MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Iemand moet de spits afbijten, dus doe ik het.

Week 17:

#4. Various Artists - Koningslied
Doet mij denken aan We are the World maar nog kleffer. Bovendien te sentimenteel en te langdradig met erg zwakke tekst en die rapstukjes lijken nergens op. De mooie intro en piano redden het nummer weliswaar van het laagste cijfer maar niet van een dikke onvoldoende. Ik vraag mij af wat Willem van dit nummer vindt.
Cijfer: 2,5

#6. RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen
Dit kan ik beter pruimen, het klinkt vlotter en meer enthousiast met een betere melodie maar dan hadden ze betere artiesten mogen inhuren (sommige zijn niet aan te horen). Bovendien is deze formule - steeds een zin door iemand anders laten inzingen - totaal versleten.
Cijfer: 4

#16. PSY - Gentleman
De opvolger van Gangnam Style, ook dit klinkt grappig maar is teveel een rip-off van zijn vorige hit en komt merkelijk minder uit de verf. Die synthesizer gaat op den duur irriteren.
Cijfer: 4,5

#22. Nielson & Miss Montreal - Hoe
Aalgladde Nederpop met erg flauwe tekst (oehoe oehoe), ik mis oprechtheid en spontaniteit net als bij vele huidige Nederlandstalige hits. Dat gitaartje en ritme vind ik wel enigszins leuk maar dat is ook alles.
Cijfer: 3

#39. Avril Lavigne - Here's to Never Growing Up
De internationale hitparadepop is tegenwoordig vaak nog erger. Dit is zo nep als de pest met die vervormde stem en gemaakte vrolijkheid, het klinkt als een flauwe Katy Perry-imitatie en om het cliché te vervolmaken komen weer van die oh-oh's in voor.
Cijfer: 2

Voor Eva Simons was ik iets te streng, ze krijgt 2 vanwege de mooie intro.

Waarom ook niet? Tijd voor een bespreking:

#4. Various Artists - Koningslied:

Hier is inmiddels alles wel over gezegd. De tekst is om jeuk van te krijgen en vooral het rapstuk is gewoon niet te beschrijven, zo slecht. De muziek is zo cliché als het maar zijn kan en een modulatie aan het eind hoeft echt niet.

Cijfer: 1

#6. RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen:

Ook heel erg slecht maar er zit inderdaad meer leven in. Maar nog steeds geen voldoende.

Cijfer: 4

#16. PSY - Gentleman:

Was één Gangnam Style niet genoeg? Gangnam Style had nog een aanstekelijke melodie, die kan ik hier echt niet vinden. Ik ben hier niet PSYched over.

#22. Nielson & Miss Montreal - Hoe:

Met een refrein waar zelfs de Duifmeneer plaatsvervangende schaamte van krijgt. HOE bedenk je zo'n geniale tekst? Voor de rest is het net aan te horen voor een keer.

Cijfer: 3

#39. Avril Lavigne - Here's to Never Growing Up:

Deze Canadese heeft een tijd best wel geinige poppunk gemaakt met nummers als Complicated en Sk8ter Boy. Maar het huwelijk met Chad Kroeger (de geweldige hitbakker van Nickelback. Helemaal geen sarcasme.) hoor je in dit lied qua kwaliteit. Dit is irritant staccato gezongen, alles met dezelfde dynamiek. De stem heeft extreem veel vervorming. Het lijkt wel of alle zangeresjes Taylor Swift of (inderdaad) Katy Perry achterna willen gaan qua stijl.

Don Cappuccino schreef:
de Duifmeneer

Gert Timmerman?

Titmeister schreef:
slappe kwijlrock à la Maroon 5 en Train

Ik wil niet betweterig klinken, maar dat is geen rockmuziek, dat weet ik wel zeker!

Nou, Maroon 5 heeft iig wel, sowieso in het verleden, wat rockplaatjes afgeleverd. 'Little of Your Time' is daarvan een voorbeeld. Prima plaatje.

