MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Films/Documentaires/Concerten

zoeken in:
Wat vinden jullie de echte aanraders binnen Hip Hop?
Dit zijn mij favorieten (ken er nog niet zoveel)

Films:
Boys n da Hood
How High

Documentaires:
Welcome to Deathrow

Concerten:
The up in Smoke Tour
Disciples of the 36 Chambers: Chapter 2

Biggie & Tupac vond ik wel een (redelijk) toffe documentaire. Films Boys-N-Da-Hood en Menacy 2 Society, al vind ik die niet zo goed als men ze vindt.

Clockers is ook wel mooi

Film: Wildstyle

Documentaires: Deep Crates & Deep Crates 2

Artifact
thomzi50 schreef:
Films Boys-N-Da-Hood en Menacy 2 Society, al vind ik die niet zo goed als men ze vindt.

Precies, gewoon aardige films. Vanuit hiphop perspectief een stuk interessanter dan beide films eigenlijk zijn. En verder raad ik de documentaires Scratch en Just for Kicks aan. De de titel van dat eerste verraad het eigenlijk al; het gaat over scatchen ook wel turntablism genoemd, de techniek erachter en de historische waarde. Ik citeer een stukje van kos:

''Maar wat de docu wil vertellen en de bekende namen met hun moves en persoonlijke verhalen zijn erg gaaf. De geschiedenis tot de toekomst wordt belicht.

Ook erg fijn om te zien wat een enthousiaste, sympathieke en vooral gewone mensen al deze hip-hop figuren zijn, zonder alle allures, glamour, crimineel geouwehoer e.d.
Je zou het bijna gaan vergeten door al die irritante, talentloze idioten die de naam van hip-hop dagelijks bevuilen in de hitparades en media.''

Just for Kicks gaat (de titel voorspeld het eigenlijk al) over kicks ofterwijl; de wereld van sneakers. Hoewel het niet meteen over hiphop gaat, of lijkt te gaan, speelt het genre toch wel een belangrijke rol in de evolutie van de sneakermarkt:

Sinds het moment dat New Yorkse B-Boys ze in de jaren '70 tot mode verhieven zijn sportschoenen veranderd van een hulpmiddel voor hardlopers naar de hoeksteen van de wereldwijde straatcultuur. Just For Kicks analyseert dit fenomeen via interviews met grondleggers en sneakerverzamelaars, en laat de rol van hip-hop in deze miljardenmarkt zien.

Beide overigens (nog steeds) niet gezien

Films:
Beat Street
Krush Groove
Brown Sugar
Hustle & Flow
8 Mile

Documentaires:
The Show

Block Party is ook wel aardig.

Beef, Beef 2 en Beef 3.

Artifact schreef:
(quote)

Precies, gewoon aardige films. Vanuit hiphop perspectief een stuk interessanter dan beide films eigenlijk zijn.

Hélemaal mee eens (wat betreft Menace 2 Society, andere ken ik niet). Echt een film die eens wat beeld geeft bij hetgeen zo veel hiphopalbums vertellen, wat op zich wel eens leuk is, maar die inhoudelijk eigenlijk bar weinig te melden heeft.

Social_Mask
Juice...
Niet echt Hip-Hop, maar het ademt wel de sfeer uit. En bovendien een erg goede film, met een fijne soundtrack.

raffael77
Films:

Wildstyle
Beatstreet
Graffiti Rock
Krush Groove

Docu's

Style Wars - New York's Kings Of Graffiti
Fresh - The Freshest Kids A History Of The B-Boy
Scratch
Scratch Semester 01

CaliLove
Films:
8 Mile, tracks zoals Last Dayz van Onyx, Time's Up van O.C. , Gang Stories van South Central Cartel, Who Shot Ya van Biggie, Next Leven van Showbizz feat AG heb ik door deze film leren kennen, verder heeft deze film ook een geweldige sfeer, een MC-sfeer noem ik het

Menace 2 Society
Boyz N The Hood
Get Rich Or Die Tryin'
Redemption
Boyz from the Bronx

Documentaires:
Tupac : Resurrection
Thug Angel : Life of an outlaw
Welcome to Death Row
Beef-series

Live on stage :
2pac, Snoop Doggy Dogg and Tha Doggpound live at The House of Blues and live at Club 662
Verder heb ik op internet nog zeer ille live performances van Wu-Tang Clan uit de jaren '90 gezien natuurlijk.

Maar er zijn nog een pak films en documentaires ivm met Hip-Hop die ik nog niet gezien heb en zeker nog moet bekijken.

ps: ben vanmiddag nog Eminem AKA (is biografie van Eminem) gaan huren bij de videotheek, ga hem straks is bekijken.

Social_Mask
Ik werd bang na het zien van Welcome to Death Row.... Haha

Harco
Crooklyn.
Clockers.

|Joël|
JAY-Z - FADE TO BLACK LIVE

(afbeelding)
Die heb ik op DVD, vind het echt heel mooi!
Het is zeg maar zijn legendarische Madison Square Garden concert afgewisselt met beelden in de studio en meer. Je ziet gewoon hoe hij bij Timbaland die beat van Dirt Off Your Shoulder uit komt kiezen en dan gewoon gaat freestylen, alles uit zijn hoofd doet. Je kan dan ook een verse horen die het uiteindelijke nummer niet heeft gehaalt, ook zie je hem in de studio werken aan 99 Problems, etc. Gewoon nog veel meer, erg leuk om te zien vind ik en het concert alleen al is mooi. echte aanrader

rico-bballer
Heel dope inderdaad kwam eerst vaak op film1 en 2 enzo.

