MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Beoordeel top 10, songs

zoeken in:
zeer goeie top 10, enkel U2 vind ik niks.

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 10
2. The Beach Boys - God Only Knows - 8
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 7,5
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 9
5. Neil Young - Down By The River - 9,5
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 10
7. The Doors - The Crystal Ship - 9,5
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 4
9. Metallica - Master Of Puppets - 9,5
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 9,2

Yann Samsa
The Beatles - Here Comes The Sun - 7
2. The Beach Boys - God Only Knows - 7
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 5
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 5
5. Neil Young - Down By The River - 8
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 6
7. The Doors - The Crystal Ship - 8
9. Metallica - Master Of Puppets - 8
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 5

The Beatles - Here Comes The Sun - 9,5
2. The Beach Boys - God Only Knows - 6
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 5
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 8
5. Neil Young - Down By The River - 7,8
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 8,2
7. The Doors - The Crystal Ship - 9
9. Metallica - Master Of Puppets - 8
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 6

Ouwelullengehalte ligt mij ook iets te hoog.

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 7
Een van de betere nummers van The Beatles op hun beste plaat. Ook een van de weinige simpele popnummers van de Fab Four die me weet te raken.

2. The Beach Boys - God Only Knows - 6,5
Ook dit is geen verkeerde klassieker. Echt overtuigen doet het me niet, maar Wilson weet wel hoe je popnummers moet schrijven.

3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 5,5
Prince en ik hebben tot dusver nog niet echt een gelukkig huwelijk. Misschien maar eens gewoon heel Sign 'O' the Times luisteren, ik heb hem nota bene gewoon hier op vinyl liggen.

4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 7,5
Uitstekende nummerkeuze . Toch met afstand het beste nummer van IV. De plaat zelf heeft wel eens op 4,5* gestaan bij mij, maar ik ben hem redelijk zat geworden. Staat nu op 3,5* en word eigenlijk nooit meer afgespeeld in Huize Teunnis.

5. Neil Young - Down By The River - 9
Goede plaat van Nelis, staat hier op een hele dikke 4*. En dat ligt niet aan dit nummer. Cowgirl in the Sand vind ik nog net iets beter, maar ook hier is het gitaarspel buitengewoon goed. Ik heb sowieso een voorkeur voor Neil Young met Crazy Horse, dus wellicht dat ik zijn nieuwe plaat een kans ga geven. EDIT: toch maar niet nu ik zie wat de verwachtingen van de plaat zijn.

6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 7
Net als met The Beatles komen de Stones niet verder dan "een aardig bandje". Gelukkig kies je weer het juiste nummer. Misschien wel hun beste nummer.

7. The Doors - The Crystal Ship - 6
Hier dan helaas een mindere keuze. Het debuut van The Doors' wisselt middelmatigheid af met genialiteit (met name The End ).

8. U2 - Bullet The Blue Sky - 6
U2's Joshua Tree wisselt helemaal niet af, het is allemaal middelmatigheid. Wellicht dat Where the Streets Have No Name daar nog net 1 cm bovenuit steekt. Ook dit nummer is de betere middelmatigheid.

9. Metallica - Master Of Puppets - 6
Metallica heeft zeker slechtere nummers gemaakt. Mijn soort metal is het helaas niet. Die solo/bridge in het midden zorgt voor een hele punt aftrek.

10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 5,5
The Chain en Gold Dust Woman houden Rumours nog net op 3*. Voor de rest varieert het van erg slecht tot net aan voldoende.

Jammer dat ik de enige - tot nu toe - interessante top 10 van Dwejkk_ heb gemist.

1. The Beatles - Here Comes The Sun
Een van mijn favoriete Beatles-tracks, daar kun je bij mij weinig verkeerd doen.
Cijfer: 10

2. The Beach Boys - God Only Knows
Tsja, heel mooi enzo, maar The Beach Boys hebben mij nooit helemaal kunnen raken.
Cijfer: 7

3. Prince - If I Was Your Girlfriend
Eigenlijk vind ik dit nummer beter in de live-uitvoering van eels, met het origineel heb ik nooit veel gehad.
Cijfer: 6

4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks
Van LedZep heb ik wel een CD, maar daar luister ik eigenlijk nooit meer. Ik betwijfel of er nog meer bijkomt, want dit doet me ook niet veel. Erg saai vooral.
Cijfer: 4,5

5. Neil Young - Down By The River
Een paar jaar geleden was ik hier even heel erg weg van, maar inmiddels is mijn kleine beetje NY-enthousiasme wel weer weggezakt. Toch nog een hoog cijfer.
Cijfer: 8

6. Rolling Stones - Gimme Shelter
Hun beste nummer inderdaad en ook een van mijn meest gedraaide nummers van de laatste jaren.

