MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Onweerwolf
Arrie schreef:
Haha, wauw, Marcel, dat had ik nooit achter je gezocht!

Ik zelf ook niet.

Onweerwolf schreef:
Waarom precies weet ik niet maar ik vind haar leuk.

Ik neem toch niet aan dat er sprake is van enige seksuele aantrekkingskracht, of wel?

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik neem toch niet aan dat er sprake is van enige seksuele aantrekkingskracht, of wel?

Nee, ik wist niet eens hoe ze er uit zag.

Ah, wellicht dacht je dat het een knappe gozer was met een hoge stem, luisterend naar de naam Tyler Swift

Onweerwolf

UK Official Charts

#1 Lily Wood & Robin Schulz - Prayer in C

Wat fijn voor Robin Schulz dat ze hem nu als artiest hebben neergezet in plaats van als remixer. Die worden namelijk nooit vermeld in de Engelse charts waardoor hij een nummer 1-hit had met de remix van Mr. Probz' Waves, maar toch ook weer niet.
Deze remix vind ik wel wat sterker, al kan dat komen doordat ik het origineel nog niet kende. Maar dat hij in Nederland in no time doorsteeg naar de eerste plaats en nu in Engeland ook al een nummer 1-hit is, dat hoor ik er niet zo in. Aardig liedje hoor, dus ik klaag verder niet als zulke dingen op één komen, maar echt bijzonder is het toch niet? Ben trouwens benieuwd of dit over een tijdje ook nog in Amerika aan weet te slaan.

#2 Maroon 5 - Maps

Al in Nederland en Amerika een hit en nu de grootste hit in Engeland. De hoge stem van Adam heb ik niet zo'n moeite meer mee en dan hou je ook een prima liedje over. Erg pakkend, al doet het me nog steeds niet veel. Eigenlijk hetzelfde als ik al bij Animals schreef.

#11 Lethal Bizzle (ft. JME & Tempa T) - RariWorkout

Typisch Engelse hiphop, je hoort nog een beetje de invloeden van de grime van Dizzee Rascal, maar de beat neigt hier wat meer naar dance. Verder lekker in-your-face rappers, waardoor de Engelse hiphop vaak voor energieke plaatjes zorgt. Ik mag het wel, al kan ik me voorstellen dat veel mensen er niks mee hebben. Je ziet wel hoe typisch Engels het is. Komt binnen op elf terwijl zoiets in Nederland nooit zou aanslaan.

#20 Ariana Grande (ft. Zedd) - Break Free

Jammer dat Ariana na het erg leuke Problem meteen een standaard danceplaatje uitbrengt. Het is allemaal erg degelijk maar daarmee dan weer niet erg interessant. Die clip trouwens Hij is natuurlijk sowieso de moeite waard om te kijken vanwege de schoonheid van Ariana zelf, maar dat ze raketten vanuit haar borsten schiet, serieus?
Hebben we met Ariana trouwens een nieuwe grote popster te pakken? Ze heeft de stem en de looks dus wie weet...

#49 M.O. - Dance on My Own

Een nieuw meidengroepje met een nummer dat me erg doet denken aan de muziek van rond 2000 zoals The Artful Dodger (geen idee hoe dat soort muziek heet). Let je op, NewYorkCityLight?
Even terug in de tijd dus. En ondanks dat het niet erg origineel is, vind ik het wel een fijn nummer. Jammer dat het dan wel weer vrij laag binnenkomt...

#76 Saint Raymond - I Want You

Vorige week kwam Saint Motel de lijst binnen, en deze week Saint Raymond, zou er een verband zijn? Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval, en voor mij is het nog steeds een beetje een naam zonder gezicht. Het nummer klinkt namelijk vrij dertien in een dozijn, als een standaard alternatief rockbandje. Het klinkt als tig andere bandjes, zonder dat me een naam te binnen schiet waar het écht op lijkt (maar er zijn er genoeg waar dit echt op lijkt, die zijn echter ook alweer bij me weggezakt). Nietszeggend dus. Dit ben ik heel snel weer vergeten.

#89 Indiana - Heart on Fire

En het mooiste wordt voor het laatste bewaard! Indiana heb ik vorig jaar ontdekt met het nummer Bound, wat al meteen bij me opviel. Tot mijn vreugde en verrassing wist ze eerder dit jaar al de Engelse charts te halen met Solo Dancing, en nu weet ze weer de lijst te halen. Het is dance, maar wel met een bepaalde ondertoon. Het heeft een bepaalde sfeer, een bepaalde mystiek zelfs, de muziek van Indiana. Het is van die dance waarin je heerlijk weg kunt dromen, en daar hou ik van! Jammer dat het zo laag in de lijst komt, maar ik ben al blij dat het erin weet te komen.
Het is dan wel weer de minste van de drie nummers die ik ken, dus als deze je bevalt, zoek dan zeker even Solo Dancing en Bound op.

Die van M.O is zeker een leuke ontdekking! Die gaat hier wel vaker opstaan. Als je dat standaard zooitje van Ariana Grande daarna hoort is het wel erg zonde dat dat beter scoort, maar ja als je eenmaal naamsbekendheid hebt..

Wat ''onderzoek'' gedaan en 1/2 van Mini Viva (bekend van 'Left My Heart in Tokyo') zit nu ook in M.O. Hopelijk blijft dit meidengroepje wat langer overeind! Al weet ik niet of dat moeten verwachten aangezien deze eerste single geen hit in wording lijkt.

Ik vind 'Prayer in C' overigens juist een stuk minder dan de remix van 'Waves', die ik wel erg gaaf vind.

"Ugly Heart", eerste single van de debuut EP van damesgroepje G.R.L. werd deze week uitgebracht in de UK, leverde in iTunes een dikke Top 5 hit op, en leek een Top 10 hit in de UK te gaan opleveren.

