MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Week 5:

#29. Ellie Goulding - Love Me Like You Do
Het vrij bombastisch geproduceerde nummer doet mij denken aan eerdere hits en tekstueel is het niet bepaald origineel. Wel melodieus met aanstekelijk refrein die blijft hangen en redelijke zang.
Cijfer: 5

#32. Flo Rida feat. Lookas & Sage the Gemini - G.D.F.R.
Niet het soort genre dat meteen mijn voorkeur wegdraagt maar zelfs daarin is het zwak met matige raps, vervelende melodie en dat trompetje (?) dat mij gemaakt overkomt.
Cijfer: 3

#35. David Guetta feat. Emeli Sandé - What I Did for Love
Elke scheet van David Guetta komt sowieso in de top-40 terecht en een lage kwaliteit zou mij niet verwonderen. Die piano vind ik een pluspunt maar voor de rest is al automatische piloot wat de klok slaat.
Cijfer: 4

#37. Gavin James - The Book of Love
Als ik het origineel van The Magnetic Fields nooit had gehoord zou ik dat een mooi singer-songwriters nummer hebben gevonden. Jammer voor hem ken ik sinds kort het origineel die ik toch wat sfeervoller vind al is de versie van Gavin James niet slecht.
Cijfer: 6

Week 6.

#27. Years & Years - King
Synthipop dat op zich niet onaardig klinkt maar te veilig om hoge ogen te gooien en ik vrees dat het ook geen lange houdbaarheid heeft.
Cijfer: 5,5

#31. Rihanna and Kanye West and Paul McCartney - Fourfiveseconds
Een vreemde combinatie van een prefabsterretje, een hiphopster en een poplegende. Toch is dit geen onaardig liedje maar Paul McCartney had het beter ingezongen ipv. Rihanna.

#33. Maroon 5 - Sugar
Met Maroon 5 en vooral die afgeknepen stem heb ik het allang gehad. Verder is dit weer een vlak doorsnee-nummer verstoken van elke vorm van originaliteit en spanning.

#37. Theweeknd - Earned it
Vaak vind ik de laagste nieuwkomer de beste en ook hier weer. Heeft meer emotie en eigenheid dan de vorige nummers met gepaste begeleiding die voor spanning zorgt. Ook zonder de film blijft dit nummer overeind.
Cijfer: 7

Years & Years, leuk.

Week 5:

#29 Ellie Goulding - Love Me Like You Do
Normaal vind ik Ellie Goulding niet de beste zangeres maar dit nummer vind ik toch best mooi gezongen. Vrij bombastisch allemaal, maar daar hou ik stiekem wel van.
Cijfer: 6,5

#32 Flo Rida feat. Lookas & Sage the Gemini - G.D.F.R.
Flo Rida hoort wat mij betreft bij het ergste wat de popmuziek tegenwoordig te bieden heeft. Dit nummer is misschien niet zo irritant als sommige van zijn andere nummers, maar ik vind hier maar bar weinig aan. Vervelend trompetje en matige raps.
Cijfer: 2,5

#35 David Guetta feat. Emeli Sandé - What I Did for Love
Vind dit maar wat gezapig en weinig origineel. Guetta maakt het zich er maar makkelijk vanaf en ik vind het jammer van Sandé na haar geweldige debuutsingle Heaven zoveel matige nummers heeft uitgebracht.

#37 Gavin James - The Book of Love
Ik las dat dit een cover is, maar ik geloof niet dat ik het origineel ken. Deze versie van Gavin James luistert wel lekker weg, mooi gezongen maar niet heel spannend.

Week 6:

#27 Years & Years - King
Deze kende ik al en vind ik een erg lekker nummer. Gewoon een fijn synthpop nummer, weet er verder niet zoveel over te zeggen.

#31 Rihanna and Kanye West and Paul McCartney - FourFiveSeconds
Op voorhand is een samenwerking tussen Rihanna, Kanye West en Paul McCartney natuurlijk al interessant. Het nummer dat eruit voortkomt is wat mij betreft wel vrij verrassend: een soort kampvuurliedje dat vooral atypisch is voor Rihanna en West. Ik hou er wel van, leuk gezongen en een fijn refrein.
Cijfer: 7,5

#33 Maroon 5 - Sugar
Ten tijde van hun eerste album was ik groot fan van Maroon 5. Intussen is mijn smaak flink veranderd en is de muziek van Maroon 5 vooral in kwaliteit achteruitgegaan. Toch vind ik dat er met ‘Sugar’ niet zoveel mis is. Het is niets speciaals, maar gewoon een lekker niets aan de hand nummertje.

