De Site / Gebruikers / Het interview van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 10:01 uur
herman schreef:
Het New Order-spoor kwam pas veel later. .
Het New Order-spoor kwam pas veel later. .
Het zou ook wel te mooi voor woorden zijn als je de lijn Technotronic-New Order-Joy Division had gevolgd, al moet ik eerlijk bekennen dat andersom ook een mooie is

0
geplaatst: 18 oktober 2014, 10:21 uur
voor de goede orde
- herman [bezig]
- Dance Lover
- Edgar18
- Sir Spamalot
- Sammael
- aERodynamIC
- panjoe
- sxesven
- itchy
- bennerd
- ArthurDZ
- tuktak
- Paap_Floyd
- -SprayIt-
- Pepino
- Rvdz
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
Vragen mee quoten aub.
DE 7 VRAGEN
1. Hoe en wanneer kwam jij op MusicMeter terecht?
2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
3. Graag je mening over: vinyl - cd - mp3 - single - album - verzamelaar.
4. Gun ons een top drie van de meest memorabele optredens of festivals.
5. In welke hoekjes van de site kunnen we jou het meeste vinden?
6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.
- herman [bezig]
- Dance Lover
- Edgar18
- Sir Spamalot
- Sammael
- aERodynamIC
- panjoe
- sxesven
- itchy
- bennerd
- ArthurDZ
- tuktak
- Paap_Floyd
- -SprayIt-
- Pepino
- Rvdz
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
Vragen mee quoten aub.
DE 7 VRAGEN
2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 21:17 uur
herman schreef:
Het New Order-spoor kwam pas veel later. Er staat me wel bij dat ik als puber (begin 90s) eens een clip van New Order zag die me erg fascineerde. Er zat daarin een beeld dat me deed denken aan de Vitruvian Man van Leonardo da Vinci. Maar eigenlijk weet ik nu nog steeds niet welk nummer dat nu was.
(quote)
Het New Order-spoor kwam pas veel later. Er staat me wel bij dat ik als puber (begin 90s) eens een clip van New Order zag die me erg fascineerde. Er zat daarin een beeld dat me deed denken aan de Vitruvian Man van Leonardo da Vinci. Maar eigenlijk weet ik nu nog steeds niet welk nummer dat nu was.
Klinkt idd als True Faith. Die clip fascineerde mijn ook toen ik in mijn prille puberteit zat, ruim voordat muziek een hobby werd. Pas jaren later ontdekte ik New Order (of eigenlijk eerst Joy Division).
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 22:09 uur
DE 7 VRAGEN
Dit zijn voor mijn gevoel twee vragen ineen: vinyl vs. cd vs. mp3 en single vs. album vs. verzamelaar. Ik zal ze beide beantwoorden.
In 1989/1990 kocht ik dus mijn eerste vinyl, maar het vinyl verdween al snel naar de achtergrond. Eventjes waren er de cassettesingles, waarvan ik er ook nog tientallen heb. Een cassettebandje met twee nummers... De geluidsdrager was terecht geen lang leven beschoren en dus hield ook die fase aan: vanaf 1993 (Culture Beat - Mr. Vain) begon ik actief cd's te kopen. Dat ben ik sindsdien blijven doen, zij het de laatste jaren op minder grote schaal. Ook vinyl ben ik blijven kopen, maar niet met zulke grote hoeveelheden (al heb ik wel eens op een beurs 10/20 platen tegelijk gekocht).
Verder ben ik geen fervent voor- of tegenstander van cd of vinyl, al vind ik het gebruiksgemak van die eerste wel fijn. Maar vinyl (grote hoezen) heeft ook wel zijn charme. Uiteindelijk wint het praktische aspect het toch wel en wellicht dat ik daarom ook erg actief muziek aan het downloaden ben geweest in het afgelopen decennium: mp3's, ik vond ze ideaal. Ineens was het veel makkelijker veel meer muziek te luisteren. En mijn honger was niet snel gestild... Vanaf de dag dat Spotify beschikbaar werd in Nederland ben ik dat actief gaan gebruiken en zijn mp3's wat uit zicht verdwenen: ik download alleen nog als het daar niet te vinden is. Cd's en vinyl koop ik de laatste jaren wat minder, maar ik vind het nog wel leuk om te doen. Van sommige artiesten wil ik toch de discografie of een periode daarvan (bv. alles van Dead Can Dance of Bob Dylan t/m Desire) compleet hebben. Daarnaast vind ik het af en toe wel leuk boxjes te kopen (dit jaar bv. alle albums van Otis Redding zo gekocht en ik zou ook graag een mooie box van Sly & The Family Stone willen).
Mijn luisterbeleving is overigens met name door Spotify wel behoorlijk veranderd en zo komen we bij deel twee van de vraag uit: het losse liedje kwam veel meer centraal te staan ineens. En ik ging oude albums herontdekken. Het is ook wel terug te zien in mijn stemgedrag: ik heb 153 albums uit 2010 bestemd en 'maar' 69 uit 2013. Sowieso proefde ik al even een bepaalde albumverzadiging: ik had eigenlijk het idee dat ik het meeste belangrijke in mijn straatje zo ongeveer wel gehoord had. Waar ik vroeger eigenlijk automatisch een album van elke artiest beluisterde, ben ik tot het inzicht gekomen dat je best een onderscheid kunt maken tussen album- en singles-artiesten. Dit is mede ingegeven door enkele topics zoals de MuMe-afrekening waaraan ik actief meedoe. 9 van de 10 keer heb ik aan een paar liedjes van een artiest wel genoeg. De albums die ik nog wel beluister geef ik nu wel meer aandacht en sowieso is het beluisteren van een album meer een bijzondere bezigheid geworden, terwijl het op het hoogtepunt van mijn download- en ontdekperiode soms wat routinematig aandeed. In de beperking toont zich de meester, zeggen ze wel eens.
Verzamelaars van artiesten heb ik dan weer nooit veel mee gehad op de een of andere manier. Ik heb er wel een paar, maar ik stel dan liever af en toe mijn eigen playlist samen van een artiest - iets wat dan weer perfect kan via Spotify. Zo heb ik bijvoorbeeld een playlist met alle a-kanten van The Smiths, wat ik dan weer een hele goede vind. Maar een soort best-of compileren uit meerdere albums van een artiest heb ik zelden gedaan eigenlijk. Overigens zat in de film Boyhood een mooie scene waarin de vaderfiguur zijn zoon (op dat moment een jaar of 18) een zelfgemaakte verzamelaar geeft van het beste van de vier Beatles solo, nadat de band uit elkaar was gegaan. Die fictieve verzamelaar zou ik dan nog wel eens willen horen.
Verzamelaars binnen een genre vind ik vaak interessanter, zeker als het om wat exotischere genres gaat waarin het albumformat sowieso niet per se leidend is. Zo vind ik Strut en Soul Jazz interessante labels met bijzonder fraai uitgevoerde verzamelaars, soms zelfs begeleid met boek en dvd.
