MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Omdat ik zelf nogal een liefhebber ben van het volgen van hitlijsten en zelf toch al de Nederlandse, Engelse en Amerikaanse hitlijsten volg, is het wellicht leuk om daar een algemeen topic voor te hebben. Niet iedereen snapt dat trouwens, ik doe het ook niet voor de geweldige muziek, want ik ontdek meer geweldige muziek buiten de hitlijsten, maar op een of andere manier vind ik hitlijsten gewoon erg leuk.

Ik wil daarom in ieder geval elke week de nieuwe binnenkomers in Engeland en Amerika (is ook veel oninteressante country) plaatsen, en er wat over zeggen. En als ik toch even bezig ben, even de top 10's van dit moment:

Top 40:

1. Lily Wood and the Prick - Prayer in C (Robin Schulz Remix)
2. Anders Nilsen - Salsa Tequila
3. Dotan - Home
4. Magic! - Rude
5. Nico & Vinz - Am I Wrong
6. Sam Smith - Stay With Me
7. Tove Lo - Stay High (Habits Remix)
8. Calvin Harris - Summer
9. Coldplay - Sky Full of Stars
10. Sigma - Nobody to Love

Engeland:

1. Magic! - Rude
2. Cheryl Cole (ft. Tinie Tempah) - Crazy Stupid Love
3. Zhu - Faded
4. Ella Henderson - Ghost
5. Bars & Melody - Hopeful
6. George Ezra - Hopeful
7. Ariana Grande (ft. Iggy Azalea) - Problem
8. Charli XCX - Boom Clap
9. Will.I.Am (ft. Cody Wise) - It's My Birthday
10. Melissa Steel (ft. Popcaan) - Kisses for Breakfast

Je ziet dat meer dan de helft hier helemaal (nog) niet in de hitlijsten heeft gestaan. Van Cheryl Cole is dat niet zo raar, zij (en dat geldt ook voor Tinie Tempah) is daar ook veel populairder dan hier. Girls Aloud is daar ook top 10-hits blijven scoren, terwijl het hier maar bij een paar hits is gebleven, en Crazy Stupid Love werd vorige week haar vierde nummer 1-hit in Engeland. Geen onaardig nummer, lekker dansbaar ritme, en leuke blazers.

Zhu is een nieuwkomer, die met een sfeervol dancenummer al meteen flink aanslaat. Fijn nummer!
Ella Henderson is bekend van de Engelse X Factor, en stond met deze aardige popplaat een tijdje terug op 1.
Bars & Melody zijn twee kleine jongetjes die mee hebben gedaan aan Britain's Got Talent. De een zingt, de ander rapt. Ik vind het vooral aandoenlijk.

Dan hebben we een nieuwe van Wil.I.Am die hier nog helemaal niet wordt gedraaid maar ook al bovenaan heeft gestaan in Engeland. Hij schijnt gebaseerd te zijn op een Indisch nummer, en dat kan je er wel in terughoren. Ik moet bekennen dat ik het best leuk vind bedaan. En Melissa Steel schijnt dan weer de nicht te zijn van meneer Will.I.Am. Verder alleen een vrij nikserig reggaedeuntje. Luchtig maar niet bepaald origineel. Ze zingt echter ook mee op een nummer van de producer Kove, Way We Are en dat vind ik dan wel weer een heerlijke 90s-achtige danceplaat. Helaas een veel minder grote hit geworden.

VS:

1. Magic! - Rude
2. Sam Smith - Stay With Me
3. Iggy Azalea (ft. Charli XCX) - Fancy
4. Nico & Vinz - Am I Wrong
5. Ariana Grande (ft. Iggy Azalea) - Problem
6. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj - Bang Bang
7. Maroon 5 - Maps
8. Meghan Trainor - All About That Bass
9. Sia - Chandelier
10. Disclosure (ft. Sam Smith) - Latch

Ha, en daar zien we Magic! weer. Ze staan in alledrie de top 10's, en zelfs twee keer bovenaan. Een echte wereldhit dus! Persoonlijk vind ik het maar een oninteressant deuntje met wat reggae-invloeden maar blijkbaar slaat deze Canadese band met hun debuutsingle al meteen de plank flink raak!

Ook Sam Smith is ondertussen een wereldster! In de Engelse top 10 zien we hem op dit moment niet terug, maar daar hebben Stay With Me en Money on My Mind allebei al bovenaan gestaan. In de VS zijn zelfs de danceproducers van Disclosure doorgebroken dankzij de zegetocht van Sam Smith en halen daardoor met een oude single nu toch nog de top 10 van de VS. Terwijl het eigenlijk hele Engelse muziek is.

Nico & Vinz gaan morgen heel hoog, waarschijnlijk bovenaan, binnenkomen in Engeland, en hebben dan met hun eerste single ook meteen een wereldhit te pakken. Knap hoor!

Bang Bang komt waanzinnig hoog binnen, want is nieuw op zes! Het is dan ook niet niets, zo'n samenwerking, en het resultaat mag er zijn.

En dan Meghan Trainor. Toen het een paar weken terug ergens onderaan de Hot 100 binnenkwam, had ik echt niet verwacht dat het een grote hit zou worden, laat staan dat het binnen een paar weken doorstijgt naar de top 10. Het is wel een aanstekelijk nummer, en ik vermoed dat het binnenkort hier ook wel gedraaid gaat woorden.

En Sia, het nummer werd een tijdje terug hier al uitgebracht, maar heeft het toen maar een paar weekjes in de top 40 volgehouden, zelfs ondanks dat het alarmschijf was. Blijkbaar denken de Amerikanen er anders over, al kan de clip ook meehelpen, die ik persoonlijk ook echt een meerwaarde vind, en waarin een jong meisje werkelijk fantastisch danst!

Overigens kunnen we dit topic gebruiken voor allerlei algemene (internationale) hitlijstenkwesties.

Overigens geef ik aan dat de zesde plek in de VS heel hoog is om binnen te komen, terwijl in Engeland dingen binnenkomen op de eerste plaats. Het zijn dan ook heel verschillende lijsten. De Amerikaanse Billboard Hot 100 is heel statisch, terwijl de Engelse top 100 juist heel dynamisch is. Nummers komen daar elke week wel in de top 10 binnen, en er zit heel veel verandering in de lijst. Terwijl in Amerika de top 10 bijvoorbeeld maar heel langzaam verandert. Een tijdje terug was de top zes er echt voor zo'n vier weken hetzelfde.

Leuk idee voor een topic. Ik volg de lijsten ook wel een beetje, maar echt nummers eruit beluisteren die ik nog niet ken komt niet zoveel voor, eigenlijk omdat ik er van uit ga dat het meeste toch niet de moeite waard is.

