Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2010, 23:02 uur
Hij is bijna klaar, moet nog een paar nummers schrappen en het op de juiste volgorde zetten.
0
geplaatst: 26 mei 2010, 18:13 uur
De lijst is klaar, dus ik zie geen reden om er niet maar gelijk mee te beginnen 
Naar mijn mening is het een mooie verzameling geworden van veel oude funk, een paar recentere bands, een beetje afrofunk en een klein beetje jazz-funk.
Ik zal proberen er iedere dag 1 te plaatsen en wat informatie er bij te geven, voorzover mijn kennis dit toelaat.
45. Hank Ballard & The Midnighters- From the love side ( 1972)
Dit is het eerste nummer waar James Brown iets mee van doen heeft ( hij heeft het namelijk geschreven ), maar zeker niet het laatste.
Het nummer is oorspronkelijk uit 1969, maar opnieuw opgenomen in 1972.
Hank Ballard was de leider van The Midnighters, die het voornamelijk van de vocalen moesten hebben.
Blijkbaar hadden ze zo'n grote invloed op James Brown, dat hij het een goed idee vond ze zelf te gaan produceren en er nummers voor te schrijven.
Dit was o.a. het resultaat!

Naar mijn mening is het een mooie verzameling geworden van veel oude funk, een paar recentere bands, een beetje afrofunk en een klein beetje jazz-funk.
Ik zal proberen er iedere dag 1 te plaatsen en wat informatie er bij te geven, voorzover mijn kennis dit toelaat.
45. Hank Ballard & The Midnighters- From the love side ( 1972)
Dit is het eerste nummer waar James Brown iets mee van doen heeft ( hij heeft het namelijk geschreven ), maar zeker niet het laatste.
Het nummer is oorspronkelijk uit 1969, maar opnieuw opgenomen in 1972.
Hank Ballard was de leider van The Midnighters, die het voornamelijk van de vocalen moesten hebben.
Blijkbaar hadden ze zo'n grote invloed op James Brown, dat hij het een goed idee vond ze zelf te gaan produceren en er nummers voor te schrijven.
Dit was o.a. het resultaat!
0
geplaatst: 26 mei 2010, 19:21 uur
Leuke opener
Ook leuk dat mooie uitgebreide berichten met achtergrondinfo plaatst.
Ook leuk dat mooie uitgebreide berichten met achtergrondinfo plaatst.
0
geplaatst: 26 mei 2010, 20:18 uur
Erg sterk nummer, zeker één van zijn allerbeste. Interessant figuur ook, die Hank Ballard. Is al actief sinds begin jaren '50 en legde mee de basis voor rock 'n roll en rythm 'n blues.
0
geplaatst: 26 mei 2010, 20:29 uur
Misschien ook even door een mod de topictitel aan laten passen jeroentjuhh
0
geplaatst: 26 mei 2010, 22:54 uur
Ik wordt bijna nooit weggeblazen door de muziek van JB, maar het is bijna altijd wel van een bepaald kwalitatief niveau. Dit nummer had qua sound gewoon van the hardest working man in showbizness kunnen zijn. Wel lekker, maar een album vol met dit werk is mij te veel.
0
geplaatst: 27 mei 2010, 10:38 uur
44. The Propositions - Sweet Lucy (1972)
Hier zit wel een grappig verhaal aan vast.
Ik had hier in eerste instantie het nummer "something different" van "The Prepositions" staan.
Deze band bleek na wat googlen helemaal niet te bestaan, het bleken "The Propositions" te zijn. Door een drukfout stond op de ene kant van het singletje"something different" van "The Prepositions" en op de andere kant het nummer dat ik gekozen heb, dat dus van "The Propositions" is, zoals ze officieel ook heten.
Het is een 9-mans formatie uit Detroit, waarvan het oudste bandlid 17!!! was.
Ze zagen zichzelf als het funky antwoord op de Jackson5.
P.S. ik heb een moderator gevraagd de topictitel aan te passen, omdat ik met mijn lijst bezig was.
Hij vond vier namen in de titel te onoverzichtelijk, dus vandaar dat alleen de naam van degene die met de lijst bezig is, nu in de titel staat.
Als ik klaar ben, vraag ik wel even of hij het weer wil corrigeren.
Hier zit wel een grappig verhaal aan vast.
Ik had hier in eerste instantie het nummer "something different" van "The Prepositions" staan.
Deze band bleek na wat googlen helemaal niet te bestaan, het bleken "The Propositions" te zijn. Door een drukfout stond op de ene kant van het singletje"something different" van "The Prepositions" en op de andere kant het nummer dat ik gekozen heb, dat dus van "The Propositions" is, zoals ze officieel ook heten.
Het is een 9-mans formatie uit Detroit, waarvan het oudste bandlid 17!!! was.
Ze zagen zichzelf als het funky antwoord op de Jackson5.
P.S. ik heb een moderator gevraagd de topictitel aan te passen, omdat ik met mijn lijst bezig was.
Hij vond vier namen in de titel te onoverzichtelijk, dus vandaar dat alleen de naam van degene die met de lijst bezig is, nu in de titel staat.
0
Father McKenzie
geplaatst: 27 mei 2010, 11:11 uur
Holy Ghost van The Bar Keys kende ik nog niet.
Dàt noem ik pas stomende funk, zie!
Ik heb dit topic.... zopas ontdekt - iemand moet de laatste zijn
- en ik heb alle bladzijden hier doorgenomen en vele gewèldige funk leren kennen.
En pas op het eind kwam ik éénmijner favorieten tegen; The O'Jays met For The Love of Money.
Leuk topic, ik ken er zelf te weinig van om hier echt spectaculaire bijdragen te leveren, maar wie weet als ik eens een godvergeten funky track tegenkom... post ik hem wel.
Dàt noem ik pas stomende funk, zie!