7. The Doors - The Crystal Ship
Ik strooi veel met 10'en tot nu toe, maar dit is dan ook een topic waarin mensen de volgens hun allerbeste muziek ooit postte. En The Doors' eerste staat ook bij mij op 5* en dit vind ik een van hun beste nummers. Weer een ...

8. U2 - Bullet The Blue Sky
Ik vind de jaren '90 U2 een stuk leuker dan de jaren '80 U2, maar dit is wel een van de betere nummers uit die periode. Het klinkt een stuk spannender dan hun meeste nummers uit die tijd.
Cijfer: 7,5

9. Metallica - Master Of Puppets
Tsja, de oude Metallica. Hier vind ik nou echt niets aan. Sorry Lex...
Cijfer: 4

10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again
Een sympathiek liedje wel van FM, maar ik heb andere favorieten op Rumours.

Ideaal voor wanneer het net wat te warm is en je door de drukkende hitte niks anders kan doen dan liggen, liggen en liggen met deze Spaanse gitaren en zorgeloze woorden op de achtergrond!

Ik was toch wel blij toen deze werd omgeruild voor een goeie Beatles in de Ladderfinale. Mooie sound, dromerige melodie, maar als song noagl een niemendalletje.
Cijfer: 7

Dit album staat ook bijna in mijn top 10 en zou exact hetzelfde nummer kiezen! Heerlijk zwoel en toch vol emotie, hierop kan je iemand opgewonden bespringen of juist troostend omarmen! De compacte funksound, het bijzondere falsettogebruik, de talloze refreinen,... het hele nummer prikkelt de zintuigen en laat een grootse indruk na!

Op tijd en stond eens een nummer van Zeppelin erdoor jagen is best leuk. Het schreeuwen van Plant heeft altijd wel iets vind ik. Wel blij dat het niet Stairway to Heaven is, deze smaakt toch iets appetijtelijker.
Cijfer: 6,5

Met Young is het vaak erop of eronder voor mij. Deze is er toch wel duidelijk op! Het uitgebreide instrumentale gedeelte vervalt niet in oeverloos gitaargezwans, maar gaat daadwerkelijk ergens naar toe. Het nummer op zichzelf is ook gewoon goed. Als je alles herleidt tot de essentie in een song van, laat ons zeggen, 2 minuten houdt je nog steeds een sterk nummer over!

Toch wel een van de beste nummers, niet van de Stones, maar gewoon in het algemeen! De toevoeging van Merry Clayton was een geniale ingeving die een reeds geniale song naar het domweg hoogste niveau van songwriting brengt!

Men is blijkbaar gegêneerd om de beste nummers van dit album te kiezen... Want naast The End hoort ook deze niet bij de toppers (zij het om andere redenen). Het klinkt allemaal erg leuk, maar het zegt tegelijkertijd bijzonder weinig.

Deze band lijkt altijd een aandeel hysterie in zijn muziek te moeten steken. Of het de vocalen zijn of dan weer eens de gitaren, ze dreigen er altijd over te gaan. Op dit nummer weten ze er wel enigzins mee overweg te kunnen.

9. Metallica - Master Of Puppets
Het ergste aan Metallica is niet hun muziek, maar het feit dat ze mij er telkens meer dan radiolengte mee moeten lastigvallen. Ze hebben ergere nummers dan deze, maar ook kortere...

En zo lijkt de cirkel rond... Het heeft eigenlijk wel wat weg van Here Comes the Sun, valt me nu op, met die gitaren... Hier hoef je niet per se te wachten op broeierige temperaturen, maar past het perfect in dit lenterige klimaat!

