MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Beoordeel top 10, songs

zoeken in:
Ik heb een idee voor een topic. Het is even afwachten of het aanslaat, maar ik denk dat men het wel leuk zal vinden.

Het idee is als volgt. Iemand kiest voor elk album uit zijn top 10 zijn favoriete nummer uit en zoekt een link bij het nummer. Vervolgens beoordeelt iedereen die maar wil de songs met een cijfer (1-10).

Het handigst lijkt mij om een lijstje te maken in deze vorm:
- jan
- piet
- klaas

Diegene die bovenaan staat mag beginnnen en zoekt dus 10 nummers uit. Zijn 10 nummers blijven minimaal 48 uur staan. Daarna is het aan de volgende om een gemiddelde uit te rekenen voor elke song en diegene kan dan zijn eigen songs plaatsen. Duidelijk toch

Ik hoop dat er meer mee willen doen. Het is een kans om iemand zijn smaak te ontdekken, nieuwe nummers te ontdekken, praten over muziek etc.

- tsjong

-tsjong
-Snoeperd

Leuk idee. Zet je top 10 anders zo maar alvast neer, dan kunnen we beginnen met stemmen.

Ik heb nog geen top 10 gemaakt Ik kijk vanmiddag wel weer even en plaats dan ook wel een top 10.

-tsjong
-Snoeperd
- arcade monkeys

Leuk idee, maar ik heb hier op dit moment simpelweg geen tijd voor.

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11

leuk idee

Ulfat-e-Zulmat
- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat

Hier is mijn top 10:

- The Doors - The End
Dit nummer van het album the Doors is denk ik bij iedereen bekend. Het is naar mijn mening hun meesterwerk, beter dan Riders on the Storm of When the Music's Over. Als ik een lijst met favoriete songs moet maken staat deze altijd op 1.
- Queens of the Stone Age - A Song for the Dead
Bij dit album heb ik geen favoriete nummer, toch was het niet moeilijk om een nummer te kiezen. Dit is echte Rock, heerlijk.
- The Verve - Come On
Dit is tot mijn verbazing een laag beoordeelt nummer. Bij de statistieken worden 8 nummers beter gewaardeerd, terwijl dit mijn absolute favoriet van de plaat is. De energie die er in zit is geweldig, het is hoe dan ook een prachtige afsluiter van een top album.
- The Doors - Been Down So Long
Niet het beste of bekenste nummer van de plaat, maar wel een favoriet van mij. Ik zou zeggen geniet ervan.
- Jeff Buckley - So Real
Moeilijk om een nummer van dit album te kiezen. Alle nummers zijn van hoog niveau. Toch ben ik, na een extra luisterbeurt, van mening dat dit echt het beste nummer van het album is.
- Radiohead - Exit Music (For a Film)
Ik zal hier geen woorden aan verspillen. Geweldig nummer, hoor zelf maar.
- Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Hier was het kiezen tussen Like a Rolling Stone en Ballad of a Thin Man. Toch voor de eerst genoemde gekozen. Het beste nummer uit 60's van Dylan.
- Tool - Hooker With a Penis
Niet het populairste nummer van het album en daarom heb ik het hier geplaatst. Één van mijn favorieten. Stevige muziek met een opvallende titel.
- David Bowie - Ziggy Stardust
Dit album ken ik nog niet zo lang. Het heeft alleen maar sterke nummers, dit is op het moment mijn favoriet.
- Interpol - PDA
Staat nog geen maand in mijn top 10. Hier was het ook moeilijk om een nummer te kiezen.

Na 48 uur mag Snoeperd het gemiddelde uitrekenen en zijn lijst plaatsen.

Ik las de titel verkeerd en kwam hier om te zien wat de "Bordeel top 10" van Tsjong is. Wat een teleurstelling .

