MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Vandaag heeft mijn kat voor de 2e keer mijn platenspeler gemold, waar ik toch o zo blij mee was. Zelden zo gebaald als nu . Vandaag vandaag maar beginnen te sparen voor een nieuwe platenspeler en ik overweeg Uggs te maken van Sammie de kat.

Ja katten en platenspelers... pfff ik weet er alles van. Heb er ook zo eentje die vaak gaat lopen etteren als ik een plaat draai. Laatst gebeurde het dan een keer... een sprong en... de naald gleed zo een stukje de plaat over en ik uit mijn dak natuurlijk. Gelukkig niks beschadigd, maar het werkt aardig op mijn zenuwen als dat beest in de buurt is als ik een plaat draai. Als het even kan zorg ik ervoor dat ze dan lekker buiten is.

katten + draaiende platenspeler = draaien met stofkap dicht,
standaard regel, voor het geluid misschien allemaal niet zo goed, maar anders wordt het huilen.

Andere oplossing; Kat ommetje laten maken en kattenluik dichtdoen of op hoofdkussen van vriendin in slaapkamer neer leggen.

Jarenlang Siamezen gehad (heel leuke beesten); af en toe goed gesprek voeren helpt. Verder: draaitafel op ca 1 m hoogte op plank aan wand (zo'n systeem met rails en beugels) helpt ook, want: hoe lager, hoe verleidelijker en dol op beweging als katten zijn...

Maar zoals gezegd: goed gesprek en coachen ("alles goed met je Mju"? - jazeker) helpt!

Haha bedankt voor de tips. Dit gaat mij denk ik ook geen derde keer gebeuren . Kan ook niet lang boos zijn op het beestje, want als peuter was ik precies zo en heb mijn vader tal van vervelende momenten bezorgd m.b.t tot zijn vinyl collectie

Oldfart schreef:
katten + draaiende platenspeler = draaien met stofkap dicht,
standaard regel, voor het geluid misschien allemaal niet zo goed, maar anders wordt het huilen.

Andere oplossing; Kat ommetje laten maken en kattenluik dichtdoen of op hoofdkussen van vriendin in slaapkamer neer leggen.

Ik kan mijn stofkap (Michell Unicover) enkel gebruiken als de platenspeler niet speelt.
Gelukkig wordt mijn kat al een dagje ouder en doet ze zo'n dingen niet meer. Bovendien staat mijn platenspeler voldoende hoog op een apart platform , verankerd in de muur. Mijn kat heeft toen ze nog jong was ooit eens in een van mijn luidsprekergrilles gehangen Ook plezant .

MAS
Staan zeker mooie fotos tussen.

Hele mooie foto's zitten er bij en dan bedoel ik niet in het bijzonder de foto's met naakt erop maar eerder eentje als bijv. deze. Van zulke foto's ga je toch alleen maar meer van vinyl houden.

Sir Spamalot (crew)
Vraag voor de collega-vinylliefhebbers hier en wel een "technische vraag". Ik heb een Technics SL-BD20D platendraaier. Zelfs in zijn bovenste stand zweeft de naald nauwelijks een milimeter boven de plaat en raakt hij hem soms, niet goed denk ik. Waarschijnlijk moet ik de arm waarin de naald zich bevindt, aanpassen maar hoe begin je hieraan?

Edit: dt-fout aangepast.

Sir Spamalot schreef:
Zelfs in zijn bovenste stand zweeft de naald nauwelijks een milimeter boven de plaat en raakt hij hem soms, niet goed denk ik.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met de naald in de bovenste stand.

Of bedoel je dat de naaldkop de plaat soms raakt bij het afspelen?

Of is het een probleem met de lift? Wat precies raakt de plaat wanneer dat niet zou mogen?

Een Technics SL-BD20D heb ik trouwens ook nog staan.

Sir Spamalot (crew)
Ik en technische termen, het zal nooit iets worden . Je hebt twee standen voor de naald: erboven en afspelen. Door de schuifknop naar links te schuiven breng je de naald op de plaat, echter zelfs wanneer die knop rechts staat raakt de naald soms al de plaat, dus het zal wel een liftprobleem zijn.