Nu kwam vandaag het bericht naar buiten dat lid van het groep Simone Battle is overleden aan, waarschijnlijk een zelfmoord. Zonde.

Vond het best een leuk groepje. Was ze wel een beetje aan het volgen vanwege het feit dat Lauren Bennett (leuke plaat gemaakt met Cee Lo) en Emmalyn Estrada (onwijs lekker wijf) in het groepje zaten en hun single Vacation ook onwijs catchy was. Lekkere foute bubblegumpop.

Billboard Hot 100

#22 Eminem (ft. Sia) - Guts Over Fear

Eminem heeft vorig jaar nog een nieuw album uitgebracht en brengt nu alweer een nieuwe single uit. Blijkbaar is ie weer op dreef. Toffe single in ieder geval. Goede raps, goede tekst, prima geproduceerd, prima refrein. Ik heb er wat negatieve dingen over gehoord, maar die snap ik zelf niet helemaal. Gewoon een zeer degelijke Eminemsingle.

#82 Beyoncé (ft. Chimamanda Ngozi Adichie) - ***Flawless of Beyoncé (ft. Nicki Minaj) - ***Flawless (Remix)

Soms staan er nummers met twee versies tegelijk in de Hot 100. Een tijdje terug was dat het geval met Loyal van Chris Brown (een west coast version en een east coast version) en nu dus met de nieuwe single van ***Flawless. Zowel het origineel als de remix worden vermeld, en ik heb het idee dat de remix zelfs populairder is.

Het origineel is wel een gewaagde singlekeuze, want het is een nummer zonder een duidelijk refrein of iets heel pakkends. Het bestaat bovendien uit twee verschillende delen, met ertussenin een stuk uit een feministische speech van Chimamanda Ngozi Adichie. Muzikaal gezien leunt het op zware beats, wat het niet erg toegankelijk maakt. Ik denk dat dit wel de minst toegankelijke Beyonce-single ooit is, maar desondanks wel een erg gaaf nummer! Ik moet het nog wel vaker horen, maar de zware beats en de donkere sfeer kan ik zeer waarderen.

De remix is dus ook erg populair wat er zeker mee te maken kan hebben dat Nicki Minaj er een stukje op rapt. De remix gaat vooral door op het tweede gedeelte van Flawless, de speech is helemaal verdwenen, en hij is ook lichtjes anders. De rap past perfect bij de muziek en beat.

Ik ben benieuwd of dit snel weer uit de hitlijst verdwenen is of dat dit echt een hit kan worden. Ik hoop het wel!

#89 Usher (ft. Nicki Minaj) - She Came to Give It to You

En daar hebben we Nicki Minaj weer! En Pharrell ook weer eens, want hij heeft het geproduceerd, wat overduidelijk te horen is. Het klinkt namelijk nogal als een herhaling van Blurred Lines. Nou is dat niet heel erg, maar ik vind het wel een beetje makkelijk van Pharrell. Die hoge gilletjes, het ritme, alles lijkt terug te verwijzen naar Blurred Lines. Wat niet wegneemt dat het allemaal ook erg lekker klinkt. Het mag van mij best een hit worden, maar ik hoef het niet zó vaak te horen als Blurred Lines.

#91 Keith Urban - Somewhere In My Car

De countrysingle van deze week komt van Keith Urban, de man van Nicole Kidman en een zeer populaire countryzanger uit Nieuw-Zeeland waardoor het typische country-accent ons in ieder geval bespaard blijft. Verder gewoon een vrij standaard, catchy countrydeuntje. En nog even een gitaarsolo. Niks bijzonders.

#97 TeeFlii (ft. 2 Chainz) - 24 Hours

En weer een nog onbekende rapper over een DJ Mustard-beat, die weer bijna hetzelfde klinkt als zijn andere beats maar toch wel weer erg lekker. De nieuweling TeeFlii wordt bijgestaan door 2 Chainz, wiens raps duidelijk boven die van TeeFlii uitsteken. Bij TeeFlii gaat het trouwens meer richting zingen, bovendien heeft 2 Chainz een toffe stem waarmee ie meteen de aandacht naar zich opeist. Dankzij DJ Mustard en 2 Chainz dus wel een lekker nummer, maar van de kwaliteiten van TeeFlii ben ik nog niet overtuigd.

UK Official Charts

#2 Duke Dumont - Won't Look Back

Duke Dumont brengt de jaren '90 weer tot leven! Niet alleen Duke Dumont overigens, er is de laatste tijd veel dance die teruggrijpt op de jaren '90 en dat MK de laatste tijd weer ontzettend populair is zegt ook veel. Dit klinkt echt heel erg als een oude Black Box-single in een modern jasje. Aangezien ik heel erg van jaren '90-dance hou, vind ik dat dus erg fijn. Het zorgt in ieder geval voor de derde grote hit voor Duke Dumont op rij, na Need U (100%) en I Got U. Alledrie hebben ze een andere 'vibe' maar wel alledrie erg tof, al vind ik ze tot nu toe per single iets minder.

#3 The Script - Superheroes

The Script is echt een grote band geworden, een nieuwe single en hij slaat meteen enorm aan. Je hoort het ook aan de muziek dat het echt een stadionband is geworden, Superheroes doet echt aan als een anthem. Dat vind ik zelf dan weer niet zo interessant. Verder is het echt The Script ten voeten uit, ik had de eerste keren echt het gevoel alsof ik naar een ouder nummer van ze aan het luisteren was. Al met al voor het grote publiek dus een zeer geslaagde single, maar ik vind er maar weinig aan.

Overigens wel geinig dat er een hele strijd om de nummer 1 was tussen Duke Dumont en The Script, en dat Lily Wood zowaar stand heeft gehouden. Dat gebeurt niet vaak, en dat geeft de populariteit van Prayer in C wel aan. Blijkbaar echt een nummer dat gewoon bij heel erg veel mensen de goede snaar raakt!