Voorbeeldjes: Mirror to the Soul (2013) en Calypso (2014) en Fania Records 1964-1980: The Original Latin Sound of New York (2011)
Het voordeel van verzamelaars is ook dat je nog eens artiesten hoort die 1 heel goed nummer hebben gemaakt, maar verder weinig soeps. Of dat je kennis kan maken met genres waar je nooit mee in aanraking zou komen als je je vooral richt op singles en albums.
Het valt mij op dat users als thelion en J.J. de Wever ook liefhebbers van verzamelaars zijn, hen houd ik dan ook wel een beetje in de gaten voor goede tips op dit gebied.
Iets wat ik de laatste tijd ook vaak doe, is eigen genre-verzamelaars samenstellen via RateYourMusic en Spotify. Via RateYourMusic kun je singles-charts genereren van vrij specifieke genres. Zo heb ik nu bijvoorbeeld een 'indie pop'-playlist van 12 voor mij onbekende singles en ongeveer 45 speelduur (ideale samenstelling wat mij betreft) die ik vaak afdraai:
Goed, dat was wel weer genoeg voor vandaag.
Dit zijn voor mijn gevoel twee vragen ineen: vinyl vs. cd vs. mp3 en single vs. album vs. verzamelaar. Ik zal ze beide beantwoorden.
In 1989/1990 kocht ik dus mijn eerste vinyl, maar het vinyl verdween al snel naar de achtergrond. Eventjes waren er de cassettesingles, waarvan ik er ook nog tientallen heb. Een cassettebandje met twee nummers... De geluidsdrager was terecht geen lang leven beschoren en dus hield ook die fase aan: vanaf 1993 (Culture Beat - Mr. Vain) begon ik actief cd's te kopen. Dat ben ik sindsdien blijven doen, zij het de laatste jaren op minder grote schaal. Ook vinyl ben ik blijven kopen, maar niet met zulke grote hoeveelheden (al heb ik wel eens op een beurs 10/20 platen tegelijk gekocht).
Verder ben ik geen fervent voor- of tegenstander van cd of vinyl, al vind ik het gebruiksgemak van die eerste wel fijn. Maar vinyl (grote hoezen) heeft ook wel zijn charme. Uiteindelijk wint het praktische aspect het toch wel en wellicht dat ik daarom ook erg actief muziek aan het downloaden ben geweest in het afgelopen decennium: mp3's, ik vond ze ideaal. Ineens was het veel makkelijker veel meer muziek te luisteren. En mijn honger was niet snel gestild... Vanaf de dag dat Spotify beschikbaar werd in Nederland ben ik dat actief gaan gebruiken en zijn mp3's wat uit zicht verdwenen: ik download alleen nog als het daar niet te vinden is. Cd's en vinyl koop ik de laatste jaren wat minder, maar ik vind het nog wel leuk om te doen. Van sommige artiesten wil ik toch de discografie of een periode daarvan (bv. alles van Dead Can Dance of Bob Dylan t/m Desire) compleet hebben. Daarnaast vind ik het af en toe wel leuk boxjes te kopen (dit jaar bv. alle albums van Otis Redding zo gekocht en ik zou ook graag een mooie box van Sly & The Family Stone willen).
Mijn luisterbeleving is overigens met name door Spotify wel behoorlijk veranderd en zo komen we bij deel twee van de vraag uit: het losse liedje kwam veel meer centraal te staan ineens. En ik ging oude albums herontdekken. Het is ook wel terug te zien in mijn stemgedrag: ik heb 153 albums uit 2010 bestemd en 'maar' 69 uit 2013. Sowieso proefde ik al even een bepaalde albumverzadiging: ik had eigenlijk het idee dat ik het meeste belangrijke in mijn straatje zo ongeveer wel gehoord had. Waar ik vroeger eigenlijk automatisch een album van elke artiest beluisterde, ben ik tot het inzicht gekomen dat je best een onderscheid kunt maken tussen album- en singles-artiesten. Dit is mede ingegeven door enkele topics zoals de MuMe-afrekening waaraan ik actief meedoe. 9 van de 10 keer heb ik aan een paar liedjes van een artiest wel genoeg. De albums die ik nog wel beluister geef ik nu wel meer aandacht en sowieso is het beluisteren van een album meer een bijzondere bezigheid geworden, terwijl het op het hoogtepunt van mijn download- en ontdekperiode soms wat routinematig aandeed. In de beperking toont zich de meester, zeggen ze wel eens.
Verzamelaars van artiesten heb ik dan weer nooit veel mee gehad op de een of andere manier. Ik heb er wel een paar, maar ik stel dan liever af en toe mijn eigen playlist samen van een artiest - iets wat dan weer perfect kan via Spotify. Zo heb ik bijvoorbeeld een playlist met alle a-kanten van The Smiths, wat ik dan weer een hele goede vind. Maar een soort best-of compileren uit meerdere albums van een artiest heb ik zelden gedaan eigenlijk. Overigens zat in de film Boyhood een mooie scene waarin de vaderfiguur zijn zoon (op dat moment een jaar of 18) een zelfgemaakte verzamelaar geeft van het beste van de vier Beatles solo, nadat de band uit elkaar was gegaan. Die fictieve verzamelaar zou ik dan nog wel eens willen horen.
Verzamelaars binnen een genre vind ik vaak interessanter, zeker als het om wat exotischere genres gaat waarin het albumformat sowieso niet per se leidend is. Zo vind ik Strut en Soul Jazz interessante labels met bijzonder fraai uitgevoerde verzamelaars, soms zelfs begeleid met boek en dvd.
Voorbeeldjes: Mirror to the Soul (2013) en Calypso (2014) en Fania Records 1964-1980: The Original Latin Sound of New York (2011)
Het voordeel van verzamelaars is ook dat je nog eens artiesten hoort die 1 heel goed nummer hebben gemaakt, maar verder weinig soeps. Of dat je kennis kan maken met genres waar je nooit mee in aanraking zou komen als je je vooral richt op singles en albums.
Het valt mij op dat users als thelion en J.J. de Wever ook liefhebbers van verzamelaars zijn, hen houd ik dan ook wel een beetje in de gaten voor goede tips op dit gebied.
Iets wat ik de laatste tijd ook vaak doe, is eigen genre-verzamelaars samenstellen via RateYourMusic en Spotify. Via RateYourMusic kun je singles-charts genereren van vrij specifieke genres. Zo heb ik nu bijvoorbeeld een 'indie pop'-playlist van 12 voor mij onbekende singles en ongeveer 45 speelduur (ideale samenstelling wat mij betreft) die ik vaak afdraai:
Goed, dat was wel weer genoeg voor vandaag.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2014, 23:07 uur
Ik wist het eerst niet zo met dit topic (in het bijzonder niet met de vragen), maar er worden van tijd tot tijd toch zeker wel mooie stukken geschreven.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 02:25 uur
Casartelli schreef:
Ik wist het eerst niet zo met dit topic (in het bijzonder niet met de vragen)
Ik wist het eerst niet zo met dit topic (in het bijzonder niet met de vragen)
Zozo...

