Genres / Hip-Hop / hip-hop: toen en nu
zoeken in:
0
geplaatst: 1 oktober 2006, 20:34 uur
Hiphop is niet dood, het is alleen wat minder dan 10 jaar geleden. En hiphop terugbrengen kan niemand, die tijd kon nooit eeuwig voortduren. Alsof er opeens iemand opduikt en dat rap weer wordt zoals 10 jaar terug? Onzin natuurlijk, helaas. Beetje onzinnige vraag de titel van deze topic.
0
geplaatst: 1 oktober 2006, 20:45 uur
Underground cd's zijn prima te koop hoor. Zelfs bol.com doet hier redelijk goed in mee
0
geplaatst: 1 oktober 2006, 21:06 uur
Er zijn legio artiesten die de hiphop nog levend houden door vooral te doen wat ze zelf willen. Ik noem dan artiesten als The Roots, Blackalicious, Jurassic 5, Common enzovoort.
Daarnaast is hiphop niet dood, maar gewoon aan een andere era dan het eerste was, dat heet ontwikkeling.
Daarnaast is hiphop niet dood, maar gewoon aan een andere era dan het eerste was, dat heet ontwikkeling.
0
geplaatst: 1 oktober 2006, 21:10 uur
Inderdaad, ik denk dat hip-hop gewoon een experimentele fase doormaakt. Niet alle artiesten houden zich meer aan de hip-hop regeltjes.
0
Melle K
geplaatst: 1 oktober 2006, 21:21 uur
Natuurlijk is het niet dood, het is zo breed en levend als je het zelf maakt.
0
geplaatst: 1 oktober 2006, 23:24 uur
Het komt niet meer op het oude niveau terug, daarvoor waren te veel dingen anders toen
wel denk ik dat het in ieder geval wat beter gaat worden weer, ik heb het idee dat steeds meer mensen zich aan het ergeren zijn aan de muziek zoals die tegenwoordig gemaakt wordt
wel denk ik dat het in ieder geval wat beter gaat worden weer, ik heb het idee dat steeds meer mensen zich aan het ergeren zijn aan de muziek zoals die tegenwoordig gemaakt wordt
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 11:13 uur
Pauper schreef:
HipHop is dood, en dit heeft niks te maken met de kwaliteit van bepaalde artiesten, het heeft te maken met het publiek die de muziek beluistert. 99,9% van de mensen voelt/leeft/begrijpt HipHop niet, Pharell Williams, 50 Cent, Puff Daddy zijn geen HipHop, HipHop is een levenstijl. Dit zijn moderne Boybands, ze zijn gehyped, commercieel en vallen dus in de smaak bij die 99,9%. Er is niet genoeg publiek voor, klaar, leer het accepteren dat een groot deel van onze samenleving uit mongolen bestaat, Toppertje stond op #1 in de top 40, mag dat genoeg zeggen!
HipHop is dood, en dit heeft niks te maken met de kwaliteit van bepaalde artiesten, het heeft te maken met het publiek die de muziek beluistert. 99,9% van de mensen voelt/leeft/begrijpt HipHop niet, Pharell Williams, 50 Cent, Puff Daddy zijn geen HipHop, HipHop is een levenstijl. Dit zijn moderne Boybands, ze zijn gehyped, commercieel en vallen dus in de smaak bij die 99,9%. Er is niet genoeg publiek voor, klaar, leer het accepteren dat een groot deel van onze samenleving uit mongolen bestaat, Toppertje stond op #1 in de top 40, mag dat genoeg zeggen!
Alle muziekstijlen veranderen door de jaren heen. Luister eens naar rock van ruim dertig jaar oud. Soul van zestig jaar oud of popmuziek van 40 jaar geleden dan zie je toch ook duidelijke verschillen met nu?
De Urban scene is pas iets van de laatste twee decennia, oftewel een van de jongste muziekstromingen die onze aardkloot rijk is en dat ie nu aan het veranderen is is niet meer dan logisch, hoe erg sommige dat ook vinden ( ik vind t ook jammer dat G-Funk eruit is). Je kan niet 20 jaar dezelfde muziek blijven maken en zorgen dat het goed verkoopt, je moet blijven vernieuwen om je platenverkoop te stimuleren.