Ik heb dit topic.... zopas ontdekt - iemand moet de laatste zijn
- en ik heb alle bladzijden hier doorgenomen en vele gewèldige funk leren kennen. En pas op het eind kwam ik éénmijner favorieten tegen; The O'Jays met For The Love of Money.
Leuk topic, ik ken er zelf te weinig van om hier echt spectaculaire bijdragen te leveren, maar wie weet als ik eens een godvergeten funky track tegenkom... post ik hem wel.
0
geplaatst: 27 mei 2010, 18:14 uur
jeroentjuhh schreef:
Is toch goed zo!
Lekker nummer is dit ja. Wist alleen niet dat ze toen zo jong waren.
0
geplaatst: 27 mei 2010, 18:44 uur
Inderdaad, topictitel is beter zo.
Aan deze rawness kon The Jackson 5 nog een puntje aan zuigen. Damn!
Aan deze rawness kon The Jackson 5 nog een puntje aan zuigen. Damn!
0
geplaatst: 27 mei 2010, 19:38 uur
Funky They are indeed! Redelijk onbekende groep voor me, heb ze blijkbaar wel op mijn itunes staan met 'Africana', een song van de compilatiecd Pulp Fusion, Vol. 3: Revenge Of The Ghetto Grooves, mr deze song is beduidend beter.
0
Mb.
geplaatst: 27 mei 2010, 20:40 uur
45. Hoor ik nu ook James Brown ff op de achtergrond, of stel ik me iets voor? Lekker nummer, maar weet me niet weg te blazen. Maar wel lekker nogmaals.
44. Funkt lekker door.
44. Funkt lekker door.

0
geplaatst: 28 mei 2010, 02:47 uur
Ik (gebruiker sinds februari) zie dit topic vandaag voor het eerst en heb het helemaal doorgebladerd. Er staat mij nog heel veel luisterplezier te wachten als ik dat allemaal ga terug luisteren. 
Jeroentjuhh is ook goed begonnen. 45 is misschien net niet je dat, maar 44 funkte inderdaad lekker door. Ik zie uit naar de komende dagen.

Jeroentjuhh is ook goed begonnen. 45 is misschien net niet je dat, maar 44 funkte inderdaad lekker door. Ik zie uit naar de komende dagen.
0
geplaatst: 28 mei 2010, 03:06 uur
Lekker nummer idd. Bij vlagen doet het me denken aan de Meters en iedereen weet dat dat een groot compliment is.
0
geplaatst: 28 mei 2010, 10:22 uur
43. Cookin' on 3 burners - Keb's bucket (2007)
Even een overstap naar recenter werk.
Dit is een Australisch trio, bestaande uit Jake Mason (Hammond orgel), Lance Ferguson (gitaar) en Ivan Khatchoyan (drums).
Ze maken nummers in verschillende stijlen zoals deep funk, rauwe soul, organ jazz en boogaloo.
Ze zijn voornamelijk geinspireerd door Hammond soul-jazz artiesten als Jimmy Smith, Rueben Wilson en Jimmy McGriff en maken regelmatig gebruik van zangers en zangeressen.
Naast hun voornamelijk soul-jazz achtige werk, maken ze ook instrumentale funky nummers, zoals deze.
P.S. leuk dat er zoveel reacties zijn!
Even een overstap naar recenter werk.
Dit is een Australisch trio, bestaande uit Jake Mason (Hammond orgel), Lance Ferguson (gitaar) en Ivan Khatchoyan (drums).
Ze maken nummers in verschillende stijlen zoals deep funk, rauwe soul, organ jazz en boogaloo.
Ze zijn voornamelijk geinspireerd door Hammond soul-jazz artiesten als Jimmy Smith, Rueben Wilson en Jimmy McGriff en maken regelmatig gebruik van zangers en zangeressen.
Naast hun voornamelijk soul-jazz achtige werk, maken ze ook instrumentale funky nummers, zoals deze.
P.S. leuk dat er zoveel reacties zijn!

