MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Nou, hier ben ik het dan maar een stuk minder met je eens, want ik vind Three Days in a Row net de allerslechtste van Anouk.

#22. Pharrell Williams - Marilyn Monroe
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van zijn single 'Happy' niet erg gecharmeerd ben maar Pharrell heeft een aantal coole tracks gemaakt, en dan met name zijn producties eigenlijk ('Boys', 'Give It 2 Me' en recentelijk 'Can't Rely on You'). Deze vind ik een stuk leuker en klinkt niet zo geforceerd blij. Vooral de bridge naar de chorus vind ik erg leuk.
Cijfer: 7.0

#24. Coldplay - Magic
Ojee, Coldplay. Maar hey, deze valt eigenlijk best mee. Ik vond dat nummer met Rihanna stiekem wel leuk maar dat was niet echt zoals we van deze band gewend zijn. De laatste Coldplay track die ik echt kon waarderen komt dan alweer uit 2005. Maar dit klinkt weer als de Coldplay ten tijden van Parachutes. Een grote fan zal ik nooit worden maar dit wil ik best zo nu en dan aanhoren. Ik denk dat veel fans na het horen van dit nummer opgelucht adem zullen halen. Het belooft in ieder geval stukken beter te worden dan 'Mylo Xyloto'.
Cijfer: 6.5

#37. Stromae - Tous les mêmes
Ja, deze is pas echt gaaf. 'Cette fois c'était la dernière'. Met de aparte, leuke clip en de opvallend feministische tekst laat Stromae weer zien dat hij niet zomaar een artiest is die alleen maar leuke deuntjes kan maken. Ik hoop ook niet dat de betekenis van dit nummer aan de rest van Nederland voorbij gaat. De blazers maken het nummer helemaal af. Stiekem vind ik dit de leukste van het hele album, al zal deze het ongetwijfeld minder goed doen dan oorwurm 'Papaoutai' en het gevoelige 'Formidable'.
Cijfer: 8.5

#39 Paul & Wad Ad vs. Pnau - Changes
Ik hoor dat ik dit best leuk moet vinden maar het pakt me niet echt. Die kinderstemmen vind ik niet interessant. De saxofoon vind ik wel een erg leuke toevoeging, die maakt het nummer. Maar voor alleen een saxofoon geef ik helaas geen voldoende. Wellicht dat dit nog groeit.
Cijfer: 5

Week 11:
#22 Pharrell Williams - Marilyn Monroe
Van z’n vorige single Happy ben ik ook nooit zo kapot geweest. Deze plaat vind ik stukken beter, lekkere melodie en een leuk refrein. Deze plaat gaat denk ik ook minder snel vervelen. Leuk begin ook, met die strijkers.
Cijfer: 8,0

#24 Coldplay - Magic
Deze nieuwe van Coldplay had even wat tijd nodig bij mij. Het is dan geen nummer zoals ze ze in het begin van hun carrière maakten, maar hij mag er best wel zijn. Lekkere luistermuziek, niet gecompliceerd, maar wel zeer aangenaam. Komt misschien ooit nog een halve punt bij.

#37 Stromae - Tous Les Mêmes
Volgens mij is het al weer erg lang geleden, dat een Franstalige artiest een aantal hits op rij wist te scoren.Daarvoor moeten we wellicht terug naar Julien Clerc. Stromae weet inmiddels de weg naar de hitparades te vinden. Met dit nummer zet de charmante Belg weer een heerlijk nummer neer. Klinkt toch weer geheel anders dan z’n vorige hits. Het liedje wordt vanuit het perspectief van een vrouw gezongen en is zeer kritisch over de rol van de man in een relatie. Het wordt een beetje eentonig, maar nogmaals een acht.

