David Bowie - ★ (2016)

Alternatieve titel: Blackstar

Rock / Pop
Label: ISO

1. Blackstar (9:57)
  2. 'Tis a Pity She Was a Whore [New Version] (4:52)
  3. Lazarus (6:22)
  4. Sue (Or in a Season of Crime) [New Version] (4:40)
  5. Girl Loves Me (4:51)
  6. Dollar Days (4:44)
  7. I Can't Give Everything Away (5:47)
avatar van Rudi S
Franck Maudit schreef:

Exact hetzelfde kan gezegd worden over een 5. Maar dat lijken weinig mensen te beseffen.
De schaal waarin je je kan bewegen zorgt ervoor dat de 2 uitersten even extreem zijn.

Dus dan zou een 10 op school halen even extreem zijn als een 0.

Rudi S schreef:
Dus dan zou een 10 op school halen even extreem zijn als een 0.

Misschien is de 10 nóg extremer op school, want in den beginne ben je enkel zeker van een 0. De 10 moet nog geconstrueerd worden.

Ik vind punten op een toets ook wel een geheel andere kwestie dan muziek quoteren. Kwanti- en kwalitatieve gegevens kan je niet zomaar over 1 kam scheren.

avatar van Kronos
Een beetje flauw is het misschien wel, telkens dat gezeur over de halve ster. Maar het zal ook wel niet voor niets zijn dat het heel vaak terugkomt. Het lijkt me meer dan zich beledigd of aangevallen voelen.

Ik denk ook niet dat een 5,0* even extreem is als een 0,5*. Of meestal toch niet. Muziek beluisteren is onze hobby en albums die we goed vinden beluisteren we aandachtig en vaak waardoor we onze beleving ervan goed kunnen beoordelen.

Bij een album dat we helemaal niet goed vinden, is het weinig aanlokkelijk er aandachtig voor te gaan zitten het hele album lang. Laat staan het telkens opnieuw te beluisteren om zo tot een gefundeerd oordeel van onze beleving te komen.

De halve ster stem zal dus vaker oppervlakkig zijn, een ongefundeerd statement. En in die zin extremer.

Misterfool
Kronos schreef:

Dat durf ik te betwijfelen. Vaak genoeg mensen op deze site gezien met een gemiddelde ruim boven de 4* en een behoorlijk lange 5* lijst. Net zo oppervlakkig mijn inziens. Dat gezegd hebbende, merk ik zelf ook wel dat het verschil tussen een 0.5* en 1.5* bij mij een stuk kleiner is, dan het verschil tussen 4.5* en 5*.

Kronos schreef:

Daar ben ik het geheel mee eens.

Mij gaat het gewoon om een objectief gegeven, dat in acht nemend is een 0,5 niet extremer dan een 5. Maar wel in subjectieve aard - namelijk wanneer je de gewoonten op deze site in acht neemt. De vraag is dan gewoon welke benaderingswijze de voorkeur krijgt: objectief/subjectief.

Ach, wat maakt het uit. Mijn favoriete 'artiest' is waarschijnlijk John Coltrane, voor mijn part geven alle andere gebruikers hem een 0,5 op al zijn albums. Ik zal er niet minder van gaan genieten. Ik snap al die drukmakerij niet. Vooral omdat er objectief niets verkeerd is met een 0,5. Politiek correct gezeik. Maar laten we de discussie laten voor wat ze is.

Deze vandaag met de hele familie beluisterd onder het nuttigen van spaghetti bolognese. Grootmoeder kon de saxofonen niet altijd waarderen had ik de indruk, toch was de algemene waardering positief. Misschien kan deze plaat nog een groter publiek bereiken dan we denken - de moeilijkheid wordt bij deze nog maar eens in twijfel getrokken.

avatar van davevr
Wel, als je iets echt kut slecht vind, dan is dat zo. Maar nogmaals, een beetje uitleg zou wel mogen bij een extreem lage quotering. Nu on topic, wat een dure plaat was dat! Maar wel heel mooi artwork!

Franck Maudit schreef:

Dat vind ik ook hoor. Dat gezeur er telkens over stoort me eigenlijk meer dan die lage stemmen.

