MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De electronic user mixtape van de maand

zoeken in:
tuktak
Voor de technohater, ik kan iig alvast verklappen dat de volgende mixtape (die van mij dus) uit een compleet ander electronicavaatje zal gaan tappen.

Ah, lekker veel EDM met vette drops. Ik kijk er naar uit!

http://i60.tinypic.com/1z315sm.jpg

tuktak
Huidige nummer 9 beste dj van de wereld, altijd kwaliteit

Ontopic: ik ga komend weekend beginnen met een eerste selectie van tracks. Zoals beloofd alleen maar van releases met slechts 1 stem (die van mij) op MuMe, en wellicht ook wat dingen die helemaal niet op MuMe te vinden zijn (vanwege 12"). Geen idee nog welke kant het stilistisch op gaat, wellicht wordt het een allegaartje waar ik hopelijk iets van een lijn in weet aan te brengen

tuktak
BAM! 1 oktober. Ik zal ergens komend weekend mijn mixtape lanceren, ik moet nog een klein beetje fijntunen. Waaruit je kan afleiden dat er dit keer best wat werk in zit om er een mooi geheel van te maken.

Kin nait wacht'n

Even de tijd genomen voor Ploppesteksel's mixtape. 's nachts opgezet zoals in het geinige stuk tekst - waarin alle tracktitels terugkomen - aangeraden wordt.

Best veel op dit soort muziek gedanst, kon ook al aan de tracklijst een indruk krijgen wat ongeveer te verwachten. De acid elementen vind ik vooral vet hierin. Overmixen is goed gedaan, ik ben daarin sowieso geen pietje precies, als de flow maar juist voelt en die is is over het algemeen zeker mooi hier. De muziek is alleen over het merendeel alleen niet mijn exacte smaak, in deze genres heb ik over het algemeen andere eigen voorliefdes, maar slecht is het verre van. Je zou trouwens best eventueel kunnen proberen ergens te draaien, daar mag je zeker vertrouwen in hebben op basis van je mixtechniek en je smaak die toch ''dansbaar/toegankelijk'' is. Armando - Downfall in je mix is een kleine persoonlijke favoriet van me, daar wordt alleen niet het maximale uitgehaald in deze mix, het tempo vind ik iets teveel verhoogd in dit geval (dan had misschien beter iets als ''Flow Coma'' van 808 State op die plek gestaan, leent zich beter voor dat tempo vind ik).

Mocht je toevallig nog tracktips van mij enigzins in deze acid-house & techno richting willen, hier had ik er laatst wat geplaatst. En nog wat die ik daar niet genoemd heb en door deze mix bij me opkomen: Jark Prongo - Spadet, Joey Beltram - Drome, Curve - Falling Free [Aphex Twin remix], Ceephax - Acid Le Soken. Nog veel virtueel draaiplezier, prima mixtape en leuk verhaal erbij.

John Doe schreef:
Mocht je toevallig nog tracktips van mij enigzins in deze acid-house & techno richting willen, hier had ik er laatst wat geplaatst. En nog wat die ik daar niet genoemd heb en door deze mix bij me opkomen: Jark Prongo - Spadet, Joey Beltram - Drome, Curve - Falling Free [Aphex Twin remix], Ceephax - Acid Le Soken. Nog veel virtueel draaiplezier, prima mixtape en leuk verhaal erbij.
Vet! Een tijdje geleden zat ik zelf achter wat acid classics te zoeken dus je tips zijn zeer welgekomen. Bedankt daarvoor, en ook voor de commentaar op de mix! De BPM van Downfall was inderdaad nogal de hoogte ingejaagd, maar ik hoopte ermee weg te komen... Helaas.

tuktak
tuktak - MuMe Electronic Mixtape October 2014
https://imagizer.imageshack.us/v2/600x600q90/674/KH6oRU.jpg

Het uitgangspunt was om een thematische mixtape te maken die aan zou voelen als een soundtrack voor een denkbeeldige film. Een verhaal vertellend, meeslepend, maar afentoe ook wat ongemakkelijk. De electronica is alom aanwezig, waarbij ik geprobeerd heb de electronica en de menselijke touch in elkaar over te laten vloeien.
Geen easy listening dus, maar hopelijk pakkend genoeg om 63 minuten te kunnen boeien. Koptelefoon met een beetje extra volume doet deze mix trouwens goed.

