MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De electronic user mixtape van de maand

zoeken in:
tuktak
Thanks voor het luisteren, The Hafler Trio zegt me niks, maar zal het eens opsnorren!
Van Kangding Ray vind ik Automne Fold trouwens het beste album (Downshifters), gek genoeg staat die dan weer niet op Spotify.

Sietse
Hafler Trio is echt te gek. Legendarische "groep" (eigenlijk een solo project, maar goed) waar ooit Chris Watson nog bij mee heeft gewerkt.
Ik vind vooral het drone werk erg mooi, maar ook de vroege jaren 80 tape werken zijn erg boeiend.

Is in ieder geval iets dat je sneller in mijn aankomende mixtape zou kunnen verwachten (al denk ik me vooral op nieuwere muziek te richten).

Sietse
Ohh en wat betreft frequentie van mixtapes...2 per maand doen dan (of dus om de week). Dit houdt de vaart er wel lekker in wat mij betreft.

Mee eensch. Mijn mixtape is overigens al gereed, dus mocht een van de twee heren voor mij in tijdnood geraken is een wisseling mogelijk.

tuktak
Om de 2 weken is wat mij betreft prima hoor. Met het huidige aantal deelnemers ben je dan om de 32 weken aan de beurt.

Sietse
Daar lijkt mij niks mis mee.

Heb je iets meer dan een half jaar om nieuwe muziek te ontdekken die je wilt gebruiken

sxesven
GrafGantz schreef:
Mee eensch. Mijn mixtape is overigens al gereed, dus mocht een van de twee heren voor mij in tijdnood geraken is een wisseling mogelijk.

Mijne is af, dus zal hem aankomende week hier presenteren volgens schema

Sietse
Ter herinnering:

- sxesven
- ThirdeyedCitizen
- Graf
- Ynoskire
- panjoe
- John Doe
- -SprayIt-
- Teunnis
- Dance Lover
- jurado
- Sietse
- Poa
- Ponty Mython
- Glenn
- ...
- Ploppesteksel
- tuktak

tuktak
Toch grappig, zonder enige verdere promotie en 1 volger stijgt de mixtape nu al naar plek 18 in de experimental chart van Mixcloud, nog even en ik ben Svarte Greiners mix voorbij haha.

Nooit zo op gelet, maar die tags maken andere mixjes vinden wel erg makkelijk vindbaar zeg! Deze van Grischa Lichtenberger (Raster-Noton) mag er bijvoorbeeld ook wezen zeg!

Sietse
Bedenk met nu dat ik nog steeds naar de Speculatieve Mixtape van Gonzo Circus moet luisteren.
Een uur lang "toevalsmuziek"

sxesven
Alright, met twee mixtapes per maand zouden we rond de 1e en rond de 16e steeds een nieuwe mogen verwachten, dus als het ok is, bij deze de nieuwe:

http://i.imgur.com/bovmDYC.png
Tenuous (ook in MP3-versie)

Het electronische hoekje waar ik doorgaans verkeer is er natuurlijk een van noise, noise en nog meer noise, maar omdat ik daar ook niet elke keer iedereen mee wil lastig vallen dit keer een andere insteek en geen (nou, vooruit, minder) noise (in ieder geval geen echte harsh noise). Thema van de tape zit gevangen in de titel: uitgangspunt was namelijk dat er tussen alle artiesten (al dan niet) tenuous connections te vinden moesten zijn. Dat gaat dan als volgt:

Throbbing Gristle (track 1) staat bekend om een heleboel - niet in de laatste plaats zijn leden, waaronder de fascinerende Genesis P-Orridge, maar ook Peter Christophersen, die ook onderdeel uitmaakte van het welbekende Coil (track 2), dat nog eens een (niet gebruikte, wel uitgebrachte) soundtrack maakte voor Hellraiser waarvoor Trevor Brown het artwork verzorgde - dezelfde Trevor Brown die veel iconische hoezen ontwierp voor Whitehouse, waarvan Philip Best nog eens deel uitmaakte. Net als van Ramleh (track 3) trouwens, wier tape Elite Gymnastics (track 4) twee Amerikaanse knullen ertoe bracht hun eigen project zo te noemen. Onder deze naam maakten ze niet alleen zelf hele toffe muziek maar brachten ze ook een aantal uitstekende mixtapes uit meer daarop voornamelijk K-pop, house en industrial, maar ook weleens industriële techno als van Ancient Methods (track 5), wier leden ook nog met een derde lid tezamen in Ugandan Methods te vinden zijn, die dan weer een splitje met Prurient aka Dominic Fernow opnamen, dezelfde Fernow die in Christian Cosmos (track 6) zit samen met Karl Labke, die we dan vooral weer kennen van zijn productie- en masteringwerk zoals op het debuut van The Haxan Cloak (track 7) en verschillende tapes van Cremation Lily (track 8 ), het project van dezelfde kerel die het label Strange Rules runt, waarvan je de releases dan weer kunt kopen in de fysieke Posh Isolation record store, gerund door Loke Rahbek, beter bekend als de man van (o.a.) LFY/Lust For Youth (track 9) en de man achter Posh Isolation, het label, dat nog eens een aantal tapes van het fantastische Alleypisser (track 10) heeft uitgebracht.

