MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeAfrekening

zoeken in:
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Dream House, van de band Deafheaven.

Ah, Deafheaven, die naam heb ik zeker niet gemist.
Al heb ik er zelf niet naar geluisterd.

Top 10 voorspelling:

1. The Boxer Rebellion - Diamonds
2. Arcade Fire - Reflektor
3. Phosphorescent - Song for Zula
4. HAERTS - All These Days
5. Vampire Weekend - Ya Hey
6. The Irrepressibles - Two Men in Love
7. HAERTS - Wings
8. Daft Punk - Get Lucky
9. London Grammar - Strong
10. Junip - Line of Fire

50. Volcano Choir – Comrade | 190 punten | 4 weken | 10de
Repave | 2013 | Verenigde Staten | Rock | Jagjaguwar

Comrade is een merkwaardige song van Volcano Choir, want het wordt in drie stemmen gezongen door één en dezelfde persoon, Justin Vernon. Aanvankelijk klinkt zijn stem nog donker, maar al snel gaat hij over op de hoge falsetto die we zo goed kennen van Bon Iver. Tegen het eind wordt de stem ineens vervormd tot een boos en verontwaardigd geluid, een robotachtige klank die je niet had zien aankomen (behalve als je dit stukje eerst leest natuurlijk).

@ ranboy

Eerste punten: curufin | 16 augustus
Top 10: curufin, ranboy, Sundance, DjFrankie
Nummer 1: ranboy , Sundance

49. Foxygen – Shuggie | 191 punten | 7 weken | 5de
We Are the 21th Century Ambassadors of Peace & Magic | 2013 | Verenigde Staten | rock | Jagjaguwar

Net zoals de rest van het album We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic een mengeling van duizend-en-een verschillende stijlen en invloeden, maar met genoeg flair en frisse kwinkslagen om het geheel interessant te houden. Neem nu bijvoorbeeld de zin ‘I met your daughter the other day/Well that was weird’, of het David Bowie-achtige einde. Je moet al een behoorlijk grote cynicus zijn om daar niet bij te glimlachen.

@ ArthurDZ

Eerste punten: Don Cappuccino | 21 januari
Top 10: Don Cappuccino, DenDimi, Snoeperd, Gretz, ArthurDZ
Nummer 1: DenDimi, Gretz

48. Until The Ribbon Breaks ft. Mr. MFN Exquire – Pressure | 191 punten | 6 weken | 10de
Niet op een album | 2013 | Verenigd Koninkrijk | R&B / electronic / hip-hop | Republic

Until The Ribbon Breaks is voor mij de artiest om te volgen. Bracht dit jaar al een fantastische ep uit en volgend jaar komt hij met zijn eerste album. Pressure is toch wel de beste song van het jaar en dat terwijl ik het al ken van begin januari. Wat dit nummer zo goed maakt, zijn de electronica vermengd met piano en dan die stem (die is echt zo verdomd lekker). Wat dit nummer dan nog iets beter maakt dan de andere nummers op de EP dat zijn de tussenelementen zoals de hiphopfeature van Mr MFN Exquire, die komt er voor een halfminuutje in voor maar hij maakt het echt af in een killervibe. Ook de andere tussenelementen waar je de indruk krijgt dat het nummer een heel andere kant op gaat om dan toch op een fantastische manier weer terug te keren naar hoe het nummer er voor aan toe ging. Indrukwekkend !

Eerste punten: jassn | 7 januari
Top 10: jassn, kemm, Snoeperd, herman, Dance Lover, stoepkrijt
Nummer 1: jassn

47. Nils Frahm – Says | 193 punten | 6 weken | 3de
Spaces | 2013 | Duitsland | Avant-Garde | Erased Tapes

Nils Frahm staat al jaren bekend als gigantisch groot talent binnen de electronic/ambient wereld. Naast het feit dat dat hij ook een begenadigd pianist is. Heb zelfs al vergelijkingen met Keith Jarrett horen vallen.
Op zijn nieuwe album Spaces zijn live uitvoeringen te vinden van zowel nieuw als bekend werk. Nils verwerkt voornamelijk live veel electronische elementen in zijn muziek, hetgeen de nummers vaak een andere nieuwe dimensie geven. Iets waar ik zelf groot liefhebber van ben.
De single Says is een nieuw nummer. Het nummer kent een geleidelijke opbouw waarbij de muziek steeds voller wordt. Uiteindelijk mondt dit uit in een lyrisch spelende Nils waarbij je uiteindelijk wakker schrikt van een uitzinnig applaudisserend publiek.

