MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Ik vind de twee singles van Oliver Heldens niet zo bijzonder, maar damn, die remix van Can't Stop Playing die de tipparade binnenkomt is lekker, zeg!

Week 39:
#31 Sigma feat. Paloma Faith - Changing
Hoewel mijn verwachtingen niet hoog waren, vind ik dit toch een hele fijne plaat. Paloma Faith heeft een lekkere strot en hoewel dit nummer misschien niet heel origineel klinkt, stoort me dat niet. Prima nummer, knalt lekker uit de speakers.
Cijfer: 7,5
#36 U2 - The Miracle (Of Joey Ramone)
Ordinary Love en vooral Invisible vond ik erg aangename U2 nummers en daardoor had ik wat hogere verwachtingen voor het nieuwe U2 werk, na toch wat matige albums. Helaas voldoet dit nummer niet aan deze verwachtingen. Afgezet tegen de gemiddelde Top40 plaat blijft dit natuurlijk bovengemiddeld, maar het raakt me niet. Zeker voor U2 normen een matige plaat.
Cijfer: 6,5
#38 Otto Knows – Parachute
Het rijmt allemaal prachtig en voor mij klinkt het daardoor als tienermuziek, dus tekstueel hoeft het voor mij niet. Nu is dat voor dit soort nummers veelal ook bijzaak, maar muzikaal stelt het ook niet erg veel voor. Op zich niet heel irritant, maar positiever kan ik ook niet zijn.
Cijfer: 3,5

week 38

#8. Calvin Harris feat. John Newman - Blame
Tja, gaat allemaal nu op de automatische piloot. Sinds 18 Months is alles kassa. Het is steeds wel interessant wie er nu mag featuren en dit pakt redelijk uit, wel een beetje simpel maar nog altijd beter dan die mislukte poptracks van Tiesto en Afrojack
Cijfer: 6

#26 Anouk - Places to Go
Dit klinkt heel erg niet Anouk, het heeft wel wat maar ook iets te doorsnee. dat Toto stukje is wel grappig gedaan. Moet nog groeien misschien
Cijfer: 5

#28 Mike Mago & Dragonette - Outlines
Deze kende ik nog helemaal niet, was een beetje bang voor de smurfenstem van Dragonette maar het valt allemaal heel erg mee. Vrolijk en ongecompliceerd, wel erg vergeetbaar

#36 Iggy Azalea feat. Rita Ora - Black Widow
Dit klinkt als een female Eminem en erg zeurderig en ik snap niet wat Rita Ora hier bij doet. Fancy was nog wel enigzins leuk, maar dit is niet echt boeiend, Azalea is hard op weg naar overkill want ze zit overal
Cijfer: 4

Ik ben benieuwd of iemand weet of het nummer Move van Little Mix ooit aan de rand van de top 40/tip heeft gestaan, het is een reality girlband en super commercieel uiteraard maar ik vind het voor een girlband een super aanstekelijk nummer en een goed popnummer derhalve

Nee, ik geloof dat van Little Mix alleen How Ya Doin' de tipparade heeft gehaald. Little Mix scoort in Engeland echter wel megahits, Move is daar ook een dikke top 10-hit geweest. En terecht, heerlijk nummer. Ik vind Little Mix ook de leukste meidengroep van het moment. Ze hebben wel meer leuke singles. Hun laatste, Salute, is ook tof.

Ik vind 'Little Me' wel leuk muv de stomme tekst dan.

'Move' ken ik volgens mij niet.

Little Mix.... ik ben fan!

pureshores schreef:
Dit klinkt als een female Eminem

Feminem

Slowgaze schreef:
(quote)

Feminem

Haha die bestaan al:
Feminnem - Lako Je Sve (2010)

Week 38:

#8. Calvin Harris feat. John Newman - Blame
De stem is niet echt aangenaam en komt geforceerd over, dat zinnetje wordt teveel herhaald en de synthesizers zijn mij te druk en eentonig.
Cijfer: 3

#26. Anouk - Places to Go
Anouk weet de laatste tijd soms verrassend uit de hoek te komen. Dit is weer wat anders, een pure popsong met synthesizerbegeleiding al komt de autotune in het refrein teveel aan te pas.
Cijfer: 6,5

#28. Mike Mago & Dragonette - Outlines
Dit doet mij een beetje denken aan de dancehits in de jaren '90. Het nummer is echter te standaard, te gevoelloos en blijft nauwelijks hangen.

#36. Iggy Azalea feat. Rita Ora - Black Widow
Dit doet mij ook niet veel, ritmisch niet onaardig maar verder oor-in oor-uit en te emotieloos met zeurderige en te gemaakte vocalen.

Week 39.