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 8,5
2. The Beach Boys - God Only Knows - 9
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 7,8
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 8,5
5. Neil Young - Down By The River - 7,5
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 8,5
7. The Doors - The Crystal Ship - 8,5
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 9,3
9. Metallica - Master Of Puppets - 7
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 7

Deze behoort naar mijn mening niet tot de paar nummers van deze band die echt de legendestatus verdienen, daarvoor is het allemaal wat te gezapig, wat te zoetjes. Mooie warme sfeer en mooi gitaarwerk, dat wel. Net zoals 80 procent van hun oeuvre een lekker liedje dat voor een groot deel langs me heen gaat.
Cijfer: 6,8

Over gezapig gesproken.. Dit groepje van ideale schoonzonen weet met zijn nummers op zijn best aandoenlijk en missschien wel een beetje lekker en op zijn slechtst wat irritant over te komen. Nu neigt dit vooral naar het eerste, vooral door de laatste minuut, of beter gezegd de percussie daarin, maar het is allemaal zo verschrikkelijk suf en zoet dat ik hier echt geen voldoende voor wil geven.
Cijfer: 4,6

Tja, hier word ik ook een beetje naar van. Die glibberbass in combinatie met de ook niet bepaald ongepolijste castratenstem van Prince klinkt heel erg naar en fout. Deze meneer is sowieso al niet echt een artiest die ik kan waarderen, maar hier is het allemaal zo slijmerig dat het gewoon vervelend wordt. Geen prettig nummer, dit.
Cijfer: 3,6 en de link in de naam even vervangen door een studioversie.

Lig nog steeds niet onder mijn stoel van de klasse, maar eerlijk is eerlijk; dit rockt wel als een boezem. Het langzame tempo geeft dit nummer wat slepends en de zang heeft wat bezwerends. Prima psychedelische rock (zo mag ik dit hopelijk wel noemen, toch?) zonder echt een duidelijk minpunt, behalve de lengte.

Ook al speel ik zelf al een aantal jaartjes gitaar, ik word gewoon nog steeds niet blij van zulk ellenlang gitaargepingel, vooral als het zo vlak klinkt. Weinig emotie, weinig sfeer en een vast heel erg knappe solo met als resultaat negen minuutjes vol met gezellige saaiheid.
Cijfer: 5,8

Kijk, dit is nu wel een legende die zich dat van mij ook echt wel mag noemen. Nu hoor ik niet erin wat sommige mensen horen, namelijk de wanhoop tijdens de bombardementen in Vietnam, maar juist een half venijnig, half vrolijk rocknummer met een gruwelijk lekker refrein (dat hysterische koortje ). Zo’n nummer dat het best bevalt met het geluidsniveau op ongezond.
Cijfer: 9,8

In plaats van een echt duistere en spannende ervaring hoor ik hier vooral een correct maar niet echt spannend nummertje met een paar leuke factoren zoals de zanglijn en de prominente orgel en voor de rest niets wat me overtuigt dat dit echt van het beste album ooit afkomstig zou zijn.
Cijfer: 6,2

Voelt een beetje raar; heb tot nu toe eigenlijk bijna alleen maar belabberde nummers van deze band gehoord en ik bereidde me dan ook voor op een paar minuutjes gezellige irritatie, maar het viel allemaal best wel mee. Ondanks de overdosis testosteron en het gebrek aan enige diepgang zijn al die foute uithalen en al die stadiumrefreintjes wel best lekker. Ook is de spoken word in de laatste minuut redelijk prettig en heerst er constant een soort ijzig, spannend sfeertje dat me wel bevalt. Prima.
Cijfer: 7,7

9. Metallica - Master Of Puppets With lyrics

Kan me nog herinneren dat ik met rode oortjes half beschaamd achter de computer zat terwijl ik dit nummer luisterde; dit was wel ongeveer het summum van coolheid met zijn geschreeuw en rammende gitaren. Onderhand doet het me jammer genoeg echter heel erg weinig met zijn geforceerd donkere sfeer en vervelende zang. Met zo’n puberale toon bevalt dit genre me nog minder.
Cijfer: 3,4

Niet slecht, maar door het knullige gitaarwerk ook niet bijster boeiend. Leuke samenzang, dat wel.