#39 Faul & Wad Ad vs. Pnau - Changes
Deze plaat is nieuw voor mij. Na twee luisterbeurten kan ik zeggen, dat ik het best een aangenaam nummer vind. Lekkere melodie en gelukkig niet al te voorspelbaar. De kinderstemmetjes en de eenvoudige tekst gaan misschien wel erg snel vervelen. De saxofoon maakt het nummer helemaal af. Ik ben erg mild vandaag.
Cijfer: 6,5

Week 10

#29. Anouk - You and I
Als ik dat op de radio zou horen zou ik absoluut niet denken dat het Anouk is. Dus dat is sowieso al positief. Na het vreselijke Wigger komt ze zowaar op de proppen met een nummer waar ik naar kan luisteren. Best aardige productie en ze zingt ook minder met een hete aardappel in de keel. Nooit gedacht dat Anouk een voldoende zou scoren.
Cijfer: 6

#37. American Authors - Best Day of My Life
Bij de eerste tonen weet ik al dat dit afzien wordt. Imagine Dragons-achtig coca-cola liedje. Compleet met zomerse productie en collectieve oh-oh-oh meezing stukken. Afgrijselijke 3FM-muziek (excuses voor het pleonasme).
Cijfer: 2

#39. Oliver Heldens - Gecko
Vrij eentonig nummer, maar niet zo plat als veel van zijn genregenoten. Toch een subtieler geluid dan Showtek en Martin Garrix laten horen. Ook het uitblijven van een drop spreekt voor dit nummer. Verder toch niet boeiend genoeg.
Cijfer: 5,5

#29. Anouk - You and I
Dit zal niet elke Anouk-fan onmiddellijk kunnen waarderen. Ik vind het niet slecht, haar stem is erg sterk en past prima bij de elektronische begeleiding. Wat me wel tegenstaat is het begin, dat had best wat rustiger gekund.

#37. American Authors - Best Day of My Life
De artiest en songtitel beloven op de een of andere manier niet veel goeds en dat gevoel blijkt te kloppen. Vanaf de eerste tonen weten de Authors precies hoe ze me moeten irriteren. Ja, wel vrolijk en zo, maar dat is Jannes ook.

#39. Oliver Heldens - Gecko
Hij is nog jong, Oliver. Klinkt niet verkeerd, maar dat deuntje gaat wel erg lang door. Beter om 's avonds even tussendoor in een dj-mix te horen.

Week 11:
#22 Pharrell Williams - Marilyn Monroe
Bij Pharrell weet je dat het qua productie altijd aardig in elkaar steekt. Ik vind dat hij met Happy en nu ook met dit nummer wel erg op safe speelt. Er is nergens een scherp randje te bekennen. Muziek waar niemand aanstoot zal nemen. Middle of the road. Het nummer is verder niet slecht, maar het had van mij iets spannender gemogen en het gaat ook echt te lang door.
Cijfer: 5

#24 Coldplay - Magic
Dit klinkt verrassend aardig bij de eerste luisterbeurt. Tof baslijntje. Degelijk geproduceerd, al wordt het naar het einde toe iets te stadionrockachtig. Maar een liedje waar ik prima naar kan luisteren. Chris Martin blijft wel de zwakke schakel. Heb al niet zoveel op met zijn stem, maar vooral tekstueel is het altijd lachwekkend slecht. Het ene cliché wordt aan het andere geregen.

Ik vind Stromae best een sympathieke aanwinst voor de top 40, maar zelf doet het me toch weinig. Hij heeft best een eigen geluid, wat natuurlijk versterkt wordt door het Frans. Komen we toch niet vaak tegen in de top 40. Maar buiten dat ik het best aardige liedjes vind, wordt ik nergens echt warm of koud van.

