MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Beoordeel top 10, songs

zoeken in:
We nemen de proef op de som. 255 van de 700 nummers kregen een 6,0-6,9. Is dat een hoog aantal? Geen idee. In ieder geval minder dan 80%.

Een kleine schaalverdeling:

< 5,0: veel tot een aantal storende elementen, ik voelde me niet lekker bij het beluisteren
5,0-5,5: wellicht een paar interessante dingen, maar over het algemeen toch vrij saai
5,5-6,0: ik hoor de kwaliteiten, heb er wellicht bij vlagen van genoten, maar niet echt voor herhaling vatbaar.
6,0-6,5: ik hoor de kwaliteiten, heb er bij vlagen van genoten, maar toch een te hoog "één keer is genoeg"-gehalte. Niet de categorie waar ik echt over naar huis zal bellen.
6,5-7,0: Goed nummer, over de gehele linie constant (óf sterke momenten afgewisseld met wat saaie momenten) en dit zou ik moeten onthouden, ware het niet dat het nummer niet goed genoeg is om echt concreet aandacht te verdienen. Ik geniet ervan en op z'n tijd leuk om terug te horen. Toch moeten we kritisch zijn (tijd enzo) en doen we hier nog niets concreet mee.
7,0-7,5: Goed, topper in wording. Hoewel ik er wegens tijdsgebrek (nog?) geen concrete aandacht aan besteed, merk ik dat ik deze nummers in mijn achterhoofd houd. Onder het mom "if it's meant to be..." ben ik ervan overtuigd dat ik het nummer in de loop der tijd vanzelf wel (her)ontdek.
>7,5: Alle nummers die 7,5 of hoger scoren, zet ik in een lijstje en dit lijstje speel ik regelmatig af. Het zijn al toppers, het kunnen persoonlijke favorieten worden.

(>8,5: Speciale categorie die ik tijdens het beluisteren van de MuMe Top 2000 Besproken bij hou. In deze categorie zitten de ontdekkingen die direct aandacht verdienen en bovendien bij het herzien van mijn Top 250 in acht genomen moeten worden)

Dan rest de vraag waarom? Sowieso is de meeste muziek die ik beluister aardig, maar de hoeveelheid muziek die ik echt geweldig vind, vrij schaars. Ondanks wat velen misschien denken, ben ik vrij veelzijdig qua wat ik leuk vind om te luisteren. Het feit dat zoveel muziek juist in die (voor mij relatief oninteressante) 6,0-7,0-categorie zit, zorgt wellicht voor een verkeerd beeld. Het is een categorie die ik het liefst mijd, omdat het veel aandacht vereist. Wat dat betreft is kutmuziek makkelijker te negeren. Het "wat als ik wat mis?!"-gevoel overheerst dan een heel stuk minder en derhalve ben ik er aanzienlijk minder tijd aan kwijt.

Een en ander heeft er ook mee te maken dat ik me liever concentreer op de goede dingen die ik opmerk in de muziek. Ik ga niet bewust luisteren of ik iets slechts/negatiefs hoor en probeer juist die goede dingen eruit te pikken. Het omslagpunt wanneer ik de negatieve punten bespreek is niet aan te geven, omdat dit pas gebeurd zodra deze punten mij beginnen te storen (maw: misschien zijn de negatieve punten in andere nummer ook aanwezig, maar worden ze overschaduwd door andere positieve(re) punten). Ik ga er vanuit dat dit ook terugkomt in mijn besprekingen. Een <5,5-nummer zal bijna uitsluitend negatieve punten bevatten en een >6,0-nummer bijna uitsluitend positieve (hooguit: "het doet me niks/weinig").

Hopelijk is de onderliggende gedachte tussen deze hersenspinsels nog te begrijpen.

Ik ben iemand die gauw tevreden is, maar moeilijk te pleasen (denk daar maar over na ).

Bedankt voor de uitleg!

Kobe Bryant fan is al een tijdje aan de beurt, ik zal hem eens een PM sturen.

Sorry, voor mij wat late bericht, maar hier zijn dan toch de 10 songs.
Met een klein tekstje bij, want ik blijf het moeilijk vinden om wat te zeggen over mijn favoriete songs.