1. The Beatles - Here Comes The Sun 9
2. The Beach Boys - God Only Knows 8,5
3. Prince - If I Was Your Girlfriend 1987 5,5
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks 8
5. Neil Young - Down By The River 7
6. Rolling Stones - Gimme Shelter 7
7. The Doors - The Crystal Ship 9
8. U2 - Bullet The Blue Sky 5,5
9. Metallica - Master Of Puppets 8
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again 8

Behalve dat vervelende valse fluittoontje is er niets aan dit nummer wat vervelend is, het enige dat je er tegen kunt hebben is dat The Beatles een flink aantal liedjes hebben gemaakt met meer inventiviteit en diepgang dan deze. Maar wie wil er klagen op een zonnige dag als deze?

The Beach Boys vind ik een beetje huilmuziek (ik verbaas me altijd hogelijk dat de meeste mensen er vrolijk van schijnen te worden – die schrijnende manisch depressieve sfeer van iemand die zand laat storten in de studio om een strandsfeer te creëren druipt er echt vanaf toch?), al geef ik toe dat ze best een aantal knappe dingen hebben gemaakt. Dit nummer is echter zo’n slijmerige gemeenplaats geworden dat ik er niet meer voor mijn lol naar kan luisteren.
Cijfer: 5

3. If I Was Your Girlfriend 1987 - Vidéo Dailymotion
Ook de muziek van deze man gaat altijd volkomen langs me heen. Iets in de combinatie van die gladde productie, dunne drumsound en hysterische zang zorgt ervoor dat ik het genie dat anderen erin horen nooit echt heb kunnen ontdekken. Dit is nog wel een ‘oké’ nummer.
5,5

En wederom een artiest waar de hele wereld gek van is maar waar ik niet zo veel mee kan: Led Zeppelin. Binnen hun ding is dit wel aardig gedaan, al hoor ik dan liever een echte blueszanger zingen dan dat schelle gekrijs van Plant.
6,5

Cowgirl in the Sand, dat andere monumentale nummer op Everybody Knows This Is Nowhere, heb ik altijd een beter liedje gevonden, muzikaal zijn de nummers gelijkwaardig. Met die nonchalante slaggitaarlijntjes van Danny Whitten in combinatie met Neil die een eind raak scheurt, horend bij de betere opnames in de geschiedenis van de gitaarmuziek, als je het mij vraagt.
8,7

Geen klachten. Wereldklasse.
10

The Doors vind ik soms op het randje van de psychedelische kitsch zitten, maar liedjes schrijven konden ze wel. Ook dit blijft toch nog goed overeind.
7,3

En wederom een artiest waar de hele wereld gek van is maar waar ik niet zo veel mee kan

Een vriend van mij is groot U2-fan en dit is een van de nummers die hij al jaren probeert mij aan te smeren, maar – en dit is tegen het zere been van veel liefhebbers, ik weet het- met de beste wil van de wereld kan ik geen volwaardig liedje horen in dit richtingsloze gezemel. Dat het aandacht probeert te genereren voor allerlei ellende op de wereld is wat mij betreft geen excuus.
4

En wederom een artiest waar de hele wereld gek van is maar waar ik niet zo veel mee kan

Alleen zou ik hier nog verder in willen gaan: Metallica, zelfs of vooral de oude platen, heb ik altijd saaie, kille en leeghoofdige rotherrie gevonden. Overigens heb ik in mijn tienerjaren nog wel aardig wat naar metal geluisterd, en ben ik er daarna volkomen op afgeknapt, dus niemand hoeft verder al te veel belang te hechten aan mijn mening erover.
2,5

Eigenlijk het enige nummer dat ik niet kende uit deze top tien. Eerste indruk is oké, dit soort folky lieflijkheid kan ik op zich wel goed horen.
7

Ulfat-e-Zulmat
1. The Beatles - Here Comes The Sun 8
2. The Beach Boys - God Only Knows (Why We Suck) 5
3. Prince - If I Was Your Girlfriend 1987 5,8; wat een vreemd figuur is het toch
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks 7,5
5. Neil Young - Down By The River 9
6. Rolling Stones - Gimme Shelter 8
7. The Doors - The Crystal Ship 9,8
8. U2 - Bullet The Blue Sky 5,5; ik mag Bono niet
9. Metallica - Master Of Puppets 4
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again 6,8

