Muziek / Toplijsten en favorieten / The Smiths: A Light That Never Goes Out
zoeken in:
0
geplaatst: 12 april 2016, 19:15 uur
Een heerlijk nummer. Ergens moet ik tegenwoordig bij dit nummer aan Poetin denken.
0
geplaatst: 12 april 2016, 20:00 uur
EttaJamesBrown schreef:
Een heerlijk nummer. Ergens moet ik tegenwoordig bij dit nummer aan Poetin denken.
Dat krijg je van te veel steaks eten
- overigens is Poetin een notoir hunter.
0
geplaatst: 12 april 2016, 21:56 uur
En vandaag eindig ik met:
30. William, It Was Really Nothing
The rain falls hard on a humdrum town
this town has dragged you down
oh the rain falls hard on a humdrum town
Een single uit 1984. Ook te vinden op Hatful of Hollow en Louder Than Bombs. Het schijnt dat Morrissey het geschreven heeft voor Billy MacKenzie van The Associates.
Bij een Top of the Pops optreden scheurde Morrissey zijn shirt open waardoor de tekst 'Marry Me' zichtbaar werd. Dat shirt ging overigens wel vaker uit en zelfs nu hij niet meer de slankste is doet ie dat nog steeds.
The Smiths : William it Was Really Nothing (Top Of The Pops August 30 1984) - YouTube
Het nummer zelf is en blijft geweldig. Ook typisch zo eentje die dan weer net in mijn top 10 staat en dan weer niet. Nu dus nog relatief laag.
The rain falls hard on a humdrum town
oh the rain falls hard on a humdrum town
Een single uit 1984. Ook te vinden op Hatful of Hollow en Louder Than Bombs. Het schijnt dat Morrissey het geschreven heeft voor Billy MacKenzie van The Associates.
Bij een Top of the Pops optreden scheurde Morrissey zijn shirt open waardoor de tekst 'Marry Me' zichtbaar werd. Dat shirt ging overigens wel vaker uit en zelfs nu hij niet meer de slankste is doet ie dat nog steeds.
The Smiths : William it Was Really Nothing (Top Of The Pops August 30 1984) - YouTube
Het nummer zelf is en blijft geweldig. Ook typisch zo eentje die dan weer net in mijn top 10 staat en dan weer niet. Nu dus nog relatief laag.
0
geplaatst: 12 april 2016, 22:13 uur
aERodynamIC schreef:
Het schijnt dat Morrissey het geschreven heeft voor Billy MacKenzie van The Associates.
Het schijnt dat Morrissey het geschreven heeft voor Billy MacKenzie van The Associates.
Klopt, en Billy kwam een tijdje later met zijn antwoord:
The Associates - Stephen, You're Really Something - YouTube
Ook een van mijn favoriete Smiths-singles overigens, perfectie in 120 seconden.
0
geplaatst: 13 april 2016, 17:23 uur
29. The Queen Is Dead
Farewell to this land's cheerless marches
Hemmed in like a boar between arches
Her very Lowness with her head in a sling
I'm truly sorry but it sounds like a wonderful thing
Titelsong van het gelijknamige album uit 1986. Ongelooflijk opzwepend met een energie drive waar je u tegen zegt. Punk-rock? Misschien wel ja. In elk geval een wat 'lomper' klinkend nummer dat doordendert als een op hol geslagen locomotief.
Farewell to this land's cheerless marches
Hemmed in like a boar between arches
Her very Lowness with her head in a sling
I'm truly sorry but it sounds like a wonderful thing
Titelsong van het gelijknamige album uit 1986. Ongelooflijk opzwepend met een energie drive waar je u tegen zegt. Punk-rock? Misschien wel ja. In elk geval een wat 'lomper' klinkend nummer dat doordendert als een op hol geslagen locomotief.
0
geplaatst: 13 april 2016, 18:26 uur
28. Death of a Disco Dancer
The death of a disco dancer
Well, it happens a lot 'round here
And if you think Peace
Is a common goal
Well, that goes to show
Just how little you know
Afkomstig van het door mij zeer gewaardeerde Strangeways Here We Come.