#11 G.R.L. - Ugly Heart

Ik hou ontzettend van folk maar het implementeren van oppervlakkige folk-invloeden in allerlei pop en dance word ik niet vrolijk van. Nu heeft het zelfs de meidengroepen bereikt, zo blijkt. Dat doet toch even pijn.
Haha nee hoor, er zijn genoeg mensen die het wel tof vinden.
Hoe dan ook is dit wel een bizar verhaal, lees het bericht van catdog maar. Vlak na het verschijnen van deze single en daarmee de grote doorbraak (al was dat eigenlijk de single met Pitbull al) pleegt zangeres Simone Battle zelfmoord. Bizar, en ik ben benieuwd naar het verhaal dat daarachter zit.
Ik ben ook benieuwd of hierdoor heel veel aandacht voor Ugly Heart gaat ontstaan.
Eerlijk gezegd ben ik wel lichtelijk geschokt door het verhaal, het houdt me wel bezig...

Hoe dan ook, de muziek wordt er voor mij niet interessanter van. Ik vind het liedje niet zo boeiend, en G.R.L. verder zo ongeveer de minst interessante meidengroep in tijden.

#15 Oliver $ & Jimi Jules - Pushing On

Oliver Dollarteken debuteert al meteen met een heerlijke danceplaat. Niet al te hoog tempo trouwens, dus ook gewoon een relaxede achtergrondtrack. Hoe dan ook, het is moeilijk uit te leggen, maar het is een bepaalde 'vibe' die ik gewoon ontzettend fijn vind in dit nummer. Natuurlijk wel de achtminutenversie, dan kan je er zo heerlijk inkomen, met die fijne bas en de prima zang van Jimi Jules. Ik hoop dat dit hier ook aan gaat slaan en vooral dat we nog veel van deze man gaan horen!

#48 Ferreck Dawn & Redondo - Love Too Deep

Wel grappig, de muziek van Amsterdammers Ferreck Dawn en Redondo slaat eerder aan in Engeland dan in eigen land. Ook hier weer een jaren '90-stijl, net als bij die van Duke Dumont. Hij lijkt zelfs letterlijk het deuntje uit Show Me Love van Robin S te hebben gekopieerd. Al met al gewoon een aangenaam danceplaatje.

#62 The Proclaimers - Cap in Hand

Ik keek wel op toen ik een nummer van The Proclaimers, bekend van 500 Miles, in de top 100 tegenkwam. Ik dacht: huh hebben ze een nieuwe single? Maar nee, blijkbaar is een ouder nummer van ze uit de jaren '80, dat zelfs nooit een single is geweest, nu een soort strijdlied geworden voor de Schotten die een onafhankelijk Schotland willen, waar dit nummer over gaat. 'I can't understand why we let someone else rule our land'. Dit speelt al behoorlijk lang, maar binnenkort is er een referendum, dus is het weer helemaal actueel. Ik heb begrepen dat dit nummer zelfs geband is van de radio (te politiek geladen) maar men probeert dit toch hoog de lijst in te krijgen.
Overigens best een leuk plaatje ook, van The Proclaimers. Ze hebben duidelijk een eigen stijl, heel herkenbaar, en ik mag die stijl wel. En ondanks dat ik de tekst verder niet zo interessant vind, vind ik het wel gewoon een leuk nummer, alhoewel lang niet zo leuk als 500 Miles.

#66 MNEK - Wrote a Song About You

MNEK verwierf bekendheid door te zingen op Ready for Your Love, de grote doorbraakhit van Gorgon City en nu heeft ie zijn eerste solosingle. Een beetje een combinatie van R&B en dance, maar vooral een heerlijk sfeervol plaatje, wat bijzonder fijn is geproduceerd. Met aandacht voor de details. Het bouwt heel sterk op, er is van alles te horen, en er is heel tof gebruikt gemaakt van achtergrondzang. En bovendien is het nog een goed liedje ook! Bijzonder fijne ontdekking!

#75 Meghan Trainor - All About That Bass

Een liedje in de stijl van Eliza Doolittle met de boodschap dat je trots moet zijn op je lichaam, ook al ben je nogal een maatje meer. Waarbij ze dat brengt alsof dat ook voor haar geldt, en dat snap ik niet helemaal. Zij heeft toch een prima lichaam? Ik vind het trouwens best een gezellig deuntje, maar haar stem niet zo lekker uitkomen in dit nummer (kan me voorstellen dat dat bij andere muziek anders is). Overigens is dit in Amerika in no time een megahit geworden, alleen Taylor Swift houdt haar mog van de eerste plek af.

#80 Becky G - Shower

En ook dit is al een grote hit in de VS, en ook hier in Nederland is het behoorlijk aan het aanslaan. In Becky G begint ze met een bescheiden binnenkomst. Becky G is nog maar een meisje van zeventien, maar met Shower lijkt ze al een perfecte popsingle te hebben. Ik vind hem niet zo heel bijzonder, maar kan wel horen dat het behoorlijk pakkend is. Ook hier vind ik de zang niet zo heel sterk, klinkt nogal geknepen. Niet dat ik zoveel om goede zang geef hoor. En ach, ook deze is best gezellig. Ladieladaladaaa!

#86 Maroon 5 - Animals

En ook deze begint bescheiden in Engeland. Overigens heb ik die vorige week al besproken, toen ie in Amerika (ook niet zo hoog) binnenkwam, dus even terugscrollen!