Wat ik zo jammer vind aan de Engelse charts is dat op #1 binnenkomen daar eigenlijk heel gewoon is, omdat ze daar nog steeds niet van OA/OS release hebben gehoord (volgens mij zijn daar wel experimenten mee geweest door sommige maatschappijen maar dat is niet bevallen). Dan vind ik de Amerikaanse lijst leuker om te volgen, al staat daar meestal meer troep in.

'Crayz, Stupid Love' vind ik ook een lekker nummer. Mag hier wel een hit worden van mij.

Over de albumlijst: het nieuwe album van Dolly Parton doet het opvallend goed in Engeland na haar optreden in Glastonbury. Het is dan wel een dubbel CD met als extra disc haar grootste hits, toch staat het nu al 8 weken in de top10 en 2 weken achtereen op #2, waar het vooralsnog helaas Ed Sheeran voor moet laten gaan.

Oh, en ook wel leuk om te melden! Het is wellicht bekend dat de Nederlanders het goed doen in de Engelse hitlijsten (Armin van Buuren, Tiesto, Martin Garrix, Showtek, Bingo Players, en nu ook Oliver Heldens, de Nederlandse dance dus) maar het weet zelfs Amerika te bereiken (wat nog veel knapper is). This Is What It Feels Like was er een minihitje en genomineerd voor een grammy maar Animals van Martin Garrix is er uiteindelijk zelfs een vrij grote hit geworden, en Tiesto heeft er al z'n tweede hit in korte tijd. Na Red Lights doet Wasted het daar nu ook goed.

En dan hebben we Mr. Probz. In Engeland al een megahit jn de Robin Schulz Remix, maar in Amerika is ie nu een hele tijd 'bubbling under'. Wat houdt dat in? Ze hebben ook een bubbling under top 25, wat niet nummer 101 t/m 125 zijn, want de nummers die in de Hot 100 hebben gestaan en dan weer terug zijn gevallen, komen er niet voor in aanmerking. Het gaat dus om de best genoteerde nummers die de Hot 100 nog niet hebben gehaald. Nou, daar staat Mr. Probz dus al een hele tijd in, en ik zit al een hele tijd te hopen dat ie de lijst weet te halen, maar het lijkt erop dat ie het net niet gaat halen. Het os me overigens niet duidelijk of het om de remix gaat maar ik vermoed van wel.

NewYorkCityLight schreef:

Wat ik zo jammer vind aan de Engelse charts is dat op #1 binnenkomen daar eigenlijk heel gewoon is, omdat ze daar nog steeds niet van OA/OS release hebben gehoord (volgens mij zijn daar wel experimenten mee geweest door sommige maatschappijen maar dat is niet bevallen). Dan vind ik de Amerikaanse lijst leuker om te volgen, al staat daar meestal meer troep in.

Wat betekent OA/OS precies?

Arrie schreef:

Wat betekent OA/OS precies?

Het staat voor on air, on sale. Dus als een nummer te beluisteren valt dat het ook meteen te koop is. Nu is het nog zo dat het uitbrengen van nummers heel lang wordt tegengehouden tot het nummer een groot publiek heeft bereikt. Nummers worden daar vaak op radio's al weken lang gedraaid voordat het nummer te koop is. Een top10 positie is dan wel zowat verzekerd. Maar in 'the long run' lijkt het mij alleen maar negatief, zo verlies je toch veel sales. Als mensen het nummer snel willen dan downloaden ze het wel eerder..

Ik weet eigenlijk niet hoe het in Nederland zit en of Nederland hetzelfde systeem hanteert maar het doet een beetje ouderwets aan.

Voorbeeld: ik zag net op de release lijst dat 'Liar Liar' van Cris Cab in Engeland pas 15 september wordt uitgebracht... en 'Break Free' van Ariana Grande op 20 oktober! 'Giant in My Heart' van Kiesza wordt morgen uitgebracht terwijl het al een tijd op de radio wordt gedraaid.

Er is wel eindelijk wat gebeurd, want sinds een paar weken tellen streams mee, en kan een nummer de hitlijsten halen puur gebaseerd op streams! Maargoed, ik ben het wel met je eens dat het nergens over gaat. Ik heb ook begrepen dat ze het uitbrengen van nummers zo timen dat ie op 1 binnenkomt. Ik vind het jammer. Je mist ook de normale chartbeweging. Overigens valt me ook op dat je daar haast elke week een andere nummer 1 hebt. Dat vind ik jammer, dat maakt die bovenste plaats toch minder bijzonder...

Ben het helemaal met je eens. De #1 positie wisselt gewoon te vaak, zodat het niet echt meer een speciale plek is.

Dat ze streams sinds kort mee tellen wist ik niet! Verklaart misschien ook waarom Ed Sheeran's hele album een paar weken terug in de hitlijsten te vinden was

En als ik toch bezig ben, vind ik het wel leuk meteen de nieuwe binnenkomers van de laatste Hot 100 te bespreken:

#6 Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj - Bang Bang

Jessie J heeft het goed voor elkaar. Ariana Grande en Nicki Minaj zijn in de VS allebei supersterren, dus met die twee namen is ze haast al verzekerd van een hit in de VS. Het nummer zit echter ook goed in elkaar. Valt vooral op hoeveel kracht en energie erin zit. Ware girl power, het knalt echt uit je speakers. Bovendien erg lekker geproduceerd, die hand claps tijdens Nicki Minaj bijvoorbeeld, fijn hoor! Erg lekker nummer.

#45 Maroon 5 - It Was Always You

Valt me op hoe snel na Maps, de eerste single van hun nieuwe album, alweer de opvolger wordt uitgebracht. Ik vraag me af wat daar het idee achter is.
In deze single komen ineens dance-invloeden tevoorschijn. Er is zelfs helemaal geen bandgeluid meer te horen. Op zich klinkt het niet onaardig, al vind ik het liedje an sich niet zo sterk. Maar die elektronische invloeden bevallen me wel.

#71 Maddie and Tae - Girl in a Country Song

Wel grappig is dat wat vroeger altijd over hiphop werd gezegd, vrouwen worden geobjectificeerd en het is allemaal zo inhoudsloos enzo, dat dat nu, in Amerika, over country wordt gezegd. Als je op een YouTube bij een modern countryliedje in de reacties kijkt, zie je heel veel reacties als 'dit is geen country meer'. Bpvendien gaat het allemaal over vrouwen, auto's en drank enzo. Oftewel, het goede leven. Heel bijzonder is dat niet, maar er wordt veel kritiek op geleverd, en het wordt ook wel bro-country genoemd.

Twee meisjes genaamd Maddie and Tae leveren daar in hun debuutsingle ook kritiek op. Helaas klinkt het verder hetzelfde als alle andere country in de hitlijsten. Niet zo interessant dus.