Sinds vorig jaar is het een trend om altijd in dit soort nummers zo'n sax-lijntje te verwerken. Ik vind het een beetje makkelijk overkomen. Ook het kinderkoor werkt voor mij niet in dit nummer. Een hoop toeters en bellen, maar eigenlijk stelt het allemaal bar weinig voor.
Cijfer: 4

Week 11: #22 Pharrell Williams - Marilyn Monroe
Ben het wel met Ward eens dat het erg safe is, maar ik vind het wel safe op een leuke manier-als in safe gebaseerd op de markt waar het op richt (ik denk dat dit voor sky radio niet safe is) Met Happy heb ik in het begin niets op gehad, maar die is enorm gegroeid en een pseudo classic geworden. Marilyn Monroe is zo'n typische 2e single die even heel hip is maar het vergeten land heel snel zal aandoen na een monsterhit. De produktie zit goed in elkaar en die viooltjes en dat gitaartje brengen wat extra. En de zang is weer prima aan te horen. Sowieso leuk om weer wat rnb terug te krijgen na alle rnb acts die nu dance maken
Cijfer: 7

#24 Coldplay - Magic
Coldplay is weer terug met een enigzins rustige single. De toch kille electronisch aandoende drums laten mij niet herinneren aan de eerste 2 albums, het klinkt allemaal wel goed en niet bombastisch. Maar overplay hangt hier op de loer en waarschijnlijk zal ik dit snel zat zijn

In tegenstelling tot de meerderheid ben ik totaal niet gecharmeerd van Stromae, ik vond Alors une dance en Formidable 2 verschrikkelijke nummers. De produktie is wel goed maar zodra het gezang begint haak ik echt af, vooral voor de produktie het cijfer dus
Cijfer: 3

Volgens mij zit dit in een auto reclame. De kinderstemmen zijn wonderlijk genoeg niet echt irritant en het is ook geen synth distorted ramplaat. Jammer van dat verplichte saxofoontje wat niets toevoegt. Cijfer: 5.5

Week 11.

Productioneel en vocaal meer dan behoorlijk maar ook veilig en het blijft minder hangen dan Happy. Het nummer is ook te langdradig, een verrassende wending had hier beslist goed gedaan.

#24. Coldplay - Magic
Een rustig Coldplay-nummer met elektronische begeleiding dat aanvankelijk ook wat spanningsloos kabbelt maar nadien naar een climax groeit waarbij de sfeer grimmiger wordt. Toch kan Coldplay beslist beter, vooral tekstueel is het vrij matig.

#37. Stromae - Tous Les Mêmes
In België kun je niet om Stromae heen, zijn hits worden tot vervelens toe grijsgedraaid, hij is hier een enorme hype. Hij heeft beslist talent en het is een leuk en aanstekelijk nummer - modern en nostalgisch tegelijk - maar echt ondersteboven ben ik er niet van.

#39. Faul & Wad Ad vs. Pnau - Changes
Dit is gewoon een kopie Jubel van Klingande (week 47 van 2013) een nummer dat ik nu meer waardeer (verhoog ik naar 6). Alleen hebben ze hier een flauw kinderkoor toegevoegd.

2MY
Wanneer komt die #Selfie van the Chainsmokers nu binnen? Zowat het leukste commerciële dancenummer van de laatste 5 jaar

Zal niet heel lang duren, denk ik. Over een paar weken ofzo. Ik vind er niet veel aan, maar ik had al wel meteen het gevoel dat het een grote hit zou worden en die kant lijkt het ook op te gaan.

#Selfie heb ik nog niet op de radio gehoord, maar ik bespeur wel enige hitpotentie. Aan mij is dit echter niet besteed, al zijn er slechtere platen binnen het genre. Morgen waarschijnlijk Route 94 als één van de binnekomers en wie weet Paloma Faith, beide zijn wel leuk.
Een draak van een plaat genaamd Bigfoot staat ook nog voor de deur

#Selfie staat wel al hoog in de populariteitslijst van Spotify (ook de Nederlandse) en in de Engelse en Amerikaanse hitlijsten is ie al snel aan het stijgen.

Hoeft niet heel veel te zeggen. What Does The Fox Say heeft hier ook niet veel gedaan en was ook zo'n hype net als #Selfie

catdog schreef:
Hoeft niet heel veel te zeggen. What Does The Fox Say heeft hier ook niet veel gedaan

Dat heeft me ook nogal verbaasd.