Billboard Hot 100

#71 Jason Aldean - Sweet Little Somethin'

Jason Aldean is één van de grootste countrysterren van Amerika en heeft momenteel al een grote hit met Burnin' It Down. Sweet Little Somethin' is niet nu al de nieuwe single maar gewoon een albumtrack die de hitparade haalt, en nog wel als hoogste nieuwe binnenkomer. Het combineert country met een computerbeat, daar zal wel weer veel kritiek op komen. Het intro, waarbij je banjo over een beat heen hoort, klinkt ook wat apart. Maar verder is het prima te doen, er zit tenminste kracht en energie in het nummer, zonder dat het cliché rock wordt. Nou word ik alsnog niet heel opgewonden van maar voor moderne country klinkt het best aardig.

#85 Jeezy (ft. Jay Z) - Seen It All

Jeezy is op het punt gekomen dat ie zichzelf niet meer jong vindt. Tijdje geleden trouwens dat we wat van deze man hoorden, maar hij is dus weer terug met een nieuw album en nieuwe single. En hij heeft zowaar Jay Z op zijn single gekregen. Eigenlijk kende ik de man nog niet zo goed, maar hij heeft een heel karakteristieke, rauwe stem, die ik zelf wel tof vind. Verder is het gewoon degelijke hiphop, met een aardige beat en aardige raps, die nergens echt bijzonder wordt. De liefhebbers van Jeezy zullen hier geen buil aan kunnen vallen.

#92 Mary Lambert - Secrets

Ik dacht in eerste instantie dat het een countryzangeres was, maar ik was in de war met Miranda Lambert. Het is ook niet de zus van Adam Lambert, maar een zangeres met overgewicht en bipolariteit, waar ze in dit nummer heel eerlijk over zingt. Het is een vrolijk popliedje, en ik moet door het overgewichtgedeelte ook wat aan Meghan Trainor denken. Maar muzikaal zit het meer in het hoekje van Sara Bareilles. En eigenlijk word ik er ook best vrolijk van! Het liedje weet mij wel te pakken, leuke debuutsingle hoor.

#95 Trey Songz (ft. Nicki Minaj) - Touchin, Lovin

Na 'Na Na' en 'Foreign' is dit de derde single afkomstig van het album Trigga. En ondanks dat het gladde R&B zonder diepgang is, kan ik alledrie de singles waarderen. Ze luisteren gewoon heerlijk weg, het is allemaal prima geproduceerd. Niks vernieuwends of bijzonders, er gebeuren veel interessantere dingen in de R&B-wereld (buiten de hitlijsten) maar als R&B zo wordt geproduceerd, vind ik het erg fijn. Het is niet kwijlerig ofzo, en het is gebaseerd op lekkere beats. Oh, en natuurlijk weer eens een gastbijdrage van Nicki Minaj.

#98 DJ Khaled (ft. Chris Brown, August Alsina, Future & Jeremih) - Hold You Down

Ja, DJ Khaled voegt muzikaal helemaal niks toe aan zijn nummers. Hij roept er alleen af en toe wat doorheen. Hij is een invloedrijke radio-DJ die artiesten en producers bij elkaar laat komen en wat eruit komt, brengt ie uit onder zijn eigen naam. Hij maakt zelf helemaal geen muziek en toch heeft ie al allemaal goedverkopende albums onder zijn naam. Hij komt vaak nogal over als een stompzinnige idioot, maar laten we wel zijn, mochten we een blik op zijn bankrekening kunnen werpen, dan kunnen we concluderen dat ie het toch erg goed voor elkaar heeft.

Maar genoeg over DJ Khaled. Normaal komt DJ Khaled met hiphop, maar nu heeft ie pure R&B, en weer van het fijn wegluisterende soort. Wat het nut is van drie nogal op elkaar lijkende R&B-zangers bij elkaar zetten (want Future heeft wel een eigen stijl en stemgeluid) ontgaat me, behalve dat het de verkoopscijfers natuurlijk ten goede zal komen, al heb ik nog nooit van August Alsina gehoord. Oftewel, één veteraan, twee artiesten die up and coming zijn, en een nieuwkomer. Resultaat is een wel aardig R&B-deuntje.

#100 Big & Rich - Look at You

We sluiten af met een countryduo, met weer een banjo, en nog wat rock-invloeden. Ik moet zeggen dat ze goede zangharmonieën ten gehore brengen, daar zouden ze meer mee moeten doen. Hun stemmen klinken samen erg mooi. Beetje jammer dat ze het voor een standaard countrydeuntje gebruiken. Dertien in een dozijn.

Ik wil bijdeze mijn excuses aan Arnout aanbieden voor het nu pas ontdekken van dit topic. Als ervaren hitlijsten volger had ik hier natuurlijk eerder bij moeten zijn om Arrie te steunen in de strijd die "charts volgen" heet

vigil schreef:
Ik wil bijdeze mijn excuses aan Arnout aanbieden voor het nu pas ontdekken van dit topic. Als ervaren hitlijsten volger had ik hier natuurlijk eerder bij moeten zijn om Arrie te steunen in de strijd die "charts volgen" heet

Volg je ze nog steeds dan?

Ja hoor als het zo uitkomt, vooral (buiten de Nederlandse Top 40) UK dan maar dat had je waarschijnlijk wel verwacht.

UK official charts

#1 Calvin Harris (ft. John Newman) - Blame

Als ik dit hoor, verlang ik echt terug naar de beginjaren van Calvin Harris. Toen ie nog van die leuke, sympathieke en pretentieloze plaatjes als Acceptable in the 80s maakte. Aangezien John Newman het nummer heeft geschreven, is dit toch echt drie minuten werk voor Calvin geweest? En het geld blijft maar binnenstromen.

Nou moet ik toegeven dat John Newman me ook wat is tegen gaan staan. Ik kan niet ontkennen dat het een waanzinnig goede zanger is, en in het begin maakte hij ook zeker indruk op me, maar uiteindelijk vind ik zijn stem en manier van zingen toch iets té. Te overdreven ofzo. Te pathetisch.

