menu

Mijn Updates +
Genres / Hip-Hop / Producers

zoeken in:
Raffael1977
Elohim schreef:
(quote)

Veelzijdigheid is heel makkelijk te passen met inconsistentie hoor. =]

Veelzijdig zijn betekend niet dat zijn muziek tegenstrijdig is.

Raffael1977
Tot slot.

Dilla en Madlib hebben veel meer gemeen dan dat jij denkt Glaciers. Wat blijkt nu volgens deze docu dat Dilla dus wel loops gebruikte en samen met Madlib beyond the universe was.

Madlib had wel degelijk invloed en met name dat hij de weg naar rauwe sound terug vond. Dilla wordt dus wel bestempeld met Neo-Soul achtige producties maar van een uitmuntend level dat je niet kan typeren met Neo-soul vanwege het rauwe en technisch gezien foute sound.

Het leuke van alles is dat ook hier bewezen wordt dat Dilla net als Madlib maar eigenlijk wel meer producers alles gebruiken om een dope sound te krijgen. Volgens deze docu gebruikte Dilla zelfs techno samples. (cool omdat ik weet dat je alles kan veranderen)
Hij gebruikte heel vaak geen rare samples zoals Madlib maar gewoon beegees of andere pop song maar knipte het zo kapot dat je het niet meer kon herkennen.

Iedereen noemt hem nog steeds Detroit maar daar had hij zo genoeg van dat hij zich heeft laten overhalen.

Als laatste wat ik wil aanhalen is het gerucht van de zogenaamde beat tapes. In deze docu alleen al maar is al vaker genoemd dat veel van die beats niet van zijn hand zijn/komen omdat hij terminaal lag in het ziekenhuis. Wel zei de man dat hij het niet kon voorstellen omdat hij daar een laptop had om alles te bewerken maar gezien de sound die totaal anders is dan hij op dat moment maakte de man in kwestie zijn grote twijfels had.

Wat ik wel een dope ding om te zien vond is dat voor de eerste keer een van de meest invloedrijke hiphop groepen waardering kregen genaamd Freestyle Fellowship. Ze waren hun tijd ver vooruit en ben het daar volledig mee eens.

Raffael1977 schreef:
Tot slot.

Dilla en Madlib hebben veel meer gemeen dan dat jij denkt Glaciers. Wat blijkt nu volgens deze docu dat Dilla dus wel loops gebruikte en samen met Madlib beyond the universe was.

Madlib had wel degelijk invloed en met name dat hij de weg naar rauwe sound terug vond. Dilla wordt dus wel bestempeld met Neo-Soul achtige producties maar van een uitmuntend level dat je niet kan typeren met Neo-soul vanwege het rauwe en technisch gezien foute sound.

Het leuke van alles is dat ook hier bewezen wordt dat Dilla net als Madlib maar eigenlijk wel meer producers alles gebruiken om een dope sound te krijgen. Volgens deze docu gebruikte Dilla zelfs techno samples. (cool omdat ik weet dat je alles kan veranderen)
Hij gebruikte heel vaak geen rare samples zoals Madlib maar gewoon beegees of andere pop song maar knipte het zo kapot dat je het niet meer kon herkennen.

Iedereen noemt hem nog steeds Detroit maar daar had hij zo genoeg van dat hij zich heeft laten overhalen.

Als laatste wat ik wil aanhalen is het gerucht van de zogenaamde beat tapes. In deze docu alleen al maar is al vaker genoemd dat veel van die beats niet van zijn hand zijn/komen omdat hij terminaal lag in het ziekenhuis. Wel zei de man dat hij het niet kon voorstellen omdat hij daar een laptop had om alles te bewerken maar gezien de sound die totaal anders is dan hij op dat moment maakte de man in kwestie zijn grote twijfels had.

Wat ik wel een dope ding om te zien vond is dat voor de eerste keer een van de meest invloedrijke hiphop groepen waardering kregen genaamd Freestyle Fellowship. Ze waren hun tijd ver vooruit en ben het daar volledig mee eens.

Dilla gebruikte ook loops; hij zegt in Intro (Alt) van Ruff Draft: Straight loops f*ck it. Ruff Draft & Donuts zijn bijna allemaal loops behalve het geniaal geflipte Waves geloof ik. Ze beïnvloeden elkaar ook, luister naar de tapes en je zult het horen. MPC 3000 (tape) en Donuts zijn meer Madlib stijl beats als je het vergelijkt met de laatste Beat Kondukta 5-6 die weer meer op Dilla's stijl lijkt van samplen. Misschien ook wel logisch aangezien 5 en 6 samengevoegd werden als tribute.

Detroit liet hij achter zich, omdat hij het veel te koud vond en hij kon rustig en chill beats maken in LA. Donuts is ook grotendeels gemaakt met een SP die hij van ST kreeg en waarmee Madlib ook nog beats maakte.

