Genres / Hip-Hop / Producers
zoeken in:
0
geplaatst: 18 februari 2005, 19:29 uur
bij Muziek > Algemeen > Top 10 producers:
Dre
Rza
Primo
(...)
(...)
(nog meer ...)
en dan iets als:
Large Professor
Timbaland
Havoc
Organized Noise
El-P
Easy Moe Bee
oftewel: een lekker langs-elkaar-heen-praat-topic
Dre
Rza
Primo
(...)
(...)
(nog meer ...)
en dan iets als:
Large Professor
Timbaland
Havoc
Organized Noise
El-P
Easy Moe Bee
oftewel: een lekker langs-elkaar-heen-praat-topic

0
geplaatst: 19 februari 2005, 02:03 uur
Op hiphop-gebied ziet mijn lijstje er ongeveer zo uit:
Premier
RZA
Timbaland
Jay Dee
Neptunes
DJ Muggs (pre-Skull & Bones)
Ayatollah
Stoupe
Allah Mathematics
Blockhead
De laatste 3 zijn wat willekeurig maar verder klopt het aardig (al zal ik er vast nog wel wat vergeten zijn)
Premier
RZA
Timbaland
Jay Dee
Neptunes
DJ Muggs (pre-Skull & Bones)
Ayatollah
Stoupe
Allah Mathematics
Blockhead
De laatste 3 zijn wat willekeurig maar verder klopt het aardig (al zal ik er vast nog wel wat vergeten zijn)
0
geplaatst: 19 februari 2005, 12:56 uur
1. The Neptunes
2. Timbaland
3. Blockhead
4. RZA
5. Premier
6. J.J. Brown
7. El-P
8. Chief Xcel
9. Will.I.Am
10. Organized Noise
2. Timbaland
3. Blockhead
4. RZA
5. Premier
6. J.J. Brown
7. El-P
8. Chief Xcel
9. Will.I.Am
10. Organized Noise
0
Dionysos
geplaatst: 27 mei 2005, 09:03 uur
Het was even zoeken, maar dit lijkt me het meest geschikte topic om mijn vragen in te stellen.
Nu ik me sinds kort serieus ben gaan interesseren voor Hip-Hop borrelt er een aantal kwesties waar ik als newbie eigenlijk (nog) niets van weet. Wellicht dat de experts in het genre alhier mij duidelijkheid kunnen verschaffen over het volgende:
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.) lijkt 't me dat de producer aanzienlijk in de melk te brokkelen heeft. Ik zit nu met een beeld in m'n hoofd van een rapper die zijn teksten inlevert en vervolgens met z'n handen achter zijn hoofd afwacht welke beats en melodieën erbij getoverd worden. Dat kan niet helemaal kloppen, me dunkt...of toch? En zijn er ook artiesten die alles zelf verzorgen, dus én teksten én muziek? (Afgezien van de mensen die beide functies vervullen, natuurlijk.)
Voorts, is het in de Hip-Hop altijd al zo geweest dat er grote producers aan de knoppen hebben gezeten, of is er veel verschil met vroeger tijden? Het lijkt me in ieder geval dat, nu het genre zo'n grote commerciële aftrek vindt, het heden ten dage veel professioneler wordt aangepakt (?).
Boordappel, Jordy, anyone....help!
Nu ik me sinds kort serieus ben gaan interesseren voor Hip-Hop borrelt er een aantal kwesties waar ik als newbie eigenlijk (nog) niets van weet. Wellicht dat de experts in het genre alhier mij duidelijkheid kunnen verschaffen over het volgende:
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.) lijkt 't me dat de producer aanzienlijk in de melk te brokkelen heeft. Ik zit nu met een beeld in m'n hoofd van een rapper die zijn teksten inlevert en vervolgens met z'n handen achter zijn hoofd afwacht welke beats en melodieën erbij getoverd worden. Dat kan niet helemaal kloppen, me dunkt...of toch? En zijn er ook artiesten die alles zelf verzorgen, dus én teksten én muziek? (Afgezien van de mensen die beide functies vervullen, natuurlijk.)
