MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Week 12:

#19. Major Lazer & DJ Snake ft. MØ - Lean On
Ik ben erg groot fan van Major Lazer en tracks als 'Original Don' en 'Jah No Partial' zijn werkelijke legendarisch, evenals hun grote hits 'Get Free' en 'Watch Outh For This' natuurlijk. Het is enorm knap hoe Major Lazer zichzelf keer op keer opnieuw uit kan vinden en daarbij voortdurend binnen de eigen unieke stijl te blijven. Dat in samenwerking met een Franse dj in opkomst, die zelf ook steeds een eigen geluid laat horen dat goed aanslaat, heeft geleid tot het wat mij betreft beste nummer van dit jaar en het is goed mogelijk dat deze in mijn top 5 van 2015 belandt. Wat een ongelooflijk chill nummer, perfecte voor warme zomeravonden.
Cijfer: 9

#32. LunchMoneyLewis - Bills
In tegenstelling tot anderen hier erger ik mij helemaal niet aan dit bijzondere nummer, en hoe vaker ik 'm hoor hoe beter ie wordt. Grappige tekst, leuk refrein, grappig. Leuke verfrissing.
CIjfer: 7,5

#37. Zedd ft. Selena Gomez - I Want You To Know
Ben niet zo heel erg fan van de sound van Zedd, al valt deze me nog goed mee. Maar zijn dubstepachtige house had wat mij betreft in een net wat ander jasje gestoken moeten.
Cijfer: 6

Christine

Onweerwolf
Arrie schreef:
Maar wat ik heb gehoord van 1989 vind ik best wel leuk, maar net niet leuk genoeg om het album te checken. Vooral omdat ik nog best wat albums op mijn lijstje heb die ik graag wil checken.

Jawel Arrie, het album is echt leuk genoeg om het helemaal te checken.

Onweerwolf en ik zijn het eens, dus het is waar.

Ik ben het niet al te vaak met Onweerwolf eens, dus laat ik het er toch nog even bij.

Arnout, 1989 is supervet. Geloof ons.

Onweerwolf
Hij krijgt vanzelf spijt als wij straks in 2020 in het topic 'Mijlpalen van de jaren '10' jubelend oreren over dit bescheiden meesterwerk dat het voormaligtienermeisjeskauwgompopgenre definitief naar een hoger niveau droeg en hij niet kan meepraten omdat hij er zelfbewust voor koos om deze trein te missen.

'Cheerleader' staat inmiddels alweer 10 weken op #1.

Ik zit net even de kijken naar het lijstje van langst genoteerde nummer 1 hits.. blijkt dat 'Balada' van Gusttavo Lima bovenaan staat (met 13 weken)

Onweerwolf schreef:
Hij krijgt vanzelf spijt als wij straks in 2020 in het topic 'Mijlpalen van de jaren '10' jubelend oreren over dit bescheiden meesterwerk dat het voormaligtienermeisjeskauwgompopgenre definitief naar een hoger niveau droeg en hij niet kan meepraten omdat hij er zelfbewust voor koos om deze trein te missen.

NewYorkCityLight schreef:

Ik zit net even de kijken naar het lijstje van langst genoteerde nummer 1 hits.. blijkt dat 'Balada' van Gusttavo Lima bovenaan staat (met 13 weken)

Ja, en tien had Michel Telo ook al meer dan tien weken bovenaan gestaan, geloof ik.

Arrie schreef:
Christine

Dat werd eens tijd. Maar die nummer 1 hit die Giel Beelen voorspelde gaat er niet in zitten.

Ik sluit me bij Onweerwolf en Slowgaze aan Arrie. 1989 is gewoon een erg sterk popalbum, vooral het eerste deel. Omdat ze zo'n enorm mainstream succes heeft wordt ze vaak op een hoop gegooid met andere minder unieke, meer op veilig spelende popsterren, maar daar steekt ze ver bovenuit. En als 1989 je bevalt zou je Red eigenlijk ook eens moeten proberen want dat album is ongeveer van hetzelfde niveau.