Resultaat is een gevarieerde tape die dus niet direct is geconstrueerd op basis van klank maar op basis van a) tenuous connections en b) persoonlijke favorieten. Tien geweldige nummers dus, lichtjes gemixt, maar verwacht geen wonderen; bovendien zijn de overgangen af en toe zo drastisch dat daar niet veel meer aan te doen viel/valt (en of dat uberhaupt wenselijk is/was/zou zijn geweest is dan nog te betwisten). Bovendien houd ik zelf dan wel weer van drastische overgangen. Hoe dan ook imo wel een geslaagd resultaat dat ondanks de soort van happenstance samenstelling toch redelijk wat cohesie kent en wel degelijk als geheel wegluistert. Vind ik dan weer. Zoals gezegd blijft de echte harsh noise achterwege, al zitten er wat noisy elementen tussen. Degenen die zich nu juist hadden verheugd op een HN-mixtape kunnen op mijn Mixcloud Burst en Burst 2 checken, twee mixtapes van een half uur elk met daarin een keur aan hedendaagse harsh noise.

Voor de volledigheid nog even de volledige tracklist (ook op Mixcloud te vinden trouwens, incl timestamp):

1. Throbbing Gristle - Distant Dreams (Part Two) (van Adrenalin/Distant Dreams (Part Two) 7", Industrial Records, 1980)
2. Coil - Triple Sun (van The Ape of Naples CD/LP, Treshold House, 2005)
3. Ramleh - Product of Fear (van Hole in the Heart 2CD, Dirter Promotions, 2009)
4. Elite Gymnastics - Here in Heaven 2 (van Ruin LP, Acéphale, 2011)
5. Ancient Methods - Knights & Bishops (van Seventh Seal 12", Ancient Methods, 2013)
6. Christian Cosmos - The Angular Positions of His Ghost (van The Sharp Lines that Delineate His Robes 12"/CS, Bed of Nails, 2012)
7. The Haxan Cloak - Excavation (Part 2) (van Excavation CD/LP, Tri Angle, 2013)
8. Cremation Lily - Velvet Pillow (van 2 CS, Strange Rules, 2011)
9. LFY - Young Flesh (van Growing Seeds + bonus CD, Other Voices Records, 2012)
10. Alleypisser - Sonate for A (van Kvalt LP, A Dear Girl Called Wendy, 2011)

Enjoy!

Heel vette mix.

Bij het zien van de eerste twee tracks had ik al het vermoeden dat het waarschijnlijk een best toffe mix zou worden en deze verwachtingen worden meer dan waargemaakt. Alleen de track van Ancient Methods overtuigt me niet helemaal over de hele lengte en dat heb ik vaak bij ze als ik weer iets nieuws ga luisteren - met genoeg vertrouwen door de hoge ratings (deze vond ik wel tof toen 'ie uitkwam waardoor ik blijf hopen op weer wat gaafs).
Christian Cosmos weet meteen zeer te overtuigen - kende ik niet maar ligt perfect in m'n straatje. En alles daarna ook heel mooi. Zeker van genoten. Het meest bij me aansluitend van de mixtapes tot nu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weet iemand of je ergens uit kan schakelen dat er nieuwe mixen automatisch in je playlist in mixcloud worden gegooid (zonder steeds weg te moeten klikken)? ik zit namelijk niet op geforceerde ''suggesties'' te wachten na afloop van een mix die vaak totaal niet aansluiten. Bij ''settings'' niks gevonden.

panjoe (moderator)
Voor mij gaat een mix in de twee weken echt iets te snel, heb die van tuktak nu tweemaal in zijn geheel beluisterd maar ik wil hem nog even verder laten bezinken voor ik er veel over kan zeggen.

Ook zin in die van Sven - die er qua concept in ieder geval ook al heel spannend uit ziet!