#79 Hilary Duff - Chasing the Sun

De comebacksingle van Hilary Duff, want haar allerlaatste hitjes dateren alweer van 2007, maar de vraag is of we daar blij mee moeten zijn? Ze was natuurlijk een tienersterretje maar is haar muziek nu volwassen geworden of weet ze ons te verrassen? Het blijkt gewoon een lichtvoetig deuntje te zijn, beetje reggae-gevoel, eigenlijk een wat late zomersingle. Hij doet me vooral heel erg denken aan Stars Are Blind van Paris Hilton.
Het klinkt dus niet vervelend maar veel bijzonders is het nou ook weer niet. Ik ben benieuwd hoe de single het gaat doen, ik kan me nog best voorstellen dat het wel aan zal slaan, maar ik vind het moeilijk in te schatten.

#88 Katy Perry - This Is How We Do

De nieuwe single van Katy Perry, en het is even afwachten hoe ie het gaat doen, want voor haar doen heeft de voorganger, Birthday, het niet zo denderend gedaan. Ik vind de clip in ieder geval leuk, vrolijk en creatief. Het nummer zelf heeft me nog niet weten te pakken. Het klinkt vrij doorsnee voor een Katy Perry-nummer. En ja, ook ik vind het erg jammer dat ze nog steeds Walking on Air niet heeft uitgebracht als single.

#96 Bobby Shmurda - Hot Boy (eigenlijk heet het Hot Nigga maar dat kan natuurlijk niet)

Een matige rapper over een trapbeat. Je komt het de laatste tijd wel vaker tegen in de Amerikaanse hitlijsten. Bobby Shmurda schijnt een hype te hebben gecreëerd door dansjes die hij doet in Vines. Verder is de trapbeat best lekker, zeker als de bas erin komt, en zijn we meneer Shmurda vast zo weer vergeten.

#98 Rae Sremmurd - No Flex Zone

Rae Sremmurd is een hiphopduo, ik geloof twee broers, die zowaar een beat van Mike Will Made It hebben gekregen. Aardig van hem, want ze klinken alsof ze jochies van twaalf zijn. Men vraagt zich op internet dan ook af hoe oud ze eigenlijk zijn, want ze zien er wel ouder uit, maar blijkbaar hebben ze nooit de baard in de keel gekregen. Het is al geen hoogstaand nummer maar die hoge stemmen maken het er niet veel beter op.

#99 Rita Ora - I Will Never Let You Down

Nu ze het refrein zingt op de nieuwste single van Iggy Azalea (Black Widow heet 'ie) staat Rita Ora ook meteen weer wat meer in de belangstelling in de VS en daar kan haar laatste single, die in Engeland al een grote hit was, van meesnoepen. Ik vind het een soort combinatie van P!nk en Rihanna ofzo. Vooral dat gitaardeuntje geeft me heel erg een P!nk-gevoel. Aardig nummer dat de komende weken wel verder zal doorstijgen.

Leuk topic Arnout! Ik ga hier zeker wat in posten want door mijn jonge leeftijd vind ik t nog onwijs leuk om de hitlijsten te volgen ��

Dat Rita Ora nummer gaat trouwens en is geproduceerd door/over Calvin Harris. Die relatie is inmiddels stuk waardoor het best ironisch is dat het nu pas een hit wordt. Black Widow kan ook best in NL een hit worden. Doet me denken aan Dark Horse van Perry

toch best opvallend hoe gelijkstemmend de USA top 10 geworden is.
Sinds rnb /hiphop compleet is overspoeld door dance wijkt de top 10 van de linkerkant van Europe veel minder af van de USA.
Engeland lag altijd voor op wat hier gebeurt waarbij singles van het vasteland daar meestal op heel vreemde tijdstippen beginnen te charten

heel opmerkelijk de top 10 positie van Disclosure, dat nummer klinkt zo Brits dat ik dit niet verwacht zou hebben

Nieuwe binnenkomers in de Official UK Charts!

#3 OneRepublic - Love Runs Out

Dit zou oorspronkelijk de eerste single van hun nieuwe album worden, maar ze konden het refrein niet goed krijgen. Daarom werd het Counting Stars, wat uiteindelijk de succesvolste single uit hun gehele carrière werd. Nu hebben ze toch het refrein afgekregen en is het de opvolger van Counting Stars geworden, maar in Nederland was ie zo weer uit de lijsten verdwenen, en ondanks dat ie hoog binnenkomt, verwacht ik in Engeland toch hetzelfde eigenlijk. Persoonlijk vind ik de sound best wel lekker, voor hun doen best wel rockend, maar het klinkt toch te vrel als allerlei andere dingen, het weet zich niet zo te onderscheiden. Het klinkt als een liedje dat al tig keer eerder is gedaan. Maar voor hun doen vind ik het niet onaardig. Je merkt toch dat ze zich ontwikkelen.

#34 Jessie Ware - Tough Love

Hier word ik dan toch weer blij van! Dit is voor mij al één van de mooiste singles van het jaar, dus dan is het leuk als het de Engelse top 40 weet te halen. Simpelweg een prachtig liedje. Het straalt voor mij een bepaalde rust uit, en haar zang komt perfect tot recht. Een mooi, klein liedje waarin Jessie me weet te ontroeren. Kunnen we dit alsjeblieft ook in Nederland gaan draaien, DJ's?

#71 Slipknot - The Negative One

Wat ik wel leuk vind aan de Engelse hitlijsten is dat er ook wat alternatieve genres in te vinden zijn. Als ik zo mijn hitdossier doorblader, valt me op dat er toch de nodige metal in heeft gestaan, en ondanks dat ik helemaal niet zo'n metalhead ben, vind ik dat toch leuk voor de variatie. Slipknot is ook een band die er nog weleens de hitlijsten haalt (zelfs zes keer de top 40). Ik ben zelf niet zo bekend met de muziek van de band, ik ken ze voornamelijk van hun voorkomen, met de maskers. Zoiets trekt me niet zo aan, dat imagogedoe vind ik niet zo interessant. Er zit ook een 'schokkend' clipje bij, maar daar kijken we heden ten dage toch niet meer van op? Het gaat om de muziek, en ik moet zeggen, die valt me alleszins mee! Ik vind het zelfs best wel goed klinken! Er zit lekker veel kracht en energie in, lekker strak gespeeld, en het lied is pakkend genoeg om me te boeien, bovendien hoor ik er wel een lekkere groove in. Ik had het niet verwacht, maar het bevalt me prima.

#80 Netsky (ft. Beth Ditto) - Running Low

Netsky is een Vlaamse drum & bass-producer en ik zie op Wikipedia dat dit nummer daar dan ook al behoorlijk is aangeslagen. Het is daar blijkbaar een nummer 1-hit geweest. De samenwerking met de zangeres van The Gossip zal wel geholpen hebben om de Belg nu ook in Engeland te laten doorbreken. Het is natuurlijk ook het soort muziek waar men in Engeland van smult, met artiesten als Rudimental, Chase & Status, Sigma, etc. Dit klinkt in mijn oren wel als vrij standaard drum & bass, het pakt niet en het weet zich niet zo te onderscheiden, maar toch leuk dat er eens ren Vlaming in de Engelse hitlijsten staat, want zo vaak gebeurt dat niet.

