Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 4 februari 2011, 15:27 uur
Inmiddels aan track 7, Sex Machine (13:46)....
([...]waaraan de tijd wel zoetjesaan begint te knagen[...]
- heerlijk degelijk ouderwets zou ik zeggen, niks mis met the good old times. Staat nog als een (antiek) huis. 
([...]waaraan de tijd wel zoetjesaan begint te knagen[...]
- heerlijk degelijk ouderwets zou ik zeggen, niks mis met the good old times. Staat nog als een (antiek) huis. 
0
geplaatst: 4 februari 2011, 15:48 uur
Potverdepippe - men blijft daar kleur bekennen: na een donkere gitarist nu een funk avanl ta lettre plaat van Sly met zijn familie.
Kan me nog herinneren dat we de anti-racisme song Everyday People zongen op het schoolplein en door de conrector weggestuurd werden.
De betere tracks zijn uiteraard de eerste twee: Stand en Don't Call Me Nigger, Whitey.
Paar jaar geleden Sly nog gezien op NSJ - was uitermate nieuwsgierig en betreur dat ever since... legendes moet je laten wat ze zijn.
Al de cd's zijn 2 - 3 jaar geleden opnieuw uitgebracht, geremasterd en met bonus-tracks; het goede nieuws is echter de prijs: te vinden voor ca 7 euro per stuk. Niet veel voor ronkende eind jaren zestig funk die het nog steeds goed doet (ook bij de ladies).
Kan me nog herinneren dat we de anti-racisme song Everyday People zongen op het schoolplein en door de conrector weggestuurd werden.
De betere tracks zijn uiteraard de eerste twee: Stand en Don't Call Me Nigger, Whitey.
Paar jaar geleden Sly nog gezien op NSJ - was uitermate nieuwsgierig en betreur dat ever since... legendes moet je laten wat ze zijn.
Al de cd's zijn 2 - 3 jaar geleden opnieuw uitgebracht, geremasterd en met bonus-tracks; het goede nieuws is echter de prijs: te vinden voor ca 7 euro per stuk. Niet veel voor ronkende eind jaren zestig funk die het nog steeds goed doet (ook bij de ladies).
0
geplaatst: 5 februari 2011, 16:30 uur
Mag ik vragen wat dit album betekent heeft voor het pop/rock-genre?
0
geplaatst: 5 februari 2011, 16:48 uur
chevy93 schreef:
Wat is dit?
a.Volkomen overbodige vraag
b. Poging tot misplaatste lolbroekerigheid (net zoals de 'grap' om Mark K. verwarren met Mark H.)
Kijk naar de DVD van Woodstock en een openbaring zal je geworden

0
Misterfool
geplaatst: 5 februari 2011, 16:53 uur
chevy stelt hier een vrij normale vraag: ik heb het album wel eens gehoord, maar dat het zo'n klassieker was, was mij niet bekend. Ben ook benieuwd wat voor invloed dit album op het popgenre danwel rockgenre had
0
geplaatst: 5 februari 2011, 17:03 uur
Misterfool schreef:
chevy stelt hier een vrij normale vraag: ik heb het album wel eens gehoord, maar dat het zo'n klassieker was, was mij niet bekend. Ben ook benieuwd wat voor invloed dit album op het popgenre danwel rockgenre had
Geen oordeel aanmatigen zonder je huiswerk op dat te punt te hebben gedaan; daarom ook niet meeheulen, Luuk - voor jou hetzelfde antwoord: kijk naar de DVD van Woodstock 1 en als je het dan nog niet snapt, ga je niet door naar de volgende ronde.
Qua antwoord, een tipje van de sluier: de cross-over tussen funk en rock (tegenwoordig o.m. ook wel terug te vinden in Red Hot Chili Peppers en eerder in The Family Stand).