Sir Spamalot schreef:
Vraag voor de collega-vinylliefhebbers hier en wel een "technische vraag". Ik heb een Technics SL-BD20D platendraaier. Zelfs in zijn bovenste stand zweeft de naald nauwelijks een milimeter boven de plaat en raakt hij hem soms, niet goed denk ik. Waarschijnlijk moet ik de arm waarin de naald zich bevind, aanpassen maar hoe begin je hieraan?

Lijkt mij een kwestie van verkeerde instelling van het contragewicht op het uiteinde van de arm - het contragewicht tilt dan ahw de arm van de plaat weg. Wel tricky om dat zelf te verhelpen zonder enige hulpmiddelen.

@Sir, dat lijkt me inderdaad een probleem met de lift die niet meer naar behoren werkt.

Aan de arm van een SL-BD20D valt niets in te stellen. Gewoon afblijven lijkt mij dus en de naald dan maar manueel in de groef leggen. Met een beetje concentratie is dat best te doen, tenminste als je een redelijk vaste hand en goeie ogen hebt.

Sir Spamalot (crew)
Ik denk dat ik er ook best van blijf, ik zie wel twee schroevetjes maar met twee linkerhanden zal dat brokken geven. Ach, het is een luxeprobleem maar toch bedankt voor de feedback, Kronos en Mjuman!

Ik eens even kijken naar mijn Technics Sir, of ik die twee vijsjes zie en welke functie die hebben.

Sir, op zich is het makkelijk te proberen. Ik heb er even een foto van gemaakt en een pijltje gezet aan het schroefje dat je tegen de klok in kan verdraaien om het bruggetje waarop de arm ligt hoger te plaatsen. Misschien is dit naar beneden gedrukt geweest door de arm op de rust vast te klemmen terwijl de lift omhoog stond.

Met een passend schroevendraaierjte, tegen de klok in dus. Als het daarbij niet omhoog komt is het waarschijnlijk te veel geforceerd geweest. Beter verder afblijven dan.

(afbeelding)

Sir Spamalot (crew)
Kronos, bedankt voor deze info. Je hebt een hele ferme pint tegoed van mij!

Edit: het is opgelost, diagnose correct en behandeling correct. Misschien nog voor andere collega's bruikbaar. Een kwart draaitje tegen de klok in was de oplossing.

Super!

Mooi opgelost - en heel duidelijk die foto; kon alleen niet zien of dat contragewicht erop vastzit.

Bij Thorens en Pro-Ject (oa) is het nl draaibaar.

Je ziet nog wel de tekst staan, precisely adjusted by the factory.

Meestal is het enkel bij duurdere modellen dat het contragewicht instelbaar is.

Het leuke is dat dit een mooi voorbeeld is hoe je o.b.v. social media (wantt dat is MuMe) ondertussen ook deels; elkaar meteen kunt helpen al zit je op totaal verschillende locaties.

Ik heb dat op ICT-fora ook wel meegemaakt, maar dit was écht on the fly, en heel duidelijk met die foto.

Overigens als het gewicht verkeerd is afgesteld, kan dat betekenen dat je met te hoge naalddruk draait en wat dat betekent kan je je wel voortstellen. Toen ik het element van mijn Pro-Ject verving - daarvoor kreeg ik ook een template/mal mee om eea af te richten, heb ik echt wel even zitten heen en weer schuiven. Mijn advies zou ook zijn: element vervangen: laten doen door de hifi-zaak; is voor hen maar 10 minuten werk en service bij de verkoop van het element (dat weegt op tegen de iets lagere prijs die je voor een element betaalt dat je via internet koopt).

Mjuman schreef:
Het leuke is dat dit een mooi voorbeeld is hoe je o.b.v. social media (wantt dat is MuMe) ondertussen ook deels; elkaar meteen kunt helpen al zit je op totaal verschillende locaties.

Inderdaad, zowel leuk om zo geholpen te kunnen worden als zo te kunnen helpen.