#31. Sigma feat. Paloma Faith - Changing
Ook dit lijkt uit de jaren '90 te komen door de drums 'n bass-invloeden. Een krachtige stem heeft zij beslist en ze weet die ook te benutten. Misschien wat te bombastisch geproduceerd maar dit krijgt een ruime voldoende van mij.
Cijfer: 7

#36. U2 - The Miracle (of Joey Ramone)
Geen clip te vinden, dus moeten wij het doen met deze live-versie. Dit is een fikse tegenvaller, banaal en overgeproduceerd met mager refrein en clichématige ooh-ooh's. Dit moet hun slechtste single tot nu toe zijn als wij het duet met Mary J. Blige buiten beschouwing laten.

#38. Otto Knows - Parachute
Dit is zo mogelijk nog banaler dan dat nummer van U2 door de flauwe rijmelarij en de platte synthesizerklanken en dito beat. Snel vergeten, dit nummer en deze band.
Cijfer: 2,5

Week 39
#31. Sigma feat. Paloma Faith - Changing
Dat vorige nummer van Sigma was waanzinnig slecht en ik begrijp nog steeds niet waarom dat niet van de radio te branden is.
Changing is in hetzelfde vaatje gevonden maar met Paloma Faith is hier wel een fijne vocal op gezet.
Het heeft een hoog festival gehalte, ook de BBC gebruikt het in een commercial momenteel.
Heel vaag herinnert het me aan Rudimental Feel the love.
Toch had ik liever dat Paloma de top 40 had gehaald met Can't rely on you maar goed
Cijfer: 5.5

#36. U2 - The Miracle (of Joey Ramone)
Ook U2 begint aan de ooooh en aaaah ziekte. Dit klinkt niet erg geinspireerd maar ik heb U2 sinds 2000 al niet hoog meer zitten. En Ordinary love was nog wel te doen, maar dit is niet echt boeiend

Het wekelijks danceplaatje wint vandaag. Otto knows dat ie mee moet doen met Avicci en Guetta dus een yankee achtige vocal en een catchy refrein is nodig voor die dikke hit.

Cool Kids

Eén van de leukere Amerikaanse hits van de laatste tijd slaat ook eindelijk hier aan!

Vind ze alle 3 erg leuk deze week. Al zal ik ongetwijfeld wel wat 1'tjes voor Anaconda voorbij zien vliegen

Week 39:

#31. Sigma & Paloma Faith - Changing
Verrassend dat dit hier nog redelijk wordt beoordeeld. Ik mis een leuke melodie of een productie waar ik wat mee kan. Jammer dat Paloma's vorige hitjes hier niets hebben gedaan (vooral 'Only Love...') want die vond ik vaak wel leuk.
Cijfer: 3.5

#36. U2 - The Miracle (Of Joey Ramone)
Ben het met Luc eens over die 'Oooh Ooohs', al vind ik de rest van het nummer eigenlijk niet onaardig. Normaal gesproken zou ik hier niet warm voor lopen maar het refrein vind ik wel lekker en voor U2 begrippen vind deze zeker goed te doen. Zonder die verdomde 'Ooh Oohs' was het cijfer waarschijnlijk nog hoger geweest.
Cijfer: 6.5

Deze wil ik ook snel vergeten inderdaad (weer eens met Luc).
Cijfer: 2.5

Week 40:

#32. Alesso feat. Tove Lo - Heroes (We Could Be)
'Stay High [Habits Remix]' blijf ik nog steeds een lekker plaatje vinden (alhoewel enigszins doodgedraaid), dit is dan wel jammer. 'Stay High' klonk zo lekker, beetje jaren '90, oud & vertrouwd. Met die stomme platte productie van Alesso zijn we zonder pardon weer in 2014 beland. Het nummer an sich klinkt niet verkeerd maar ik weet het nu wel zeker: Zweedse dance is absoluut niet mijn ding!
Cijfer: 3.5

#36. Nicki Minaj - Anaconda
Volgens mij de eerste dit jaar die ik onder de 2.0 geef. Wel enorm verdiend.
Cijfer: 1.0

#38. Echosmith - Cool Kids
In het begin dacht ik dat het niks ging worden maar het is toch wel een lief plaatje met een aanstekelijke gitaarlijn. Haar stem doet me een beetje denken aan die van Maria Mena aan de manier waarop ze sommige woorden bijna fluistert. Dit lijkt mij wel een band met een eigen stijl en dat is toch ook punten waard.
Cijfer: 6.5

Zie trouwens in mijn wordbestand dat ik Ed Sheeran - Sing met een 2.0 heb beoordeeld!! Dat is inmiddels zeker wel een 7.0 waard.

