MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
En het 1e half jaar :)

1. (1)London Grammar-Strong 8.5
2. (-) Kiesza-Hideaway 8
3. (2)Route 94-My love 7.5
4. (3)Pharrell Williams-Marilyn Monroe 7
5. (4)Lorde-Team
6. (6)Bruno Mars: Moonshine 7
7. (7)Coldplay: Magic 7
8. (5)Anouk-You and I 7
9. (-) Cris Cab-Loves me not 6.5
10.(-) Michael Jackson/Justin Timberlake-Love never felt so good 6.5

Week 25:

#34. Chocolate Puma & Kriss Kriss - Step Back
Deze kan er best mee door al heb ik het idee dat er wel meer in had gezeten. Het vocale deel vind ik alleen totaal niet interessant.
Cijfer: 5.0

#39. Bingo Players - Knock You Out
Wat een stom refrein zeg. Productie klinkt ook al aardig gedateerd en niet op een charmante manier.
Cijfer: 3.0

Week 26:

#28. Stromae - Ta fête
Alweer een leuke single van Stromae maar het hele album was dan ook prima in orde. En Frans blijft natuurlijk een prachtige taal. Zal er nog een vijfde single komen? Ik hoop op 'Ave Cesaria'.
Cijfer: 7.5

#34. Watermat - Bullit
Leuke ontdekking. Vrolijk, zomers danceplaatje met een heel eigen geluid. Al had ik gehoopt op iets meer afwisseling.
Cijfer: 6.5

#39. Clean Bandit - Extraordinary
'Rather Be' vond ik leuk maar absoluut overrated. Dit is het wat mij betreft ook weer net niet, al is het ook niet echt slecht. Clean Bandit heeft gewoon een eigen stijl die net niet aansluit op wat ik leuk vind in dance muziek.

Nog wat andere aanpassingen ook van mijn kant:
Sia - Chandelier verlaag ik van 7.5 naar 7.0
Calvin Harris - Summer verlaag ik van 7.0 naar 6.5
Armin van Buuren - Save My Night verhoog ik voor een tweede keer van 7.5 naar 8.0

Mijn top 10 van het tweede kwartaal

1. Tove Lo – Stay High [Habits Remix] (8.5)
2. Kiesza – Hideaway
3. Stromae – Ta fête (7.5)
4. Nico & Vinz – Am I Wrong (7.0)
5. Sia - Chandelier
6. Watermat – Bullit (6.5)
7. Katy Perry – Birthday
8. Ariana Grande – Iggy Azalea - Problem
9. Calvin Harris - Summer
10. Dj Snake feat. Lil’ Jon – Turn Down for What (6.0)

Mijn top 10 van het eerste halve jaar

1. Beyoncé feat. Jay-Z – Drunk in Love (10)
2. Stromae – Tous les mêmes (8.5)
3. Tove Lo – Stay High [Habits Remix]
4. Kiesza – Hideaway
5. Armin van Buuren – Save My Night (8.0)
6. Katy Perry – Dark Horse
7. Common Linnets – Calm After the Storm
8. Stromae – Ta fête (7.5)
9. Bruno Mars – Moonshine
10. Pharrell Williams – Marilyn Monroe (7.0)

Jammer dat het niveau het tweede kwartaal wat omlaag is gegaan (aan mijn eigen cijfers te zien)

tnf
NewYorkCityLight schreef:
Week 25:

#34. Chocolate Puma & Kriss Kriss - Step Back
Deze kan er best mee door al heb ik het idee dat er wel meer in had gezeten. Het vocale deel vind ik alleen totaal niet interessant.

Jij ook al.

Week 25:

#34 Chocolate Puma feat. Kriss Kiss - Step Back
Het probleem met dit soort nummers is het ontbreken van een degelijke melodie, het is mij te eentonig en te gevoelloos. Voor mij niet meer dan behangmuziek.
Cijfer: 3

#39 Bingo Players - Knock You Out
Dit doet mij ook niets, een fantasieloos en erg clichématig nummer dat het ene oor in en het andere uit gaat. Ook dit klasseer ik als behangmuziek.

Week 26.