Hier nog een keer de nummers op een rijtje:
The Doors - The End
Queens of the Stone Age - A Song for the Dead
The Verve - Come On
The Doors - Deen Down So Long
Jeff Buckley - So Real
Radiohead - Exit Music (For a Film)
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Tool - Hooker With a Penis
David Bowie - ziggy Stardust
Interpol - PDA

GrafGantz schreef:
Ik las de titel verkeerd en kwam hier om te zien wat de "Bordeel top 10" van Tsjong is. Wat een teleurstelling .

Dat topic is in de maak

Leuk topic, ik ga zo eens beoordelen.

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie

Lijkt me leuk, al heb ik niet altijd uitgesproken favorieten op die albums. Alle nummers zijn goed!

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm

Ik weet niet of ik me echt ga wagen aan dit topic, maar jouw 10 nummers kan ik makkelijk beoordelen. Ik ken ze allemaal, de meesten zeer goed, alleen Tool heb ik me nog niet zo vaak aan gewaagd (de ★★½ voor dat album is ook recent). Twee nummers van the Doors, kan ik waarderen . Wel weer niet mijn favoriete Doors nummers, maar goed. Verder heb je een aantal albums die ik ook in mijn top10 had staan (heb er momenteel geen). Exit Music is ook één van mijn favoriete nummers; prachtig meeslepend nummer.

The Doors - The End: 8,5
Queens of the Stone Age - A Song for the Dead: 9
The Verve - Come On: 6,5
The Doors - Deen Down So Long: 8
Jeff Buckley - So Real: 7
Radiohead - Exit Music (For a Film): 9,5
Bob Dylan - Like a Rolling Stone: 9
Tool - Hooker With a Penis: 4,5
David Bowie - ziggy Stardust: 6
Interpol - PDA: 9

(zullen we het houden op hele en halve cijfers, maakt het uitrekenen wat makkelijker)

Voor de statistieken is het misschien wel leuk om bij te houden welk nummer en welke user het beste scoren. Maar dat komt natuurlijk nog wel

Casartelli (moderator)
Het topic heeft wel potentie, maar ik denk dat 48 uur een beetje kort is. Zeker als je verwacht dat mensen er nog een paar woorden aan wijden is een week wellicht een betere doorlooptijd voor tien nummers (het zullen ook niet altijd tien al bekende nummers zijn).

The Doors - The End

Een echte MuMe-klassieker, en niks mis mee, hoewel ik zeker een aantal leukere nummers van de Doors kan opnoemen. Deze is sfeervol, meeslepend, en muzikaal interessant, zeker in combinatie met de tekst. Ik zou zelf voor Break on Through hebben gekozen, die is langzaam maar zeker uitgegroeid tot favoriet.
Cijfer: 7,5

Nummer rockt wel lekker weg, stem klinkt ietwat vercrackt, en er gebeurt ietwat te weinig en is wat te eentonig en langdradig waardoor het saai wordt. Wel goed drumwerk van Dave. Van die plaat vind ik de twee "hitjes" No One Knows en Go With the Flow alleen al leuker.
Cijfer: 5,5

The Verve - Come On

Verrassende keuze inderdaad van de plaat, maar dat maakt het wel leuk. Sowieso is de tweede helft van de plaat wat ondergewaardeerd, hoe mooi een nummer als The Drugs Don't Work is. Ik weet nog dat ik deze plaat eens op had staan, en mijn vader kwam ergens ten tijde het eind van dit laatste nummer binnen, en vroeg zich af wat voor herrie dat was (hij is niks gewend). Leuk nummer, met een leuk einde, maar meer dan de helft van de plaat is beter (waaronder dus het prachtige The Drugs Don't Work).
Cijfer: 7