Misterfool schreef:

Dat hoeft natuurlijk niet oppervlakkig te zijn. Veel mensen stemmen graag op hun favoriete albums. Dat is dan het eerste wat ze doen als ze hier komen. Maar dan later ook nog sterretjes uitdelen aan al die gemiddelde albums komt er waarschijnlijk veel minder van.

davevr schreef:
wat een dure plaat was dat!

Dertig euro voor de vinyl versie is prijzig ja. Ik kreeg vandaag een mail dat de prijs van 23,99 naar 18,71 werd bijgesteld en ik het verschil terug betaald kreeg. Ik bedoel maar (daarbij kon ik The Next Day voor 15,25 op vinyl erbij kopen (die heb ik op cd).

avatar van RoyDeSmet
Na vier luisterbeurten moet ik zeggen dat het toch alleen de zinnen "in the center of it all, in the center of it all", "I'm not a rockstar, I'm not a filmstar / I am a blackstar" en "'tis a pity she was a whore", de saxofoonoutburst op met name 'tis A Pity She Was a Whore en nog een slepende saxofoon ergens anders op de plaat (Dollar Days?) me bijblijven.
Het nummer Seu vind ik helemaal niet interessant en Girl Loves Me zelfs ronduit vervelend!

Het luistert desondanks best prettig weg - met uitzondering van de 10 minuten tussen Lazarus en Dollar Days - en het klinkt toch echt als Bowie à la 2016, maar ik begin te twijfelen aan de 'eeuwigheidswaarde' van dit album. Vernieuwend? Voor Bowie ongetwijfeld, maar die atonale saxofoon kennen we al uit de jaren '60 van John Coltrane, Ornette Coleman en consorten en met 'fusion jazz' experimenteerde Miles Davis ook al ten tijde van David Bowie's Space Oddity.
Net als bij The Next Day ben ik bang dat dit album na februari nog door slechts 20% van de luisteraars nu nog een keer beluisterd zal worden in 2016.
Voor mij persoonlijk is het net wat te weinig tastbaar...

avatar van musician
bloempje24 schreef:
Zo gaat het met iedere kunstvorm. Wanneer iets ontstaat krijg je momenten van ontdekken en revoluties die elkaar opvolgen. Daarna komt evolutie. Er zal een compleet nieuwe invalshoek nodig zijn om op muzikaal gebied verder te gaan dan een meesterwerk.

Dat zou op zich jammer zijn maar de constatering klinkt logisch. Toch denk ik dat in principe een meesterwerk best mogelijk blijft.
Waar het om draait bij "beïnvloed door" en "opgegroeid met" en "zelf grote fan van" is de natuurlijk de vraag om wie het gaat en waarom.

Ik denk dat David Bowie een grote kans maakt dat een nieuwe generatie artiesten over 20, 30 jaar hem blijvend zullen herinneren door Blackstar. En niet (meer) door een album dat nu al 40 jaar oud is, tenzij ze zich daardoor later (ook door Blackstar) in zijn gaan verdiepen.

En dat is de grote waarde voor David Bowie op dit moment. Hij heeft natuurlijk meer "memorabele" meesterwerken geschreven, ook wel een paar missers overigens. Wie niet.
Blackstar lijkt dan zijn klassieker te worden voor in ieder geval de afgelopen 20 jaar.

Cured
Heb inmiddels het album 5x beluisterd en waardering zakt wat. Ik kan me wel een beetje in RoyDeSmet zijn verhaal herkennen nu ik het meer en intenser beluisterd heb ( heb meestal niet heel veel geduld). Het blijft een goed album van een zeer gewaardeerd artiest van de popmuziek , maar de euforie is getemperd door het album los te koppelen van Bowie's status en soms wat doorgeslagen verering; hij is tenslotte ook maar een mens.