1. Godspeed You Black Emperor!...

Dit is hem dan, mijn favoriete song allertijden!
Van begin tot eind, word ik ondergedompeld in een donkere wereld.
Er wordt gepraat over het einde van de wereld, en daarna komt mijn favoriete stukje muziek allertijden, de combinatie van violen met die hoorns is fantastisch!
Omschrijven wat Providence net zo goed maakt vind ik nog altijd erg moeilijk.

2. Sigur Rós - Untitled 8

Man, wat is dit een verbluffend einde van een erg verbluffende plaat.
Die opbouw is zo sterk, heerlijk hoe ze een climax maken met drums in plaats van gitaren.
Ik heb er geen ander woord voor dan subliem!

3. The Beatles - Here Comes Th...

Wat een klassieker is het toch, ik word er direct vrolijk van.
De melodie is fantastisch en de zang is heerlijk. Perfecte zomersong.

4. dEUS - Gimme The Heat

Deze song heeft iets mystieks, ik zie een stad waar er een soort mist hangt.
Mensen die achterdochtig zijn. De toevoeging van de viool is fantastisch!

5. Neutral Milk Hotel - Two-He...

Opnieuw een fantastische afsluiter, de tranen komen in mijn ogen bij die fantastische zang!
Mangum speelt dan ook nog eens zeer goed gitaar en die zingende zaag intro is erg goed.

6. Tom Waits - Martha

Tom Waits op zijn best.
Wat een emotie, tekst en stem.

7. Circle Takes The Square - K...

Een geniale song, de riffs zijn fantastisch. En de zanger en zangeres lijken haast in een gevecht met elkaar.
Wat een screams.

8. Opeth - Ghost of Perdition

Een van mijn favoriete metalsongs, de grunts van Mikael blijven geniaal.
Maar ook het gitaarwerk en drumwerk is fantastisch. Ook in het schrijven van composities werden ze duidelijk beter.

9. The God Machine - In Bad Dr...

Een kippenvel nummer, die riff is zo emotioneel en ook de zang is erg goed.
Maar wanneer de piano erbij komt krijgen we het mooiste moment van de hele plaat.

10. John Coltrane - Part I

Mijn favoriete Jazz song allertijden. Dit is zeker geen Jazz om op de achtergrond te beluisteren.
Hier moet je met je volle aandacht naar luisteren, John is een meester en zijn vak , maar hij was niets zonder die fantastische band!

Alleen al de eerste twee nummers duren langer dan de hele top 10 van Rob.

Waarom kort je de titels eigenlijk af?

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence 9,8
2. Sigur Rós - Untitled 8 10
3. The Beatles - Here Comes The Sun 8
4. dEUS - Gimme The Heat 10
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2 7
6. Tom Waits - Martha 6
7. Circle Takes The Square – Kill The Switch 2
8. Opeth - Ghost of Perdition 6,5
9. The God Machine - In Bad Dreams 7
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 5,5

Reken je nog even mijn scores uit Glenn? Dan zou je echt een schat zijn en krijg je dit weekend een waterijsje van me.

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence - 9,5
2. Sigur Rós - Untitled 8 - 8,5
3. The Beatles - Here Comes The Sun 4,5
4. dEUS - Gimme The Heat - 6,5
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2 - 7,5
6. Tom Waits - Martha - 5,5
7. Circle Takes The Square – Kill The Switch - 3
8. Opeth - Ghost of Perdition - 3,5
9. The God Machine - In Bad Dreams - 5
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 9

Proost op de wisselvalligheid

Yann Samsa
1. Godspeed You Black Emperor! - Providence - 9
2. Sigur Rós - Untitled 8 - 8.75
3. The Beatles - Here Comes The Sun 8
4. dEUS - Gimme The Heat - 7.5
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2 - 7.25
6. Tom Waits - Martha - 8.75
7. Circle Takes The Square – Kill The Switch - 7
8. Opeth - Ghost of Perdition - 7.75
9. The God Machine - In Bad Dreams - 8
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 8.75

Inderdaad wat wisselvallig, van geniaal tot afschuwelijk, van bekend tot iets wat ik nooit meer wil horen. Infinity van GYBE! is een heerlijk sfeervol album, Antennas moet ik nog maar eens beluisteren, ik heb het lang genoeg bewaard. Het album van de afsluiter (John Coltrane) zal ik tot nu een vijftal keer hebben aangehoord, en tot nu toe overheerst vooral de ergernis tijdens het repeterende 'Love Supreme' gedeelte.