Nu een nummer van een plaat die ik al lang niet meer heb gehoord. Dit nummer was dan ook heel erg weggezakt (terwijl ik nummers als L.A. Woman, Love Her Madly en Riders on the Storm nog wel regelmatig hoor). Het is nogal bluesy, en dat is een kant die me niet echt aanspreekt. Toch zijn er in dat genre veel leukere dingen gedaan, ook door de Doors zelf (Back Door Man). Hier kan ik weinig mee. Wel een rauwe stem, maar die doet me hier niet zoveel. Verder een matige compositie, en saaie gitaarsolo's. Hier hoor ik niks interessants in. Doe mij dan maar geweldige nummers als Love Her Madly of Riders on the Storm. Twee Doors-favorieten van me.
Cijfer: 4,5

Jeff Buckley - So Real

Een nummer van een in mijn ogen zwaar overroepen plaat, vol met matige liedjes. Gelukkig noem je wel precies het sterkste nummer van dat album, die er prima mee door kan. De emotie weet me, behalve op Corpus Christi Carol, sowieso niet echt te bereiken bij Jeff, maar dit nummer pakt me. Een sterk refrein, mooie wisselingen tussen couplet en refrein. Leuke spanning in het nummer.

Prachtig nummer van een prachtige plaat. Dit is nou emotie, en dat er nogal clichématig met strijkers enzo drama wordt gecreëerd enzo, dat maakt niet uit, want het werkt hier. Prachtig gezongen, mooie tekst, prachtige melodieën, mooi opgebouwd. Prima keuze, al had ik dat waarschijnlijk van vrijwel elk nummer van OKC gevonden.
Cijfer: 8,5

De Dylan-klassieker, maar wat mij betreft ook meteen één van zijn allerbeste. Sterke tekst zoals altijd, maar in dit geval gaat het ook nog eens gepaard met een ijzersterk nummer, waarbij de instrumentatie een hoop toevoegt (die intro!) en de zang geen moment stoort. Had van het album hetzelfde nummer gekozen.

Van Tool ken ik de eerste twee albums, maar allebei niet zo heel goed. Voorlopig heb ik echter een voorkeur voor de eerste, maar ze duren me allebei eigenlijk te lang, waardoor ik ze niet zo snel opzet. Toch is het best aardige rockmuziek, met soms leuke spanningsbogen of sfeer erin, en soms een sterke uitschieter. Dit nummer behoort daar echter niet bij. Wat schreeuwerige en oppervlakkige rock. Kan er weinig mee.
Cijfer: 4

David Bowie - Ziggy Stardust

En weer een klassieker. Enigszins terecht, al heeft Bowie zeker genoeg mooiere nummers. Maar dit is ook een geweldig nummer dat niet kapot te krijgen is, meer hoef ik er niet over te zeggen. Alleen dat Five Years nog beter is.
Cijfer: 8

Interpol - PDA

Bij Interpol lijkt het kwartje pas de laatste tijd ineens te vallen. Na zo'n vier jaar waarin ik het altijd een nogal matige en zwaar overschatte plaat vond, lijkt het erop dat ik hem nu langzaamaan wat meer ga waarderen. Waar het eindigt, zullen we zien. PDA vind ik echter niet zo bijzonder. Wat ik altijd van Interpol vond, prima gespeeld, allemaal best aardig, maar emotieloos, en niks bijzonders, met matige zang. Dat gaat voor sommige nummers nu minder of niet meer op, maar voor deze nog wel.
Cijfer: 4,5

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis

Ik ga morgen je Top 10 beoordelen tsjong.

Yann Samsa
- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre

1. The Doors - The End
Ha, het eindeloze end... Het minste nummer dat ik ken van hun debuut (en gezien het hele album in de ladder staat...), maar nog steeds gewoon goed. The End is wel een beetje als de laatste gast op je feestje die bij het vertrekken nog een hele uitleg begint in de deuropening, terwijl jij moe op sokken en zonder jas niks liever wil dan afronden en de warmte binnen weer opzoeken. Helaas.
Cijfer: een 7

2. Queens of the Stone Age - A Song for the Dead
No One Knows is leuk, maar dit nummer ontbeert elke vorm van melodie en variatie. Eén grote geluidsmuur waar ik keihard met mijn hoofd tegenknal.
Cijfer: 5

3. The Verve - Come On
Ook van dit album zijn betere songs te plukken: The Drugs Don’t Work, maar ook wel de Symphony. Daartegen komt dit Come On er maar slapjes vanaf. Er zit wel de juiste energie in!
Cijfer: 6

4. The Doors - Been Down So Long
Fijn bluesnummertje van The Doors. Misschien een beetje opzichtig, maar wel erg lekker. Vooral sommige gitaarscheurtjes zijn tof gedaan!

