MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Wat is je favoriete Black metal (gerelateerde) band(s) op dit moment.

zoeken in:
Zonder enige twijfel: Dissection...Storm of the Light's Bane en The Somberlain zijn ware meesterwerken. Met gepast afstand volgt Emperor!

Om dit topic eens wat nieuw leven in te blazen, ga ik eens wat vertellen over mijn favorieten binnen de undahground van 't zwarte metaal.

Deathspell Omega
Geen introductie nodig. Iedere zichzelf respecterende black metal fan heeft 'Si Monvmentvm Reqvires, Circvmspice' in zijn CD-kast staan, misschien wel het beste metal album ooit. Het laatste album 'Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternvm' is me een stuk minder bevallen, mede door de drums die onwijs hard in de mix staan.

Arckanum
Dit Zweedse eenmansproject timmert al jaren aan de weg en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot één van de grootheden in het subgenre. Dit jaar komt eindelijk (na 10 jaar) een nieuw album uit, evenals een EP en twee splits met Craft en Sataros Grief.

Diapsiquir
De Fransen hebben zichzelf de laatste jaren op de black metalkaart gezet. Diapsiquir was een vrij onbekende band binnen het genre, dat met het tweede en laatste album 'Virus S.T.N' een bizar en chaotisch meesterwerk afleverde. Gestoorde structuren, obscure samples en keihard beukwerk. Heerlijk.

The Ruins of Beverast
Eénmans project van de drummer van het ter ziele gegane Nagelfar. The Ruins of Beverast heeft inmiddels twee volwaardige albums uitgebracht, 'Unlock the Shrine' en 'Rain upon the Impure'. Vooral die laatste is geweldig.

Grand Belial's Key
Eén van de eerste en beste Amerikaanse bands. Vuige, avontuurlijke en op z'n tijd ook 'thrashy' black metal. Uit elkaar gegaan omdat de zanger onder mysterieuze omstandigheden stierf. Zonde.

andere favorieten:
Black Funeral
M8L8TH
Peste Noire
Sigrblot
Ondskapt
Watain
Negura Bunget
Enochian Crescent
Blut aus Nord

und so weiter...

Persoonlijk vind ik Deathspell Omega iets te experimenteel, maar het zal wel een kwestie van wennen zijn.

Vanaf Kénôse zijn ze echt gaan experimenteren. Ik kan het persoonlijk wel waarderen, al hebben ze, zoals ik eerder zei, met het laatste album de plank een beetje misgeslagen met de ongebalanceerde mix.

deathspell omega schijnt gewledig te zijn dus ik moet het nieuwe album maar ff 20 x gaan luisteren en hopen dak hem dan leuk ga vinden

Dimmu Borgir! fcking zalig!

Helaas heeft Dimmu Borgir nooit meer een echt goede plaat gemaakt na Stormblåst. Opvolgers Enthrone Darkness Triumphant en Spiritual Black Dimensions klinken bij vlarden nog wel aardig maar daarna ging het echt bergafwaarts.

Dieptepunt voor mij was de re-make van Stormblåst. De piano en het wat rauwe, ongepolijste geluid gaven Stormblåst een bepaalde charme die op de re-make vervangen werd door slechte orkestrale samples en een loepzuiver geluid. Het stemgeluid van de zanger is er ook niet echt op vooruit gegaan.

Ach, gelukkig heeft de black metal scene ons veel mooier spul geschonken de afgelopen 15 jaar.

FinisTerra schreef:
Lunar Aurora
The Ruins of Beverast
Blut Aus Nord
Deathspell Omega
Secrets of the Moon
Black Funeral
La Division Mentale
Wolves in the Throne Room
Funeral Procession
Peste Noire
...

Absoluut mijn favoriete genre; al sluipt er steeds meer andere muziek mijn speakers binnen.

Favoriete nummer: A Huadiga Fluag - Lunar Aurora (split met Paysage d'Hiver).

Kijk, daar spreekt iemand met verstand van zaken, toevallig was dit specifieke nummer van Lunar Aurora ook eens mijn absolute favoriet. Ik heb die split nog liggen op LP. Toen gaf iemand mij een kopietje van Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven, en werd mijn blikveld beduidend breder, echter mijn liefde voor bedroevend zwart metaal blijft nog altijd ergens aanwezig.