Ik heb er nochtans behoorlijk lang over nagedacht.
De 7 vragen zijn eigenlijk 7 verschillende kapstokken die het moeten toelaten
om de geïnterviewde toch minstens een paar keren uit zijn muzikale tent te lokken.
En het wordt zelfs helemaal een feest als men elke vraag creatief weet aan te pakken.
Met het ritme van één vraag per dag, krijg je ook de tijd om er werk van te maken.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 12:47 uur
Ik ben zelf heel blij met de interactie, die in het begin wat miste.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 13:17 uur
dazzler schreef:
Met het ritme van één vraag per dag, krijg je ook de tijd om er werk van te maken.
(quote)
En de fans tijd om een commentaar te posten

0
geplaatst: 19 oktober 2014, 13:46 uur
Het enige minpunt was de start.
Ik kon niet anders dan zelf beginnen, maar dat komt nogal onbescheiden over.
Zo'n topic heeft ook wat tijd nodig om te groeien, en ik ben blij dat het groeit.
Ik kon niet anders dan zelf beginnen, maar dat komt nogal onbescheiden over.
Zo'n topic heeft ook wat tijd nodig om te groeien, en ik ben blij dat het groeit.
0
geplaatst: 20 oktober 2014, 12:43 uur
Laat in de middag/Vanavond het volgende antwoord. Ik heb het gisteren al geschreven, maar ben het toen vergeten te posten. 

0
geplaatst: 20 oktober 2014, 15:25 uur
herman schreef:
Laat in de middag/Vanavond het volgende antwoord. Ik heb het gisteren al geschreven, maar ben het toen vergeten te posten.
We hadden 't kunnen weten: sinds kort wordt er door PostNL op maandag geen post meer bezorgd