Op Death of a Disco Dancer horen we Morrissey op piano, uitzonderlijk, omdat hij nooit een instrument bespeelt op een Smiths-nummer.
Johnny Marr slaat duidelijk nieuwe wegen in. Niet meer die kristalheldere gitaarpartijen maar een behoorlijk andere sound.
Ik heb het al eerder gezegd en doe het nu weer: het is jammer dat we nooit te weten zijn gekomen hoe deze nieuw bezochte wegen uiteindelijk verder zouden zijn uitgepakt. Aan de andere kant vormt dit album een prachtig einde van een relatief korte maar bijzondere periode.
The death of a disco dancer
Well, it happens a lot 'round here
And if you think Peace
Is a common goal
Well, that goes to show
Just how little you know
Afkomstig van het door mij zeer gewaardeerde Strangeways Here We Come.
Op Death of a Disco Dancer horen we Morrissey op piano, uitzonderlijk, omdat hij nooit een instrument bespeelt op een Smiths-nummer.
Johnny Marr slaat duidelijk nieuwe wegen in. Niet meer die kristalheldere gitaarpartijen maar een behoorlijk andere sound.
Ik heb het al eerder gezegd en doe het nu weer: het is jammer dat we nooit te weten zijn gekomen hoe deze nieuw bezochte wegen uiteindelijk verder zouden zijn uitgepakt. Aan de andere kant vormt dit album een prachtig einde van een relatief korte maar bijzondere periode.
0
Robertus
geplaatst: 13 april 2016, 21:54 uur
aERodynamIC schreef:
Het is een beetje speculeren, maar ik denk dat de sound van Morrissey's Viva Hate wel in de buurt zou kunnen komen van hoe een eerstvolgend Smiths-album zou hebben geklonken.
Viva Hate is net als Strangeways Here We Come geproduceerd door Stephen Street. Ik hoor een beetje dezelfde "bredere" sound als die van Strangeways, maar dan nog ietsje sterieler. Johnny Marr zou er wellicht voor hebben gezorgd dat hij nog ietsje organischer klonk, maar die basale verandering van sound was inderdaad al ingezet ten tijde van Strangeways. Stephen Street heeft daar als producer ongetwijfeld een aandeel in gehad.
Maar het blijft natuurlijk gissen...
0
geplaatst: 13 april 2016, 23:23 uur
27. Shakespeare’s Sister
Young bones groan
And the rocks below say :
"Throw your skinny body down, son!"
Te vinden op de compilaties Louder Than Bombs en The World Won't Listen. Ook als single verschenen.
Dat ritme, dat ritme........ en een leuk weetje: de band Shakespeare's Sister heeft hun naam door dit nummer. Een dikke twee minuten lekker jakken en jagen. Heerlijk!
Young bones groan
And the rocks below say :
"Throw your skinny body down, son!"
Te vinden op de compilaties Louder Than Bombs en The World Won't Listen. Ook als single verschenen.
Dat ritme, dat ritme........ en een leuk weetje: de band Shakespeare's Sister heeft hun naam door dit nummer. Een dikke twee minuten lekker jakken en jagen. Heerlijk!
0
geplaatst: 14 april 2016, 12:27 uur
31. A Rush and a Push and the Land Is Ours
The Smiths met een folksong, zo voelt het nummer aan.
De analyse dat de groep op hun laatste album wat los kwam van de geijkte Marr formule deel ik.
En het werk dat Morrissey met Stephen Street opnam behoort bij mij nog steeds tot zijn dierbaarste.
The Smiths met een folksong, zo voelt het nummer aan.
De analyse dat de groep op hun laatste album wat los kwam van de geijkte Marr formule deel ik.
En het werk dat Morrissey met Stephen Street opnam behoort bij mij nog steeds tot zijn dierbaarste.