@ Vince vega

Eerste punten : Dance Lover | 14 oktober
Top 10 : Dance Lover, curufin, Vince vega, jassn, Gretz, Arrie, DenDimi
Nummer 1 : Dance Lover , Vince vega, curufin

46. Daughter – Still | 205 punten | 8 weken | 5de
If You Leave | 2013 | Verenigd Koninkrijk | rock/pop | 4AD

Verstilde schoonheid, zo begint het nummer, wat klankjes met de mooie stem van Elena. Dan komen langszaam aan de drums erbij en gitaren maar steeds blijft de stem van Elena die dit nummer zo sterk maakt erg aanwezig. 1 van de mooiere vrouwelijke stemmen van het moment.

Eerste punten: stoepkrijt | 7 februari
Top 10 van: stoepkrijt, Silent_shout, Gretz, DenDimi, Sunderland, arcade monkeys, Vince vega, jassn, curufin, DjFrankie,
Nummer 1 van: Silent_shout

45. Ghostpoet – Meltdown | 206 punten | 7 weken | 4de
Some Say I So I Say Light | 2013 | Verenigd Koninkrijk | hip-hop/electronic | Labels

Als een geest waart Obaro de poëet rond in het door zijn eigen gecreëerde muzikale universum dat doordrenkt is van subtiele en melancholische synths, steunend op Afrikaans getinte ritmes. De teksten die daar hun kiemen vinden zijn gekunsteld simpel, enorm oprecht en to the point. Hoewel hij als enige toegang heeft tot zijn eigen wondere wereld, komt de vrouwelijke Woodpecker Wooliams hem vergezellen; om met behulp van haar prachtige, fragiele stem te bevestigen dat de meltdown langs twee kanten tot diep in de beenderen wordt gevoeld.

Meltdown, of hoe mindere periodes in de liefde toch beangstigend mooi kunnen zijn.

@ Ploppesteksel

Eerste punten: Ploppesteksel | 7 april
Top 10 van: Ploppesteksel, tuktak, Teunnis, kemm, De-noir, Don Cappuccino, Sunderland, DenDimi, Silent_shout, sniezo
Nummer 1 van: Silent_shout

44. Anna Von Hausswolf – Deathbed | 212 punten | 8 weken | 3de
Ceremony | 2012 | Zweden | pop | Kning

Uit Zweden, Scandinavie levert toch wel heel veel uitzonderlijke zangeressen af, denk aan de Deense Agnes Obel, Eivor uit de faroer, Soley uit IJsland, de noorse Ane Brun en de zweedse Lykke Li en dus Anna von Hausswolff. Zij maakt zeer spannende muziek getuige dit Deathbed, dat donker zeer donker begint en in post-rock overgaat de eerste 5 minuten. En dan zijn we los, met een stem die tussen de jawel Noorse Susanne Sundfør en Joanna Newsom ligt betovert Anna ons met donkere klanken en haar hoge stem. Niet voor mensen die bang zijn in het donker.

@ DjFrankie

Eerste punten: aERodynamIC | 18 juni
Top 10 van: aERodynamIC, Sundance, Vince vega, curufin, herman, Teunnis, Dance Lover
Nummer 1 van: aERodynamIC , curufin

43. Villagers – Nothing Arrived | 212 punten | 6 weken | 4de
{Awayland} | 2013 | Ierland | Rock | Domino

Het meest poppynummer van Villagers hun nieuwste album en eerst had ik er niet zo veel mij maar dit is ondertussen toch wel mooi tot mijn favoriet van Villagers uitgegroeid. Heel erg aanstekelijk nummer, blijft in je hoofd zitten en het is zo’n nummer waardoor je een hele dag goed gemutst rond loopt zonder echt een reden voor te hebben.