Train heeft in het verleden ook rockplaatjes afgeleverd, maarja, dat heeft niks te maken met hoe het nu is...

sinds deze week werk ik ergens anders en waar ik nu werk staat 3FM de hele dag aan.
Daarom weet ik (denk ik) nu wie dat afschuwelijke bandje Rigby is, het nieuwe troetelkind van 3 FM.
Er is verder in de 3 jaar dat ik deze zender amper gehoord heb weinig veranderd want al deze week hoorde ik weer dat kutnummer The seed maar iig geen Candy meer wat op Q elke dag 600x voorbij kwam.

Heeft niemand nog gezegd dat dat nummer van Michael Buble gewoon dezelfde track zowat is als Haven't met you yet?

Week 17 - 27 april 2013:

Binnenkomers in de Top 40:

#4. Various Artists - Koningslied
#6. RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen
#16. PSY - Gentleman
#22. Nielson & Miss Montreal - Hoe
#39. Avril Lavigne - Here's to Never Growing Up

Brrrr...
Nederlands 'talent' bezondigd zich weer eens aan ene 'plechtig' klinkend lied voor Koning Willem-Alexander en ja, het klinkt echt precies zoals ik het al voor ogen had.
Ik geloof er eigenlijk geen reet van als een Trijntje Oosterhuis hiernaar terug zou luisteren en zou denken 'dit was een briljant uitgewerkt idee', al verwacht ik van de anderen niks meer.
Hier had iemand in moeten grijpen, maar ik vrees dat de algehele gedachte achter dit idee €€€ was.
Ronduit verschrikkelijk, het slechtste van 2013 tot nu toe! [1].

Dat andere Konings-dinges zou er eigenlijk een halfje bij moeten krijgen vanwege de valse schijn dat het op houdt door middel van een melodie dat nota bene al bijna 20 jaar oud is. Uit medelijden met de betrokkenen gun ik ze dat recht, maar een oude melodie maakt geen goed 'nieuw' nummer. Dat klinkt misschien ontzettend gemeen en arrogant, maar ik wordt er mooi maar mee lastig gevallen! [1].

Kijk, onze baby doet dit beter dan ik. Die begint zojuist spontaan te huilen!

Gentleman vind ik een alleszins acceptabel opvolghitje van Gangnam Style (die ik met terugwerkende kracht wel leuk vind). Laat deze jongens nog eventjes teren op hun hype, mij stoort dit niet en ik denk dat dit het wel goed gaat doen met (hopelijk) mooi weer op komst [6,5].

Over Nielsen en Miss Montreal ga ik ook niet flauw lopen doen. Hun single mag er best zijn.
Gewoon een klein liedje, iets teveel leunend op 'oehoe', maar dat is zo'n beetje de enige kanttekening die ik kan plaatsen. Iets heel simpels zoals dit bevalt me een stuk beter dan al het volgepompte waar de hitparade van uitpuilt, echt! [7].

Avril die Katy Perry en Taylor Swift nadoet... dit klopt niet. Deze stijl maakte ze daarvoor al volgens mijn lieve vrouwtje en ik vind dat ze dat in ieder geval veel beter doet dan Taylor Swift.
Give credit where credit is due. Bovendien heeft Avril een veel beter stemgeluid dan beiden.
Ga ik ook niet lullig over doen; ook dit vind ik prettig uitgevoerde popmuziek voor z'n afzetmarkt [7,5].

Kom maar op met je royale kritiek!

Arrie schreef:

Ik vind het wel prachtig altijd om zijn vergelijkingen met andere nummers te zien. Dat Julia hem doet denken aan When I Come Around.....
Ik snap niet eens hoe je het er überhaupt in kan horen, laat staan dat ik het er zelf in hoor.

Dat vind ik best sterk.
Vooral de vocale melodie in het eerste couplet klinkt tot de laatste zin als een één-op-één-kopie.
Dat viel me bij de eerste beluistering op het werk meteen als eerste op.

Ik geef toe: toen ik Julia laatst op de radio hoorde, en ik aan jouw opmerking dacht, toen hoorde ik wat je bedoelde. Maar ik zou het zonder die opmerking nooit gehoord hebben.