Ik kan iedereen die split aanraden gezien Lunar Aurora's helft simpelweg het summum van black metal is.

Verder kan ik de volgende bands aanraden:

Aichmophoba
Jammer genoeg hebben ze maar een tape uitgebracht, gelimiteerd op 14 stuks. Ik hoop dat mijn nummer 11 nog eens ooit groot geld op gaat brengen als ik ze maar vaak genoeg noem.

Alcest
Le Secret is een meesterwerkje, zeer emotioneel een aangenaam, echter gelijktijdig ruw en met een zeker post-rock gevoel.

Baptism
Wisdom and Hate is een klasse plaat, erg sterke melodielijnen en riffs met flink wat wanhoop en misantropie

Bekhira
L’Élu Du Mal is een sterk album dat past in de Franse traditie van Mütiilation en Vlad Tepes: hoge kwaliteit aan sterke duistere gevoelens.

Belenos
Past in het straatje van Bekhira

Burzum
Niet te missen bij interesse in ware black metal. Op zijn minst Hvis Lyset Tar Oss is verplichte kost. Bij alle andere bands op dit lijstje zijn sterk door Varg beinvloed.

Darkestrah
Sary Oy is een geweldige mix van folk uit Kirgizië en black metal. Dit is geen blije bedoening met vrolijke wijsjes, maar muziek die werkelijk aansluit.

Darkspace
Dit is black metal die groots klinkt als de beweging van hemellichamen. Neem Hawkwind plus Acid Mothers Temple en vertaal het naar black metal. Voeg dan een lading dark ambient toe.

Drudkh
Grandiose band die de goeie oude Ulver van Bergtatt doet herleven

Eternal Majesty
Meer Franse black metal met het typische geluid van die regio. Probeer de split None Shall Escape The Wrath met Krieg, Judas Iscariot, and Macabre Omen te pakken te krijgen.

Forest
Ik dacht de Rusische (er zijn er nogal wat). Beetje het Drudkh idee, maar dan rauwer.

Forest Of Fog
Zwitsers project dat zwerft tussen oude Ulver, Taake en Nagelfar (niet Naglfar).

Funeral Mist
Bewijst dat brute black metal steen goed kan zijn. Probeer Salvation en wees overtuigd dat scandinavische black metal van dit milenium niet allemaal bagger is.

Gire
Woest originele black metal, welliswaar modern (zo niet post-modern), maar met veel smaak gemaakt. Probeer maar eens op youtube, de filmpjes zijn ook de moeite waard.

Godkiller
Recht uit de middeleeuwen (probeer Rebirth Of The Middle Ages). Sterke melodielijnen en pakkende riffs.

Hate Forest
Purity is de moeite waard. Direct gelinkt aan Drudkh, maar een stuk kwaadaardiger en minder natuurgeorienteerd. Grootse Slavishe trots.

In The Woods…
Uitgebreide discografie van een band die zich echt heeft bewezen. Pure ondergewaardeerdheid. Hierin moet ik zelf ook nog wat graven.

Klabautamann
Heel erg leuk bandje met interessante en pakkende natuurgeorienteerde black metal.

Lunar Aurora
Ok band, echter die ene split met Paysage D' Hiver, daar draait het om.

Moonblood
Bluuuuut und Krieieieieg!!!!

Mortifera
Als ik me niet vergis verwand aan Alcest. Typisch Frans.

Mustan Kuun Lapset
Melodisch maar ongepolijst, sterke band.

Mütiilation
Vampires of Black Imperial Blood is een absolute must. Franse kwaliteit die we gewend zijn van het meeste dat bij Les Legions Noires was aangesloten.

Mystic Forest
Creme de la creme uit Frankrijk. Probeer Green Hell en Romances. De eerste is snel en gevarieerd geweld met de nodige wanhoop maar sterk natuurgeorienteerd, met een drummachine die op standje kamikaze staat, echter met een smaakvol programmatuur. en met wilde uitbarstingen van neoklassieke gitaar invloeden. Romances bouwt hierop voort en injecteert een afgestemde hoeveelheid Franse chanson.

