik er in ieder geval niet van maken. Wat een hysterische bende! [1].

-----

Week 16 - 19 april 2013

#34. Train - Mermaid
#36. Showtek - Slow Down

Armin Van Buuren's liedje, daar had meer mee gedaan kunnen worden. Het bouwt aardig op naar het refrein, maar vervolgens wordt er erg weinig mee gedaan, alsof ze zoiets hadden van 'hier komen we een heel eind mee'. Geinige plaat, maar het schiet iets te kort [6].

Michael Buble heeft met It's A Beautiful Day vast een heel 'blij' liedje willen maken, met fleurige trompetjes, pianootje etc. voor een beoogd lente-effect. Het probleem is echter dat het er te dik bovenop ligt. Het klinkt niet spontaan, maar vooral heel erg gelikt [4,5].

Transformeert Train nou echt in Maroon 5 of is het nou andersom? Als er al twee bands zijn die een hele lange doodlopende weg in zijn geslagen zijn zij het wel: Een paar jaar dik scoren met een über-hitgevoelig geluid, maar over 5 jaar door niemand meer serieus worden genomen en gedumpt worden door hun platenmaatschappij; ik zie het zo al gebeuren. See you at the bitter end, jongens! [3].

Dance-muziek kan heel leuk klinken met een goed idee, de juiste beat en een pakkende melodie.
Helaas zijn er in het genre teveel draaikonten die menen te denken dat je alleen succesvol bent als je alles maar vol pompt met een hoop knopjesdraaierij en anderzijds 'maffe' geluidjes terwijl ze 'het liedje' in al hun enthousiasme uit het oog verliezen.
Ik hoef je niet te vertellen tot welke groep Showtek behoort, hoop ik [1,5].

Aan het einde van een groot, deprimerend moeras met een enkel lichtpuntje neem ik nog even Eva Simons' liedje door.
Het liedje is best aardig, maar helaas niet zo speciaal [5,5].

Dat was het dan, eindelijk!

Ik bewonder je moed, kaztor om al die nummers in één dag te beluisteren.

tnf
Moet 'ie vast nog een hele avond van bijkomen.

Kaztor is wel erg streng voor The Cat Empire, Macklemore & Ryan Lewis, Bumaye... toch erg leuke hits stuk voor stuk.

En dan Alain Clark wel een voldoende, en het afschuwelijke MKTO zelfs een ruime voldoende.

Ik vind het wel prachtig altijd om zijn vergelijkingen met andere nummers te zien. Dat Julia hem doet denken aan When I Come Around en Can't Hold Us aan You Keep Me Hangin' On. Ik snap niet eens hoe je het er überhaupt in kan horen, laat staan dat ik het er zelf in hoor.

Week 14:

17. Macklemore and Ryan Lewis feat. Ray Dalton - Can't Hold Us
Can't Hold Us mist inderdaad het speelse van Thrift Shop, dat toch wel een van de leukste hits van de laatste jaren is. Toch vind ik dit ook wel een aanstekelijk nummer. Lekker tempo, catchy refrein en de blazers zijn ook aanstekelijk. Laat deze jongens nog maar meer van dit soort feelgood-hits scoren.

26. Guus Meeuwis - Het Kan Hier Zo Mooi Zijn
Wat een vreselijke tekst heeft dit nummer zeg. "1, 2, 3, tot 10 ga ik tellen". Dit sleept zich maar aan, er mocht wel wat meer vuur in. Je zit de hele tijd te wachten op het refrein in de hoop dat er dan eindelijk iets gebeurt, maar als dat dan ook nog eens helemaal niets is, weet ik het ook niet meer. Wat een non-muziek.
Cijfer: 1

29. Ariana Grande feat. Mac Miller - The Way
Suffe r&b op een emotieloze beat. Zowel de raps als zang vind ik weinig inspirerend. Je hoort ook aan alles dat de instrumentatie uit een drumpad komt en in dit geval vind ik dat ook een flink minpunt.
Cijfer: 3

34. MKTO - Thank You
Dit doet me erg denken aan de ellende die Black Eyed Peas een jaar of 4 geleden ineens over ons uitstortte, maar dan van een nog minder allooi. Platte muziek met een zogenaamde boodschap.

39. Pitbull feat. Christina Aguilera - Feel This Moment
Beetje goedkoop altijd om zo'n hit zo prominent te samplen en uit te buiten, maar het werkt wel. Platte muziek, maar pretentieloos en dan is het al minder erg. Al vind ik het ook niet echt goed en valt het me ook wat tegen van Aguilera dat ze zich hiervoor llent.

Week 15.

8. Robin Thicke feat. Pharrell and T.I. - Blurred Lines
De hit van het moment en ook wel terecht (al beleef ik meer plezier aan Bumaye van Major Lazer). Wel een nummer dat op een bepaalde manier ook wat leeg klinkt, maar toch heeft het zeker wat. Met name de percussie (die me steeds doet denken aan Lipps Inc's Funky Town) vind ik lekker.
Cijfer: 8

16. The Opposites feat. Mr. Probz - Sukkel voor de Liefde
Melancholische hiphop van The Opposites, het klinkt nog geloofwaardig ook. Tweede keer dat ik dit nummer hoor en ik merk dat er groei in zit. Goede week zo met twee nieuwe binnenkomers!