Ha, nee, 1989 wil ik ooit nog weleens checken (maar voorlopig staan er zat interessantere dingen op m'n lijstje) maar voor Red pas ik toch. Ik ken daar een stuk of vijf liedjes van en die doen me bitter weinig.

Ik vind Taylor echt wel leuk geproduceerde popliedjes uitbrengen de laatste tijd, ik mag ze graag horen. Maar daar vind ik haar echt niet uniek in. En als ik het dan vergelijk met andere favoriete albums wat betreft pure hitparadepop, dan vind ik bijvoorbeeld de singles van Nelly Furtado's Loose of van Justin Timberlake's albums, of nog wat andere dingen, echt nog veel toffer (en ingenieuzer in elkaar zitten). De singles van Taylor Swift vind ik gewoon leuk en dat vind ik niet genoeg om een heel album te checken (waar ik sowieso al de helft van heb gehoord)

Maar jullie mogen er van mij best enthousiast over zijn hoor.

NewYorkCityLight schreef:

Zowel FourFiveSeconds en Lean On zijn die plaat nu ontstegen in Spotify dus hopelijk volgende week Major Lazer of Rihanna naar #1. Cheerleader ben ik beu.

Oh, ik vind Cheerleader nog steeds leuk. Maar ik hoor hem ook maar zo'n een keer per week. Ik vind hem in ieder geval leuker dan FourFiveSeconds en Lean On.

Week 11:

#27 Taylor Swift – Style
Derde single van haar laatste album, dat niet op Spotify wordt aangeboden, maar desondanks toch binnenkomt in de Top40. Hoewel de muziek van Taylor niet echt mijn genre is, waren haar vorige twee nummers niet onaardig. Dit ‘Style’ klinkt ook wel aardig, maar blijft net wat minder hangen.
Cijfer: 5,5

#34 Dotan - Hungry
Ook hier een derde single en wederom weer wat minder dan de vorige singles. Toch vind ik dit goed om aan te horen, al moet ik zeggen dat de verveling inmiddels wel op de loer ligt. Ik krijg langzaamaan een beetje moeite met de stem van Dotan.
Cijfer: 6,5

Week 12:

#19 Major Lazer & DJ Snake, feat. MØ - Lean On
Erg lekkere catchy track. Voor mij één van de betere nummers van 2015. Get Free vond ik ook al zo’n lekker nummer. DJ Snake kennen we al van ‘You Know I Like It’ van enkele weken geleden en van ‘Turn Down For What’, wat ik toen trouwens helemaal niks vond. Lekkere eigen sound, en toch elke keer weer heel anders. Kan menig DJ nog wat van opsteken.
Cijfer: 8,5

#32 LunchMoney Lewis – Bills
Best een lekker plaatje, maar moet je waarschijnlijk niet te vaak horen. Nu na een drietal luisterbeurten kan ik hier toch echt geen onvoldoende voor geven. Prima Top40 hitje, klinkt leuk en is nog grappig ook
Cijfer: 7,0

#37 Zedd feat. Selena Gomez - I Want You to KnowBest
Op zich door Selena Gomez aardig ingezongen, maar door de Duitse DJ geproduceerd op de wijze die we al te vaak hebben gehoord. Daarmee is wat mij betreft het nummer om zeep geholpen.
Cijfer: 3,0

Week 13:

#26 Carly Rae Jepsen - I Really Like You
Hoogste binnenkomer deze week is de comeback plaat van Carly Rae Jepsen. Helaas, deze haalt het in de verste verte niet bij “Call Me Maybe”. Ze had het beter bij deze hit kunnen laten, al is deze minder erg dan het misbaksel dat ze met Owl City op de plaat heeft gezet. Niks om het lijf tienerplaatje om weer snel te vergeten.
Cijfer: 4,5

#31 Christine and the Queens - Christine
Sowieso wel leuk om weer eens een Franstalige plaat in de Top40 tegen te komen en ik moet zeggen dat deze plaat bij mij wel gegroeid is. Het heeft iets dat je aandacht er goed bijhoudt. Leuke melodie en een lekkere productie.
Cijfer: 8,0

