MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Gelukkig staat 'FourFiveSeconds' inmiddels op Spotify

Arrie je hebt inderdaad een punt dat het een beter beeld geeft wat er op dat moment populair is.

In Nederland stelt de (legale) downloadmarkt ongetwijfeld niet veel voor maar dat deze dan helemaal niet meer mee telt voor de charts vind ik echter toch wel opmerkelijk.

Mede daardoor zijn we wel (bijna) helemaal verlost van al die nummers van The Voice. Het zou helpen als de radiozenders gewoon meer nieuwe muziek zouden draaien i.p.v. het bekende hitparade werk.

Sundance schreef:
Mede daardoor zijn we wel (bijna) helemaal verlost van al die nummers van The Voice.

Oké dat is het inderdaad wel waard (was me niet eens opgevallen)

Plus we hebben daardoor al die WK platen afgelopen zomer vermeden in de Top 40. En geloof me, dat waren er wat.

Hoe kan het eigenlijk dat Fourfiveseconds, maar ook Blank Space zo hoog in de Top40 staan, terwijl ze niet via Spotify te beluisteren zijn? Is het puur vanwege AirPlay?

Airplay, YouTube, Socials en Consumentenonderzoek blijkbaar.

En dat 538 het nummer wellicht toch wat hoger pusht omdat het de nieuwe Rihanna is en zij willen dat het een hit wordt.
Het zou me niet eens verbazen.

Ja. Verklaart denk ik ook waarom die van Paskal & Miss Montreal nog relatief hoog staat. Wordt ook echt 0,0 gestreamd .

Week 8:

#28 Causes - Teach Me How The Dance With You
Vind ik een mooi nummer, het heeft iets zweverigs. Goed te behappen.
Cijfer: 7

#33 Sam Smith - Like I Can
Vind ik eigenlijk best een aardig nummer van Sammie, maar de marteling waarmee de radio ons ranzelde door Stay With Me eeuwen achter elkaar te blijven grijsdraaien heeft z'n sporen bij mij achtergelaten, waardoor ik toch een stuk kritischer tegenover de song sta dan eventueel had gekund. Wel gewoon een voldoende verder.
Cijfer: 6

Die nieuwe single van Miss Montreal is toch eigenlijk gewoon 'Hoe, deel 2'?

Slowgaze schreef:
Die nieuwe single van Miss Montreal is toch eigenlijk gewoon 'Hoe, deel 2'?

Nee, dat hoor ik er echt niet in.

Je hoort die zeer aanwezige, steeds terugkerende oe-klank toch wel?

Het is me niet opgevallen en ik heb geen zin om hem nog eens op te zetten.

Week 8:

#28. Causes - Teach Me How to Dance with You
Er zit wel enige sfeer en spanning in maar echt boeien doet het nummer vooralsnog niet al viel het na enkele luisterbeurten steeds meer mee. Een gemiddeld cijfer hiervoor dan maar.

#33. Sam Smith - Like I Can
Sam Smith is ongetwijfeld de grootste popster op dit moment. Zijn zang en dit nummer kunnen mij ook bekoren maar het klinkt toch wat te veilig in de oren. Toch wel goed te pruimen.
Cijfer: 6,5

Week 9:

#33. Ariana Grande - One Last Time
Weer zingt Ariana mooi op een degelijk geproduceerd nummer, hetgeen opnieuw resulteert in een prima te behappen hit. Toch wel knap van haar hoe ze een hype blijft maar tegelijkertijd niet-fans niet mateloos irriteert. Overigens zet ze wel weer de trend voort doordat elke nieuw uitgebracht hit steeds net iets minder is dan de vorige.

#36. Bakermat - Teach Me
Zijn grote hit uit 2013 was één van de hoogtepunten van dit decennium tot nu toe in de top 40, maar juist omdat het zo'n totale vernieuwing was van een tot dan toe bij het grote publiek vrij onbekende artiest was ik bang dat Bakermat een eendagsvlieg zou blijven in de grote hitlijsten, ook al omdat het overige werk toentertijd in het niet viel bij Vandaag. Hij is nu echter terug met een voorproefje van zijn debuutalbum dat op komst is, en het klinkt opnieuw als een welkome verfrissing in de lijst. Wat mij betreft de song die mij op dit moment het beste uitzicht geeft op de zomer.
Cijfer: 7,5

Week 8:

#28 Causes - Teach Me How to Dance with You
Best leuk plaatje, maar net wat te lief en te veilig. Luistert wel lekker weg, dus wel een voldoende.