Om na zijn lange carriére met zo'n werkje te komen , vind ik wel een hele prestatie, maar er zijn op ook zaken op te horen die ook weer niet zo echt bijzonder zijn. Ik zelf bewonder Bowie ook meer om zijn slimheid om creatief met muzikale genre's/stromingen om te gaan (mixen) en daarop het juiste moment en handig op in te spelen. De man gaat van Station to Station en zit al vóórin de trein voordat menig ander erin zit en dat is verrekte 'clever' ......

avatar van Jacobgallagher
O, o, o, ik moet zeggen dat 'I Can't Give Everything Away' nu ook bij mij is aangekomen. Ik vond het refrein (in wezen alleen de zanglijn "I Can't Give Everything ... (rust) ... Awaaaaaaaay") eerst nog wat a-tonaal en lelijk klinken t.o.v. de gezongen verses, maar nu begin ik het langzaam schitterend te vinden. Juist met náme doordat hij even wacht en dan met "Awaaaaaaaay" komt en het over de muziek heen smeert. De sfeer van het nummer doet een beetje 'Strangers When We Meet'-achtig aan. Een heuse afsluiter in die zin.

avatar van musician
Wat we op Musicmeter echter zien in de sterverdeling komt totaal niet overeen met deze theorie. In praktijk zijn de 3,5 tot 4,5 de scores die laten zien hoe mooi men een album vindt. De 0,5-1,0 en de 5,0 zijn gereserveerd voor de extreme (blinde) kampen haat en liefde. Het zijn vaak ook deze twee kampen die verhit met elkaar in discussie gaan, terwijl ze elkaar niet kunnen overtuigen.

Wat geheel wordt overgeslagen, is natuurlijk de vraag hoe je een nieuw album gaat beoordelen, afgezet tegen eerder werk van de betreffende artiest.
De mensen die dat doen, kennen het gehele oeuvre of het belangrijkste deel daar van en kunnen een gerichte inschatting maken, in sterren uitgedrukt.

Wie echter alles kent is natuurlijk vaak ook een liefhebber van de artiest, anders ga je er niet in verdiepen. Die groep zal gemiddeld hoger uit komen, want fan. Daarom klopt ook dat gemiddelde van 2,75 niet, wat ik ook eerder al las.

Wie 0,5 voor dit album geeft, geeft aan niets van het werk van Bowie te kennen, zich er nooit in te hebben verdiept en duidelijk niet te weten waar hij over praat. Bovendien laat hij/zij na het gegeven aantal sterren te vergelijken met sterren die aan andere artiesten worden gegeven.

Wie 0,5 aan Blackstar geeft, komt, als e.e.a. muzikaal met elkaar wordt vergeleken, bij heel veel andere Bowie albums ook uit op 0,5, misschien 1 of 1,5*.

En dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dan ben je geen liefhebber, geen kenner en belangrijker: er wordt geen relatie gelegd tussen dit album en werken van andere artiesten waaraan sterren worden uitgedeeld.

Kortom, de rol van een trol toch wel, vooral als je constant blijft reageren in een topic bij een album dat in je ogen blijkbaar geen knip voor de neus waard is.
Ik geef nooit 0,5 omdat ik op voorhand albums van dergelijke artiesten niet beluister. Zonde van de tijd. En als het al per ongeluk zou gebeuren, dan is het geven van een reactie ook al veel te veel van het goede.

avatar van Kronos
Er staat bij dit album op dit moment welgeteld 1 stem van 0,5*. Als je daarover blijft zeuren in plaats van het over de muziek te hebben dan ben je zelf een trol.

avatar van Sater
Met behulp van het Nadsat woordenboek getracht de tekst van Girl Loves Me te verduidelijken:

Cheena [woman] so sound, so titi [tidy?] up this malcheck [boy], say
Party up moodge [man], nanti [not] vellocet [a particular drug] round on Tuesday
Real bad dizzy snatch making all the omeys [men] mad - Thursday

Spatchko [sleep] at the rozz-shop [police station]
Split a ded [old man] from his deng deng [money]
Viddy viddy [look look] at the cheena

avatar van Edwynn
Dat is gewoon een Snoop Dogg-rip off.