#37 The Weeknd – Earned It
The Weeknd ken ik wel, maar volgens mij is dit pas het eerste nummer dat ik ooit van hem hoor. Het bevalt me in ieder geval wel een stuk beter dan de meeste R&B die je de laatste jaren in de hitlijsten ziet. Fijn stemgeluid en een prima nummer verder

#32. DJ Snake vs. AlunaGeorge - You Know You Like It
AlunaGeorge ken ik van Attracting flies en White noise. Leuk spul is dat. Dit vind ik ook wel lekker klinken. Fijn stemmetje heeft deze dame.

#36. Pitbull feat. Ne-Yo - Time of Our Lives
Pitbull is goed in hitjes maken. Gooi er een funky gitaar (stardust - the music sounds better with you) in, en het slaat aan. Het trucje van de climax gevolgd door een subtiele beat drop en claps. Niet vervelend, niet sprankelend.
Cijfer: 6,0

#38. Lost Frequencies - Are You with Me.
Ik ben vaak fan van 'less is more', maar dit is wel erg saai (en kazig). Gelukkig duurt 'ie maar 2:21.
Cijfer: 5

Overigens is You Know You Like It een soort nieuwe versie/DJ Snake-remix van een oudere Aluna George-single. Ik vind beide versies wel leuk eigenlijk.

Zelfde gebeurd nu met de nieuwe single van Ed Sheeran. Bloodstream is onder handen genomen door Rudimental en komt nu onder een samenwerking uit: klik. Het schijnt echter dat deze versie er was voordat Ed de album-versie maakte.

Week 8:

#32 DJ Snake vs. AlunaGeorge - You Know You Like It
Dit singletje luistert lekker weg, leuk geproduceerd, met leuke sounds. Zangeres heeft inderdaad wel een prettige sexy stem. Deze mix klinkt iets meer catchy dan het origineel.
Cijfer: 7,5

#36 Pitbull feat. Ne-Yo - Time of Our Lives
Niets om het lijf muziek van Pitbull. Niet heel vervelend, maar weinig origineel. Ik heb niet echt het idee dat ik een nieuw nummer hoor. Ene oor in, andere uit.
Cijfer: 4,0

#33 Lost Frequencies - Are You with Me
Dit nummer kende in al een tijdje, al had ik niet door dat het zo’n kort nummer was. Stond enige tijd geleden boven aan in de charts van belgië. Ik vond het destijds een erg lekker klinkend nummer, maar de lol is er bij mij een beetje af. Ik hoor vooral heel veel herhaling.
Cijfer: 6,0

catdog schreef:
Zelfde gebeurd nu met de nieuwe single van Ed Sheeran. Bloodstream is onder handen genomen door Rudimental en komt nu onder een samenwerking uit: klik. Het schijnt echter dat deze versie er was voordat Ed de album-versie maakte.

Jammer dat dat de nieuwe single is. Vind het één van de mindere nummers op het album. En de Rudimental versie is al helemaal niks..

Hopelijk wordt 'Afire Love' ook nog uitgegeven.

Week 6

# 27 Years & Years - King
Simpel dansplaatje dat ik niet kende. Leuk voor in de zomer maar ook heel erg niks aan de hand dus vergeetbaar

# 31 Rihanna and Kanye West and Paul McCartney - Fourfiveseconds
Anders dan velen ben ik niet zo gecharmeerd van dit nummer. De toevoeging van Paul McCartney komt nogal gekunsteld over (zat om geld verlegen? voor zn vechtscheiding nog steeds? ) en Kanye West hoef ik niet te horen. Van Rihanna wil ik zwaar geproduceerde nummers horen al bracht ze dit overtuigend live
Cijfer: 4.5

# 33 Maroon 5 - Sugar
En alweer een single van Maroon 5-lijkt wel of er elke maand 1 uitkomt. Klinkt weer als meer van hetzelfde al is deze iets catchier

# 37 Theweeknd - Earned it
The Weeknd ken ik alleen van zijn feature bij Ariane Grande. Zijn stem lijkt hier op Chris Brown en het nummer heeft een hoog James Bond theme gehalte, soulvol en stijlvol, toch is het voor die andere film, maar daar hoef ik dit nummer niet mee te associeren gelukkig

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Jammer dat dat de nieuwe single is. Vind het één van de mindere nummers op het album. En de Rudimental versie is al helemaal niks..

Hopelijk wordt 'Afire Love' ook nog uitgegeven.

Zal ook wel de laatste single van X zijn, het worden er nu wel veel (I see fire, Sing, Don't, Thinking out loud, volgens mij in Engeland ook I'm a mess)

Van Ed Sheeran scoort Photograph op Spotify ook niet onaardig, ik dacht dat dat de nieuwe single was. Z'n oude singles doen het daar ook nog steeds goed, vandaar hoge noteringen in de Dutch Single Top100:
Thinking Out Loud op 6 (21 wkn in de lijst)
I See Fire op 38 (66 wkn)
Don't op 53 (35 wkn)
Sing op 84 (45 wkn)
Deze laatste twee vind ik z'n leukste nummers.

pureshores schreef:
(quote)

Zal ook wel de laatste single van X zijn, het worden er nu wel veel (I see fire, Sing, Don't, Thinking out loud, volgens mij in Engeland ook I'm a mess)

Volgens mij is I'm a Mess geen single geweest hoor. En I See Fire hoort natuurlijk niet echt bij x, maar bij de soundtrack van The Hobbit en is als bonustrack bij x gezet o.i.d. Dus dan is Bloodstream de vierde single, dat valt best mee.