0
geplaatst: 5 februari 2011, 17:05 uur
Mjuman schreef:
Wat is dit?
b. Poging tot misplaatste lolbroekerigheid (net zoals de 'grap' om Mark K. verwarren met Mark H.)
Als ik bereid ben zo'n lange DVD te kijken, ben ik ook wel bereid om research te doen op internet, denk je niet? Ik stel een simpele vraag, dat jij daar gelijk gedachtes achter gaat zoeken, zegt meer over jou dan over mij.Wat is dit?
Nogmaals: Wat heeft dit album betekent voor het pop/rock-genre?
En nee ik ken het album niet, ik heb het niet geluisterd, heb er nog nooit van gehoord en ja, ik ben te lui om op internet te gaan zoeken. Ik vraag me toch af wat een soul/funk-album betekend heeft voor het pop/rock-genre. Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
0
geplaatst: 5 februari 2011, 17:30 uur
chevy93 schreef:
En nee ik ken het album niet, ik heb het niet geluisterd, heb er nog nooit van gehoord en ja, ik ben te lui om op internet te gaan zoeken. Ik vraag me toch af wat een soul/funk-album betekend heeft voor het pop/rock-genre. Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
Dat je iets niet weet is niet erg, gezien je leeftijd. Wat (mij) wel irriteert, is de ronduit botte manier waarop je hier zo'n vraag stelt. Alsof het doodnormaalste zaal is dat andere/oudere users hier je even klip en klaar vertellen waarom iets wél zo is. Alsof ze een moreel contract daarvoor hebben. Luister eerst eens zelf, zou ik dan zeggen en ga dan verder.
De grootste clue heb ik je al gegeven: de cross-over tussen funk en rock; en bedenk op datzelfde Woodstock speelden ook bluesrockers 10 Years After.
0
geplaatst: 5 februari 2011, 18:33 uur
De discussie over dit album interesseert mij niet, maar ga alsjeblieft niet doen alsof je beter bent omdat je ouder bent. Ik word helemaal naar als ik te horen krijg dat ik waarschijnlijk toch niets begrijp omdat ik nog zo jong ben. Ik ben nog jong, en ja, het is enigszins een beperking, maar ik weet ongeveer evenveel (zo niet meer) van de ontwikkeling af, dan de gemiddelde 40-50 jarige. Alsof wij jongeren alleen maar luisteren naar de nieuwste Katy Perry of zo...
0
geplaatst: 5 februari 2011, 18:40 uur
Ik deel de mening dat het beter is eerst het album eens te beluisteren dan reeds (voorbarig) met de vraag te komen. Ik kende het album ook niet (ben de groepsnaam wel vrij vaak tegen gekomen, o.a. ook op de Woodstock video), en ben verre van een muziekhistoricus. Maar toen ik het album hoorde vond ik het toch wel meteen zeer origineel, en herkende een tig-tal ideeen/invloeden die ik meteen in recentere popmuziek kon plaatsen. De cultuurkenner vermeld o.a. Arrested Development, en het feit dat Sly & .. geboekstaaft staat als een van de uitvinders van de funk (valt toch onder popmuziek, niet?) zegt mijn inziens toch genoeg wat betreft hun invloed op de evolutie van die popmuziek. Ik vind het persoonlijk een van de interessantste platen uit dit topic tot nog toe.
edit: P.S. Ik vind trouwens dat dit album (zoals Mjuman terecht opmerkt) toch wel het soul/funk gerne overstijgt. Dat ik als rocker dit een van de beste albums uit dit topic vind zegt ook al iets meer
edit: P.S. Ik vind trouwens dat dit album (zoals Mjuman terecht opmerkt) toch wel het soul/funk gerne overstijgt. Dat ik als rocker dit een van de beste albums uit dit topic vind zegt ook al iets meer