Wel leuk om te zien dat er nog serieuze muziekliefhebbers zijn die die van Nielson en die van Avril goed vinden. Vooral die van Nielson vind ik echt bedroevend slecht. Het leunt niet eens een beetje te veel op het oehoe, bijna elke zin eindigt op oehoe. Ik vind het het slechtste nummer dat sinds heel lang in de top 40 heeft gestaan. Die van Avril is daarmee vergeleken fantastisch maar vind ik extreem nietszeggend, ik hoor er werkelijk helemaal niks in, en naar mijn mening heeft Avril al heel erg lang niks fatsoenlijks uitgebracht. Maar blijkbaar vind jij ze wel goed, stond er niet bij stil dat mensen het daadwerkelijk leuk vonden.

't liedje zal binnenkort wel in de top 40 komen, omdat ik 'm de laatste tijd vrij vaak op de radio heb gehoord, als ik al de radio aan heb staan, maar ik vind 'Rebel Sound' van Goo Goo Dolls een ontzettend infantiel nummer, vooral dat refrein is te high school-filmsoundtrack voor woorden.

En de alarmschijf is Read All About It (Pt. III) van Emeli Sandé, blijkbaar opnieuw uitgebracht, want die haalde driekwart jaar geleden ofzo al de tipparade. Merkwaardig.

Iig wel een prima Alarmschijf. Ook de Dancesmash overigens. Calvin Harris in samenwerking met Ellie Goulding.

Ja, ik vind hem ook prima.

Fine China van Chris Brown vind ik trouwens ook erg fijn. Volgens mij het eerste nummer, op Run It na, dat ik goed vind van hem. Erg fijn geproduceerd, mag van mij een grote hit worden.

Week 18.

#3. Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
Dit nummer klinkt erg funky, het lijkt alsof dat in de jaren '70 is uitgebracht en daar is niets mis mee. Een soepel ritme gekoppeld aan een inventieve baslijn en degelijke vocalen, dit swingt zoals het moet swingen.
Cijfer: 8

#27. will.i.am feat. Justin Bieber - #thatPOWER
Dit daarentegen is een afknapper en toont duidelijk aan wat er mis is met de huidige dance in de top-40. Dit swingt voor geen meter en moet het hebben van een platte beat en ergerlijke, geautotunede vocalen. Weg met deze rotzooi!

Arrie schreef:
En de alarmschijf is Read All About It (Pt. III) van Emeli Sandé, blijkbaar opnieuw uitgebracht, want die haalde driekwart jaar geleden ofzo al de tipparade. Merkwaardig.

Leuk. Ik ben hem pas recentelijk echt gaan waarderen dus het komt goed uit .

Fijn die hoge binnenkomer van Daft Punk. Het zal toch niet zo zijn dat de volgende #1 hit alweer een sterk nummer is

Week16
9 Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like
Een nummer dat op zich goed in elkaar zit en best goed ingezongen is, alleen ontbreekt het in dit nummer aan originaliteit, verder is deze plaat weinig spannend en erg glad.
Cijfer: 5

32 Michael Buble - It's a Beautiful Day
Echt zo’n sky radio plaatje, na één keer horen zing je het als je niet oppast nog mee ook. Helemaal niet slecht, maar oh zo glad.
Cijfer: 5,0

34 Train – Mermaid
Zelfde catagorie als de vorige twee binnenkomers. Het ene oor in, het andere zo weer uit. Zolang je niet echt luistert is het niet irritant, doe je het wel, dan kom je snel tot de conclusie dat dit gewoon tienermuziek is.
Cijfer: 4,5

36 Showtek - Slow Down
In tegenstelling tot de vorige drie binnenkomers, kan ik hier dus niet naar luisteren. Dit irriteert me namelijk wel. Daarnaast lijkt het ook nog eens erg veel op hun vorige kraker die ik met een 1,5 beoordeeld heb. Als ze in het plaatje dan ook nog roepen ‘throw your mother fucking hand up”, waarbij fucking weggepiept wordt, moet ik echt huilen. Wat zielig.
Cijfer: 1,0

