MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Rock Album van de Week

zoeken in:
De opener Broke Down on the Brazos uit By A Thread is echt wel een geweldige stamper, maar daarna op dit album (naar mijn gevoel) niet meer geevenaard. Ga hem nog wel enkele malen meer beluisteren.

van Somera Sól (Brant Bjork) krijg ik niet genoeg, dat smaakt elke keer beter en naar meer.

Van Johnossi - Mavericks heb ik even genoeg. maar vind ik toch wel een goed album.

Kaura vind ik toch wat licht uitvallen, veelbelovend misschien, maar dit album overstijgt toch niet veel het "demo" niveau.

Warrior Soul moet ik nog enkele keren meer beluisteren, maar eigenlijk voel ik er me nooit echt uitgenodigd toe.

Morgen normaal mijn beurt. Als de crew wakker wil worden, want mijn eerste keuze album is nog steeds niet toegevoegd.

Toevoegingen moeten binnen een week gedaan zijn, geloof ik. Misschien is er iets fout gegaan?

tsja, hoe kan je dat weten?

Kan ik me inkopen?

Eerste keuze he, ik heb alternatieven

Cabeza Borradora schreef:
tsja, hoe kan je dat weten?
Een PM sturen naar een crewlid. Heb ik zo vaak gedaan (op MovieMeter dan). Of een berichtje zetten in het toevoegtopic.

tnx chevy! Album staat in de wachtlijst.

Uit het toevoegtopic:

Cabeza Borradora schreef:
Hoe of wanneer kan je weten als er iets moest misgelopen zijn bij het verzenden van het toevoegformulier.

Masimo schreef:
Je kan de eerste paar stappen van toevoegen herhalen. Dan kan je zien of het album al is toegevoegd of dat het album al in overweging wordt genomen door de crew (dat komt in een minder dik gedrukt balkje daaronder) Zo kan je ontdekken of hij nog wordt 'behandeld', of dat er daadwerkelijk iets mis is gegaan. Misschien dat je het zo kan checken?

laboomzaa schreef:
Kan ik me inkopen?

Ja hoor, stort maar 10 euro op mijn rekening.

Over en sluiten!

Hij staat erop! Een onbekend, en haast verloren gegaan pareltje voor de liefhebbers van die typische eind jaren 60 - begin jaren 70 rock, waarin lustig getapt werd uit het jazz-, soul-, folk- en pop vaatje, en dit alles vermengd met de onvermijdelijke psychedelische noot. Voeg hierbij het feit dat deze jongens uit Venezuela komen en hun roots in hun muziek niet verloochenen, en je krijgt een toch wel redelijk uniek album, dat liefhebbers van bv. Jethro Tull, Focus, Iron Butterfly e.a. toch moet kunnen bekoren.

(afbeelding)

Spiteri - Spiteri (1973)

Met reeds heel wat muzikale bagage trokken de broers Charles and Jorge Spiteri begin jaren 70, als hevige fans van Traffic, naar Londen, in de hoop daar extra input voor hun muzikale carriere te vinden. Daar vormden ze de band Spiteri, en namen er dit album op.
Een engels antwoord op Santana word wel eens gezegd. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, in de zin van dat wat Santana maakt als rock met latijnse invloeden zou omschreven kunnen worden, terwijl Spiteri toch meer latijnse muziek "on the rock" brengt. Zo is track 4, Barlovento, een interpretatie van een tot de venezuelaanse folklore behorend lied, origineel gecomponeerd door Eduardo Serrano.

Het album is oorspronkelijk alleen in Venezuela released (terwijl de band in Londen verbleef), wat te maken schijnt te hebben met hun (il)legale status als muzikant in Engeland. Dat laatste blijkt ook de hoofdoorzaak te zijn van het uiteindelijk splitten van de band.

