MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Eerlijk is eerlijk, Kiss You van One Direction vind ik zo erg nog niet. Met Kane en Joling heb ik niets en Lisa en Ilse hebben weleens een leuk nummertje. Jammer van Bowie

Week4:
16 Bruno Mars - When I Was Your Man
Z’n vorige plaatje vond ik best wel aardig (stem verhoogd naar een 7), deze is op zich ook niet slecht. Goed gezongen, al spreekt z’n stem me niet zo heel erg aan. Zou wat beter klinken als Billy Joel dit zou zingen.
Cijfer: 6,5

21 Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit and Tie
Deze plaat begint vrij beroerd, ik haak bijna gelijk af. Ik zie dat er meer zo over denken. Gelukkig wordt het daarna wel wat beter, maar ook dan raakt het me niet echt. Positief is, dat het in elk geval geen doorsnee nummer is. Zonder de slechte start zou het een dikke voldoende krijgen.

31 Matt Simons - With You
M’n dochter mag altijd graag naar Goede Tijden, Slechte Tijden kijken, en zo krijg ik daar ook wel eens wat van mee, al probeer ik dat zoveel mogelijk te vermijden. Zo hoorde ik ook tijdens een erg droevige scene, dit nummer gedraaid worden. Ik vond het toen echt heel erg. Ook op de radio valt dit nummer me vrij zwaar, het ligt er allemaal net een beetje te dik op. Nee, dit hoeft van mij niet.
Cijfer: 5,5

36 Hardwell & Amba Shepherd - Apollo
Geen hoogvlieger dit, ook niet slecht, maar niet verrassend en dus een nummer om zo weer te vergeten.
Cijfer: 4,0

Ik moet zeggen: Lisa Lois is er wel op vooruit gegaan. Dit nummer is niet vervelend. Wat is het wel? Tsja, ik weet niet, het straalt eigenlijk helemaal niks uit. Als het op de radio zou komen, zou het langs me heen gaan. Je hoort er wel aan af dat het heel professioneel in elkaar gestoken is, dat wel.

Week5:
Een vijftal binnenkomers deze week en er zit niet veel bijzonders tussen. Ook geen echte hits denk ik. Jammer dat hierdoor Bowie gesneuveld is.
24 One Direction - Kiss You
De tienermuziek van One Direction breekt nu toch echt door in Nederland. Dit is het tweede plaatje van hun cd en het klinkt niet eens zo heel erg. Iets beter dan hun vorige hit.
Cijfer: 5,0

31 Kane - I Love This City
Kane doet me niet zo veel. Hun vorige single irriteerde me zelfs behoorlijk, ook dit is weer weinig inspirerend. Een originaliteitprijs zullen ze hier ook wel niet mee winnen.
Cijfer: 2,0

34 Ilse DeLange - We Are One
Ilse DeLange is gewoon niet mijn ding, ook deze plaat spreekt me gewoon niet aan. Oersaai. Ilse heeft een keer een leuke plaat gehad met een ander Nederlands bandje, staat ergens op een verzamelalbum. Kan me helaas even niet herinneren om welk plaatje het gaat, de naam van het bandje wil me ook al niet te binnen schieten.
Cijfer: 4,0

37 Lisa Lois - Silhouette
Vandaag voor het eerst gehoord en nu ook nog even twee keer, je moet die plaatjes wel een kans geven. Ze heeft wel een goede stem en het nummer is niet onaardig, maar ja het pakt me niet erg, dit nummer. Geen voldoende dus.
Cijfer: 4,5

39 Gerard Joling - De Nacht Voorbij
Het zal best wel vrolijk klinken, het rijmt ook best goed. Verder kan ik er weinig positiefs over melden. De stem van Joling spreekt me niet aan en het is niet mijn genre, dan wordt het gewoon lastig.
Cijfer: 3,0

tnf
Je doelt op Rosemary's Sons ft. Ilse Delange - Shine?

catdog schreef:
David Bowie trouwens alweer na 2 weken uit de lijst verdwenen. Het moet toch niet gekker worden.