#28. Stromae - Ta Fête
Die superlatieven voor Stromae in eigen land vind ik echt te ver gaan, een grootse zanger en songschrijver is hij niet (vergeleken met bv. Jacques Brel en Adamo valt hij in het niet). Wel is dit beter te pruimen dan de gemiddelde top-40-hit.
Cijfer: 6

#34. Watermät - Bullit
Dit is wat origineler dan de gemiddelde dance-hit in de top-40 maar het verveelt vrij snel door gebrek aan afwisseling, er had toch een tussenstuk of melodiewending in gemogen.
Cijfer: 5

#39. Clean Bandit feat. Sharna Bass - Extraodinary
Begint als een ballad en gaat over naar een dance-track. Dit is het niet, te vlak, te eentonig, te gevoelloos en te kil, dit gaat het ene oor in en het andere uit.

Top-15 na een half jaar (allemaal tenminste 7):

1. London Grammar - Strong (met afstand, verhoogd naar 10!)
2. The Common Linnets - Calm After the Storm 8,5
3. Blaudzun - Promises of No Man's Land
4. George Ezra - Budapest 8
5. Family of the Year - Hero
6. Avicii - Addicted to You
7. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
8. Dotan - Home
9. Beyonce feat. Jay-Z - Drunk in Love 7,5
10. Anouk - You and I

11. Clean Bandit feat. Jess Glynne - Rather Be 7
12. Lorde - Team
13. Kiesza - Hideaway
14. Beyoncé - XO
15. Stromae - Tous Les Mêmes

Flop-10:

1. David Guetta & Showtek feat. Vassy - Bad
2. DJ Snake feat. Lil' Jon - Turn Down for What
3. Dimitri Vegas & Like Mike & Martin Garrix - Tremor
4. Showtek - We Like to Party
5. David Guetta ft. Skylar Grey - Shot Me Down
6. The Chainsmokers - #Selfie
7. Travie McCoy feat. Jason Mraz - Rough Water
8. Jason Derulo feat. Snoop Dogg - Wiggle
9. Calvin Harris - Summer
10. Pitbull feat. Claudia Leitte & Jennifer Lopez - We Are One (Ole Ola)

Gemiddelde = 4,90

De top-40 begon hoopgevend (met Strong bv.) maar door een zwakke 2e kwartaal is het gemiddelde onder de 5 gezakt. Wat mij vooral opvalt zijn het lage aantal binnenkomers per week: 76, nog net geen gemiddelde van 3. In de jaren '70 en '80 waren er per week gemiddeld zo'n 6 nieuwkomers (er waren zelfs weken met 10) en zag de top-40 na 3 maanden er heel anders uit. Nu verschilt de top-40 nauwelijks met die van 3 maanden geleden.

Vreselijk die trage Top 40. En dat bijv. "Come Get It Bae" al de lijst uit is terwijl de voorgaande singles "Marilyn Monroe" en "Happy" allebei nog in de lijst staan.

Nuja t scheelt wel teksten schrijven hier

Precies. En vooral met al die bagger, is het soms een hele opgave.

Hier hoop ik stilletjes op een binnenkomst van Fancy van Iggy Azalea. De plaat wordt erg goed gestreamd maar alle radio stations (zelfs Slam) weigeren het te draaien. Daarom vind ik de invloed van radio zo slecht. Fancy is blijkbaar een populaire plaat maar de radio wilt het niet draaien en het aan een breder publiek delen waardoor airplay en, wellicht nog meer streams, dus uitblijven. Dan kun je dus nog meer vraagtekens bij de Top 40 gaan stellen. De radio claimt altijd een reflectie te zijn van wat luisteraars willen horen maar als niemand Fancy (ook #1 in USA) wilt draaien zet ik ook daar mijn vraagtekens bij (als ik die niet al had)

Oh ik heb inderdaad niks meegekregen van 'Fancy' op het werk, waar de radio aanstaat (maar het enige wat ik deze week heb gehoord is de 'Foute top500').

Vind het zelf een enorm verschrikkelijke draak van een plaat dus wat mij betreft is het in dit geval een goede zaak, maar ik snap je punt wel Maar het staat op 2 in de tipparade dus wie weet.

NewYorkCityLight schreef:
Oh ik heb inderdaad niks meegekregen van 'Fancy' op het werk, waar de radio aanstaat (maar het enige wat ik deze week heb gehoord is de 'Foute top500').

