MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Gangsta rap

zoeken in:
cortez schreef:
Compton's Most wanted ... Die eerste CD zou wel thuis
horen in het onderschatte albums topic.

Idd, ik vind MC Eiht sowieso een dope stijl hebben.

LapraS schreef:
Dour Festival ?

De leden van The Clan zullen daar allen solo optreden, enkel masta killah treed samen op met u-god als ik me niet vergis, en ze zullen natuurlijk ook samen optreden. Ook Krs One zal op dour aanwezig zijn. Een dagticket kost er maar 35 euro, wat ik toch een zeer schappelijke prijs vind, zeker als je de vergelijking gaat maken met Rock Werchter en andere grote festivals.

LapraS schreef:
Jaja, het boeit me eigenlijk niet waar het vandaan komt, ging me er alleen om hoezo mensen een verkeerd beeld hebben van wat Gangsta Rap is.

Het is ontstaan on The Blocks van de Ghetto`s daar had je party`s waarbij funky geluiden werden bezongen door lyrisisten. Dit heeft zich uiteindleijk veel verder uitgebreid totdat het een muziekstroming werd die je nu niet meer weg kan denken, een stroming die het gebruik van scheldwoorden, kritiek op de regering, en meningsuitingen over de maatschappij niet schuwt.

De overheid en allerlei andere instanties in AMerika vinden dat het ghetto`s promoot, vrouwen oneerlijk behandeld en aanzet tot geweld en het deelnemen aan een bende en het dragen van een wapen eveneens als drugsgebruik.

Misschien hebben ze ergens wel gelijk ma het werd wel degelijk overdreven, maar het is ten tijde van N.W.A. wel tot een flinke rel opgelaaid daaro. Feminsten, woordvoerders van de regering en allerlei andere gekken hebben zich toen behorlijk hard gemaakt voor het verbannen van Hip Hop. ( misschien was fuck the police van N.W.A. niet zo`n heel goed idee.... ma wel leuk!)

raffael77
Negers worden daar in amerika toch ook onderdrukt door politie. Politie daar zegt daar dat elke neger gangsta is en ze slaan of schieten direct.

Fuck the police is politiek bedoeld en tuurlijk willen ze met dat nummer de politie dissen maar ze wilden meer voor elkaar krijgen en zo is het ook gegaan met Public Enemy die zaten ook vol met politiek.

De enige rap groep die een beetje vrouw onvriendelijke dingen zeiden is 2 Live Crew die zeer sexistisch waren tegenover vrouwen.

raffael77 schreef:
Negers worden daar in amerika toch ook onderdrukt door politie. Politie daar zegt daar dat elke neger gangsta is en ze slaan of schieten direct.

Fuck the police is politiek bedoeld en tuurlijk willen ze met dat nummer de politie dissen maar ze wilden meer voor elkaar krijgen en zo is het ook gegaan met Public Enemy die zaten ook vol met politiek.

De enige rap groep die een beetje vrouw onvriendelijke dingen zeiden is 2 Live Crew die zeer sexistisch waren tegenover vrouwen.

N.W.A heeft het woord Bitch onderhand in elke songtekst wel gebruikt, maar zij doelde op ene bepaald type vrouw met vervelende gewoontes en karaktertrekjes die in hun ogen een Bitch was. Maar het woord is meegegaan met zijn tijd, toen konden ze zich er ook nog aardig uit lullen tegen die feministen, maar in de tegenwoordige scene is bitch zo`n beetje het plaatsvervangende woord voor vrouw geworden... daar waren vrouwen destijds al bang voor, maar het scanderen van een vrouw die een man slecht behandeld stond voor de feminsten buiten kijk, dus hadden ze wel een punt, maar niks in te brengen. Ik weet niet waar de feminsten zich tegenwoordig mee bezig houden maar als die discussie over het woord bitch nu weer op zou laaien zoals het destijds deed dan krijg je een leuke rel.