0
geplaatst: 14 april 2016, 12:30 uur
Dit is een top 5 single voor mij. Zo lekker vlot ingespeeld en ook passioneel gezongen.
Morrissey die uithaalt in het refrein en Marr die vingervlug onderstreept met gitaarspel.
Dit is de single die het geluid van de groep voor mij aantrekkelijker maakte dan bij het debuut.
Misschien omdat er iets meer op de akoestische gitaar wordt ingezet. Een meer volwassen geluid.
Dit is een top 5 single voor mij. Zo lekker vlot ingespeeld en ook passioneel gezongen.
Morrissey die uithaalt in het refrein en Marr die vingervlug onderstreept met gitaarspel.
Dit is de single die het geluid van de groep voor mij aantrekkelijker maakte dan bij het debuut.
Misschien omdat er iets meer op de akoestische gitaar wordt ingezet. Een meer volwassen geluid.
0
geplaatst: 14 april 2016, 12:41 uur
29. The Queen Is Dead
Het is nog even op je tanden bijten tijdens de albumopener.
De titelsong is een duidelijke sneer en gaat verder op het elan van Meat Is Murder.
Daarna krijgen we toch wat meer radiovriendelijke, haast hitgevoelig werk te beluisteren.
The Queen Is Dead is daarom een evenwichtig album waarop de groep
haar kritische en relevante zijde koppelt aan een wat lichter, meezing- en dansbaar geluid.
Het is nog even op je tanden bijten tijdens de albumopener.
De titelsong is een duidelijke sneer en gaat verder op het elan van Meat Is Murder.
Daarna krijgen we toch wat meer radiovriendelijke, haast hitgevoelig werk te beluisteren.
The Queen Is Dead is daarom een evenwichtig album waarop de groep
haar kritische en relevante zijde koppelt aan een wat lichter, meezing- en dansbaar geluid.
0
geplaatst: 14 april 2016, 12:45 uur
28. Death of a Disco Dancer
Het nummer doet wat denken aan het vaak gelauwerde How Soon Is Now.
Weliswaar mist het de new wave dreun van dat niet te versmaden rondje zelfbeklag,
maar ook Disco Dancer weet zich stevig vast te schroeven in onze misnoegde hersenpan.
Love, peace and harmony?
Oh, very nice
Very nice
Very nice
Very nice
...But maybe in the next world
Het nummer doet wat denken aan het vaak gelauwerde How Soon Is Now.
Weliswaar mist het de new wave dreun van dat niet te versmaden rondje zelfbeklag,
maar ook Disco Dancer weet zich stevig vast te schroeven in onze misnoegde hersenpan.
Love, peace and harmony?
Oh, very nice
Very nice
Very nice
Very nice
...But maybe in the next world
0
geplaatst: 14 april 2016, 18:02 uur
26. Reel Around the Fountain
It's time the tale were told
of how you took a child
and you made him old
De klagerige Morrissey komt hier lekker uit de verf, een soort verveeldheid haast, maar dan wel van het soort waardoor de luisteraar allesbehalve verveeld raakt. Drama op en top.
Afkomstig van het debuut The Smiths.
It's time the tale were told
of how you took a child
and you made him old
De klagerige Morrissey komt hier lekker uit de verf, een soort verveeldheid haast, maar dan wel van het soort waardoor de luisteraar allesbehalve verveeld raakt. Drama op en top.
Afkomstig van het debuut The Smiths.
0
geplaatst: 14 april 2016, 19:58 uur
25. What Difference Does It Make?
All men have secrets and here is mine so let it be known
we have been through hell and high tide
I can surely rely on you
and yet you start to recoil
heavy words are so lightly thrown
but I'd still leap in front of a flying bullet for you
Alle ingrediënten zijn weer aanwezig:de jagende, heldere gitaarpartijen van Marr en de hoge noten van Morrissey. Rete-catchy en gewoon een klassieker te noemen.
Nu al? We zijn pas bij nummer 25. Ja, dat bedoel ik. Ze hebben er zoveel!
