menu

Genres / Hip-Hop / G- Funk

zoeken in:
avatar van P Jay
Ik vind dat er toch wel een verschil is tussen G-Funk en groepen als X-Clan/Digital Underground/...

Het "Funk"-compartiment hebben ze gemeen, maar er staat ook nog een "G", het gangsta-element...

Ik weet ook wel dat de samples die Dre gebruikte niet nieuw waren, maar het totaalbeeld van het resultaat was wel iets 'anders': de stijl, de flow, de onderwerpen... It was nuthin' but a G Thang!

Ook EPMD's Strictly Business wordt soms G-Funk avant la lettre genoemd, en zo kan bij de eerste Redman ook bemerkt worden dat die uit hetzelfde vaatje tapt qua samples... Maar dat is allemaal in mijn ogen geen G-Funk.

G-Funk voor mij is de stijl door Dre uitgevonden met samples van Clinton e.d. (nét zoals tijdgenoten), maar met de laid-back-west coast-vibe en "gangstaism". Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

raffael77
Ik ben het er niet helemaal mee eens omdat veel hiphop terug in de tijd heel erg Eastcoast style was. Ook in de tijd van N.W.A was dat zo. Dre is niet de enige die gangsta style had. Wel is hij de bekenste en daardoor denken veel dat hij uitvinder is van G-Funk.

EPMD & The Bomb Squad krijgen de eerste credits en 4 jaar later pas Dr. Dre met The Chronic maar het had ook Above the Law kunnen zijn maar hin album is pas later uitgebracht en daarom word er beweerd dat Dre de eerste was.

avatar van Sig Ramsmouth
raffael77 schreef:
Ik ben het er niet helemaal mee eens omdat veel hiphop terug in de tijd heel erg Eastcoast style was. Ook in de tijd van N.W.A was dat zo. Dre is niet de enige die gangsta style had. Wel is hij de bekenste en daardoor denken veel dat hij uitvinder is van G-Funk.

EPMD & The Bomb Squad krijgen de eerste credits en 4 jaar later pas Dr. Dre met The Chronic maar het had ook Above the Law kunnen zijn maar hin album is pas later uitgebracht en daarom word er beweerd dat Dre de eerste was.


Black Superman van Above the Law
wat een geweldige track! (of bedoel jij die niet?)

raffael77
Sig Ramsmouth schreef:
(quote)


Black Superman van Above the Law
wat een geweldige track! (of bedoel jij die niet?)


Idd

avatar van Timmie
weet iemand nou nog een echt goed G-funk album.
ik heb Doggystyle, The Chronic, Dogg Food, Lethal injection. zijn er nog meer?

Ik vind het namelijk echt vette hip-hop.


Timmie schreef:
weet iemand nou nog een echt goed G-funk album.
ik heb Doggystyle, The Chronic, Dogg Food, Lethal injection. zijn er nog meer?

Ik vind het namelijk echt vette hip-hop.


It's On (Dr Dre) 187um Killa - Eazy-E
Quik Is The Name - DJ Quik
Safe + Sound - DJ Quik
Murder Was The Case Soundtrack
Regulate G-Funk Era - Warren G
Return Of The Regulator - Warren G
Above The Rim Soundtrack
All Eyez On Me - 2Pac
G-Funk Classics - Nate Dogg
The Death Row Singles Collection
Ghetto Life - I Smooth 7
Gangsta's Paradise - Coolio

avatar van MJ_DA_MAN
Werk van Cold 187um en zijn groep Above the Law.

avatar van Timmie
@ Thibaut V

bedankt!

deze had ik al:
It's On (Dr Dre) 187um Killa - Eazy-E
Regulate G-Funk Era - Warren G
All Eyez On Me - 2Pac

maar all eyez on me is niet allemaal G-funk eigelijk (of wel?) alleen Can't C me dacht ik maar dat is ook een super vet nummer vind ik!

zijn die albums die jij noemt allemaal te vergelijken met The Chronic en Doggystyle want dat vind ik bij bijvoorbeeld Dogg Food en lethal injection niet. It's On (Dr Dre) 187um Killa daarin tegen wel.

@ MJ_DA_MAN

vooral Black Mafia Life toch?

avatar van MJ_DA_MAN
Ik ken geen hele albums van Cold 187um of AtL maar het is wel G-Funk, iig wel de eerste albums.

Dogg Food vind ik toch wel echt 100% G-Funk

Retaliation, Revenge & Get Back - Daz Dillinger
is ook een goed G-Funk album

Maar als je echt Chronc/ Doggystyle achtige dingen zoekt zou ik beginnen met Murder Was the Case.

avatar van Timmie
Het is wel G-Funk maar het is toch anders als Chronic en Doggystyle (op een paar nummers na)

ik zal ze is bekijken bedankt voor de tips!

avatar van Kill_illuminati
Havoc & Prodeje - Kiking Game

Dat is pas een klasse G-Funk album.

Edit: Outkast - southernplayalisticadillacmuzik

raffael77
Kill_illuminati schreef:
Havoc & Prodeje - Kiking Game

Dat is pas een klasse G-Funk album.



Helemaal mee eens.

Outcast is typisch southern hiphop maar wel goed. Althans hun eerste 3 albums. Daarna wordt het onzinnige en inhoudsloze muziek.