0
geplaatst: 20 oktober 2014, 21:57 uur
DE 7 VRAGEN
Hier plaatste ik in 2011 mijn concert top 10. Of die helemaal buiten kijf staat, weet ik niet. Er zijn een paar concerten van na 2011 (P.I.L., Calexico, Hauschka, The Ex, Chocolat Billy, Pantha du Prince) die zich wellicht ook in de top 10 zouden kunnen nestelen.
Maar los daarvan is het eigenlijk niet te doen een legendarische avond in 2014 met een legendarische avond in 1997 te vergelijken. Het is niet alsof er een meetinstrument bestaat waarmee je je precies de mate van je kippenvel of adrenaline af kunt meten. Of de lengte van de gelukzalige roes na afloop. En dan waren er ook nog concerten die ik op het moment suprême net iets minder briljant vond, maar na afloop wel veel beter zijn blijven hangen.
Wat wel buiten kijf staat, is de top 3. Nummer 2 was heel lang mijn 1 nummer, zo lang zelfs dat ik wel zoiets had van: ik kan nog heel wat geweldige concerten zien, maar zo bijzonder als mijn nummer 1 wordt het niet meer. Misschien ben ik er door de jaren heen wel te onbevangen voor geworden. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn.
We tellen af van 3 naar 1:
Sigur Ros sloot die dag (nacht) af in de grootste tent (het grootste podium na het hoofpodium), maar het duurde even voordat ze eindelijk van start konden. Door een strak tijdsschema en technische problematiek begonnen ze veel en veelstelaat, waardoor veel mensen het festivalterrein toch maar voor hun slaapzak verruilde. Ik ben blij dat ik gewoon ben gebleven, want wat we hier voor onze kiezen kregen was grandioos. De band was gedreven en speelde het beste concert dat ik van ze heb gezien. Met name de laatste twee nummers (Untitled #8 als afsluiter) waren werkelijk buitenaards. Dat het uitzinnige publiek na afloop zonder overdrijven 10 minuten door bleef klappen en joelen, was dan ook hardstikke terecht.
In april 2000 zou ik ze dan eindelijk live gaan zien. 21 was ik, student en tamelijk platzak. De stufi kwam namelijk zo altijd rond de 20ste, maar nooit de dag ervoor. Vriend N. had ik ook enthousiast gemaakt en verder spraken we daar af met twee collega's van mijn bijbaan en hun vriendengroep. Beide collega's waren een stukje ouder, full-time in dienst en met een goedgevulde portemonnee. Een van hen was groot fan en showde trots zijn Motorpsycho-tatoeage. Tatoeages, nu ongeveer net zo gewoon als een horloge, maar toen nog niet iets dat je dagelijks zag.
Voor dit concert had ik een vurige wens: dat ze mijn favoriet Chien d'Espace zouden spelen. Wel, ik werd op mijn wenken bediend. Het concert begon met een 35-minuten-durende versie van dit nummer (op album 13 minuten), dus het kon voor mij niet meer stuk. Het werd echter nog beter. De band speelde zowat drie uur en ook het bier blijf maar aanvloeien dankzij die welgesteldere collega's en hun aanhang. Muzikaal was het echt fantastisch, het spelplezier spatte er vanaf en de band bleek waanzinnig te kunnen improviseren. Het was kortom een magische avond die niet na het concert ophield, na afloop zijn we nog heerlijk dronken geworden in café België om het concert te vieren.
En toen was het zover... de band sprong op het podium, het doek ging omhoog en we werden getrakteerd op de beste versie van Do You Remember The First Time die ik ooit gehoord heb! Vanaf begin af aan was het 1 groot feest en heb ik alles woord voor woord meegezongen en vele duizenden met mij. De band was zeer geïnspireerd en Jarvis was in topvorm. En geëngageerd ook nog eens, want hij was een van de weinigen die iets zei over de slachtoffers van de rellen die in die dagen plaatsvonden in Barcelona. Common People werd aan hen opgedragen. Al met al was het geweldig om mijn favoriete band zo in topvorm te zien, duidelijk blij weer terug te zijn, maar ook omdat mee te maken met zoveel zo enorm enthousiaste fans. Overigens schreef Lukas destijds ook nog een treffende recensie over het concert. Beter wordt het niet meer, denk ik.
Hier plaatste ik in 2011 mijn concert top 10. Of die helemaal buiten kijf staat, weet ik niet. Er zijn een paar concerten van na 2011 (P.I.L., Calexico, Hauschka, The Ex, Chocolat Billy, Pantha du Prince) die zich wellicht ook in de top 10 zouden kunnen nestelen.
Maar los daarvan is het eigenlijk niet te doen een legendarische avond in 2014 met een legendarische avond in 1997 te vergelijken. Het is niet alsof er een meetinstrument bestaat waarmee je je precies de mate van je kippenvel of adrenaline af kunt meten. Of de lengte van de gelukzalige roes na afloop. En dan waren er ook nog concerten die ik op het moment suprême net iets minder briljant vond, maar na afloop wel veel beter zijn blijven hangen.