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence 9,5
2. Sigur Rós - Untitled 8. 9,5
3. The Beatles - Here Comes The Sun 6
4. dEUS - Gimme The Heat 6
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2. 8
6. Tom Waits - Martha 5
7. Circle Takes The Square – Kill The Switch 2
8. Opeth - Ghost of Perdition 4
9. The God Machine - In Bad Dreams 6
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 6

1. Godspeed You Black Emperor!...
Zie mijn commentaar bij de top 10 van Ferre, pas.

Aha, koning keizer admiraal, Popplagið kennen we allemaal. Dat moet onderhand ook wel, want volgens mij heb ik dit nummer in mijn tijd op het musicmeter-forum al een keer of honderd moeten beoordelen. Dat steekt wat bleekjes af bij de vijf á tien keer dat ik ( ) uit eigen beweging heb geluisterd. De kracht van de herhaling doet vooralsnog niets af aan mijn indruk dat dit betrekkelijk saaie muziek is.
6

3. Beatles- Here Comes The Sun.
Zeer effectief nummer nog steeds. klaterrock.
8

4. dEUS - Gimme The Heat
Als oudere jongere die de jaren negentig heeft meegemaakt, kan ik beamen dat dit één van de beste platen van dit decennium is geweest. Alleen al een song als dit getuigt hiervan. Terwijl andere platen uit deze tijd stof liggen te happen, hopend op een nostalgische bui, is Gimme The Heat alleen maar beter geworden. Intenser, veelzeggender, broeieriger.
9

5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt 2
Gewaagde uitspraak om de zang van Jeff Mangum fantastisch te noemen Glenn (ik ben het overigens met je eens, dat kleine laagje heesheid op zijn stembanden maakt echt dit nummer). Prima track van een rare, maar boeiende plaat.
7.5

6. Tom Waits - Martha
Best een mooi zwiernummer, maar op een of andere manier vind ik het wel een beetje goedkoop allemaal. Op één of andere manier kan Tom Waits me zelden echt betoveren, zoals hij anderen betovert (vooral mannen met een drankprobleem, trouwens daar ben je nog wel wat jong voor, Glenn )
6.5

7. Circle Takes The Square - K...
Aanstellerij.
2

Ik ben voornemens me nog op korte termijn eens in Opeth te gaan verdiepen, omdat ik ze over een ruime maand waarschijnlijk live ga zien in Duitsland. Nu is er geen groot metalfan aan mij verloren, maar met het strakke spel, de knappe afwisseling tussen zwaar en melodieus, en de sterke expressieve duistere sfeer in dit nummer geloof ik wel dat het goed gaat komen tussen mij en Opeth. Een optimistische beoordeling van mij in deze:
7,5

9. The God Machine - In Bad Dreams
Eigenlijk ben ik medegebruiker Don C nog een review schuldig voor deze, maar op een of andere manier heb ik me er nooit toe kunnen zetten deze plaat vaker dan drie keer te beluisteren. Op een of andere manier hoor ik alleen maar een soort langdradige zeurderigheid waar ik niets bijzonders in kan ontdekken. Ook dit nummer vormt geen uitzondering. Gezien de reputatie van deze plaat is de kans aanwezig dat ik ooit nog beschaamd mijn worden moet inslikken. Maar ik zie het op korte termijn niet gebeuren.
5

10. John Coltrane - Part I
De onvolprezen Penguin Guide To Jazz Recordings noemde dit een van de weinige platen die zich nog steeds volkomen onttrekt aan 'critical pigeonholding'. En zo is het. Ik zou ook niet weten wat ik verder over dit meesterwerk zou moeten zeggen. Mag ik je nog wel de vriendelijke suggestie meegeven om nog iets dieper in de jazz te graven voordat je de term 'mijn favoriete jazzsong allertijden' gebruikt. Ik heb het idee dat er nog wel wat werelden te verkennen zijn voor je. Overigens is het goed mogelijk dat deze daarna nog steeds bovenaan staat. Probeer van Coltrane ook zeker binnenkort eens Crescent, Africa/ Brass, en, als je echt een buzz wilt beleven, Interstellar Space.
10

Dat loopt hier niet echt vlot eh ...

