MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Smiths: A Light That Never Goes Out

zoeken in:
Een toplijst maken van The Smiths.... is dat mogelijk? Nee, niet voor mij. Ik heb geen enorme favorieten, en de volgorde zou dagelijks veranderen.

Niet aan beginnen dus. Dat heb ik lang volgehouden. Toch heb ik besloten me aan een top 40 te wagen en deze hier te delen.

Omdat er zoveel Smiths-liefhebbers aanwezig zijn op deze site.
Omdat ergens in de jaren '80 een liefde voor dit bandje ontstond die nooit meer overging.
Omdat de band wel een eigen hoekje verdient tussen al die andere toplijstjes hier.
Omdat The Smiths gewoon een erg goed bandje was.

Hecht dus niet te veel waarde aan de volgorde, want het is haast onmogelijk er een te maken.
Ik wil er niet al te veel bij schrijven. De muziek mag het doen, maar als er mensen zijn die dat wel kunnen of willen: graag!
Laten we gewoon een paar weken lekker genieten met z'n allen van Morrissey, Johnny, Andy, Mike en Craig.

http://i68.tinypic.com/30909hv.jpg

40. Well I Wonder

Well I wonder
do you hear me when you sleep?
I hoarsely cry

Afkomstig van het album Meat is Murder, tevens b-kant van How Soon is Now?

Voor mij maakt dit nummer in 1 klap al duidelijk waar deze band sterk in is: een droevig nummer met begeleiding van dromerige gitaren en dan die kenmerkende zang van Morrissey eroverheen.

39. The Hand That Rocks the Cradle

Please don't cry
For the ghost and the storm outside
Will not invade this sacred shrine
Nor infiltrate your mind

Afkomstig van het album The Smiths uit 1984.

Dit nummer ben ik met terugwerkende kracht gaan waarderen. Als tiener begon ik met de verzamelaars en toen pas kwamen de albums. Altijd een wat onopvallend nummer gebleven totdat ik ouder werd en steeds meer waardering voor het album begon te krijgen. Dit nummer wist zich te ontvouwen tot een wat grotere favoriet. Nu op 39, maar het zou volgende week rustig 20 plaatsen hoger kunnen staan.

aERodynamIC schreef:
Laten we gewoon een paar weken lekker genieten met z'n allen van Morrissey, Johnny, Andy en Craig.

Vergeet Mike niet, hè

Leuk dit, ga ik zeker volgen, en zelf ook mijn top 40 erbij schrijven

Deze twee staan bij mij alvast een stuk hoger

johan de witt schreef:
Vergeet Mike niet, hè

Oeps! Gewoon vergeten

Leuk dit, ga ik zeker volgen, en zelf ook mijn top 40 erbij schrijven

Graag zelfs. Omdat ik velen zie roepen dat een top zoveel bijna niet te doen is lijkt het me leuk als het een topic gaat worden waar iedereen zijn zegje kan doen en vooral eigen volgorde kan plaatsen. Gewoon even met deze band bezig zijn met z'n allen

De huisband

aERodynamIC schreef:
40. Well I Wonder

Afkomstig van het album Meat is Murder, tevens b-kant van How Soon is Now?

Voor mij maakt dit nummer in 1 klap al duidelijk waar deze band sterk in is: een droevig nummer met begeleiding van dromerige gitaren en dan die kenmerkende zang van Morrissey eroverheen.

Een van mijn favoriete liedjes van The Smiths, de melancholie druipt er van af en Morrissey maar zwelgen

Leuk initiatief.

Ga ik volgen natuurlijk.

dazzler schreef:
Leuk initiatief.

En uiteraard hoop ik op jouw kennis die je hier aan toe kan voegen, ik kan altijd best wat vertellen over mijn favorieten maar bij deze band is dat wat onmogelijk voor me, net als die volgorde bepalen

38. That Joke Isn’t Funny Anymore

Park the car at the side of the road
you should know
time's tide will smother you
and I will too

Het in 1985 op single uitgebrachte That Joke Isn’t Funny Anymore is ook te vinden op het album Meat Is Murder.

Typisch zo'n nummer dat in mijn top 40 alle kanten op kan stuiteren. Eigenlijk vraag ik me nu al weer af waarom ik het zo laag heb gezet.
Het antwoord kennen we inmiddels al en velen hebben er met mij last van: die volgorde is niet te doen.