Tracklist:

01 Kangding Ray - Transitional Ballistics (Raster-Noton 2014)
02 The Haxan Cloak - Parting Chant (Aurora Borealis 2012)
03 The Alvaret Ensemble - Sjouw (Denovali 2014)
04 Roly Porter - Giant (Subtext 2013)
05 Demdike Stare - Regressor (Modern Love 2009)
06 Rashad Becker - Themes IV (Pan 2013)
07 Hecq - 0001 (Frank Riggio Remix) (Hymen 2013)
08 Noisia - Found (Division 2013)
09 B/B/S/ - Beam (Miasmah 2013)
10 Millie & Andrea - Quay (Modern Love 2014)
11 Ursprung - Am Buachaille (Dial 2012)
12 Birds of Passage - Take My Breath (Denovali 2014)
13 Selaxon Lutberg - Untitled 5 (Denovali 2013)
14 A Winged Victory for the Sullen - Atomos VIII (Erased Tapes 2014)

Luisteren kan hier via Mixcloud

Download mp3 met WeTransfer

Oeh, spannend. Ken volgens mij precies de helt van de nummers dus ben erg benieuwd naar de rest

Ff de diepte in
Mooie selectie tracks tuktak, had ook hoge verwachtingen.

Sietse
Staat veel mooi spul tussen waaronder een aantal dingen die ik hier in de kast heb staan.

Luister nu ff een stuk voor ik zo op pad moet, later nog een keer helemaal.

Sietse
ohh en gaan we er echt maar een per maand doen? Want dan zijn nog wel ff bezig heb ik het vermoeden (nu nog meer dan 1 jaar)

- sxesven
- ThirdeyedCitizen
- Graf
- Ynoskire
- panjoe
- John Doe
- -SprayIt-
- Teunnis
- Dance Lover
- jurado
- Sietse
- Poa
- Ponty Mython
- Glenn
- ...
- Ploppesteksel
- tuktak (??????????)

panjoe (moderator)
De tracklist ziet er alvast spannend uit! Heb nog even geen tijd om het te luisteren maar als die tijd komt zal ik een reviewtje droppen.

tuktak
Sietse schreef:
ohh en gaan we er echt maar een per maand doen? Want dan zijn nog wel ff bezig heb ik het vermoeden (nu nog meer dan 1 jaar)

Een ander voorstel is wat mij betreft ook prima hoor

Sietse
mijn voorstel zou zijn een per week

Zijn we in een maand of 3 1/2 er door en kunnen we weer opnieuw beginnen (mits er natuurlijk geen nieuwe mensen bij komen.
En niet alleen dat het wat sneller gaat, het vraagt ook wat meer "commitment" van de deelnemers om echt actief aan het topic deel te nemen.

Tevens een mooi mix tuktak. Toch nog eens een paar dingen verder gaan checken die ik eigenlijk altijd links heb laten liggen (omdat ik het vaak al te ritmisch vind) zoals Demdike Stare (optreden op Incubate paar jaar terug ben ik weggelopen zo saai vond ik het, maar dit klonk toch wel als een fijne track).

En natuurlijk fijn om te zien dat ik niet de enige ben hier die Rashad Becker (graag) luistert. Geweldige plaat is dat. En van de betere electronische platen van afgelopen paar jaar.

Dingen die ik nog eens een kans ga geven:
The Alvaret Ensemble
Demdike Stare
Noisia

Dingen die ik dan toch echt minder boeiend vond:
Kangding Ray
Birds of Passage
Selaxon Lutberg
A Winged Victory for the Sullen (had de nieuwe plaat al voor een stuk online gechecked en ben er toch wel erg klaar mee).