Twee binnenkomers, drie keer niks

2MY
#selfie!

De kans dat 'Happy' de grootste Top 40-hit allertijden gaat worden is nu wel erg groot. 70 punten verwijderd van 'Somebody That I Used to Know' en staat nu alweer 3 weken op 11, dus hij zakt ook niet echt snel. Ben benieuwd, al zou het steentje komende jaren wel vaker overgedragen worden nu er steeds minder veranderingen in de lijst plaatsvinden.

Overigens voelt de lijst tegenwoordig wel iets meer waarheidsgetrouw aan dan +/- 10 jaar geleden, toen had je vaak genoeg grote hits die nog onwijs veel werden gedraaid, maar na ongeveer 10 weken verdwenen (terwijl ze dan misschien wel op hun hoogtepunt van bekendheid waren).

Week 12:
#36 Nielson – Kop in het Zand
Gelukkig niet zo vervelend als de single die hij samen met Miss Montreal maakte. De melodie is vrij simpel maar niet onaardig, de tekst vind ik vrij onnozel. Zolang hij niet te vaak voorbij komt, kan ik deze nog net verdragen. Een voldoende kan ik hier echter nooit van maken.
Cijfer: 3,5

#39 The Chainsmokers - #Selfie
Met her woord van het jaar 2013 wordt hier nu toch een hit gescoord. De eerste luisterbeurt (eigenlijk via YouTube) viel nog mee. Nu ik deze plaat een keer of vijf gehoord heb slaat bij mij de verveling echter al toe. Vooral zonder beeld doet dit plaatje me weinig meer dan irriteren. Helaas.
Cijfer: 3,0

Faul & Wad Ad vs. Pnau - Changes moet al een puntje inleveren (van 6,5 naar 5,5)
American Authors - Best Day of My Life (van 4,5 naar 3,5)

Week 11:

Deze heb ik al erg veel geluisterd toen Pharrells album net uitkwam. Ik vind het ook het beste nummer van het album. Leuke productie, maar ik mis toch iets swingends of zo om het een échte klapper te laten zijn zoals Get Lucky bijvoorbeeld. Toch, er is niets mis mee. Maar op de een of andere manier stel ik hier hogere eisen aan dan aan de rest; van Pharrell zet ik sneller een album op dan dat American Authors (wat ik overigens nog steeds een leuk liedje vind).

#24. Coldplay - Magic
Coldplay was een belangrijke band om mij richting alternatieve rock te sturen, maar ik heb het nooit écht beluisterd. Liedjes als Clocks en The Scientist vind ik nog steeds mooi. Wat ik gehoord heb van hun laatste singles kan ik me niet eens meer herinneren. Dit is wel aardig. Elektronische inslag, werkt wel. Ik vind het vrij intiem (en ergens ook juist weer groots?) klinken en dan scoor je al snel bonuspunten. Leuke single, maakt me wel benieuwd naar hun nieuwe album.
Cijfer: 8

#37. Stromae - Tous Les Mêmes
Lekker! Dit vind ik erg sterk, ik moet ergens wat aan Parov Stelar drinken. Dit vind ik denk ik zijn sterkste single tot nu toe. Hier overtuigt hij mij wel een stuk meer mee in ieder geval. Ik ga z'n album eens opzoeken.
Cijfer: 8,5

#39. Faul & Wad Ad vs. Pnau - Changes
Herinneringen naar DANCE van Justice. Maar dan met Bakermatfluitje. Ik vind hem erg leuk. Springt er niet direct uit, maar na zo'n serie goede cijfers valt haalt dit mijn stemming zeker niet omlaag. Als ik hiervoor alleen drieën had uitgedeeld was deze misschien wel iets lager; ik mis misschien wel iets van identiteit? Nu ben ik in ieder geval wel vrij enthousiast!
Cijfer: 8

Week 12:

#36. Nielson - Kop in het Zand
Die single met Miss Montreal vond ik niet zo irritant, maar na het lezen van zijn albumtitel (Zo van Ah Yeah) heb ik wel een redelijk antipathie jegens hem. Dit... nou ja. Nee.