Wat wel te doen is is dit heerlijke nummer. Het schijnt ook een favoriet van de band zelf geweest te zijn, voor wat zo'n mededeling waard is natuurlijk. Ik hou enorm van de wals die er in zit wat het iets sleepends meegeeft.
Tekstueel blijft het allemaal een beetje gissen: gaat het over zelfmoord?

'Time's tide will smother you' is wel weer zo'n legendarische Smiths-regel.
Net als de prachtige finale I've seen this happen in other people's lives, and now it's happening in mine'.
Met die prachtige fade-out en fade-in.
Zeker een van de meest intense Smiths-songs, net als je nummer 40.
Die twee nummers zijn wel het emorionele hart van Meat is Murder, die verwacht ik beiden bij mij een stuk hoger, maar inderdaad, de concurrentie is moordend

johan de witt schreef:
de concurrentie is moordend

Net als vlees

aERodynamIC schreef:

Net als vlees

Smiths is Murder

Ik neem aan dat iedereen hier wel vegan of tenminste vegatarian is he hier in dit topic

aERodynamIC schreef:
Eigenlijk vraag ik me nu al weer af waarom ik het zo laag heb gezet.

Staat hier in m'n Smiths top 10 dus ik vraag het me ook af.

Robertus
johan de witt schreef:

Die twee nummers zijn wel het emorionele hart van Meat is Murder, die verwacht ik beiden bij mij een stuk hoger, maar inderdaad, de concurrentie is moordend

Zeg dat wel. I Know It's Over, Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me, om er maar eens een paar te noemen. Een hele week The Smiths draaien zou voor mij geen straf zijn, integendeel.

Gaaf topic! Is het trouwens interactief bedoeld, aERodynamIC? Ik bedoel dat iemand anders bijvoorbeeld een nr. 37 plaatst en zo terug, of is het gewoon dat jij ze plaatst en anderen er iets over zeggen?

luigifort schreef:
Ik neem aan dat iedereen hier wel vegan of tenminste vegatarian is he hier in dit topic

Eenderde van mijn leven ben ik vegetarisch; tussen slapen gaan en wakker worden.

Mijn favo: half a person.

Robertus schreef:
Gaaf topic! Is het trouwens interactief bedoeld, aERodynamIC? Ik bedoel dat iemand anders bijvoorbeeld een nr. 37 plaatst en zo terug, of is het gewoon dat jij ze plaatst en anderen er iets over zeggen?

Ik laat dat aan ieder over eigenlijk. Commentaar leveren op te hoog te laag in mijn lijst, eigen anekdotes, duimpjes plaatsen, eigen notering erbij. Ik vind alles prima hier

Nogmaals: die lijst kan er morgen weer compleet anders uitzien. Dit is typisch zo'n band waar ik eigenlijk geen echte voorkeuren heb, zelfs geen nummers die ik helemaal niks vind.

37. Nowhere Fast

I'd like to drop my trousers to the world
I am a man of means (of slender means)
each household appliance
is like a new science in my town

O ja, Morrissey wil ook graag voor de koningin z'n broek laten zakken. Dat u het weet. Sowieso heeft Morrissey niet zo veel op met het koningshuis (de laatste tour konden we her majesty zien met een opgestoken middelvinger).

Het nummer is te vinden op Meat Is Murder en is op en top Smiths natuurlijk met de snerende tekst en de heerlijke gitaarpartijen van Johnny Marr (alhoewel ik de bas hier ook een opvallende rol vind hebben).

Robertus
Meat Is Murder is een heel sterk album, met een fijne flow, zeker op de tweede helft vanaf Nowhere Fast t/m Barbarism Begins At Home. Wel sla ik How Soon Is Now altijd over, omdat die eigenlijk niet op dat album thuishoort en bovendien de geweldige overgang tussen That Joke Isn't Funny Anymore en Nowhere Fast ruïneert. Wel een fantastische song overigens, maar dan op Hatful Of Hollow, past ie beter tussen.

Maar het blijft voor mij jammer van het titelnummer/afsluiter. Ik kan het nog steeds niet echt goed horen, dat koeiengeloei en die tekst van Morrissey die met zijn wijzende vinger mij aan het vertellen is dat ik een moordenaar ben wanneer ik een biefstuk eet..(ja, ik eet dus vlees, hoop niet dat ik nu hier uit de groep gestoten word ..)Maar ook muzikaal niet zo sterk vind ik.

Werkelijk de enige draak van The Smiths voor mij. Of is de song juist zo goed als hij zulke extreme reacties veroorzaakt? Er zijn ook zat mensen die het prachtig vinden en zich gesterkt voelen door Mozz' woorden hier. De kunst van het confronteren en direct raken, danwel de volledig juiste, danwel de compleet verkeerde snaar...