32. Afrojack feat. Chris Brown - As Your Friend
De zang van Chris Brown vind ik eigenlijk nog best te doen, maar de beats zijn zo leeg en lelijk. Als ik thuis zo iets in elkaar zou klussen zou ik het voor geen goud aan iemand durven laten horen.
Cijfer: 2

kaztor schreef:
Blazers en een xylofoon in de Top 40, oeh, wat eng!
Gelukkig is dit niet van die interessant-doenerige artsy fartsy-onzin als Azif Dingesvan vorig jaar.

Quelle frustration vat trouwens m'n commentaar bij de rest van de bespreking goed samen, quelle frustration.

Het nummer van Major Lazer heb ik nog enkele keren beluisterd maar het doet mij nog steeds weinig al ben ik niet zo streng als kaztor. De nummers van Rigby (flauwe Coldplay rip-off) en Guus Meeuwis (zeer flauwe tekst) verlaag ik naar respectievelijk 4 en 3,5.

Week 16:

Een beetje zouteloos dance/popplaatje. Veel te voorspelbaar om boeiend te zijn. Maar gelukkig niet zo opgepompt als de meeste van dit soort nummers tegenwoordig. Het pretentieloze zomerse sfeertje scoort ook wel wat punten. Maar toch te plat voor een voldoende
Cijfer: 4,5

De ideale schoonzoon meldt zich voor het eerst in jaren weer eens in de top 40. Het is natuurlijk allemaal wel vakkundig in elkaar gedraaid en zal het wel goed doen bij de vrouwen van boven de 30. Fijn op de achtergrond, terwijl ze een Bublé-bad nemen ( ). Ik kan me er verder ook niet teveel aan storen. Maar het is natuurlijk wel veel en veel te glad om een goed cijfer te scoren

#34. Train - Mermaid
Mijn haat voor Train gaat terug naar de jaren dat ik nog heel de middag TMF keek en Train mijn gehoor terroriseerde met Drops of Jupiter. Die afkeer die ik als 12-jarige voelde is niet verdwenen. Flauwe, aalgladde pop met ook nog een ontzettend lelijke stem.
Cijfer: 2,5

#36. Showtek - Slow Down
Plat nummer. Het heeft ergens nog wel zijn momenten en zal het zeker goed doen in veel café's op zaterdagnacht. Maar te plat en te saai voor een goede score. Zal ben ik bang nog wel veel langskomen op de tribune bij PSV ( )
Cijfer: 3,5

Ik heb het gevoel alsof ik dit nummer al 20 keer beoordeeld heb in dit topic. Variatie lijkt ver te zoeken tegenwoordig in de top 40. Al is het feit dat de grootste hits juist afwijkende nummers zijn (Sonnentanz, Thrift Shop) misschien een teken aan de wand dat de mensen hier ook genoeg van beginnen te krijgen.

Ward schreef:
Ik heb het gevoel alsof ik dit nummer al 20 keer beoordeeld heb in dit topic. Variatie lijkt ver te zoeken tegenwoordig in de top 40. Al is het feit dat de grootste hits juist afwijkende nummers zijn (Sonnentanz, Thrift Shop) misschien een teken aan de wand dat de mensen hier ook genoeg van beginnen te krijgen.

Dat gevoel heb ik ook. Als er eens een nummer met een beetje eigenheid (binnen de veilige bakens van de top 40 natuurlijk) doorbreekt, wordt het gelijk een grote hit (Somebody That I Used to Know, One Day/Reckoning Song, Thrift Shop, Sonnentanz, Blurred Lines). Voor de rest lijkt 95% van de top 40 bevolkt door platte stampers, Idols-miepjes, boybands, slappe kwijlrock à la Maroon 5 en Train en af en toe een gezellige Nederlandstalige meezinger, waarbij het onderscheidend vermogen nihil is. Volgens mij zou, als de hitlijsten echt ook maar enigszins een afspiegeling van populariteit zouden zijn, een artiest als James Blake ook gewoon in de top 10 moeten staan momenteel...

Geen van deze binnenkomers gaat een voldoende krijgen vrees ik

Dat ik nog kan zeggen dat Avril Lavigne de grootste meevaller van de week is. Had ik echt nooit verwacht. Krijg het er bijna niet uit ook.

Mijn gemiddelde van de binnenkomers is in ieder geval 1.

Nou, ik zie in ieder geval al twee liedjes een dikke, vette, koninklijke onvoldoende krijgen...

Ik wist niet eens dat Boulevard ook een liedje had. Albert Verlinde en Najib Amhali in de Top 40. Wat leuk .

Gast
geplaatst: vandaag om 19:47 uur

geplaatst: vandaag om 19:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.