0
geplaatst: 28 mei 2010, 12:33 uur
Nog nooit gehoord van deze gasten, maar het klinkt wel erg lekker.
0
geplaatst: 28 mei 2010, 17:25 uur
Reijersen schreef:
Nog nooit gehoord van deze gasten, maar het klinkt wel erg lekker.
²Nog nooit gehoord van deze gasten, maar het klinkt wel erg lekker.
0
geplaatst: 28 mei 2010, 19:46 uur
mijn eerste echte ervaringen met funk. ik vind het erg lekker klinken, gewoon om lekker ontspannen op te dansen!
0
geplaatst: 29 mei 2010, 12:13 uur
42. The Whitefield Brothers - Eji (2001)
The Whitefield Brothers aka Poets of Rhythm.
Het zijn de broers Jan en Max Weissenfeldt uit Munchen, aangevuld met vrienden, op het bovenstaande album spelen ook enkele leden van The Dap-Kings mee.
Ik kwam een mooie quote tegen op internet: " De muziek van The Whitefield Brothers is een ontmoetingsplaats voor de geest van Fela Kuti en The Meters, een clash tussen de Afrikaanse Diaspora en de Afro-Amerikaanse funk van de jaren 60".
The Whitefield Brothers aka Poets of Rhythm.
Het zijn de broers Jan en Max Weissenfeldt uit Munchen, aangevuld met vrienden, op het bovenstaande album spelen ook enkele leden van The Dap-Kings mee.
Ik kwam een mooie quote tegen op internet: " De muziek van The Whitefield Brothers is een ontmoetingsplaats voor de geest van Fela Kuti en The Meters, een clash tussen de Afrikaanse Diaspora en de Afro-Amerikaanse funk van de jaren 60".
0
geplaatst: 29 mei 2010, 18:20 uur
The Whitefield Brothers zijn echt cool, een van de fijnste nummers van In the Raw. Horen jullie trouwens ook zo het deuntje van de Macarena erin terug? 

0
geplaatst: 29 mei 2010, 20:19 uur
2 leuke instrumentale nummers, al duurt de eerste mij iets te lang. Maar ik heb dat vaak met instrumentale tracks.
0
geplaatst: 30 mei 2010, 09:26 uur
41. Carleen and the Groovers - Can we rap? (1970)
Carllen and the Groovers waren een band uit South Carolina geleid door de vrouwelijke drummer Carleen Jean Butler.
Voor zover ik weet hebben ze maar 2 singles uitgebracht, waarvan deze de bekendste is.
Andere bandleden waren Clary Butler (trompet), Leon "shorty" Harris (saxofoon), David Stevens (bas) en John Scott (drums).
Net toen ze populair werden, besloot Carleen naar Duitsland te verhuizen.
Bernard Smalls werd de nieuwe drummer en ze gingen verder onder de naam : St. Clair and the Mid-Night Groovers.
Carllen and the Groovers waren een band uit South Carolina geleid door de vrouwelijke drummer Carleen Jean Butler.
Voor zover ik weet hebben ze maar 2 singles uitgebracht, waarvan deze de bekendste is.
Andere bandleden waren Clary Butler (trompet), Leon "shorty" Harris (saxofoon), David Stevens (bas) en John Scott (drums).
Net toen ze populair werden, besloot Carleen naar Duitsland te verhuizen.
Bernard Smalls werd de nieuwe drummer en ze gingen verder onder de naam : St. Clair and the Mid-Night Groovers.
0
Mb.
geplaatst: 30 mei 2010, 16:45 uur
Aardig nummer, maar de vocalen hadden wat overtuigender gekund. Ik vind het nu weinig toevoegen.
Laat kemm het niet horen!
principal2000 schreef:
2 leuke instrumentale nummers, al duurt de eerste mij iets te lang. Maar ik heb dat vaak met instrumentale tracks.
Laat kemm het niet horen!

* denotes required fields.