0
geplaatst: 5 februari 2011, 19:12 uur
chevy93 schreef:
Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
Ik ken de muziek van Sly & The Family Stone niet zo goed, maar iedereen die Prince een beetje kent weet toch dat dit een van zijn belangrijke invloeden is.
0
geplaatst: 5 februari 2011, 19:15 uur
Voor de luierikken, uit de wiki:
Invloed
Stand! is een van de meest gesamplede opnamen in de populaire muziek geschiedenis; late 20e eeuwse hip hop producenten waren vooral dol op het sampelen van Gregg Errico's drum lijnen van "Sing a Simple Song 'en' You Can Make It If You Try ", ofwel het loopen van de drumlijnen of ze te verknippen in andere lijnen, maar om het drumgeluid te behouden. De drums van deze twee tracks zijn te vinden op letterlijk honderden hip-hop en hedendaagse R & B nummers, door kunstenaars als LL Cool J, The Jungle Brothers, Digital Underground, Ice Cube, TLC, Jodeci, en nog veel meer [10]. Arrested Development, een groep sterk beïnvloed door Sly & the Family Stone, 'leende' uit een aantal van de songs op Stand! voor de verschillende tracks op hun debuutalbum 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.... uit 1992. Verschillende 3 Years, 5 Months & .... tracks bevatten samples van uit Stand!, het meest opvallend de zang samples aan het einde van "Sing a Simple Song 'opgenomen in Arrested Development's" Mr Wendel ", hun" People Everyday" leent het refrein van" Everyday People ", en de coda van 'Fishin' For Religion" spiegelt het gospel einde van "Stand "[10].
[...]
Motown-artiesten zoals Diana Ross & The Supremes, The Temptations en The Jackson 5 hebben covers opgenomen van "Sing a Simple Song", en de gitaar riff uit de song is te horen op de opnames van Ike & Tina Turner ("Bold Soul Sister" uit De Hunter, 1969), Jimi Hendrix (Band of Gypsys, 1970), en Miles Davis (A Tribute to Jack Johnson, 1971).
[...]
Moet er nog zand zijn?
Invloed
Stand! is een van de meest gesamplede opnamen in de populaire muziek geschiedenis; late 20e eeuwse hip hop producenten waren vooral dol op het sampelen van Gregg Errico's drum lijnen van "Sing a Simple Song 'en' You Can Make It If You Try ", ofwel het loopen van de drumlijnen of ze te verknippen in andere lijnen, maar om het drumgeluid te behouden. De drums van deze twee tracks zijn te vinden op letterlijk honderden hip-hop en hedendaagse R & B nummers, door kunstenaars als LL Cool J, The Jungle Brothers, Digital Underground, Ice Cube, TLC, Jodeci, en nog veel meer [10]. Arrested Development, een groep sterk beïnvloed door Sly & the Family Stone, 'leende' uit een aantal van de songs op Stand! voor de verschillende tracks op hun debuutalbum 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.... uit 1992. Verschillende 3 Years, 5 Months & .... tracks bevatten samples van uit Stand!, het meest opvallend de zang samples aan het einde van "Sing a Simple Song 'opgenomen in Arrested Development's" Mr Wendel ", hun" People Everyday" leent het refrein van" Everyday People ", en de coda van 'Fishin' For Religion" spiegelt het gospel einde van "Stand "[10].
[...]
Motown-artiesten zoals Diana Ross & The Supremes, The Temptations en The Jackson 5 hebben covers opgenomen van "Sing a Simple Song", en de gitaar riff uit de song is te horen op de opnames van Ike & Tina Turner ("Bold Soul Sister" uit De Hunter, 1969), Jimi Hendrix (Band of Gypsys, 1970), en Miles Davis (A Tribute to Jack Johnson, 1971).
[...]
Moet er nog zand zijn?
0
geplaatst: 5 februari 2011, 19:23 uur
Kronos schreef:
Ik ken de muziek van Sly & The Family Stone niet zo goed, maar iedereen die Prince een beetje kent weet toch dat dit een van zijn belangrijke invloeden is.
(quote)
Nu je't zegt! Ik ken Prince niet zo goed, maar dat hoor ik zelfs duidelijk nu. Tnx voor de toelichting!
0
geplaatst: 5 februari 2011, 20:26 uur
't Is door Prince dat ik toch een beetje van Sly's muziek ken, Cabeza. 
Volgens mij moet je in het kader van dit topic de noemer pop/rock een beetje ruiimer zien. Wat meer overkoepelend. James Brown kwam hier ook al voorbij.