------------------

kaztor schreef:

De onderste regionen van de hitparade vind ik een interessant fenomeen. Binnenkomers hierin vallen onder te verdelen in drie categorieën: 1: Briljantje dat helaas boven de pet van de massa overvliegt, ....

Voeg daaraan toe een theelepeltje hardnekkige eenkennigheid van radioprogrammeurs en een wolkje desinteresse van een megalomane platenmaatschappij die liever tienermuziek aan de man brengt, eventjes roeren, et voilà:

catdog schreef:
David Bowie trouwens alweer na 2 weken uit de lijst verdwenen.

Week 5 - 2 februari 2013

Binnenkomers in de Top 40:

#24: One Direction - Kiss You V
#31: Kane - I Love This City V
#34: Ilse DeLange - We Are One V
#37: Lisa Lois - Silhouette V
#39: Gerard Joling - De Nacht Voorbij V

In het genre 'boysbands die te jonge meisjes proberen in te palmen' deze week One Direction.
Het liedje, het clipje... dit ziet er allemaal zó bedacht uit dat het lijkt alsof The Backstreet Boys werkelijk meenden wat ze zongen! Toch kan ik er ook weer niet op haten.
Dit subgenre in popmuziek heeft nou eenmaal een functie en een bepaalde groep afneemsters.
Daar wil ik het eigenlijk ook wel bij laten [4].

Bij Kane ben ik inmiddels bij het punt gekomen waarbij ik heel voorzichtig niet in herhaling probeer te vallen. Dan moet ik de zang voortaan gewoon maar negeren -dat komt toch nooit goed- en me richten op de muzikale kwaliteiten. Ik begrijp niet echt wat ze nou voor ogen hadden met het arrangement. De opbouw gaat zo lang door dat de aandacht na de eerste anderhalve minuut al volledig afgezwakt is en het bereikt ook nergens een climax, of het moet die U2-achtige break zijn bij 2.30. Met een tweedehands gitaarriffje en een handvol zinnetjes kom je er niet, zeker niet met een frontman die in z'n eigen hype gelooft [2].

Na het onthutsend sneue incident met Anouk en de persoonlijke omstandigheden van waaruit dit liedje is voortgevloeid gun ik Ilse DeLange alle lof die haar toekomt, maar helaas ontkomt We Are One ook niet aan m'n haast gepatendeerde Ilse DeLange-rating. Een typische vleesch noch visch-ballad dat van alle braampjes ontdaan is [5].

Lisa Lois klinkt dan weer als een direct afgeleide van bovengenoemde met een vleugje Adele wat power betreft. Fijn liedje. Het refrein blijft lekker hangen en de muziek klinkt verzorgd en gelaagd.
Mij benieuwen wat ze in zich heeft [7,5].

Gerard Joling, dat mag een ander wel afluisteren, ik heb nog meer te doen vandaag (de babykamer, bv. ) [1].

#24: One Direction - Kiss You
Ja dit nummer kende ik al een tijdje. Het blijft heel erg in je hoofd hangen, maar echt vervelend is het niet. Wel een van de betere nummers van het 2e 1D album.
Cijfer: 6

#31: Kane - I Love This City
Na al die jaren heb ik het echt wel een beetje gehad met Kane. De nummers lijken zo veel op elkaar. Eigenlijk vind ik maar 1 nummer van Kane echt mooi en dat is Let it be uit 2001. Ik vind Dinand's stem wel heel apart, maar de nummers zijn gewoon oninteressant.
Cijfer: 3

#34: Ilse DeLange - We Are One
Ja dit nummer kende ik ook al wat langer. Aangezien ik bij Ilse echt aan countryachtige nummers denk, was dit een verrassing toen ik het destijds voor het eerst hoorde. Nu vind ik het gewoon een lekker slaapliedje. Want het blijft lekker rustig. Normaal vind ik Ilse's stem nog wel eens vaker scherp. Bij dit nummer heb ik daar trouwens geen last van. Spannend is het niet.

