MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Het is de laatste weken zo treurig gesteld met de kwaliteit van nieuwe binnenkomers dat ik weinig enthousiasme kan opbrengen om hier te posten.

herman schreef:
Week 14:

#26. Calvin Harris - Summer
De discoplaatjes van Harris van een jaar of 5/6 geleden vond ik erg leuk en die tijd zal wel nooit meer terugkomen, al waren latere singles als Bounce toch ook wel erg leuk.

Helemaal mee eens. Dat was prima spul. Ook dat hitje 'I'm not alone' mocht er wezen.

Ik zie nu pas dat ze de film 'Clueless' in de video van 'Fancy' hebben verwerkt met o.a. de kleding en scènes. Dat vind ik dan wel leuk gedaan

#29. Sam Smith - Stay with Me
Beetje saai, vond ik de vorige een stuk leuker. Wat zeikerig.
Cijfer: 5

#36. Dimitri Vegas & Like Mike & Martin Garrix - Tremor
Haha, dit is zo simpel en lomp. Maar ik zou er wel op 'dansen'.

#38. Jason Derulo feat. Snoop Dogg - Wiggle

Cijfer: 3

Week 24:
#36. Katy Perry - Legendary Lovers
Deze ken ik wel van het sporten. Niet echt fantastisch, maar kan ik goed hebben. In de loop van de tijd ben ik dit eigenlijk wel leuker gaan vinden.
Cijfer: 6.5

#39. Pitbull feat. Claudia Leitte & Jennifer Lopez - We Are One (Ole Ola)
Pitbull, Jennifer Lopez... Dit moet wel slecht zijn. Maar deze ken ik ook al van het sporten en vind ik serieus lekker. Lekkere bas, gitaartje. Vrolijk, leuk nummer. Heb zelf niet echt de associatie met het WK terwijl ik bijna elke wedstrijd wel heb gezien. Maar goed; draait het ook niet per se om.
Cijfer: 8.5

Week 25:

#34. Chocolate Puma feat. Kriss Kiss - Step Back
Vind hier niet zo veel mis mee. Klinkt wel prima.

#39. Bingo Players - Knock You Out
Vind dit ook niet vervelend, maar net wat saaier en iets wat ik te vaak heb gehoord. Aan de andere kant heb ik wel het idee dat ik dit de tweede keer wel zou herkennen en daar twijfel ik nu al bij aan de vorige. Al is dat niet per se positief natuurlijk. Vind dit wat kinderlijker klinken.
Cijfer: 6

Gelukkig komt Salsa Tequila er binnenkort aan

Week 26:

#28. Stromae - ta fête
Stromae vind ik meestal best een frisse wind in het top 40 landschap, al ben ik er ook nooit écht kapot van. Dit nummer valt daarom eigenlijk best tegen. Eendimensionaal, saai refrein en ook de productie vind ik vrij lelijk met die synths.
Cijfer: 4,5

#34. Watermät - Bullit
Lekker voortkabbelend dancenummer. Het is allemaal vrij simpel in elkaar gezet, maar wel effectief gedaan. Best een uniek dromerig, zomers sfeertje met die fluitmelodie in combinatie met dat gezoem. Best prettig nummer.
Cijfer: 6

#39. Clean Bandit feat. Sharna Bass - Extraodinary
Ik vond Rather Be een erg leuke single, dus was wel benieuwd. Dit begint vrij anders, meer als een Emeli Sandé ballad inderdaad. Totdat er een heerlijk retro dance piano in komt, als dan ook nog de beat en een viooltje erbij komt herken je weer duidelijk datzelfde zomerse gevoel van Rather Be. Het is allemaal wat minder hitgevoelig dan die vorige single, maar ook dit klinkt gewoon erg lekker. De melodie is misschien weinig verheffend, maar de productie is gewoon weer prima (hou ook van dat steeldrum geluid).
Cijfer: 7

Score half jaar:

1. Beyoncé feat. Jay-Z - Drunk in Love (9,5)
2. Kiesza - Hideaway (9,5)
3. Beyoncé - XO (9)
4. London Grammar - Strong (verhoogd naar 8,5)
5. Katy Perry feat. Juicy J - Dark Horse (verhoogd naar
6. Clean Bandit feat. Jess Glynne - Rather Be (verhoogd naar 7,5)
7. The Common Linnets - Calm After the Storm (7,5)
8. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix] (7,5)
9. Route 94 / Jess Glynne - My Love (7)
10. Clean Bandit feat. Sharna Bass - Extraodinary (7)

tnf
Joren999 schreef:
Gelukkig komt Salsa Tequila er binnenkort aan

Zo'n nummer dat de hersencellen gevoelsmatig af laat sterven, elke keer dat het langs komt.

tnf schreef:
(quote)

Zo'n nummer dat de hersencellen gevoelsmatig af laat sterven, elke keer dat het langs komt.