Verder is het echt niet zo dat de politie elke neger in Amerika zomaar iets aandoet. Wat wel is, de polite is een gevaarlijk beroep in een stad als NY of LA cker in het soort wijken waar gangs meer hebben te vertellen als de politie. Het is wel zo dat de polite daar ook als een soort van gang werkt en dat houdt in dat ze ook willen laten zien dat ze territorium hebben en zeer cker niet schuwen om wat geweld te gebruiken (onnodig) om gangleden af te schrikken uit hun gebied.
De gebieden waar de politie niet de overhand heeft zijn de gebieden waar inderdaad wel op alles en iedereen word geschoten indien nodig, maar zei redeneren daar heel anders, een dode in dat gebied is een dode waar de regering niet wakker van ligt (zijn veelal mensen die in de ogen van de regering niets bijdragen aan het systeem). OFtwel als een agent daar 10 mensen van negroide of zuid amerikaanse afkomst neerknalt en daarvan zijn er 2 die niets met een gang te maken hebben dan krijgen ze nog een pluim voor hun werk.

GanstaRap komt cker uit dat soort wijken en sommige songs vertellen cker verhalen over hoe het er daar aan toe gaat. Maar de rap van tegenwoordig hoort daar meestal niet meer bij.
Amerika is gewoon een erg trots land en die gangs zorgen voor troubles en dat wordt Amerika aangerekend, ma ja ze hebben niet in de gaten dat hun eigen wapenbeleid het grootste probleem is. De muziek die ervandaan komt promoot AMerika`s slechte kant en daarom hebben ze er zoveel kritiek op, cker in het verleden, nu proberen ze het op andere manieren onderuit te halen. De kids worden blootgesteld aan teveel bloot op tv enzo... Bullshit..Die songs zijn voor 18 jaar en ouder of begleid door ouders te koop in de winkel dan moeten ze die clips niet uit zenden op tijdstippen dat kinderen net uit school komen, beetje tegenstrijdig.

Harco
herbertwest schreef:
(quote)

Idd, ik vind MC Eiht sowieso een dope stijl hebben.

Erg dope rapper, inderdaad.

raffael77
N.W.A heeft het woord Bitch onderhand in elke songtekst wel gebruikt, maar zij doelde op ene bepaald type vrouw met vervelende gewoontes en karaktertrekjes die in hun ogen een Bitch was. Maar het woord is meegegaan met zijn tijd, toen konden ze zich er ook nog aardig uit lullen tegen die feministen, maar in de tegenwoordige scene is bitch zo`n beetje het plaatsvervangende woord voor vrouw geworden... daar waren vrouwen destijds al bang voor, maar het scanderen van een vrouw die een man slecht behandeld stond voor de feminsten buiten kijk, dus hadden ze wel een punt, maar niks in te brengen. Ik weet niet waar de feminsten zich tegenwoordig mee bezig houden maar als die discussie over het woord bitch nu weer op zou laaien zoals het destijds deed dan krijg je een leuke rel.

Verder is het echt niet zo dat de politie elke neger in Amerika zomaar iets aandoet. Wat wel is, de polite is een gevaarlijk beroep in een stad als NY of LA cker in het soort wijken waar gangs meer hebben te vertellen als de politie. Het is wel zo dat de polite daar ook als een soort van gang werkt en dat houdt in dat ze ook willen laten zien dat ze territorium hebben en zeer cker niet schuwen om wat geweld te gebruiken (onnodig) om gangleden af te schrikken uit hun gebied.
De gebieden waar de politie niet de overhand heeft zijn de gebieden waar inderdaad wel op alles en iedereen word geschoten indien nodig, maar zei redeneren daar heel anders, een dode in dat gebied is een dode waar de regering niet wakker van ligt (zijn veelal mensen die in de ogen van de regering niets bijdragen aan het systeem). OFtwel als een agent daar 10 mensen van negroide of zuid amerikaanse afkomst neerknalt en daarvan zijn er 2 die niets met een gang te maken hebben dan krijgen ze nog een pluim voor hun werk.