All men have secrets and here is mine so let it be known
we have been through hell and high tide
I can surely rely on you
and yet you start to recoil
heavy words are so lightly thrown
but I'd still leap in front of a flying bullet for you
Alle ingrediënten zijn weer aanwezig:de jagende, heldere gitaarpartijen van Marr en de hoge noten van Morrissey. Rete-catchy en gewoon een klassieker te noemen.
Nu al? We zijn pas bij nummer 25. Ja, dat bedoel ik. Ze hebben er zoveel!
0
geplaatst: 14 april 2016, 22:33 uur
24. Unloveable
Oh...
I know I'm unloveable
You don't have to tell me
I don't have much in my life
But take it - it's yours
But take it - it's yours
Oh...
B-kant van Bigmouth Strikes again..... alleen al dat intro.....
Oh...
I know I'm unloveable
You don't have to tell me
But take it - it's yours
But take it - it's yours
Oh...
B-kant van Bigmouth Strikes again..... alleen al dat intro.....
0
geplaatst: 15 april 2016, 17:07 uur
Kende Unloveable nooit zo goed, maar wat is dat toch een geweldig nummer. Eigenlijk nu pas echt ontdekt.
Erg mooie lijstje aERo, al was dat wel te verwachten met het materiaal van The Smiths.
Reel Around the Fountain komt naar mijn smaak iets te vroeg langs. Zijn er trouwens meer mensen die de versie op Hatful of Hollow van Reel Around the Fountain mooier vinden dan die op het debuut? (geldt trouwens ook voor Still Ill bijvoorbeeld)
Erg mooie lijstje aERo, al was dat wel te verwachten met het materiaal van The Smiths.
Reel Around the Fountain komt naar mijn smaak iets te vroeg langs. Zijn er trouwens meer mensen die de versie op Hatful of Hollow van Reel Around the Fountain mooier vinden dan die op het debuut? (geldt trouwens ook voor Still Ill bijvoorbeeld)
0
geplaatst: 15 april 2016, 19:51 uur
23. London
Smoke
Lingers 'round your fingers
Train
Heave on - to Euston
Do you think you've made
The right decision this time?
The Smiths sprankelen altijd vind ik, hier is het gewoon even lekker raggen op hun eigen manier, maar wat voor een manier! Mij geeft dit nummer altijd een enorme energie boost. O.a. te vinden op Louder Than Bombs.
Smoke
Lingers 'round your fingers
Train
Heave on - to Euston
Do you think you've made
The right decision this time?
The Smiths sprankelen altijd vind ik, hier is het gewoon even lekker raggen op hun eigen manier, maar wat voor een manier! Mij geeft dit nummer altijd een enorme energie boost. O.a. te vinden op Louder Than Bombs.
0
geplaatst: 15 april 2016, 21:44 uur
22. Sheila Take a Bow
Is it wrong to want to live on your own?
No, it's not wrong - but I must know
How can someone so young
Sing words so sad?
De hoempapa stamper van de band. Mag ik dat zo zeggen? Nee natuurlijk, maar toch is dit zo'n ultieme meezinger, eigenlijk zelfs wat bedenkelijk wellicht, maar als je er zulke gitaarpartijen aan toevoegt, het zo zingt en het deze tekst meegeeft. Dan is dit gewoon een retegoed nummer!
Is it wrong to want to live on your own?
No, it's not wrong - but I must know
How can someone so young
Sing words so sad?
De hoempapa stamper van de band. Mag ik dat zo zeggen? Nee natuurlijk, maar toch is dit zo'n ultieme meezinger, eigenlijk zelfs wat bedenkelijk wellicht, maar als je er zulke gitaarpartijen aan toevoegt, het zo zingt en het deze tekst meegeeft. Dan is dit gewoon een retegoed nummer!
0
geplaatst: 15 april 2016, 23:57 uur
21. Please, Please, Please Let Me Get What I Want
Good times for a change
see, the luck I've had
can make a good man
turn bad
Te vinden op Hatful of Hallow en Louder Than Bombs.