38 Eva Simons – Chemistry
Al met al een vrij beroerde week (en dan moet ik week 17 nog beoordelen). Deze plaat is ook helemaal niks. De zang doet me helemaal niks en het is een doorsneeplaatje in een genre dat niet binnen mijn smaakgrenzen valt.
Cijfer: 2,0

Week17
4 Various Artists - Koningslied
We hoeven wat mij betreft de monarchie niet gelijk overboord te gooien, al ben ik niet erg koningsgezind. Van het Wilhelmus ken ik alleen de eerste regel en dat vind ik meer dan genoeg. Nu is de wisseling van de wacht voor sommige mensen een gebeurtenis, die bezongen moet worden, of een manier om in deze zware tijden de portemonnee weer eens te vullen. Tja, en dat krijg je in eens twee draken van nummers voor je kiezen. Eerst maar de hoogste binnenkomer beoordelen. Het koningslied met de melodie van een andere Borsato plaat en waarop een poging wordt gedaan om een stukje te rappen (de eerste valt nog enigszins mee, de tweede is om te janken). Allemaal weer lekker glad.
Cijfer: 1,5

6 RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen
Op de melodie van ‘15 miljoen mensen’ is een nieuwe tekst gemaakt ter ere van onze koningin. Slecht ingezongen en de tekst doet me ook al helemaal niks.

16 PSY - Gentleman
’t Is volgens mij lang geleden dat we drie nummers in de bovenste 20 van de Top40 mochten verwelkomen, jammer dat ze zo vreselijk slecht zijn. De minst slechtste is deze van PSY, lijkt (te) veel op z’n vorige nummer, maar het leuke is eraf.
Cijfer: 2,5

22 Nielson & Miss Montreal - Hoe
Had deze plaat al een paar keer voorbij horen komen op de radio. Klinkt wel aardig zolang je niet luistert. Nu hoor ik vooral dat dit een ontzettend stompzinnig liedje is, op een eenvoudig melodietje. Miss Montreal vond ik al niks en met Nielson ben ik inmiddels ook helemaal klaar.

39 Avril Lavigne - Here's to Never Growing Up
Als je de bovenste vier binnenkomers hebt beluisterd is het daaropvolgende al gauw goed. Alleen is dit niet meer dan een tienerpop deuntje. Oh Oh stel je voor dat je betrapt wordt wanneer je dit aan het meezingen bent….. Toch minder slecht als de vorige vier.
Cijfer: 3,5

Week18

3 Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
De laatste weken zien we regelmatig een plaat erg hoog de Top40 binnenkomen. In het geval van deze plaat is dat helemaal terecht. Een heerlijke plaat die eigenlijk bij de eerste keer draaien al goed valt. Een lekker jaren 70 geluid, waarbij je duidelijk de hand van Nile Rodgers hoort. Voorlopig krijgt deze plaat van mij de hoogste waardering van dit jaar.
Cijfer: 9,0

27 will.i.am feat. Justin Bieber - #thatPOWER
Plaatje dat me weinig doet, al vind ik hem minder vervelend dan Twist and Shout
Cijfer: 4,0

Een paar updates:
P!nk feat. Nate Ruess - Just Give Me a Reason van 6,5 naar 7
Passenger - Holes van 8 naar 7,5
The Cat Empire - Brighter Than Gold van 7 naar 7,5
Rihanna feat. Mikky Ekko - Stay van 6 naar 7
MKTO - Thank You van 7 naar 6,5
Macklemore and Ryan Lewis feat. Ray Dalton - Can't Hold Us van 6,5 naar 7,5
Major Lazer feat. Busy Signal, FS Green and The Flexican - Watch Out for This (Bumaye) van 6 naar 7

Week19

27 Emeli Sande - Read All About It: Part III
Ik weet eigenlijk niet waarom deze plaat nu pas binnenkomt. Wat mij betreft een goede plaat, maar niet echt nieuw meer. Heeft het destijds niet gehaald, maar heeft denk ik best veel hitpotentie. Mooi ingetogen gezongen, prachtige ballad.
Cijfer: 8,0