Wat wel buiten kijf staat, is de top 3. Nummer 2 was heel lang mijn 1 nummer, zo lang zelfs dat ik wel zoiets had van: ik kan nog heel wat geweldige concerten zien, maar zo bijzonder als mijn nummer 1 wordt het niet meer. Misschien ben ik er door de jaren heen wel te onbevangen voor geworden. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn.
We tellen af van 3 naar 1:
3. Sigur Ros, Hurricane, Scheessel, 20-6-2003
Scheessel is een klein dorpje ergens tussen Bremen en Hamburg waar destijds het Hurricane-festival (volgens mij bestaat het nog steeds plaatsvond). Ik zag er onder andere Underworld, Massive Attack, Björk, The Roots, Supergrass, Royksopp en zo nog wat dingen. Maar het hoogtepunt was toch wel Sigur Ros. Sigur Ros had ik op dat moment al een paar keer eerder live gezien: o.a. in 2000 op Crossing Border en in 2002 tijdens de releaseparty van ( ), beide keren in de oude zaal van de Melkweg. Die eerste keer was fantastisch, die tweede keer iets minder... ( ) was nog niet echt geland bij mij. Hoe anders was dat op Hurricane.Sigur Ros sloot die dag (nacht) af in de grootste tent (het grootste podium na het hoofpodium), maar het duurde even voordat ze eindelijk van start konden. Door een strak tijdsschema en technische problematiek begonnen ze veel en veelstelaat, waardoor veel mensen het festivalterrein toch maar voor hun slaapzak verruilde. Ik ben blij dat ik gewoon ben gebleven, want wat we hier voor onze kiezen kregen was grandioos. De band was gedreven en speelde het beste concert dat ik van ze heb gezien. Met name de laatste twee nummers (Untitled #8 als afsluiter) waren werkelijk buitenaards. Dat het uitzinnige publiek na afloop zonder overdrijven 10 minuten door bleef klappen en joelen, was dan ook hardstikke terecht.
2. Motorpsycho, Tivoli, Utrecht, 19-4-2000
Motorpsycho had ik een paar jaar eerder ontdekt toen ik luisterde naar het radioverslag van Lowlands op Radio 3. Ik had nog nooit van de band gehoord, maar de concertregistratie greep me meteen. De volgende dag kocht ik het pas uitgekomen Angels and Daemons at Play in de Velvet in Leiden en dat werd al snel een favoriet album.In april 2000 zou ik ze dan eindelijk live gaan zien. 21 was ik, student en tamelijk platzak. De stufi kwam namelijk zo altijd rond de 20ste, maar nooit de dag ervoor. Vriend N. had ik ook enthousiast gemaakt en verder spraken we daar af met twee collega's van mijn bijbaan en hun vriendengroep. Beide collega's waren een stukje ouder, full-time in dienst en met een goedgevulde portemonnee. Een van hen was groot fan en showde trots zijn Motorpsycho-tatoeage. Tatoeages, nu ongeveer net zo gewoon als een horloge, maar toen nog niet iets dat je dagelijks zag.
Voor dit concert had ik een vurige wens: dat ze mijn favoriet Chien d'Espace zouden spelen. Wel, ik werd op mijn wenken bediend. Het concert begon met een 35-minuten-durende versie van dit nummer (op album 13 minuten), dus het kon voor mij niet meer stuk. Het werd echter nog beter. De band speelde zowat drie uur en ook het bier blijf maar aanvloeien dankzij die welgesteldere collega's en hun aanhang. Muzikaal was het echt fantastisch, het spelplezier spatte er vanaf en de band bleek waanzinnig te kunnen improviseren. Het was kortom een magische avond die niet na het concert ophield, na afloop zijn we nog heerlijk dronken geworden in café België om het concert te vieren.
1. Pulp, Primavera Sound , 27-05-2011
Het beste concert ooit voor mij was toch wel het reünie-concert van Pulp op Primavera Sound in Barcelona, ruim 3 jaar terug. Ik zag de band al eens op Lowlands, maar dat miste de sprankeling en eigenlijk vond ik alleen Sunrise toen echt goed. Hoe anders was het hier... de band speelde op het hoofdpodium na Belle & Sebastian, die ook een mooie show gaven. In het ruime uur tussen beide bands werd de spanning al flink opgevoerd: er hing een groot doorzichtig doek voor het podium waarop Pulpesque one-liners werden geprojecteerd en over de geluidsinstallatie klonk een drone wat later de eerste noot van het openingsnummer bleek te zijn. Elke keer als die noot even van toon veranderde, klonk er weer gejuich op over het veld. En toen was het zover... de band sprong op het podium, het doek ging omhoog en we werden getrakteerd op de beste versie van Do You Remember The First Time die ik ooit gehoord heb! Vanaf begin af aan was het 1 groot feest en heb ik alles woord voor woord meegezongen en vele duizenden met mij. De band was zeer geïnspireerd en Jarvis was in topvorm. En geëngageerd ook nog eens, want hij was een van de weinigen die iets zei over de slachtoffers van de rellen die in die dagen plaatsvonden in Barcelona. Common People werd aan hen opgedragen. Al met al was het geweldig om mijn favoriete band zo in topvorm te zien, duidelijk blij weer terug te zijn, maar ook omdat mee te maken met zoveel zo enorm enthousiaste fans. Overigens schreef Lukas destijds ook nog een treffende recensie over het concert. Beter wordt het niet meer, denk ik.