Robertus schreef:
(ja, ik eet dus vlees, hoop niet dat ik nu hier uit de groep gestoten word ..)

Niet nodig, jij wordt natuurlijk gebanned , Jordy en de mods zijn allemaal fanatieke vegetariërs

Nou..je bent ook n moordenaar als je vlees eet...als mensen geen vlees zouden eten zouden die dieren niet vermoord worden..zo simpel is het.

Rudi S schreef:
(quote)

Niet nodig, jij wordt natuurlijk gebanned , Jordy en de mods zijn allemaal fanatieke vegetariërs

Ik ben vegetariër in de tweede graad: ik ben dol op koeien die alleen gras eten, en wilde zwijnen die graag eikels eten. Kwaadsprekers zullen denken dat zulks ook blijk geeft van kennis en zelfhaat in de tweede graad: eikels eten.

Ik hoorde This Charming Man en was verkocht; de eerste aanschaf van het debuut bevatte ook dat single'tje. Heb dat album in totaal wel 5* gekocht; vaak weggegeven

luigifort: ja ja, ik ken nl geen mens die een ander vermoordt om zijn vlees

Wel weggeven aan vegetariërs Mjuman? of charmante mannen?

Maar Moz is een goede vriend van de familie..ik heb hem op familie-barbecues vroeger menig sateetje zien wegsnaaien

Robertus
luigifort schreef:
Nou..je bent ook n moordenaar als je vlees eet...als mensen geen vlees zouden eten zouden die dieren niet vermoord worden..zo simpel is het.

Als ik een hap zet in een stuk vlees, dan ben ikzelf niet degene die het actief vermoordt. Maar uiteraard houd ik daarmee wel een industrie in stand, dat is wat hij bedoelt. Toch voel ik me bijna persoonlijk aangesproken door die song, en dat zal de bedoeling ook wel geweest zijn. Maximaal effect. Nou, daar is hij in elk geval wel in geslaagd. Zo vlak na dat nummer smaakt het toch ietsje minder, hoe dan ook.

Mjuman: This Charming Man was voor mij ook het eerste wat ik ooit hoorde van The Smiths en me min of meer meteen raakte. Ik heb me wel altijd afgevraagd of hij nu wel of niet op de debuut-LP stond. Sommige CD-versies hebben hem niet, anderen weer wel. Jij doelt op een losse 7inch bij het album denk ik?

Mag zo'n vegetarier eigenlijk wel over dieren zingen

Vorig jaar Morrissey live gezien in de Oosterpoort. Meat is Murder kwam prominent voorbij met allemaal beelden van bio-industrie en geslachtte koeien, varkens en kippen op de achtergrond.

Ik had bijna Morrissey aangeklaagd en mijn geld teruggevraagd vanwege het ongevraagd spammen van het publiek. 't Is dat ik mijn kaartje gratis had....

De laatste voor vandaag.

36. This Night Has Opened My Eyes

In a river the colour of lead
immerse a baby's head
wrap her up in the News Of The World
dump her on a doorstep, girl
this night has opened my eyes
and I will never sleep again

Te vinden op Hatful of Hollow (en Louder Than Bombs). Eén van de Peel Sessions. Traag, tergend en zo lekker langzaam onder de huid kruipend.

Franck Maudit
Toch vreemd hoe mensen zich altijd aangevallen voelen wanneer het over vleesconsumptie gaat. Wee diegene die met wereldbeelden rammelt. Ikzelf ben al jaren veganist, je kan je niet voorstellen hoezeer mensen zich hierover kunnen opwinden. Terwijl ik nog nooit tegen iemand gezegd heb: 'je mag dit niet eten' of 'je bent een moordenaar'.

Ik heb wel nog nooit een overtuigend argument pro vleesconsumptie gehoord (rekening houdend met de beschikbaarheid van alternatieven - zoals in België en Nederland zeker het geval is). Het beste argument is deze oude knakker: ik eet het graag. Iedere poging het op morele gronden te rechtvaardigen is gedoemd om te mislukken. Of het moet zijn dat ik al jaren met de verkeerde mensen discussieer en de verkeerde publicaties lees.

Verder heerlijk initiatief. Zal misschien zelf een top-40 samenstellen. Wel afschuwelijk moeilijke opdracht. Ik hou echter wel van een uitdaging

Gast
geplaatst: vandaag om 08:21 uur

geplaatst: vandaag om 08:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.