Ook dit nummer is niet onaardig, wat mij betreft iets minder veilig dan het nummer van Causes, maar dit komt wellicht door het stemgeluid van Sam Smith. Is goed verteerbaar, maar ook dit nummer zal ik zelf niet snel opzetten. Iets hogere waardering, ik rond af naar boven.
Cijfer: 7,0

Week 9:

#33 Ariana Grande - One Last Time
Ariana Grande is hot momenteel. Ik ben de tel kwijt wat betreft hits die ze de laatste tijd gescoord heeft, maar ook dit zal wel weer een dikke hit worden. Haar stem is niet onaardig, maar niet bijzonder. Het succes snap ik niet helemaal, ook dit nummer van haar doet me niet veel.
Cijfer: 4,5

#36 Bakermat - Teach Me
De DJ’s doen het nog steeds goed, maar waar Avicii, David Guetta en de meeste Nederlandse DJ’s de gebaande paden bewandelen, laat Bakermat toch wel een ander geluid horen. Dit nummer is iets minder opvallend dan de grote hit “Vandaag”, maar ook naar dit nummer kan ik goed luisteren. Klinkt wel erg zomers voor februari.
Cijfer: 7,5

Week 7:

#32. DJ Snake vs. AlunaGeorge - You Know You Like It
Ik zie dat DJ Snake ook de man is achter Turn Down for What, maar dit is heel wat anders. De zangeres van AlunaGeorge heeft een prettige stem en het luistert lekker weg, maar ook niet meer dan dat.

#36. Pitbull feat. Ne-Yo - Time of Our Lives
Weer een weinig origineel maar catchy deuntje van Pitbull. Soms is het erg leuk (Timber, Fireball), maar hier vind ik maar bar weinig aan. Pitbull’s raps zijn saai en ook Ne-Yo weet het nummer niet naar een hoger plan te tillen.
Cijfer: 4

#38. Lost Frequencies - Are You with Me.
Simpel dansplaatje, heeft maar weinig om het lijf en is me wat te repetitief. En dat is niet goed voor zo’n kort nummer.

Week 8:

Geen slecht nummer, maar zoals Arrie al zei klinkt het een beetje suf. Voor nummers als deze is een goed refrein belangrijk maar dat ontbreekt er wat aan.
Cijfer: 5,5

De laatste tijd worden we doodgegooid met Sam Smith. Toch zijn er ergere artiesten om mee doodgegooid te worden. Smith blijft een fijne stem hebben en ik vind dit een best goed nummer, maar hij haalt het lang niet bij I’m Not the Only One.

Week 9:

Niet een heel memorabele single van Ariana Grande. Goed gezongen, aardig refreintje, maar ze heeft betere singles uitgebracht.

#36. Bakermat - Teach Me
Vandaag vond ik een fijn nummer en ook Teach Me mag er wel zijn. Een soulful nummer en vooral het viooldeuntje is erg lekker.

Dit is muzikaal heel safe maar het heeft wel iets. De stem van de zanger met zijn overdreven DANZZZ haalt echter het nummer al een stuk naar beneden
Cijfer: 3.5

De singles blijven maar komen, ik zag dat ik Stay with me slechts een 4,5 heb gegeven vorig jaar, dat zou nu een stevige 6.5 zijn. Like I can heeft een typisch na-de-enorme-hits gehalte (zie ook Rumour has it van Adele). Iets meer tempo maar nog steeds slepend, maar het blijft wel hangen. Hopelijk op een nieuw album komen er wat meer clubbier nummers, het mag niet bij de Disclosure collab alleen blijven

catdog schreef:
(quote)

Wellicht. In Amerika zijn ze nu aan de slag gegaan met 'Lay Me Down' dus die kan ook nog best eens hier uitgebracht worden. Het album verkoopt namelijk ook nog steeds als een tierelier en volgende week zal hij ook in een uitverkochte HMH staan.