Kos
raffael77 schreef:
Films:

Wildstyle
Beatstreet
Graffiti Rock
Krush Groove

Docu's

Style Wars - New York's Kings Of Graffiti
Fresh - The Freshest Kids A History Of The B-Boy
Scratch
Scratch Semester 01

.

raffael77
Thx mait

Film:

Do The Right Thing

Koppel ik niet direct aan hiphop, maar Radio Raheem is inderdaad wel erg hiphopachtig. Sterke film inderdaad.

thomzi50 schreef:
Koppel ik niet direct aan hiphop
Klopt ook, maar voor bijv. Boyz N Da Hood geldt hetzelfde.

rico-bballer
ali g in da house

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Klopt ook, maar voor bijv. Boyz N Da Hood geldt hetzelfde.

Daar speelt Ice Cube nog in.

Dutch Touch en binnenkort (7 maart) BuitenWesten

Aangezien dit wel de topic is over hip-hop gerelateerde dingen behalve de muziek zelf, heb ik nog wel een vraagje;

weet iemand een leuk geschreven, informatief boek over hip-hop? Engels of Nederlands maakt niet uit. Ik heb Ego Trip's Book of Rap Lists al. Heeft iemand een leuke suggestie?

Ego Trip's Book of Rap Lists is de master wat mij betreft. Gelden zo gelachen, fantastisch nutteloze lijstjes. Gewoonweg één van mijn lievelingsboeken.

Wat ik verder heb (en al deels heb bekeken/gelezen):

Brian Coleman - Check the Technique: Liner Notes for Hip-Hop Junkies:
De de oude editie, met iets andere albums die behandeld worden heet Rakim Told Me. Ontzettend fijn boek waarin van 36 klassieke hip-hopalbums worden behandeld door met de artiesten zélf te praten. Het gaat dan over de totstandkoming van het album, meestal eerst in zijn algemeenheid en daarna een track-to-track lijst. Albums: As Nasty as They Wanna Be, Check Your Head, Long Live the Kane, Goin' Off, Enta da Stage, Criminal Minded, One for All, Resurrection, Cypress Hill, Dead Serious, 3 Feet High and Rising, Reachin' (A New Refutation of Time and Space), Sex Packets, Strictly Business, Paid in Full, The Score, We Can't Be Stopped, Power, In Control Volume 1, Lyte as a Rock, The Infamous, Firing Squad, Bacdafucup, Mecca and the Soul Brother, Bizarre Ride II the Pharcyde, Holy Intellect, It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back, Whut? Thee Album, Do You Want More?!!!??!, Raising Hell, Saturday Night! The Album, The Great Adventures of Slick Rick, Life Is... Too $hort, The Low End Theory, Enter the Wu-Tang (36 Chambers) en To the East, Blackwards). Absolute aanrader.

Peter Shapiro - The Rough Guide to Hip-Hop:
In de serie van Rough Guides. Aardige encyclopedie van hip-hopartiesten, met wat aandacht voor andere elementen. Slaat de plank (volgens mij) soms een klein beetje mis (qua feiten) en is soms behoorlijk subjectief, maar de schrijver weet de feiten en zijn mening goed te scheiden. Ik vind het zelf altijd leuk om te kijken waar je het wel en waar je het totaal niet mee eens bent, dus wat mij betreft is het niet erg dat het soms subjectief is (sterker nog, ik vind het leuk, omdat het je aan het denken en heroverwegen zet en ervoor zorgt dat je met "andere oren" naar een album gaat luisteren), maar het kan mensen tegen het hoofd stoten.

Nelson George - Hip Hop America:
Nog niet veel in gelezen, maar ik ga zeker binnenkort in dit album beginnen. Geeft de geschiedenis van de hip-hop (kort, want iets meer dan 200 pagina's ) weer, vooral in de context gezet van de geschiedenis (van de Verenigde Staten) in zijn algemeenheid. Verwacht geen who-is-who in hip-hop, maar meer een culturele verdieping.

Oliver Wang e.a. - Classic Material: The HIp-Hop Album Guide:
Leuk boekje met beschouwingen van recensenten (mensen die voor bladen als Rolling Stone, The Source, XXL, Egotrip enz. hebben gewerkt of werken) over klassieke hip-hopalbums van 2 tot en met 4 pagina's lang.

Peter Shapiro - The Rough Guide to Hip-Hop heb ik helemaal aan flarden gelezen. Heb de mini-editie, en ook de dikkere editie. Ik heb ook nog onder meer 'n Allmusic-boek over hiphop, dat is minstens even goed maar een stukje minder tof omdat ik eigenlijk alles wat erin stond al kende van de site allmusic.

Verder heb ik ook een erg tof boek over de coverart van hiphop, en voor de Nederlanse hiphop is van Brooklyn naar Breukelen van Saul van Stapele een goed overzicht.

Erg bedankt de suggesties, daar kan ik iets mee! Ik zit momenteel te twijfelen tussen het boek van Peter Shapiro en het boek van Nelson George. Maar als je op Amazon even snel kijkt, zie je dat er echt heeeel veel boeken over hip-hop zijn, dus zal nog even doorkijken.

Edit:

Momenteel lijkt mij bijv. dit boek ook wel leuk.

SinX
How High xD
niet echt een Hip-hop film natuurlijk, maar meth en red zijn echt hilarisch

Gast
geplaatst: vandaag om 23:36 uur

geplaatst: vandaag om 23:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.