Vind het zelf een enorm verschrikkelijke draak van een plaat dus wat mij betreft is het in dit geval een goede zaak, maar ik snap je punt wel Maar het staat op 2 in de tipparade dus wie weet.

Dat is het rotte van de Tipparade. Die posities zijn nergens op gebasseerd. Dus als een plaat van 27 naar 2 stijgt hoeft dat niks te betekenen. Erg krom. Dus als Fancy flopt is het enkel omdat ze m te snel door de Tip hebben laten vliegen want ik denk dat het een goeier is de komende weken (hetzelfde is gebeurd met Can't Rely on You begin dit jaar maar dan andersom. Veel airplay, weinig streams)

tnf
Heb Fancy even opgezocht, kende het nog niet. Wat een Godsgruwelijk takkenummer, doet me denken aan wat Gwen Stefani een aantal jaren terug zoal uitbraakte. En die heeft een paar van de door mij meest gehate tracks ooit op d'r naam staan.

Aan de andere kant: als iets aantoonbaar (über-)populair is, en in principe ook op reguliere popradio past, is het vrij belachelijk om het dood te zwijgen als je bij zo'n zender de muziek beheert.

Vreselijk nummer, Fancy van Iggy Azalea, dit hoop ik niet op de radio te horen. Als ik de tipparade bekijk zijn het wederom dezelfde artiesten: Maroon 5, Gerard Joling, Blof, Nick & Simon, Shakira ...
De muziekwereld is nu diverser dan ooit maar de top-40 en tipparade zijn enger begrensd dan ooit. Hebben de top-40-luisteraars en samenstellers van de tipparade dan zulke oorkleppen dat ze maar een handvol artiesten kennen?

Aaah wat ik dus al verwacht had: ik mag Fancy gaan bestempelen als guilty pleasure ?

tnf
Omdat o.a. ik zeg dat ik het kut vind? Ik heb de waarheid niet in pacht, hoor.

Week 25:

dit valt redelijk mee, gaat zn eigen gang en doet me heel in de verte aan het 00's werk van Groove Armada denken. Als je het niet had geweten zou ik de connectie met Chocolate Puma nooit maken

dit heeft een hoog kermisgehalte en zou niet opvallen als het in 1994 was uitgebracht, erg eurodance.
Dit hebben we al zo vaak gehoord.

tnf
Ikzelf vergeleek die van Chocolate Puma met de Audio Bullys. Maar in 'Groove Armada' kan ik me ook wel vinden. Laten we maar concluderen dat er iets onmiskenbaar 00's-achtigs in zit.

(En dát zal het dan wel zijn, wat het voor mezelf beter te verteren maakt dan Top 40-dance-werk dat exact de sound van nu heeft.)

catdog schreef:
Aaah wat ik dus al verwacht had: ik mag Fancy gaan bestempelen als guilty pleasure ��

Ik vind Iggy Azalea zeker talent hebben (n.a.v. haar bijdrage in het nummer 'Problem') maar ik vind de productie op 'Fancy' echt stom. Bovendien mist het een leuk refrein.

Maar ieder z'n meuk toch? Als er iemand hier van foute muziek houdt dan ben ik het wel

tnf schreef:

(En dát zal het dan wel zijn, wat het voor mezelf beter te verteren maakt dan Top 40-dance-werk dat exact de sound van nu heeft.)

Dat zal voor mij ook wel de reden zijn. Bovendien vind ik veel van die huidige hitjes die invloeden uit de dancemuziek van de jaren '90 halen leuk

Week 26:

#28 Stromae - Ta fête
Toch knap, dat elke nieuwe single van Stromae weer zo totaal anders klinkt als z’n vorige. Deze is ook leuk om te horen, lekkere blazers en drums en het swingt goed. Leuke plaat, maar pakt me niet echt.
Cijfer: 7,0

#34 Watermät - Bullit
Een plaat die wat mij betreft in het verlengde ligt van Klingande en Klangkarussel, al klinkt het wel echt anders. Ook best ok dit nummer. Prima zomerse dancetrack.
Cijfer: 6,5

#39 Clean Bandit feat. Sharna Bass - Extraodinary
Rather Be heeft van mij een zeven gekregen, deze opvolger vind ik toch wel wat minder. Leuk gezongen, maar ik hoor weinig nieuws in dit nummer. Toch wel aardig om zo af en toe te horen, een krappe voldoende.
Cijfer: 5,5