Eerste punten: herman | 6 januari
Top 10 van: herman, Vince vega, DenDimi, musician, stoepkrijt, gretz, Dance Lover, jassn, Silent_shout, aERodynamIC, arcade monkeys, inquestos, Sundance
Nummer 1 van: Vince vega

42. Revere – I Won’t Blame You | 213 punten | 4 weken | 6de
My Mirror / Your Target | 2013 | Verenigd Koninkrijk | pop/rock | V2

Het promowerk van aERodynamIC heeft zijn uitwerking gehad, want daardoor heb ik dit nummer net even een extra kans gegeven. Maar toen was ik wel overtuigd ook. Op de een of andere manier heb ik heel erg een december- en begin-januari-gevoel bij dit nummer, maar dat komt omdat dit nummer me heel erg doet denken aan When The Thames Froze van Smith & Burrows. Beide nummers bieden op een bepaalde manier een soort troost en de bariton van Stephen Revere heeft ook wel wat van die van Tom Smith (of andersom). Maar verder zijn de nummers totaal onvergelijkbaar, want waar 'Thames' vrij rustig en ingetogen is heeft I Won't Blame You een drive van heb ik jou daar. Er wordt voortdurend een schepje bovenop gedaan en dat werkt heel goed. In zijn soort het beste wat er in 2013 verschenen is en wat mij betreft gaan we dit nummer in de toekomst nog in heel wat lijstjes terugzien.

@ herman

Eerste punten: aERodynamIC | 10 februari
Top 10: aERodynamIC, Sundance, ranboy, Poeha, herman, ArthurDZ
Nummer 1: herman

41. Duologue – Push It | 214 punten | 6 weken | 6de
Song & Dance | 2013 | Verenigd Koninkrijk | rock /electronic | Killing Moon

Duologue heeft een prima debuutalbum uit en dit is 1 van de prijsnummers. Push it is misschien wel het nummer met de mooiste opbouw. De zanger heeft een erg breekbare stem. Het nummer is erg goed uitgewerkt, dat elk element een erg toegevoegde waarde heeft, je hoort het zelden dat een nummer zo goed in elkaar zit dat het allemaal zo simpel overkomt. Ik hoop dat deze groep zo rap mogelijk eens naar België komt. 1 van de groepen die heel hoog op het lijstje staat om eens te zien en dan ben ik vooral benieuwd hoe dit nummer live klinkt, moet overweldigend zijn.

Eerste punten: jassn | 21 januari
Top 10 van: jassn, Aroentje, Silent_shout, inquestos, musician, curufin, DenDimi, stoepkrijt
Nummer 1 van: jassn, DenDimi, curufin

Mooie stukjes bij Until the Ribbon Breaks en Daughter jassn

Als ik Pressure eerder had leren kennen/waarderen had dit nummer nog een stuk hoger kunnen staan. De enige reden dat dit nummer mijn top 10 heeft gehaald is het feit dat ik toen nog geen top 20 had. Anders had hij twee weken ergens onderin gebungeld en was dan weer verdwenen.

2025 heeft wél veel punten van me gehad. Die zal vast nog wel langskomen hier.

jassn schreef:
Ook omdat ik het weer wil gaan combineren met een ander jaar. (eigenlijk met 2: 1970 en 1989).

Mooie updates weer!

Ya Hey moet gewoon top 3 zijn! Reflektor wint, en MuMe kennende zal Afterlife ook nog wel de top 10 halen..

40. Nick Cave & The Bad Seeds – Jubilee Street | 222 punten | 7 weken | 4de
Push The Sky Away | 2013 | Australië | Rock | Bad Seed

In het begin was ik niet erg mee met dit nummer en in het verlengde ook niet met zijn nieuwste album maar geleidelijk aan werd ik overwonnen door Nick Cave en zijn bad Seeds. Jubilee Street is ondertussen 1 van mijn favoriete nummers van het jaar. Ik vind het trouwens veel weg hebben van een episch nummer waar deric raven volgens mij de perfecte omschrijving al aanhaalde op deze site: “Jubilee Street heeft wel die prachtige opbouw, het lijkt op een tragere variant van Instant Street van dEUS.” Prachtig compliment en zeker evenwaardig aan elkaar.