#90 Blue Swede - Hooked on a Feeling

Het aparte aan de Engelse top 100 is dat er erg vaak ineens weer oude nummers terug in de lijst komen, vaak is de reden me helemaal niet duidelijk. Dit is een Zweedse groep die in 1974 een nummer 1-hit wisten te scoren met deze B.J. Thomas-cover. Aan Engeland is het toentertijd blijkbaar voorbij gegaan (volgens mijn Engelse hitdossier), al is de Jonathan King-versie er wel een hit geweest. Nu is het blijkbaar gebruikt in de trailer van de film Guardians of the Galaxy (wellicht ook in de film zelf) waardoor veel mensen in Engeland het hebben opgepikt, en zo komt een veertig jaar oud nummer ineens in de hitlijsten terecht. Grappig, en leuk dat men daar het vrolijke popliedje toch nog kunnen ontdekken.

En inderdaad is Am I Wrong naar de bovenste plaats gestegen.

Ik vind het altijd wel leuk om de Top 40 te volgen. Verder vind ik het aan het eind van het jaar om een overzicht te zien van alle hits, in de vorm van een mash-up. Twee leuke zijn die van Tim Wilson en Pop Danthology:

40+ Pop Tunes - Mega Mashup 2013 (Part I) - YouTube

Pop Danthology 2013 - Mashup of 68 songs! - YouTube

Volgens mij zijn beide Amerikaans, wel leuk om dan te zien wat daar populair is geweest wat hier helemaal niets heeft gedaan. Of juist Nederlandse nummers te zien (Animals bijvoorbeeld).

De nieuwkomers in de Amerikaanse Billboard Hot 100:

#19 Nicki Minaj - Anaconda

Nicki Minaj is een superster in Amerika dus als zij met een nieuw nummer komt, komt het dus hoog binnen in de charts. De vraag is: gaat het hierna weer snel wegvallen of wordt het een hele grote hit? Ik hoor er zeker een hit in. Het nummer is opgebouwd rondom samples van de klassieker Baby Got Back van Sir Mix-a-Lot, en dat werkt eigenlijk best goed. Het is daardoor een energieke, aanstekelijke single geworden. In het begin snapte ik trouwens totaal niet wat men in Nicki Minaj hoorde maar ik begin haar steeds meer te waarderen. Haar vorige single Pills N Potions was zelfs een sterk nummer en Anaconda vind ik ook vermakelijk.

#87 Jack & Jack - Wild Life

Vorige week had ik het over Bobby Shmurda die een hype had weten te creëren door middel van Vines (korte filmpjes), overigens is Bobby Shmurda deze week ook lekker doorgestegen. Voor deze twee Jacks geldt hetzelfde. Ik heb het idee dat het om een rapper en een zanger gaat. De muziek houdt een beetje het midden tussen hiphop en dance, met een groots gezongen refrein. Het is bij vlagen wel aardig geproduceerd maar het weet me niet helemaal te pakken en de rapper en zanger weten me allebei niet te overtuigen.

#93 Pitbull (ft. John Ryan) - Fireball

In Nederland is het al een grote hit en dat zal in Amerika ook wel gaan gebeuren, al is het eigenlijk een zomerhit die net te laat is. Fijne, opzwepende ritmes en vrolijke blazers, zelfs een subtiel Spaans gitaartje. Pitbull vind ik een waardeloze rapper, maar gelukkig compenseert de rest van de muziek het ruimschoots. En dat ie in zijn raps dan een subtiele Walk This Way-verwijzing heeft, door een beetje op die manier te rappen, vind ik dan wel leuk, hoewel het een minder subtiel is dat hij dan ook letterlijk de tekst walk this way rapt. Erg leuk plaatje dus, jammer van Pitbull (gaan we nog eens van die man afkomen, met z'n oooeeeeeh en z'n mr. worldwide?).

#96 Eric Church - Cold One

Het is Amerika dus dan ontkom je natuurlijk niet aan de nodige country. Eric Church gaat vaak wat meer richting de rockkant van het genre. Als je zo gek als mij bent en de hitlijsten zodanig volgt dat je zelfs elk countryplaatje luistert, dan valt al snel op hoe al die nummers zo ontzettend op elkaar lijken. Daarom ben ik verrast door dit nummer, want het klinkt niet zo standaard! Het gaat uiteraard wel over zoiets als een lekker biertje op een mooie dag, maar ach, daar houden veel mensen van. Muzikaal zit er nog best wat in, met afwisseling, tempowisselingen, een soort banjosolo. Het is in zijn genre helemaal niet onaardig!

#99 T.I. (ft. Young Thug) - About the Money

Wat is T.I. een enorm commerciële rapper zeg, geforceerd commercieel. Eerst maakt ie een plaatje (No Mediocre, staat nu in de Amerikaanse top 40) met DJ Mustard, die momenteel hit na hit produceert in Amerika, waar hij ook nog eens Iggy Azalea op laat meedoen. Oftewel, hij probeert precies aan te haken bij wat er op het moment populair is. Nu doet ie dat weer want Young Thug is 'up and coming'. Een figuur met een aparte stem en rapstijl waarvan ik nog steeds niet weet wat ik ervan moet vinden. Het is even rappen, zeg maar. Vooral op een andere hit van hem, Lifestyle, klinkt zijn hoge stem op het randje van lachwekkend, maar laat ik het maar positief houden en het verfrissend noemen.

Maar dan het nummer. T.I. vind ik geen interessante rapper, het is zo'n rapper die altijd wat langs me heengaat, zonder eigen gezicht, maar het klinkt allemaal gewoon best wel lekker. Juist, dat is de perfecte omschrijving, best wel lekker.

Lol, die Young Thug is inderdaad even wennen... Zeg maar. Echt lachwekkend

Cool topic verder, ben zelf dit jaar ook wel weer de hitlijsten aan het volgen. Blijf er vaak wel een zwak voor houden. (helpt ook wel mee dat ik weinig radio luister, wordt je nummers ook minder snel zat)

UK Official Charts

Even voor alle duidelijkheid: de Engelse hitlijst is eigenlijk een top 200 maar die onderste honderd kan je volgens mij alleen zien als je betaalt. Bovendien vind ik het dan wel echt te veel worden. Ik behandel het dus gewoon als een top honderd, wat betekent dat als ie wel al bij de onderste honderd heeft gestaan en vervolgens doorstijgt naar de bovenste honderd, ik het als een nieuwe binnenkomer zie. Op hun site staat er dan natuurlijk geen NEW bij, maar vandaar dus.