0
geplaatst: 21 oktober 2014, 23:28 uur
DE 7 VRAGEN
Die hoekjes zijn door de jaren heen wel veranderd. Waar ik in ieder geval erg weinig te vinden ben de laatste maanden is bij de albumdiscussies. Ik post wel eens wat, maar het merendeel lees ik niet meer sinds ik mod-af ben.
Hier is toch vooral het forum mijn vaste hang-out. Topics die ik volg/veel aan mee doe: de MuMe-ladder(-ontknoping), de top 100 van, het RateYourMusic-singles-top-5000-topic en het spel Greatest Hits als er een artiest is die ik interessant vind. Ik vind dat spel altijd een hele goede gelegenheid een favoriete artiest eens een week lang veel te draaien (en als het even kan zelfs de hele discografie door te nemen).
Maar het meest centraal hier staan toch deze drie soortgelijke topics:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> 1989 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
Muziek >> Muziekgames >> MuMeAfrekening
Allemaal geïnspireerd overigens op dit 'moedertopic', waar het voor mij allemaal begon:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> 1970 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
Als puber maakte ik al een paar jaar een eigen hitlijst en hier doe ik dat wekelijks over, met een hoop andere fanaten. Sinds ik meedoe aan de MuMeafrekening ben ik beter in de gaten gaan houden welke singles er allemaal uitkomen en veel meer losse nummers gaan luisteren. Hierbij heb ik een hoop tips opgedaan van andere users, maar ook van de playlist (BBC's) 6music, de beste radiozender ter wereld.
Ergens in 2011 begon kaztor een topic waarin hij wekelijks de nieuwe binnenkomers in de top 40 van 1967 besprak. Al vrij snel ontstond het idee om per persoon een hitlijst te maken van de singles uit die tijd en deze wekelijks up te daten. Ik haakte na een paar maanden aan en deed twee jaar lang wekelijks mee. Inmiddels is het topic in 1970 aanbeland en ik merkte dat hoe dichter we bij de 70s kwamen, hoe minder de muziek mij aansprak. Dat was voor mij het moment om het soortgelijke topic over 1989 op te starten en daar kan ik wel een behoorlijk muzikaal ei kwijt. Het is voor mij het ultieme jeugdsentiment en tegelijkertijd leer ik veel toffe (met name Britse) alternatieve muziek uit die tijd ontdekken.
In de de MuMe-afrekening post iedereen zijn wekelijkse singles-hitlijst, waarna wekelijks de gezamenlijke lijst wordt opgemaakt. Twee jaar terug ongeveer vond ik dat wel heel tof om aan mee te doen, maar gaandeweg heeft het toch wel een heel centrale plek in mijn luistergedrag meegenomen. Ik vind het leuk veel nieuwe singles te beluisteren en te draaien, zo leuk dat ik dus ook weinig nieuwe albums meer draai.
Tenslotte is er nog het door heicro opgestarte topic over de popmuziek van exact 50 jaar geleden, waar ik nu zo'n anderhalf jaar aan meedoe. Ook hier is het mooi om de muziekgeschiedenis zo op de huid te volgen en leuke nummers uit deze tijd te ontdekken.
Die hoekjes zijn door de jaren heen wel veranderd. Waar ik in ieder geval erg weinig te vinden ben de laatste maanden is bij de albumdiscussies. Ik post wel eens wat, maar het merendeel lees ik niet meer sinds ik mod-af ben.
Hier is toch vooral het forum mijn vaste hang-out. Topics die ik volg/veel aan mee doe: de MuMe-ladder(-ontknoping), de top 100 van, het RateYourMusic-singles-top-5000-topic en het spel Greatest Hits als er een artiest is die ik interessant vind. Ik vind dat spel altijd een hele goede gelegenheid een favoriete artiest eens een week lang veel te draaien (en als het even kan zelfs de hele discografie door te nemen).
Maar het meest centraal hier staan toch deze drie soortgelijke topics:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> 1989 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
Muziek >> Muziekgames >> MuMeAfrekening
Allemaal geïnspireerd overigens op dit 'moedertopic', waar het voor mij allemaal begon:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> 1970 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
Als puber maakte ik al een paar jaar een eigen hitlijst en hier doe ik dat wekelijks over, met een hoop andere fanaten. Sinds ik meedoe aan de MuMeafrekening ben ik beter in de gaten gaan houden welke singles er allemaal uitkomen en veel meer losse nummers gaan luisteren. Hierbij heb ik een hoop tips opgedaan van andere users, maar ook van de playlist (BBC's) 6music, de beste radiozender ter wereld.
Ergens in 2011 begon kaztor een topic waarin hij wekelijks de nieuwe binnenkomers in de top 40 van 1967 besprak. Al vrij snel ontstond het idee om per persoon een hitlijst te maken van de singles uit die tijd en deze wekelijks up te daten. Ik haakte na een paar maanden aan en deed twee jaar lang wekelijks mee. Inmiddels is het topic in 1970 aanbeland en ik merkte dat hoe dichter we bij de 70s kwamen, hoe minder de muziek mij aansprak. Dat was voor mij het moment om het soortgelijke topic over 1989 op te starten en daar kan ik wel een behoorlijk muzikaal ei kwijt. Het is voor mij het ultieme jeugdsentiment en tegelijkertijd leer ik veel toffe (met name Britse) alternatieve muziek uit die tijd ontdekken.
In de de MuMe-afrekening post iedereen zijn wekelijkse singles-hitlijst, waarna wekelijks de gezamenlijke lijst wordt opgemaakt. Twee jaar terug ongeveer vond ik dat wel heel tof om aan mee te doen, maar gaandeweg heeft het toch wel een heel centrale plek in mijn luistergedrag meegenomen. Ik vind het leuk veel nieuwe singles te beluisteren en te draaien, zo leuk dat ik dus ook weinig nieuwe albums meer draai.
Tenslotte is er nog het door heicro opgestarte topic over de popmuziek van exact 50 jaar geleden, waar ik nu zo'n anderhalf jaar aan meedoe. Ook hier is het mooi om de muziekgeschiedenis zo op de huid te volgen en leuke nummers uit deze tijd te ontdekken.
0
geplaatst: 22 oktober 2014, 01:02 uur
Ja, die hitlijstentopics behoren voor mij ook tot het tofste dat musicmeter te bieden heeft. Vroeger, toen ik meer tijd had dan nu, kon ik nog met alle vier meedoen, prachtige tijd was dat. Heerlijke manier om je spelenderwijs onder te dompelen in een bepaalde tijdsperiode, samen met andere fanatiekelingen met een potentieel positieve invloed op je eigen hitparade. Extra amusant wordt het wanneer je door jouw opgesnorde platen ook in andere lijstjes ziet opduiken. En dan vergeet ik nog bijna dat wekelijkse moment van spanning te vermelden, wanneer je ziet dat de algemene lijst geüpdatet is.
Ja, die topics mogen nog lang door blijven gaan wat mij betreft
Ja, die topics mogen nog lang door blijven gaan wat mij betreft