Je commentaar maakte me zo nieuwsgierig dat ik meteen ben gaan luisteren. Vrees een lijk - speel dit en mensen bekennen spontaan al hun zonden

tnf
Het ergste is nog dat het nummer zo'n beetje als een komeet omhoog schiet, qua populariteit.

Er blijken enorm veel mensen te bestaan die er daadwerkelijk van genieten.

Het enige positieve dat ik eraan kan ontdekken zijn die toetertjes. *zwak voor*

Ik ben helemaal niet meer op de hoogte van de top40 en toen ik dat nummer opzocht op de Gluurbuis, keek ik ook meteen naar Hideaway van Kiesza en dat versterkt me dan weer in m'n overtuiging dat de top40 these days pulp is en volstrekt oninteressant qua muziek, uitzonderingen daargelaten.

Sax is blijkbaar in; dat heeft ooit - lang na Careless Whisper - weer zijn herintrede gedaan, maar het zijn veelal van die kleffe 'licks' die Candy D. of Kenny G. ongeveer per strekkende meter voltoeteren

en een aanpassing Nico & Vinz -Am I wrong van 3.5 naar 2

Pff, wat is dat Salsa Tequila vreselijk zeg. Irritante zang en een paar woorden algemeen Spaans eindeloos herhalen. Mijn god...

Er heeft wel beter in de hitlijsten gestaan de laatste tijd.

Nummer 39 is prima te verteren, wat mij betreft.

re: Salsa Tequila: Nja ik hoorde in ieder geval al de woorden 'Ricky Martin' en 'Livin' la Vida Loca' terugkomen dus daar scoort het al vast wat puntjes mee bij mij

week 27

#21 Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
Het doet me denken aan de Wicked game cover van vorig jaar. Ik kende het wel al zei de naam me niets. Het kabbelt een beetje voort en ik ken het origineel niet, maar het heeft wel wat. En blijkbaar is inderdaad de song intact gehouden

#28. Cazzette feat. The High - Sleepless
Dit is net zo'n zielloos nummer als dat nummer van Sigma-Nobody to love. Hier wordt nog een beetje wat vocoder gebruikt maar het is instant vergeetbaar
Cijfer: 2.5

#31. Maroon 5 - Maps
Gelukkig nergens gehoord op de radio dus ik moest even op youtube de (belachelijke controversiele) clip kijken. Een teken aan de wand dat je met een bloederige close up van een ongeluk een totaal afgeproduceerd nummer aan de man/vrouw moet brengen. De vreselijke stem van Levine helpt ook niet en wat de rest van de band bijdraagt weet ik niet. Maroon 5 profileert zich als een edgy rock n roll lifestyle groep mannen maar is gewoon echte skyradio meuk en net zo pose als P!nk en Robbie Williams. En van "frisse"pop van This love, Sunday morning en Makes me wonder afgezakt naar Huishoudbeurs behang
Cijfer: 1

#34. Iggy Azalea feat. Charli XCX - Fancy
Dit is een groei nummer al vind ik Azalea een hype die in het niet valt bij echte vrouwelijke rappers als Lil Kim, Left Eye en Missy Elliott (ik kreeg door Fancy enorme behoefte aan 90's rnb pop), de produktie is sleazy en stuitert een beetje en waarschijnlijk is de houdbaarheid kort, maar toch is ie zomers lekker

Week 18:

#33. Family of the Year - Hero
Degelijke, maar ook oerbrave en daardoor saaie ballad, dit kan zowel op 3FM als Sky Radio. Muziek die niet stoort, maar ook weinig echt enthousiaste reacties onthaalt.

#38. Bløf - Spijt Heb Je morgen maar
Ik zag dat Bløf op Bospop geprogrammeerd staat tussen diverse rockdino's uit de jaren '80 en zo klinkt ook dit een beetje: als vervelende oudemannenmuziek met een achterhaalde jaren '80 hardrockvibe. Een soort Bon Jovi-gevoel krijg ik erbij eigenlijk.

Week 19:

#27. Kiesza - Hideaway
De leukste hit van dit hele stel, volgens mij ook degene die ik het meeste heb gedraaid. Lichtvoetig danceplaatje, maar tamelijk verslavend. Laat dit dan maar de Happy van deze zomer worden, dit kan ik goed hebben.
Cijfer: 8,5

#31. Tiesto feat. Matthew Koma - Wasted
Tiesto heb ik ongetwijfeld al regelmatig afgebrand in deze topics, maar dit vind ik wel een leuk nummer. Beetje lompe beat in de harde stukken, maar de pakkende melodie en de positieve vibe maken dit toch een aangenaam plaatje.
Cijfer: 6,5

#38. Sigma - Nobody to Love
Beetje suffe drum 'n' bass. Misschien al wel 10 keer gehoord her en der, maar blijven hangen doet het niet. Het stampt wel lekker door, maar is zo plat als een dubbeltje.
Cijfer: 4,5

Week 20:

#3. The Common Linnets - Calm After the Storm [RE-ENTRY]
Deze heb ik al besproken. Mooi op Eurovisie, maar was er een paar dagen daarna eigenlijk alweer klaar mee.