GanstaRap komt cker uit dat soort wijken en sommige songs vertellen cker verhalen over hoe het er daar aan toe gaat. Maar de rap van tegenwoordig hoort daar meestal niet meer bij.
Amerika is gewoon een erg trots land en die gangs zorgen voor troubles en dat wordt Amerika aangerekend, ma ja ze hebben niet in de gaten dat hun eigen wapenbeleid het grootste probleem is. De muziek die ervandaan komt promoot AMerika`s slechte kant en daarom hebben ze er zoveel kritiek op, cker in het verleden, nu proberen ze het op andere manieren onderuit te halen. De kids worden blootgesteld aan teveel bloot op tv enzo... Bullshit..Die songs zijn voor 18 jaar en ouder of begleid door ouders te koop in de winkel dan moeten ze die clips niet uit zenden op tijdstippen dat kinderen net uit school komen, beetje tegenstrijdig.[/quote]

Waarom zie je Lone Catalysts niet op tv dan en worden The Puts niet uitgezonden op MTV of wat voor muziek zender dan ook?

raffael77 schreef:
quote]

Waarom zie je Lone Catalysts niet op tv dan en worden The Puts niet uitgezonden op MTV of wat voor muziek zender dan ook?

Omdat die niet bekend genoeg zijn om uit te zenden in de dure zendtijd. Misschien dat ze voorbij komen in een underground Urban programma van 2 uurtjes in de week die dan wel toevallig s`avonds laat uit worden gezonden.
Maar er zijn legio voorbeelden van nummers waarvan de clips de hele dag worden uitgezonden. clips van Snoop, Game etc. komen gewoon de hele dag door.

Misty44 schreef:
Omdat die niet bekend genoeg zijn om uit te zenden in de dure zendtijd. Misschien dat ze voorbij komen in een underground Urban programma van 2 uurtjes in de week die dan wel toevallig s`avonds laat uit worden gezonden.

Goh duh, dus als al die downloadende puistenkoppen eens op houden met het hebben van een slechte muzieksmaak krijgen we misschien anno 2007 ook nog wat fatsoenlijke TV.

raffael77
waxs schreef:
(quote)

Goh duh, dus als al die downloadende puistenkoppen eens op houden met het hebben van een slechte muzieksmaak krijgen we misschien anno 2007 ook nog wat fatsoenlijke TV.

Thx man je hebt helemaal gelijk.

raffael77
Misty44 schreef:
(quote)

Maar er zijn legio voorbeelden van nummers waarvan de clips de hele dag worden uitgezonden. clips van Snoop, Game etc. komen gewoon de hele dag door.

Nee misty44 dat komt omdat ze op tv alleen Pop laten zien en niet hiphop. Misschien denk jij van wel maar dat is niet waar. Deze gasten houden van de muziek en die je elke keer ziet op tv houden van geld en dat is het verschil.
People Under The Stairs komen uit 1998 en hebben genoeg albums gemaakt om te kunnen zeggen dat ze erbij horen.

Nja, maar vinden jullie het stiekem ook niet tof om naar muziek te luisteren die wat meer underground is en die mensen minder kennen... ik vind dat wel iets hebben.

Daarenboven WILLEN veel goede MC's gewoon niet "upblowen" en blijven ze liever wat meer downlow, bovendien denk ik dat dat toch maar zou leiden tot een degeneratie van hun muziek...

raffael77
P Jay schreef:
Nja, maar vinden jullie het stiekem ook niet tof om naar muziek te luisteren die wat meer underground is en die mensen minder kennen... ik vind dat wel iets hebben.

Daarenboven WILLEN veel goede MC's gewoon niet "upblowen" en blijven ze liever wat meer downlow, bovendien denk ik dat dat toch maar zou leiden tot een degeneratie van hun muziek...

