MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Ik had juist van Passionfruit meer verwacht. Van Signs niet. Prima nummer, maar totaal niet pakkend.

Edgar18 schreef:
Echt een dingetje van de laatste jaren dus. Paul McCartney en Michael Jackson hebben vast minder featurings dan deze artiesten.
MJ liet veel ruimte (steeds een jaar of vier/vijf) tussen albums, dus die zou het record sowieso niet gehaald hebben waarschijnlijk. Nu albums steeds minder belangrijk zijn, gaan artiesten vooral veel singles droppen en dat doe je natuurlijk niet tegelijkertijd.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Hier de top 10:

Most Consecutive Weeks on Billboard Hot 100
431, Drake
326, Lil Wayne
216, Rihanna
207, Nicki Minaj
161, Chris Brown
159, JAY-Z
152, Nelly
141, Kenny Chesney
139, Destiny's Child
139, Katy Perry
139, Taylor Swift

Ik vind het maar een naar lijstje. Taylor Swift is natuurlijk en Rihanna en Jay-Z hebben ook wel wat leuke dingen gedaan maar verder. Je zult maar jaren lang elke week als DJ deze lijst moeten presenteren.

Ook 's voor Destiny's Child wat mij betreft.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind het maar een naar lijstje. Taylor Swift is natuurlijk en Rihanna en Jay-Z hebben ook wel wat leuke dingen gedaan maar verder. Je zult maar jaren lang elke week als DJ deze lijst moeten presenteren.

Ik zou hem met heel veel plezier elke week presenteren!

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Ik zou hem met heel veel plezier elke week presenteren!

Ja, maar jij hebt dan ook wel een echte fetisj met huidige ultra commerciële muziek. Niet dat daar iets mis mee is. Ik had best de Nederlandse Top 40 willen presenteren van 1980 t/m 1995.

Haha, een fetisj. Valt best mee trouwens, ik zou het eerder een grote interesse noemen. Uiteindelijk haalt er maar weinig van die muziek mijn eigen top 40, dus ja.

Ik vind de hitlijsten wel echt superleuk om te volgen ja. Dat wel. En dan gebeuren er in de VS ook nog een hoop leuke dingen in de hiphop en R&B. Wat betreft hitmuziek vind ik juist artiesten als Drake, Chris Brown en Nicki Minaj erg leuke dingen doen. Al die inwisselbare country neem ik dan wel voor lief.

Overigens zit ik er wel al een tijdje aan te denken om dit topic weer op te pikken, evt. op een iets compactere en minder tijdrovende manier. Maar nog een paar weken en dan moet ik weer studeren. Ik denk er nog even over na.

Overigens vooral omdat ik het zelf zo leuk vond om te doen en het een beetje mis.

Arrie schreef:
Ik had juist van Passionfruit meer verwacht. Van Signs niet. Prima nummer, maar totaal niet pakkend.

Passionfruit vond ik ook raar dat die niet groter is geworden. Die had denk in de US gewoon een goeie video nodig gehad om t nog iets verder te pushen. Zonde dat Drake niet meer om videoclips lijkt te denken. Dat pakt The Weeknd bijv. een stuk beter aan.

catdog schreef:
(quote)

Passionfruit vond ik ook raar dat die niet groter is geworden. Die had denk in de US gewoon een goeie video nodig gehad om t nog iets verder te pushen. Zonde dat Drake niet meer om videoclips lijkt te denken. Dat pakt The Weeknd bijv. een stuk beter aan.

The Weeknd moet zich meer bezighouden met de rotzooi die zijn laatste albumcampagne is ?. Zoveel potentie, maar na 'I Feel It Coming' hoor je niks meer??? Brengt hij een video uit voor 'Secrets', staat 'Rockin'' opeens in de tipparade (en flopt). Vraag me af wat daar allemaal het idee achter is.

mis dit topic wel een beetje Arrie
Zeker aangezien de UK top 40 weer wat dynamischer is de laatste maanden

pureshores schreef:
mis dit topic wel een beetje Arrie
Zeker aangezien de UK top 40 weer wat dynamischer is de laatste maanden

En met lekker veel hiphop, zoals tegenwoordig alle hitlijsten (hoe meer ze op streaming zijn gebaseerd, hoe meer hiphop).

Ik mis het zelf ook wel om dit topic bij te houden, maar ik heb gewoon echt een gebrek aan tijd. Ik ben dit topic begonnen toen ik alleen een baan als postbezorger had, maar ik heb daar nu ook een fulltime studie bij. Ik zal erover nadenken of ik misschien alleen de top 40 kan doen, of het op een andere minder tijdrovende manier aankan pakken.