Mensen hebben denk ik niet erg veel zin in een halfuur GYBE!, en andere songs van rond de 9 minuten. Of mijn Top 10 is erg slecht.

Hier ben ik dan

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence 8
2. Sigur Rós - Untitled 8 9,3
3. The Beatles - Here Comes The Sun 7,3
4. dEUS - Gimme The Heat 7,5
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2 10 Mijn favoriete nummer aller tijden
6. Tom Waits - Martha 9,3
7. Circle Takes The Square – Kill The Switch 8,3
8. Opeth - Ghost of Perdition 7,3
9. The God Machine - In Bad Dreams 7
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 8 (Moet ik echt héél gauw eens gaan checken).

Mooie top 10

kobe bryant fan schreef:
Mensen hebben denk ik niet erg veel zin in een halfuur GYBE!, en andere songs van rond de 9 minuten. Of mijn Top 10 is erg slecht.

Je moet nog altijd mijn score berekenen.

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence

Tja, aardige maar weinig bijzonder post-rock. Post-rock doet me vaak niet zoveel, maar verder is het wel aardig.
Cijfer: 6

Kwam al eerder langs dus ik kan m'n eerdere commentaar kopiëren:

Ja, gewoon een erg mooi nummer, boordevol sfeer, die prachtig naar een hoogtepunt toewerkt. Toch vind ik het lang niet het beste SR-nummer, niet eens van ( ). Ik vind het mooi, maar het raakt me niet zoals een #1 of #3 dat wel doet.
Cijfer: 8

3. The Beatles - Here Comes The Sun

Simpelweg een prachtig popliedje van Harrison.
Cijfer: 9

4. dEUS - Gimme The Heat

Dit nummer heeft me nooit écht gepakt zoals een hoop ander werk van dEUS wel, maar desalniettemin een zeer sterk nummer, vol sfeer, erg melancholisch. Varieert van ingetogen tot een meezinger, maar blijft ontroeren.
Cijfer: 8,5

5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2

Het nummer van In thé Aeroplane over thé Sea dat in eerste instantie niet zo opvalt. Pas na lange tijd gaf het zich prijs aan me, geen idee waarom, maar uiteindelijk is het ook voor mij een kippenvelnummer.
Cijfer: 9,5

6. Tom Waits - Martha

Ik heb niet zoveel met Tom Waits, maar deze is nog te doen, aangezien ie hier nog normaal zingt. Verder niet zo bijzonder.

7. Circle Takes The Square – Kill The Switch

Behoorlijk chaotisch en schreeuwerig nummer maar als ik daar aan gewend bent, en erdoorheen luister, kan ik er best van genieten. Zit ook vol met emotie.
Cijfer: 7

Vind er weinig aan, hoor liever het oudere werk van Opeth. Vind het al niet zo'n sterke compositie, maar er ontbreekt ook sfeer als je het mij vraagt.
Cijfer: 4,5

9. The God Machine - In Bad Dreams

Weinig interessante rockballad. Zang is best oke, en liedje op zich ook best mooi, maar het pakt me niet. Het blijft ver van me af staan, hoe vaak ik het ook hoor. Ik heb liever het werk van Sophia wat betreft Robin Sheppard.

10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement

Vrij saaie jazz.
Cijfer: 5

Omdat je zo lang moest wachten krijg je de gemiddeldes zelf nog eens per nummer.

1. Atmosphere - Yesterday 8,32
2. Jurassic 5 - What's Golden 7,93
3. Edan - Beauty 7,23
4. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation 7,84
5. De La Soul - Stakes is High 8,30
6. The Roots ft Big K.R.I.T. - Make My 8,01
7. Blackalicious - Make You Feel That Way 7,32
8. DANGERDOOM - Benzie Box 7,82
9. Lootpack - Long Awaited 7,31
10. Raekwon - Ice Cream 6,53

Totaal: 7,66

Voorlopig, sta je dus met 0,01 voor op Arrie.