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 8,5
2. The Beach Boys - God Only Knows - 8,5
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 8
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 7,5
5. Neil Young - Down By The River - 7,5
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 10+
7. The Doors - The Crystal Ship - 10
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 7,5
9. Metallica - Master Of Puppets - 9
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 7,5
Een top 10 vol met classic's. Niet heel orgineel, wel heel goed. (mijn top 10 is nog minder orgineel)

Hoge cijfers, maar ik vind dit ook bijna allemaal supernummers

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 7.5
2. The Beach Boys - God Only Knows - 10
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 8
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 7
5. Neil Young - Down By The River - 7
7. The Doors - The Crystal Ship - 9,5
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 5
9. Metallica - Master Of Puppets - 5
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 5.5

Ulfat-e-Zulmat
Volgens is het nu aan mij om top 10 samen te stellen, maar ik heb het vrij druk met mijn tentamens en het maken van een werkstuk. Ik zou natuurlijk gewoon de 10 nummers op kunnen noemen, maar ik was van plan om bij elk nummer een klein verhaaltje te schrijven - en die aspiratie wil ik niet opgeven.

Ik zal me best doen om het voor zessen te plaatsen - als dat niet lukt mag Arrie mijn plaats innemen. Of ik hier dan nog welkom ben is aan jullie.

Ulfat-e-Zulmat
Ik vrees dat ik plaats zal moeten maken voor Arrie. Hopelijk heeft hij zijn top10 wél klaarstaan.

Dan moet jij maar na Arrie. Als het je lukt om het vanvond wat later te plaatsen is dat handiger.

Ulfat-e-Zulmat
Helaas, Arnout is een nerd die zich moet voorbereiden op tentamens. Ik zal vanavond mijn top 10 posten. (no postduif)

Ik heb nog wel de tijd gevonden om nog even die van laxus te bespreken. Oh trouwens, Laxus, er is na je geboorte nog steeds goede muziek uitgebracht. En er is meer dan rock/pop.

Tja, prachtig popliedje. Mooie melodieën, mooi gezongen, fijn gitaarspel. Niks op aan te merken.
Cijfer: 9

Op een of andere manier heb ik dat altijd één van de minste nummers gevonden van The Beach Boys. Het raakt me niet, ik heb er niks mee. Het laat me volledig koud, en ik vind het zelfs wat zeurderig. Eigenlijk vind ik letterlijk elk nummer van Pet Sounds mooier.

3. If I Was Your Girlfriend 1987 - Vidéo Dailymotion

Ook hier heb ik niks mee. Laxus noemt het heerlijk droog, maar dat droge is voor mij juist het probleem. Dat maakt het kil en emotieloos. Ik wil funk met een stuk warmer, gezelliger geluid, als het ware.

Stom genoeg ken ik qua albums van Led Zeppelin alleen de eerste twee en niet de grote klassieker. Goede band, al heb ik er niet heel veel feeling mee. Met blues ook niet. Toch weet dit me te overtuigen. Ze weten de blues in een eigen jasje te steken, met wat rock, en een heel vet nummer neer te zetten, met natuurlijk de prima zang van Plant. Er zit spanning in, er zit sfeer in. Niks mis mee.

Tja, best aardig hoor… tot die ellenlange gitaarsolo begint. Saaaaaaai.

De allerbeste van de Stones! Dit rockt, dit is rauw, en die zangeres maakt het helemaal af, in combinatie met de tekst. RAAAPE! MURDEER! IT'S JUST A SHOT AWAY!

Voor de derde keer dit album, en nog steeds heeft niemand mijn favoriet gekozen. Nouja, dit is de beste keuze tot nu toe. Mooi rustig nummer, mooie tekst, mooi gezongen. En dan die fijn piano!