En dat in combinatie met een oninteressant liedje en een oppervlakkige productie zorgt voor een bijzonder matige nummer 1.

#6 Ten Walls - Walking with Elephants

Allereerst, toffe clip! Walking with Elephants van de DJ Ten Walls die na wat opzoekwerk uit Litouwen blijkt te komen, was al een tijdje onder de aandacht in de dancescene. Ik kende het nummer weliswaar nog niet echt, maar ik heb de naam al vaak genoeg voorbij zien komen. Het is een soort epische deep house, al kan dat epische ook wel door de bijpassende clip komen. Een pakkend deuntje, maar eigenlijk komt het nummer niet helemaal tot zijn recht in zo'n verkorte radio-edit. Dan heb je wat minder zo'n intro die je er langzaam intrekt, en als je er eenmaal inzit, is het alweer afgelopen. Dus ja, het is of de betere original mix van 5,5 minuut, of de radio-edit met toffe clip.

#10 Chris Brown (ft. Usher & Rick Ross) - New Flame

In Nederland is Chris Brown de laatste jaren nogal uit beeld, alleen (het sterke) Fine China wist nog een klein hitje te worden. In Amerika en Engeland scoort de man echter nog steeds grote hits. Zo haalde zijn vorige single Loyal in beide landen de top 10 en deze prestatie wordt herhaald door New Flame. Een duet met Usher nog wel, wat toch wel een grootheid in de R&B te noemen is, en vast een groot voorbeeld voor Chris Brown. Dat is ook meteen het meest memorabele aan New Flame, verder is het een beetje R&B met dance-invloeden, maar komt het nergens verder dan 'wel aardig'. Overigens vind ik het stukje van de rapper Rick Ross dan wel weer een leuke toevoeging.

#22 Fall Out Boy - Centuries

Ineens is er een nieuwe Fall Out Boy-single. Ik ben nooit een fan geweest, maar toch, die band is niet meer wat het geweest is. Nu moeten ze het pakkendste gedeelte van hun single uit een klassieker van Suzanne Vega samplen. Verder is het niet veel meer dan een schreeuwerig geheel. Zelfs voor hun begrippen vind ik dit slecht, maar blijkbaar is het nog genoeg om de Engelse top 40 te halen. Misschien ligt het aan mij, wat vinden jullie ervan?

#53 Kid Ink (ft. Usher & Tinashe) - Body Language

Het is dat het nummer niet begint met 'Mustard on the beat, hoe!', anders had ik echt gedacht dat hij het had geproduceerd. Goede imitatie dus. Kid Ink is een nieuwe rapper die zijn grootste hit, Show Me, met Chris Brown had. Nu probeert ie het met Usher, en die zorgt voor een prima refrein, al doet het wel nogal denken aan zijn vorige single. Kid Ink zelf weet echt niet zo te boeien. De sound is lekker, maar als de hype rondom de DJ Mustard-sound voorbij is, zullen veel van die rappers als deze snel in de vergetelheid raken, omdat ze eigenlijk maar weinig te bieden hebben, gok ik. Overigens kan je Tinashe wel uit de featuring weglaten, want ze is nauwelijks te horen. Ze zingt samen met Usher, ergens ver op de achtergrond, mee. Ach ja, wel weer goed voor haar naamsbekendheid.

#58 Train - Angel in Blue Jeans

Train lijkt, nadat ze hun nieuwe stijl hebben gevonden, wel heel erg op de automatische piloot gegaan. Mijn eerste gedachte was ook: dit klinkt weer precies hetzelfde als Mermaid (wat ik overigens best een leuke single vond). Maar na hem vaker gehoord te hebben, heeft het toch wel z'n aardigheden; een leuk, vlot ritme, en ook de achtergrondzang is een goede vondst. Maarja, na Hey Soul Sister vind ik al hun singles meevallen. Ik gok dat ie morgen ook binnenkomt in Amerika.

#82 Bastille - Oblivion

We kennen Bastille vooral van de uptempo-nummers, en van het theatrale in Pompeii, maar misschien zijn ze eigenlijk wel beter in mooie, kleine ballads, als ik dit hoor! Bastille doet het een stuk rustiger aan, en daardoor komt zijn stem ook meteen veel mooier uit. Bastille houdt het klein en weet te ontroeren. Mooi hoe er aan het eind nog een viool in komt!

#83 Amelia Lily - California

Amelia Lily werd in 2011 op zestien- of zeventienjarige leeftijd derde in The X Factor en wist toen meteen een grote hit te pakken met You Bring Me Joy. Na een paar vervolghitjes was het even stil, maar nu heeft ze dus weer een nieuwe. Je kan horen dat hier een schrijvers- en producersteam achter zit die deze single zorgvuldig in elkaar heeft gezet om een grote hit te worden. Dat maakt het meteen ook totaal oninteressant, plus dat ik het geluid te dichtgeplamuurd vindt. Het zal vast goed scoren, maar mij doet het niks.

#89 Calvin Harris - C.U.B.A.

Verrassend: tegelijkertijd met zijn nieuwe nummer 1-hit brengt Calvin Harris ook een EDM-plaat uit op Spinnin' Records. De muziek die we kennen van o.a. Showtek, Hardwell, Martin Garrix, DVBBS, enzo dus. Het inspireert de grote namen, want Guetta werkte al met Showtek samen en nu gaat Harris dus ook aan de dancemuziek met drop. Hij weet zich echter totaal niet te onderscheiden en klinkt als elk ander nummer in het genre, al klinkt het aan het einde wel even lekker vuig. Maar in Nederland zou dit best kunnen scoren. Oh en ik zei het al: ik mis de oude Calvin Harris.