Ponty Mython
Aardige mix met een paar leuke tracks, zoals Throbbing Gristle, Ancient Methods en The Haxan Cloak. Toch hoop ik dat er bij de volgende mixtapes wat meer diversiteit te horen is. Het blijft nu een beetje steken in de IDM/noise/drone hoek.

- sxesven
- ThirdeyedCitizen
- Graf
- Ynoskire
- panjoe
- John Doe
- Teunnis
- Dance Lover
- jurado
- Sietse
- Poa
- Ponty Mython
- Glenn
- -SprayIt-
- ...
- Ploppesteksel
- tuktak

Iets meer tijd nodig in dit tempo. Ben inderdaad nog bij tuktak qua beluisteren en heb welgeteld 1 track die ik zeker in mijn mix wil.

Eerst nog even een (late) reactie op de mix van tuktak:

Ik ben helemaal niet thuis in dit genre en kende slechts enkele artiesten van naam (buiten The Haxan Cloak, Noisia & Demdike Stare). Interessante mix die wat mij betreft zeker slaagt in zijn opzet: het zou zomaar de soundtrack van een film kunnen zijn. Soms klonk het een beetje te vreemd in mijn oren (met name het bijengezoem van The Alvaret Ensemble), hoewel ik op voorhand had verwacht dat de lawaaierige tracks me meer zouden aanspreken. Hier en daar ontdekte ik wel heel mooie stukken muziek/noise zoals Kangding Ray, Roly Porter, Frank Riggio & B/B/S. Het laatste deel, beginnend bij Millie & Andrea, beviel me daarentegen niet echt, al kan ik moeilijk zeggen waarom. Te weinig spanning misschien? Heel dromerig zonder dat het ergens naartoe gaat. Het raakte me gewoon niet, m'n aandacht verslapte helemaal. Desalniettemin puike mix die naadloos was aaneengeregen!

Wellicht vloeken in de kerk maar de track die zo rond 19:40 begint doet me in eerste instantie denken aan Underworld. Had heel erg de neiging om "everything everything everything everything" te gaan zingen .

Sietse
Hahaha, ik snap precies wat je bedoelt GrafGantz.
Lijkt er toch wel vrij veel op.

Sietse
Zit een duidelijke lijn in de mix met terugkerende elementen die neigen naar industrial maar het nooit helemaal worden.
Favorieten in de mix voor mij Coil, The Haxan Cloak (te gek album, luister hem geregeld) en Alleypisser.
Ramleh ook wel aardig. De rest hangt mij te veel richting jaren 90 industrial techno en EBM ofzo.

Ff een inhaalslag. De mix van Ploppesteksel 2 maal gehoord. 1x aandacht en 1x tijdens de schoonmaak van mn huis/afwas. Die 2e keer werkte toch een stuk beter.|

Tracks die opvielen:
- Martyn blijft tof, toch eens wat meer van luisteren, al is het op lange termijn niet mijn muziek
- 2 nummers achter elkaar waar ik steeds opveer zijn die van TWR72 en Anthony Naples. Leuke combinatie zo na elkaar en toffe tracks.
- Floorplan is ook wel tof.

Verder is het allemaal wel leuk, maar het blijft niet echt hangen.

Eindelijk toegekomen aan de 'Tenuous'-mixtape van sxesven, waarvan de insteek erg leuk is. De connectie tussen de artiesten zorgt er toch voor dat het als een organisch geheel klinkt ondanks de - zoals je ze zelf noemt - drastische overgangen. Die eerste is er meteen zo één: van een hypnotiserend deuntje met veel percussie naar een droog hypnotiserend nummer dat drijft op zijn sub-bass. Dit is meer wat ik van de mix had verwacht (ik kende op voorhand enkel de track van The Haxan Cloak) dan de opener die me enigszins (aangenaam) verbaasde.

De track van Ramleh doet me plots opschrikken. Ik stop even met een bijles Engels te verzinnen en luister. Ergens vind ik het erg mooi, en ergens irriteert het me enorm. Moeilijk om te zeggen waarom precies, maar de synths staan me wat tegen. Ik voel me in ieder geval onwennig. Betoverend nummer dat mij helaas niet helemaal kan overtuigen, al hoor ik wel waarom het dat bij jou en anderen wel kan. Ik hunkerde haast naar rust toen de track stilviel en de beats van Elite Gymnastics erin kwamen. Welgekomen verandering van spijs! Heel leuk nummer dat me wat deed denken aan Crystal Castles en CRIM3S (die ik dankzij jou ken), maar dan veel dromeriger en zweveriger zonder overdreven synthwerk & geschreeuw. Het had best wat langer mogen duren. Alsof je ligt weg te dromen en plotsklap staat er een bende wildebrassen onophoudelijk op je deur te bonken: ik wil eigenlijk niet opendoen, maarja, met hun cirkelzaag komen ze er toch makkelijk doorheen. Een ietwat vreemde overgang, maar intussen zit ik reeds gezellig met mijn hoofd op en neer te schudden: ik hou wel van deze industrial technoshit. J. Tijn, Habits of Hate en Lakker kunnen jou misschien ook bekoren?