Top 10 tot dusver:

1 London Grammar - Strong
2 Beyoncé - XO
3 Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix]
4 Lorde - Team
5 Beyonce feat. Jay-Z - Drunk in Love
6 Blaudzun - Promises of No Man's Land
7 Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good (verhoogd van 7,5 naar 8,0)
8 Dotan - Home
9 Coldplay - Magic
10 Family of the Year - Hero

Week 26
#28 Stromae - Ta fête
De zoveelste single van Stromae en ook deze keer zie ik absoluut niet wat men hierin hoort. Ik ben wel enigzins aan Formidable gaan hangen (uit kitscherigheid en guilty) maar deze is vergeetbaar
Cijfer: 2.5

#34 Watermät - Bullit
Weer een Spinnin' release die weinig opzienbarend is. Er is deze keer geen vocal dus dan moeten we het doen met een spannend-maak zoem maar ik betwijfel of we hier volgend jaar deze tijd nog weten wat het was
Cijfer: 3.5

#39 Clean Bandit feat. Sharna Bass - Extraordinary
De opvolger van Rather be is daar en begint als een soort Emeli Sande nummer en dan stappen we de vloer op. Tekstueel is het allemaal wat vlakker en minder catchy dan Rather be maar het klinkt wel minder poppy. De nieuwe M People van de 2010's??
Cijfer: 5.5

#21. Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
Robin Schulz heeft het goed voor elkaar na de populaire mix voor 'Waves'. Ik vrees voor hem dat deze niet zo populair gaat worden. Wederom best leuk gemixt maar deze vind ik wel minder leuk.
Cijfer: 6.0

#28. Cazzette - Sleepless
Ik krijg Daft Punk vibes. Alleen is de uitwerking niet zo sterk. Het heeft ergens wel wat potentie maar die komt niet helemaal tot zijn recht. Bovendien duurt het te lang
Cijfer: 4.5

#31. Maroon 5 - Maps
Ligt het aan mij of wordt de stem van Adam Levine steeds scheller. Ik kan hem niet meer zo goed hebben. Het nummer zelf is ook niks aan.

#34. Iggy Azalea - Fancy
Vreselijke terrorplaat die gemaakt lijkt te zijn om te kwellen. Het ergste is nog dat dit in het homo circuit enorm wordt gewaardeerd. Eerlijk is eerlijk, ik vind het al minder slecht dan de eerste keer dat ik het hoorde. De dag dat ik het pakkend ga vinden zal misschien nog komen. Bovendien vind ik Iggy een ontzettend mooie vrouw maar dat terzijde.

Week 27:

#21. Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
Aardig nummer waarbij die gitaarlick onmiddellijk blijft hangen al mocht er melodisch meer variatie in, de mix laat gelukkig de song intact.

#28. Cazzette feat. The High - Sleepless
Doet mij ook denken aan Daft Punk maar een klasse minder. Het swingt nauwelijks en die vocoder is veeleer storend dan functioneel.
Cijfer: 3,5

#31. Maroon 5 - Maps
Met die dichtgeknepen stem heb ik het moeilijk en het wordt alsmaar erger. Kleurloos nummer bovendien van een kleurloze band.

#34. Iggy Azalea feat. Charli XCX - Fancy
Zoals ik eerder zei vind ik dit vreselijk (inderdaad een kwelplaat): nauwelijks een melodie, geen vindingrijkheid of emotie en zingen kan ze ook niet, dit is enkel aanstellerij.
Cijfer: 2

Week 25:

Dit nummer heeft wel aardige elementen, dat 90s synthlijntje is wel geinig. Bij vlagen wordt het wel heel plat en de vocalen zijn nergens interessant. Had meer in gezeten.

Erg bombastisch plat en klinkt als iets van vijf jaar geleden. Dit suffe nummer moeten we maar weer snel vergeten.