Week 40:

#32. Alesso feat. Tove Lo - Heroes (We Could Be)
Zie hier de gemiddelde hit van 2014: het begint akoestisch om dan over te gaan tot een elektronische dancebeat met synthesizerklanken (Avicii). Melodie is erg standaard alsook de zang.

#36. Nicki Minaj - Anaconda
Ik kan dit niet eens muziek noemen, ik hoor geen melodie maar veel aanstellerij, domme kreetjes, platte beat en dito productietrucks. Het uitluisteren is een marteling voor mij, de voorspelbare 1 is een feit.
Cijfer: 1

#38. Echosmith - Cool Kids
De tijd dat er nog veel goede rocknummers in de top-40 kwamen is ook allang achter de rug. Standaard rock met niet genoeg aansprekende melodie en tekst - ik kan mij niet voorstellen dat iemand deze band over 10 jaar nog kent - al zijn de gitaren nog behoorlijk. Op het einde komen die ooh-ooh's weer aan bod om de clichés te vervolmaken.
Cijfer: 4,5

Uitluisteren een marteling Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar goed.

Serieus, Luc, waarom volg je de top 40 nog?

Louter uit nieuwsgierigheid (al dacht ik af te haken), ik beluister overigens ook de Afrekening (waarom doe je daar niet mee, Arrie) en de hitlijsten van 1970, 1983 en 1989.

Driekwart zit er op:

1. (1) London Grammar-Strong 8.5
2. (2) Kiesza-Hideaway 8
3. (3) Route 94-My love 7.5
4. (4) Pharrell Williams-Marilyn Monroe 7
5. (5) Lorde-Team
6. (-) Ed Sheeran-Don't 7
7. (-) Ella Henderson-Ghost 7
8. (7) Coldplay-Magic 7
9. (6) Bruno Mars-Moonshine 7
10.(-)Hozier-Take me to church 7

7 is nog steeds nodig om bij de bovenste 10 te komen, uit de top 10 vertrokken Anouk (You and I), Michael Jackson & Justin en Cris Cab-Loves me not

Ik verwacht voor oud en nieuw nog wel een wijziging in de top 3, ben Hideaway ook aan het overkill gevoel aan het laten toegeven

Top 10 na driekwart jaar:

1. Beyoncé feat. Jay-Z – Drunk in Love (10)
2. Armin van Buuren – Save My Night (9.0)
3. Tove Lo – Stay High [Habits Remix] (8.5)
4. Stromae – Tous les mêmes
5. Kiesza – Hideaway
6. Katy Perry – Dark Horse (8.0)
7. Common Linnets – Calm After the Storm
8. Bruno Mars – Moonshine (7.5)
9. Ed Sheeran - Sing
10. Kyla la Grange – Cut Your Teeth [Radio Edit]

Dramatisch derde kwartaal, alleen de laatste twee nummers zijn nieuw. Verder is een deel van de top10 een beetje verschoven.

Mijn top-10 na 3 kwartalen moet ik ook nog geven.

1. London Grammar - Strong 10
2. The Common Linnets - Calm After the Storm 8,5
3. Blaudzun - Promises of No Man's Land
4. Dotan - Home
5. George Ezra - Budapest 8
6. Family of the Year - Hero
7. Hozier - Take Me to Church
8. Avicii - Addicted to You
9. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
10. Beyonce feat. Jay-Z - Drunk in Love 7,5

Van het 3e kwartaal heeft enkel Hozier zich in de top-10 kunnen nestelen.

Als lijstjesfreak moet ik meedoen als een soort van “Todd in the Shadows”. Nooit gedacht dat ik nog 18 van de ongeveer 120 nieuw binnengekomen liedjes een voldoende zou geven. En wie zet je dan op 1? Lastig, lastig, lastig. Van mij mag het snel 2015 worden, op naar een jaar met wekelijks 6 nieuwe binnenkomers en rock, metal, ambient, punk. Ach wat lul ik nou allemaal, keep dreaming Sfeermaker.

10. Anders Nilsen - Salsa tequila [6.0]
Kom maar op met die saxofoon, accordeon en ik zuip me helemaal de tyfus in. Krijg ontzettend veel goesting naar ’n Bacardi Breezer bij het horen van deze tune. Ongetwijfeld dé zomerhit van 2014.

9. Kiesza - Hideaway [6.5]
Fijne 90’s vibe.

8. Family of the Year - Hero [6.5]
Folk muziek moet ongeveer zo klinken, droevig met een sprankeltje hoop.

7. Kyla la Grange - Cut your teeth (Kygo mix) [7.0]
Op en top kaas, je moet ervan houden.

6. London Grammar - Strong [7.0]
Wat een prachtige stem heeft zij. Komt goed uit de verf met de minimale begeleiding in Strong.