Week 7:

#32. DJ Snake vs. AlunaGeorge - You Know You Like It- Niet heel bijzonder, maar deze zangeres heeft wel een fijne stem en het nummer luistert ook wel aardig weg. Cijfer: 6

#36. Pitbull feat. Ne-Yo - Time of Our Lives- Standaard feestplaat van Pitbull, zoals 'ie er meer heeft gemaakt in samenwerking met een andere artiest. Deze keer is Ne-Yo aan de beurt, en dat kan ik eigenlijk nog wel hebben. Niet verkeerd, maar dergelijke platen heb ik wel echt al te veel gehoord en dit nummer is de zoveelste in de rij. Cijfer: 5,5

#38. Lost Frequencies - Are You with Me- Dit nummer doet mij weer een beetje denken aan het segment Stolen Dance, Prayer in C etc. Leuk nummer, maar mist iets dat het onderscheidt van andere nummers in dit straatje. Jammer ook dat het nummer maar 2 min duurt, maar ik vind nog wel de leukste en beste binnenkomer van deze week. Cijfer: 6,5

Week 7:

#32. DJ Snake ft. AlunaGeorge - You Know You Like It
Interessante combinatie tussen twee danceacts die beide al heel wat aardig materiaal hebben afgeleverd en ook hier een sterk nummer presenteren. Een stuk rustiger dan Turn Down For What en daarmee een stuk radiovriendelijker, desalniettemin heel verfrissend tussen allerlei andere nummers in de lijst. Waarschijnlijk één van de sterkere platen van dit jaar.
Cijfer: 8

#36. Pitbull ft. Ne-Yo - Time Of Our Lives
Vrij ingetogen plaat voor Pitbulls doen en het mist in tegenstelling tot vrijwel al zijn andere platen (of je ze nou goed vind of niet) iets herkenbaars, een kenmerkend geluid waardoor het nummer meteen in je hoofd zit. Geef mij maar de Pitbull van Fireball en We Are One.

#38. Lost Frequencies - Are You With Me
Rusitge en korte plaat. Op zich een degelijk nummer maar in vergelijking met een soortgelijke plaat als Prayer in C weet deze niet echt iets nieuws te brengen en valt ie ook een stuk minder uit dan eerder genoemde. Voldoende maar verder niet zo bijzonder.

Week 7:

#32. DJ Snake ft. AlunaGeorge - You Know You Like It
Mooi hoe meningen verschillen, mijn bovenbuurman Duneh96 vind deze een stuk radiovriendelijker dan Turn down for what, maar ik vind deze single juist iets te moeilijk voor de radio, vrij broeierig zelfs. Kan me niet voorstellen dat 538 dit draait maar ik luister (gelukkig) niet naar dat station. De produktie is prima en de zweverige stem van Aluna George maakt het af

#36. Pitbull ft. Ne-Yo - Time Of Our Lives
Ook in 2015 moet er blijkbaar weer een enorm rendement behaald worden aan Pitbull singles, dus best laat halverwege februari dat nu pas de eerste binnenduikeld. Het is iets house/clubbier achtig dan het standaard gejump en Ne-Yo doet weer eens mee. Ik vind het gelijk al leuker dan hun eerdere samenwerking Give me everything, maar sowieso zijn alle singles sinds Timber lang zo storend niet.
Cijfer: 6.5

#38. Lost Frequencies - Are You With Me
Uiteraard zijn we niet compleet versoft in 2015, want dit zeikerige nummer raakt bij mij kant noch wal. Heel in de verte moet ik aan het niks aan de hand nummer van Marlon Roudette van een aantal weken terug denken, maar hier zijn de vocalen toch vrij tergend. Dat het zo kort duurt is het enige pluspunt

Week 7:

#32. DJ Snake vs. AlunaGeorge - You Know You Like It
Een nummer dat leuk is geproduceerd, een tikkeltje zweverig maar verder niet echt bijzonder. De zang charmeert mij ook niet echt maar past tenslotte wel in het totaalplaatje.

