MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Week 40:

#32 Alesso feat. Tove Lo - Heroes (We Could Be)
Als dit met wat meer inspiratie geproduceerd was, had het misschien nog wat kunnen worden met deze plaat, al is het nummer niet erg sterk. Nu er de voorspelbare en foeilelijke synthesizer geluiden in te horen zijn, zal ik dit niet meer vrijwillig draaien.
Cijfer: 2,5

#36 Nicki Minaj - Anaconda
Al klinkt dit minder doorsnee dan de plaat van Alesso met Tove Lo, ik vind dit zo mogelijk nog erger. Niet leuk dus, wel irritant. Nicki heeft een stem die mij niet aanspreekt, en verder brengt dit nummer me ook niks wat enigszins interessant is. Het derde nummer dit jaar, met de laagste score. ‘Shot Me Down’ van David Guetta ft. Skylar Grey en ‘Tremor’ van Dimitri Vegas & Like Mike & Martin Garrix gingen Anaconda al voor.
Cijfer: 1,0

#38 Echosmith - Cool Kids
Amerikaans Indie familie bandje, dit Echosmith. Niet heel geweldig, maar na het luisteren van de twee andere binnenkomers is dit een hele verademing. Klinkt op zich best wel aardig, maar helaas niet meer dan dat, vrij middelmatige song, maar prima om een paar keer te horen.
Cijfer: 6,5

Laat ik ook maar eens opnieuw aanhaken. Het derde kwartaal is inmiddels alweer voorbij.

Week 27:

#21. Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix]
Hier wordt wel heel erg het 'Reckoning Song'-recept gevolgd, maar ik vind dit toch wel een aardig nummer. Beetje hapslikweg-gevoel wel, maar dat moet soms ook kunnen.

#28. Cazzette feat. The High - Sleepless
Flauwe top 40-dance van een producer die blijkbaar ook iets met Daft Punk heeft. Maar waar Daft Punk gewoon goede muziek maakt is de artistieke waarde in dit geval nihil.

#31. Maroon 5 - Maps
Tja, Maroon 5. Paar keer gehoord dit, maar het blijft drie keer niets. Ook weer een erg vergankelijk plaatje.
Cijfer: 2

#34. Iggy Azalea feat. Charli XCX - Fancy
Dit vind ik dan wel weer een toffe plaat. Lekker minimale maar effectieve electronische sound, spannend en stoer tegelijk. Zo hoort goede popmuziek anno nu te klinken.
Cijfer: 8

Week 28:

#16. Anders Nilsen - Salsa Tequila
Zo erg vond ik dit in den beginne ook weer niet, kan hier wel de grap van inzien. Alleen is het een grap met een zeer korte houdbaarheid, was er na 1 keer luisteren al wel weer klaar mee.

#34. Deorro - Five Hours
Lekkere sound, zij het flink plat, op zich. Alleen heeft dit dan weer niets dat me prikkelt waardoor het ook maar enigszins blijft hangen. Heb dit vaker gedraaid, maar het gaat altijd achteloos aan me voorbij.
Cijfer: 4

#39. Hozier - Take Me to Church
Deze begint na een aantal keer draaien dan wel weer te landen. Soort Sam Smith, maar dan ietsjes verantwoorder. Prima liedje dat me niet alleen door de titel en de amens, maar ook door de manier van zingen en het kerkorgel aan gospel doet denken. Ga ik vaker draaien.
Cijfer: 7

Week 29.

#26. Magic! – Rude
Pop met een reggaebeat. Leuk gedaan, maar zonder rafelrandjes blijft dit hier niet hangen en ligt vergankelijkheid op de loer.
Cijfer: 6

#32. David Guetta feat. Sam - Lovers On The Sun
David Guetta heeft niet een al te beste reputatie, maar volgens mij is hij toch vooral kop van jut geworden omdat hij zo achterlijk veel singles uitbrengt en daar zoveel troep tussen zit dat de aardigere singles wat ondersneeuwen. Lovers On The Run vind ik helemaal zo gek nog niet, melodieus kan het er prima mee door. Maar goed genoeg voor een voldoende is het nou ook weer niet.
Cijfer: 5

#36. Ed Sheeran – Don’t
Als Ed Sheeran aan het rappen slaat moet ik aan Robbie Williams denken. Ik hoor aan alles dat dit goed in elkaar zit, maar een echte klik blijft hier toch uit. Leuk plaatje, dat ongetwijfeld hoog had gescoord als ik nog tot de doelgroep had behoord.

Week 30.

#34. Ariana Grande feat. Zedd - Break Free
Flauwe trancy r&b. Dertien in een dozijn.