Natuurlijk is het jammer dat bepaalde artiesten hun oude stijl er niet gewoon in houden, omdat we ze niet anders kennen, ma ja wat wil je er aan doen? ALs de jonkies verkopen moet je als oude rot in het vak ook keuzes maken.
Ik kan het commentaar snappen, maar je zult het moeten doen met de klassiekers die je hebt als je niet open staat voor nieuwe dingen, zo is het nu eenmaal.
In de electronic scene, de ander vrij jonge stroming zijn de veranderingen nog harder gegaan. moet je es kijken wat er vanaf begin jaren negentig veel verschillende muzieksoorten in die scene de revu gepasseerd zijn. We begonnen met een beetje disco toen house, daar kwam de commerciele gabbermuziek en de echte hardcore achteraan. Daarna nam trance het stokje over en dat heeft zich weer laten omturnen in hardhouse/hardstyle.
En dan zijn er nog tig vormen van deze scene op te noemen die niet bovenaan de populariteitslijst hebben gestaan, maar die zich door de jaren heen ook hebben laten ontstaan, denk aan groove,club lounge etc.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 11:24 uur
Ik ben het zowel met Misty als met Pauper eens. En hier in de omgeving is het grotendeels hardcore, dát is pas het dieptepunt van de muzieksound van 80% van de jongeren. Ook brengt het rasicme met zich mee, Lonsdale en hardcore jongeren zorgen hiervoor. Dat niemand uithaalt naar die ''muziek-stijl'', zelfs Ali B zei het in Leven van de Straat: ''Hardcore, dat is waar we voor staan''. Ik reageer nu overigens niet af op de hardcore-liefhebbers die het gewoon puur om de muziek doen, maar naar die Lonsdale-meelopertjes die elkaar besmetten. Maar beetje genre-offtopic dit.
Het is misschien ook beter dat de old skool-tijd voorbij is, als het nu nog aan de gang was was het speciale er allang af geweest. Iets moet stoppen op zijn tijd zodat het bijzonder blijft en dat er vele over na wordt gepraat enz. enz. Daarom heet dat ook het gouden tijdperk, en dat kan natuurlijk niet eeuwig duren.
Het is misschien ook beter dat de old skool-tijd voorbij is, als het nu nog aan de gang was was het speciale er allang af geweest. Iets moet stoppen op zijn tijd zodat het bijzonder blijft en dat er vele over na wordt gepraat enz. enz. Daarom heet dat ook het gouden tijdperk, en dat kan natuurlijk niet eeuwig duren.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 11:52 uur
Steez schreef:
De hip-hop die wij willen horen zal never en nooit in de buurt komen van wat 50 cent enzo nu is.
Dat hoeft ook niet.De hip-hop die wij willen horen zal never en nooit in de buurt komen van wat 50 cent enzo nu is.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 11:57 uur
Inderdaad!
Kijk naar het feit dat gasten als Mike Jones, Lil John gewoon platinum gaan. dat zegt wel genoeg over de verwachtingen die men aan de inhoud van nummers stelt. Tegenwoordig boeit de kids de inhoud geen reet, maar vinden ze het alleen maar interessant als het nummer over guns, cash, ho's, hood en gansters gaat.
Gelukkig was hiphop vroeger met NWA en ( zelfs met Big L in je top 10 ) niet over the hood en guns
.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 13:12 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Ik ben het zowel met Misty als met Pauper eens. En hier in de omgeving is het grotendeels hardcore, dát is pas het dieptepunt van de muzieksound van 80% van de jongeren. Ook brengt het rasicme met zich mee, Lonsdale en hardcore jongeren zorgen hiervoor. Dat niemand uithaalt naar die ''muziek-stijl'', zelfs Ali B zei het in Leven van de Straat: ''Hardcore, dat is waar we voor staan''. Ik reageer nu overigens niet af op de hardcore-liefhebbers die het gewoon puur om de muziek doen, maar naar die Lonsdale-meelopertjes die elkaar besmetten. Maar beetje genre-offtopic dit.
Iedereen zijn smaak, ik val niemand af als je naar hardcore wilt luisteren doe je dat, heb ik ook weleens gedaan. En wat er zich omheen afspeelt, tsja laat ze maar hun gang gaan, ook dat waait wel weer over.