#37: Lisa Lois - Silhouette
Bij de clip moet ik erg aan Rolling in The Deep van Adele denken.
Het nummer zelf is lekker! Niks mis mee!
Cijfer: 8

#39: Gerard Joling - De Nacht Voorbij
OMG! Wanneer gaat deze vent nou eens met pensioen! Ik snap niet dat dit nog de top40 haalt, laat staan de 1e plaats in de top100! Vreselijk irritant nummer met een flauwe tekst, irritant beatje eronder en stom achtergrondkoortje zoals we van Gerard gewend zijn!
Cijfer: 1

Week 5.

24. One Direction - Kiss You
Vrolijke tienerpop die erg bedacht en clichématig klinkt. Duidelijk gemaakt met de bedoeling om te scoren bij tienermeisjes, of dat een eeuwigheidswaarde heeft is een andere zaak.
Cijfer: 4

31. Kane - I Love This City
Over de zang en het accent van Dinand Woesthoff zal ik het niet hebben maar daarnaast klinkt het nummer erg banaal en richtingloos. Bij One Direction heb je nog (weliswaar gemaakte) vrolijkheid, dit nummer straalt te weinig uit.
Cijfer: 2,5

34. Ilse DeLange - We Are One
Voor Ilse DeLange kan ik meer sympathie opbrengen en zij is een goede zangeres. Helaas is deze ballad te vlak en te saai om te blijven boeien.
Cijfer: 4,5

37. Lisa Lois - Silhouette
Mij doet dat ook denken aan Rolling in The Deep van Adele maar dan een divisie minder. Toch wel een degelijke song met verzorgde arrangementen.

39. Gerard Joling - De Nacht Voorbij
Door Jan Smit geschreven en Gerard Joling zingt ook zoals hij. Ontzettend clichématige schlager maar er is blijkbaar altijd een publiek voor.

tnf schreef:
Je doelt op Rosemary's Sons ft. Ilse Delange - Shine?

Die bedoelde ik. Heerlijke plaat!

Week 5.

Uptempo popliedje. Beter dan een zeikerige ballad, maar One Direction missen toch een beetje een eigen sound. Klinkt erg voorspelbaar en inwisselbaar. Komt toch niet in de buurt van de boybands van vroeger.
Cijfer: 3,5

Ik lig na 10 sec al weer dubbel om hoe Dinand Citiiiiiiieeeeeiieeee zingt. Er zijn toch weinig bands waar je je zo heerlijk aan kan ergeren als aan Kane. Dit nummer volgt de standaard structuur van een euforische anthem (zoals Coldplay dat ook vaak doen). Het rustig beginnen, de stuwende drums om dan langzaam steeds grootser te gaan klinken. Saaie formule, saai uitgevoerd. Het positieve is dat ik dacht dat ze zeker nog 2 minuten door zouden gaan met de climax, maar die was gelukkig vrij kort.
Cijfer: 2

Ook met Ilse DeLange kan ik vrij weinig, al erger ik me er ook niet echt aan. Ik vind het meestal gewoon oersaaie muziek en ook hier gaat ze daarmee verder. Het klinkt hier allemaal wat minder countrypop-achtig dan normaal, maar ook dat wil niet helpen. Oersaai met lelijke, sentimentele arrangementen (die violen ). Zeer matig refrein ook.
Cijfer: 3

Hoe mensen een clichématig, zeiknummer als dit vergelijken met een stuwend, krachtig en alleraardigst popnummer als Rolling in the Deep is mij een raadsel. Klinkt erg gedateerd ook. Sky Radio als een malle dit.

Dit klinkt als ik elk ander Gerard Joling-nummer dat ik ooit heb gehoord. Hier ga ik verder geen woorden aan vuil maken.

Ik moet zeggen dat dit topic me een stuk zwaarder valt dan ik had verwacht, dacht dat er wel iets meer aardige dingen instonden. Vooral al die Nederlandse artiesten mogen van mij wel wegblijven.

Week 5.

One Direction is momenteel een erg gehyped boybandje, maar wel eentje die stiekem best leuke singles uitbrengen. What Makes You Beautiful had al een refreintje dat goed bleef hangen, Kiss You heeft dat net zo. Niet al te bijzondere, maar best leuke popmuziek.