Geen een van de tapes komen ook uit de periode van de ziekenhuis (zie de vette interview 2003 met Y'skid). Ik en volgens mij Improvision en Nega luisteren die Dilla tapes en op gegeven moment is je oor ook getraind. Ik hoor ook wel snel wanneer iets niet Dilla is, maar ik weet niet welke tapes jij bedoelt. Enkel de namen die mensen geven op het internet zijn fout. Er zijn zelfs nog veel meer tapes, maar die zijn dan weer echt 'rare' en dan doen mensen aan traden en gooien ze het niet online.

Madlib heeft ook tapes, maar die zijn wat moeilijker te vinden, want Dilla die gaf teveel van zijn cassettes en tapes weg. Ook dit zegt hij in diezelfde interview uit 2003 met Y'skid. Een voorbeeld van een beattape die ik al jaren heb is 62 Beats 2005 van Madlib. Serieus over de jaren zijn al zoveel beats gebruikt van deze beattape. Een voorbeeld was Mystical Magical op MED's album Classic. Die beat stond ook op 62 Beats uit 2005 en die had ik ook al jaren voordat die album uitkwam. Is dat dan ook geen Madlib beat?

Raffael1977
In deze interview is duidelijk te zien dat Dilla vaak niets meer deed wat hij liet liggen en laten dat nou juist demo's zijn en andere tapes die hij weg gaf. Ik blijf erbij zolang die tapes niet officieel uitgebracht worden blijft het een raadsel. Je kan ook niet ontkennen dat de mensen in deze docu zouden liegen als ze zeggen dat ze vraagtekens zetten bij beats die online te vinden zijn niet daadwerkelijk zijn sound hebben.

Het is net als bij Nujabes laatste album dat ook niet van zijn hand afkomt maar afgemaakt is door anderen.

Over beats die niet echt van hem komen is dat als nergens is na te gaan of het wel van hem is. Demo's zijn demo's. Merk je heel goed aan latere werk wat is uitgebracht van Big L. Lelijke matige kwaliteit tracks met als oogpunt er snel nog wat aan te verdienen want die hard fans kopen ze toch wel.

Ik zeg niet dat het helemaal geen tapes van hem zijn maar je kan er ook niet klakkeloos van uit gaan dat het wel tapes zijn van hem omdat iemand op een blog zegt dat het Dilla tapes of Madlib tapes zijn.

Daarom ben ik er ook voor dat alle muziek officieel uitgebracht moet worden door het label waar iemand bij zat. In dit geval Stones Throw.

Raffael1977 schreef:
In deze interview is duidelijk te zien dat Dilla vaak niets meer deed wat hij liet liggen en laten dat nou juist demo's zijn en andere tapes die hij weg gaf. Ik blijf erbij zolang die tapes niet officieel uitgebracht worden blijft het een raadsel. Je kan ook niet ontkennen dat de mensen in deze docu zouden liegen als ze zeggen dat ze vraagtekens zetten bij beats die online te vinden zijn niet daadwerkelijk zijn sound hebben.

Het is net als bij Nujabes laatste album dat ook niet van zijn hand afkomt maar afgemaakt is door anderen.

Over beats die niet echt van hem komen is dat als nergens is na te gaan of het wel van hem is. Demo's zijn demo's. Merk je heel goed aan latere werk wat is uitgebracht van Big L. Lelijke matige kwaliteit tracks met als oogpunt er snel nog wat aan te verdienen want die hard fans kopen ze toch wel.

Ik zeg niet dat het helemaal geen tapes van hem zijn maar je kan er ook niet klakkeloos van uit gaan dat het wel tapes zijn van hem omdat iemand op een blog zegt dat het Dilla tapes of Madlib tapes zijn.

Daarom ben ik er ook voor dat alle muziek officieel uitgebracht moet worden door het label waar iemand bij zat. In dit geval Stones Throw.

Pay Jay is ook nooit als een officieel album uitgebracht onder MCA, maar volgens jouw logica is dat ook niet gemaakt door Dilla, omdat het niet is uitgebracht. Zelfs terwijl hij erop rapt en ook met andere producers daarop samenwerkt. Iedere artiest heeft gewoon unreleased material. De nummers op de Beat Tapes zouden ook gewoon uitkomen, maar vast niet allemaal. Heel veel van de tapes is ook al uitgekomen, maar dan moet je wel moeite doen om erachter te komen. Een naam bijvoorbeeld van een nep Dilla album is Hiccuped Classixxx. De beats daarop zijn wel allemaal van hem, maar de namen die mensen eraan geven zijn dus nep.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=-B0Oens2HUo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Dat is ook geen J Dilla beat en Dilla die daarop rapt, want het is niet uitgebracht?