avatar van perrospicados
Als 53 jarige opgegroeid met Station tot Station, Low, 'Heroes' en in het kielzog Lodger en Scary Monsters is alles wat Bowie maakt op z'n minst interessant en reis ik terug naar die indrukwekkende periode van de Berlijn albums. Bowie was 'van ons'. Hij representeerde het tijdsbeeld van eind jaren 70, begin jaren 80 in een periode waarin onze ouders zich met muziek bezig hielden van een volstrekt andere categorie. Onvergelijkbaar en onbereikbaar voor elkaar.
De jong volwassenen van nu hebben de beschikking over een niet te overziene hoeveelheid muziek die hen gratis in enorme hoeveelheden bereikt. De door ons aangeschafte albums werden op cassettebandjes gezet en gedeeld. Is nu niet meer nodig. Wat ik wil zeggen is dat het nog maar de vraag is of de impact van een album, en met name dit album van Bowie, vergelijkbaar zal kunnen zijn als in onze jong volwassene periode. Niet in de laatste plaats omdat Bowie een oude man is in de ogen van jongeren die iets representeert uit lang vervlogen tijden. Ik denk daarom dat de eventuele eeuwigheidswaarde van black star zeer beperkt zal zijn. Voor onze generatie omdat wij ons meer vereenzelvigen met de albums uit jaren 70 en 80 en voor de jongeren omdat ze alweer doorgezapt zijn naar iets nieuws of niet de verbinding kunnen maken met deze, nog tot voor kort geleden van toepassing zijnde definitie, bejaarde.

Zo, ik ben even weg en de waardering is omhoog geschoten van 3,8 naar bijna 4,1 black *. Leuk om allerlei meningen over dit album terug te lezen. Eindelijk weer eens een plaat die veel los maakt.

avatar van Alicia

Nee, hoor... grote onzin... geen tijd voor! Er zijn veel belangrijkere dingen te zeggen hier en te doen thuis. Iemand overtuigen doe je zeker ook niet met dit soort subjectieve zaken. Het zal mij een zorg zijn welk cijfer iemand geeft aan een album. Ik ben niet blind (en ook zeker nog niet doof) en al helemaal niet verliefd op Bowie of op zijn platen.

U krijgt geen water meer!

perrospicados schreef:

Bowie bereikt onder de hedendaagse jongeren nog steeds vele zieltjes hoor. Maar wat is een jongere?
Het is toch niet zo dat 40-30 jaar terug iedereen Bowie-adept was? Pas op, ik maak me geen illusies hoor. Ben eens benieuwd wat het zou opleveren indien je de straat op trekt en 100 jongeren tussen 16 en 21 zou vragen wie David Bowie is. Zou best pijnlijk kunnen worden

Opvallend hoe vaak de vraag terugkomt hoe binnen tig jaren naar dit album gekeken wordt. Bij Bowie is het kennelijk van levensbelang dat de tijd overstegen wordt.

avatar van Leeds
Franck Maudit schreef:

Kwestie van goed op te leiden. Mijn dochter komt 6 jaar en ze kent al redelijk wat Bowie songs.

avatar van Obscure Thing
Tja maar dan wordt ze 15 en gaat de Nederhop erin en komen de foute vriendjes eraan en dan associeert ze Bowie alleen nog maar met die ouwe saaie vader

avatar van PUbu
Ach, het zal mij een zorg zijn. Bij bepaalde concerten zie je toch wel wat jongeren staan. Mijn kinderen horen vaak zat mijn muziek. Vinden het leuk maar gaan hun eigen gang verder. Vroeger vond ik bv de muziek van mijn vader ook niks, zoals Dean Martin etc etc. Maar nu kan ik dat beter waarderen.
Mijn zoontje zei eens, het is een cliche ik weet het, speelde Paul McCartney bij de Beatles? Lol
Maar hij kent die muziek wel een beetje.
Ik hoor ook wel eens muziek van hun en er zitten aardige dingen tussen, en dan is het leuk.
Het leuke is ook dat ze met muziekles toch wel wat hebben opgestoken van ons oude muziek!

Leeds schreef:

Maar kan ze al apporteren?

avatar van Kronos
My daddy Leeds the way...