Kane is niet mijn favorietje bandje, al vond ik hun vorige single (Come Together) zo slecht nog niet. Helaas is dit nummer een stuk minder. Ik heb het idee dat ik dit nummer al eens eerder heb gehoord en het te langzaam opbouwt, en dat is raar voor een nummer van 3 minuten. Een saai en nietszeggend nummer.

Net als de meesten hier heb ik een zwak voor Ilse DeLange, vind haar een goede zangeres en ze komt erg aardig over. Over We Are One: ik vind dit een prima nummer, vooral met de achterliggende gedachten over haar overleden vader komt dit nummer goed aan. Een mooi nummer, maar ook dit nummer klinkt niet heel bijzonder. Toch een ruime voldoende.

Silhouette heb ik de laatste tijd al een paar keer voorbij horen komen en ik vind dit het beste nummer van deze week. Ik heb nooit echt hoge verwachtingen van haar gehad, omdat ook Lisa mee heeft gedaan aan een talentenjacht, vaak hoor je niet zoveel meer over deze artiesten. Lisa bewijst met Silhouette toch echt het tegendeel, een erg sterk nummer met lekker veel vaart erin. Het nummer weet de volledige speelduur te boeien en me ook echt te overtuigen, iets dat ik absoluut niet had verwacht.
Cijfer: 7,5

Om dan toch weer met een kutnummer af te sluiten krijgen we Gerard Joling, één van mijn minst favoriete Nederlandse artiesten. Zoals ik al verwacht had zet Joling met dit nummer weer een absolute draak neer. Nee, dit is écht niet mijn muziek. Hoop dit niet meer te horen dit jaar.
Cijfer: 1

Gloeilamp schreef:

Net als de meesten hier heb ik een zwak voor Ilse DeLange

Ik heb juist altijd het idee dat ik de enige ben.

Ik heb ook een zwak voor Ilse, alleen jammer van haar muziek...

herman schreef:
Ik heb ook een zwak voor Ilse, alleen jammer van haar muziek...

Helemaal mee eens, erg leuke meid, maar het is niet mijn muziek

Nieuwe Binnenkomers: Week 6

#26. Macklemore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop
#34. Armin van Buuren feat. Fiona - Waiting for the Night
#37. Nielson - Zo Kan Het Dus Ook

Die Nielson vind ik wel goed. Beauty & the Brains bleef erg goed hangen en hetzelfde voor Zo Kan Het Dus Ook. Ik word er wel vrolijk van

'Thrift Shop' hoorde ik een paar dagen geleden op MTV, leuk nummer (met een goede boodschap)! Zal wel een grote hit worden.
De andere twee ken ik niet.

Ik vind dat Thrift Shop maar een vervelend nummer eigenlijk.

Zo Kan Het Dus Ook vind ik maar matig klinken, terwijl ik Beauty en de Brains wel leuk vond. Dat refrein van Zo Kan Het Dus Ook.

Verder wel een sympathieke knul, en het ligt wel weer lekker in het gehoor. Heb er niet zoveel tegen.

#26. Mackelmore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop (Video)
Dit is gewoon niet mijn muziek...

#34. Armin van Buuren feat. Fiona - Waiting for the Night (Video)
De soundtrack voor Verliefd op Ibiza. Best een lekker nummer maar geen hoogvlieger.

#37. Nielson - Zo Kan Het Dus Ook (Video)
Ja de eerste 2x is het nummer leuk, daarna superirritant. Er zit te veel herhaling in als je het mij vraagt. Verder vind ik de tekst niet helemaal lekker passen in de melodie.
Cijfer: 4

Mensen toch, Thrift Shop is geniaal!

Emile93 schreef:

Verder vind ik de tekst niet helemaal lekker passen in de melodie.

Ja, dat viel mij dus ook op!

catdog schreef:
Mensen toch, Thrift Shop is geniaal!

Wat sommige mensen als geniaal betitelen, zeg... Ik hoor een rapper die niet heel erg goed is, maar nog wel aardig een tekst rapt waarvan ik me kan voorstellen dat je het nog wel gevat vindt. Over jezelf in goedkope kleding vertonen enzo. Wel origineel, maar echt een sterke tekst vind ik het nou ook weer niet. Verder hoor ik er echt niks interessants in, zoals een fijne beat bijvoorbeeld. Ook geen boeiend refrein. Nee, sorry catdog, dit komt wat mij betreft niet eens in de buurt van geniaal.