In de Single Tip30 van Dutch Charts komt "Lay Me Down" binnen op nr. 20. Dus het lijkt er wel op.

Week 9:

Dit zit wederom in de categorie 'niet onaardig' maar weinig memorabel. Het is muziek dat niemand stoort of pijn doet maar het is ook te veilig en zoutloos.

#36. Bakermat - Teach Me
Vind ik merkelijk beter dan Vandaag, een vrij inventief elektronisch dansnummer met soulvolle zang en ook wat gospel.

Theweeknd - Earned it: verlaag ik naar 5,5, begint toch wel te vervelen.

Week 10:

#34. Martin Solveig & GTA - Intoxicated
#38. Seinabo Sey - Younger [Kygo Mix]

We blijken nu echt vast op 2 per week te zitten.

Allebei wel aardig. Van Seinabo Sey heb ik wel veel liever het mooie origineel. Ben sowieso al aardig snel uitgekeken op Kygo, en Seinabo Sey is erg tof (Pistols at Dawn en Hard Time vind ik nog een stuk beter).

Leuke binnenkomers in de tipparade trouwens, met Feder, Christine and the Queens (beetje laat maar dat zijn we gewend) en Frazey Ford.

Die Feder ging laatst vrij hard aan in de auto, zit iets goeds in.

Frazey Ford vind ik erg goed, Feder en Chrisine and the Queens ook leuk. Feder moet je inderdaad lekker hard aanzetten. Ben benieuwd of Rondé en Sue The Night het nog gaan redden, ik hoop het wel, maar het zal wel niet.

Week 9

#33 Ariane Grande- One Last Time- Hoe ze het doet, ik heb geen idee. One Last Time is óók best een leuke hit, waar Grande haar stem weer goed inzet. Wel minder dan haar vorige nummers (op dat kerstnummer na). Cijfer: 6,8

#36 Bakermat- Teach Me- leuke melodie, aanstekelijk hitje. De zang vind ik wat onnodig, dan had ik toch liever ML King Cijfer: 6,5

Week 10

#34 Martin Solveig & GTA- Intoxicated- niet bijzonder, ook niet echt onaangenaam. Cijfer: 5,5

#38 Seinabo Sey- Younger (Kygo Mix)- Aangename, fijne hit! Lastig aan te geven wat hier precies ‘goed’ aan is, maar dit nummer luistert heerlijk weg, en dat gedurende bijna 6 minuten. Cijfer: 7,3

Week 9:

Ariana Grande begint bij mij een beetje het Jennifer Lopez syndroom te krijgen, het zijn allemaal supercatchy nummers en steeds met de juiste mensen achter de knoppen, maar het zijn op de lange duur toch niemendalletjes die erg aan de tijd waarin ze gereleased zijn kleven. Zonder meer (buiten de kerstsingle) is dit de minste van de 4 hits (Met Problem aan kop), dit huppelt voort en is inwisselbaar
Cijfer: 4.5

#36 Bakermat- Teach Me
Heel anders dan Vandaag, het gospelgevoel en de handclaps geven het een beetje een 90's feel en de synths hebben een David Morales feel, catchy
Cijfer: 6.5

en voor de statistici:

OMI: Cheerleader van 6 naar 4
James Bay: Hold back the river van 5.5 naar 6.5

Week 10:

#34 Martin Solveig & GTA - Intoxicated
Niet helemaal mijn stijl, maar ondanks dat klinkt het niet onaardig. Catchy dancemuziek van Martin Solveig met een lekker ritme.
Cijfer: 6,0

#38 Seinabo Sey - Younger [Kygo Mix]
Wederom een remix in de charts, echter niet onaardig. Zonder dat ik het origineel ken vind ik deze plaat goed te pruimen, in elk geval vrij afwijkend van de meeste remixen, waarbij vaak van hetzelfde draaiboek gebruik wordt gemaakt. Lekker stemgeluid.
Na het beluisteren van het origineel, dat ik trouwens toch wel eerder heb gehoord, valt het cijfer voor de remix toch wel wat lager uit. Het origineel klinkt erg goed en veel beter dan de remix.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:10 uur

geplaatst: vandaag om 16:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.