5. Jeff Buckley - So Real
Van dit album kun je weinig verkeerds kiezen. So Real is erg mooi vanwege zijn opbouw naar het manische einde met Buckley’s hysterisch herhalende zang en die explosie aan gitaren. Dat hij dit wel overleefd heeft...

6. Radiohead - Exit Music (For a Film)
Ik word er altijd ongemakkelijk van, van Radiohead. Omdat ze zo hard proberen, lijkt het. Maar het lukt ook wel vaak. Echt pakken doen ze me niet altijd, maar interessant en kwalitatief is het wel steeds. Exit Music pakt me wel, maar misschien nog niet vol.

7. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Van de paar handjesvol Dylans die ik, is dit toch wel de absolute top! Een boeiende tekst in een speelse melodie gegoten, erg aards gehouden met gitaar en mondharmonica, maar wel met een vindingrijk orgeltje erdoorheen! Folk zoals niemand anders dat doet!
Cijfer: 9

8. Tool - Hooker With a Penis
Een hooker with een penis klinkt plots erg aantrekkelijk na dit nummer...
Cijfer: 3

9. David Bowie - Ziggy Stardust
Bowie vind ik een erg interessant figuur, met een boel sterke nummers. Soms nogal moeilijk te doorgronden, individueel, zoals deze. Dit album heb ik toevallig (als enige Bowie) al een paar keer beluisterd en dan ben ik beter mee.

10. Interpol - PDA
Van deze band ben ik ook zelden onder de indruk, al was Evil wel leuk. Dit klinkt mij nogal anoniem en ongeïnspireerd in de oren.
Cijfer: 5

The Doors - The End
Met afstand het beste nummer van The Doors. Zowel vanwege dit nummer als de kwaliteit van andere nummers van The Doors. Riders on the Storm, When the Music's Over, Break on Through, Five to One; allemaal prachtnummers, maar ze kunnen niet opboksen tegen The End. Apocalypse Now heeft deze mening flink versterkt.

Samen met De Staat's Meet the Devil vind ik dit het beste stoner rocknummer, maar dat zegt meer over mijn kennis en waardering van het genre. Het merendeel wat ik ken vind ik niet zo veel aan, dit nummer is nog wel aardig.
Cijfer: 6,5

The Verve - Come On
Deze band is niet helemaal mijn ding, maar dit nummer verrast me toch behoorlijk. Lekker energiek inderdaad. Misschien moet ik ze toch nog eens de kans geven, ik ken tot dusver slechts een handjevol nummers van The Verve. The Drugs Don't Work vind ik ook een topnummer.

Zoals daarnet al gezegd hebben The Doors een aantal topnummers op hun conto staan, maar het merendeel van hun nummers doet me vrij weinig. Zo ook dit nummer.
Cijfer: 6

Jeff Buckley - So Real
Ook met Jeff Buckley heb ik vrij weinig. Met het eens met kemm Arrie dat hij nogal overschat is. Dit nummer is zeker niet zijn slechtste.
Cijfer: 6,5

...
Cijfer: 10

Dé klassieker van ome Bob. Bij Bob Dylan is het meestal erop of eronder. Veel nummers trek ik slecht, andere nummers behoren juist tot mijn persoonlijke favorieten (It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) = ). Like a Rolling Stone is een van de weinige die daar tussenin zit. Puik nummer, maar geen buitenklasse.