Nachtmystium
Wanhoop en onrust uit de VS. Uiteraard geinspireerd op Franse, Duitse en Finse scene.

Nagelfar
Samen met Nargaroth aan de top van de vroege Duitse scene. Hunengrab Im Herbst is een must. Niet te verwarren met Naglfar (pretentieuze poep voor kinderen die hun ouders bang willen maken)

Nargaroth
Probeer Rasluka II, veel emotie en post-rock kwaliteiten. Ook dit is een klassieker die je eens gehoord moet hebben.

Noenum
Naar voorbeeld van Nargaroth

Nyktalgia
Beinvloed door Nargaroth.

Odium Immortalis
Voor als Drudkh bevalt.

Paysage D’Hiver
Ambient black metal met sneeuw en ijswind en maaiend gitaargeweld. Gerelateerd aan Darkspace.

Seigneur Voland
Misantropie, wanhoop en trots maakt dit tot een overtuigende band.

Sombre Chemin
In het zelfde lijstje als Seigneur Voland, misschien iets beter.

Taake
Begin bij Nattestid, Ulver's hergeboorte. Onbetwist een van de sterkste albums van het genre.

Thy Catafalque
Verwand aan Gire, Ido Ude Tarlat is een van de meest geinspireerde, originele black metal die ik ken. Bovendien is het ook nog vrij toegankelijk.

Ulver
Belangrijk! Het wondermooie Bergtatt en het extreem rauwe Nattens Madrigal. Beide zijn verplichte kost.

Vlad Tepes
March To The Black Holocaust is een essentieel en monumentale release. Puur, wanhopig maar met ijzersterke melodie.

Woods Of Ypres
Against The Seasons is een geweldig album dat ergens tussen in het rijtje van Drudkh past. dichter bij Ulver's Bergtatt komen maar weinig albums.

En dan nog even een wijze les:

Black metal uit Noorwegen is niet het beste wat er te krijgen is, vooral na 2000 is het huilen met de kraan open. Je kunt "maar maar maar Darkthrone zeggen", maar maar maar als je wilt weten waar de sound van Transylvanian Hunger werkelijk vandaan komt, luister dan eens naar Elisabeth Bathory van de Hongaarse band Tormentor. Waar je voor black metal vooral heen moet is Frankrijk, Duitsland en soms Finland. De VS is ook al enige jaren in oprukking.

Aldus hier een tiental absolute black metal musts:

1. Burzum - Hvis Lyset Tar Oss
2. Taake - Nattestid
3. Thy Catafalque - Ido Udo Tarlat
4. Lunar Aurora - A Haudiga Fluag
5. Mystic Forest - Green Hell
6. Ulver - Bergtatt
7. Vlad Tepes - March To The Black Holocaust
8. Nargaroth - Rasluka II
9. Ulver - Nattens Madrigal
10. Funeral Mist - Salvation

Enfin, doe ermee wat je wilt.

max en joep
heel erg bedankt Misha.
dit soort posts, daar kan uiemand nu eens wat mee.
ik ga meteen vandaag een hoop opzoeken.

Graag gedaan, daar post ik het voor (en als remedie tegen verveling op het werk).

Alle 8 Thy Catafalque tracks van het Ido Udo Tarlat album zijn overigens hier legaal te downloaden:

http://www.shockmagazin.hu/english/index_e.php

Klik op Download en ga naar Thy Catafalque, de cijfers zijn de tracks.

godlydevil7
Misschien vind je Black Wraith ook wel wat, die heeft 1 demo uitgebracht een meegedaan op een split (a Sweet Voyage to Kingu), maar door de populariteit is het vrij makkelijk te vinden (ook al zijn er maar 25 kopieën van de demo gemaakt, kan ik het nog wel vinden als ik goed zoek).

Op hun myspace staat het een en ander:
http://www.myspace.com/blackwraith

De riffs en melodieën hebben wel wat weg van vroeg Dark Fortress (ten tijden van Profane Genocidal Creations), dat is positief. Maar die drumcomputer is echt te inspiratieloos geprogrammeerd, kwa klankkleur gebeurt er daarmee ook niet veel.

