De Site / Gebruikers / Het interview van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 16 oktober 2014, 19:35 uur
Was gisteren vrijwel heel de dag van huis, maar vanavond ben ik thuis en dan gaan we eindelijk van start. 

0
geplaatst: 16 oktober 2014, 22:20 uur
Off we go:
DE 7 VRAGEN
1. Hoe en wanneer kwam jij op MusicMeter terecht?
Zoals wel meer users van het eerste uur kwam ik op MusicMeter terecht via MovieMeter. Daar was ik bij vlagen actief en toen het idee geopperd werd een soortgelijke site over muziek op te zetten vond ik dat razend interessant. De start heb ik weliswaar gemist, omdat de site online ging in een vlaag van inactiviteit op MovieMeter, maar op 16 maart 2004 heb ik me schijnbaar dan toch ingeschreven. Sindsdien ben ik ook altijd (erg) actief geweest. Muziek is veruit mijn grootste hobby en MusicMeter bleek een perfect platform om me daar mee bezig te houden. Van de begintijd herinner ik me vooral aERodynamIC, Zachary Glass (wat een schrijftalent), Onderhond (zonder hem had ik nooit zulke dwarse electronica gehoord), Yak, André, titan, bloompje (met wie ik nog eens op eet+concertdate ben geweest), SelmaDuim, Tovenaar en goodfella als interessante users van wie ik een hoop heb opgestoken.
In de loop der jaren heb ik ook de nodige users mogen ontmoeten. Begin 2007 leek het me een leuk idee eens wat gezichten te leren kennen bij die digitale en toen zelfs nog avatarloze profielen, waarna ik een meeting in Leiden heb opgezet. Volgens mij kwamen er toen grofweg 20 users op af, waaronder ook een nog jonge Arno die toen helemaal vanuit Gent (?) naar Leiden was afgereisd. Naast nog twee meetings in Utrecht en Rotterdam heb ik vooral ook users bij concerten en festivals ontmoet. Hoogtepunt daarin is de jaarlijkse tocht naar het het geweldige Primavera Sound-festival in Barcelona, vaste prik in de laatste week van mei voor Lukas, Cygnus, Paap_Floyd (in de oneven jaren dan) en hopelijk ook voor de rest van de groep die afgelopen jaar mee was. Ik kijk al uit naar volgend jaar. Ook de popquizzen die ik wel eens doe met MuMe-users (El Ninjo, Lukas, Arrie, Dwejkk_, ranboy, divart) zijn altijd geslaagd.
Morgen het volgende antwoord, verdiepingsvragen zijn welkom.
2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
3. Graag je mening over: vinyl - cd - mp3 - single - album - verzamelaar.
4. Gun ons een top drie van de meest memorabele optredens of festivals.
5. In welke hoekjes van de site kunnen we jou het meeste vinden?
6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.
DE 7 VRAGEN
Zoals wel meer users van het eerste uur kwam ik op MusicMeter terecht via MovieMeter. Daar was ik bij vlagen actief en toen het idee geopperd werd een soortgelijke site over muziek op te zetten vond ik dat razend interessant. De start heb ik weliswaar gemist, omdat de site online ging in een vlaag van inactiviteit op MovieMeter, maar op 16 maart 2004 heb ik me schijnbaar dan toch ingeschreven. Sindsdien ben ik ook altijd (erg) actief geweest. Muziek is veruit mijn grootste hobby en MusicMeter bleek een perfect platform om me daar mee bezig te houden. Van de begintijd herinner ik me vooral aERodynamIC, Zachary Glass (wat een schrijftalent), Onderhond (zonder hem had ik nooit zulke dwarse electronica gehoord), Yak, André, titan, bloompje (met wie ik nog eens op eet+concertdate ben geweest), SelmaDuim, Tovenaar en goodfella als interessante users van wie ik een hoop heb opgestoken.
In de loop der jaren heb ik ook de nodige users mogen ontmoeten. Begin 2007 leek het me een leuk idee eens wat gezichten te leren kennen bij die digitale en toen zelfs nog avatarloze profielen, waarna ik een meeting in Leiden heb opgezet. Volgens mij kwamen er toen grofweg 20 users op af, waaronder ook een nog jonge Arno die toen helemaal vanuit Gent (?) naar Leiden was afgereisd. Naast nog twee meetings in Utrecht en Rotterdam heb ik vooral ook users bij concerten en festivals ontmoet. Hoogtepunt daarin is de jaarlijkse tocht naar het het geweldige Primavera Sound-festival in Barcelona, vaste prik in de laatste week van mei voor Lukas, Cygnus, Paap_Floyd (in de oneven jaren dan) en hopelijk ook voor de rest van de groep die afgelopen jaar mee was. Ik kijk al uit naar volgend jaar. Ook de popquizzen die ik wel eens doe met MuMe-users (El Ninjo, Lukas, Arrie, Dwejkk_, ranboy, divart) zijn altijd geslaagd.
Morgen het volgende antwoord, verdiepingsvragen zijn welkom.