#4 Kiesza - Giant in My Heart

De Canadese Kiesa Ellestad is één van de nieuwe popsterren van het moment. Weliswaar heeft ze ietwat een piepstemmetje, maar ze brengt onweerstaanbaar aanstekelijke dance. Het schijnt dat de 25-jarige zangeres al van alles heeft gedaan, zoals 'codebreaker' in het leger en ballet, maar muzikaal is ze ook van rock naar jazz naar folk gegaan. In de dancemuziek voelt ze zich het beste thuis, en in haar eerste clip, het verrassend populaire Hideaway, liet ze ook zien hoe goed ze kan dansen. In de nieuwe clip is ze niet te zien, maar de clip is zeker de moeite waard! Het nummer is weer heerlijk aanstekelijk, met een lichte melancholie erin, en het achtergrondkoortje dat wauwdudududu zingt blijft goed hangen. Haar tweede grote hit: het begin van een succesvolle carrière?

#14 Rizzle Kicks - Tell Her

Rizzle Kicks, in Nederland hebben ze niet eens een Wikipediapagina maar in Engeland heeft dit hiphopduo al wat behoorlijk grote hits op zak. De eerste single van een nieuw album is dan ook iets waar veel mensen in Engeland naar uitkeken, zodoende komt ie hoog binnen. In het nieuwe nummer hebben ze het rappen wat achterwege gelaten maar verder is het nog net zo vrolijk, feelgood en aanstekelijk als we van ze gewend zijn.

#38 The Saturdays - What Are You Waiting For

Een nieuw nummer voor op hun Greatest Hits-album. 'Huh?', hoor ik je al denken, 'welke hits? Ik heb nog nooit van ze gehoord!'. Dat klopt, in Nederland kent bijna niemand ze, maar in Engeland is dit een zeer populaire meidengroep. In de afgelopen zes jaar hebben ze dertien top 10-hits gescoord! Hun nieuwe single klinkt helaas vrij oninteressant, een soort imitatie van I Love It van Icona Pop maar dan in een soort standaard dancepop-versie. Ik hou van meidengroepen maar hier word ik niet warm van. Nieuw op 38 is dan ook niet hoog voor deze groep.

#46 Hot Natured & Ali Love - Benediction

Mocht de naam Ali Love je bekend voorkomen; hij deed ook de vocalen op Do It Again van The Chemical Brothers. Samen met de groep Hot Natured heeft ie een stuk ingetogener danceplaat gemaakt. Om rustig mee te beginnen, of om de ajvond juist sfeervol af te sluiten. Best aardig, maar de eerlijk gebiedt mij te zeggen dat het allemaal nog niet heel erg blijft hangen. Wellicht moet ik hem wat vaker horen?

#47 Twin Atlantic - Brothers and Sisters

Een nieuwe rockband uit Schotland die het na hun succesvolle debuutsingle Heart and Soul wat rustiger aandoet. Meteen valt het aparte Schotse accent op. Verder een aardige rockballad waarbij ze in het refrein wat meer uitpakken. Onder de liefhebbers zal dit nummer het prima doen.

#56 George Ezra - Blame It on Me

Jochie van negentien met een gouden stem en een gouden debuutsingle. Dit is zijn tweede hit in Engeland, en het is vriendelijke folkpop. Het opvallendste is natuurlijk zijn bijzondere stem maar verder is het ook zeker niet vervelend. Een sympathiek deuntje waarbij je al snel gaat meebewegen. Het is gemaakt zodat weinigen er een buil aan zullen vallen en dan denk je: 'met zo'n stem zit er toch meer in!', maar ach, hij is nog maar negentien. Ik word hier best vrolijk van.

#74 Jamie T - Zombie

Ik weet nog dat Jamie T zo rond 2007 best wel een hype was, dat ik het toen meerdere malen heb geprobeerd, maar er helaas niks mee kon. Dat is echter alweer een tijdje geleden en ik weet zelfs niet precies meer hoe het nou precies klonk. Met Zombie heeft ie in ieder geval een ijzersterk liedje gebracht. Een lekker rocknummer met de nodige vaart erin, maar bovenal gewoon heel erg goed geschreven. Hoe vaker ik het hoor, hoe leuker ik het vind.

#85 Kingsland Road - Dirty Dancer

Weer een nieuwe boyband. Ze zijn er gek op in Engeland. Kingsland Road heeft meegedaan aan X Factor en werd daar negende. Niet echt spectaculair dus. Dit nummer ook niet. Slecht is het niet, maar er is geen moment dat ik opveer. Het weet niet op te vallen of uit te blinken. Maar ik kan me voorstellen dat er wel potentie is bij deze jongens, als ze volwassen zijn. Als ze dit zelf hebben gemaakt tenminste.

#86 Katy Perry - This Is How We Do

Ook in Engeland doet de nieuwe single van Katy Perry het nog niet geweldig, in de tweede week stijgt ie door naar de 86e plaats. Zelf vind ik hem iets leuker geworden sinds de vorige keer dat ik hem besprak een stukje hierboven. Misschien is het een groeier, of misschien is het even wachten tot men hem echt gaat draaien.

#97 Foxes - Glorious

Foxes maakt normaliter pakkende dancepop. De nieuwe single van deze zangeres heeft een wat bombastisch refrein, en nu ik erover nadenk is het allemaal eigenlijk wel typisch Foxes. Het mist alleen net dat pakkende dat haar vorige singles wel hadden. Deze is dan weer wel wat meeslepender. En toch wat bombastischer dan normaal. Ik vind het allemaal net wat té.

Ataloona schreef:
Lol, die Young Thug is inderdaad even wennen... Zeg maar. Echt lachwekkend

Haha, je zou hem hier moeten horen, op deze single is ie al helemaal lachwekkend: Lifestyle

Kiesza zit toch zelf wel in die video voor Giant in My Heart? Ze staat toch op dat podium te zingen de gehele video door?

Ze zit inderdaad in de video maar zo vaak is ze niet in beeld.

Leuke single van Kiesza, vind 'm zelfs leuker dan 'Hideaway' . Ik wacht met smart op het debuutalbum. Ben alleen bang dat ze haar success niet weet te behouden. 'Giant in My Heart' doet het al minder dan 'Hideaway'. Ik verwacht dat het deze week rond #8 zal komen en daarna de top10 al verlaat. Dus ze moet niet te lang meer met dat album wachten vrees ik.

Vreselijk nummer van The Saturdays. Hun 'Greatest Hits' album heb ik een beetje besproken op deze site. 'All Fired Up' is eigenlijk het enige nummer van ze dat de moeite waard is.