0
geplaatst: 22 oktober 2014, 09:49 uur
ArthurDZ schreef:
Ja, die hitlijstentopics behoren voor mij ook tot het tofste dat musicmeter te bieden heeft. Vroeger, toen ik meer tijd had dan nu, kon ik nog met alle vier meedoen, prachtige tijd was dat.
Ja, die hitlijstentopics behoren voor mij ook tot het tofste dat musicmeter te bieden heeft. Vroeger, toen ik meer tijd had dan nu, kon ik nog met alle vier meedoen, prachtige tijd was dat.
En dat is nu niet meer zo begrijp ik? Dan ben ik in ieder geval blij dat je 1989 trouw bent gebleven

0
geplaatst: 22 oktober 2014, 10:30 uur
Allemaal topics waar ik geen tijd voor heb helaas. Ik kom niet verder dan stemmen uitbrengen in de diverse KO's 

0
geplaatst: 22 oktober 2014, 12:04 uur
vigil schreef:
En dat is nu niet meer zo begrijp ik? Dan ben ik in ieder geval blij dat je 1989 trouw bent gebleven
(quote)
Ik had nog de tijd om comfortabel met één van de vier mee te doen. Het werd inderdaad 1989, omdat die tijd een combinatie levert van artiesten die ik nog niet ken, maar wel in mijn straatje liggen, en spul dat ik wel al heel erg waardeer.
De MuMeAfrekening hou ik ook nog in de gaten om mijn kennis van hedendaagse kwaliteitsmuziek op peil te houden, maar lijstjes maken lukt helaas niet meer.
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 23:12 uur
DE 7 VRAGEN
Ik had deze vraag wat strikter geïnterpreteerd toen ik over een mogelijk antwoord nadacht. Albums die ik meer ben gaan waarderen door deze site zijn talloos, maar dan denk ik vooral aan de albums die ik in het pre-MuMe-tijdperk ontdekte en die hier vervolgens noot voor noot ontleed werden. Zo had ik mijn Joy Division- en Velvet Underground-fases al wel gehad, als tiener, door de discussies hier gingen de platen weer en meer voor me leven. Dank met name aan de wavers hier.
Albums die me na aan het hart liggen en ik door een specifieke MuMe-user heb ontdekt zijn de volgende 3:

1. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)
Als kind had ik al een zwak voor haar hit In Private, maar het was de enthousiaste recensie van psychonaatje waardoor ik haar album In Memphis eens ging beluisteren. Dat beviel me me zeer goed en sindsdien reken ik dit album tot mijn topfavorieten.

2. Peaking Lights - 936 (2011)
'Een echte herman-plaat', tipte brooklyn een paar jaar geleden via pm. De tips van brooklyn zijn eigenlijk altijd goed, maar deze was wel heel erg in de roos en staat al een tijdje vast in mijn top 10. Voor mij het beste album van het lopende decennium. Een plaat waarin veel favoriete stijlen samenkomen en die me altijd rust en een goed gevoel geeft. tuktak omschrijft de muziek treffend: "briljante melodieuze krautrock dub, met synth pop en disco invloeden en een jaren '70-achtige scandinavische vrouwenvocaal". Echt iets voor mij dus.

3. Caetano Veloso - Transa (1972)
Afgelopen zomer zag ik op Primavera Sound deze 'Braziliaanse Bob Dylan' live. Aangezien ik wel iets heb met Braziliaanse muziek, mocht ik dat niet missen, zelfs al heb ik niet echt een klik met Caetano's eerste platen. Ik zag hem o.a. met Dwejkk_, die liet vallen dat zijn ouders Transa in de kast hadden laten staan. Eenmaal thuis heb ik dat albums eens opgezocht en ineens viel het kwartje wel. Transa is waarschijnlijk het album dat ik deze zomer het meest gedraaid heb. De omschrijving van Joey B duidt de muziek goed: "rustig kabbelend, vloeiend, zachtjes betoverend, nu weer in Engels met donzig haar op om daarna in dat onverstaanbaar maar overheerlijk Portugees door te gaan, en alles gezongen in die hemels zachte engelenstem van Caetano."
Ik had deze vraag wat strikter geïnterpreteerd toen ik over een mogelijk antwoord nadacht. Albums die ik meer ben gaan waarderen door deze site zijn talloos, maar dan denk ik vooral aan de albums die ik in het pre-MuMe-tijdperk ontdekte en die hier vervolgens noot voor noot ontleed werden. Zo had ik mijn Joy Division- en Velvet Underground-fases al wel gehad, als tiener, door de discussies hier gingen de platen weer en meer voor me leven. Dank met name aan de wavers hier.
Albums die me na aan het hart liggen en ik door een specifieke MuMe-user heb ontdekt zijn de volgende 3:

1. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)
Als kind had ik al een zwak voor haar hit In Private, maar het was de enthousiaste recensie van psychonaatje waardoor ik haar album In Memphis eens ging beluisteren. Dat beviel me me zeer goed en sindsdien reken ik dit album tot mijn topfavorieten.

2. Peaking Lights - 936 (2011)
'Een echte herman-plaat', tipte brooklyn een paar jaar geleden via pm. De tips van brooklyn zijn eigenlijk altijd goed, maar deze was wel heel erg in de roos en staat al een tijdje vast in mijn top 10. Voor mij het beste album van het lopende decennium. Een plaat waarin veel favoriete stijlen samenkomen en die me altijd rust en een goed gevoel geeft. tuktak omschrijft de muziek treffend: "briljante melodieuze krautrock dub, met synth pop en disco invloeden en een jaren '70-achtige scandinavische vrouwenvocaal". Echt iets voor mij dus.