#92 Sam Redden - Say Something I'm Giving Up on You

Raar: ik kan nergens iets over die Sam Redden vinden. Het komt binnen in de charts maar zowel het nummer als de artiest zijn onvindbaar. Gezien de titel lijkt het me een cover van A Great Big World, maar verder is dit voor mij een groot vraagteken.

Terwijl ik dit schreef, besloot ik eens in de iTunes-store te kijken, en daar heb. Ik hem gevonden en voor 99 centen gekocht. Het is inderdaad (goh, wat een verrassing) een cover van A Great Big World. Het klinkt behoorlijk hetzelfde, maar dan met andere zang, niet veel bijzonders dus. Zou het uit een talentenjacht komen? Dat ik niks over hem kan vinden via Google, vind ik wel vreemd. Wie is het en waar heeft ie z'n populariteit aan te danken? Iemand die het weet?

#94 The Janoskians - That's What She Said

The Janoskians is een comedygroep, die voorsl bekendstaat om de grappen die ze met anderen uithalen. Zelf heb ik het nooit gezien, dus ik kan er niet over oordelen, maar ik begrijp dat ze vrij ver gaan. Daarnaast maken ze dus ook nog humoristische muziek. Dat kan best leuk zijn, The Bloodhound Gang heeft best wat leuke singles, maar vooral omdat die muzikaal in orde zijn. Muzikaal is That's What She Said heel simpele dertien in een dozijn punkpop. En als het dan nog grappig zou zijn...

#98 Bastille - Bad News

Blijkbaar zijn Oblivion en Bad News samen een soort dubbele A-kant. Nou bestaat dat niet echt meer, maar ik begreep dat Bad News de B-kant was, een aangezien die toch een clip heeft gekregen, interpreteer ik het zo. Instrumentaal gezien hun interessantste nummer tot nu toe, en ook gewoon een prima liedje. Er zit spanning en sfeer in, dus dat is fijn. Brengt Bastille zowaar twee goede singles tegelijk uit, die zag ik niet aankomen!

Arrie schreef:

#92 Sam Redden - Say Something I'm Giving Up on You

Raar: ik kan nergens iets over die Sam Redden vinden. Het komt binnen in de charts maar zowel het nummer als de artiest zijn onvindbaar. Gezien de titel lijkt het me een cover van A Great Big World, maar verder is dit voor mij een groot vraagteken.

Terwijl ik dit schreef, besloot ik eens in de iTunes-store te kijken, en daar heb. Ik hem gevonden en voor 99 centen gekocht. Het is inderdaad (goh, wat een verrassing) een cover van A Great Big World. Het klinkt behoorlijk hetzelfde, maar dan met andere zang, niet veel bijzonders dus. Zou het uit een talentenjacht komen? Dat ik niks over hem kan vinden via Google, vind ik wel vreemd. Wie is het en waar heeft ie z'n populariteit aan te danken? Iemand die het weet?

Ik kwam gisteren toevallig een filmpje uit de XFactor tegen via Facebook. Volgens mij een nieuw seizoen en denk ik ook wel dat het om deze versie gaat: Jake Quickenden sings John Legend's All Of Me | Room Auditions Week 2 | The X Factor UK 2014 - YouTube

Is het deze gast?

Edit: naar de hand van het singlehoesje dus niet. Geen flauw idee zelf ook om wie het gaat. Wel weet ik dat het origineel deze week weer flink steeg in de lijsten wss naar aanleiding van deze cover.

raar dat die sterke singles van Usher zo weinig doen, ik vond Good kisser al een leuke comeback en She came to give it to you klinkt ook prima (en ik hoor niet de vergelijking met het vreselijke Blurred lines)

Precies! Brengt Usher eindelijk eens wat fatsoenlijks uit, doet het niks.

Enigszins wel fijn. Bespaart overkill op de radio en het album zal toch wel gaan verkopen. Hopelijk staat t vol met dit soort funky tracks

pureshores schreef:
raar dat die sterke singles van Usher zo weinig doen, ik vond Good kisser al een leuke comeback en She came to give it to you klinkt ook prima (en ik hoor niet de vergelijking met het vreselijke Blurred lines)

Ja, vreemd. She Can Give it to You is nu al uit de Hot 100 verdwenen.

Ik verwacht eigenlijk binnenkort wel een re-entry. Anders is het echt z'n minst succesvolle hitsingle ooit, denk ik...

Billboard Hot 100

Wat een toeval: hij komt op precies dezelfde plek binnen als in Engeland. Ik zei het daar al: matig gebruik maken van een bekend nummer en verder veel geschreeuw, weinig wol. Het verbaast me dan ook dat ie zo hoog binnenkomt en ik verwacht dat ie snel weer wegzakt.

#31 Calvin Harris (ft. John Newman) - Blame

En ook deze komt in beide landen hoog binnen. Ook in Nederland kwam ie in de top 10 binnen. We kunnen dus wel stellen dat Calvin ondertussen een ware wereldster is. Ik vind zijn muziek echter alleen maar vlakker en minder interessant geworden. Helaas.

#76 Jason Aldean - Two Night Town

Net als vorige week komt er weer een nummer van het nieuwe album van Jason Aldean de lijst binnen (degene die vorige week binnenkwam, Sweet Little Somethin' heeft nog net weten te handhaven op 99) en ook de single Burnin' It Down doet net nog steeds hartstikke goed. Countryster Aldean doet dus goede zaken. Two Night Town is het rustigste nummer van de drie, een goed in het gehoor liggende ballad. Het is allemaal oerdegelijk en ik kan prima begrijpen dat hij in de countrywereld zo groot is.