In 2008 is het album in Latijns Amerika opnieuw uitgebracht op cd, met bonustracks, en in 2010 is het opgepikt door Vampisoul records, voor een gelimiteerde release in Europa, met deze hoes:

(afbeelding)

Hopelijk vinden de jongere rockers er ook wat aan. Hierbij nog enkele links voor de geintresseerden:

(engels:)
review Spiteri van DJ Jose Luis voor Candela Life
over Spiteri van Vampisoul

(spaans:) (gebruik google translate?)
beltzarecords (fotos)
venciclopedia
Interview Jorge Spiteri over het album en de band, plus artikel over het overlijden van Charles Spiteri.
discografia met ook de albums van voorgaande en latere bands waarin de leden van Spiteri hebben gespeeld.

Tip: Hoofdtelefoon, luie zetel, wijntje of toeter optioneel. Enjoy!

- Hoi123
- Papartis
- Guinness1980
- Kronos
- Cornucopia
- Riel
- Them
- Cabeza Borradora
- Chevy
- Don Cappuccino
- laboomzaa

Geld komt naar je toe Chevy

Update:

- Hoi123
- Papartis
- Guinness1980
- Kronos
- Cornucopia
- R U S T W E E K : laboomzaa gratis kans gemist!
- Them
- Cabeza Borradora
- Chevy
- Don Cappuccino
- laboomzaa

Geld komt naar je toe Chevy

Venezuela, die had ik nog niet.

En waar kan ik dat album van Spiteri beluisteren of downloaden?

Internet natuurlijk.

Je hebt mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt met je beschrijving.

Het minste dat ik van Spiteri kan zeggen is dat het nog niks gedateerd klinkt. Maar dat komt misschien omdat ik niet echt thuis ben in latin en in die muziek überhaupt weinig evolutie hoor. Een lang nummer als Soul Inside doet toch wel aan Santana denken en daarvan ben ik ook niet zo'n liefhebber. Ooit wel geweest.

@Cabeza, ik ga die Led Zeppelin van het andere topic eens proberen.

Ik geloof dat ik vandaag ben.

Ik heb een aantal albums die aan de eis(en) voldoet. Ik zal vanmiddag eens een album plaatsen.

Laat maar komen.

Het was voor mij kiezen tussen een album wat ik redelijk tot goed ken, maar niet superspectaculair vind of een album wat ik minder goed ken, maar waar ik wel door geïnteresseerd ben.

Het was kiezen tussen 2 albums. De andere was een album dat zo’n beetje complementair is aan het album dat ik heb gekozen. Vanwege het mooie weer heb ik gekozen voor deze. Een zeer sterk, ietwat avant-gardistisch, album dat perfect geschikt is voor het opkomende mooie weer (als het er nog niet al is). Zet dit album op, ga in de zon zitten en laat het over je heen komen. Het is 50 minuten lang een zwoele, aangename plaat waarbij geen een nummer onder doet voor een andere. Ik heb hem nu 4 of 5 keer beluisterd en iedere keer val ik weer voor die geweldige sfeer.

Het is geworden:
Immanu El - They'll Come, They Come (2007)

(afbeelding)

Vandaag weer beluisterd en ik zet hem op een (voorzichtige) 4,5*.

Ziet er mysterieus uit... Interesse gewekt

De mijne ook.

Uit Zweden, dat kan al niet verkeerd zijn

Ken het nog niet maar ben er (uiteraard) wel benieuwd naar!

Je vindt het leuk of niet. Er is geen tussenweg.

Het doet mij af en toe aan Sigur Rós denken.

Kronos schreef:

Ik heb nog geen tijd gehad om dit album v/d week te beluisteren maar door deze zin word ik er alleen maar nieuwsgieriger door.
In het weekend maar eens even tijd voor maken.

Kronos schreef:
Ik ken alleen () en wat losse nummers, maar ik vind die wel wat zwaarder vallen dan dit. Maar misschien zijn hun overige albums anders (wilde sowieso al wat meer van hun beluisteren).

chevy93 schreef:
Ik ken alleen ()

Ágætis Byrjun is ook een echte aanrader.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.