MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45

zoeken in:
Nu heb je wat vocals, is het weer niet goed. Lastig publiek hoor, jeroentjuhh.

Ja, wel een lekker nummer. Maar vind 2 hoger geplaatsten wel beter.

40. Vicki Anderson - Super Good (parts 1 & 2) (1970)

Vicki Anderson ( geboren als Myra Barnes) was volgens James Brown de beste zangeres met wie hij ooit heeft samengewerkt.
Dat is nogal een compliment als je kijkt met welke fantastische zangeressen hij allemaal heeft samengewerkt.

Ze trouwde met Bobby Byrd, werd moeder van o.a Carleen Anderson die later ook nog een paar soulplaten zou opnemen.

Zo funky als moeders zal ze wel nooit worden!

JB zag het goed. Vicki Anderson is inderdaad een topzangeres. Mooie nummerkeuze ook

Mb.
Instrumentatie staat me gevoelsgewijs wat tegen. Zangeres is wel een topper.

kemm schreef:
Nu heb je wat vocals, is het weer niet goed. Lastig publiek hoor, jeroentjuhh.

vind het nummer niet echt swingen. gitaar op het eind is wel erg lekker!

Wel een leuk nummer, alleen iets te lang / iets te weinig afwisseling.

39. Maceo and all the King's Men - Funky Women (1970)

Maceo Parker ( hier speelde hij nog tenorsax, voor hij later overschakelde op alt ) besloot samen met enkele collega's James Brown te verlaten en het voor zichzelf te proberen.

Vandaar dat ze een album maakte onder de naam " doing their own thing".
Het werd geen succes, mede omdat James Brown radiostations betaalde om de uitgebrachte singles niet te draaien ( zo gaan de geruchten althans ).
De meesten zijn daarom later voor kortere of langere tijd weer terug gegaan naar JB.

Het schijnt dat James deze track gebruikt heeft als inspiratie voor het nummer "mindpower" van zijn album 'the payback'.

P.S. let maar niet op het filmpje, maar ik kon geluidstechnisch geen betere vinden.

Maceo weet hoe hij moet blazen. Lekker funky altijd weer.

Lekker nummer van Maceo en friends idd.

kijk! dit vind ik nou een lekker nummertje. swingt goed

principal2000 schreef:
Wel een leuk nummer, alleen iets te lang / iets te weinig afwisseling.

Dit zijn de 2 parts (van een single) aaneen geplakt, dus in principe zijn die liedjes wel korter. Ik vind het wel fijn zo, aaneen.
En Maceo ook helemaal top! Hij komt deze zomer naar België, maar natuurlijk net als ik het land uit ben.

Twee fantastische nummers. Vicki Anderson's The Message From The Soul Sisters (Parts 1 & 2) vind ik één van de beste funknummers allertijden en Maceo is ook een legende natuurlijk.

38. The Shades of Black - Mystery of Black Pt.1

Ik heb al eerder aangegeven dat ik met achtergrondverhalen zou komen, voorzover mijn kennis het toeliet.
Hier weet ik dus werkelijk waar helemaal niks over
Iemand anders misschien wel?

Ik weet dat ik het wel een lekker nummer vind

Reijersen schreef:
Ik weet dat ik het wel een lekker nummer vind

Zover was ik ook al !!!

Soms weten we beter helemaal niks. Zeker bij 'Mystery of Black'.

ik kan hier niet zo veel zinnigs over zeggen. gewoon goed, verder kom ik niet

Leuke track, ik vond het volgende op het net:

DANCEFLOOR-FRIENDLY DOUBLE-SIDER FUNK RARITY FROM NYC Drop the needle at the start of this baby and you’ll be hooked in a matter of seconds! The only way the sound of this funky 45 won’t stir the soul or the feet will can only suggest that you are either of the opinion that Elton John is the epitome of musical excellence - or deaf; there are no two ways about it! Originally a product of Julmar., an tiny indie soul label from NYC, this was released in 1970 but for some reason has since remained rare, rare, rare! Never even a sniff of a hit! How could that be? Backed by the Soul Suspensions, it was the mysterious Cobbs brothers that produced from nowhere a masterpiece of deep funk that chug chug chugs along very very nicely – but for me it’s the superfly vocalist who not only projects his soul over the project, but also makes the coolest introduction to a B side that I’ve ever heard. If you’re into funk 45s you have to have the whole series. It’s the best reissue series of funk 45s in the world, period. Only the rarest and best make it to our label! No exceptions! An original copy of The Shades of Black 45 has been pushing the four figure barrier in terms of price for several years now, and for the DJs lucky or rich enough to possess a copy it’s a permanent fixture in the DJ box. Taken from the original studio master tapes and legitimately sourced, quite simply you cannot get better! Listen to Mystery of Black:

37. Matata - I feel funky (1973)

De eerste Afrofunk in mijn lijst.
Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit Kenia, maar vertrokken begin jaren '70 naar Londen om daar hun geluk te beproeven.
Hun muziek werd duidelijk geinspireerd door de JB's, zoals op dit nummer ook goed te horen is.

@zinulzki : thanks voor de info!

Niet alle afrofunk kan even veel waarderen. Maar deze is wel lekker.

Mooiste ontdeking tot dusver! Fantastisch, hier ga ik meer van zoeken!

36. The JB's - Givin' Up Food For Funk (1972)

Ja, wat wil ik hier nog over kwijt? 1 van mijn absoluut favoriete bands.
Voor de liefhebbers : check de "funky people" reeks, zeker deel 1 en deel 2 zijn fenomenaal goed, funk zoals funk bedoeld is!

Drie lekkere nummers, waarvan ik Matata (de groep) en The JB's (groep en nummer) kende. Matata heeft nog meer leuke nummers. Ik heb -geloof ik- ooit iets gepost bij Maak kennis met funk/soul.

Hey daar zijn de JB's weer. Funky it is!

35. Duralcha - Ghetto Funk (1974)

Dit nummer is uitgebracht op het Microtronics label, voor zover ik het weet zijn ze afkomstig uit North Carolina en is dit hun enige singletje ooit geweest.

Het is wel terug te vinden op enkele funk verzamelaars, zoals funk spectrum 2 van Kenny Dope & Keb Darge, misschien dat zinulzki er iets meer over weet?

Ik vind vooral de drums erg lekker!

34. The Mighty Imperials- Ride Shank's Mare (2004)

De 4 bandleden waren nog geen 18 toen ze in 1999 aan het album "Thunder Chicken" begonnen.
De bandleden zijn Leon Michels (orgel), Homer Steinweiss (drums), Nick Movshon (bas) en Sean Solomon (gitaar).

Ze brachten in datzelfde jaar nog een single uit, maar toen ging de platenmaatschappij failliet.
In 2004 werd het opgepikt en uitgebracht door Daptone.

De bandleden speelden intussen al in andere bands, zoals Sharon Jones & The Dap-Kings, Antibalas, Soul Fire en El Michels Affair.

Mb.
Degelijk nummer. De orgel is tof.

Twee prima funky nummers. Instrumentaal en dan nog weten ze mij te overtuigen.

Dit kende ik nog niet van Daptone, erg degelijk! Nee, superrrlekkerrr!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:34 uur

geplaatst: vandaag om 07:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.