Typisch zo'n hemeltergend mooi liedje van The Smiths. Ik word van dit nummer altijd rustig en kan er uren naar luisteren. Zo'n nummer dat zo goed in elkaar steekt dat het nooit verveelt. Niet voor niets dat zoveel artiest er een cover van hebben gemaakt.
Eigenlijk ongelooflijk dat het een b-kantje is (William, It Was Really Nothing).
Good times for a change
see, the luck I've had
can make a good man
turn bad
Te vinden op Hatful of Hallow en Louder Than Bombs.
Typisch zo'n hemeltergend mooi liedje van The Smiths. Ik word van dit nummer altijd rustig en kan er uren naar luisteren. Zo'n nummer dat zo goed in elkaar steekt dat het nooit verveelt. Niet voor niets dat zoveel artiest er een cover van hebben gemaakt.
Eigenlijk ongelooflijk dat het een b-kantje is (William, It Was Really Nothing).
0
geplaatst: 15 april 2016, 23:57 uur
En altijd die diepzinnige teksten.
I'm a boy and you're a girl, la la la la.
I'm a boy and you're a girl, la la la la.
0
geplaatst: 16 april 2016, 00:12 uur
aERodynamIC schreef:
En dat andere b-kantje van William was ook al niet verkeerd
(en zien we vast ook nog terug in je lijst).
0
geplaatst: 16 april 2016, 16:36 uur
We gaan de top 20 binnen.
20. Paint a Vulgar Picture
At the record company meeting
On their hands - a dead star
And ooh, the plans that they weave
And ooh, the sickening greed
At the record company party
The sycophantic slags all say:
"I knew him first, and I knew him well"
Re-issue! Re-package! Re-package!
Re-evaluate the songs
Wat vind ik dit van Strangeways Here we Come afkomstige nummer toch bloedmooi en wat sneert Morrissey toch weer heerlijk! Die gitaarsolo doet het hem wel voor mij.
Vraag me naar mijn favoriete reguliere album en ik denk toch dat ik voor Strangeways kies.
20. Paint a Vulgar Picture
At the record company meeting
And ooh, the plans that they weave
And ooh, the sickening greed
At the record company party
The sycophantic slags all say:
"I knew him first, and I knew him well"
Re-issue! Re-package! Re-package!
Re-evaluate the songs
Wat vind ik dit van Strangeways Here we Come afkomstige nummer toch bloedmooi en wat sneert Morrissey toch weer heerlijk! Die gitaarsolo doet het hem wel voor mij.
Vraag me naar mijn favoriete reguliere album en ik denk toch dat ik voor Strangeways kies.
0
geplaatst: 16 april 2016, 23:43 uur
19. The Headmaster Ritual
Belligerent ghouls
run Manchester schools
spineless swines
cemented minds
Sir leads the troops
jealous of youth
same old suit since 1962
he does the military two-step
down the nape of my neck
Een nummer dat voor mij gelijk staat aan The Smiths. Klinkt natuurlijk raar, maar ik bedoel er mee te zeggen dat dit altijd zo'n nummer is dat me snel te binnen schiet als ik het heb over deze band. Zowel qua sound als teksten. Dit zijn The Smiths! Alle ingrediënten zijn aanwezig.
Belligerent ghouls
run Manchester schools
spineless swines
cemented minds
Sir leads the troops
jealous of youth
same old suit since 1962
down the nape of my neck
Een nummer dat voor mij gelijk staat aan The Smiths. Klinkt natuurlijk raar, maar ik bedoel er mee te zeggen dat dit altijd zo'n nummer is dat me snel te binnen schiet als ik het heb over deze band. Zowel qua sound als teksten. Dit zijn The Smiths! Alle ingrediënten zijn aanwezig.
0
geplaatst: 16 april 2016, 23:54 uur
21. Please, Please, Please Let Me Get What I Want
Bloedmooi b-kantje. Een mooi coda voor een mistroostige avond.
