MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Dit album heeft net als het Kinks album het hoogste stem gemiddelde (met ook nog het grootst aantal stemmers) hier op de site.

Zorin
Het wordt volgens mij in het algemeen ook hoog aangeslagen.

Misterfool schreef:
(quote)

en de jaren zeventig moeten nog komen

Dat zal bij mij op veel smileys komen te staan waarschijnlijk.. alhoewel, als ze de lat hoog leggen weet ik ook nog wel wat onmisbare pareltjes uit dat decennium te bedenken (zie o.a. mijn top10)..

Misterfool
In het geval van Bowie denk ik dat het een wedstrijdje wordt tussen Ziggy en Low.

chevy93 schreef:
Byrds is met een y. The Birds is een film van Hitchcock. [...]

Oeps, foutje! Bedankt voor de terechtwijzing. Heb wegens persoonlijke omstandigheden zeer weinig tijd, maar wou na de lange winterpauze toch niet alweer een stop inlassen, maar...:
Haast en spoed is zelden goed...

Sterke plaat, zonder een echt zwak moment en met het ge-wel-di-ge Wasn't Born To Follow, dat tot mijn 20 favoriete nummers ooit behoort.

notorious byrds brothers is great!.

vind younger than yesterday alleen wel beter.

Going' Back (van Gerry Goffin en Carole King) ken ik. Dusty zingt het naar mijn mening veel beter (zo'n honderdduizend keer).

Bij het eerste nummer komt na de Kinks meteen de gedachte in me op dat originaliteit in die tijd vaak ook ver te zoeken was.

De rest; naast aan de Beatles doet het me af en toe ook aan de Carpenters denken. Die vind ik dus wel goed. Dit album is niet slecht, maar het folk element vind ik wat irritant. Te zemelig.

Wel duidelijk dat Fleet Foxes en de hele rits nieuwe folkies hier goed naar geluisterd hebben.

Het gaat wellicht bij een keer beluisteren blijven. Da's niet echt een eerlijke kans, maar er ligt voor mij nog te veel interessantere muziek te wachten.

Bij de eerste bonustrack, Moog Raga, gaan ze ook nog de Indische toer op. Hoog tijd om dit uit te zetten, vooraleer ik ongewild spontaan begin te leviteren.

Dan hoor je dus duidelijk niet de strakke rock-core die deze plaat ook heeft.. meeslepende gitaarstructuren en ijle zang die de boel net wat anders maakt dan de zoveelste meewieg-kloon uit de 60/70s. Het staat allemaal als een huis hoor, zelfs die Indische toevoeging. Maar een plaat die je wel wat meer de kans moet geven dan 1x op je schimmige zolderkamertje luisteren.. dan gaat het hem niet worden nee.

Het valt wel heel erg stil.

Casartelli (moderator)
Tja... ik vind Notorious Byrd Brothers wel een fijne plaat. Staat hier ook in de kast, maar moet er eigenlijk nog wat vaker naar luisteren om tot een zinniger commentaar te komen.

Ik kende tot een week geleden alleen de eerste drie platen van The Byrds al en aangezien dit de vijfde is, leek het me wel aardig eerst de vierde eens te beluisteren. En die bevalt me best goed - een aantal nummers fantastisch zelfs, met name de opener - waardoor ik daar nog lang niet klaar mee ben. Pas als ik daar een beetje klaar mee ben, ga ik Notorious Byrd Brothers eens beluisteren, maar dat zal niet meer deze week zijn...

Iemand toevallig Cabeza Borradora nog gezien

herman schreef:
Ik kende tot een week geleden alleen de eerste drie platen van The Byrds al en aangezien dit de vijfde is, leek het me wel aardig eerst de vierde eens te beluisteren. En die bevalt me best goed - een aantal nummers fantastisch zelfs, met name de opener - waardoor ik daar nog lang niet klaar mee ben. Pas als ik daar een beetje klaar mee ben, ga ik Notorious Byrd Brothers eens beluisteren, maar dat zal niet meer deze week zijn...

Het vierde en het vijfde album zijn ook centraal; het volgende "hard zweten in de rodeo" is nl grotendeels boer'npunk (C&W) en daar moet de klep van de boer echt naar hangen. In gezelschap dat de teksten kent en met de fles erbij is het wel vol te houden, anders is het net of je een brave penides aqua rosarium bent geworden. 'k zou zeggen: Younger than Yesterday, deze en dan de eerste twee als proeve erbij; vwb de rest kan je beter aan 'cherry picking' gaan doen.

Rudi S schreef:
Iemand toevallig Cabeza Borradora nog gezien

Ja, maar die heeft het momenteel druk met andere dingen.

Inderdaad, weinig tijd, ook de komende week. De Byrd Brothers al wel enige keren kunnen beluisteren, en, niet verwacht vanwege de verwijzingen naar The Beatles en Pet Sounds, erg goed bevallen.