#22. Coldplay - A Sky Full of Stars
Coldplay heeft toch wel een bijzondere transitie gemaakt van mooieliedjesband naar een groep die nummers kan spelen die dicht tegen bv. Armin van Buuren aanliggen. Vind dit ook wel een sterk nummer eigenlijk, enerzijds kan dit zo in een tranceset, anderszijds heeft het ook iets analoogs. Maar raken doet het me nergens, dus een echt hoog cijfer blijft uit.

#26. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
Beetje een dubbel gevoel bij deze plaat. Enerzijds een opgewarmd kliekje, opgeleukt met wat percussie uit de Off The Wall-periode, waarvan ik me afvraag of het wel zo netjes is om dit nog uit te brengen als de 'maker' al 5 jaar onder de zoden ligt. Anderszijds klinkt het ook best lekker en stukken beter dan alles wat MJ de laatste jaren bij leven uitbracht. Toch haalt het het niet bij diens disco waar het zo op lijkt.

#31. Ariana Grande feat. Iggy Azalea - Problem
Dit nummer ging ik na een paar keer draaien wel leuker vinden. Fijne dansplaat die doet denken aan het latere werk van Destiny's Child. Lekker ritme, fijne dynamiek en dan de blazers als kers op de taart.
Cijfer: 7,5

Week 21:

#28. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix]
Dit is geloof ik momenteel het populairste nummer op Shazam of Soundcloud, maar hier wil het niet echt blijven hangen. Klinkt wel leuk en doet inderdaad wel wat aan Grimes denken, wat iemand hier postte. Vind het ergens wel positief dat er ook nog top 40 nummers zijn waar je na 1 (of in dit geval een keer of 5) luisteren niet echt weet wat je ervan moet vinden. Voordeel van de twijfel dan maar.

#32. OneRepublic - Love Runs Out
Deze band heeft wel vaker singles die klinken als een klok, maar helemaal hangen blijven ze niet bij mij. Misschien/waarschijnlijk omdat ze toch te weinig inhoud hebben. Dit nummer klinkt goed, maar staat me desondanks een beetje tegen. Geen idee waarom.

#34. Gers Pardoel - Louise
Suf nummer, maar wat een vervelende stem en uitspraak heeft die Gers ook eigenlijk. Waardeloos nummer dit, zelfs menig Kinderen voor Kinderen-plaatje klinkt nog volwassener.
Cijfer: 2

#36. Dotan - Home
Al een stuk beter, maar wel heel erg toegeschreven op stadions en leaders van sportprogramma's ofzo. Beetje een twijfelachtig nummer met dat populistische refrein.

#38. DJ Snake feat. Lil' Jon - Turn Down for What
Degelijke trap-plaat, maar niet een om echt enthousiast over te worden. Misschien leuk voor op het juiste feest, maar zo in de huiskamer kan ik er weinig mee.

Usher is trouwens erg lekker bezig de laatste tijd. Spijtig alleen dat het dan hier weer volledig wegvalt in de charts. "Good Kisser" was een uitstekende funky single en zijn nieuwe "She Came to Give It to You" is weer een heerlijke Pharrell banger, a la "Blurred Lines", al kan het succes voor "She Came to Give It to You" nog komen. Is pas net een weekje uit.

Week 28:

#16. Anders Nilsen - Salsa Tequila
Ik vind dit in ieder geval niet vreselijk. En ik kan het ook wel waarderen dat ze de draad met dit nummer (en andere zomerhits) steken in de intro van de videoclip. Zoals gezegd bonuspunten voor het aanhalen van 'Macarena', 'Gasolina' en 'Livin' la Vida Loca'. Het had alleen wel wat korter gekund en ik denk niet dat ik dit vaker dan 1x per week wil horen.
Cijfer: 4.5

#34. Deorro - Five Hours
Als ik dit daadwerkelijk vijf uur zou moeten aanhoren zouden er slachtoffers vallen. Slechte dance plaat die me echt helemaal niks doet en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand deze wel lekker vindt.
Cijfer: 2.5

#39. Hozier - Take Me to Church
Oh de verplichte verantwoorde binnenkomer. Niet aan mij besteed.
Cijfer: 4.0

Week 28:

#16 Anders Nilsen - Salsa Tequila
Het klinkt wel zomers en er zit een lekkere beat in, maar verder kan ik hier niks positiefs over zeggen. Vrij slecht ingezongen/gesproken om over de inhoud maar niet te spreken.
Cijfer: 2,0

#34 Deorro - Five Hours
Een instrumentaaltje van een kleine drie minuten en na drie keer luisteren heb ik ook wel genoeg gehoord. Toch zit hier meer creativiteit in dan in Salsa Tequila en echt irriteren doet het ook niet.
Cijfer: 5,0

#39 Hozier - Take Me to Church
Twee weken geleden zou ik hier een negen voor gegeven hebben, maar het nummer heeft door de weken in wat kracht ingeboet. Toch blijft dit in de Top40 een hele verademing binnen al het dance- en DJ-geweld waar de lijst vol mee staat. Deze Ierse muzilant (geboren op St. Patrick’s Day 1990) heeft in eigen land met dit nummer een tweede positie behaald, dat zal er in Nederland wel niet voor hem in zitten. Toch fijn dat dit nummer binnenkomt deze week. Toch één die de moeite waard is.
Cijfer: 8,0

tnf
Ik heb echt het idee dat ik die van Deorro al minstens een paar honderd keer eerder gehoord heb, de afgelopen +/- 15 jaar, onder ongeveer even zoveel verschillende namen. Zó vertrouwd klinkt het, op het dertien-in-een-dozijnerige af. Hoewel het niet eens zó beroerd klinkt.

Week 28:

#16. Anders Nilsen - Salsa Tequila
Elke jaar krijgen wij in de zomer zulke Spaanstalige nummers. Misschien bedoeld als parodie met de nodige clichés maar de uitvoering laat te wensen over en het verveelt ook snel.

#34. Deorro - Five Hours
Wat mij tegensteekt in dit soort nummers is het ontbreken van emotie en een degelijke melodie, ik krijg bovendien de indruk dit vaker gehoord te hebben. Dit is om snel te vergeten.
Cijfer: 2,5

#39. Hozier - Take Me to Church
Niet iets wat je dadelijk in de hitlijsten zou verwachten, het vergt wellicht enkele luisterbeurten maar het is dit soort nummers dat de tand des tijds het beste doorstaat. Sfeervol en emotioneel met gevoel voor melodie en drama.
Cijfer: 8

Hoor net 4x4 van Miley Cyrus op de radio. Best een prima plaat, maar zie dat hij al niet meer in de Tipparade staat. Er floppen veel platen, waar je het niet van verwacht, maar dat krijg je als platen zolang in de Top40 blijven staan als nu.

Klopt, 4x4 verkocht ook best aardig maar dat telt nu niet meer mee en gestreamd werd de plaat amper, dus een flop, helaas

Moet wel zeggen dat vroeger ( een jaar of twintig terug) de singles meteen in de opruimingsbakken belandden als ze uit de Top40 of Tipparade verdwenen, terwijl het nu een grijzer gebied is. Er zijn meer hitparades en de oude platen en ook "geflopte" platen blijven gewoon gedraaid worden. Ik zie ook vaker re-entries, dat gaan we wellicht ook vaker zien.

@Sundance, dat klopt , ik heb menige bak bij V&D vroeger leeggeplukt als de cdmaxi's daar voor 6.50 gulden lagen

Week 29:

#26 Magic! – Rude
De nummer 1 in de Billboard singles Top 100. Canadees bandje met hun debuut single. Ik heb werkelijk geen idee waarom dit nummer zo’n succes is, behoorlijk gezapig reggae plaatje. Saai!
Cijfer: 4,0

#32 David Guetta feat. Sam Martin - Lovers on the Sun
Blijkbaar heeft Avicii hier ook aan meegewerkt, dit is zeker te horen, ook hier Country & Western invloeden. Deze plaat doet mij echter niet veel, muzikaal niet erg interessant en de zang vind ik vrij matig en dan hou ik het positief. Wat mij betreft één van 13 in een dozijn. Toch irriteert me dit niet, afgezien van het fluitje.
Cijfer: 3,5

#36 Ed Sheeran – Don’t
Alweer de derde single van het album “X” van Ed Sheeran, die bewijst geen eendagsvlieg te zijn. In elk geval scoort hij bij mij de leukste van de drie binnenkomers. Het weet me niet echt te pakken, maar wie weet komt dat nog. Toch een voldoende en wie weet later meer.

Na nog een paar luisterbeurten een herwaardering voor de volgende nummers:
Deorro - Five Hours(week 28) van 5,0 naar 3,5
Bløf - Spijt Heb Je morgen Maar (week 18) van 5,0 naar 3,5
Jayh - Mooie Dag (week 14) van 5,5 naar 4,5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.