Sir Spamalot (crew)
Ik kan dit alleen maar beamen.

Vraag voor jullie platenspeler kenners. Ik wil mijn Akai spelertje (AP-D40) een beetje upgraden door er een nieuw element op te zetten. Met het originele element vindt ik het geluid vaak te schel en de bassen zijn wat te nadrukkelijk aanwezig (de nadruk ligt te veel op de uitersten). Waar moet ik op letten bij het zoeken van een nieuw element en hebben jullie tips?

Begrijp ik het goed dat je een wat 'zachter', 'ronder'geluid zoekt? Dat niet noodzakelijkerwijs een hoge output heeft? Dan zou je kunnen kijken naar een Grado-element - hun 'kleurenserie' begint bij blauw (ik meen 39.- euro) - Grado heeft een mooi zacht, gedetailleerd geluid.

Info over elementen (reviews etc) vind je op www.hifi.nl en www.hear.nl - ook de site van Grado zelf is erg leuk.

Zie verder mij opmerking over zelf element inbouwen, eerder van de week; alleen zelf doen als je spullen daarvoor hebt en écht handig bent. Tweedehands elementen zou ik niet zo snel kopen, omdat je niet weet hoelang de naald (vervangen is vaak 90% van de kosten van een element) gebruikt is en een gemiddelde naald een levensdur van 1000 - 1200 uur heeft.

Mjuman dat zijn tips waar ik iets aan heb . Ik ben vanochtend een beetje aan het zoeken en er zijn een aantal mooie budget elementen te koop. Grado heb ik gezien en ook de Audio Technica AT 95 E. De prijs op internet varieert nogal en in de winkel zijn ze ook weer iets duurder. De service is echter een groot pluspunt. Maar dan denk ik, de hifi winkel ziet me al aankomen met m'n lofi speler. Overigens vind ik het leuk om van niets iets te maken en ben ik redelijk handig. Dus ik vind het niet vervelend een middagje te knutselen met m'n pickup.

Dat 'rondere' geluid, lijkt inderdaad hetgeen wat ik zoek. Een korte situatie schets: ik vind het leuk om in tweede hands zaken op zoek te gaan naar vinyl. Bij de pickups die daar staan opgesteld met een koptelefoon op doe ik altijd de meest waanzinnige ontdekkingen (laatst the raincoats - odyshape voor 10,-). Echter thuis aangekomen klinken de platen op mijn speler minder goed, minder diepgang en een scheller geluid. Kom je met je audio in het hifi segment, moet je weer erg (naar mijn smaak te veel) oppassen met het draaien van tweede hands vinyl.

@Dudehere - ik moet nu op pad; ik stuur je vanmiddag wel een pm met wat tips over 'pimpen' van je speler. En een goede hifi-dealer zal gewoon heus wel een element willen inbouwen als service: je zien je gewoon als prospect. Zoals gezegd: zelf inbouwen is mogelijk, als je handig bent. Die Odyshape voor 10, - is echt een koopje.

Interessante cijfers die betrekking hebben op de US - oa Billboard:

Dit is de bron : 2010 Music Sales: CDs cave and digital drags as vinyl gains velocity - Washington DC Music | Examiner.com

US Album sales dropped 12.8% to 326.2 million units for the 52 weeks ending January 2nd. That compares to 373.9 million units sold in 2009. Digging into the numbers:

CD Sales > Down nearly 20% for the fourth year in a row

Digital Tracks > 1% increase to 1.17 billion units

Digital Album Downloads > 13% increase to 86.3 million units, or about 26.5% of all album sales

Taken together, the combined sales of albums and track equivalent albums (TEA: 10 tracks = 1 album) fell 9.5% to 443.4 million units, down from 489.8 million units in 2009. Soundscan reported that only 13 albums scanned more than one million units: a new low, and down from 22 in 2009.

Viva la Vinyl!

Although it is a drop in the bit bucket when looking at unit sales, Rolling Stone reports that vinyl sales increased by 14% in 2010, with 2.8 million units sold. Although that’s just over one-half of 1% of TEA sales, it represents the best year for vinyl since 1991.

