MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / hip-hop: toen en nu

zoeken in:
Kos
Ik heb overigens nog steeds een stuk of 8 videobanden van 4 uur per stuk vol met rapvideo's van toen. .

raffael77
Dat heb je mooi gedaan. Er schijnen wel dvd's te koop te zijn met oude clips.

Bij ughh.com.

Voor mij is Hiphop gewoon het Portugese "Saudade". Kan er niets anders van maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saudade

Kos schreef:
Zeker doen. . Bij mij staan er nog allemaal van die mixen op uit de tijd van de Bond van Doorstarters en de Soulshow enzo. Wrede shit. .

Dat was een leuke tijd ja! Was er toen ook niet iedere zondagmiddag een mix? And the beat goes on heette dat geloof ik. Vaak met Peter Duikersloot of zo. Hele goede mixen. Ben Liebrand vestigde toen zijn naam met al die mixen met de Bond van doorstarters...do..do...do..do....doorstarters. lol

HipHop van heel erg lang gelden, althans een van de eerdere rappers, nog voor Kurtis Blows release.

King Tim the 3rd samen met the Fatback band. eventjes een trip down memory lane:

http://www.youtube.com/watch?v=NwLCw8ud_AQ&feature=related

raffael77
Dat is een dope plaat Ewalk en die ken ik. Ik heb hem op een verzamel ofzo met oldschool dingen.

Grandmaster Caz komt eerdaags uit met een nieuwe.

Ik dacht dat ik dit tipoc er wel voor kon gebruiken, dus hierbij mijn vraag

Ik heb iemand nodig die voor mijn profielwerkstuk wat kan vertellen en wat vragen kan beantwoorden over de Hip Hop die jaren 80/90 ging over de ongelijke behandeling van 'negers' in de maatschappij

zou heel fijn zijn als iemand hier me daar mee kon helpen

grimy_jason
andnino schreef:

Ik heb iemand nodig die voor mijn profielwerkstuk wat kan vertellen en wat vragen kan beantwoorden over de Hip Hop die jaren 80/90 ging over de ongelijke behandeling van 'negers' in de maatschappij

Je kan altijd vragen stellen over dit onderwerp aan mij.

raffael77
andnino schreef:

Je mag mij vragen wat je wil. Maar wat wil je weten.

Wie er mee begonnen is of wie dat soort muziek maakte.

Vraag maar raak!

Ah sorry dat ik het vergat te vermelden. grimy_jason heeft me inmiddels voldoende geholpen

alsnog bedankt

zat het topic ff door te lezen..

Niek schreef:
..Maar dankzij artiesten als GangStarr, The Roots en Common die trouw blijven aan hun stijl zal hiphop blijven bestaan en terugkeren naar de roots.

lastig om dit, een paar jaar later, nog te beweren over Common, helaas

Tja, roem heeft zijn keerzijdes!

Zucht, de man nam slechts een eenmalig uitstapje.

mag je hopen..

Dat heeft hij zelf gezegd. Zijn volgende album wordt weer ''normaal'' en, zoals de gemiddelde backpacker het noemt: ''echte hiphop'' .

Het is altijd nog maar de vraag of Common het nog in zich heeft. Een aantal gastbijdrages heeft mij nog wel tevreden gesteld dus ik heb er alle vertrouwen in.

En zoals deze backpacker zegt: er is geen echte hiphop, iets is hiphop of niet .

Harco
MJ_DA_MAN schreef:
Dat heeft hij zelf gezegd. Zijn volgende album wordt weer ''normaal'' en, zoals de gemiddelde backpacker het noemt: ''echte hiphop'' .

Overigens vond ik Finding Forever ook een zware kutplaat. Borduurde voort op de formule van Be, maar dan zo'n tien keer minder op elk vlak.

raffael77
Hehehehehehe.

Idd. Hij heeft wel vaker kutplaten gemaakt.

ik vond finding forever vetter dan be ..