34 P!nk feat. Lily Allen - True Love
P!nk scoort de ene hit na de andere, maar dit is een prima Top40 plaat. Het heeft bij mij wel zoiets van “ken ik dit niet?”, maar goed. Wat mij betreft haar leukste plaat. Ruim voldoende.
Cijfer: 7,0

37 Billy the Kit feat. Nathan Duvall - Burn It Down
Plaatje van 13 in een dozijn. Irriteert (nog) niet, maar doet me verder bitter weinig.
Correctie, irriteert toch wel.

dat nummer van MKTO mag met Oceaan en Nielson en Miss Montreal nu al in de top 5 waardelooste nummers van 2013

Sundance schreef:

27 will.i.am feat. Justin Bieber - #thatPOWER
Plaatje dat me weinig doet, al vind ik hem minder vervelend dan Twist and Shout
Cijfer: 4,0
Het Beatles nummer? Of bedoel je Scream and Shout?

Joren999 schreef:
(quote)
Het Beatles nummer?

Het Isley Brothers-nummer.

Waag je eens aan het nieuwe P!nk nummer Arrie.

Week 18 - 4 mei 2013.

#3. Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
#27. will.i.am feat. Justin Bieber - #thatPOWER

Get Lucky heb ik al een aantal keren op 538 gehoord en ik vind het echt een heel fijn nummer.
Dit zou nog eens heel goed DE zomerhit van het jaar kunnen worden! Niet op een vervelende Gustavvo Lima-manier, maar gewoon op een lekkere, wat nuchtere, losjes gespeelde manier.
Ik hoop dit nog heel vaak te horen deze weken! [8].

William, de man die misbruikt maakt van de faam van elke andere artiest in de Top 40, laat andermaal eens z'n gebrom horen op een wederom uit artistieke armoede geboren compositie.
Ditmaal is Justin Bieber z'n 'bitch'. Maar het had net zo goed Britney Spears kunnen zijn [1,5].

---------

Week 19 - 11 mei 2013.

#27. Emeli Sande - Read All About It: Part III
#34. P!nk feat. Lily Allen - True Love
#37. Billy the Kit feat. Nathan Duvall - Burn It Down

Het liedje van Emeli Sande vind ik het schoolvoorbeeld van een kant-en-klaar voor Sky Radio gemaakte ballad, compleet met afgeslepen randjes e.d. Zal ik gewoon eens heel eerlijk zeggen dat ik er echt geen ene zak aan vind? [4,5].

P!nk gaat natuurlijk weer op haar donder krijgen, dus geef ik haar nog een ruime, verdiende voldoende. Dit vind ik een van de beste nummers van de laatste cd. Het blijft onmiddellijk hangen, de melodie klinkt goed en ook de zang is hier weer verzorgd. Innovatie is ver te zoeken, maar dit zit gewoon weer zeer goed in elkaar. Ze blijft een van de betere artiesten van de laatste jaren [9].

We mogen de week afsluiten met iets dat inmiddels zo achterhaald klinkt dat ik me er nog over verwonder dat er nog een hond op zit te wachten [BTK: 1]

Week 19:

#27. Emeli Sande - Read All About It: Part III
Dit nummer kende ik allang en is dus niet nieuw voor mij. Gevoelige ballad, niet opzienbarend maar mooi gezongen zonder al te veel poespas.
Cijfer: 7

#34. P!nk feat. Lily Allen - True Love
Een goede zangeres is P!nk wel maar de meeste van haar nummers zijn te standaard. Ook dit nummer is mij te clichématig en voorspelbaar zowel de tekst als de melodie al is het productioneel wel verzorgd.
Cijfer: 5

#37. Billy the Kit feat. Nathan Duvall - Burn It Down
Dit kan helemaal de prullenbak in, ik hoor hier geen greintje bezieling of inventiviteit, zelfs geen song. Wel gemaakte zang en slechte synthesizerklanken.
Cijfer: 1,5

Gast
geplaatst: vandaag om 21:23 uur

geplaatst: vandaag om 21:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.