MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Misterfool, je begint steeds harder te zwatelen en te roepen naarmate je punt zwakker wordt. Een act als System of A Down of At The Drive-In.. punk attitude en -invloeden allover! Rage Against The Machine idem.
Je snapt nog steeds het verschil tussen invloed en exacte stroming niet, daarnaast volg je een select deel van het muzikale spectrum waar weinig punkinvloeden in zijn te horen, en concludeert dan dat er dus weinig punkinvloeden zijn doorgedrongen. Dat is echt puur de zaak omkeren en naar jezelf toe lullen. Ik zie de meeste extreme exponenten van metal wel degelijk als punkinvloeden, sterker.. metalheads anno 1980 werden steeds attenter op Dead Kennedys e.d. omdat dat veel harder klonk als de muziek waar ze op dat moment naar luisterden. Sindsdien is de invloed nooit meer weggegaan. En een rebelse houding vind ik stukken verfrissender (al is het al zo vaak gedaan) dan een collectief brave huisvaders waar jij je prettig bij voelt kennelijk

Naar grunge (dat Nirvana als schoolvoorbeeld heeft) luisteren maar geen punkinvloeden horen, het kan blijkbaar allemaal...

Precies enne
Iedereen die weleens van Darwin of pokemon heeft gehoord moet toch wel bekend zijn met de term evolutie

Misterfool
Pokemon (jeugdsentiment alhier)
(Darwin ken ik uiteraard. Een goed jaar geleden stond nog een heel mooi stuk in de kijk over evolutie)

Rudi S schreef:
Precies enne
Iedereen die weleens van Darwin of pokemon heeft gehoord moet toch wel bekend zijn met de term evolutie

(afbeelding)

Misterfool
jaja: en ik heb zelfs ooit eens Mew gevangen in pokemon red. Was toen heel content met me zelf
Enne brave huisvader muziek luister ik niet Orbit(heb nu zelfs Depeche mode opstaan )

Misterfool schreef:
jaja: en ik heb zelfs ooit eens Mew gevangen in pokemon red. Was toen heel content met me zelf

Maak ons maar content en ga eindelijk de Sex pistols luisteren.

Jeugdsentiment als je nog in je jeugd bent, dat kan ook. Ik herinner het mij als gisteren.

Maar ik bedenk ook dat invloeden herkennen makkelijker wordt met meer luisterervaring en dus met het ouder worden. Als je jong bent zie je van jezelf vaak ook niet dat je op je ouders lijkt.

Misterfool
@rudi S
Staat hier nogtands op 3*. Vind het zeker geen slecht album hoor. Mischien zelfs nog wel een klassieker. alleen overgewaardeerd. Maar goed laten we vrede sluiten, bloemetjes achter onze oren steken en met sandalen en geitenwollensokken lopen. En wel ja, waarom dan ook niet Sex pistols op de I-pod.

Misterfool schreef:

Enne brave huisvader muziek luister ik niet Orbit(heb nu zelfs Depeche mode opstaan )

Die zongen over meesters en slaven hoor!

Misterfool
Maar goed, maar goed. Ach ja mischien moet ik ook minder contraire gaan. Punk invloedrijk voor grunge,new-wave,indie.metal, ach waarom niet. Scheelt weer veel verhitte discussie's en de muziek wordt er toch niet mooier of lelijker op.

(afbeelding)

En de Sex Pistols blijven natuurlijk een bende overroepen nietsnutten.

Misterfool
[Schoorvoetend]
Nou dan blijven het maar een bende overroepen nietsnutten
scheelt me weer heel wat verhitte discussie
[/schoorvoetend]

De werkweek is weer door het midden, tijd voor de voorspellingen voor vrijdagochtend. Na driemaal 1977 durf ik toch wel te stellen dat we doorschuiven naar 1978 of wellicht al 1979.

1) Debuut van Kate Bush is een optie, maar zoals ik reeds eerder heb gezegd verwacht ik Kate pas in 1985 met haar beste album.
2) More Songs... van Talking Heads is een andere mogelijkheid, maar ik mag toch aannemen dat ze een paar jaar wachten en Remain in Light in de lijst opnemen.
3) Kraftwerk bracht in 1978 z'n beste album uit, maar er is reeds gekozen voor Trans-Europe Express dus dat gaat sowieso niet gebeuren.
4) Springsteen bracht met Darkness on the Edge of Town een meesterlijk album uit, maar aangezien ze Born to Run al hebben gepasseerd ligt hij wellicht niet zo goed bij de samenstellers van de lijst.

Afgaande op m'n persoonlijk voorkeur denk/hoop ik dus dat 1978 wordt overgeslagen, en dat de volgende DE plaat uit 1979 gaat worden:

(afbeelding)

Misterfool
Born to Run is van 1975

Om voor mij onduidelijke redenen haal ik qua releasejaar Born to Run en The River altijd door elkaar.

Heb m'n stukje creatief aangepast nu

Ik denk dat we The Boss en Kate Bush eerst krijgen.

Ik dacht ook aan:

(afbeelding)

Wel erg voorspelbaar allemaal.

Het probleem is dat er wel degelijk hele goede albums zijn uitgebracht in 1978, maar dat oudere rockers of albums die anderszins niet passen in het geijkte straatje van de betreffende samensteller zoals:

(afbeelding)

of zelfs:

(afbeelding)

op voorhand nooit meer de lijst zullen halen. Daarom is de voorspelling van Grafgantz over 1979 (Joy Division) niet eens wishful thinking als wel een 100% zekerheid dat het album aan de beurt zal komen.

Ik denk aan Kate Bush, Bruce Springsteen of The Police voor de volgende.

Lukk0
Ik denk Fear of Music van Talking Heads (en Joy Division komt dan pas in 1980 aan de beurt), past wel in het rijtje van de keuzes die tot nu toe gemaakt zijn.

Nicci
Van Halen - Van Halen (1978)

We moeten een beetje lucht in de lijst krijgen.

en London Calling?

Die is uit 1979 dacht ik.

Doe dan maar London Calling en daarna Closer. Goed?

Ik prefereer ook Closer, maar ik denk dat ze vanwege de impact toch voor het debuut gaan.

Is ook zo. Plus, daar heb ik al een uitgebreid stuk over geschreven. Wanneer komt Leftism van Leftfield?

Als ik heel eerlijk ben verwacht ik die niet voor 1995. Na 1995 eigenlijk ook niet.

Rare site is dit: mannen die een album verwachten! Hebben ze dan zo vaak onveilig geluisterd?

Ik heb zo'n dikke buik dat ik denk dat die vinylplaat overdwars in m'n baarmoeder, of moet ik zeggen baarvader?, steekt. Ach, had ik maar oordopjes ingehad!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:16 uur

geplaatst: vandaag om 06:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.