All Fired Up is inderdaad heel erg leuk. Heb daarna nog wat meers van ze opgezocht maar verder dan My Heart Takes Over kwam ik niet en dat is eigenlijk al best een flauwe ballad.

Billboard Hot 100 - nieuwe binnenkomers

Ondertussen staan zowel Iggy Azalea en Ariana Grande drie keer in de top 10! Ariana Grande heeft bovendien de hoogste binnenkomer...

#49 Ariana Grande ft. Big Sean - Best Mistake

Deze keer een lekker rustig nummer van Ariana. Ik heb wel eens vergelijkingen gehoord met Mariah Carey, wat ik ook nog wel hoor, maar gelukkig kan Ariana ook fijne ingetogen muziek maken, waarbij ze geen enkele uithaal hoeft te maken. Bijzonder is het wellicht niet, maar het klinkt fijn in het gehoor! Big Sean is overigens ook te horen op Problem (one less problem without you). Ik vind het een stuk toffer dan Break Free!

#84 Juicy J, Wiz Khalifa & Ty Dolla $ign (ft. Kill the Noise & Madsonik) - Shell Shocked

Een hele rij namen die samen de soundtrack van de nieuwe Teenage Mutant Ninja Turtles-soundtrack verzorgen. Het resultaat: enorm bombastische hiphop. Waarschijnlijk is het ook zo'n heel overdreven actiefilm, dus wat dat betreft past het er wel bij, maar van mij had het wel iets kleiner gemogen. Dit is me veel te bombastisch. De rap verzuipt helemaal in de overdreven productie. Wat betreft hiphop heb ik juist veel liever een kale productie, weinig poespas. Nou zijn de raps ook niet briljant, maar toch.

#94 Tyga (ft. Young Thug) - Hookah

Tyga had een paar jaar terug een megahit in Amerika met Rack City, een van de eerste DJ Mustard-hits. Tegenwoordig is de producer alomtegenwoordig in de Amerikaanse hiphop. Dit nummer klinkt ook zo, al is het blijkbaar van een andere producer. Ik vind het best een geinig stijltje.
Ha, en daar hebben we Young Thug ook weer. Wat er zo bijzonder aan hem is, is dat hij er publiekelijk voor uitkomt dat ie homo is, nogal flamboyant is, en dus ook nogal een excentrieke rapstijl heeft. Op het eerste gehoor wat lachwekkend, maar hij brengt dus wel wat nieuws en bovendien (hopelijk) meer acceptatie voor homoseksualiteit.
Samen hebben de heren best een lekker nummer afgeleverd dat zo ongeveer als de standaard commerciële Amerikaanse hiphop van nu klinkt. Niet diepgaand, maar best geinig.

#96 Hozier - Take Me to Church

Ha, ik had niet verwacht dat Hozier ook in Amerika zou doorbreken. Op een of andere manier vind ik het niet echt als iets klinken dat in Amerika aan zou slaan. Hozier doet me wat denken aan een donkere versie van James Blake (maar wel vrij anders hoor). Muziek vol emotie. Het heeft nogal een donker randje, daar hou ik van, maar helaas weet het nummer mij niet zo te raken. Het ligt er voor mijn gevoel allemaal wat dik bovenop. Het had wat subtieler gemogen.

#100 The Swon Brothers - Later On

En op de valreep nog het wekelijkse countrynummer! De gebroeders Swon maken country met een rockrandje, die vooral lekker makkelijk in het gehoor ligt. Het is mij eigenlijk te rock, vooral die clichégitaarsolo mag er wel uit, al is het zoals veel country heus wel een goed geschreven liedje. Leuk dat er een banjo in zit, maar als ze die nou op de voorgrond hadden gedaan in plaats van die elektrische gitaar en het geheel wat minder schreeuwerig hadden gemaakt, had ik er al meer mee gekund. Deze jongens hebben trouwens meegedaan aan de Amerikaanse The Voice.

UK Official Charts

#1 David Guetta ft. Sam Martin - Lovers on the Sun

David Guetta gaat mee met z'n tijd en werkt samen met de grootste producers can het moment en zo blijft ie grote hits scoren. Laatst nog met Showtek, nu heeft Avicii zijn nummer geproduceerd, en dat is te horen. Er zijn zelfs geruchten dat Avicii het bijna helemaal in elkaar heeft geflanst maar ik geloof niet zo dat ie dat zou doen. De coupletten met die basachtige gitaarriff vind ik overigens best wel geslaagd, jammer dat het daarna Avicii-nummer wordt. Al met al best een aardig nummer, en Guetta staat weer eens bovenaan.

#4 Taylor Swift - Shake It Off

De nieuwe single van Taylor is in Amerika al een groot iets, maar als er dan nog een zeer spraakmakende clip bijzit, dan heeft ze meteen alle aandacht te pakken. Earl Sweatshirt gaf haar nog wat meer aandacht door de clip te bekritiseren (zonder hem gezien te hebben). Maar bovenal is het gewoon een sterk, pakkend popliedje, dansbaar en aanstekelijk, wat hoogstwaarschijnlijk een grote hit gaat worden. Taylor heeft de country blijkbaar definitief vaarwel gezegd, wellicht omdat ze een internationale popster wil worden, en met zulke hits gaat dat nog lukken ook.

#5 Wankelmut & Emma-Louise - My Head Is a Jungle

Bijna anderhalf jaar nadat Wankelmut het nummer uitbracht, slaat ie dan ook aan in Engeland. In Nederland heeft ie vorig jaar wel even in de tipparade gestaan, maar helaas niet meer dan dat, maar in Engeland is het ook meteen een megahit. Hoe dat komt? Mark Kinchen. Deze man is beter bekend als MK en een grote naam in Engeland, een DJ die vooral bekend is van zijn remixen. Ook nummers als Push The Feeling On van The Nightcrawlers en Look Right Through van Storm Queen werden grote hits in zijn remix. Daarom heb ik ook gelinkt naar de remix, in de Engelse hitlijsten wordt dat namelijk nooit aangegeven, en wordt het origineel en alle remixen ervan gewoon samengevoegd.

Het origineel vond ik vorig jaar al een erg leuke hit (nouja, hit...), veel leuker dan zijn remix van One Day. Mooie zang, mooi liedje, erg fijn. MK heeft voor deze remix zijn karakteristieke jaren '90-pianogeluid gebruikt. Daar hou ik wel van, dus ik vind het ook best een leuke remix, al prefereer ik het origineel. Maar toch leuk dat het alsnog aanslaat en nu hopen dat het alsnog hier ook een hit wordt.