#78 Nick Jonas - Jealous

In Nederland hebben The Jonas Brothers vooral naamsbekendheid. Veel mensen hebben wel van ze gehoord, maar kunnen geen enkel nummer van ze opnoemen. Ze hebben hier dan ook nauwelijks hits gescoord. In Amerika ligt dat wel anders, daar hebben ze wel de nodige hits op hun naam staan. Nu scoort broer Nick zijn eerste solohit. En eigenlijk konden we het ook wel verwachten: het is gladde popmuziek. De tienermeisjes zullen er vast opgewonden van raken.

#91 Train - Angel in Blue Jeans

Ik had het al voorspeld: ook in Amerika komen ze binnen. Mermaid was er raar genoeg geflopt, en deze komt ook niet zo hoog binnen, maar zal nog wel stijgen. Het is haast zelfplagiaat, maar toch is het wel een prima popliedje.

#92 Lil Jon (ft. Tyga) - Bend Ova

Lil Jon had eerder dit jaar een grote hit met het door DJ Snake geproduceerde Turn Down for What en dacht: dat kunnen we nog weleens overdoen. Want eerlijk is eerlijk: het lijkt er wel heel erg op. Turn Down for What vind ik overigens erg leuk en wist tot mijn verbazing zelfs in Nederland de hitlijsten te halen. Bend Ova klinkt ook wel geinig maar Turn Down for What was toch een stuk sterker geproduceerd. Tyga rapt ook nog een stukje, wat wel goed is voor de afwisseling, maar tegelijkertijd ook juist voor wat verslapping zorgt. Tyga heeft er niet de stem voor. Maar toch: het is best leuk.

#94 Meghan Trainor - Dear Future Husband

Ik moest bij All About the Bass al aan Eliza Doolittle denken, maar dit had zelfs zo van Eliza kunnen zijn. Een soort moderne versie van de meidengroepjes van begin jaren '60. Ik vind het qua stijl best leuk, maar haar stem helaas wat aan de matige kant. Het swingt lekker, maar dat is het dan ook wel. Zou Meghan het langer uithouden dan Eliza?

Arrie schreef:
UK official charts

Ineens is er een nieuwe Fall Out Boy-single. Ik ben nooit een fan geweest, maar toch, die band is niet meer wat het geweest is. Nu moeten ze het pakkendste gedeelte van hun single uit een klassieker van Suzanne Vega samplen. Verder is het niet veel meer dan een schreeuwerig geheel. Zelfs voor hun begrippen vind ik dit slecht, maar blijkbaar is het nog genoeg om de Engelse top 40 te halen. Misschien ligt het aan mij, wat vinden jullie ervan?

Ja ik vind het wel lekker eigenlijk, beetje schreeuwerig inderdaad dat had niet gehoeven want nu heb je een groot geluid en ook nog geschreeuw dus eigenlijk dubbel op maar het klinkt wel aardig en het tubtubtub vind ik wel smaakvol (en redelijk onopvallend) verwerkt

Hier de hele UK top 100 2 x 10 minuten

UK Official Charts

#1 Sigma (ft. Paloma Faith) - Changing

Sigma's tweede single van dit jaar en ook meteen hun tweede nummer 1-hit: een knappe prestatie. Nobody to Love leunde stevig op een Kanye West-sample en werd hier ook een grote hit. Voor dit nummer hebben ze er een zangeres bijgehaald, en niet de minste. Dat zorgt ook meteen voor het voornaamste verschil, want verder klinkt het alweer als vrij standaard drum & bass. Best lekker, maar je moet het niet te veel luisteren. In Engeland kunnen ze er echter geen genoeg van krijgen.

#4 Professor Green (ft. Tori Kelly) - Lullaby

De Engelse rapper Professor Geen werkt samen met de Amerikaanse zangeres Tori Kelly. Dit zorgt op YouTube voor het tafereel dat veel Amerikanen het gaan beluisteren vanwege de bij hun geliefde Tori Kelly en zich vervolgens afvragen wat voor spraakgebrek die rapper heeft. Tsja, Engelse en Amerikaanse hiphop zijn natuurlijk twee heel verschillende werelden. Overigens doet Professor Green me nog weleens denken aan een Engelse Eminem.

Ik vind hem echter lang niet zo overtuigend als Eminem. Zijn raps zijn het niet zo voor mij, en het refrein laat me ook koud. Dit is ook typische muziek die echt in Engeland blijft.

#52 Power Music Workout - All About That Bass

Voor mij is het raadselachtig. De originele versie van Meghan Trainor staat al in de lijst en dan komt deze versie een plaatsje hoger de lijst binnen. Een bijna identieke versie, maar dan met een dancebeat eronder. Ik zie nauwelijks enige toegevoegde waarde, en vraag me dan ook af waarom het deze week populairder is dan die van Meghan Trainor zelf.

#62 James Bay - Let It Go

Ik had eigenlijk een cover van het Frozen-liedje door een of andere talentenjachtkandidaat verwacht, maar het blijkt helemaal niks met Frozen te maken te hebben. James Bay zit meer in de hoek van Ben Howard en Damien Rice. Een oprecht akoestisch folknummer, van een nieuwe singer-songwriter. Helemaal niet onaardig, hij heeft best een goede stem en het is geen slecht liedje. Zal bij veel mensen wel flink kunnen aanslaan, maar voor mij is dit dan toch net een minder interessante hoek van de folk.

#82 Joel Compass - Girlfriends

Joel Compass doet aan als een R&B-zanger, die over dancebeats heenzingt. Een aardige combinatie, al heeft de man niet zo'n geweldige stem, en is de dance ook niet al te bijzonder. Ik verwacht niet dat dit al een te grote hit wordt.