Het volgende album in het rijtje is er eentje is dat ik al ken (een 5 sterren knaller nog wel). Weer uit 1968:

Electric Ladyland (1968), The Jimi Hendrix Experience

(afbeelding)

Introductie bij het album gepost.

.

Boobies!

Ik zal EL eens herbeluisteren komende week, als ik er aan toekom.

Snap de magie van JHE wel, maar geniale nummers worden helaas afgewisseld met geneuzel. Electric Ladyland is typisch een album waar ze een half uur van hadden kunnen schrappen. 75 minuten is veel te lang.

Mjuman schreef:
Het vierde en het vijfde album zijn ook centraal; het volgende "hard zweten in de rodeo" is nl grotendeels boer'npunk (C&W) en daar moet de klep van de boer echt naar hangen. In gezelschap dat de teksten kent en met de fles erbij is het wel vol te houden, anders is het net of je een brave penides aqua rosarium bent geworden. 'k zou zeggen: Younger than Yesterday, deze en dan de eerste twee als proeve erbij; vwb de rest kan je beter aan 'cherry picking' gaan doen.

Ach, de albums van The Byrds duren zo kort (zeker de eerste paar) dat je ze vaak twee keer in een uur kan draaien. Maar na een paar goed keer goed luisteren schakel ik inderdaad wel over op 'cherry picking'. Misschien zelf eens een goede Byrds-verzamelaar maken van 45 minuten ofzo.

Ik deel je mening over Electric Ladyland, herman. En niet alleen te veel geneuzel, maar er staan ook gewoon wat mindere nummers tussen. Voor een studioalbum vind ik het bovendien nogal slordig afgewerkt. Neem nu die fadeout van Gypsy Eyes.

In mijn oren niet de grote klassieker waar het algemeen voor doorgaat, hoewel dat potentieel er wel in te horen is.

Leuk hoor, weer eens een goede bekende.
Ik zou zelf het debuut eerder verwachten.

Tja het debuut lijkt mij ook een stuk logischer. Vooral omdat ik het moeilijk kan zien als een geheel album. Het klinkt in mijn oren als een bijeen geraapte plaat met een aantal losse nummers.

Maar meer negatiefs valt er niet te zeggen over deze plaat! Bijvoorbeeld het intro van Gypsy Eyes is niet geniaal maar klinkt wel zo ziek wonderschoon... Ah, wat ben ik blij dat ik hier ook een Fender heb staan!

guitarwally schreef:
Maar meer negatiefs valt er niet te zeggen over deze plaat! Bijvoorbeeld het intro van Gypsy Eyes is niet geniaal maar klinkt wel zo ziek wonderschoon... Ah, wat ben ik blij dat ik hier ook een Fender heb staan!

Die Fender telt alleen als je linkshandig bent

Bedenk dat het nota bene Derek - van de dominees zelve - was die the man a left-handed stratocaster gaf; vervolgens bedacht ie na Jimi te hebben zien spelen dat ie zelf als gitarist wel kon inpakken.

Dit tietenalbum was (op de studentenflat) altijd meer het domein van progrock-buurman Bram; ik heb er nooit veel in/op gezien. Eerdere en Band of Gypsies heb ik altijd meer gewaardeerd, blijkbaar ben ik geen boezemvriend.

En weer heeft de cultuurkenner feilloos het album gekozen met het hoogste gemiddelde en aantal stemmen op MM, knap hoor van die cultuurkenner .

Die ken ik al. Erg mooi album

master-rens schreef:
Erg mooi album

Bedoel je hiermee de hoes of de muziek ?

Recensie gepost op Electric Ladyland pagina.
Next please.

Rudi S schreef:
En weer heeft de cultuurkenner feilloos het album gekozen met het hoogste gemiddelde en aantal stemmen op MM, knap hoor van die cultuurkenner .

Ook deze week weer prijs! (bestond MuMe al in 1999??)

Stand! (1969), Sly & The Family Stone

(afbeelding)

introductie (bij het album gepost)

.

Om de layout en de duidelijkheid van de discussie hier te respecteren, heb ik het overzicht van de eerder behandelde albums hier neergeplakt.

Ben benieuwd naar dit album, heb het nog nooit beluisterd. Heb het in de playlist gezet voor vanmiddag.

Jimi heb ik uiteindelijk niet meer gedraaid, geen goesting voor gehad afgelopen week.

Man, man! Had de naam Sly & ... natuurlijk al meermaals tegengekomen, maar nog nooit iets van gehoord (denk ik). Staat nu op. Het eerste nummer Stand! vond ik meteen lekker, maar nog niets dat me speciaal deed rechtveren, maar dan track 2, Don't Call Me Nigger, Whitey ... vandaar de Man, man! Daar ga ik toch eens even voor rechtstaan! (en net ervoor Hendrix nog gedraaid), en nu ben ik al helemaal in de ban met I Want to Take You Higher! Jaja, mission accomplished: Ik ben al in 'hogere' sferen Dit kan voor mij wel eens één van dé ontdekkingen in dit topic worden!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.