De voor mij bekende dingen die ik ook zeker kan waarderen:
Haxan Cloak,
Roly Porter (moet deze plaat nog steeds kopen, debuut is ook mooi)
B/B/S
HECQ

Sietse schreef:
Roly Porter (moet deze plaat nog steeds kopen)

Schiet toch eens op man, die heb ik je al maanden geleden getipt. Laatste keer dat je bij mij thuis was zelfs speciaal voor je opgezet

Sietse
ja, dat weet ik. Maar staat niet bovenaan mijn wishlist GrafGantz.

Moet ik bij zeggen dat ik het debuut tof vind maar ook al een hele tijd niet meer heb gehoord.

tuktak
Rashad Becker is idd een fenomeen. Als er op een plaat staat dat deze is gemastered door Rashad Becker ben ik meteen alert. De beste in zijn vak wat mij betreft.
Van dat rijtje kansen zou ik dan Skeyla van The Alvaret Ensemble aanraden. Noisia en Demdike Stare liggen toch wel wat buiten je muzikale kaders volgens mij.

Sietse
Tsja, kan ik inkomen. Het is niet voor niets dat vooralsnog niets van Demdike Stare in mijn collectie is beland, maar wellicht toch weer eens proberen. Je weet het nooit.

tuktak: dank voor de wijze van afleveren! Stelt ook niet-participanten in staat er kennis van te nemen. Even overwogen om ook deel te nemen - edoch vrees dat zulks voor te veel existentiële onrust en/of hoon zou zorgen

tuktak
Misschien is die hoon er nu ook al wel, maar is er nog geen ruimte om het te uiten geef ons die opluchting!

tuktak
Mix is ondertussen zwaar trending op mixcloud.
"This upload has reached 42nd in the Experimental chart and 57th in the Ambient chart."

sxesven
Kudos! Laat ik daar maar eens mee beginnen. Zoals beloofd tapt de tweede electronische mixtape uit een heel ander vaatje dan de eerste deed; de grenzen worden soms aardig opgezocht, en dat houdt het allemaal wel spannend wmb. Als de toon voor dit topic zo een beetje gezet is kunnen we nog een hoop leuke dingen verwachten.

De eerste keer heb ik het eerste half uur van de mixtape nauwlettend de timestamp in de gaten gehouden; ik zag al wat assessments en recensies in deze thread en was dus wel benieuwd welke meningen op welke stukken muziek betrekking hadden. Van die aanpak werd ik echter niet direct gelukkig. Verstandigerwijs, al zeg ik het zelf, de mix vervolgens voor zichzelf laten spreken en daarna alleen nog maar af en toe even stiekem gegluurd naar de titels en artiesten. De mix is voor een aanzienlijk gedeelte namelijk dermate naadloos in elkaar geschroefd dat een 'ignorance is bliss'-ness alleen maar bijdraagt aan de luistervreugde; waar het één begint en het ander eindigt is niet altijd even duidelijk, en dat verhoogt de 'score'-ervaring aanzienlijk.

Over die intentie had tuktak zelf natuurlijk al gesproken: de mixtape zou moeten kunnen fungeren als soundtrack voor een denkbeeldige film. Die soundtrack-associatie dringt zich onvermijdelijk vanzelf ook al op - en dan voornamelijk in de tweede helft. De muziek die daar namelijk de revue passeert zou zonder moeite onder een goede survival horror geschoven kunnen worden. Niet zozeer een denkbeeldige film dan, maar een denkbeeldige game, maar dat is waarschijnlijk gewoon mijn invalshoek - ik ben immers meer thuis in de VGM dan in filmscores. Zo'n track als die van Ursprung bijvoorbeeld - ja ja, even gespiekt - had zo van een Silent Hill OST kunnen komen, en er is wel meer muziek in deze mix die die associatie bij mij oproept.