chevy93 schreef:
Ik vraag me toch af wat een soul/funk-album betekend heeft voor het pop/rock-genre. Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
Ik vraag me toch af wat een soul/funk-album betekend heeft voor het pop/rock-genre. Bij welke artiesten kan ik invloeden van dit album merken?
Volgens mij moet je in het kader van dit topic de noemer pop/rock een beetje ruiimer zien. Wat meer overkoepelend. James Brown kwam hier ook al voorbij.
0
geplaatst: 5 februari 2011, 20:37 uur
Living Colour, nog niet genoemd, lijkt me ook wel essentieel. En er zijn er meer.
Prince: dat ik His Royal Badness kon vergeten - dat wordt een muzikale spanking.
Op datzelfde Woodstock gaf Santana, de cross-over naar Latin,ook nog een verbluffende en imponerende performance.
Prince: dat ik His Royal Badness kon vergeten - dat wordt een muzikale spanking.
Op datzelfde Woodstock gaf Santana, de cross-over naar Latin,ook nog een verbluffende en imponerende performance.
0
geplaatst: 5 februari 2011, 21:04 uur
Mjuman schreef:
Living Colour, nog niet genoemd, lijkt me ook wel essentieel. En er zijn er meer. [...]
Living Colour, nog niet genoemd, lijkt me ook wel essentieel. En er zijn er meer. [...]
Indeed!
Zojuist ergens gelezen, verwijzend naar Sly &... : De pioniers van de funk-rock... Dat is toch wel het ultieme antwoord op chevy93 zijn vraag, me dunkt.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 10:13 uur
Hmm... interessant. Geen artiesten die bij mij tot de absolute top behoren, maar misschien dat ik dit album eens een kans ga geven. Klinkt wel interessant.

Mjuman schreef:
Wat (mij) wel irriteert, is de ronduit botte manier waarop je hier zo'n vraag stelt. Alsof het doodnormaalste zaal is dat andere/oudere users hier je even klip en klaar vertellen waarom iets wél zo is.
Laat ook maar... Ik stel gewoon een normale vraag, basta. Geen achterliggende gedachtes, niet cynisch, retorisch of blanerend bedoeld. Gewoon een simpele vraag. Wat (mij) wel irriteert, is de ronduit botte manier waarop je hier zo'n vraag stelt. Alsof het doodnormaalste zaal is dat andere/oudere users hier je even klip en klaar vertellen waarom iets wél zo is.

0
geplaatst: 7 februari 2011, 10:07 uur
chevy93 schreef:
Hmm... interessant. Geen artiesten die bij mij tot de absolute top behoren, [...]
Hmm... interessant. Geen artiesten die bij mij tot de absolute top behoren, [...]
Hmm... en Prince?? Dat zal toch niet iedereen je in dank afnemen. Verder zijn daar namen gevallen als Jimi Hendrix en Miles Davis...
Maar qua invloed op het verloop van de muziekgeschiedenis lijkt me in dit geval name-dropping niet zo belangrijk. Beluister gewoon het album, en je merkt vanzelf dat dit best een erg invloedrijk album zal geweest zijn. Indien niet, dan toch zeker zijn tijd vooruit.
0
geplaatst: 7 februari 2011, 10:19 uur
Ok klopt ,boeh Chevy 
Daar dit topic toch over mannen (misschien komy Patti nog met Paarden) met gitaren (daarom mag Jimi en Sly met hun "gitaarrock"meedoen), heeft Prince in de jaren 80 ook wel een kansje.