Voorts, is het in de Hip-Hop altijd al zo geweest dat er grote producers aan de knoppen hebben gezeten, of is er veel verschil met vroeger tijden? Het lijkt me in ieder geval dat, nu het genre zo'n grote commerciële aftrek vindt, het heden ten dage veel professioneler wordt aangepakt (?).
Boordappel, Jordy, anyone....help!

0
geplaatst: 27 mei 2005, 11:05 uur
Dionysos schreef:
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.) lijkt 't me dat de producer aanzienlijk in de melk te brokkelen heeft. Ik zit nu met een beeld in m'n hoofd van een rapper die zijn teksten inlevert en vervolgens met z'n handen achter zijn hoofd afwacht welke beats en melodieën erbij getoverd worden. Dat kan niet helemaal kloppen, me dunkt...of toch?
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.) lijkt 't me dat de producer aanzienlijk in de melk te brokkelen heeft. Ik zit nu met een beeld in m'n hoofd van een rapper die zijn teksten inlevert en vervolgens met z'n handen achter zijn hoofd afwacht welke beats en melodieën erbij getoverd worden. Dat kan niet helemaal kloppen, me dunkt...of toch?
Jawel, het is nu eenmaal zo dat de producer binnen de hiphop niet alleen de geluidstechnicus is, maar tevens degene die de muziek verzorgt (slechts enkele uitzonderingen daargelaten). Hoe het artistieke proces verder verloopt (eerst muziek of eerst teksten) verschilt per artiest.
En zijn er ook artiesten die alles zelf verzorgen, dus én teksten én muziek? (Afgezien van de mensen die beide functies vervullen, natuurlijk.)
Ja, enkele voorbeelden: Q-Tip, Eminem, RZA, Organized Konfusion. Wil overigens niet zeggen dat deze mensen nooit een beroep doen op gastrappers of -producers.
Natuurlijk is het zo dat het nu professioneler wordt aangepakt, maar vanaf ongeveer midden jaren '80 bestaan er succesvolle producers uit de 'scene' zelf. Ik noem een EPMD of een Marley Marl (MC Shan, Big Daddy Kane, LL Cool J). Daarvoor werden artiesten vaak opgepakt door reeds bekende producers zoals Rick Rubin (Run DMC, Beastie Boys).
0
geplaatst: 27 mei 2005, 13:05 uur
Dionysos schreef:
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.)
Hoe liggen in de Hip-Hop de verhoudingen tussen producer en uitvoerend artiest in het creatieve proces? Met al die grote namen die hier veel genoemd worden (Neptunes, Timbaland, Dre, etc.)
Dre is een beetje een uitzondering, hij is meer een producer in de traditionele zin van het woord: hij zorgt dat het goed klinkend op de plaat komt, maar de creativiteit komt grotendeels van anderen. Verder is een hiphopproducer normaal gesproken inderdaad voor de hele muzikale aankleding van een track verantwoordelijk.
Ik zit nu met een beeld in m'n hoofd van een rapper die zijn teksten inlevert en vervolgens met z'n handen achter zijn hoofd afwacht welke beats en melodieën erbij getoverd worden.
Het gaat in slechte gevallen andersom. Een dure producer geeft een beat, een artiestje met een rijke platenmaatschappij rapt hier overheen. Maar in de normale situatie werken artiest en producer samen naar een eindresultaat toe waar beiden evenveel over te zeggen hebben. Het gebeurt bijna nooit dat de beat achteraf over de raps heen worden gelegd, alleen bij dode artiesten of remixes eigenlijk.
En zijn er ook artiesten die alles zelf verzorgen, dus én teksten én muziek? (Afgezien van de mensen die beide functies vervullen, natuurlijk.)
Een producer zal nooit teksten schrijven, tenzij hij zelf ook de uitvoerend artiest is.