Verder met de mix dan: de track van Christian Cosmos sloop een beetje geruisloos voorbij. Slecht was het zeker niet, alleen niet zo goed als de track ervoor of erna. Excavation (Part 2) blijft fantastisch! Misschien wel de meest geslaagde dreigende muziek die ik ken. Cremation Lily voelt aan alsof er iemand iets opneemt te midden van een grote orkaan. Fascinerend nummer. Doorprikt het idee van idyllische droomtrack helemaal en dat vind ik er net zo geinig/anders aan. De prikkelende stilte wordt nadien opgevuld door LFY: het begint alsof er een vreselijke 80's ballad zit aan te komen en jammer genoeg kan ik me niet van de indruk ontdoen dat OMD hier iets mee te maken heeft. Nee, met deze door synths gedreven vorm van elektronische muziek heb ik niets. De afsluiter sluit perfect af, zonder echt te imponeren of te storen.

Mooi slot van een aangename mix die veel kanten opstuiterde. Soms werd ik er onrustig van, soms kon het me enorm bekoren, soms fascineerde het me erg en soms kon ik er echt niets mee. In ieder geval, een boeiend geheel dat de moeite was om te luisteren! Bedankt sxesven!

PS: Ik heb ook even een Burst-mixtape van je opgezet. Toch blij dat het dit is geworden. Het klinkt helemaal nieuw in mijn oren en ik zou compleet weggeblazen zijn, maar damn, dat lawaai is intensief. Voor een volgende keer misschien

----
En nog bedankt voor de commentaar, ThirdEyedCitizen!

Sietse
Al bijna tijd voor een nieuwe toch?

Ja. ThirdEyedCitizen zou rond 1 november zijn mixtape moeten posten.

Sietse

Komt goed, hij is al klaar, incl. bijpassende coverart. Had tijdelijk geen pc, maar dat is gelukkig ook weer opgelost. Het is de kortste tape tot nu toe, all with good reason....

Morgen luister ik tape 2 uit dit topic, ben benieuwd en zal mn bevindingen nog wel posten.

Erg lekkere mix van tuktak . Fijn doorgetrokken ambient/noise/experimental sfeer. Aantal dingen die ik al kende zoals Hecq en Demdlike Stare. Een paar dingen waar ik serieus achteraan ga, zoals Kangdang Ray, Roly Porter en B/B/S. Op het eind word de mixtape me wat te melancholuisch. iets als Winged Victory... kan ik weinig mee.

De track Quay had trouwens best op de soundtrack kunnen staan van een kortfilm van de gelijknamige broers. Vast geen toeval....

EDIT: Vanavond of morgen uploaden zou me beter uitkomen. Iemand daar bezwaar tegen?

Sietse
ga je gang

sxesven
Wmb ook geen probleem, al heb ik het idee dat het hoge tempo de deelname niet echt veel goed doet. Een aantal mensen laat het helemaal afweten, terwijl een ander gedeelte toch (minstens impliciet) aangeeft wat moeite heeft het tempo bij te houden.

Benieuwd naar Franks tape trouwens Kort maar krachtig spreekt mij direct aan

Heb eerlijk gezegd ook moeite om het tempo bij te benen, maar vind het aanbod tot nu toe redelijk gevarieerd - en waar ik dacht dat de mix der heer Sven mij de gordijnen in zou jagen, bevalt ie me wel; eigenlijk kan je er best The Bone Clocks erbij lezen

Leer ik ooit digitaal mixen, lever ik wellicht ook een mix aan - de inspiratie is nakende ...

Sietse
Niet iedereen gaat mixen Mjuman, sommigen willen ook gewoon de losse nummers in een zipje gooien.
De luie donders

(verder had ik paar pagina's terug een vrij eenvoudig programma geplaatst waarmee je mixjes kunt maken).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:13 uur

geplaatst: vandaag om 01:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.