Daar dit topic toch over mannen (misschien komy Patti nog met Paarden) met gitaren (daarom mag Jimi en Sly met hun "gitaarrock"meedoen), heeft Prince in de jaren 80 ook wel een kansje.
0
geplaatst: 7 februari 2011, 14:15 uur
Cabeza Borradora schreef:
Ik deel de mening dat het beter is eerst het album eens te beluisteren dan reeds (voorbarig) met de vraag te komen. Ik kende het album ook niet (ben de groepsnaam wel vrij vaak tegen gekomen, o.a. ook op de Woodstock video), en ben verre van een muziekhistoricus. Maar toen ik het album hoorde vond ik het toch wel meteen zeer origineel, en herkende een tig-tal ideeen/invloeden die ik meteen in recentere popmuziek kon plaatsen. De cultuurkenner vermeld o.a. Arrested Development, en het feit dat Sly & .. geboekstaaft staat als een van de uitvinders van de funk (valt toch onder popmuziek, niet?) zegt mijn inziens toch genoeg wat betreft hun invloed op de evolutie van die popmuziek. Ik vind het persoonlijk een van de interessantste platen uit dit topic tot nog toe.
Tja ik vind dit duidelijk een van de mindere uit het topic, ik ben terug (ondanks enkele ook zeer sterke tracks) gegaan na veelvuldig beluisteren in waardering tot 2.5 sterren.
Recensie volgt.
0
geplaatst: 8 februari 2011, 11:23 uur
Rudi S schreef:
[...] 2.5 sterren.
Recensie volgt.
[...] 2.5 sterren.
Recensie volgt.
Benieuwd naar je recensie. Hier waait een andere wind!
Ik heb vandaag alle albums vanaf 'Dance to the Music' t.e.m 'Fresh' ook maar binnengehaald. Ik krijg niet genoeg van Sly & co 
0
geplaatst: 9 februari 2011, 11:42 uur
Is een band als Mother's Finest ook niet beïnvloed door Sly Stone?
0
geplaatst: 9 februari 2011, 11:47 uur
Mothers Finest speelde in ieder geval ook een mix van rock, funk en soul.
Live was dit zeker ook een belevenis.
De albums verwacht ik in ieder geval niet terug te zien in dit topic
Live was dit zeker ook een belevenis.
De albums verwacht ik in ieder geval niet terug te zien in dit topic

0
geplaatst: 10 februari 2011, 10:16 uur
We zijn inmiddels alweer in 1969, dit jaar heeft wat mij betreft nog 2 echt geweldige toppers die mee zouden mogen doen (omdat Abbey Road, 3e VU en bv Hot Rats door eerdere nominaties zijn uitgesloten).
Deze beide albums zijn Everybody knows this is nowhere en Let it bleed.
Stooges, Burrito's, Led Zep en Nick Drake zijn natuurlijk ook allemaal mogelijk maar vind ik zelf minder dan de Stones en NY albums.
We gaan zien.
Deze beide albums zijn Everybody knows this is nowhere en Let it bleed.
Stooges, Burrito's, Led Zep en Nick Drake zijn natuurlijk ook allemaal mogelijk maar vind ik zelf minder dan de Stones en NY albums.
We gaan zien.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 februari 2011, 10:58 uur
Hét album uit 1969 is wat mij betreft In the Court of the Crimson King. Toch heb ik een vaag vermoeden dat die niet langs gaat komen...
0
geplaatst: 10 februari 2011, 18:41 uur
Casartelli schreef:
Hét album uit 1969 is wat mij betreft In the Court of the Crimson King. Toch heb ik een vaag vermoeden dat die niet langs gaat komen...
En dan vergeet je voor het gemak de volgende 2 meesterwerken nog even:

Maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat ook deze 2 niet langs gaan komen...

0
geplaatst: 10 februari 2011, 18:44 uur
Aandacht voor de albums die wél voorbij komen is volgens mij de bedoeling. 

0
geplaatst: 10 februari 2011, 22:14 uur
Wat slowchat verwijderd.
Verder: Een album dat nog niet genoemd is uit 1969, maar nog wel eens langs zou kunnen komen is Dusty in Memphis van Dusty Springfield. Samen met King Crimson en de straatplaat van de Beatles (maar die band is al langs geweest) het beste van 1969 wat mij betreft.
Neil Young & Crazy Horse, Rolling Stones en Stooges zou ook nog kunnen, maar daarvan verwacht ik latere albums.
Verder: Een album dat nog niet genoemd is uit 1969, maar nog wel eens langs zou kunnen komen is Dusty in Memphis van Dusty Springfield. Samen met King Crimson en de straatplaat van de Beatles (maar die band is al langs geweest) het beste van 1969 wat mij betreft.
Neil Young & Crazy Horse, Rolling Stones en Stooges zou ook nog kunnen, maar daarvan verwacht ik latere albums.
0
geplaatst: 10 februari 2011, 22:18 uur
Die vissenplaat kan nog wel hoor, echt een kroegpraatplaat.
Zappa is al geweest met het debuut, remember.
Zappa is al geweest met het debuut, remember.
* denotes required fields.