Het is wel iets van de laatste (10?) jaren dat producers zo'n naam hebben, en ook losse tracks aan andere artiesten verkopen. Vroeger had je gewoon een Gangstarr album dat helemaal door Premier geproduceerd was, een NWA album dat helemaal door Dre en Yella was geproduceerd, enz.
Vind het wel jammer aangezien veel hiphopalbums tegenwoordig op elkaar lijken, omdat ze allemaal 2 Timberland tracks, een Neptunes beat, 3 Dre beats en een Primier track hebben.
0
geplaatst: 27 mei 2005, 13:08 uur
heb het hiphopgedeelte van deze discussie maar even een apart topic gegeven
0
geplaatst: 5 juni 2005, 18:21 uur
1. Timbaland
2. The Neptunes
3. Dr. Dre
4. Kanye West
5. Premier
6. DJ Quik
7. Just Blaze
8. Mannie Fresh
9. Hi-Tek
10. Madlib/RZA
2. The Neptunes
3. Dr. Dre
4. Kanye West
5. Premier
6. DJ Quik
7. Just Blaze
8. Mannie Fresh
9. Hi-Tek
10. Madlib/RZA
0
geplaatst: 13 juni 2005, 19:57 uur
el-p
madlib
spinna
pete rock
premier
hi-tek
godfather don
roots manuva
mixmaster mike
grazzhoppa
kool keith
prince paul
madlib
spinna
pete rock
premier
hi-tek
godfather don
roots manuva
mixmaster mike
grazzhoppa
kool keith
prince paul
0
geplaatst: 26 juli 2005, 20:21 uur
MF Doom
Jay Dee
Premier, ten tijde van "Moment Of Truth"
Madlib
Erick Sermon, check debuut Keith Murray en Redman
...
Jay Dee
Premier, ten tijde van "Moment Of Truth"
Madlib
Erick Sermon, check debuut Keith Murray en Redman
...
0
geplaatst: 30 juli 2005, 20:07 uur
.Marley Marl is toch echt 1 van de beste producers ooit vriend.
0
geplaatst: 12 september 2005, 18:40 uur
Waarom heeft nog niemand Dan The Automator genoemd
? Hij heeft toch minstens twee geniale albums op zijn naam staan (Dr. Octagon en Deltron 3030) en ook de twee albums van Handsome Boy Modeling School en de eerste van de Gorillaz zijn behoorlijk goed...
? Hij heeft toch minstens twee geniale albums op zijn naam staan (Dr. Octagon en Deltron 3030) en ook de twee albums van Handsome Boy Modeling School en de eerste van de Gorillaz zijn behoorlijk goed...
0
geplaatst: 24 oktober 2005, 17:45 uur
1. Dr.Dre
2. RZA
3. DJ Premier
4. DJ Shadow
5. Alchemist
6. Kanye West
7. Madlib
8. Hi-Tek
9. Mannie Fresh
10. Dan The Automator
Beetje moeilijk, want ik vind o.a. Erick Sermon, Stoupe, Daz(vroeger), Muggs, Delic, Havoc, Cut Chemist ook erg goed.
2. RZA
3. DJ Premier
4. DJ Shadow
5. Alchemist
6. Kanye West
7. Madlib
8. Hi-Tek
9. Mannie Fresh
10. Dan The Automator
Beetje moeilijk, want ik vind o.a. Erick Sermon, Stoupe, Daz(vroeger), Muggs, Delic, Havoc, Cut Chemist ook erg goed.