#39. Sander van Doorn, DVBBS & Martin Garrix - Gold Skies
Trance met popvocalen. Dit heeft echt helemaal niets. Muziek is op zijn vervelendst als het serieus klinkt, maar zo plat als een dubbeltje blijft. Dan hoor ik nog liever de lompe solotracks van Garrix.

Fall was Dotan's eerste single, net zo sterk als z'n grote hit 'Home'. Mr. Probz is ook prima aan te horen. De combinatie van Jan Smit en Kraantje Pappie loop ik niet echt warm voor en de laatste van Sam Smith ken ik (nog) niet.

Fantastische plaat van Sam Smith met erg mooie video

#17. Mr. Probz - Nothing Really Matters

Retecommercieel maar zoooooo mooi! Ik ben er helemaal verslaafd aan!
Cijfer: 9,5

#32. Jan Smit & Kraantje Pappie - Handen Omhoog [Noisia Mix]
1 woord: Verschrikkelijk
Cijfer: 1

#37. Dotan - Fall
Mooi nummer. Kende deze al een tijd. Ik blijf Dotan's muziek erg interessant vinden.
Cijfer: 7,5

#39. Sam Smith - I'm Not the Only One
Ja hoor! Weer een hit van Sam! Lekker!!! Ik ben erg gek op zijn stem! En I'm Not The Only One is een erg fijn nummer om naar te luisteren.

Mooi nummer van Sam Smith inderdaad. Natuurlijk is zijn muziek allemaal enorm veilig en gladgestreken, maar het zijn gewoon mooie liedjes en bovendien prachtig gezongen. Deze vind ik nog iets mooier dan Stay With Me.

Fall vind ik overigens tig keer beter dan Home. Veel subtieler enzo, gewoon een prima liedje. Ik vind Dotan niet zo interessant, en Home niks aan, maar Fall is best een goed nummer.

Die van Mr. Probz vind ik ook best mooi, ook een ijzersterke zanger natuurlijk. En dan die van Jan Smit en Kraantje Pappie... Ik vind Kraantje Pappie best leuk, maar hier komen zowel Jan als Kraantje totaal niet uit de verf. Gewoon een enorm suf liedje, echt helemaal niks aan.

Week 41:

#17 Mr. Probz - Nothing Really Matters
Prachtig gezongen, mooi ingetogen nummer. Wat mij betreft, voor nu één van de mooiste binnenkomers in de Top40 van het afgelopen jaar.
Cijfer: 8,5

#32 Jan Smit & Kraantje Pappie - Handen Omhoog [Noisia Mix]
Ben niet kapot van deze samenwerking, maar ik heb slechtere nummers in de Top40 gehoord. Vrij abrupt einde trouwens.
Cijfer: 4,0

#37 Dotan – Fall
Het nummer ‘Home’ vond ik ook al een mooi nummer, maar is helaas wel kapotgedraait. Deze single vind ik eigenlijk iets beter, iets fijngevoeliger.
Cijfer: 8,5

#39 Sam Smith - I'm Not the Only One
Sam Smith heeft een prima stem en inmiddels een paar hits op z’n naam staan. StayWith Me was me te glad (is nog wel een zesje geworden trouwens) en dit neigt daar ook wat naar, maar het ligt er in dit nummer allemaal nét niet te dik bovenop, waardoor het dus wel goed te verteren is. Mooi nummer en dus best een goeie week.
Cijfer: 7,5

Ik moet m'n top 25 trouwens meteen weer aanpassen met de binnenkomst van I'm Not The Only One.

Week 40

#32. Alesso feat. Tove Lo - Heroes (We Could Be)
Als oud trance luisteraar ken ik dit trucje inmiddels wel. Het is precies dat trucje wat trance om zeep heeft geholpen. De house anthem ging zich ermee bemoeien.
Cijfer: 5.0

#36. Nicki Minaj - Anaconda
Hier krijg ik oorkanker van.
Cijfer: 3.0

#38. Echosmith - Cool Kids
Een aardige voldoende voor dit schattige popliedje. Fijne productie en een mooie klanken. Ook een mooi zangeresje by the way.
Cijfer 6.5

Week 41

Een begeleiding van sensitieve viooltjes en cello’s in combinatie met de piano blijft voor mij een win-win combinatie. Ingezongen door een man die mensen ‘raakt’ met zijn stem, aldus M. Borsato.
Cijfer: 6.0

Weer zo’n breezah-house anthem, maar nu met Nederlandse teksten. Best lachwekkend. Kraantje pappie had met ‘Waar is kraan?’ een goede clubhit afgeleverd. Deze samenwerking met Jantje Smit klinkt helaas wat ongemakkelijk.
Cijfer: 4.0

#37. Dotan - Fall
In tegenstelling tot de vorige hit van Dotan, ligt deze mij een stuk beter. Ik weet niet waarom. Verder een folk liedje wat in de vergetelheid zal raken. Nog een weekje op #34 en meteen eruit.