#87 Dougie Maclean - Caledonia

Het referendum voor de zelfstandigheid van Schotland speelde natuurlijk behoorlijk in het Verenigd Koninkrijk, en vorige week kwam daardoor al een ouder nummer van The Proclaimers binnen. Die is deze week alweer verdwenen, maar deze week is Caledonia de hit van de (mislukte) Schotse onafhankelijkheidsstrijd. Dit nummer uit 1977 is namelijk het onofficiële volkslied van Schotland. Het zal volgende week wel weer verdwenen zijn, maar ik vond het wel een mooie kennismaking, want het is mooie, rustige folk, met smaakvol gitaarspel.

#91 Chris Brown - X

Chris Brown is in Engeland en Amerika behoorlijk onder de aandacht met zijn nieuwe album X en de singles daarvan. Dit is de nieuwste single, en ik las dat ie geproduceerd is door Diplo (wat ook wel te horen is). Het is daardoor niet raar dat het meer richting dance gaat, maar Diplo komt ook altijd wel met leuke dingen. Ook deze single kan ik best waarderen, al past het totaal niet bij Chris Brown. Zijn stem heeft trouwens nog nooit zo tof geklonken als op het stukje 'I swear to GOD I'm moving on'.

#97 Meghan Tonjes - All About That Bass

Nee, daar staat geen Meghan Trainor maar Meghan Tonjes. De namen lijken wel erg veel op elkaar, zeg! Maar blijkbaar is het toeval want Meghan Tonjes covert wel meer op haar YouTube-kanaal. Van All About That Bass heeft ze een akoestisch deuntje gemaakt. Ze heeft een mooiere stem dan haar populaire naamgenoot, maar verder is het maar saai.

Die van Chris Brown vond ik erg leuk tot de drop kwam! Ik had wel een sterkere productie van Diplo verwacht. Toch moet ik zeggen dat het niet verkeerd is. 'New Flame' vond ik ook wel aardig.

Die #1 met Paloma is totaal niet leuk.. ik snap niet waarom dat scoort, het klinkt echt nergens naar.

Oh echt? Ik vind Changing juist wel erg gaaf. Lekker stemgeluid van Paloma. Die maakt het hele nummer eigenlijk. Die productie zelf is vrij simpel

Nouja, dat drum & bass-geluid is in Engeland erg populair maar ik vind het verder dus ook niet zo sterk. Paloma is wel een goede zangeres maar dan hoor ik haar liever op haar eigen nummers.

Billboard Hot 100

#18 Jennifer Lopez (ft. Iggy Azalea) - Booty

Heel veel mensen zullen nu zeggen: 'zie je nou hoe banaal de popmuziek is geworden! Wat een troep allemaal!' Ik word er moe van en denk dan: 'nee, het allemaal niet zo serieus'. En stiekem kijken die mensen ook wel graag naar de nieuwe clip van J.Lo, waarin zij en Iggy Azalea hun lichamen in volle glorie laten zien. En die mogen er zijn. Aangezien Lopez al in de veertig is, mag ze er trots op zijn.

De clip is een goede aandachtstrekker, maar het nummer zelf mag er ook best zijn. Natuurlijk zingen ze heel banaal over een 'big booty' maar het is lekker geproduceerd. Ik moet wel zeggen dat haar zang hier nogal beperkt op me overkomt. Maar verder klinkt het allemaal erg lekker en ziet het er nog lekkerder uit.

#63 Jason Aldean - Gonna Know We Were Here

En voor de derde week op rij komt er een nummer van Jason Aldeans nieuwe album binnen. En als ik op die nummers afga, is het vooral een degelijk album in zijn genre. Het genre van de commerciële country heeft mij echter tot nog toe nooit iets weten te doen. Het klinkt mij allemaal enorm oppervlakkig in de oren. Maar ik kan me voorstellen dat de liefhebbers hartstikke enthousiast zijn over de nieuwe muziek van Jason Aldean.

#73 August Alsina - No Love

Een nieuwe R&B-zanger op het Young Money-label dus doet Nicki Minaj ook weer eens mee. Het interessante daaraan is dat ze ook eens zingt, wat nog best mooi klinkt. Over de vocalen van meneer Alsina zelf is een hele bak autotune gegooid, maar Minaj klinkt prima zonder autotune. Dat is ook meteen het enige opvallende, want verder weet het nergens bijzonder te worden. En die August met zijn stem in de autotune gedoopt klinkt nergens naar.

#83 Florida Georgia Line - Sun Daze

Een gezellig, zomers countrydeuntje van Florida Georgia Line, nog steeds in de lijn van Cruise. De YouTube-kwaliteit klinkt helaas weer eens nergens naar, en de zanger heeft helaas ook niet de meest aangename stem. Verder is het gewoon een aanstekelijk deuntje dat weinig om het lijf heeft.

#88 The Script - Superheroes

Het klinkt als een oppervlakkig aftreksel van hun eerdere nummers, en natuurlijk wordt dat dan hun grootste hit. In Amerika begint ie echter bescheiden (maar hij zal wel snel gaan stijgen).

#98 Chris Brown - X

En ook de nieuwe Chris Brown-single begint rustig aan, maar deze zal ook wel de bovenste veertig halen, net als zijn vorige singles (Love More, Loyal, New Flame). Lekker dancedeuntje wel, zoals ik al bij de Engelse charts zei.

#99 Wiz Khalifa (ft. Snoop Dogg & Ty Dolla $ign) - You and Your Friends

Ik heb het idee dat er elke week wel een nummer geproduceerd door DJ Mustard binnenkomt, die allemaal ongeveer hetzelfde klinken. Toch heeft ie best een lekkere stijl, maar dan vind ik deze toch één van de mindere. Hij heeft wel betere dingen geproduceerd. Wiz en Snoop rappen ook niet bijzonder goed, en het refrein van Ty... Mwah. Middelmatige single dus.

Hmm, eigenlijk maar een matige week.

Leuk topic, Arnout!

Ja inderdaad, ontdek het nu pas! Maar gaat bij deze bij de updates!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.