MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Gangsta rap

zoeken in:
ik durf eigenlijk niet het verschil te noemen, maar bij hardcorerap denk ik meer aan WUtang, Onyx, Boom-bap gedoe enzo. en bij Gangsta rap denk ik meer aan Dre, Dogg pound, mobb deep etc.

biggie zie ik eigenlijk niet als gangsta rapper(sommige nummers wel).voor mij is hij gewoon iemand die chill aan de mic zijn skills wilt tonen

Ja in mijn tijd (hahaha) had je een verschil in hardcore en rustige hiphop, net zoals later met house. Veel nummers van PE, Big Daddy Kane, Kool G rap, maar ook de nederlands gasten van 24K en Dopeposse enzo dat zag ik echt als hardcore rap, snel en agressief, net zoals hardcore house later.

En wat Neger over Biggie zegt, dat vind ik ook.
Dat maakt meteen het topic weer actueel, wat is nu gangstarap?

raffael77
Gangsta Rap is voor mij rappers zoals:

DJ Quick, Penthouse Players Clik, Boo-Ya T.R.I.B.E(Alleen hun eerste 3 albums), maar ook N.W.A. en natuurlijk Schoolly D.

Gangsta Rap wordt vaak toegekend aan G-Funk mensen maar het blijkt niet altijd waar te zijn.

Gangsta Rap is voor mij zijn rappers die het voornamelijk over het straat leven hebben in slechte zin. Dat ze players, Dealers en dat soort dingen waren.

2pac is ook een apart verhaal, geen album is het zelfde hij mengt z'n raps met verschillende stijlen kijk maar op de thuglife album en strictly 4...

Ice-T, Boogie Down Productions, N.W.A, Schoolly D, Compton's Most Wanted, Kool G Rap, dat zijn schoolvoorbeelden van gangstarap. Is niet zo'n ingewikkeld genre, hoor .

Harco
MJ_DA_MAN schreef:
Ice-T, Boogie Down Productions, N.W.A, Schoolly D, Compton's Most Wanted, Kool G Rap, dat zijn schoolvoorbeelden van gangstarap. Is niet zo'n ingewikkeld genre, hoor .

Kool G Rap toch niet in mijn optiek. Zeker niet in zijn periode met Polo.

raffael77 schreef:
Gangsta Rap is voor mij zijn rappers die het voornamelijk over het straat leven hebben in slechte zin. Dat ze players, Dealers en dat soort dingen waren.

Hier sluit ik mij bij aan en daar vind ik G Rap dan niet onder vallen.

In ieder geval behoord het album 4,5,6 tot maffioso rap.

Harco schreef:
(quote)

Kool G Rap toch niet in mijn optiek. Zeker niet in zijn periode met Polo.
Maar wel na die periode. Hij is een van de grootmeesters van Mafioso rap, een genre dat je toch wel kan plaatsten onder gangstarap.

Harco
Maffiosorap was toch heel vaak storytelling waarin de rappers droomden dat ze een rijke maffioso waren die het er maar van kon nemen. Een rijk leven en dat soort dingen. Het ging niet over de straat zoals de typische gangsterrappers dat deden.

Vat wat ik zeg trouwens niet op alsof ik feiten verkondig, hoor. Dat is gewoon puur mijn visie erop.

raffael77
Maar je hebt wel gelijk. Dat is precies zoals het is.

Storytelling is anders dan gangstarappin lol.

Maar nu zie je dat veel het verschil en onderscheid niet kunnen maken wat gangsta rap is en wat niet.

MJ_DA_MAN schreef:

Vriend, niet ingewikkeld....?
De stijl van de artiesten die je noemt liggen hemelsbreed zo ver uit elkaar, dat het bijzonder is dat ze de zelfde taal spreken

raffael77 schreef:

Dat is denk ik ook de meest treffende beschrijving!

Als je wil lachen moet je eens kijken wat de sneaky-peedia
voor voorbeelden geeft voor gangstarap artiesten.....

Wat een onzin staat er in die wiki zeg!