Op zich beluister ik nog wel alle binnenkomers, dus misschien is er wel wat mogelijk.,

Er gebeuren in ieder geval interessante dingen in de Billboard Hot 100. J. Cole, niet echt meer een commerciele rapper, weet na de release van zijn laatste album gewoon met drie nummers tegelijk in de top 10 binnen te komen! ATM op 6, Kevin's Heart op 8 en KOD op 10. Dat is nog nooit vertoond. En aangezien daarboven ook nog Ariana binnenkomt met haar nieuwe single (op 3), zijn er vier nieuwe binnenkomers in de top 10, ook nog nooit eerder gebeurd!

Het album van J. Cole wist ook het Amerikaanse Spotify-record voor meeste streams in de eerste 24 uur te verbreken, maar guess what: een week later is Post Malone daar alweer overheen gegaan. Over een week gaan we de resultaten daarvan in de Billboard zien, dus ik ben erg benieuwd wat dat teweeg gaat brengen.

Ik vond dit ook een super leuk topic, leuk om mee te blijven met de huidige popscene dankzij de leuke stukjes van Arrie. Van zodra je dit weer oppakt, word ik sowieso weer een trouwe volger!

Niet dat ik weer ga oppakken wat ik hier voorheen deed, simpelweg geen tijd meer voor. Ik volg de hitlijsten echter nog wel op de voet. En zo kwam ik iets tegen wat ik hier wilde delen:

Glass Animals hebben een nieuw record gevestigd in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Heat Waves heeft de eerste plaats van de lijst bereikt na al 59 (!) weken in de lijst doorgebracht te hebben.

Het oude record is verpulverd: 35 weken voor All I Want for Christmas Is You van Mariah Carey. En dat nummer heeft dat record natuurlijk op een totaal andere manier weten te vestigen. Door streaming keren kerstsongs tegenwoordig in december terug in de hitlijsten (in Nederland niet, maar wel in Engeland en Amerika, andere manier van samenstellen) en daardoor wist Mariah's kerstklassieker er jaarlijks weer een aantal weken bij te tellen om uiteindelijk zelfs zoveel gestreamd te worden dat die eerste plaats gepakt werd, bijna dertig jaar na dato.

Hoe dan ook, dat was het oude record. Heat Waves dus. Werd al in 2020 uitgebracht, en kwam begin 2021 voor het eerst de lijst in op #100, om er na twee weekjes weer uit te vallen. Nog twee weken later kwam ie opnieuw binnen en sindsdien heeft het nummer in meer dan een jaar tijd alleen maar meer en meer populariteit weten op te bouwen. TikTok-filmpjes, een nieuwe versie met Iann Dior, de overgang naar mainstream radio na eerst vooral populair te zijn op alternative radiostations.

Zelf heb ik Glass Animals begin 2015 nog live gezien nadat Hazey de hit van het jaar werd in mijn eigen hitlijst. Ik had toen echt niet durven voorspellen dat ze zes/zeven jaar en een paar albums later nog een wereldhit zouden scoren, en dat terwijl hun sound eigenlijk weinig veranderd is en ze niet hebben toegegeven aan commercie wat dat betreft. Het is ze gegund!

Het is zo'n typisch voorbeeld van een alternatieve band die ineens per ongeluk een enorme hit scoort. Vaak zijn dat eenmalige toevalstreffers, met wellicht nog een enkel slipstreamhitje. Denk ook aan Portugal. the Man van een aantal jaar geleden.

Heb ze nog gezien op BKS midden in de namiddag, gaat ook niet snel meer gebeuren denk ik ik gun het ze ook wel, ook al staan hun eerste twee albums vol met nummers die ik beter vind dan Heat Waves.

Nog een interessant weekje: ze hebben in Australië enkele weken op 1 gestaan begin 2021, en hebben nu een vol jaar later in 2022, in dezelfde chart run, opnieuw de nummer 1-positie behaald. Ook best apart!

Interessante week in de UK charts. Er komen drie nummers binnen van tot nog toe onbekende, alternatieve artiesten, die bovendien alledrie al zo'n drie/vier jaar oud zijn. Gaat om:

Rainbow Kitten Surprise - It's Called: Freefall

Het rijtje genoemde invloeden op Wikipedia is net zo intrigerend als de bandnaam: "Their sound has been influenced by artists such as Modest Mouse, Kings of Leon, Frank Ocean and Schoolboy Q."

Roar - Christmas Kids

Een nummer over Phil en Ronnie Spector waarbij ook die oude Spectoriaanse sixties-sound wordt gebruikt.

Bakar - Hell N Back

De door Bakar genoemde combinatie van invloeden is ook interessant: Madlib en Foals.

Ik heb het idee dat dit steeds vaker gebeurt sinds de opkomst van Tiktok. De drie nummers zijn verder wel toegankelijke popliedjes dus wat dat betreft valt het mee. Maar het is toch leuk dat een ouder liedje van een iets alternatievere artiest zo kan aanslaan zonder een platenmaatschappij die het loopt te pushen. I Love You So van The Walters werd een paar jaar terug zelfs een hit terwijl de band allang al uit elkaar was (ze kwamen vervolgens weer samen overigens).