Een rauw rocker van U2 waar ik wel eventjes aan heb moeten wennen. In eerste instantie vond ik het helemaal niks. Nu vind ik het wel goed, en de live-versie op Rattle & Hum nog iets beter. Misschien eigenlijk niet beter, misschien valt het daar gewoon minder uit de toon. Want het valt behoorlijk uit de toon op Joshua Tree, en dat kan ook de reden zijn dat ik er zo weinig mee kon.
Cijfer: 6,5

Wel een aardig nummer op een verder vrij oninteressant album (al staan er verder nog wel een paar aardige dingen op). Ik vind de band leuker als ze pretentieloos rocken, zoals op het debuut, in plaats van zulke lange nummers die eigenlijk niet helemaal weten te overtuigen. Het hele sologedoe in het midden had er van mij zo tussenuit gemogen. Dat verlaagt de score aanzienlijk.

Een grotendeels oninteressant album, met wel enkele mooie nummers, maar niet deze. Heel simpel en oppervlakkig. Nergens wordt het ergens spannend, het is vooral een oubollig en saai liedje.
Cijfer: 4

Arrie schreef:
Ik heb nog wel de tijd gevonden om nog even die van laxus te bespreken. Oh trouwens, Laxus, er is na je geboorte nog steeds goede muziek uitgebracht. En er is meer dan rock/pop.

I Know maar vind Muziek voor mijn geboorte gewoon iets beter

Heb je je al eens echt verdiept in de muziek van na je geboorte? (en dan bedoel ik niet zozeer de hits)

panjoe (moderator)
1. The Beatles - Here Comes The Sun 9
2. The Beach Boys - God Only Knows 5,5
3. Prince - If I Was Your Girlfriend 6
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks 6,5
5. Neil Young - Down By The River 7
6. Rolling Stones - Gimme Shelter 7
7. The Doors - The Crystal Ship 8,5
8. U2 - Bullet The Blue Sky 4
9. Metallica - Master Of Puppets 4
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again 5

Ulfat-e-Zulmat
Ik ga even het gemiddelde uitrekenen en dan plaats ik mijn top10. Sorry dat het zo lang duurde, maar school en shit.

Opdat deze prachtige top 10 toch wel het podium haalt.

1. The Beatles - Here Comes The Sun 9,5
2. The Beach Boys - God Only Knows 9,5
3. Prince - If I Was Your Girlfriend 5
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks 9,5
5. Neil Young - Down By The River 6
6. Rolling Stones - Gimme Shelter 9
7. The Doors - The Crystal Ship 8,5
8. U2 - Bullet The Blue Sky 8,5
9. Metallica - Master Of Puppets 7,5
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again 7

Ik weet niet of het de bedoeling is om met terugwerkende kracht een top 10 te bespreken (los van het feit of ik er tijd/zin voor ga vinden, deze ken ik toevallig allemaal al behoorlijk goed).

Opmerkelijk om voor Never Going Back Again te gaan. Eerlijk gezegd het minste nummer van het album.

Ik ben 't ook nog even aan het beluisteren. Zo klaar.

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 5
2. The Beach Boys - God Only Knows - 8
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 4
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 7
5. Neil Young - Down By The River - 7
7. The Doors - The Crystal Ship - 8
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 6
9. Metallica - Master Of Puppets - 4
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 7

Een hoop klassiekers die ik kan waarderen (Gimme Shelter voorop). Van The Doors en Fleetwood mac heb je niet bepaald de beste nummers uitgekozen. De 3 nummers ik nog moest beluisteren (U2, Prince, Metallica) vallen slecht, geen verrassing. Ik ga de albums toch zeker eens beluisteren; je top10 bestaat uit enkel klassiekers (allen top250?).

Ulfat-e-Zulmat
Verdomme, valt me computer uit terwijl ik het aan alles in excel aan het intypen ben.. Ik reken het gemiddelde later wel uit.

Inquestos was toch nog bezig.