#9 Union J - Tonight (We Live Forever)

In Engeland zijn boybands populairder dan waar dan ook. Bands als One Direction, The Wanted, 5 Seconds of Summer, en The Vamps scoren er grote hits, en ook Take That, Boyzone, Westlife etc. waren er altijd waanzinnig populair. Union J is dus ook zo'n boyband maar wel eentje die zich, in dit nummer althans, niet echt weet te onderscheiden. Beetje One Direction, beetje The Vamps. Het is wel een pakkend, aanstekelijk liedje, maar klinkt tegelijkertijd als heel veel andere liedjes, wat het niet echt interessant maakt.

#34 Saint Motel - My Type

Maar zo pakkend en aanstekelijk als My Type zijn er maar weinig. Dat refrein is puur popgoud en blijft de hele dag in je hoofd hangen. Bovendien zijn de blazers heerlijk, en is de clip erg creatief en leuk. Wel grappig dat herman in het MuMeAfrekening-topic al zei: als Franz Ferdinand het had uitgebracht, stond het bovenaan alle indiecharts, en een week later komt het in de Engelse top 40 binnen, terwijl het nog een behoorlijk onbekend bandje is.
Franz Ferdinand hoor ik er trouwens ook wel in, ook de coupletten zijn Franz Ferdinand-achtig, maar op het laatste Franz Ferdinand-album zou dit met gemak het hoogtepunt zijn.

#43 The Mega Giants - Prayer in C

Een Spotifylink want The Mega Giants zijn alleen op Spotify te vinden. Het zijn namelijk van die artiesten die hits zo goed mogelijk kopiëren en ervan profiteren als ze nog niet beschikbaar zijn op Spotify of als je hem door laat spelen nadat je een bekende hit hebt gedraaid. In dit geval de Robin Schulz-remix van Prayer in C, ik vermoed dus dat ie in Engeland nog niet op Spotify beschikbaar is/was. Dan kom je zulke dingen dus tegen als je erop zoekt. Puur geld verdienen. Volgende week gaat de echte Prayer in C trouwens vermoedelijk op één binnenkomen.

#49 T.I. (Ft. Iggy Azalea) - No Medicore

T.I. dacht bij zichzelf: ik werk samen met DJ Mustard en Iggy Azalea, dan moet het wel een hit woorden! En ja hoor!
En eerlijk gezegd vind ik het nog best een leuk nummer ook. Best leuke beat, refrein klinkt ook best leuk. T.I. vind ik verder helemaal geen interessante rapper, maar ach, verder is het allemaal best vermakelijk!

#50 Royal Blood - Figure It Lut

Royal Blood is zo'n beetje de rockhype van het moment en dit is hun grootste hit tot nu toe. Het is een soort mengelmoesje van The White Stripes, Wolfmother en Queens of the Stone Age. Bijzonder onoriginele muziek dus, en ik vind de band ook totaal geen eigen gezicht hebben. Ze klinken vooral heel erg als andere bands. De zanger heeft dan ook de pech of het geluk dat ie wel bij momenten wel heel erg als Jack White klinkt. Het klinkt allemaal wel lekker, maar we hebben dit toch al duizend keer gehoord?

#57 Cliff Richard - I Still Believe in You

Nadat Cliff nogal negatief in het nieuws is gekomen vanwege vermeend seksueel misbruik, net als o.a. Gary Glitter en Jimmy Saville, zijn de Cliff-fans, die er blijkbaar nog steeds in grote getale zijn, massaal naar dit oudere nummer van hem gaan luisteren als steunbetuiging. Geen idee of de man schuldig is of niet, hij leek altijd zo braaf (misschien wel té), maar deze actie vind ik ergens wel aandoenlijk. Oude huisvrouwen die geraakt zijn omdat ze hun Cliff van zoiets beschuldigen. Het nummer kende ik nog niet maar is een wel érg zoetsappige ballad. Cliff kan prima zingen, maar verder...

#60 Ben Howard - I Forget Where We Were

Op YouTube staan alleen maar liveversies dus dan maar weer Spotify.
Eerste single End of the Affair duurt bijna acht minuten, en ondanks dat ie erg goed werd ontvangen was dat blijkbaar toch iets te lang om er de hitlijsten mee te halen. I Forget Where We Were klinkt wat minder opzienbarend, en is gewoon degelijke folk. Wat meer ingetogen en minder poppy en hitgevoelig dan singles als Keep Your Head Up en The Fear. Mij weet het nog niet te grijpen, maar wellicht moet het nog groeien.

#83 Klangkarussell - Netzwerk (Falls Like Rain)

Klangkarussell leek me met de zomerhit Sonnentanz een typische one hit wonder maar er is nu in ieder geval een vervolg! Nu wel met zang al had de hitversie van Sonnentanz in Engeland dat ook. Instrumentaal gezien sluit het wel enigszins aan op Sonnentanz maar nu hebben ze het in dienst van een prima zanger en een aardig popliedje gemaakt, met zelfs nog wat Afrikaans aandoende achtergrondzang. De eerste keer dat ik het beluisterde vond ik er niet veel aan maar ik moet zeggen dat hij me steeds beter bevalt. Helemaal niet onaardig!

#85 Mallory Knox - Ghost in the Mirror

Ik had nog nooit van Mallory Knox gehoord maar het bleek een behoorlijk stevige punkband te zijn. Dit soort muziek kom je niet vaak tegen in de hitlijsten. Het is lekker energiek en op z'n tijd kan ik best van zoiets genieten maar het klinkt me toch te standaard in de oren om het echt interessant te vinden. Maar leuk voor de variatie om zoiets tegen te komen. (Overigens is er genoeg punk die ik wel erg goed vind en graag draai hoor, voor alle duidelijkheid)

#86 Troye Sivan - Happy Little Pill

Troye Sivan was tot nu toe voornamelijk bekend als acteur (o.a. X-Men) en als 'bekende YouTuber', maar blijkbaar is het een veelzijdige jongen. Geen idee hoe ie als acteur en YouTuber is trouwens, dat heb ik ook maar van Wikipedia, maar muzikaal gezien bevalt ie me prima. Happy Little Pill is een meeslepend liedje over drugs, met wat lichte R&B-invloeden, en een leuke elektronische begeleiding. Resultaat is een boeiend, sfeervol liedje. Het klinkt eigenlijk best volwassen voor een jochie van negentien.

#91 Nickelback - Edge of a Revolution

Hebben jullie de fakkels al klaar? Nickelback heeft namelijk een nieuwe single. Voor hun doen is ie trouwens verrassend stevig, daarom verwacht ik niet dat het een grote hit wordt (wat een geruststelling, hè?) maar verder klinkt het gewoon als een standaard Nickelbacknummer. Vooral het refrein, de coupletten zijn nog te doen. Verder zijn ze blijkbaar ineens heel rebels en revolutionair geworden. Het zal allemaal wel, wat mij betreft gewoon weer een oninteressant nummer van een oninteressante band.
'Same shit, different day, can't keep fed if I don't get paid'
Arme Chad moet tegenwoordig blijkbaar op een houtje bijten.