Jongeren vinden zelf wel de muziek die ze goed vinden.

avatar van dj24
De discussie rond de waardering voor ★ als meesterwerk verdient geloof ik nadere uitleg. De algehele waardering voor de nieuwe Bowie is zeer hoog. Maar dat rechtvaardigt nog niet meteen vijf ★★★★★? Toch wel.
Naar mijn bescheiden mening staat er geen slecht nummer op. Daar begint het natuurlijk al mee (er zijn ook meesterwerken waar wel mindere nummers op staan). Het album verveelt na tientallen luisterbeurten nog steeds niet. Sterker nog, de fascinatie neemt met elke luisterbeurt toe.
Muzikaal staat het als een huis. Dat komt deels natuurlijk door de fantastische muzikanten. Maar ook de productie is superieur. En daar komt natuurlijk ook nog eens bij dat Bowie zichzelf muzikaal opnieuw heeft uitgevonden, na het aardige maar bepaald niet vernieuwende The Next Day.
Ook tekstueel is het volop genieten. Veel symboliek en dito verwijzingen. Als Bowie-fan een feest om je in te verdiepen.
Het artwork voor de vinyl-versie is ook om je vingers bij af te likken. Om het nog maar niet te hebben over de twee videoclips voor titelnummer ★ en Lazarus. Het zijn de meest intrigrerende videoclips sinds Ashes to Ashes. Bowie toont opnieuw op eenzame hoogte te staan.
Kortom: ★ verdient het predikaat 'meesterwerk'.

avatar van Alicia
Mooi verwoord, dj24. Ik vind de muziek ( de instrumentatie dus) ook zo mooi, het klinkt werkelijk super in High Res. Het is geen muziek om sterk gecomprimeerd tot je te nemen. Dan mis je een hoop, vind ik...

avatar van judgepaddy

Devotchka [girl] watch her garbles
Spatchko [sleep] at the rozz-shop [police station]
Split a ded [old man] from his deng deng [money]
Viddy viddy [look look] at the cheena

Gaaf! Was ik nog niet aan toe gekomen. Straks even die tekst vertalen met een kopje Chai met veel Moloko, Chelloveck

Robertus
De krenten komen voorzichtig naar boven gedreven:

Lazarus is een prachtige song met een heerlijk ritme. De aanstekelijke sax-accenten en de zeer sterke zang maken het af.

'Tis a Pity She Was A Whore (wellicht de song die de "parental advisory" sticker rechtvaardigde) is de song die me in eerste instantie het minst deed, maar zich nu langzaamaan aan het openen is. De zware drums en opbouwende sax-outbursts zijn de elementen waarop dit prettig chaotische werkje rust.

Over de titelsong (weet niet hoe ik dat sterretje tevoorschijn moet toveren op mijn toetsenbord) kan ik uiteraard kort zijn. Als song kan die met gemak naast Space Oddity, Warszawa en "Heroes" geplaatst worden. Wat ook getuigt van lef is om dit als opener te laten fungeren. Je loopt hiermee het risico dat je je beste kruid aan het begin laat verschieten....

Girl Loves Me heb ik hier nog niet veel over gelezen, maar begint bij mij langzaamaan favoriet te worden. Vervreemdend, maar met een sterk, matra- achtig refrein.

Sue (Or In A Season Of Crime): Ik zeg ja! Bowie trekt nog eens fel van leer met tegendraadse ritmes en een koortsachtige sfeer die inderdaad wat aan Earthling doen denken. Ik vind dit heel gaaf, maar kan me ook voorstellen dat dit voor anderen de zwakkere broeder zou kunnen zijn.

I Can't Give Everything Away is ook erg mooi, vooral die dubbele zanglijn in de coupletten. Het refrein blijft mooi in je hoofd hangen nadat de plaat voorbij is.

Wanneer ik mijn best doe om dit album op zichzelf te beoordelen, los van Bowies verleden, hoor ik in elk geval een album met louter sterk materiaal en goed gerangschikt. De productie is ijzersterk, maar dat was eigenlijk al zo vanaf pakweg 1.Outside, vanwege de modernere opnametechnieken. Wel is het een stuk warmer en zit er meer ruimte tussen de noten, m.u.v. Sue en Pity. De opener is ijzersterk, maar staat genoeg op zichzelf om de rest niet te doen vebleken.

Voorlopig nog niets dat tornt aan de 4,5 sterren zoals die nu staan. Ik zet hem heel graag op, geniet er intens van en ontdek iedere keer weer iets nieuws!