Ulfat-e-Zulmat
1. Atmosphere - Between the Lines
Surroundings oblivious to her whole existence

Op weg naar de supermarkt, de bushalte, een wandeling om je hoofd te legen, op weg naar huis.. Elke dag zie je talloze mensen, spreek je je vrienden en kennissen, naasten en vreemden en ontmoet je zo nu en dan een oude bekende. Sta je er weleens bij stil dat zij, net als jij, mensen zijn? Dat een ander, net als jij, denkt, twijfelt, voelt, verlangt, lijdt en misschien wel droomt? Hoe vaak ben je er eigenlijk van bewust dat een ander een eigen belevingswereld heeft; dat een ander, net als jij, het leven heeft gekregen en dat dat op een bepaalde manier is ingevuld? Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar ik vraag me af of dat wel zo is. En als je al aspecten van jezelf herkent in anderen, in hoeverre heb jij toegang tot het 'ik' van een ander? Wij mensen lijken met elkaar te leven, maar ik merk een zekere afstand tussen ons allen en ik vraag me af of die overbrugd kan worden. Nergens wordt deze vervreemding zo duidelijk dan in het openbaar vervoer. Is er wel sprake van contact in het dagelijkse leven? Leven we niet langs elkaar heen?
Hetzelfde lijkt te gelden voor onze relatie met vrienden. Wij kennen elkaar misschien niet zo goed als we denken. Het is alsof we ons ware ik verborgen houden voor elkaar; alsof wij ergens bang voor zijn, maar voor wat? Voor elkaar?

Ik weet niet of ik mezelf duidelijk kan maken, maar ik heb het gevoel dat Slug mij wel kan volgen.

2. Bill Withers - I Can't Write Left-Handed
I ain't gonna live, I don't believe I'm going to live to get much older

Ach ja, oorlog en haar tragedies.. Ik blijf me erover verbazen dat wij alle gruwelijkheden die komen kijken bij oorlog elkaar aan kunnen en zelfs willen doen. Hoeveel levens zijn er wel niet verloren gegaan, hoeveel leed is er aangedaan en voor wat, zelfbehoud? Zoals de soldaat huilt als de herinnering aan het doden van een kind hem achtervolgt als zijn schaduw en hem tot waanzin drijft, zo huilt de moeder die als een krankzinnige de ledematen van haar zoon bij elkaar schraapt in de hoop dat hij tot leven komt Als wij oog hebben voor het lijden dat al aanwezig is in ons allen, dat onlosmakelijk met het bestaan is verbonden; als wij elkaar vinden, elkaar herkennen in dat lijden.. misschien dat dan aan deze wreedheden een eind komt.

3. Cat Power - Back of Your Head
Walks alone in most walks in life

Sommige mensen lopen er zo verloren bij dat je niet anders kunt dan opmerken dat ze verloren zijn. Ik denk dat dat komt omdat ze voldoening zoeken in zaken die geen voldoening herbergen. En ik kan niet anders dan hopen dat ze ooit zullen worden gevonden; dat ze tijdens een eenzame wandeling een metgezel tegen het lijf lopen die ze bij de hand zal pakken - of ja, Slug zei het al: You don’t need to hold my hands, just walk with me tonight. Dat lijkt me voldoende, maar dat geluk moet je maar net hebben.

4. Dr. John - I Walk on Guilded Splinters
Je suie le grand zombie

Wat minder zwaar ditmaal. Dr. John weet met zijn hypnotiserende voodoo blues mij telkens weer in een trance te brengen. Prachtige muziek van onze night tripper.

5. Michael Hurley - Sweedeedee
Seem like everybody got a little hard luck sometime
And I know one thing for sure: I been having mine
Baby, I been having mine

Een ander vinden in deze wereld die veel weg heeft van een woestijn is één ding; zorgen dat je je reisgenoot niet kwijt raakt is een ander verhaal. Tegenslagen vind je helaas ook in die intieme relaties; die zijn immers ook zo fragiel. Juist omdat die intieme relaties zo zeldzaam en zo wonderschoon zijn komen de tegenslagen alleen maar harder aan. Ik wens iedereen veel sterkte die zich in zo'n situatie bevindt - maar heb vetrouwen! En al loopt het stuk, besef hoe gezegend je bent geweest dat je iemand hebt gevonden. Life is but a memory - als je voor een moment terug kunt denken aan de warmte die je ooit hebt gekend, dan heb je geen al te slecht leven gehad.

6. Morphine - Good
Somethin' tells me, somethin' tells me, somethin' tells me
You can read my mind

Hoe mensen tot elkaar komen heeft iets mysterieus. Something tells me.. En wat is dat
"something" dan? Sandman lijkt het ook niet te weten. Maar het gevoel dat het bij je opbrengt, de verbinding die het tot stand brengt is betovernd.