Ken jij idols. Denk het wel en dat is het dus.
Wanneeer zij bekent worden moeten ze hun muziek style veranderen in pop en dat is het probleem, want waarom zag je vroeger wel EPMD in clips of Blacksheep of Das EFX.
Vergeet niet dat pop ook Funk & Soul en oude R&B kapot heeft gemaakt. En ik bedoel dan niet in de harten van deze liefhebbers maar op commeciele basis.

waxs schreef:
(quote)

WEllicht wel, whats hot is on tv, zo werkt het. IK stoor me niet aan elke clip, maar er zitten zoveel nummers bij waar ik totaal geen raakvlakken mee heb. Maar het lijkt haast wel of onze TmF/MTV er juizt ook nog es alles aan doen om het maar een hit te laten worden... Ik bedoel dat sommige clips zo vaak worden uitgezonden en die nummers dan gewoon niks voor stellen, maar ja dan zal er wel genoeg aan commercie gedaan zijn dat toch terug moet worden verdiend ofzo, kweet nie maar daar stoor ik me wel aan, en dan vervolgens allemaal kritiek gaan krijgen over dat de kids teveel bloot en geweld in clips zien, tsja waarom zend je het uit op zulke tijdstippen dan? Enige verklaring is dat dat soort nummers bij de kids en ppuisterige pubers wel populair zijn en bij het andere publiek kennelijk wa minder.

Maar wat hierboven al vermeld werd is ook cker een trend die alleen maar toe zal nemen, artiesten die met echte "underground" muziek komen willen niet eens meer voor een goed contract bij een grote platenmaatschappij werken, omdat ze weten dat ze dan gevormd gaan worden en hun eigen ding niet meer kunnen doen.
WEl triest dat geldschieters een scene naar hun eigen hand kunnen zetten en het uiteindleijk zover komt dat er straks gewoon onderhand richtlijnen zijn over hoe het zou moeten als je met je muziek echt groot wil worden.
Natuurlijk blijft er altijd een schare fans voor underground hip hop, maar het zal alleen maar verder op de achtergrond raken en geintresseerden verliezen.
BEn heel benieuwd wat er gebeurd als mensen als Dre en Cube en SNoop ermee stoppen, ik beschouw hen niet geheel als commercieel ( natuurlijk enkele tracks) maar zij beschikken wel over een kapitaal dat ze op het juiste moment hebben verdiend, en over platenmaatschappij zij kunnen nog aardig hun eigen ding doen.
Maar voor de toekomst zie ik eeigenlijk een markt die alleen maar het origine van de ganstarap gaat misbruiken om er op een commerciele manier geld aan te verdienen, want dat is wat telt tegenwoordig.
Toen 50 en G-Unit opkwam zag ik het niet direct aankomen, maar nu enkele jaren later gaat hun muziek van kwaad tot erger achteruit.

^ om even erop verder te gaan:
naar mijn mening, mede door de 'dirty south'.
niet elke artiest daar vandaan is wack, maar wel veel.
die crunk shit en die andere zooi op mtv, tmf etc.
laatste keer dat ik een RAP nummer mooi vond dat op mtv kwam is al lang geleden, kan het me niet eens meer herinneren.

nu wil ik niet zeggen dat ik vaak tv kijk, maar dit is een van de redenen waarom niet, maar als ik kijk is het tegenwoordig zelfden meer om muziek te luisteren.

raffael77
dutchboi schreef:
laatste keer dat ik een RAP nummer mooi vond dat op mtv kwam is al lang geleden, kan het me niet eens meer herinneren.

nu wil ik niet zeggen dat ik vaak tv kijk, maar dit is een van de redenen waarom niet, maar als ik kijk is het tegenwoordig zelfden meer om muziek te luisteren.

Klopt idd en dat is wat velen niet willen begrijpen.
Geld maakt meer kapot dan het je lief is. Ze zijn wel superstars maar hebben geen echte vrienden. Zelfs hun lovers zijn alleen op hun geld uit. Maar dat is waar je voor kiest.
Misty44 het gaat niet alleen om die tv clips. Hun beats zijn ook slecht en teksten slaan nergens op. Ze praten ver de straat en zijn er nooit geweest. Waar de meeste een fout maken is dat de meeste underground van nu positief is zonder gangsta talk of aso tekst. Leuk trouwns 44 dat je een gedeelte van mijn tekst gebruikt in jou verhaal.
Ze bedoelen ook niet alleen gangsta wat ze willen laten zien. Ze leven gewoon zoals ze zijn en dat doen die gasten op tv niet. Iemand hier uit deventer komt uit de plaats van st louis waar nelly vandaan komt en hij zei dat ie echt een mega tjap was en nooit wat mee maakte daar omdat hij in rijke gedeelte woonde lol.