3. Caetano Veloso - Transa (1972)
Afgelopen zomer zag ik op Primavera Sound deze 'Braziliaanse Bob Dylan' live. Aangezien ik wel iets heb met Braziliaanse muziek, mocht ik dat niet missen, zelfs al heb ik niet echt een klik met Caetano's eerste platen. Ik zag hem o.a. met Dwejkk_, die liet vallen dat zijn ouders Transa in de kast hadden laten staan. Eenmaal thuis heb ik dat albums eens opgezocht en ineens viel het kwartje wel. Transa is waarschijnlijk het album dat ik deze zomer het meest gedraaid heb. De omschrijving van Joey B duidt de muziek goed: "rustig kabbelend, vloeiend, zachtjes betoverend, nu weer in Engels met donzig haar op om daarna in dat onverstaanbaar maar overheerlijk Portugees door te gaan, en alles gezongen in die hemels zachte engelenstem van Caetano."
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 05:01 uur
herman schreef:
Ik zag hem o.a. met Dwejkk_, die liet vallen dat zijn ouders Transa in de kast hadden laten staan.
Ik zag hem o.a. met Dwejkk_, die liet vallen dat zijn ouders Transa in de kast hadden laten staan.
Hmm, was het maar zo'n feest
, maar nee deze plaat ken ik niet via m'n ouders, maar gewoon via het wereld wijde web. Moet een andere plaat geweest zijn waar we het op dat moment over hadden.Was inderdaad wel een erg tof optreden om bij te zijn, vooral het zien van alle de ouderen (en gezinnen) die alles uit volle borst meezongen was erg leuk.
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 07:27 uur
Hmm, dan heb ik het verkeerd gehoord denk ik. Maar de plaat wordt er niet minder mooi van.
0
geplaatst: 25 oktober 2014, 03:54 uur
Dank aan Herman om me te noemen, maar het idee ontstond eigenlijk in een 1979 lijstjes-topic waarin oprichter Musician, Ranboy, Sq en Arthur aanvankelijk de lakens uitdeelden.
Het is inderdaad erg leuk om je in periodes onder te dompelen.
Helaas heb ik dezer dagen andere prioriteiten, maar ik zeg nooit nooit.
Het is inderdaad erg leuk om je in periodes onder te dompelen.
Helaas heb ik dezer dagen andere prioriteiten, maar ik zeg nooit nooit.
0
geplaatst: 25 oktober 2014, 16:40 uur
Ah, dat topic heb ik dan weer nooit zo actief gevolgd, maar dat loopt ook al jaren inmiddels.
0
geplaatst: 25 oktober 2014, 18:22 uur
Ik zal eens kijken of ik de klok een uurtje of wat terug kan zetten, hij komt vanavond nog. 

0
geplaatst: 25 oktober 2014, 20:31 uur
DE 7 VRAGEN
Mijn top 10 is best veranderlijk, ik denk dat ik hem elke 2 maanden wel eens aanpas. De top 2 staat rotsvast, de nummer 3 en 4 zijn ook onomstreden. Daarachter wisselt het vaak en heb ik een groep van grofweg 70 albums die in aanmerking komt. Ik heb er nu deze top 20 van gemaakt:
1. Pulp - Different Class (1995)
2. Arcade Fire - Funeral (2004)
3. James Holden - At the Controls (2006)
4. Peaking Lights - 936 (2011)
5. The Doors - The Doors (1967)
6. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
7. Massive Attack - Blue Lines (1991)
8. Belle & Sebastian - The Boy with the Arab Strap (1998)
9. Felix da Housecat - Excursions (2002)
10. Broadcast - The Noise Made by People (2000)
11. Can - Future Days (1973)
12. Studio - Yearbook 1 (2007)
13. Suede - Dog Man Star (1994)
14. Björk - Debut (1993)
15. Kiki - Boogy Bytes Vol. 1 (2006)
16. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
17. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
18. The Rolling Stones - Let It Bleed (1969)
19. FM Attack - Dreamatic (2009)
20. The Stone Roses - The Stone Roses (1989)
En dan geef ik het stokje bij deze door aan Dance Lover!
Mijn top 10 is best veranderlijk, ik denk dat ik hem elke 2 maanden wel eens aanpas. De top 2 staat rotsvast, de nummer 3 en 4 zijn ook onomstreden. Daarachter wisselt het vaak en heb ik een groep van grofweg 70 albums die in aanmerking komt. Ik heb er nu deze top 20 van gemaakt:
1. Pulp - Different Class (1995)
2. Arcade Fire - Funeral (2004)
3. James Holden - At the Controls (2006)
4. Peaking Lights - 936 (2011)
5. The Doors - The Doors (1967)
6. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
7. Massive Attack - Blue Lines (1991)
8. Belle & Sebastian - The Boy with the Arab Strap (1998)
9. Felix da Housecat - Excursions (2002)
10. Broadcast - The Noise Made by People (2000)
11. Can - Future Days (1973)
12. Studio - Yearbook 1 (2007)
13. Suede - Dog Man Star (1994)
14. Björk - Debut (1993)
15. Kiki - Boogy Bytes Vol. 1 (2006)
16. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
17. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
18. The Rolling Stones - Let It Bleed (1969)
19. FM Attack - Dreamatic (2009)
20. The Stone Roses - The Stone Roses (1989)
En dan geef ik het stokje bij deze door aan Dance Lover!
0
geplaatst: 25 oktober 2014, 20:34 uur
Hm, toch weinig echte verrassingen in die andere 10.
Misschien Let it Bleed, maar een geweldig album hoor.
Can is ook mooi ja, mooie top 20, bedankt herman voor het delen van je ervaringen.
Misschien Let it Bleed, maar een geweldig album hoor.
Can is ook mooi ja, mooie top 20, bedankt herman voor het delen van je ervaringen.

0
geplaatst: 25 oktober 2014, 20:35 uur
Was leuk om te lezen, herman! Ik had eigenlijk wel The Holy Bible nog in je top 20 verwacht eerlijk gezegd, maar met een longlist van 70 stuks valt er altijd wel iets uit natuurlijk.
* denotes required fields.