Sowieso leuke binnenkomers deze week. Prettige R&B met Jackie Brown van Brent Faiyaz, verrassend eigenzinnige popmuziek met Death van Melanie Martinez (zelfs 5+ minuten!), ook de nieuwe single van Hozier, Eat Your Young, mag er zijn. Zelfs Four Tet komt binnen in samenwerking met Skrillex en Fred Again, en om mij onbekende reden ook Fleetwood Mac-klassieker Everywhere

[quote=7453668Roar - Christmas Kids [/quote]

Volgens mij niet eens een single. Er is ook geen videoclip van.

en om mij onbekende reden ook Fleetwood Mac-klassieker Everywhere

Allemaal Britse fans van Sophie Straat die het origineel zijn gaan beluisteren

Die hoge entry van dat oude Taylor-nummer heeft ook iets te maken met Tiktok zeker? Of met de tournee die ze net begonnen is?

ArthurDZ schreef:
Die hoge entry van dat oude Taylor-nummer heeft ook iets te maken met Tiktok zeker? Of met de tournee die ze net begonnen is?

Nee, dat is een restje van de Lover-sessies die ze nooit had uitgebracht. Recentelijk was ie gelekt, geloof ik, en heeft ze besloten hrm dan ook maar officieel uit te brengen.

Weekend eind april

NL #1 Miley Cyrus-Flowers

UK #1 Calvin Harris/E. Goulding-Miracle

USA #1 SZA-Kill bill

die Engelbewaarder staat dus niet op 1 gelukkig

Dit topic maar een beetje laten sluimeren in de hoop dat Arrie terugkomt

Hoezo staat Flowers nog altijd zo stevig op 1 in België en Nederland? Mooi gezongen hoor, maar zo buitengewoon zijn die standaard beat en dat standaard refreintje toch ook weer niet?

(Ik doe graag mee met het sluimeren! )

Kill Bill eindelijk op 1 in de VS na weken op 2 gebivakkeerd te hebben is wel heel mooi! Sowieso is er daar de laatste jaren best veel verloop aan de top, altijd leuker dan elk liedje standaard zes weken of meer bovenaan zoals in de jaren '90 en '00 (of nu bij ons ).

Geen idee inderdaad, het had zo uit 1997/1998 kunnen komen.
Misschien dat men het waardeert omdat Miley allround lijkt en geen DJ of productiebatterij nodig heeft om authentiek over te komen. Die vervolgsingle van Flowers vind ik zelf leuker.

weekend na Hemelvaart

NL #1 Loreen-Tattoo (volgt Miley op na een eeuwigheid)

UK #1 Calvin Harris/E. Goulding-Miracle (nog steeds met Loreen op 2)

USA #1 Morgan Wallen-Last night (Kill bill nu op 2)

Dit is iets voor Arrie om weer te gaan doen als ie zin heeft (het is zijn ding )

weekend 16/17 sept

NL #1 Dua Lipa-Dance the night (UK#19 (ex#1) USA#10 )

UK #1 Doja Cat-Paint the town red (NL#17 USA#2 (ex #1) )

USA #1 Olivia Rodrigo-Vampire (NL#22 UK#2 (ex #1) )

Nou ik zal eens kijken of hier weer wat meer activiteit in kan komen.

De populariteit van Flowers vond ik trouwens ook wat overdreven, maar het is een slim liedje. De verwijzing naar Bruno Mars - When I Was Your Man, het aanhaken op de voor velen bekende drama van haar persoonlijke leven, het 'strong independent woman'-gehalte. Ik snap het wel.

deze is toch wel opmerkelijk leuk in the UK chart

https://www.youtube.com/watch?v=U4PHnUr_5kY

Hmm ik had stiekem de hoop dat 2023 eindelijk weer eens een jaar zou worden zonder obligatoire Drake nummer 1-hit in de Billboard, maar die hoop is bij deze ook weer vervlogen

Interessant jaar wel in de Amerikaanse hitlijst, bijna iedere week een andere #1 (op die voor Europese chartwatchers vrij onbegrijpelijke dominantie van Morgan Wallen na) en lang niet altijd de meest voor de hand liggende namen. Wel te hopen dat die rechtse country-hits een fase zijn want iets cringeyers ben ik de laatste jaren niet tegengekomen in nummer 1-hitland. Echt van het niveau ‘Crazy Frog en Schnappi staan bovenaan de Vlaamse charts’ uit de mid 00’s.

Arrie schreef:
Nou ik zal eens kijken of hier weer wat meer activiteit in kan komen.

De populariteit van Flowers vond ik trouwens ook wat overdreven, maar het is een slim liedje. De verwijzing naar Bruno Mars - When I Was Your Man, het aanhaken op de voor velen bekende drama van haar persoonlijke leven, het 'strong independent woman'-gehalte. Ik snap het wel.

ook niet begrepen, ik vind Rodrigo dan al een stuk pittiger dan Miley zonder stripacties of aandachttrekkerij.
Flowers is over 5 jaar vergeten. (als het al niet eerder is)

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.