User top 10 toplijst:

1. tsjong: 7,27
2. Snoeperd: 7,10
3. arcade monkeys: 6,98
4. Dwejkk_: 7,34
5. laxus11: 7,03
6. Ulfat-e-Zulmat: 7,44
7. Arrie: 7,65
8. kemm: 6,72
9: Teunnis: 7,62
10. Ferre: 6,85
11. R&P: 7,66

kobe bryant fan schreef:

Voorlopig, sta je dus met 0,01 voor op Arrie.

Je vergeet te stemmen voor The God Machine, Arrie.

Tijd voor de volgende?

Grappig trouwens om te zien dat Opeth haast altijd onder de helft zit, terwijl ze qua albumgemiddeldes het erg goed doen. En Opeth op Mume toch erg word gewaardeerd.
En dat Circle Takes The Square erg veel onder de helft ging zitten zag ik wel aankomen.

niels94 schreef:
Tijd voor de volgende?

Ik zou nog even wachten, bij de meeste users zitten we rond de 10 stemmers, en ik heb er nog maar 7.

Arrie schreef:
(quote)

Je bent een held KBF! (Kermits Best Friend)

next?

voor ik het veel te druk heb om als het aan mij is, hier wat tekstjes te typen ...

Lijkt mij ook, inmiddels. Heb Roeland al een pm gestuurd.

kobe bryant fan schreef:
Je vergeet te stemmen voor The God Machine, Arrie.

Gecorrigeerd.

Ik had me eigenlijk uitgeschreven voor dit topic, maar als er al zo'n lange stilte heerst wil ik er nog best doorheen, heur. Kan alleen vanavond even geen toelichting geven, dus ik drop zo even mijn favoriete nummers met misschien morgen nog toelichting en/of bespreking van Kobe's top-10, die erg interessant is.

Ik ken zeven van de tien albums uit je top 10 al, dat scheelt.

Ziehier, mensen.

1. Slint – Good Morning, Captain link
2. Neutral Milk Hotel – Oh Comely (eigenlijk Two Headed Boy Pt. 2) link
3. Arcade Fire – Neighbourhood #2 (Laïka) (eigenlijk In the Back Seat link
4. De Kift – Bierflessengroen link
5. Radiohead – Idioteque link
6. Iron and Wine – Upwards, Over the Mountain link
7. Nick Drake – River Man link
8. Van Morisson – Fair Play link
9. Sufjan Stevens – The Predatory Wasp… link
10. P.O.S. – Never Better link

Morgen bespreek ik de top-10 voor Kobe en plaats ik zijn gemiddelde.

1. Slint – Good Morning, Captain 7
2. Neutral Milk Hotel – Oh Comely (eigenlijk Two Headed Boy Pt. 2) 8,5
3. Arcade Fire – Neighbourhood #2 (Laïka) (eigenlijk In the Back Seat 7,5
4. De Kift – Bierflessengroen 4
5. Radiohead – Idioteque 5,5
6. Iron and Wine – Upwards, Over the Mountain 6,5
7. Nick Drake – River Man 5
8. Van Morisson – Fair Play 4,5
9. Sufjan Stevens – The Predatory Wasp… 7,5
10. P.O.S. – Never Better 8 (staan echt veel leukere tracks op dit album)

In dat geval:
Geen zin/inspiratie voor besprekingen. De nummers waar ik echt wat over te melden heb zijn grotendeels ook al langs gekomen.

1. Godspeed You Black Emperor! - Providence 9,4
2. Sigur Rós - Untitled #8 9,8
3. The Beatles - Here Comes The Sun 9,5
4. dEUS - Gimme The Heat 7,2
5. Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy Pt. 2 5,2
6. Tom Waits - Martha 7,6
7. Circle Takes The Square - Kill The Switch 2,1*
8. Opeth - Ghost of Perdition 5,8
9. The God Machine - In Bad Dreams 8,3
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement 6,7

*) Zonder die screamo’s nog goed te doen, maar kom op...

Gast
geplaatst: vandaag om 21:13 uur

geplaatst: vandaag om 21:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.