De tweede helft is overigens - wellicht ook dóór, wederom, die associaties - hier favoriet, al had ik verwacht gezien mijn eigen luistergedrag meer met de wat beat-heavier eerste helft te kunnen. In de tweede helft is de sfeer namelijk zo treffend en consistent neergezet dat de term mixtape er haast een belediging voor lijkt te zijn en het zo voor origineel werk door zou kunnen gaan. De opbouw naar het nummer met zang, en vervolgens nog de coda in de vorm van een stuk vormloos duister (dat bedoel ik geheel positief) en de concluderende zalvende, haast opbeurende tonen van A Winged Victory for the Sullen is wmb een briljante vondst. Niets ten nadele van de eerste helft overigens, die ook zeer adequaat in elkaar zit, maar hoewel muziek als die van Kangding Ray, Roly Porter en Rashad Becker me zeker aanspreekt heb ik er niet direct een emotionele klik mee (overigens bevalt vooral Roly Porter me steeds meer). Demdike Stare is zelfs aan de saaie kant, hoewel het als ondersteunende muziek zeker goed zijn functie kan vervullen. Dat zijn echter kleine kanttekeningen. Het geheel vind ik namelijk uitstekend.

Al met al een zeer geslaagde mixtape die de beoogde ervaring zeer goed teweeg weet te brengen. Nogmaals: kudos!

tuktak
Dank voor de mooie woorden en fijn dat je voor de 2e aanpak gekozen hebt. Soms zijn minder boeiende tracks wat mij betreft nodig als rustpuntje of als overgangsmoment. Die laatste 3 tracks hebben ook flink puzzelwerk gekost, omdat ik steeds net niet tevreden was over het resultaat, dus leuk dat je dat stukje extra benadrukt!

Leuke, grotendeels donkere science fiction, ambient set met veel industriële invloeden. Lekker gemixt. Doet me qua overgangen in combinatie met het soort avontuurlijke futuristische elektronica wat denken aan passages van albums (en mixtapes) van FSOL. Tof die track van Rashad Becker erin. Naar het einde toe is het ook heel mooi vanaf Millie & Andrea's ''Quay''. Birds of Passage viel nooit zo bij me door de vocalist, maar met deze track laat je me er goed van genieten, middenin de donkerte past het goed.

Voor mij zou het waarschijnlijk nog beter zijn door de 'overgangstrack' van bijvoorbeeld Demdike Stare te vervangen door een rijker voelende track, iets van Zoviet France of The Hafler Trio bijvoorbeeld, en voor nieuwere muziek iets van The Stranger bijvoorbeeld. Wellicht iets minder glad overgemixt, maar dan was het wel nog dieper geworden voor mij, maar nu zit er ook al een goede diepe ervaring in het geheel, met bij elkaar passende trackkeuzes. Grotendeels voor mij goed gedaan dus.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over de hoeveelheid mixtapes per maand: 1 keer per week vind ik wat veel, 1 per twee weken vind ik ok, 1 per maand ook goed. Je gaat verhoudingsgewijs denk ik op termijn meningen en mensen verliezen met 1 per week.

sxesven
John Doe schreef:
Over de hoeveelheid mixtapes per maand: 1 keer per week vind ik wat veel, 1 per twee weken vind ik ok, 1 per maand ook goed. Je gaat verhoudingsgewijs denk ik op termijn meningen en mensen verliezen met 1 per week.

Ditto. Eens per week zou ik niet bijhouden op termijn, zeker met de andere reguliere mixtapecirkel er nog bij; nu eenmaal nog veel andere dingen naast MuMe te doen en ook eigen muziek te draaien. De respons taant altijd al na een tijdje en met zo'n hoog tempo is het op een gegeven moment helemaal afgelopen, vrees ik. Eens per twee weken zou nog wel gaan, eens per maand vind ik ook in orde.

Ponty Mython
Lekkere mix wel. Ik had, behalve van Noisia en Hecq, nog niet eerder gehoord van deze artiesten. Ik ga meer opzoeken van Kangding Ray. Alvaret Ensemble werkte me op de zenuwen. Birds of Passage beviel me ook wel.

Ook geinteresseerd geraakt in Kangding Ray idd, Kangding Ray - Solens Arc (2014) beviel zeer.

Kangding Ray

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.