Toen ik voor het eerst een paar nummers hoorde van Tool was ik nog razend enthousiast. Daarna niet aan een plaat begonnen en tegenwoordig word ik er niet meer zo opgewonden van. Ik heb ook zeker betere nummers van Tool gehoord.

Een van Bowie's betere nummer. Net als Bob Dylan moet Bowie het meer hebben van de losse nummers, al zijn Low en Ziggy wel goede platen. Ik zie dat dit nummer zevende staat in mijn Bowie Top 10.

Interpol - PDA
Stond op mijn shortlist voor de nominaties van de MuMeLadder. Net iets minder dan Untitled, The New en Pioneer to the Falls. Van hetzelfde niveau als Leif Erikson, Obstacle 1 en Stella. De plaat staat hier op 4,5*, maar zit heel dicht tegen de 5* aan.

The Doors - The End

Ik prefereer andere nummers op het debuutalbum. Maar dat zegt alleen maar wat over het gehele album. Ook The End is geweldig, maar ondanks zijn klassiekersstatus heeft hij mij nooit zo kunnen grijpen als bijv. Soul Kitchen en Back Door Man. Wel heel erg knap gemaakt.

Puur meesterwerk dit nummer. Het rockt aan alle kanten, maar zit ook nog eens vol emotie. Het achtergrondkoortje is prachtig, net als de overgeniale riffs.

Cijfer: 10

The Verve - Come On

Fijn nummertje

Mooi nummer ja.

Jeff Buckley - So Real

Mooi nummer van een mooi album.

Cijfer: 8

Niet eens het beste van OK Computer. Wel heel errug geweldig.

Behoort tot het beste van Dylan. Al vind ik het laatste nummer van dit album nog beter.

Aardig, maar zeker niet meer dan dat.

Zou zeker niet bij mijn favorieten horen. Maar ik ben het met je eens dat het een zeer constant album is en daarom krijgt deze ook een mooie beoordeling.

Cijfer: 7,8

Interpol - PDA

Obstacle 1 is wat mij betreft het beste, PDA is ook geweldig, lekker strak gespeeld.

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre
- R&P

Niet heel erg onder de indruk van deze top 10. Mij wat te braaf voor het grootste gedeelte. Een erg veilige smaak die het op MuMe vast redelijk zal doen maar voor mij uit teveel vijven en zessen bestaat. Met Bob Dylan heb je dan al snel een uitschieter te pakken.

The Doors - The End 6
Queens of the Stone Age - A Song for the Dead 5
The Verve - Come On 5
The Doors - Deen Down So Long 5,5
Jeff Buckley - So Real 5
Radiohead - Exit Music (For a Film) 6,5
Bob Dylan - Like a Rolling Stone 7,5
Tool - Hooker With a Penis 4
David Bowie - ziggy Stardust 4,5
Interpol - PDA 5

Over het algemeen bijna allemaal wel sterke nummers met als Hoogtepunt het beste van The Doors en een van de beste van Bowie en Bob

The Doors - The End 9.9
Queens of the Stone Age - A Song for the Dead 7.2
The Verve - Come On 7
The Doors - Deen Down So Long 8
Jeff Buckley - So Real 7.1
Radiohead - Exit Music (For a Film) 7.4
Bob Dylan - Like a Rolling Stone 9
Tool - Hooker With a Penis 7
David Bowie - ziggy Stardust 9.1
Interpol - PDA 5.8

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre
- R&P
- Kobe bryant fan

The Doors - The End 10
Queens of the Stone Age - A Song for the Dead 7,5
The Verve - Come On 7
The Doors - Deen Down So Long 8
Jeff Buckley - So Real 8
Radiohead - Exit Music (For a Film) 9
Bob Dylan - Like a Rolling Stone 9,5
Tool - Hooker With a Penis 8
David Bowie - ziggy Stardust 7,5
Interpol - PDA 8

Leuk dat er zo veel mee doen

Gast
geplaatst: vandaag om 11:10 uur

geplaatst: vandaag om 11:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.