Eerste punten: Teunnis | 10 februari
Top 10 van: Teunnis, aERodynamIC, Sundance, Vince Vega, ArthurDZ, curufin, Dance Lover, jassn
Nummer 1 van: Dance Lover

39. Tom Odell – Another Love | 227 punten | 7 weken | 3de
Long Way Down | 2013 | Verenigd Koninkrijk | pop/rock | Columbia

Ze zouden jonge talenten eens meer met rust moeten laten, er vooraf minder kwalifacties aan moeten hangen en minder verwachtingen moeten wekken. De 23-jarige singer/songwriter Odell heeft in 2013 een prima eerste album afgeleverd, met Another Love als leading single. Waardering achteraf is beter dan lovende kritieken vooraf en dan afbranden wat er later verschijnt. Dat laatste is in een notedop wat er met Odell in de Engelse pers is gebeurd. Gelukkig heeft hij de kritiek weten te doorstaan en is Another Love momenteel nogmaals een terecht succes in de Engelse lijsten. Zijn album Long way down één van de aardigste debuten van 2013.

@ musician

Eerste punten: DjFrankie | 2 januari
Top 10 van: DjFrankie, Aroentje, musician, ranboy, Gretz, aERodynamIC, Magick1, jassn, ArthurDZ, curufin, Silent_shout, Snoeperd, arcade monkeys, stoepkrijt, Sundance, inquestos
Nummer 1 van: arcade monkeys, Sundance

38. Maya Jane Coles ft. Karin Park – Everything | 228 punten | 6 weken | 2de
Comfort | 2013 | Verenigd Koninkrijk | Dance | I/AM/ME

Maya Jane Coles zet hier een erg lekker sfeertje neer en dan die heerlijke stem van Karin Park die een beetje doet denken aan de zang van The Knife. Heerlijk nummertje, die je doet wegdromen en tegelijk in beweging zetten.

Eerste punten: Teunnis | 27 mei
Top 10 van: Teunnis, Dance Lover, jassn, De-noir, stoepkrijt, Arrie, Sundance, Gretz, DenDimi
Nummer 1 van: Arrie, jassn

37. John Grant – Pale Green Ghosts | 228 punten | 4 weken | 4de
Pale Green Ghosts | 2013 | Verenigde Staten | pop/rock | Bella Union

John Grant smijt het over een heel andere boeg dan we gewend zijn in plaats van een zacht nummer, maakt hij hier gebruik van electronica. Het is altijd goed om een artiest andere paden te zien bewandelen en al helemaal als het nog eens goed uitdraait. Dit is een perfect voorbeeld van zo’n nummer. John Grant gaat heel erg verhalend tekeer in dit nummer maar het pakt dan ook heel goed uit. Meer van dit Meneer John Grant

Eerste punten: aERodynamIC | 1 januari
Top 10 van: aERodynamIC, Teunnis, curufin, jassn, DjFrankie, Silent_shout, musician, Vince vega, ranboy, DenDimi, snoeperd, herman, Sundance, inquestos
Nummer 1 van: aERodynamIC, curufin

36. Agnes Obel – The Curse |229 punten | 8 weken | 3de
Aventine | 2013 | Denemarken | pop/folk | [PIAS]

Spannend begin dit nummer van Agnes, dat vooral is gevuld met strijkers en de hele warme stem van Agnes. Toen ik dit de eerste keer hoorde was ik er helemaal weg van. Dit heeft wel iets van kracht ingeboet maar de gekozen instrumenten en klassieke invloed van dit nummer maakt het een van de spannendste nummers van 2013.