2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.
0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:08 uur
herman schreef:
Van de begintijd herinner ik me vooral aERodynamIC, Zachary Glass (wat een schrijftalent), Onderhond (zonder hem had ik nooit zulke dwarse electronica gehoord), Yak, André, titan, bloompje (met wie ik nog eens op eet+concertdate ben geweest), SelmaDuim, Tovenaar en goodfella als interessante users van wie ik een hoop heb opgestoken.
Van de begintijd herinner ik me vooral aERodynamIC, Zachary Glass (wat een schrijftalent), Onderhond (zonder hem had ik nooit zulke dwarse electronica gehoord), Yak, André, titan, bloompje (met wie ik nog eens op eet+concertdate ben geweest), SelmaDuim, Tovenaar en goodfella als interessante users van wie ik een hoop heb opgestoken.
Herkenbare namen. Opvallend dat we daar van bijna allemaal niet veel meer van horen (om verscheidene redenen).
Ongetwijfeld nostalgisch geneuzel, maar ik mis die tijd toch wel een beetje. Musicmeter was nog een dorp met een aantal prominente leden die allemaal wel met elkaar verbonden waren in positieve dan wel negatieve zin.
0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:22 uur
Ja, het was nieuw en superleuk/gezellig. Zit hier nog steeds graag, maar de sfeer is toch heel erg veranderd (niet beter of slechter, gewoon anders). Sociale media waren er toen nog niet echt behalve Hyves, misschien heeft dat er ook wel mee te maken gehad.
0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:33 uur
Herkenbare namen.
Jij bent er alleszins nog bij!
Zelf ben ik redelijk nieuw, zo'n kleine 2 jaar nu. Mooi om te zien dat er op termijn een soort van connectie ontstaat tusen users. Ook ik heb in die tijd mijn hoopje namen samengesteld die ik steeds weer zie komen. Die verschilt inderdaad enorm van de namen die ik nu zie passeren. The times they are A-Changing? Vast! Maar er bestaat ook nog iets als nostalgie

0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:36 uur
Het was een bijzondere tijd met leuke gebeurtenissen maar ook minder leuke (het lijkt wel of dat nu allemaal wat minder heftig is). Als ik het niet vergeet zal ik ze aanhalen wanneer ik aan de beurt ben in dit topic 

0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:43 uur
Al die namen zijn in het verleden geband door moderator Herman. 
Ik herken het wel.
8 jaar geleden met een groepje trouw in de nacht hier actief (aERo, Lin, Reptile 71, Oldfart e.a.).

Ik herken het wel.
8 jaar geleden met een groepje trouw in de nacht hier actief (aERo, Lin, Reptile 71, Oldfart e.a.).
0
geplaatst: 16 oktober 2014, 23:57 uur
Ja, dat was me het kletsclubje wel.
Maar het heeft ook wel iets heel moois (een mumebaby
) opgeleverd.
) opgeleverd.
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 00:01 uur
herman schreef:
) opgeleverd.
) opgeleverd. Een kletsclub-baby, of was er één vader aan te wijzen?
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 00:06 uur
deric raven schreef:
Dat waren bijzondere nachtelijke momenten ja (herinnert u zich de MuMe-user KO nog... wat een nacht was dat)

0
geplaatst: 17 oktober 2014, 22:50 uur
Jij loste toen wat users af die zich door die KO direct hebben uitgeschreven. Was een behoorlijke rel destijds.
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 23:11 uur
Maar wel een nacht om nooit te vergeten. De battle tegen ElMeroMero... ik dacht dat ik die niet zou overleven 
En uiteindelijk de finale verliezen van Zachary.... toch heel eervol