Onweerwolf
Wel verfrissend hoor, hiphop met een intelligente tekst. Dat zouden ze vaker moeten doen.

Sowieso vind ik het ook wel een aanstekelijk nummer, beter dan het gros wat er tegenwoordig in de top 40 staat. En ik wil eigenlijk ook wel zo'n batman-pyjama.

Arrie schreef:
(quote)

Wat sommige mensen als geniaal betitelen, zeg... Ik hoor een rapper die niet heel erg goed is, maar nog wel aardig een tekst rapt waarvan ik me kan voorstellen dat je het nog wel gevat vindt. Over jezelf in goedkope kleding vertonen enzo. Wel origineel, maar echt een sterke tekst vind ik het nou ook weer niet. Verder hoor ik er echt niks interessants in, zoals een fijne beat bijvoorbeeld. Ook geen boeiend refrein. Nee, sorry catdog, dit komt wat mij betreft niet eens in de buurt van geniaal.

Het is de zelfspot in de video in combinatie met de track, er wordt eigenlijk lichtelijk een persiflage naar het Hip-Hop genre gemaakt. Het trekt gelijk alle cliche's die behoren tot de Hip-Hop scene in twijfel.

Arrie schreef:
(quote)

Ja, dat viel mij dus ook op!

Het is echt een opluchting om te lezen dat ik niet de enige ben er zo over denkt!

Onweerwolf schreef:
Wel verfrissend hoor, hiphop met een intelligente tekst. Dat zouden ze vaker moeten doen.

Je vindt het een intelligente tekst? Je denkt dat er weinig hiphop met intelligente teksten bestaat? Het is een mislukte grap?

Ik had overigens niet door dat het een persiflage was, dus wellicht ben ik niet intelligent genoeg.

Obvious troll is obvious?

De mislukte grap dus.

Top 40 - 9 februari 2013

Binnenkomers in de Top 40:

#26: Mackelmore, Ryan Lewis & Wanz - Thrift Shop V
#34: Armin van Buuren & Fiora - Waiting for the Night V
#37: Nielson - Zo Kan Het Dus Ook V

Thrift Shop... Yikes, doen ze het erom? Jij daar, in die oerlelijke bontjas dat je zes maten te groot is! Ja, jij! Jij bent niet zwart, maar lelieblank! Dit soort hiphop-wannabees is perfect prooivoer voor alle Denis Leary's van deze wereld. Ik wordt hier ook bijzonder kriegelig van, hetzelfde gevoel dat ik krijg als er hangjongeren met trainingspakkies bij supermarktketens vooral in de weg gaan staan en bijdehandte opmerkingen maken. Muziek waarvan de vuisten gaan jeuken, heel knap om zoiets te bewerkstelligen. Edit: Oh, ik lees net dat het een soort persiflage is. Dan nog; even slecht en even pedant overkomend [4].

Armin Van Buuren komt altijd wel met degelijke kwaliteit. House-muziek dat tenminste niet overkomt als 'hoor mij eens!', maar gewoon klinkt als iets muzikaals. De zang past er helemaal bij [6,5].

Ik ben die Nielsen inmiddels al wel redelijk zat.
Nog meer dan bij Beauty En Het Beest heb ik hier het gevoel dat ons een soort van neppe blijheid wordt opgelegd. En nog meer dan bij dat andere nummer denk ik 'verdomme man, probeer nou eens niet tienermeisjes te pleasen, doe eens lekker iets eigenwijs, plug je Ibanez of Stratocaster in, zet 'm op 11 en knallen maar! Drijf je fans en je platenmaatschappij tot waanzin!'
Alle hoop dat de coupletten nog bieden wordt door een debiel refrein compleet om zeep geholpen.
Zo kan het dus niet! De hoop zorgt voor een [4].

Gast
geplaatst: vandaag om 06:37 uur

geplaatst: vandaag om 06:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.