@ DjFrankie

Eerste punten: aERodynamIC | 20 augustus
Top 10 van: aERodynamIC, inquestos, curufin, Sunderland, stoepkrijt, Sundance, Dance Lover
Nummer 1 van: inquestos, curufin, Sunderland

35. Decades – Tonight Again | 234 punten | 8 weken | 3de
Decades | 2013 | Canada | Rock | Gatefold

Aanstekelijke post-punk uit Canada van hun gelijknamige debuutalbum. Dit nummer grossiert in gotische gitaarklanken, waarbij zanger Mike Kaminsk opvalt door zijn fantastische overtuigende manier van zingen.

@ DjFrankie

Eerste punten: DjFrankie | 27 mei
Top 10 van: DjFrankie, Outlaw104, musician, Vince vega, jassn, curufin
Nummer 1 van: DjFrankie

34. Jon Hopkins – Open Eye Signal | 234 punten | 10 weken | 5de
Immunity | 2013 | Verenigd Koninkrijk | electronic | Domino

Hé, vertrekt daar nu een trein? Of wat is dat Open Eye Signal? In het geval het een trein is die vertrekt, raast die aan een supersonische snelheid voort. Eén tempo, subtiele switches in de omgeving, onweerstaanbare synths die je de keel afsnijden, hi-hats die je tintelingen in je benen bezorgen, een in het ijle verdwaalde vocal die hoogstwaarschijnlijk de volgende tussenstop aankondigt. Die tussenstop komt nergens. Tot plots… 5:54: “Dit is het eindstation van deze trein: gelieve over te stappen. Daarvoor heeft u welgeteld 8 seconden.” Aan overstappen komt geen enkele passagier toe: de bass kickt iedereen van zijn voetstuk. Iedereen vliegt met zijn hoofd in de wolken en daalt na een kleine twee minuten weer neer in het station waar ze vertrokken waren. “Kan ik nog een kaartje Jon Hopkins – Open Eye Signal krijgen, alstublieft?” smeek ik.

Open Eye Signal, of hoe dansbaar, artsy en übervet te combineren vallen.

@ Ploppesteksel

Eerste punten: tuktak | 27 april
Top 10 van: tuktak, Teunnis, Dance Lover, Arrie, DenDimi, jassn, curufin, inquestos
Nummer 1 van: /

33. The National – Sea of Love | 235 punten | 6 weken | 2de
Trouble Will Find Me | 2013 | Verenigde Staten | rock | 4AD

Sea of Love andere single van hun 2013 album. Rijk aan instrumenten gearrangeerd, met puik drumwerk van Bryan Devendorf. Hoewel dit Sea of Love heet, is dit eigenlijk het titelnummer, in de tekst komt Trouble Will Find me regelmatig voor. Tof nummer weer.

@ DjFrankie

Eerste punten: Gretz | 12 mei
Top 10 van: Gretz, Don Cappuccino, aERodynamIC, Vince vega, Snoeperd, ArthurDZ, De-noir, musician, Sundance, Dance Lover, Magick1
Nummer 1 van: Vince vega, ArthurDZ

32. Deafheaven – Dream House | 237 punten | 11 weken | 8ste
Sunbather | 2013 | Verenigde Staten | metal | Deathwish

Dit is een van mijn favoriete nummers aller tijden geworden, een monumentale negen minuten. De gitaarpartij lijkt vrolijk te openen en daarna barst de boel helemaal open met blastbeats en de ijzingwekkende schreeuwen van George Clarke. Toch blijven de riffs in zijn hardheid nog steeds ontzettend vrolijk, alsof er zonnestralen over de blackmetalfundering vallen. In zijn rauwheid heeft het veel van screamo weg, in zijn dromerigheid veel van shoegaze en post-rock. Na vijf minuten wordt het nummer helemaal stilgelegd om op zijn post-rock de boel weer helemaal op te bouwen naar een prachtige climax. Het eind van Dream House is een catharsis voor de luisteraar en George Clarke, hij herhaalt dezelfde regel meerdere keren (''I want to dream'') en deze wordt steeds hoger in intensiteit, Clarke stort zijn hart uit. Alle emoties komen bij mij als luisteraar los en dit is ook een van de weinige nummers die mij tot tranen kan beroeren. De laatste gitaartonen zijn ontzettend melancholisch om daarna weer af te sterven...