Net twee nieuwe bands ontdekt. Ze lijken mij wel al vrij bekend bij de echte Black Metal-fans:

Dark Fortress (hierboven al vlug vermeld):
Net hun nieuwe album Eidolon gaan kopen, blind gekocht, omdat ik al een dagje in een bm-mood ben. Heerlijke Black met melodieus en symfonisch tintje. Ook met een gastbijdrage van Tom Fischer.

Watain:
Volgens last.fm hoort het in het rijtje van Deathspell Omega en Funeral Mist, maar daar vertrouw ik niet al te veel op. Sworn to the Dark is wel een goed album.

Dark Fortress was eigenlijk het leukste (maar niet zo black) op hun Tales From Eternal Dusk. Daar hadden ze wel wat weg van Amon Amarth eigenlijk. Watain zou je overigens misschien toch wel een beetje met Funeral Mist kunnen vergelijken.

Dimmu Borgir, Shining, Primordial, Behemoth

De plaat Thelema 6 van Behemoth vind ik goed geslaagd.
Poolse band die me aan Morbid Angel doet denken maar wel een eigen geluid heeft ontwikkeld. De teksten zijn aan de filosofische kant.

Vind vooral het laatste album zeer geslaagd, al is dat vooral Death en nauwelijks meer black.

Demigod blijft een geweldige plaat van die band, verder ken ik ook Zos Kia Culus vaag.

voltazy
Deathspell Omega (ik heb die artiesten pagina hier zelfs nog een beetje gefixed )
Satyricon

Satyricon vind ik nou weer niks

Ik vind 'Now, Diabolical' iets te traag en te eentonig met momenten.

voltazy
andnino schreef:
Satyricon vind ik nou weer niks

ik ben ook geen groot blackmetal liefhebber, dus het blijft relatief natuurlijk

Stijn_Slayer
Moeilijk..

Als ik richting de Depressive Black Metal scene kijk ga ik voor Hypothermia. Nachtmystium, Thy Light en Hypomanie zijn ook top.

Dissection en Rotting Christ is weer totaal anders maar ook erg lekker.

En dan iets als Funeral Winds of Gheestenland. Het is zo divers allemaal, ik kan niet kiezen haha.

Oja, en Ulver uiteraard.

lambf
Dead Raven Choir nog helemaal vergeten te noemen

Zelfs eens een lijstje met m'n favoriete Black Metalbands maken.

Funeral Mist (Salvation)
Anaal Nathrakh (Eschaton)
Anorexia Nervosa (New Obscuriantis Order)
1349 (Hellfire)
Watain (Sworn to the Dark)
Borknagar
Gorgoroth (Under the Sign of Hell)
Dark Funeral (Attera Totus Sanctus)
Iperyt (Totalitarian Love Pulse)
Emperor
Dark Fortress (Eidolon)
Marduk
Bal-Sagoth
Lord Belial
Belphegor
Darkthrone (Transilvanian Hunger, The Cult is Alive vind ik al veel minder)
Aborym
Mayhem (De Mysteriis Dom Sathanas)

(Gezet in een bepaalde volgorde, wel niet te nauw nemen)

Heb laatst Septicflesh ontdekt. Communion schijnt een goede comeback te zijn. Nu ben ik benieuwd naar die eerdere albums ook.

Kvist (For Kunsten Maa Vi Evig Vike) (!)
Windir (Arntor)
Ulver (Bergtatt)
Dissection (The Somberlain)
Satyricon (The Shadowthrone)
Mayhem (De Mysteriis Dom Sathanas)
Darkthrone (Transilvanian Hunger)

Dat is het op het moment zo'n beetje en wel in deze volgorde

HammerHead schreef:
Het is ook niet mijn genre, maar Filosofem van Burzum, de full lenght van Thorns en de EP Weltherrschaft van Mezzerschmitt kunnen me wel bekoren.

Dan moet je Grand Declaration of War van Mayhem ook eens een kans geven.

Stijn_Slayer
Vergeet ik zomaar Xasthur, ik moet me schamen.

andnino schreef:
Heb laatst Septicflesh ontdekt. Communion schijnt een goede comeback te zijn. Nu ben ik benieuwd naar die eerdere albums ook.

Communion is een aanrader, goede produktie en mooi helder geluid, vooral de gitaren staan goed in de mix.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.