En uiteindelijk de finale verliezen van Zachary.... toch heel eervol

0
geplaatst: 17 oktober 2014, 23:25 uur
DE 7 VRAGEN
De eerste plaat die ik kocht, ik zou het niet met zekerheid durven zeggen welke dat ook alweer was. Al heb ik wel een sterk vermoeden. De eerste plaat die ik meenam uit de platenzaak zonder te betalen, dat weet ik nog wel.
De muziekliefhebberij begon voor mij in 1989, ik schreef er hier al eens wat uitgebreider over. Wekelijks toog ik naar de Free Record Shop om te zien hoe de Top 40 er deze week uitzag en om het gedrukte exemplaar van deze hitlijst mee te nemen. Destijds een hele happening. Ook leuk was dat Free Record Shop zijn naam toen eer aan deed. Bij de toonbank stond altijd een bak met gratis singles. Veelal geflopte plaatjes, maar wel een uitkomst voor iemand van 10 met weinig zakgeld. Af en toe nam ik er wat mee, als het me enigszins iets zei of de hoes me aanstond. Zo legde ik een kleine collectie matige pop- en housemuziek met daarin namen als Raul Orellana, Sybil, Hithouse en Jody Watley (wie kent ze nog) aan. Voor één single had ik echter wel een hele gulden over, namelijk Get Crazy van White Knight:
White Knight - Get Crazy (Double Trouble Mix)
Anno nu vind ik het nog steeds wel aardig, vooral het "a little bit louder now"-gedeelte, maar het is geen nummer dat ik nog vaak draai. Er zijn veel leukere dingen gedaan in het hiphouse-hoekje (en ook die draai ik niet heel vaak). Het valt me wel op dat er dezelfde drumcomputer te horen is als in Bell Biv Devoe's Poison, een andere vroege single die ik nu nog wel echt goed vind.
De eerste single waar ik het volle pond voor betaalde was Opposites Attract van Paula Abdul, een van de grote hits van 1990:
Dit vind ik anno nu nog steeds een heel aanstekelijk popplaatje, het plezier spat er vanaf.
Het eerste album is iets lastiger te bepalen. Ik vermoed dat dat Technotronic's Trip On This was. Op officiële cassette.
Technotronic - Trip on This (1990)
Destijds was ik daar al enigszins in teleurgesteld: ik vond de originele singleversies veel beter dan de remixen die je hier vindt. Het concept remixalbum, daar had ik nog geen idee van. Ik heb er vermoedelijk al 23 jaar niet meer naar geluisterd. Op één nummer na dan: een paar jaar terug ontdekte ik dat New Order-zanger Bernard Sumner een van de nummers had geremixt, Hacienda-style. Sindsdien draai ik die remix af en toe en dan heb ik wel weer even genoeg Technotronic gehad:
Technotronic - Rockin' Over the Beat [Rockin Over Manchester Hacienda Mix]
De eerste plaat die ik kocht, ik zou het niet met zekerheid durven zeggen welke dat ook alweer was. Al heb ik wel een sterk vermoeden. De eerste plaat die ik meenam uit de platenzaak zonder te betalen, dat weet ik nog wel.
De muziekliefhebberij begon voor mij in 1989, ik schreef er hier al eens wat uitgebreider over. Wekelijks toog ik naar de Free Record Shop om te zien hoe de Top 40 er deze week uitzag en om het gedrukte exemplaar van deze hitlijst mee te nemen. Destijds een hele happening. Ook leuk was dat Free Record Shop zijn naam toen eer aan deed. Bij de toonbank stond altijd een bak met gratis singles. Veelal geflopte plaatjes, maar wel een uitkomst voor iemand van 10 met weinig zakgeld. Af en toe nam ik er wat mee, als het me enigszins iets zei of de hoes me aanstond. Zo legde ik een kleine collectie matige pop- en housemuziek met daarin namen als Raul Orellana, Sybil, Hithouse en Jody Watley (wie kent ze nog) aan. Voor één single had ik echter wel een hele gulden over, namelijk Get Crazy van White Knight:
White Knight - Get Crazy (Double Trouble Mix)
Anno nu vind ik het nog steeds wel aardig, vooral het "a little bit louder now"-gedeelte, maar het is geen nummer dat ik nog vaak draai. Er zijn veel leukere dingen gedaan in het hiphouse-hoekje (en ook die draai ik niet heel vaak). Het valt me wel op dat er dezelfde drumcomputer te horen is als in Bell Biv Devoe's Poison, een andere vroege single die ik nu nog wel echt goed vind.
De eerste single waar ik het volle pond voor betaalde was Opposites Attract van Paula Abdul, een van de grote hits van 1990:
Dit vind ik anno nu nog steeds een heel aanstekelijk popplaatje, het plezier spat er vanaf.
Het eerste album is iets lastiger te bepalen. Ik vermoed dat dat Technotronic's Trip On This was. Op officiële cassette.
Technotronic - Trip on This (1990)
Destijds was ik daar al enigszins in teleurgesteld: ik vond de originele singleversies veel beter dan de remixen die je hier vindt. Het concept remixalbum, daar had ik nog geen idee van. Ik heb er vermoedelijk al 23 jaar niet meer naar geluisterd. Op één nummer na dan: een paar jaar terug ontdekte ik dat New Order-zanger Bernard Sumner een van de nummers had geremixt, Hacienda-style. Sindsdien draai ik die remix af en toe en dan heb ik wel weer even genoeg Technotronic gehad:
Technotronic - Rockin' Over the Beat [Rockin Over Manchester Hacienda Mix]
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 23:38 uur
herman schreef:
Jij loste toen wat users af die zich door die KO direct hebben uitgeschreven. Was een behoorlijke rel destijds.
Zeer onschuldig allemaal, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het heet op de site werd.
aERodynamIC en El Ninjo hebben al die jaren voor mij niks in populairiteit verloren.
Beide ook goed te volgen qua muzieksmaak.
Dankzij aERo ben ik zelf aan het schrijven gegaan.
Zachary Glass is een groot schrijver, ook van voor mijn tijd, mooie eigen stijl, doet mij aan Landleven, column van de OOR, jaren 90 denken.
Bob Cremers was ook zo'n mythisch figuur, ook net van voor mijn tijd.
Misschien zijn Bob en Zach wel dezelfde persoon.
Leuk dat je namen noemt Herman, vanwege raakvlakken met bezoekers, blijf je het hier ook volgen.
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 23:42 uur
Technotronic, ooit live gezien.
15 gulden entree, 2x Pump Up The Jam playbacken, en vervolgens proberen de limo voor de disco te bereiken.
Niet dus!
Zou goed kunnen dat we allen ons geld terug kregen, en ze daarom uiteindelijk lieten gaan.
Achteraf gezien een van de mooiste avonden in de plaatselijke boerendisco.
15 gulden entree, 2x Pump Up The Jam playbacken, en vervolgens proberen de limo voor de disco te bereiken.
Niet dus!
Zou goed kunnen dat we allen ons geld terug kregen, en ze daarom uiteindelijk lieten gaan.
Achteraf gezien een van de mooiste avonden in de plaatselijke boerendisco.
0
geplaatst: 17 oktober 2014, 23:57 uur
Wauw, Technotronic live gezien. Klinkt als een mooi verhaal. 
Wat de userko betreft: zo geweldig vond ik dat destijds ook niet, heb dat topic ook links laten liggen op een gegeven moment. Maar uiteindelijk ging het nergens over natuurlijk.
Landleven was wel tof inderdaad. Nooit de link gelegd naar Zach, maar daar zit wel iets in. Hooijer schrijft overigens nog steeds voor Oor, dacht ik.