Die laatste Nujabes album vind ik ook niet heel erg goed, maar het is nog wel goede werk. Het komt zeker niet in de buurt van zijn werk toen die nog leefde, maar dat heb je altijd met postuum albums. Misschien was het werk niet helemaal af, misschien waren een paar beats al af. Nujabes heeft tussen 2007 en zijn dood in 2010 echt niet stilgestaan, ook hij heeft zeer waarschijnlijk genoeg werk afgemaakt. Wie weet was hij bezig met een vervolg op Modal Soul of een nieuw Hydeout album? Wij kunnen het ook niet zeker weten, maar het is niet logisch om te denken dat hij niks heeft gedaan in die 3 jaar. Ik denk echter ook dat de Nujabes invloed op dat album niet heel groot is geweest. Het doet me meer denken aan Uyama's A Son Of The Sun, maar dan wat slechter.

Even iets over dat interview met Y´skid. Ik was vorige week zaterdag bij een maat thuis. En toen kwam Skenkie in de avond ook. Skenkie en Yskid zijn erg goede vrienden, en Skenkie was er ook bij tijdens dat interview met Dilla. Erg leuk om te horen. Het interview was ook niet gepland, Yskid zag een cameraploeg en ging gewoon op Dilla af en hield een interview. Die week daarvoor had hij Madlib geinterviewd, en je kunt het ergens op internet vinden waar alleen audio van is.

nega schreef:
Even iets over dat interview met Y´skid. Ik was vorige week zaterdag bij een maat thuis. En toen kwam Skenkie in de avond ook. Skenkie en Yskid zijn erg goede vrienden, en Skenkie was er ook bij tijdens dat interview met Dilla. Erg leuk om te horen. Het interview was ook niet gepland, Yskid zag een cameraploeg en ging gewoon op Dilla af en hield een interview. Die week daarvoor had hij Madlib geinterviewd, en je kunt het ergens op internet vinden waar alleen audio van is.

Volgens mij heb ik die audio-interview ook gehoord, tevens is er ook nog een audio-interview van die Y'skid interview met J Dilla en die is ook nog eens langer. Op Google kan je die ook vinden. Ik denk dat ik dat wel zijn vetste interview vind en inderdaad leuk om te horen. Ik vind Y'skid alleen niet zo heel goed produceren, maar zijn interviews zijn goed. Ik kwam pas vorig jaar erachter dat het Y'skid was terwijl ik al veel langer dat filmpje kende wel grappig.

https://www.youtube.com/watch?v=7hLEW2Eqkwo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Wat een zieke beat he!

Raffael1977
Lekker een clipped beat ja, is het leuk nee helemaal niet. Kanye Sucks big time!

Beter dan de meeste troep die hij vandaag uitbrengt, maar nog altijd niet goed. Hij was ooit wel een goede producer en had veel potentie, maar hij ging steeds meer de commerciële kant op en sinds Be heb ik hem niets interessants meer zien doen. Zijn drums waren wel bijna altijd cheap.

Jammer dat hij zoiets nooit meer gaat doen:

https://www.youtube.com/watch?v=6Ogz3xyQesE

Iemand die mij nog wat vette producers van tegenwoordig kan aanraden? Ik hoor de laatste tijd niet veel goeds meer

Ik kan zelf erg genieten van de producties op de nieuwe Ali Dahesh: Persian Symphony | Ali Dahesh - alidahesh.bandcamp.com Onze voorkeuren zijn erg anders, maar dit is voor jou wel het checken waard denk ik. De drums klinken wel iets wat jij zou kunnen waarderen. Let op: zou kunnen. =]

Naar wat voor dingen zoek je?

EDIT: en toen plots een lijst

https://www.youtube.com/watch?v=XtGwwVe3HEY

https://www.youtube.com/watch?v=8xwWeCCTLpw

https://www.youtube.com/watch?v=vPxOctBnt04

https://www.youtube.com/watch?v=g2H4gNZMoUo

https://www.youtube.com/watch?v=L-bviN1lLMM

https://www.youtube.com/watch?v=Ul3ddhGRXRY

https://www.youtube.com/watch?v=vBgnB-n-msY

https://www.youtube.com/watch?v=-zfJmNkO5Ig

https://www.youtube.com/watch?v=VAhFLCTJc2U

https://www.youtube.com/watch?v=QExwHLwPy50

https://www.youtube.com/watch?v=Hs6CDX-DSNw

Zelf vind ik deze Daedelus release ook erg fijn (luister ik nu op vinyl)

Elohim schreef:
Ik kan zelf erg genieten van de producties op de nieuwe Ali Dahesh: Persian Symphony | Ali Dahesh - alidahesh.bandcamp.com Onze voorkeuren zijn erg anders, maar dit is voor jou wel het checken waard denk ik. De drums klinken wel iets wat jij zou kunnen waarderen. Let op: zou kunnen. =]

Aangezien ik zelf Iraans ben en ook tijdens mijn jeugd veel heb meegekregen van de soundtracks en muziek van series op TV zou dit inderdaad wat voor mij kunnen zijn, thanks.