raffael77
Boo-Yaa T.R.B.E. over echte gangsta's gesproken. Helaas zijn ze paar jaar geleden bij aftermath gegaan want daarvoor waren zij echt scary. Ze waren met zijn 7nen maar hun broer is dood geschoten. straith out the hood

dutchboi schreef:

Hier betrap ik me ook op laatste tijd. Vroeger zat ik vaak te chillen voor de tv, maar das nu eigenlijk zeldzaam, en idd puur en alleen vanwege de slechte muxziek die ze uit zenden.

Misty44 schreef:
(quote)

Hier betrap ik me ook op laatste tijd. Vroeger zat ik vaak te chillen voor de tv, maar das nu eigenlijk zeldzaam, en idd puur en alleen vanwege de slechte muxziek die ze uit zenden.

Ja, zoals 50 Cent en Snoop Dogg .

raffael77 schreef:
(quote)

Klopt idd en dat is wat velen niet willen begrijpen.
Geld maakt meer kapot dan het je lief is. Ze zijn wel superstars maar hebben geen echte vrienden. Zelfs hun lovers zijn alleen op hun geld uit. Maar dat is waar je voor kiest.
Misty44 het gaat niet alleen om die tv clips. Hun beats zijn ook slecht en teksten slaan nergens op. Ze praten ver de straat en zijn er nooit geweest. Waar de meeste een fout maken is dat de meeste underground van nu positief is zonder gangsta talk of aso tekst. Leuk trouwns 44 dat je een gedeelte van mijn tekst gebruikt in jou verhaal.
Ze bedoelen ook niet alleen gangsta wat ze willen laten zien. Ze leven gewoon zoals ze zijn en dat doen die gasten op tv niet. Iemand hier uit deventer komt uit de plaats van st louis waar nelly vandaan komt en hij zei dat ie echt een mega tjap was en nooit wat mee maakte daar omdat hij in rijke gedeelte woonde lol.

Zat laatst nog een filmpje van ome SNoop te kijken en dat ging over hoe iemand verandert als ie opkomt in The Game (om het zo maar te zegge) Tuurlijk is dat ook moeilijk, je hebt ineens geld als water, iedereen adoreert je. Zelf weet je van gekkigheid ook niet wat je moet doen, en daarom denk ik dat zulke gastjes vertrouwen gaan krijgen in de platenbazen enz.enz. want hun maken jou wel rijk. En voor je het weet ben je "gevormd" zonder dat je er erg in hebt. (dit verhaal ging beetje over zijn eigen leven, alleen andere wending)

Nu weten zulke artiesten natuurlijk hoe laat het is en wat er met hun voorgangers is gebeurt, maar er zijn er nog zat die wel voor een groot contract gaan, en ik kan me cker voorstellen dat dat absoluut geen kerels zijn die zelf uit The Hood komen.
Dat verhaal van Nelly geloof ik goed ja, zo zijn er nog wel meer. Wat hebben de andere G-Unit leden allemaal gesjouwt in het verleden eigenlijk, komen zij van The Hood of suburbs?

Ik ga niet zeggen dat ik alle commerciele muziek niks vind. Vroeger hield ik wel van G-Unit, en nog steeds vind ik ouwe nummers van hun wel aardig, en dat komt toch wel door de beats, want die vind ik over het algemeen niet heel slecht(cker toen dre en em zich nog beetje mee bemoeiden), ook buiten g-unit zitten er qua beats wel aardige producties tussen, maar het totaalplaatje zorgt vaak voor een track die ik een week of twee luister en dan verdwijnt uit mijn playlists en dan komt ie nie meer terug, slechts enkele blijven hangen.
Ma mijn database bestaat toch voornamelijk uit muziek van jaren 90 en veel uit 2000/2001(topjaren in het Westen).