@ Don Cappuccino

Eerste punten: Don Cappuccino | 6 mei
Top 10 van: Don Cappuccino, ranboy, stoepkrijt
Nummer 1 van: Don Cappuccino, ranboy

31. Woodkid – I Love You | 247 punten | 7 weken | 3de
The Golden Age | 2013 | Frankrijk | pop | Green United

Het strak georchestreerde spel van Woodkid houdt afstand van wat de titel wil zeggen en geeft zo weg naar het bittere, maar ontzettend krachtige refrein. Dit nummer valt als in puzzel in elkaar en schept zo een mooi gevoel van drama zonder dramatisch te moeten worden.

@ kemm

Eerste punten: tuktak | 3 februari
Top 10 van: tuktak, Sunderland, aERodynamIC, kemm, Don Cappuccino, stoepkrijt, ranboy, Dance Lover, curufin, Teunnis, jassn, gretz
Nummer 1 van: tuktak, kemm, stoepkrijt

DjFrankie (moderator)
Mooie notering voor Decades, nu nog in de Mume top 2000

Heeft Deafheaven 11 weken in de Afrekening gestaan?
Niet meer dan terecht, maar het is toch een stuk langer dan ik had verwacht.

30. Jacco Gardner – Clear The Air | 251 punten | 5 weken | 1ste (2 weken)
Cabinetes of Curiosities | 2013 | Nederland | pop | Excelsior

Talentvolle Nederlandse multi-instrumentalist Gardner (25) zorgde dit jaar voor een daverende verrassing door zijn debuutalbum Cabinet of Curiosities. Hij maakt prachtige, jaren '60 aandoende, retro. Mooi in het gehoor liggende veelal rustige rock/pop met psychedelische invloeden. Het album opent met Clear the air, voor mij eigenlijk al het hoogtepunt van het album. Zijn vakmanschap heeft al geleid tot internationale optredens en noteringen in albumlijsten. Wij gaan ongetwijfeld nog meer van hem horen.

@ musician

Eerste punten: Gretz | 20 januari
Top 10 van: Gretz, Don Cappuccino, DenDimi, musician, ranboy, aERodynamIC, DjFrankie, Dance Lover, Suncance, ArthurDZ, curufin
Nummer 1 van: Don Cappuccino, Dance Lover

29. Until The Ribon Breaks – 2025 | 252 punten | 8 weken |2de
A Taste of Silver | 2013 | Verenigd Koninkrijk R&B / electronic | Republic

“I was born with my back to The Stars. Turn me over, I’d Like to see. Here Comes the morning to end our dream. Turn me over, I’d Like to See. I was born with my back to The Stars. Please see that they tell my truth.” Zo begint het nummer met een sprekende Pete Lawrie. Om dan na een paar beats een prachtig stukje trompet (?) te horen. Dat soms nog eens terugkeert. Ook hier primeert weer de prachtige stem van Pete Lawrie met ook wel de verfrissende sounds, zelfs in 2025 blijft dit zijn tijd ferm vooruit.

Eerste punten: jassn | 22 augustus
Top 10 van: jassn, curufin, DenDimi, Dance Lover, Vince vega, Sundance, stoepkrijt
Nummer 1 van: jassn, Dance Lover, stoepkrijt

28. Sigur Rós – Brennisteinn |254 punten | 5 weken | 3de
Kveikur | 2013 | Ijsland | rock | XL

Kveikur viel mij als geheel behoorlijk tegen, maar Brennisteinn is sowieso het beste nummer van de band in 10 jaar. De IJslanders komen ineens opvallend duister en rauw uit de hoek met vieze bassen en donderende drums. De stem van Jonsi weet toch nog wat licht mee te brengen en het nummer wordt steeds kleurrijker aan het eind.