Improvision schreef:
Naar wat voor dingen zoek je?

EDIT: en toen plots een lijst

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

(embed)

Ik ben bekend met mndsgn, Ta-Ku, 14KT. Dit nummer van Ta-Ku kende ik niet, misschien heb ik hem ooit een keer geluisterd. Niet echt mijn smaak, hou wel van elektronische invloeden maar hier ligt de balans voor mij wat scheef. Carpe Diem van Elaquent is dope, lekker iets anders. Mr. Dibiase kende ik ook nog niet, maar die eerste track is echt niets voor mij. Zit totaal geen directie in de bassline en ik vind de drums heel erg amateuristisch. De tweede is dan wel weer wat beter, met duidelijke jaren 80 en begin 90 invloeden maar opnieuw vind ik de bass minder. Freddie Joachim en vooral Afta-1 Wat meer van hun discog checken. Bedankt impro.

Glaciers of Ice schreef:
(quote)

Aangezien ik zelf Iraans ben en ook tijdens mijn jeugd veel heb meegekregen van de soundtracks en muziek van series op TV zou dit inderdaad wat voor mij kunnen zijn, thanks.
Dat is echt compleet toeval... Een leuk toeval, daar niet van. =]

Iemand die Houseshoes zijn debuutalbum (Let It Go) heeft gecheckt? Is nu alweer een jaar uit. Staan wel wat vette beats op.

Ah, nog steeds niet gecheckt, dacht er onlangs nog aan, eens achteraan gaan. Was wel al onder de indruk van zijn flip van Curtis Mayfield's The Makings of You op die split EP met Flying Lotus.

Castles & Enterprise Reprise vind ik op dit moment leuke beats om naar te luisteren. Vooral Castles.

Hij heeft hem nu ook gratis aangeboden. Ik heb zelf de instrumentals erbij, vind ik wat fijner om te luisteren.
Link

https://www.youtube.com/watch?v=R39qCOx9dfQ

Tsja, geen idee waar dit nu te posten, maar hier is misschien wel goed.
In een interview zegt Madlib geen problemen te hebben met het gebruiken van een Youtube rip, als hij denkt de plaat niet echt te kunnen vinden. Hier staat het, net iets boven de video van Whenimondamic.
Had ik zelf eigenlijk nooit verwacht... Ik had hem iets puristischer ingeschat.

Leuk om te lezen inderdaad. Maar maakt toch niet uit waar je je samples vandaan haalt ? Geen fuck om geven waar je het vandaan haalt vind ik juist "puur".

Heb je ook een punt ja.

bennerd (moderator)
Toch snap ik best wat je bedoelt, Elohim. Had stiekem oook wel verwacht dat hij drie versies op vinyl zou binnenhalen om dan te luisteren welke vinylkleur het best klinkt voor de sample. Maar langs de andere kant lijkt het ook weer typisch voor zijn muziek om een youtube-rip te gebruiken.

Klopt, klopt, beide versies zou je je eigenlijk wel kunnen indenken.

Ik weet wat je bedoelt. Had dat ook niet heel snel achter Madlib gezocht, maar hij gebruikt soms ook Shazam als die waarschijnlijk te stoned is om te herinneren welke samples die gebruikt. Ik weet wel dat ik een keer een interview heb gelezen die ik nu niet zo snel kan vinden waarin Madlib enorm veel kritiek levert op hoe internet artiesten vernietigt en dat hij alles van vinyl, cassette en soms zelfs CD haalt. Uiteindelijk zoals nega zegt maakt het ook niet uit. Goede muziek is goede muziek

bennerd (moderator)
En ondanks dat hij heel vaak de mist in gaat met zijn experimenten, vind ik het een van de beste producers ooit. Alleen lijk ik hem beter te trekken met zijn instrumentaal werk dan met het werk dat gebruikt wordt door mc's. Behalve bij Madvillain dan.

Hmm, ik vind zijn werk met Freddie Gibbs misschien wel zijn beste werk tot nu toe, zo ook de beats op de Quasimoto-albums. En van Jaylib en Liberation heb ik ook erg genoten.

En deze was bijvoorbeeld ook weer erg hard:

https://www.youtube.com/watch?v=S_EbzF2M8_E

Daartegenover vind ik zijn Beat Konducta series en die Medicine Shows vaak wat langdradig.

https://www.youtube.com/watch?v=4zN7Pjwjcp0

Gast
geplaatst: vandaag om 23:26 uur

geplaatst: vandaag om 23:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.