Fancy

Week 14:

#26. Calvin Harris - Summer
De discoplaatjes van Harris van een jaar of 5/6 geleden vond ik erg leuk en die tijd zal wel nooit meer terugkomen, al waren latere singles als Bounce toch ook wel erg leuk. Deze stamphouse vind ik voor het genre ook nog wel gaan, maar een beetje simpel doordreunen is het wel. Leuk om op te feesten of te sporten en het niet te moeilijk hoeft.
Cijfer: 6

#33. Jayh - Mooie Dag
Twee keer geluisterd, maar nooit blijven hangen. Saaie Nederlandstalige huppelpop, beetje in de stijl van Gers Pardoel qua kinderachtigheid voor mijn gevoel.

#40. Sia - Chandelier
Sia als brulboei, was dit nummer niet voor Rihanna bedoeld? Weinig subtiel en nog minder interessant. Zonde, zij heeft in het verleden toch wel wat sterke popsingles ingezongen.

Week 15:

#28. Edwin Evers Band - Ik Meen Het
Ah, Andre Hazes in een reggaejasje. Geinspireerd op Jah6? Helaas vind ik het maar een flauw en oninteressant deuntje, maar het origineel liet me ook al koud.
Cijfer: 4

#33. Cris Cab - Loves Me Not
Ook dit nummer heeft een subtiel reggaeritme en in combinatie met de stem die wat aan Sting doet denken heb ik even zoiets van 'is dit The Police anno 2014'? Nu waren die tekstueel wat volwassener en bedienden ze zich niet van dubstepwobbles, toch is dit nog best een aardig nummer. Wel een stuk minder dan Liar, Liar, hun vorige single.

Week 16:

#29. Kensington - Streets
De Nederlandse Kings of Leon steekt eigenlijk maar schril af bij hun idolen. Met het origineel heb ik al weinig, hiermee dus nog minder. Ongelooflijk wat een kutmuziek zeg, misschien dat ik zelfs nog liever naar Kane luister.
Cijfer: 2

#35. Sam Smith - Money on My Mind
Een lekker Brits soul- meets dancenummer. Goede stem. Het klinkt wat glad, maar ik merk dat ik dit langzaam meer ga waarderen.

#37. Nico & Vinz - I Am Wrong
De laatste dagen een paar keer gehoord. Doet me wat denken aan Waves van Mr. Probz. Beetje dramatisch nummer, maar niet verkeerd. En toch ook niet echt een hoogvlieger.

#39. Katy Perry - Birthday
Lang niet zo goed als Dark Horse, maar ik blijf toch wel een zwak houden voor Katy Perry. Dit is ook weer een leuk en luchtig nummer, een beetje van het niveau Roar. Ga ik nog wel eens opzetten.

Week 17:

#29. David Guetta & Showtek feat. Vassy - Bad
Een lompe beukplaat, maar ik kan me best voorstellen dat dit wel werkt, een beetje als met Tsunami vorig jaar. Ergens kan ik er wel om lachen, maar het heeft ongeveer net zoveel inhoud als een airbag.

#36. Ed Sheeran - Sing
Dit vind ik een verrassende single: ik verwachtte suf singersongwritergeneuzel a la Lego House of A-Team, maar krijg een soort akoestische Justin Timberlake. Leuk swingend nummer, de beste van dit elftal.
Cijfer: 7,5

Week 27:

#21 Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
Het doet me heel sterk denken aan de Wankelmut Remix van Asaf Avidan’s Reckoning Song, maar ook aan Milky Chance met Stolen Dance, desondanks vind ik dit toch, samen met Tove Lo dé zomerhit van 2014. Lekkere stem, heerlijk ritme, kortom erg leuke plaat.
Cijfer: 8,0

#28 Cazzette feat. The High - Sleepless
Vrij simpele dancetrack met te weinig afwisseling. Door de vervormde stem wordt het er ook niet interessanter op.

#31 Maroon 5 - Maps
Ik dacht dat we in Nederland een beetje klaar waren met de flauwe plaatjes van Maroon 5, maar hier duikt er opeens weer een op. De plaatjes worden iedere keer vlakker en de stem van Adam Levine gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Nietszeggende vervelende plaat, die ik hoop ik niet weer hoef te horen.
Cijfer: 2,0

#34 Iggy Azalea feat. Charli XCX - Fancy
Al is dit niet mijn smaak, ik kan me wel voorstellen dat mensen dit leuk vinden, het klinkt in elk geval vrij origineel. Maar goed, ik zal dit zelf niet snel opzetten, daarom kan ik geen voldoende voor geven.
Cijfer: 4,5

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.