Wat de userko betreft: zo geweldig vond ik dat destijds ook niet, heb dat topic ook links laten liggen op een gegeven moment. Maar uiteindelijk ging het nergens over natuurlijk.
Landleven was wel tof inderdaad. Nooit de link gelegd naar Zach, maar daar zit wel iets in. Hooijer schrijft overigens nog steeds voor Oor, dacht ik.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 00:10 uur
herman schreef:
een paar jaar terug ontdekte ik dat New Order-zanger Bernard Sumner een van de nummers had geremixt, Hacienda-style.
een paar jaar terug ontdekte ik dat New Order-zanger Bernard Sumner een van de nummers had geremixt, Hacienda-style.
Kwam je op die manier bij New Order en later Joy Division terecht?
Of volgde je naast Technotronic ook al een New Order spoor?
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 00:15 uur
Rudi S schreef:
Hooijer (TE) heeft nog steeds een stukje in Oor ja.
Hooijer (TE) heeft nog steeds een stukje in Oor ja.
Sneaklees jij die (Oor) bij de Primera of betaal je ervoor? In het geval zou 'k zeker vragen om een discrete verpakking - zou zelf liever gezien worden met een Playboy de winkel uitlopend, dan met de Oor

Voor alle duidelijkheid: ik heb vaker een Oor gekocht dan een Playboy - beide zijn gewoon kutbladen

0
geplaatst: 18 oktober 2014, 00:20 uur
Ik heb in ieder geval geen abonnement meer de laatste jaren, soms koop ik hem nog, vorige jaargangen kocht ik vaak digitaal bij Ako, dat kan dit jaar niet meer.
Overigens heeft de bibliotheek Oor (of De Oor zoals wij dat vroeger noemde) ook.
Overigens heeft de bibliotheek Oor (of De Oor zoals wij dat vroeger noemde) ook.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 00:37 uur
dazzler schreef:
(quote)
Het New Order-spoor kwam pas veel later. Er staat me wel bij dat ik als puber (begin 90s) eens een clip van New Order zag die me erg fascineerde. Er zat daarin een beeld dat me deed denken aan de Vitruvian Man van Leonardo da Vinci. Maar eigenlijk weet ik nu nog steeds niet welk nummer dat nu was.
Ik heb zo rond mijn 18e Joy Division's Still en New Order's Movement te leen gehad van iemand van mijn toenmalige bijbaan (die persoon was toen 30 geloof ik en New Order was voor hem de beste band ooit). Rond dezelfde tijd heb ik ook deze verzamelaar gekocht:
New Order - (The Best Of) (1994)
Joy Division vond ik vrij snel al heel goed, de liefde voor New Order is wat meer gestaag gegroeid over de jaren heen. En dan is het wel grappig te ontdekken dat er een lijntje loopt naar een stuk pril jeugdsentiment.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 00:41 uur
Mjuman schreef:
Sneaklees jij die (Oor) bij de Primera of betaal je ervoor? In het geval zou 'k zeker vragen om een discrete verpakking - zou zelf liever gezien worden met een Playboy de winkel uitlopend, dan met de Oor
Voor alle duidelijkheid: ik heb vaker een Oor gekocht dan een Playboy - beide zijn gewoon kutbladen
(quote)

Ik heb laatst toevallig nog eens een Oor gekocht, die met Aphex Twin op de voorkant. Had een half uur wachttijd op een leeg station en dan moet je toch wat.
Moet zeggen dat het me best meeviel: toch drie lezenswaardige stukken (Aphex Twin, Tom Barman en een stuk over festivalcultuur). Wel twee stukken geschreven door de oudere garde (Koen Poolman en idd. Tom Engelshoven). Het deel wat ik vroeger het meest uitspitte (de recensies) heb ik nu wel overgeslagen.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 08:58 uur
De Oorrecensies zeggen mij tegenwoordig ook veel minder, vroeger kocht/las ik Oor voornamelijk voor de recensies.
Nee, meningen/opmerkingen hier op de albumpagina's maken mij een stuk wijzer.
Nee, meningen/opmerkingen hier op de albumpagina's maken mij een stuk wijzer.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 08:59 uur
herman schreef:
Het New Order-spoor kwam pas veel later. Er staat me wel bij dat ik als puber (begin 90s) eens een clip van New Order zag die me erg fascineerde. Er zat daarin een beeld dat me deed denken aan de Vitruvian Man van Leonardo da Vinci. Maar eigenlijk weet ik nu nog steeds niet welk nummer dat nu was.
Als ik je lijn volg, denk dat het True Faith is geweest - New Order - True Faith (1987) [OFFICIAL MUSIC VIDEO] - YouTube - met Michelin-mannetjes, een intrigerende clip van een Franse regisseur.
Oor en een verder (leeg) station, en time to kill: ik snap het wel.
En als je hier dicht op een band of album zit, ben je soms eerder op de hoogte dan Oor of NRCNext etc ....In die zin zorgt MuMe ervoor dat albums en 'meningen'snel geconsumeerd worden en 'verouderen'

* denotes required fields.