Voor de rest blijf ik voorlopig nog wat op mijn honger.
Ik zou er maar 20 doen en ik zit toch al aan 7, geloof ik.
Dus misschien komt het nog wel goed met de laatste 18 van onze topic selectieheer.
Bloedmooi b-kantje. Een mooi coda voor een mistroostige avond.
Voor de rest blijf ik voorlopig nog wat op mijn honger.
Ik zou er maar 20 doen en ik zit toch al aan 7, geloof ik.
Dus misschien komt het nog wel goed met de laatste 18 van onze topic selectieheer.
0
geplaatst: 17 april 2016, 11:38 uur
18. Hand in Glove
Hand in glove
the sun shines out of our behinds
No it's NOT like any other love
this one's different
because it's us!
En weer zo'n nummer dat ook makkelijk in mijn top 10 had kunnen staan. De single deed niet veel (zou die expliciete hoes er mee te maken kunnen hebben?!) en een geremixte versie kwam op het debuut terecht. Een klassieker van The Smiths wat mij betreft.
Sandie Shaw heeft er nog een cover van gemaakt met medewerking van de mannen: Sandie Shaw & The Smiths - Hand In Glove - YouTube
Hand in glove
the sun shines out of our behinds
No it's NOT like any other love
this one's different
because it's us!
En weer zo'n nummer dat ook makkelijk in mijn top 10 had kunnen staan. De single deed niet veel (zou die expliciete hoes er mee te maken kunnen hebben?!) en een geremixte versie kwam op het debuut terecht. Een klassieker van The Smiths wat mij betreft.
Sandie Shaw heeft er nog een cover van gemaakt met medewerking van de mannen: Sandie Shaw & The Smiths - Hand In Glove - YouTube
0
geplaatst: 17 april 2016, 12:28 uur
Hand In Glove is een klassieker inderdaad en eigenlijk een groot wonder dat dit geen hitje is geworden. Enorm catchy, zowel qua lyrics als melodie
0
Robertus
geplaatst: 17 april 2016, 15:25 uur
aERodynamIC schreef:
Belligerent ghouls
run Manchester schools
spineless swines
cemented minds
Sir leads the troops
jealous of youth
same old suit since 1962
down the nape of my neck
(embed)
Belligerent ghouls
run Manchester schools
spineless swines
cemented minds
Sir leads the troops
jealous of youth
same old suit since 1962
down the nape of my neck
(embed)
Qua zang en tekst vind ik deze wel een van de mooiste flows hebben, in de coupletten. Heerlijk ook om woord voor woord zelf mee te zingen. Het lijkt bijna een soort van toasting, wat Morrissey doet hier.
Give up education as a bad mistake....
En dan later:
Give up life as a bad mistake....
En dat jodelen in het refrein dat ook nog eens heerlijk lang doorgaat, fantastisch nummer. Een van mijn grote favorieten.
0
geplaatst: 17 april 2016, 17:51 uur
17. Shoplifters of the World Unite
Learn to love me
Assemble the ways
Now, today, tomorrow and always
My only weakness is a list of crime
My only weakness is... well, never mind, never mind
Een geweldige single die o.a. op Louder then Bombs te vinden is. Eigenlijk ongelooflijk hoeveel singles die zo goed zijn niet op een album terechtkwamen.
Morrissey zelf zei over dit nummer: "It's more or less spiritual shoplifting, cultural shoplifting, taking things and using them to your own advantage."
Learn to love me
Assemble the ways
Now, today, tomorrow and always
My only weakness is a list of crime
My only weakness is... well, never mind, never mind
Een geweldige single die o.a. op Louder then Bombs te vinden is. Eigenlijk ongelooflijk hoeveel singles die zo goed zijn niet op een album terechtkwamen.
Morrissey zelf zei over dit nummer: "It's more or less spiritual shoplifting, cultural shoplifting, taking things and using them to your own advantage."
* denotes required fields.