Ik vind dat sommige commerciële dansbare hiphopnummers steeds minimalistischer worden en kaler qua producties (zoals "Boom Boom Pow" van BEP) met steeds meer elektronische invloeden en daarom is er in zekere zin sprake van een cirkelbeweging, in die zin dat die minimalistische door bass ondersteunde drumbeats opgefleurd met electro-invloed doen denken aan de absolute old school van hiphop, Afrika Bambataa en consorten en andere hiphop, die in de jaren '70 en '80 ook nog vooral als hoofddoel had om dansbaar te zijn en ook bestond uit kale producties.

Alles wat ik zeg moet met een korreltje zout worden genomen, maar ik vind dat er wat de essentie betreft wel een kern van waarheid in zit. Ook wil ik hier niet mee impliceren dat de commerciële hiphop op de goede weg is, maar het is enkel een constatatie. Alle vormen van kunst en cultuur werken immers in cirkelbewegingen, zij het steeds in gewijzigde vorm.

De Neptunes doen dat ook al jaren natuurlijk.

BoordAppel schreef:
De Neptunes doen dat ook al jaren natuurlijk.

Ja ik weet het, maar zij waren tot nu toe in zekere zin enkelingen - hun stijl was altijd direct te herkennen. Ik heb zo het vermoeden dat het stilaan een algemene tendens en trend begint te worden.

P Jay schreef:
Alle vormen van kunst en cultuur werken immers in cirkelbewegingen, zij het steeds in gewijzigde vorm.

Dat was ook duidelijk bij de Grunge beweging eind jaren '80 en begin '90 als je snapt wat ik bedoel. Het was een beetje een retro stijl van de oude-rock uit de jaren '70. Dus wie weet?

Mb.
Die elektronische invloeden in de 'mainstream' hip-hop worden al veelvuldig gebruikt door Lil' Wayne en consorten hoor.. al snap ik wel wat je precies bedoeld hoor. Ach, persoonlijk vind ik dat Hip-Hop zich vooral moet blijven ontwikkelen en niet terug moet verlangen naar 'vroeguuuh'.

P Jay schreef:
Ik vind dat sommige commerciële dansbare hiphopnummers steeds minimalistischer worden en kaler qua producties (zoals "Boom Boom Pow" van BEP) met steeds meer elektronische invloeden en daarom is er in zekere zin sprake van een cirkelbeweging, in die zin dat die minimalistische door bass ondersteunde drumbeats opgefleurd met electro-invloed doen denken aan de absolute old school van hiphop, Afrika Bambataa en consorten en andere hiphop, die in de jaren '70 en '80 ook nog vooral als hoofddoel had om dansbaar te zijn en ook bestond uit kale producties.

Da's mij ook wel opgevallen. Fergie samplede op haar solo-album nota bene Kraftwerk's It's More Fun to Compute, dat ook wel een soort electronummer is. Ik vind dat 'oude' geluid wel wat hebben.

De opmars van electronische invloeden in hip-hop is ook niet alleen in de mainstream. Ook in de underground zijn nu diverse van die 'retro-hop' groepjes opgestaan... The Cool Kids, '87 Stick up Kids, Time Machine (op hun nieuwste plaat) en ookwel The Knux.
Soms met een zeer leuk resultaat, soms minder.

raffael77
De oude electro-hop is veel beter dan Lil Wayn en ze makkers.
T-Pain, Flo-Rida en dat soort wappies stelen regelmatig electro beats maar ook LL's nummer met Lopez is een regelrechte ripoff.

Timbaland steelt ook wel regelmatig elektro beats. Jaja en hij heeft het zelf bedacht lol.

hier een hel dope track van DJ Magic Mike & MC Boo

Check het dope scratchwerk van Mike.

Voor de rest natuurlijk een onwijs respect voor:
Newcleus
Jonzun Crew
Twilight22
Warp9
MC Ade
MC Shy D
Afrika Baambaataa
Maggotron (Niet te vergeten)

En nog velen anderen die bezig waren met deze vorm van muziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:57 uur

geplaatst: vandaag om 00:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.