5. MAGIC! - Rude [7.0]
HAA - GHAAAAAAY! Teksten om te huilen, een Engelse uitspraak om je hoofd dwars door de muur te slaan, en toch is het gewoon een lekker lay back popliedje. Een frisse wind in de top 40. Er zit een leuke switch in het refrein verwerkt, anders een 6.0.

4. Route 94 (ft. Jess Glynne) - My love [7.5]
Less is more.

3. Charli XCX - Boom clap [7.5]
Haar stem bezwijkt onder de elektronische bewerkingen, maar dat maakt het geluid wel intrigerend. Dat was ook al bij de vocals in Fancy met Iggy Azalea. Eindelijk eentje van Charli XCX met hitpotentie. Het was het altijd net niet, hier eindelijk een lied met een catchy hook.

2. Nico & Vinz - Am I wrong [8.0]
‘Oe-hoe-hoe’, ‘ooh-yeah-yeah-yeah-yeah- ooohw/yeeaah’. Ritmisch erg prettig. Lekker somers, catchy, kitchy en ondanks dat het platgedraaid is op m’n werk (ik kan de radio helaas niet afzetten, schijt 538) kan ik het nog steeds waarderen. Mijn persoonlijke favoriet, onderstaande lied heeft iets meer kwaliteit.

1. Clean Bandit (ft. Jess Glynne) - Rather be [8.0]
Ik kan niet anders dan deze op 1 zetten. Als dit de gemiddelde top40 hit is, teken ik ervoor. In de hoop dat ik nooit meer lastig gevallen word met Calvin Harris & David Guetta meuk. Inhoudelijk dan kort. Ritme? Check. Viooltjes? Check. Goede bassen? Check. Maar bovendien: harmonie tussen instrumentatie en elektronica. Om van te smullen eigenlijk. El-luf weken op nummer 1 in die fantastische top40, en terecht.

Mijn top 25 tot nu toe:

1. London Grammar - Strong
2. Stromae - Tous Les Mêmes
3. Ariana Grande (ft. Iggy Azalea) - Problem
4. Beyoncé - Drunk in Love
5. DJ Snake (ft. Lil Jon) - Turn Down for What
6. Beyoncé - XO
7. Kyla La Grange - Cut Your Teeth (Kygo Remix)
8. Anouk - You and I
9. Justin Timberlake - Not a Bad Thing
10. Echosmith - Cool Kids

11. Clean Bandit - Extraordinary
12. Ed Sheeran - Don't
13. Sam Smith - Stay With Me
14. Sam Smith - Money on My Mind
15. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj - Bang Bang
16. Ed Sheeran - Sing
17. Bruno Mars - Moonshine
18. Clean Bandit - Rather Be
19. The Common Linnets - Calm After the Storm
20. Tove Lo - Stay High (Habits Remix)

21. Chocolate Puma - Step Back
22. Pharrell Williams - Come Get It Bae
23. Avicii - Addicted to You
24. Taylor Swift - Shake It Off
25. Katy Perry - This Is How We Do

die remix van Cut Your Teeth

Had niet verwacht 'Turn Down for What' zo hoog te zien Arnout! En je bent geen fan van 'Hideaway' of 'Dark Horse'?

Vind ik allebei prima. Zouden beiden een 7 scoren ofzo. Ik ben ook de meest positieve hier, geloof ik. Ik zou mijn nummer 20 nog een 8 geven.

Arrie schreef:
Vind ik allebei prima. Zouden beiden een 7 scoren ofzo. Ik ben ook de meest positieve hier, geloof ik. Ik zou mijn nummer 20 nog een 8 geven.

Dan is This Is How We Do wel flink in aanzien bij je gegroeid zeg.

Ja, klopt! Die ben ik een stuk leuker gaan vinden.

Een paar aanpassingen:
Magic! – Rude van 4,0 naar 5,5
Ella Henderson – Ghost van 7,5 naar 7,0
Katy Perry - This Is How We Do van 4,5 naar 3,0
Kensington - All for Nothing van 2,5 naar 4,0
Nielson - Sexy Als Ik Dans van 5,5 naar 3,5
Iggy Azalea feat. Rita Ora - Black Widow van 6,5 naar 5,5
Sigma feat. Paloma Faith – Changing van 7,5 naar 7,0
U2 - The Miracle (Of Joey Ramone) van 6,5 naar 5,5

Kwartaal drie:
1. Hozier - Take Me to Church
2. Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
3. Kyla La Grange - Cut Your Teeth [Kygo Mix]
4. Alle Farben feat. Graham Candy - She Moves (Far Away)
5. Anouk - Places to Go

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.