Ik dacht dat Sam Smith een zwarte zou zijn, na het horen van Stay With Me. Ik zie nu voor het eerst een clip en denk ‘n*gga whut, een blanke gast’???

Nou jongens volgens mij kom ik straks weer zuurpruimen na al deze positieve reacties....

Je gaat me toch niet vertellen dat je Sam Smith een onvoldoende gaat geven

catdog schreef:
Je gaat me toch niet vertellen dat je Sam Smith een onvoldoende gaat geven

Mark kennende gaat vooral Mr. Probz slecht scoren. Mark is namelijk absoluut niet van de ballads...

Week 41:

Een standaard ballad met vrij vlakke zang waarbij dat raspige mij gemaakt overkomt. Wordt opgefleurd met fraaie arrangementen en koortjes die het meer sfeer en kleur geven.
Cijfer: 5,5

Jan Smit is een matige zanger en Kraantje Pappie een matige rapper en als ze samen een flutnummer opnemen gaat het helemaal mis. Om snel te vergeten!

#37. Dotan - Fall
Gelukkig krijgen wij daarna een nummer met niveau, doet mij een beetje aan Bon Iver denken. Fraaie akoestische arrangementen en zang die in dienst staan van de sfeer en spanning. Misschien ietsje minder aansprekend dan Home (verhoog ik naar 8,5) maar dit is ook prima en mogelijk een groeiplaat.

Nog een prima song, bevalt mij beter dan zijn vorige singles wegens minder glad. Melodie blijft hangen en Sam Smith is in wezen een prima zanger die het best tot zijn recht komt in een sobere productie.

Emile93 schreef:
(quote)

Mark kennende gaat vooral Mr. Probz slecht scoren. Mark is namelijk absoluut niet van de ballads...

Valt mee! Zolang het geen 'kijk mij nou eens emotioneel doen' of 'ik schreeuw hard want dan lijkt het alsof ik er veel gevoel in stop' ballads zijn. 'Waves' vond ik wel mooi. Al vond ik de remix die een enorme hit werd in de UK nog wat leuker.

Van m'n heldin Mylène Farmer vind ik juist de ballads als 'Les mots' en 'Si j'avais au moins...' haar beste werk.

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Valt mee! Zolang het geen 'kijk mij nou eens emotioneel doen' of 'ik schreeuw hard want dan lijkt het alsof ik er veel gevoel in stop' ballads zijn.

Hahaha! Dat vind ik dus juist WEL mooi, maar ik zou het dan anders definiëren. Vaak kan bij powerballads/ballads met veel vocale capriolen juist veel gevoel zitten (vind ik). Maargoed. We kennen elkaar nu zo'n 17 jaar en weten prima dat onze smaken daarin verschillen

Week 40

#32. Alesso feat. Tove Lo - Heroes (We Could Be)
Ik dacht even dat ze zich aan David Bowie gingen vergrijpen maar het is een heel ander nummer. Het begint zeer cliche en dan gaan we wachten tot de nu-sound opduikt, dit lijkt ook nog mee te vallen en ook sky radio zal hier wat mee kunnen, saai
Cijfer: 2.5

#36. Nicki Minaj - Anaconda
Dit is 1 van de meest besproken nummers van het jaar lijkt wel. Er is een hele hype rondom gebouwd en dat is op zich wel zeer slim aangepakt. Het lijkt voor mij op een Turn up the bass nummer uit de begin jaren 90.
De tekst is echter naarmate het nummer vordert vrij kinderlijk en dit zal de tand des tijds zeker niet doorstaan
Cijfer: 2

#38. Echosmith - Cool Kids
Dit nummer lijkt zo uit de jaren 80 te zijn gekomen, catchy en niks aan de hand hier. Ook een aardig klinkende zangeres
Cijfer: 6

Week 41:

Ik dacht dat Mr. Probz van oorsprong een hip-hop artiest was? Hij scoort een hit met 'Waves', wil natuurlijk het momentum niet verliezen en neemt iets op wat er op lijkt. Van de week hoorde ik deze op het werk al langskomen maar dan ben je bezig en dus geen tijd om even goed te luisteren. Ik moet eerlijk zeggen ik dacht dat hij leuker was. Dit klinkt meer als een slaapliedje of een trouwnummer. 'Waves' vond ik dan stukken beter, vanaf de eerste gitaarnoten tot de openingszin 'My face above the water' hield dat nummer mij meteen in z'n greep. Het is natuurlijk ook moeilijk om zo'n succes te evenaren, al denk ik dat het hem toch wel gaat lukken commercieel gezien, gezien de hoge binnenkomst en de tweede positie in de Dutch top100.
Cijfer: 4.5

#32. Jan Smit & Kraantje Pappie - Handen Omhoog [Noisa Mix]
Hier kan ik niet veel over zeggen. Afgezien van hetgeen dat ik niks heb met Jan Smit vind ik dit soort dancemuziek ook afgrijselijk. Bescherm je kinderen hiertegen.
Cijfer: 2.5

#37. Dotan - Fall
Zeker beter dan 'Home' maar om nou te zeggen dat ik hier wel van kan genieten.. Sowieso vind ik het geen fijne stem om naar te luisteren. Het lijkt net alsof er één of ander raar effect overheen is gegooid. Ik vind de albumhoes wel mooi om naar te kijken, was de muziek maar net zo leuk om te horen.
Cijfer: 4.5

Had hier niet echt iets van verwacht, gezien zijn vorige singles, maar ik vind het best oké klinken. Bovendien staat zijn stem mij minder tegen in dit nummer. Of ik dit uit mijzelf ga opzetten.. ik denk het niet, maar, vooruit, het is toch wel een voldoende waard.
Cijfer: 6.0

Ik vind het dit jaar trouwens wel heel beroerd gesteld met de Nederlandse muziek in de top 40. Het is sowieso al niet veel, en dan ligt het niveau ook nog eens laag. Voor de verandering wel eens een erg goede songfestival plaat (Common Linnets) maar verder veelal matige dance en flauw gedoe als Nielson.

Er is genoeg goede Nederlandse muziek hoor, maar daar is nauwelijks aandacht voor. Erg jammer.

2 aanpassingen

MAGIC!-Rude van 5 naar 6 (vind hem steeds leuker worden vanwege het niet standaard geluid)

Alle Farben_She moves van 3.5 naar 5 (irritant catchy)

eigenlijk zouden we ook een topic moeten beginnen over potentiële hits die nooit tip en top zijn geweest: (ik weet niet of ze in de tipparade hebben gestaan voor deze 3)
ik nomineer Little Mix-Move
Haim-Falling
Second City-I wanna feel

Move!!! Snap inderdaad niet dat dat geen hit is geworden!

pureshores schreef:
eigenlijk zouden we ook een topic moeten beginnen over potentiële hits die nooit tip en top zijn geweest: (ik weet niet of ze in de tipparade hebben gestaan voor deze 3)
ik nomineer Little Mix-Move
Haim-Falling
Second City-I wanna feel

Je bedoelt dus een topic over de Engelse hitlijst?

Je kan zulke dingen wat mij betreft prima kwijt in mijn 'algemeen hitlijstentopic', aangezien alledrie de nummers die je noemt wel hits zijn geworden in Engeland. Bovendien kan je dan ook volgen wat er in Engeland scoort, misschien leuk voor jou.

En ja: Move.

LucM schreef:
Kraantje Pappie een matige rapper

Je kunt Kraantje Pappies muziek niets vinden, maar z'n raptechniek is toch van behoorlijk hoog niveau.

@Arrie ik hou de UK top 100 sowieso in de gaten want daar gebeuren veel interessantere verschuivingen dan hier. Toevallig waren die 3 daar allemaal scorend (Falling niet hoog trouwens), Second City een nr 1 en Move een top 10 hit dacht ik)
Zal bij het "algemeen hitlijsten topic" misschien een pick per week halen uit jouw charts updates

Helaas komt de mooiste muziek nooit in de hitlijsten terecht. Bv Phosphorescent, Goldfrapp of The Antlers

Sundance schreef:
Helaas komt de mooiste muziek nooit in de hitlijsten terecht. Bv Phosphorescent, Goldfrapp of The Antlers

Tsja, dat is niets nieuws....

Maar inderdaad, in een rechtvaardige wereld was Drew de grootste hit van vorig jaar en Palace de grootste hit van dit jaar.

Arrie schreef:
(quote)

Tsja, dat is niets nieuws....

Maar inderdaad, in een rechtvaardige wereld was Drew de grootste hit van vorig jaar en Palace de grootste hit van dit jaar.

Zo is het, en niet anders.

Sunlight vind ik wel leuk, de andere twee niet veel meer dan 'wel aardig'.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.