#34 Mumford and Sons - Believe
Mumford & Sons kunnen ook platen voor het grote publiek maken. Een lekker klinkend nummer dat ook blijft hangen. Helaas niet meer van het niveau van hun eerste album, maar nog altijd stukken beter dan doorsnee Top40 muziek.
Cijfer: 8,0

#39 Jason Derülo - Want to Want Me
Ik had hierbij geen hoge verwachtingen, maar het valt me zeker mee. Aardig plaatje dat eigenlijk best wel lekker wegluisterd.
Cijfer: 6,5

In week 6 verhoog ik Years & Years met ‘King’ van 6,5 naar 7,5

Even wat schaamteloze reclame maken

Ik heb besloten dat ik meer over muziek wil schrijven. Oefening baart immers kunst. En als ik dat toch doe, waarom zou ik het dan niet met anderen delen?

Daarom ben ik twee Facebookpagina's en een blog begonnen, waar ik jullie op wil wijzen.

Ten eerste ben ik een Facebookpagina waarin ik dagelijks schrijf over een, naar mijn bescheiden mening, pareltje uit de muziekgeschiedenis: https://www.facebook.com/pages/De-Schoonheid-der-Muziek/625211144278031?ref=bookmarks

Ook ben ik een Facebookpagina waarin ik volledig willekeurig elke dag een liedje plaats dat in de Nederlandse, Engelse of Amerikaanse hitlijsten heeft gestaan. Gewoon omdat ik dat leuk vind (en wie weet anderen ook wel!). Die pagina vind je hier: https://www.facebook.com/pages/Willekeurige-hit-van-de-dag/839129282827188?ref=bookmarks

Ten slotte ben ik een blog begonnen waar ik elke dag nieuwe muziek plaats die ik zeer de moeite waard vind. Want nog altijd wordt er zeer veel prachtige muziek gemaakt. Dat blog vind je hier: http://thisisamodernrocksong.blogspot.nl/

Als je het leuk vindt, like het dan en schroom ook vooral niet om dingen te delen als ik iets plaats dat je erg tof vindt!

Leuk Arnout, we hebben niet altijd dezelfde smaak. Maar ik lees graag over goede muziek. Ook over muziek die bij anderen in de smaak valt.

en hoppa enthousiast van start met 3 pagina's, haha, work it! Ik ga het volgen en succes met jouw schrijfsels, Arnie.

Bedankt!

Even wat anders. Sinds deze week (?) kan je stemmen op wat er in de tipparade komt. Er is een stemlijst van veertig nummers waar je een top vijf uit kan insturen. Helaas is het wel enorm behelpen met die veertig nummers, ik had nog moeite met vijf nummers vinden waar ik daadwerkelijk op wilde stemmen, maar hé, het idee is goed. Nu nog een betere en interessantere stemlijst.

Stemmen kan hier.

Ik ben maar gewoon door de lijst gaan skippen, elk nummer even aanzetten en negen van de tien keer kon ik hem vrij snel weer uitzetten. Maar zo kon ik de aardige nummers er nog uit filteren.

Zelf heb ik dit gestemd:

1. Kanye West - All Day
2. Alex Adair - Make Me Feel Better
3. Ksi - Lamborghini
4. Maaike Ouboter - Lijmen
5. Lykke Li - No Rest for the Wicked (Robin Schulz Remix) (maar is eigenlijk meer een stem voor het origineel)

Arrie schreef:
Bedankt!

Even wat anders. Sinds deze week (?) kan je stemmen op wat er in de tipparade komt.

Volgens mij kan dat al wel wat langer, al zo'n 4 jaar. Heb ook wel eens gestemd maar het gebeurde zelden dat mijn nominaties doorstroomden naar de Top 40.

Gretz schreef:
(quote)

Volgens mij kan dat al wel wat langer, al zo'n 4 jaar. Heb ook wel eens gestemd maar het gebeurde zelden dat mijn nominaties doorstroomden naar de Top 40.

Aha, ik heb het voor het eerst ontdekt. Maar dat komt doordat ik de Top 40-pagina pas deze week heb geliket op Facebook en daar werd dat genoemd, alsof het iets nieuws is. Ik heb het serieus nog nooit eerder gezien.