The best-selling vinyl album of 2010 was the Beatles’ Abbey Road, and new albums with the best sales were Arcade Fire’s The Suburbs, the Black Keys’ Brothers, Vampire Weekend’s Contra, and the National’s High Violet."

Stil genieten van muziek, toiletbezoek uit den boze

De klassieke vinylelpee zit weer in de lift

Amanda Kuyper over popmuziek

Mond dicht. Telefoon uit. Oren open. Luisteren. De regels op de Britse Classic Album Sundays zijn dwingend eenvoudig. Alle nummers van albums op deze bijeenkomsten van muziekliefhebbers krijgen evenveel aandacht. De eerste tot laatste track wordt in absolute ‘stilte’ genoten, met gedimde lichten, drankjes en, eventueel, wierook. Toiletbezoek is uit den boze.

Als paddestoelen schieten ze uit de grond in Groot-Brittannië: platenclubs waar in huiskamersfeer klassieke vinyl popplaten op de platenspeler worden gelegd voor een handvol liefhebbers. Met deze vorm van ‘heavy listening’, signaleert de BBC, ondergaan muziekfanaten volledige albums als ‘protest’ tegen de downloadcultuur. De weerstand groeit tegen het gevoel dat muziek niet anders meer is dan muzikaal behang. Tegenwoordig switcht men moeiteloos van liedje naar liedje en komt men tot lange maar inhoudsloze digitale verzamelingen, ongeacht van welk album of welke artiest.

Bij deze luisterclubs draait het om het ‘hele verhaal’ dat de artiest heeft willen vertellen op de plaat. Zo worden klassieke pop en rock albums uit de jaren zeventig, van Bowie’s Ziggy Stardust, Joni Mitchells Blue, Bob Dylans Blood On The Tracks of talloze Led Zeppelin-elpees herontdekt. Er mag heus iets eigentijds bij zitten. Maar de meeste commerciële artiesten van nu, is de overtuiging, stellen hun cd’s niet meer zo bevlogen samen.

Zulke luistersessies leveren soms ‘emotionele momenten’ op, zag de BBC. Een traan, een brok in de keel. Want in een dergelijke setting ‘onthult’ de muziek geheimen en wordt de ziel van de plaat blootgelegd. Het ene nummer vraagt automatisch om het volgende. Om ze uit elkaar te trekken, is dan ook ‘choquerend’, vindt een bezoeker.

De luisterclubs lijken op de alom populaire leesclubs. Elpees zijn vergelijkbaar met boeken; ze hebben een begin, een middendeel en een finale, met diverse subtiliteiten die, in combinatie met een goede draaitafel en versterker, verbluffende luisterervaringen opleveren: strak, helder, diep en laag zuiver in de hoge tonen.

Of de hype in deze vorm ook overslaat naar Nederland? Geen idee. Zeker, er zijn al tal van audioclubs. Maar daar staat vooral de nieuwe hightech apparatuur centraal: audiofielen bespreken er de de beste luidsprekers en de hoogste klasse versterkers. Maar het zou een leuk idee zijn. Terwijl de cd-industrie zich in allerlei bochten wringt om nog cd’s te verkopen, zit de klassieke vinyl elpee immers weer in de lift. Bijvoorbeeld door 180 grams herpersingen van oude catalogustitels, variërend van Jimi Hendrix en Bob Dylan tot Miles Davis.

Dergelijke luistersessies zouden de jazz in elk geval prima passen. Er zijn genoeg klassiekers te verzinnen voor een nieuwe spin op de draaitafel. Juist omdat de jazz in feite singleloos is – er bestaan maar weinig gratis jazztracks als downloadlokker. En al dan niet geremasterde meesterwerken als John Coltranes A Love Supreme of Bill Evans Sunday At The Village Vanguard, maar ook de opgepoetste Original Album Classics van Nina Simone verdienen het om gewoon even je mond bij dicht te houden.

Bron: NRC Handelsblad

Gast
geplaatst: vandaag om 11:15 uur

geplaatst: vandaag om 11:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.