Ik haalde die scene er alleen als voorbeeld bij, muziekstromingen ontwikklen zich verder en veranderen met de tijd, tis nou eenmaal niet anders.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 13:31 uur
Ik wil er even op wijzen dat 23 van de 50 albums in de hiphoplijst top50 van na 2000 dateren. De helft dus... En laten we daarbij bedenken dat die 23 albums een tijd van nog geen 7 bestrijken en die 27 van voor 2000 ruim een decenium...
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 13:49 uur
Ja ok maar albums die hoog staan in die top 50 hebben vaak weinig stemmen en weinig mensen kennen ze. Veel albums die vaak beter zijn maar meer stemmen hebben, hebben dan ook vaak een wat lager gemiddelde waardoor ze buiten de top 50 blijven. Enter The Wu staat er bijv. ook niet in.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 14:20 uur
Steez schreef:
Inderdaad!
Kijk naar het feit dat gasten als Mike Jones, Lil John gewoon platinum gaan. dat zegt wel genoeg over de verwachtingen die men aan de inhoud van nummers stelt. Tegenwoordig boeit de kids de inhoud geen reet, maar vinden ze het alleen maar interessant als het nummer over guns, cash, ho's, hood en gansters gaat.
Tuurlijk zijn er nog wel gasten met échte skills (Supastition, Canibus, GZA, Mos Def, Jurassic 5), maar die gaan het gewoon niet halen op mtv omdat er geen commerciële waarde in zit. Bovendien zijn er te weinig artiesten die voor de inhoud van hun muziek gaan i.p.v. het geld wat er te verdienen is als je commerciele rommel gaat maken.
edit:
Sorry, maar Kanye West vind ik absoluut géén representatieve hip-hop maken!! Die gast heeft geen idee waar hij het over heeft. De ene keer rapt hij over hoe gangster de hood wel niet is, en in een ander nummer is de hood ineens zwaar kut en moet er wat aan gedaan worden. Sorry hoor, maar met zulke tegenstrijdige onzin kan je nooit serieus genomen worden.
(quote)
Inderdaad!
Tuurlijk zijn er nog wel gasten met échte skills (Supastition, Canibus, GZA, Mos Def, Jurassic 5), maar die gaan het gewoon niet halen op mtv omdat er geen commerciële waarde in zit. Bovendien zijn er te weinig artiesten die voor de inhoud van hun muziek gaan i.p.v. het geld wat er te verdienen is als je commerciele rommel gaat maken.
edit:
Sorry, maar Kanye West vind ik absoluut géén representatieve hip-hop maken!! Die gast heeft geen idee waar hij het over heeft. De ene keer rapt hij over hoe gangster de hood wel niet is, en in een ander nummer is de hood ineens zwaar kut en moet er wat aan gedaan worden. Sorry hoor, maar met zulke tegenstrijdige onzin kan je nooit serieus genomen worden.
ik sluit me hier bij aan

dat big l net zo fake zou zijn als 50 boeit niet, hij kan tenminste wel goed rappen... IMHO
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:05 uur
sn@ke schreef:
Gelukkig was hiphop vroeger met NWA en ( zelfs met Big L in je top 10 ) niet over the hood en guns
.
(quote)
.Ja klopt, maar dat was in een andere context. Tegenwoordig roepen alle rappers dat ze in de hood zitten en altijd hustlers waren, terwijl ze gewoon uit de suburbs komen.
NWA had het over de problematiek waarmee ze zelf te kampen hadden. Het waren maatschappij-critische raps en ze hadden het over hun buurt. En die bestond uit gangsters & guns. Maar je kan niet zeggen dat 50 Cent nog zonder beveiliging op straat komt, laat staan in de hood komt!!!
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:15 uur
Steez schreef:
Maar je kan niet zeggen dat 50 Cent nog zonder beveiliging op straat komt, laat staan in de hood komt!!!
Maar je kan niet zeggen dat 50 Cent nog zonder beveiliging op straat komt, laat staan in de hood komt!!!
Jij neemt het 50 kwalijk dat hij nu hij er het geld voor heeft, veilig over straat wil? Ik heb het absoluut niet meer op zijn muziek maar hij is wel meermalen beschoten en het een rotjeugd gehad, dus hij heeft wel - zoals ze dat zo mooi zeggen - streetcredibility. Bovendien kun je niet beweren dat NWA zo goed was vanwege de teksten. Veel van de nummers waren over 1 kamp te scheren. Een 50 Cent en The Game zijn onderdeel van the legacy van NWA. Neemt niet weg dat ook ik vind dat er tegenwoordig te veel oppervlakkige hiphop gemaakt wordt, maar ik vind jouw argumentatie gewoon niet echt kloppen.