#39. The Chainsmokers - #Selfie
Deze is lekker, luister ik al een aantal weken vrij regelmatig.
Cijfer: 8,5

Week 12:

Melodisch wel behoorlijk hoewel vrij standaard maar vlak gezongen en de tekst is erg zwak. De clip is wel leuk maar ik hou enkel rekening met de muziek.

Dit nummer wordt een hype die weer snel overwaait. Muzikaal heeft dat totaal niets te bieden zonder melodie en oerlelijke synthesizerklanken.
Cijfer: 2,5

Week 12:

Als dit 1 van de Beste singer songwriters is, dan zegt dat HEEL VEEL over dat programma. Infantiele sinterklaasrijmpjes en wat loze kreten erdoorheen, de muziek is dan wel een stuk vooruit gegaan na de drama nummers Hoe en het meest erge nederlandse nummer van dit decennium Beauty en de brains, maar ik ga hier met een boog omheen

Qua muziek niets vernieuwends hier, gewoon de standaard dance met lelijke distorted synths ergens in het midden, had ook #Rijsttafel /#Schemerlampje /#Teennagelkloof kunnen heten maar het meest idiote trendje van nu is even hotter than the rest
Cijfer: 3.5 (voor de idioterie ervan en omdat ik wel steeds moet lachen om dat domme geijl in het nummer

tnf
Nee, niet een van de beste singer songwriters, maar gewoon erg commercieel. Het stereotype Nederlandse ster, precies het type hier massaal omarmd wordt: De nuchtere, doodnormale, niet té mooie maar prima uitziende buurjongen die simpele, gezellige meezingers schrijft. Kortom: het was niet lastig te zien/horen dat Nielson weleens heel erg populair zou kunnen gaan worden.

Helaas behoor ik zelf onvoldoende tot die 'grootste gemene deler'-groep om er warm voor te kunnen lopen, ik vind er al even weinig aan als jij. Als er iemand de oer-Hollandse zesjescultuur belichaamt, is het Nielson wel (maar ja, mede daarom werkt het juist).

Oei, waar week 11 best aardig is (het eerste acceptabele Coldplay-nummer sinds Viva La Vida bv.), is week 12 echt om te huilen. Beide nummers zou ik niet hoger dan een 1 geven.

Week 12:

Nielson komt weer met zijn iets meer hippe versie van Nick & Simon muziek. Dit klinkt echt helemaal nergens naar. Tekstueel ook weer uitermate zwak. Wel zijn minst erge single tot nu toe.
CIjfer: 2,5

Pff wat is dit kut. Hersenloze, platte stamper. Nu wil het dat ook wel zijn, dus in die zin neem ik het ook niet te serieus. Het probleem is dat ik dit vermoed ik grappig zou moeten vinden, maar dit is verre van het geval. Stemt mij droevig.
Cijfer: 1

Week 12:

Hoe ergerlijk ik 'Hoe' en 'Beauty en de Brains' dan ook vind, het waren wel nummers die in je hoofd blijven hangen en die ik mee kon zingen. Deze blijft denk ik wat minder hangen maar de tijd zal het leren.
Cijfer: 3.5

Wat een verschrikking. Ik kan de humor van de tekst nog wel inzien (al had het beter gekund) maar waarom moet het dan gepaard gaan met zo'n verschrikkelijke productie. Maak er dan een leuk, pakkend, funky liedje van.

Jammer van 'Can't Rely on You'. En ik hoorde 'm nog wel regelmatig langskomen op de radio (en zoveel radio luister ik niet, alleen op werk eigenlijk). Dus aan de airplay heeft het niet gelegen..

Nee de plaat liep ook best lekker op iTunes, maar dat telt niet meer mee. Werd amper tot niet gestreamd.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:54 uur

geplaatst: vandaag om 12:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.