7. Neil Young - Last Dance
You can live your own life

Wat is het bestaan toch vreselijk absurd.

8. Nusrat Fateh Ali Khan & Michael Brook - Lament

God schijnt onbereikbaar te zijn. Mensen hebben geploeterd om tot hem te komen; maar hun pogingen bleken maar al te vaak vruchteloos te zijn. De Soefies hebben een weg gevonden die de bestemming wel bereikt: muziek.

Jeff Buckley wist de essentie van Qawwali (de muziekvorm gebruikt door Soefies) en het effect van Nusrat Fateh Ali Khan op ons zoekende zielen treffend bloot te leggen:

In between the world of the flesh and the world of the spirit is the void. The Qawwali is the messenger who leaps empty-handed into the abyss and returns carrying messages of love from the Beloved (Allah). These messages have no words, per se, but at the high point of a Qawwali performance, they come in bursts of light into the hearts and minds of the members of the audience. (Of course, by that time the whole house is either hanging from the rafters, or dancing.) This is called Marifat, the inner knowledge, and it is in the aim of the Qawwali tradition to bring the listener into this state: first through the beauty of the poetry and the weight of its meaning; then, eventually, through the Qawwali's use of repetition; repeating the key phrases of the poem until the meaning has melted away to reveal the true form to the listener. I've seen Nusrat and his party repeatedly melt New Yorkers into human beings. At times I've seen him in such a trance while singing that I am sure that the world does not exist for him any longer. The effect it has is gorgeous. These men do not play music, they are music itself.

Lament is gericht tot een God die zich vervreemd lijkt te hebben van de mens, een God die zich verborgen houdt. Nusrat jammert: Kom mijn geliefde, kom thuis! Zonder jou is het overal donker..

9. Smog - Rock Bottom Riser
I am a rock bottom riser
And I owe it all to you

Maar al te vaak worden we teneergeslagen door het leven door toedoen van anderen; maar hoe zouden we onszelf kunnen herpakken zonder helpende handen die niet de onze zijn? Zoals ik jou nodig heb, heb jij mij nodig. Al keert de wereld je de rug toe zal er altijd iemand te vinden zijn die je houdvast zal bieden. Maar keer jij de wereld de rug toe, word jij doof voor het geroep van de andere zijde; wees dan niet bang - no matter how far wrong you've gone, you can always turn around. En je zult zien hoeveel zielen op je hebben gewacht en hoe hun liefde je welkom zal heten.

10. Timber Timbre - No Bold Villain
To have a soulmate, you need a soul..

Ulfat-e-Zulmat
Gemiddelde laxus11:

1. The Beatles - Here Comes The Sun - 7,822
2. The Beach Boys - God Only Knows - 6,95
3. Prince - If I Was Your Girlfriend - 6,15
4. Led Zeppelin - When The Levee Breaks - 7,139
5. Neil Young - Down By The River - 7,464
6. Rolling Stones - Gimme Shelter - 8,667
7. The Doors - The Crystal Ship - 8,211
8. U2 - Bullet The Blue Sky - 5,777
9. Metallica - Master Of Puppets - 5,712
10. Fleetwood Mac - Never Going Back Again - 6,388

Aantal stemmer: 18
Gemiddelde top 10: 7,028

User top 10 toplijst:

1. tsjong - 7,27
2. Snoeperd - 7,10
3. Arcade monkeys – 6,98
4. Dwejkk_ - 7,34
5. laxus11 - 7,028

Dit zijn de Top 10's waar ik dit topic om volg Zeer interessante verhalen, ik ken geloof ik slechts drie nummers hiervan.

panjoe (moderator)
Tof geschreven Ulfat ik ga alles even luisteren. Ik ken dat album van Atmosphere nog totaal niet (ik ga me schamen), ik kende alleen het nummer van Dr. John - dankzij jouw tip. Grappig ook dat stukje over Sufi muziek, daar heb ik onlangs nog een hoorcollege over gehad in het kader van het vak Music of the World: The Middle East...

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.