0
geplaatst: 16 januari 2006, 00:09 uur
1. DJ Delic (waarom slapen we in NL nog steeds op die NL Hiphop)
2. Madlib
3. Jaydee
4. RZA (in zijn goede dagen)
5. Roots Manuva
6. Dr Dre (good ol days)
7. Dj Premier (idem)
8. Neptunes (inmiddels wel een beetje gehad met ze, met name Pharrel)
9. Perquisite (producer van Pete Philly)
10. Timbaland (de helft, maar die helft is dan ook om te smullen)
2. Madlib
3. Jaydee
4. RZA (in zijn goede dagen)
5. Roots Manuva
6. Dr Dre (good ol days)
7. Dj Premier (idem)
9. Perquisite (producer van Pete Philly)
10. Timbaland (de helft, maar die helft is dan ook om te smullen)
0
geplaatst: 16 januari 2006, 01:01 uur
o zo duits schreef:
Ik ook, wel. Is nu een beetje aan het massaproduceren, op een iets te nonchalante manier.8. Neptunes (inmiddels wel een beetje gehad met ze, met name Pharrel)
Roots Manuva, daar moet ik echt eens achteraan. Zag laatst twee clips van 'm langskomen met goed geproduceerde muziek en het rappen beviel me ook erg. Ben verder totaal niet zo diep in de hiphop.
0
geplaatst: 16 januari 2006, 17:19 uur
Ultieme nr 1 dezer dagen : Stoupe
Voor de rest : Dre
Kanye West
Just Blaze
Danger Mouse
MF Doom
Voor de rest : Dre
Kanye West
Just Blaze
Danger Mouse
MF Doom
0
geplaatst: 27 januari 2006, 19:34 uur
Ik zie hier echt iedereen staan maareuh.... zijn jullie 9th Wonder niet vergeten????????
0
geplaatst: 3 maart 2006, 15:30 uur
Gyzzz schreef:
1. Dr.Dre
2. RZA
3. DJ Premier
4. DJ Shadow
5. Alchemist
6. Kanye West
7. Madlib
8. Hi-Tek
9. Mannie Fresh
10. Dan The Automator
1. Dr.Dre
2. RZA
3. DJ Premier
4. DJ Shadow
5. Alchemist
6. Kanye West
7. Madlib
8. Hi-Tek
9. Mannie Fresh
10. Dan The Automator
0
Relax
geplaatst: 4 maart 2006, 01:10 uur
1. Kanye West
2. Dr. Dre
3. The Neptunes
4. Eminem
Grote lijst...
2. Dr. Dre
3. The Neptunes
4. Eminem
Grote lijst...
0
geplaatst: 5 maart 2006, 01:13 uur
vraagje... Vinden jullie 9th Wonder hierow niks... TOTALE VERBAZING dat ik hier tot nu toe de enige ben die hem noemt!!
0
Snowman
geplaatst: 5 maart 2006, 09:26 uur
1.Rza
2.Dj Premier
3.DJ Quik
4.Dr. Dre
5.Marley Marl
6.Easy Mo bee
7.Havoc
8.Q-Tip
9.Kanye West
10.Alchemist
2.Dj Premier
3.DJ Quik
4.Dr. Dre
5.Marley Marl
6.Easy Mo bee
7.Havoc
8.Q-Tip
9.Kanye West
10.Alchemist
0
Snowman
geplaatst: 5 maart 2006, 09:32 uur
De best geproduceerde albums komen altijd van 1 of 2 producers.
Voorbeelden:
Rza -Enter the wu, Only built for Cuban Linx, Ironman,Tical
eturn to the 36 chambers.
DJ Premier-The sun rises in the east, Step in the arena,
Daily opretion.
Dr. Dre-Straigh toutta compton, 100 mles & runnin, Niggaz4life, The chronich ,2001, Doggystyle.
Voorbeelden:
Rza -Enter the wu, Only built for Cuban Linx, Ironman,Tical
eturn to the 36 chambers.
DJ Premier-The sun rises in the east, Step in the arena,
Daily opretion.
Dr. Dre-Straigh toutta compton, 100 mles & runnin, Niggaz4life, The chronich ,2001, Doggystyle.
0
geplaatst: 5 maart 2006, 11:47 uur
Vizzle schreef:
vraagje... Vinden jullie 9th Wonder hierow niks... TOTALE VERBAZING dat ik hier tot nu toe de enige ben die hem noemt!!
Hij is goed maar mag wel iets meer variatie in zijn beats stoppen.
* denotes required fields.