Maar ach, toch aardig om onder de aandacht te brengen hierzo. Als we nou consequent met z'n allen gaan stemmen, wordt het misschien ietsie minder beroerd.

Arrie schreef:
Bedankt!

Even wat anders. Sinds deze week (?) kan je stemmen op wat er in de tipparade komt. Er is een stemlijst van veertig nummers waar je een top vijf uit kan insturen. Helaas is het wel enorm behelpen met die veertig nummers, ik had nog moeite met vijf nummers vinden waar ik daadwerkelijk op wilde stemmen, maar hé, het idee is goed. Nu nog een betere en interessantere stemlijst.

Stemmen kan hier.

Ik ben maar gewoon door de lijst gaan skippen, elk nummer even aanzetten en negen van de tien keer kon ik hem vrij snel weer uitzetten. Maar zo kon ik de aardige nummers er nog uit filteren.

Zelf heb ik dit gestemd:

1. Kanye West - All Day
2. Alex Adair - Make Me Feel Better
3. Ksi - Lamborghini
4. Maaike Ouboter - Lijmen
5. Lykke Li - No Rest for the Wicked (Robin Schulz Remix) (maar is eigenlijk meer een stem voor het origineel)

Niet eens gestemd voor Bitch Better Have My Money?

Jammer dat je een account moet hebben om te stemmen.

'Brak Obama': Aan de titel te zien wordt dat het volgende hypenummer dat ik ga haten.

catdog schreef:
(quote)

Niet eens gestemd voor Bitch Better Have My Money?

Net niet, het leek mij dat die het toch wel ging halen.

Mwah, een urban plaat van Rihanna negeren ze vaak (Pour It Up, Birthday Cake, Hard)

Enig idee trouwens hoeveel het uitmaakt om te stemmen voor de tipparade?

Week 12:

#19. Major Lazer & DJ Snake, feat. MØ - Lean On
Erg enthousiast ben ik er niet van al is het origineler en aanstekelijker dan menig top-40-hit. Maar het komt mij te gekunsteld over met overdaad aan productietrucs en teletubbie-stemmetjes.
Cijfer: 5,5

#32. LunchMoney Lewis - Bills
Grappig nummer met licht jazzy toets en ook vrij origineel naar top-40-maatstaven maar hier mis ik een sterke melodie en ik vrees dat de zang mij over een tijd zal tegensteken.
Cijfer: 5

#37. Zedd feat. Selena Gomez - I Want You to Know
Dit is een stuk platter en banaler dan de vorige twee en vind ik dus heel wat minder temeer omdat de productie mij ook al tegensteekt. Wegwerphit om snel te vergeten!
Cijfer: 2,5

Week 13:

#26. Carly Rae Jepsen - I Really Like You
Een vrolijk tienerplaatje dat niemand tegen de borst zal stuiten maar weinigen zal bijblijven en snel tussen de plooien zal vallen.
Cijfer: 4,5

#31. Christine and the Queens - Christine
Een Franstalig nummer (dat is eens wat anders) dat ik al een tijd ken en steeds meer waardeer. Dit is aanstekelijk en memorabel tegelijk en de transparante productie is ook een sterk pluspunt.
Cijfer: 8,5

#34. Mumford and Sons - Believe
Hun eerste album vond ik uitstekend, hun tweede een herhalingsoefening. Die banjo dat hun sound kenmerkte maar ook steeds meer voorspelbaar maakte hebben ze achterwege gelaten en vervangen door elektronica waarbij Coldplay om de hoek komt kijken. Uiteindelijk geen slechte beslissing maar haalt niet bij hun beste songs uit het debuut.
Cijfer: 7

#39. Jason Derülo - Want to Want Me
Ik had hier het ergste gevreesd maar ook dit valt enigszins mee, dit heeft tenminste een aanstekelijke melodie, ritme en baslijn. Wel blijf ik zijn soul nep vinden, maar toch een voldoende.
Cijfer: 6

Gast
geplaatst: vandaag om 00:19 uur

geplaatst: vandaag om 00:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.