0
Pauper
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:24 uur
sn@ke schreef:
, dus omdat 90 percent van de hiphopluisteraars artiesten kan smaken die jij , de kenner zelve , niet kan smaken is het genre dood. Zelden zo een arrogante en kortzichtige opmerking gezien van de zoveelste gefrustreerde 50 cent - hater. En het zijn juist vaak mensen die niet naar hipgop luisteren die die artiesten echt smaken.
, dus omdat 90 percent van de hiphopluisteraars artiesten kan smaken die jij , de kenner zelve , niet kan smaken is het genre dood. Zelden zo een arrogante en kortzichtige opmerking gezien van de zoveelste gefrustreerde 50 cent - hater. En het zijn juist vaak mensen die niet naar hipgop luisteren die die artiesten echt smaken.Ik haat 50 Cent niet, ik hou alleen niet van zijn soort muziek en zijn boodschap. Dat is volgens mij heel goed mogelijk, zijn muziek is best aardig tijdens het uitgaan of iets dergelijks maar verder niet. Maar ik brang het naar een ander punt, en dat is het feit dat 50 Cent geen HipHop is. Dit is niet iemand die muziek maakt uit zijn hard of vernieuwd durft te zijn laat staan kan rappen. Het is een gehyped figuur dat slecht wordt bewonderd door de jeugd omdat hij 9 keer is neergeschoten en een P.I.M.P. is. Die kerel had geen carriere gehad als hij niet was neergeschoten, dat dit ook echt werkelijk het enigste onderwerp is wat hij aankaart op zijn CD is te lelijk voor woorden.
If there's beef, cock it and dump it, the drama really means nothin
To me I'll ride by and blow ya brains out (brains out)
There's no time to cock it, no way you can stop it
When niggas run up on you wit them thangs out (thangs out)
I do what I gotta do I don't care I if get caught
The DA can play this motherfuckin tape in court
I'll kill you - I ain't playin, hear what I'm sayin, homie I ain't playin
Catch you slippin, I'ma kill you - I ain't playin, hear what I'm sayin,
homie I ain't playin
Wat een triest stukje tekst, om te janken
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:25 uur
Vooropgesteld vind ik NWA overigens zwaar ruk maargoed. En 50 Cent gebruikte ik even als voorbeeld.
Maar je moet toch toegeven dat je niet geloofwaardig overkomt als je in je nummers rapt hoe gangster je welk niet bent en dat je iedere avond staat te husselen op straat, en dat je in de realiteit niet eens zonder beveiliging de deur uit gaat???????Dat klopt toch niet???
Ik neem niemand iets kwalijk, moeten ze allemaal zelf weet. Maar serieus nemen doe ik ze 100% niét!!
Maar je moet toch toegeven dat je niet geloofwaardig overkomt als je in je nummers rapt hoe gangster je welk niet bent en dat je iedere avond staat te husselen op straat, en dat je in de realiteit niet eens zonder beveiliging de deur uit gaat???????Dat klopt toch niet???
Ik neem niemand iets kwalijk, moeten ze allemaal zelf weet. Maar serieus nemen doe ik ze 100% niét!!
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:38 uur
Het gaat mij erom dat 50 wel weet waar hij het over heeft. Maar genoeg over hem want ik voel me echt prettig als ik hem moet verdedigen (kan hem niet uitstaan). Ik heb gewoon het idee dat mensen hier niet echt objectief het verleden met het heden vergelijken. Straks over een jaar of tien zul je zien je dezelfde discussie krijgt. We herinneren ons nu alleen de beste albums uit de jaren 90, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Hiphop ontwikkeld, wat niet betekend dat het minder wordt. De jaren 90 waren mooi, maar zijn ook afgesloten. Die stijl van hiphop is uitgemolken en klaar. En je ziet dat de grootmeesters de ontwikkeling toch wel overleven (denk aan Dj Premier, Dr.Dre en Wu-Tang).