Hier zijn er nog een paar.

Att Will - Do It Att Will
The College Boyz - Nuttin' Less Nuttin' Mo & Radio Fusion Radio

Ofcourse ook Spice 1 en MC Breed. Compton Most Wanted en South Central Cartel. Oja deze ook nog van BG Knockout en Dresta - Real Brothas.

Over G-Funk gesproken konden een aantal Southern mc's er ook wat van:

20-2-Life
Getto Boys
Klondike Kat
Point Blank
Seagram
Gangsta Nip
The Terrorists
PSK-13

en zo nog veel meer.

avatar van Kill_illuminati
Scarface - The Diary

Dit album heeft ook een beetje G-Funk elementen.

Rappin'4 Tay - Don't fight the feeling

avatar van Timmie
Kill_illuminati schreef:
Havoc & Prodeje - Kiking Game

Dat is pas een klasse G-Funk album.

Edit: Outkast - southernplayalisticadillacmuzik


heb ik inmiddels geluisterd en ik vind het een heel goed album bedankt. spice 1 ben ik ook aan begonnen.

Harco
Kill_illuminati schreef:
Havoc & Prodeje - Kiking Game

Dat is pas een klasse G-Funk album.


Held.

Probeer ook Foesum - Perfection. En inderdaad, zoals Raffael al zei, veel southern artiesten hadden een stijl die wel erg op G-funk leek, zij het meestal iets duisterder. Street Military - I Don't Give a Damn is misschien ook wel een aanrader.

Seagram komt overigens gewoon uit Cali, Raffael.

Ik kom vanavond wel met een langer lijstje; ik moet zo weg.

avatar van nega
2nd II None - Classic 220
Twinz - Conversation
Tha Eastsidaz - Duces 'n Trayz: The Old Fashioned Way
Havoc & Prodeje - Kickin' Game
South Central Cartel - All Day Everyday
Rappin' 4-Tay - Don't Fight the Feelin'
Richie Rich - Seasoned Veteran
Domino - Physical Funk
Lil' ½ Dead - Steel on a Mission
Hittman - Hittmanic Verses
Devin the Dude - The Dude
The Whoridas - Whoridin
The Dove Shack - This Is the Shack

avatar van thgryda
Kurupt - The streets is a mutha
213 - The hard way
Nate Dogg - Music and Me
Knoc-turn'al - L.A. Confidential Presents: Knoc-turn'al
Luniz - Operation Stackola
Mack 10 - The Recipe
Too Short - Get in where you fit in



In mindere mate me against the world van 2pac en the dogfather van snoop.

Zo een beetje alles van de dre/death row stal uit die tijd is g funk. Erg chille muziek voor gangsterrap te zijn, heb er in mijn jongen jaren veel plezier aan beleefd. Brotha lynch hung is eigenlijk ook qua sound pure g-funk, alleen qua teksten niet, die gaan over zieke dingen . Bone Thugs is ook in zeker zin g funk alleen nog iets platter en wat meer gezang... Cypress hill, ice cube,... maakten in die tijd ook een soort van g-funk al gaan dat soort groepen iets te breed om het in een hokje te steken. Idem voor del the funky homosapien

avatar van Timmie


heb ik nu ook geluisterd ook een goed album!

ik heb voorlopig genoeg om nog te luisteren
Welke vinden jullie het beste?

een G-Funk beat die ik maakte gisteren:

zSHARE - G Funk 2.wav

avatar van Timmie
Leuk, met welk programma heb je dat gemaakt?

avatar van Timmie
G-Funk.m4a - 0.88MB dit heb ik een keer gemaakt je moet het wel ff downloaden

Timmie schreef:
Leuk, met welk programma heb je dat gemaakt?

audacity, samples en keyboard, je beat is aan het downen

EDIT: geluisterd, het is zeker goed maar ik denk dat de samples wat te overduidelijk zijn, er is veel wat je kuntd oen, heel kleine fragmenten gebruiken, de snelheid aanpassen, toonhoogte etc.

avatar van Timmie
wat bedoel je met "je beat is aan het downen"

ik maak het in garageband ben nu opnieuw bezig. ik zal straks nog een linkje plaatsen.

edit: het is vooral moeilijk om er stemmen in te krijgen omdat daar ook al weer een beat onder zit en dan valt die beat dus weg klinkt een beetje raar.

Hier is een 2de vandaag gemaakt G-Funk 2.m4a - 1.21MB

avatar van jacknina
Ik haal ze nu binnen ,

even luisteren zo

avatar van thgryda
Timmie schreef:
wat bedoel je met "je beat is aan het downen"



Aan het downloaden ???

Beste albums g-funk in mijn ogen : the chronic, doggystyle, regulate...g funk era en the hard way van 213

avatar van Timmie
thgryda schreef:
(quote)


Aan het downloaden ???



owja natuurlijk

raffael77
thgryda schreef:
(quote)


Aan het downloaden ???

Beste albums g-funk in mijn ogen : the chronic, doggystyle, regulate...g funk era en the hard way van 213


Meest commerciele albums zul je bedoelen.

avatar van jacknina
Above the Law - Uncle Sams Curse

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.