#36. Pitbull feat. Ne-Yo - Time of Our Lives
Pitbull is voor mij vaak synoniem van platvloersheid en ook dit monotone nummer verandert er niets aan. Al is dit nog één van zijn minder slechte nummers maar als het aan mij lag kon hij beter gaan stempelen.
Cijfer: 3,5

#38. Lost Frequencies - Are You with Me.
Dit nummer ken ik al een hele tijd en is niet van de radio weg te branden. Inderdaad radiovriendelijk en luchtig en natuurlijk blijft het ook hangen maar origineel of opzienbarend is het allerminst.

Late binnenkomer van Sam Smith, dat zal de laatste single van 'In the Lonely Hour' dan wel zijn?

Dat Teach Me How to Dance With You van Causes vind ik een erg fijn nummer. Hoorde dit toevallig langskomen op mijn werk, zo'n nummer is dan toch een fijne verassing als er SkyRadio op staat. Nieuwe single van Sam Smith is ook wel een leuk nummer.

tbouwh schreef:
Late binnenkomer van Sam Smith, dat zal de laatste single van 'In the Lonely Hour' dan wel zijn?

Wellicht. In Amerika zijn ze nu aan de slag gegaan met 'Lay Me Down' dus die kan ook nog best eens hier uitgebracht worden. Het album verkoopt namelijk ook nog steeds als een tierelier en volgende week zal hij ook in een uitverkochte HMH staan.

Man man man, het is de laatste tijd wel raak met de suffe singer-songwriters.

Jammer dat Rihanna nog niet is doorgestegen naar de top 10. In de top 100 gaat het al helemaal niet lekker met haar nieuwe single (gezakt van z'n piekpositie #68 naar #88).

Gelukkig doet het nummer het in Amerika en het VK wel goed en heeft ze er in Australië al een #1 hit mee te pakken.

tja dat komt doordat ze niet op Spotify staat he

Week 8

#28 Causes- Teach me how to Dance With You- Wellicht weer een eenvoudig singer-songwriter nummer, maar wel een leuke. De zanger (nooit van gehoord) heeft een fijne stem en het refreintje is aanstekelijk. Deze zie ik nog wel groeien. Cijfer: 7

#33 Sam Smith- Like I Can- mwa. Deze single vind ik dan weer matig. I'm Not the Only One en Stay With Me vond ik stukken fijner wegluisteren. Verwacht ook dat Like I Can een minder grote hit zal worden. Voldoende, dat wel. Cijfer: 6,3

catdog schreef:
tja dat komt doordat ze niet op Spotify staat he

Wist ik niet, maar dan zou ze het in het VK en Amerika toch ook slechter moeten doen? Denk dat Nederlanders ook gewoon minder affiniteit hebben met een popnummer met country/folk invloeden.

En Taylor Swift's 'art' staat ook niet op Spotify en scoort hier wel... (grrrrrr), al zie ik net dat 'Blank Space' de top 100 niet eens heeft gehaald

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Wist ik niet, maar dan zou ze het in het VK en Amerika toch ook slechter moeten doen? Denk dat Nederlanders ook gewoon minder affiniteit hebben met een popnummer met country/folk invloeden.

En Taylor Swift's 'art' staat ook niet op Spotify en scoort hier wel... (grrrrrr), al zie ik net dat 'Blank Space' de top 100 niet eens heeft gehaald

Nee, want de VS en VK wegen wel downloads mee itt Nederland. Plus in de VS wegen YouTube views vrij zwaar.

catdog schreef:
(quote)

Nee, want de VS en VK wegen wel downloads mee itt Nederland. Plus in de VS wegen YouTube views vrij zwaar.

Vind het een beetje omgekeerde wereld dat streams wel mee tellen hier en echte verkopen niet (meer), maar ja, niks aan te doen.

Jammer dat Rihanna d'r nummer niet op Spotify zet. Zij is zo'n beetje de enige artieste van wie ik het leuk vind om bij te houden hoe d'r nummers scoren, dus beetje jammer dat ze op deze manier in chart posities wordt geremd.

Ja, een omgekeerde wereld, maar ik vind het niet per se slechter. Het punt vind ik namelijk een beetje dat een groot gedeelte van de bevolking niet betaald muziek downloadt. Dus hoe representatief wordt het dan? Ik zou wel eens een statistiekje willen zien van het aantal mensen dat betaald muziek downloadt en het aantal mensen dat muziek streamt via Spotify. Ik denk dat Spotify het wint.

Je krijgt er wel een andere hitlijst van. Nummers blijven langer hangen, maar het laat eigenlijk ook wel het beste zien wat er op dat moment populair is naar mijn idee. Eén keer iets downloaden en je kan het een jaar lang dag in, dag uit blijven draaien maar alleen die ene keer dat je het downloadt wordt meegerekend.

YouTube wordt bij de top 40 tegenwoordig toch ook meegerekend? Vind ik inderdaad ook een goede graadmeter van populariteit, en dan worden niet-Spotify-nummers niet zo geremd.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:17 uur

geplaatst: vandaag om 11:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.