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 15:58 uur
Steez schreef:
Vooropgesteld vind ik NWA overigens zwaar ruk maargoed. En 50 Cent gebruikte ik even als voorbeeld.
Daar vragen ze ook niet om, zolang je het maar koopt.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 16:00 uur
Mwoah..... Je kunt toch een duidelijk verschil zien in inhoud tussen nummers uit de jaren 90 en nummers van nu. Het maatschappij-critische verdwijnt in de commercie terwijl dit toch commercieel een interesant punt zou kunnen zijn lijkt me. En dat vind ik jammer.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 16:34 uur
Wie kan de Hip-Hop terug brengen naar wat het was?... Dat slaat nergens op, want het is nog steeds Hip-Hop. Dat je misschien de Commerciele split bedoelt is geen probleem, Hip-Hop = en blijft een levenstijl, die is groter geworden, maar Niet zo groot als sommige denken, de meesten zijn geen Hip-Hop maar willen gewoon hun status/ego/ruig doen, als Rap als product niet meer populair is, dan is de groep die echt Hip-Hop kent, weer veel groter i.v.m. procenten. Er komt heden ten dage nog steeds goede Hip-Hop, net als vroeger.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 16:59 uur
Steez schreef:
Mwoah..... Je kunt toch een duidelijk verschil zien in inhoud tussen nummers uit de jaren 90 en nummers van nu. Het maatschappij-critische verdwijnt in de commercie terwijl dit toch commercieel een interesant punt zou kunnen zijn lijkt me. En dat vind ik jammer.
Dit soort dingen hebben Eminem en Dre ook aangekondigt in 2002/2003 toen 50 cent in opkomst was, hij was verandelijk net als 2pac destijds is wat ze zeiden, die intervieuws circuleren vast op het net.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 17:03 uur
Trouwens, kan iemand mij een defenitie geven van; 'wat hip-hop was'?
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 17:59 uur
Hiphop moet zich juist ontwikkelen. Het zou is natuurlijk cooler als iemand iets nieuws doet, dan iets wat al gedaan is.
Ik vind wel de essentie van hiphop er niet uit mag verdwijnen.
Ik vind wel de essentie van hiphop er niet uit mag verdwijnen.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 19:16 uur
Vind het trouwens maar vrij zwak dat steeds 50 cnet als demoon voor het verval van hedendaagse hiphopcircuit wordt gezien .... meer namen kom ik niet tegen .... alsof er enkel maar1 persoon is die het "dan zou verzieken". Er zijn genoeg dope artiesten in hiphop vandaag de dag , de meesten hier willen gewoon 10 jaar terug in de tijd en verafschuwen enige veradering - kentering in de hiphopmuziek. En ze uiten hun frustratie steeds door de naam 50 cent te noemen en hem af te kraken. Hiphop evolueert en zit nu in een fase waar veel rappers in het mainstream - circuit terecht komen , maar vraag 70 procent van de rappers van 10 jaar geleden of ze graag geld wilden verdienen met hun muziek en het antwoord was ja. Nu zijn er gewoon meer artiesten die bv popelementen durven te vemengen met hiphop , maar daarmee ook die old skool sound compleet verliezen. Mensen die dat niet aankunnen zijn conservatief.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 19:24 uur
Ik zou qua muziek inderdaad het liefst 10 jaar terug de tijd in gaan, maar ik verafschuw niet alle muziek van nu. Luister ook nog wel eens oa. Fabolous, TI, The Game, Cam'Ron, Juelz Santana, Ja Rule, Jadakiss.
Ja en 50 Cent is een goed voorbeeld omdat hij gewoon op meerdere fronten een prutser is. Maar aan de andere kant... Wat is nog wel echt tegenwoordig? Iedereen doet zich maar voor hoor de media dat wil, en daar is 50 cent lang niet de enige in nee.
Ja en 50 Cent is een goed voorbeeld omdat hij gewoon op meerdere fronten een prutser is. Maar aan de andere kant... Wat is nog wel echt tegenwoordig? Iedereen doet zich maar voor hoor de media dat wil, en daar is 50 cent lang niet de enige in nee.
0
geplaatst: 2 oktober 2006, 19:48 uur
Nou, ik heb 10 keer liever 50 cent dan Fabulous, TI, Juelz Santana, Ja Rule en Jadakiss.
* denotes required fields.