Het word tijd voor wat verandering, en ik zit zo erg op dit jaar te hopen. Dre. en Cube die albums droppen, dit moet igg iets doen in hiphopland. Ik denk dat met name Cube weer aardig tekeer zal gaan over de commerciele rappers, althans het intervieuw waarin hij het nieuwe album heeft aangekondigt leek wel een soort van aanwijzing dat zij flink gedist gaan worden.
Verder hoop ik dat Game zich niet te commercieel gaat op stellen, want ik sta iedere keer toch weer versteld van zijn uiteenlopendheid. Hij disst, is commercieel en is gansta tegelijk. ZIjn tracks liggen soms zo ver uit elkaar dat ik af en toe niet kan geloven dat hij het iedere keer is, respect en verwacht nog wel veel van deze man, althans als hij niet te commercieel gaat, Hij is de laatste die mij heb kunnen pleasen met een goede track op TMF, en dat was One Blood.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Ja, zoals 50 Cent en Snoop Dogg .

Niks over Snoop, hij is wel chill. EN dat beetje commercie wat ie doet, tsja daar kan ik mee leven er zijn wel ergere.

50 heeft zijn beste tijd gehad, dnek dat het vanaf nu en 2 jaar verder van mega miljonenen imperium naar failisement gaat...

raffael77
Misty44 je moet ze niet goed praten want slap blijven ze nu altijd. Eens overgestapt is altijd daar blijven. Maar ik denk dat jij nog steeds niet weet wat ik bedoel.

dutchboi schreef:

ho eens even, ook GOEDE dirty south rap zie je NIET op tv. ik heb Gangsta Nip of Tommy Wright III nog nooit gezien daar. Mr.Sche is crunk, nooit gezien op tv. Dus iedereen krijgt een verkeerd beeld van hiphop, zelfs een verkeerd beeld van de Dirty South. Jammer.

Social_Mask schreef:
Geweldige ''Interview'' is dat. Maar Tupac meende, dat mensen Gangsta rap erg negatief schetsten, en hij dat soort muziek niet maakt. Maar jah Tupac sprak zichzelf wel eens vaker tegen.

Gangsta rap is Tupac zeer zeker, maar daarvoor dat je N.W.A, Ice-T en je hebt ook nog Snoop Doggy Dogg, Dre dat soort rappers. Waar het vandaan kwam? Van Ice-T. Het eerste Gangsta rap was van Ice-T, en als ik het goed heb 6 In The Morning.

tja. Was Schoolly D. niet nog eerder met gangsta rap. Saturday Night?
Rhyme Pays van Ice T. was in elk geval een goed album. Power was nog beter trouwens. Met Donald D. Iemand ooit gehoord van donald D. met het album Notorious?

Hypno
Als je echte gangsterrap wil horen moet je C Bo Tales From The Crypt gaan luisteren.

CaliLove
Check Bloods N Crips Bangin' On Wax volume 1 en volume 2 voor echte gangstarap...

raffael77
didacticus schreef:
(quote)

tja. Was Schoolly D. niet nog eerder met gangsta rap. Saturday Night?
Rhyme Pays van Ice T. was in elk geval een goed album. Power was nog beter trouwens. Met Donald D. Iemand ooit gehoord van donald D. met het album Notorious?

Ik wel. Notorious en Let the horns blow.

Schoolly D idd de eerste met gangsta rap

raffael77
CaliLove schreef:
Check Bloods N Crips Bangin' On Wax volume 1 en volume 2 voor echte gangstarap...

Idd relax en bijna niet te geloven dat ze samen werken.

CMW, Juvenile Committee, Blac Monks luister daar ook eens naar vooral Black Monks is een echte aanrader.

raffael77 schreef:
...Blac Monks luister daar ook eens naar vooral Black Monks is een echte aanrader.

Pas nog toegevoegd

Harco
Hypno schreef:
Als je echte gangsterrap wil horen moet je C Bo Tales From The Crypt gaan luisteren.

Luister ook eens naar The Jacka - The Jack Artist. Ook afkomstig uit Mob Figaz, maar wel heel anders.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:16 uur

geplaatst: vandaag om 18:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.