Arrie schreef:
Bespreking Arrie

Je vergeet de binnenkomer op #45.

(opmerking moderator: liever geen lange berichten in zijn geheel quoten. Dus even gesnoeid)

Ik vind dat nummer van Taylor Swift niet zo leuk maar ik vind het wel echt bijzonder dat ze de succesvolle switch heeft kunnen maken van country artieste (al was ze nooit echt country eigenlijk) naar popzangeres. (Ze staat deze week op #1 in de US). Wat dat betreft gaat ze Shania Twain achterna, al was het contrast tussen Shania's eerste en laatste album toch wat minder groot dan bij Taylor heb ik het idee.

En ook leuk dat Taylor de draak steekt met haar 'haters'. ''I go on too many dates, but I can't make them stay, that's what people say''. De middle 8 vind ik het leukste van het nummer, al doet het me een beetje denken aan het vreselijke 'Hollaback Girl'.

Wauw! Niet alleen zijn er mensen die het lezen, ik heb zelfs scherpe lezers! Bedankt Robin, bij deze alsnog 45:

#45: Chris Malinchak (ft. Mikky Ekko) - Stranger

Mikky Ekko viel me een tijdje terug al op om zijn sterke zangprestatie in Stay van Rihanna. Dit nummer is echter niet vergelijkbaar. Waar hij op Stay emotioneel en breekbaar zong, gaat dit meer richting de jaren '70 Michael Jackson (qua stijl), evenals het nummer zelf. Lekker funky dus. Helaas mist het voor mij toch iets. Waar Chris Malinchaks debuutsingle So Good to Me voor mij juist wel net iets meer had dan de gemiddelde hit, weten If I Got U en dit nummer me nog niet te grijpen. Het klinkt best lekker, maar dat is het dan ook. Jammer, zijn eerste single was zo veelbelovend.

Billboard Hot 100

#1 Taylor Swift - Shake It Off

Binnen op één en eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht. Haar laatste album, Red, was een enorm succes in de Verenigde Staten. Zo'n nieuwe single en clip van Taylor wil iedereen natuurlijk zien, en dan is het ook nog een spraakmakende clip en een bijzonder pakkend popliedje. Binnenkomen op één gebeurt in de VS een stuk minder dan in Engeland, maar in dit geval verbaast het me dus niks.

Ik vind het het leukste van Taylor tot nu toe, ik denk de eerste van haar die ik daadwerkelijk leuk vind, en ik had nog niet zo op de tekst gelet maar inderdaad: leuke zelfspot.

#81 Blake Shelton - Neon Light

Het wekelijkse countrynummer. Deze week de nieuwe van Blake Shelton, één van de grootste countrysterren van Amerika. Het begint zowaar met een soort computerbeat dus dat is weer voer voor alle Amerikanen die vinden dat de country van tegenwoordig geen echte country is en dat vroeger alles beter was en blablabla. Stelletje conservatievelingen. Verder is het vooral een wat saaiig nummer dat op een rustig tempo wat voortkabbelt zonder ergens te boeien. Zelfs in het genre klinkt dit oninteressant.

#86 Maroon 5 - Animals

Hij doet me heel erg denken aan de eerste single van hun nieuwe album, Maps. Ook hier doet hij weer dat hoge stemmetje, en ook dit is verder een pakkend, vaardig geschreven popliedje. Het doet me helemaal niets maar ik hoor het vakmanschap en ik ben ook wel voorbij de fase dat Adam Levine en zijn stem me irriteren. Niet onaardig dus. Overigens is het ook de nieuwe Alarmschijf dus bij ons binnenkort ook een hit.

#88 Mr. Probz - Waves

Daar is ie dan eindelijk! Na maanden in de bubbling under chart te hebben gestaan, is er weer eens Nederlander die de Amerikaanse charts weet te halen en het is niet eens een DJ. Ik weet niet zeker of het om het origineel of om de remix gaat, ik vermoed de Robin Schulz Remix, dat was immers ook de (nummer 1-)hitversie in Engeland.

Ik hoef er natuurlijk niet veel meer over te zeggen, want wij kennen het ondertussen al behoorlijk goed, maar blijkbaar weet Mr. Probz met dit emotionele liedje, de subtiele begeleiding en zijn mooie stemgeluid bij veel mensen de juiste snaar te raken. Gewoon een klein liedje zonder veel poespas. De remix vind ik wel erg matig, gewoon een versnelde versie, maar ach, het heeft hem veel gebracht.

#96 Steve Aoki, Chris Lake & Tujamo ft. Kid Ink - Delirious (Boneless)

We hebben er weer één: een instrumentaal dancenummer waar een rapper overheen is gegooid. Als je eerst het origineel beluistert en dan de versie met Kid Ink, dan klinkt ie vrij misplaatst. Bovendien klinken zijn coupletten nergens naar. Maarja, nu heeft het wel een catchy refreintje... Verder is het maar vrij oppervlakkige dance, weinig opzienbarends. Dit had ik trouwens eerder hier als hit verwacht dan in Amerika...

#99 Rich Homie Quan ft. Problem - Walk Thru

Een beetje een rapper met een spraakgebrek, die Rich Homie Quan. Niet dat het veel uitmaakt, hij heeft toch niks interessants te vertellen. Bij de beat zou daarentegen wel een mooie tekst passen, dus dat is wat jammer. De beat is namelijk erg sfeervol en wat zweverig, daar hou ik wel van, en de clip past er ook bij. En dan hoor je er zo'n gaat overheen brabbelen. Nouja, ik was er snel aan gewend en dan is het best een lekker nummer.

En catdog zal er wel blij mee zijn dat Nicki Minaj met de komst van de clip ook lekker doorgestegen is naar de tweede plaats. Meghan Trainor wat minder. Even had ze uitzicht op de eerste plaats... Heel even...

NewYorkCityLight schreef:

En ook leuk dat Taylor de draak steekt met haar 'haters'. ''I go on too many dates, but I can't make them stay, that's what people say''. De middle 8 vind ik het leukste van het nummer, al doet het me een beetje denken aan het vreselijke 'Hollaback Girl'.

Wat bedoel je eigenlijk precies met de middle 8? De bridge? In dit geval dat rap-achtige stukje?

Onweerwolf
Ik zal die nieuwe van Taylor Swift eens gaan beluisteren.

Ik heb namelijk ook al een behoorlijk zwak voor 'We Are Never Ever Getting Back Together'. Waarom precies weet ik niet maar ik vind haar leuk.

Haha, wauw, Marcel, dat had ik nooit achter je gezocht!

Arrie schreef:
(quote)

Wat bedoel je eigenlijk precies met de middle 8? De bridge? In dit geval dat rap-achtige stukje?

Ja dat bedoel ik ja!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:38 uur

geplaatst: vandaag om 02:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.