Ik zal er nog wel wat aan toevoegen binnenkort:

Een van de eerste rappers die Gangsta-rapper werd genoemd was, de niet bij iedereen bekende, Schoolly D uit Philadelphia (Eastcoast). In een periode waarin er nauwelijks over geweld en wapens werd gesproken (midden jaren tachtig) was hij een van de eersten die over zijn wapen en zijn gang sprak. Met het nummer PSK maakte hij zijn debuut in 1985. PSK was de bende waar hij ooit deel van uit maakte(Parkside Killers).
Ice T was de eerste Gangsta-rapper aan de Westkust die zichzelf ook O.G. (Original Gangster)noemde. Ook hij kende een gang-verleden. Dit kwam veelal in zijn nummers naar voren. Hij, naast NWA, maakte het genre in de Westcoast groot.

soundpacca schreef:
(quote)

Vriend, niet ingewikkeld....?
De stijl van de artiesten die je noemt liggen hemelsbreed zo ver uit elkaar, dat het bijzonder is dat ze de zelfde taal spreken
Maar het is nog wel allemaal gangstarap, en is inderdaad niet een ingewikkeld maar wel breed genre in hiphop. En de beschrijving van raffael is natuurlijk de juiste maar kijkend naar een deel van het woord is het ook niet meer dan logisch; gangsta's zijn nou eenmaal nooit lievertjes .

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
En de beschrijving van raffael is natuurlijk de juiste .

Ja die heeft altijd gelijk dat weet je

raffael77
Ik heb het over echte og's en niet van die studio wappies die alleen maar praten. De meeste rappers zijn niet eens gangster geweest.
Maar komen met fantasie rijmpjes en denken dan dat ze het zijn.

Die NL wiki moeten ze schrappen. Zeker als het hiphop verwante dingen gaan.

Harco
NL Wikipedia is sowieso bullshit als het om muziek gaat.

raffael77
Leuk gezegt beide heren maar jullie kunnen het verschil niet eens opnoemen tussen gangsta & storytellin omdat jullie beide niet eens weten wat elk kern woord inhoud.

De 1 weet niet eens wie er mee begon.

De ander noemt groepen op zoals BDP, Kool G Rap die er niets mee te maken hebben lol.

En deze heren twijfelen aan mijn kennis van hiphop hehehehe.

Harco

raffael77 schreef:
De ander noemt groepen op zoals BDP, Kool G Rap die er niets mee te maken hebben lol..

Ik heb altijd gedacht dat het er wel bij hoorde, maar deze artiesten stoppen het in een andere jasje. Ookal als niet bedoelt raffeal tegenover jouw maar in 't algemeen een nummer geen phunk sampeltje bevat of te ookwel een daz dillinger of dr dre sound heeft zegt het niet dat 't geen gangsta rap is. als je zegt dat dat wel zo is dan is "Nas is coming bijv. ook een gangsta track.
In mijn ogen is maffioso rap een rijkere vorm van gangsta rap daarmee bedoel ik dat de personages uitgebeeld in 't nummer, rijker is dan gewoonweg een crip in een nummer genaamd "I'm so high".
Ik vind "Criminal minded eigenlijk gewoon een gangsta rap album in een ander jasje.

Maffioso rappers komen meestal uit de Eastcoast.

Nogmaals ik heb je wel gequote maar dit is niet tegen je bedoeld

BDP en Kool G Rap hebben niks te maken met gangstarap? Dan lees de lyrics van KRS-One op Criminal Minded maar eens terug en beluister Kool G Rap's 4,5,6. Het is inderdaad een iets andere soort gangstarap, maar dan nog behoort het wel onder dat subgenre.

Big_Z_Jay_L
BDP is geen gangsta rap, gangsta rap werd door de media gegeven en dat allemaal nadat NWA Straight Outta Compton uitbracht

In mijn ogen is Gangsta rap echt gewoon een westcoast ding oftewel een kleur ding, en dan heb ik het niet over je huidskleur maar van je bandana, oftewel gangbangin.
Want daar staat LA bekend om als het gaat om de Hiphopwereld toen NWA net voor het eerst kwam.

OB4CB en Reasonable Doubt is een goed voorbeeld van Maffia rap maar dat beschouw ik meer als criminal minded-rap gezien BDP geschiednis schreef met dat album

Wat voor hiphop wil je BDP dan in hemelsnaam noemen? Het debuut heet nota bene ''Criminal Minded'' met kogels en geweren op de voorkant en er komen dit soort lyrics voorbij:

Me knew a crack dealer by the name of peter
Had to buck him down with my 9 millimeter
He said I had his girl, I said now what are you? stupid?
But he tried to play me out and krs-one knew it
He reached for his pistol but it was just a waste
Cos my 9 millimeter was up against his face
He pulled his pistol anyway and I filled him full of lead
But just before he fell to the ground this is what I said

Moet overigens wel zeggen dat niet alles ''gangsta'' aan het album is. Het is natuurlijk ook politieke hiphop.

raffael77 schreef:

En deze heren twijfelen aan mijn kennis van hiphop hehehehe.

....kennis van internet zal je bedoelen, alles is daar te vinden. Trouwens ook een cursus spelling is vermoedelijk te vinden op het internet heheheheh

Gangstarap, met een A dus, is absoluut een westcoast ding.

Die eerste plaat van BDP is weer gebaseerd op Schooly D en is inderdaad ook criminele rap voor een deel. Vaak was dat storytelling over het criminele leven. Daarna bijvoorbeeld weer blackmoon, daarna weer Wu, Biggie, MobbDeep, maar dat is allemaal eastcoast en dat zijn geen gangleden. De dirty South is dan ook altijd wel op de gangstertour bezig geweest, daar waren de Getoboys er al heel lang mee bezig, ook met storytelling over criminele activiteiten, tot in het absurde in hun geval. Hun sound was weer heel anders, als bovenstaande.

In ieder geval ben ik het met BigZjayL eens, het geen waar men, inclusief ik, over het algemeen het eerste aan denkt bij ganstarap is toch dat westcoast ding, bandanas, ruithemden enzovoort. Als je rapt over criminele activiteiten is het nog geen gangstarap, dat is toch meer rap door gangleden.

Er is geen officieel instituut dat namen van hiphopgenres bepaalt en dat ook bewaakt, dus hier is eigenlijk nooit uit te komen.A ls je zelf maar weet wat je ermee bedoelt, toch..... Laat niemand je vertellen dat zijn mening de waarheid is, of je moet het er op basis van duidelijke argumenten mee eens zijn.

raffael77
Maak je weer een fout kerel. Getto Boys zijn geen dirty south.
Kwamen wel uit het zuiden maar vallen toch wel onder de betere Southern Hiphop. Dat is heel wat anders.

Zeg je dat ik wat fout schrijf maar eigenlijk is het niet fout omdat Gangsta is afgeleid van gangster.

Ik heb geen kennis van internet alleen is er wel veel te vinden, maar dat is meer ter bevestiging dat het zo is en niet anders.

BDP Was geen GAnGSTA RAP, Wel was Just Ice een crimineel wat hij niet onder stoelen of banken schoof. Toen hij Nederland was had hij ook wat geflikt kan ik me nog vaag herinneren. Hij noemde zichzelf de Hiphop gangster!

Kos
BDP is inderdaad echt geen gangstarap. Kool G Rap daarentegen ging al wel meer die kant op, vooral solo.

Ik heb altijd gehoord dat gangstarap door of Ice-T of Schoolly-D is uitgevonden. Ik ga voor Schoolly-D. Gangstarap is gewoon rap met teksten puur over het straatleven, geweld, bichez and geld. NWA, Ice-T, Geto Boys, Dr.Dre. Zelfs Grandmaster Flash werd als gangstarap gezien.2 Pac had meerdere kanten, hij was some gangsta als het hem uitkwam, soms gevoelige poët en soms met de maatschappij betrokken verslagever.

Grandmaster Flash is een Dj, je bedoeld Melle Mel? Zij stonden niet echt bekend als Ganster hoor! Zij waren degenen die juist met maatschappij kritiek kwamen en geen geweld en crimineel gedrag verheerlijkten. Dat is namelijk een vand e kenmerken van Ganstarap. Het verheerlijken van geweld en opscheppen over criminele activiteiten en het bonen van bitches. Daar had Flas niets mee te maken. De eerste die daar mee begon, overigens op een hilarische manier, was Schoolly D inderdaad. Luister eens naar Signifying Rapper van zijn album Smoke some kill uit 1988, hilarisch gewoon. In die tijd ongekend grof. http://www.youtube.com/watch?v=V-PxCWwu5kQ
Hij had nog problemen met Led Zeppelin om dit nummer omdat hij de sample van hun nummer "Kashmir" had gebruikt. de track kwam trouwens ook in de film "Bad Lieutenant"met Harvey Keitel uit 1992 voor. Het hypocriete van die Jimmy Page is dat toen P Diddy met zijn Schijt godzilla track kwam hij gelijk zijn medewerking toezegde, omdat hij toen besefte dat Hiphop groter was dan hij had verwacht. Vuile Hypocriet!

Lol ja kinda wack.. Maar Schoolly D sampled ook van die gasten en dan rapt ie dat Rock kut is enzovoort.
Is ook een beetje hypocriet toch? (wel minder dan wat jij zegt.. dat dan weer wel)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.