@ Don Cappuccino

Eerste punten: Curufin | 24 maart
Top 10 van: curufin, Vince vega, Teunnis, DenDimi, Don Cappuccino, aERodynamIC, Sundance, ranboy, Snoeperd, herman, Silent_shout
Nummer 1 van: Teunnis, aERodynamIC

27. Arcade Fire – Afterlife | 257 punten | 9 weken | 1ste (2 weken)
Reflektor | 2013 | Canada | rock | Merge

2013 was het jaar van Arcade Fire! Niet alleen kwamen ze met een nieuwe cd voor de dag. Ze wonnen ook de Witte Trui en de MuMeladder. En in de Afrekening bezetten ze in totaal maar liefst 10 weken de eerste plaats. Afterlife mocht zeer terecht 2 weken van de eerste plaats genieten. Tekstueel niet al te hoogstaand, maar daar komt Arcade Fire hier moeiteloos mee weg. De melodie klinkt schitterend en lief, maar daaronder gaat een hoop leed schuil. Op een vrij eenvoudige, doeltreffende manier verhalen ze hier namelijk over verdwenen liefdes. Erg ontroerend en het zal niet lang duren eer dit nummer uitgroeit tot de zoveelste Arcade Fire klassieker op rij!

@ Dance Lover

Eerste punten: Gretz | 28 oktober
Top 10 van: Gretz, Dance Lover, aERodynamIC, Sundance, Don Cappuccino, curufin, stoepkrijt, ArthurDZ, De-noir, Vince vega
Nummer 1 van: Dance Lover , Sundance

26. David Bowie – Where Are We Now? | 260 punten | 5 weken | 1ste (3 weken)
The Next Day | 2013 | Verenigd Koninkrijk | rock | ISO

De comeback van David Bowie was misschien wel de meest verrassende uit de popgeschiedenis. De meeste fans hadden zich er wel mee vereenzelvigd dat hij met pensioen was, al dan niet omdat zijn gezondheid hem niets anders meer toeliet. Maar toen was hij zomaar vanuit het niets helemaal terug, met dit breekbare nummer, boordevol symboliek. Onder fans wordt dit ook wel gezien als een soort Heroes deel 2, waarin de emotionele onverzettelijkheid van de hoofdrolspelers plaatsheeft gemaakt voor tragische berusting.

@ herman

Eerste punten: ArthurDz | 9 januari
Top 10 van: ArthurDZ, musician, Aroentje, ranboy, Vince vega, Silent_shout, herman, aERodynamIC, curufin, Magick1, Sundance, Don Cappuccino
Nummer 1 van: musician

25. Disclosure ft. AlunaGeorge – White Noise | 264 punten | 8 weken | 4de
Settle | 2013 | Verenigd Koninkrijk | dance | PMR

man, man, man de dancehit van het jaar toch wel en als dit nummer het toch niet is dan zeker top 5 waard. Nu ben ik geen fan van AlunaGeorge maar hier heeft ze toch echt wel een toegevoegde waarde. Wie bij dit nummer stil kan zitten, zouden ze toch wel naar de psychiatrie mogen sturen. Toppertje

Eerste punten: Teunnis | 27 januari
Top 10 van: Teunnis, kemm, Ploppesteksel, herman, Dance Lover, Snoeperd, jassn, stoepkrijt, Gretz, curufin
Nummer 1 van: Teunnis, herman, stoepkrijt

24. Wolf Alice – Bros | 267 punten | 8 weken | 5de
Nog geen album uit | 2013 | Verenigd Koninkrijk | rock

Als dit nummer start hebben we orenschijnlijk met een doodnormaal indiepopliedje te maken. Snel wordt aan die illusie een eind gemaakt doordat het vroegtijdig uitbarst in en heerlijk melodieus uptempo nummer met daarin de lome zang van Ellie Rowsell. Voor de variatie wordt ook gezorgd door weer gas terug te nemen en daarna op te bouwen naar de apotheose waarbij zelfs Ellie haar stem moet verheffen om boven het geweld uit te komen. Een erg prettig nummer, naar mijn hart. Dit jaar kwam hun eerste EP uit, helaas zonder Bros, en het wachten is op een prachtige langspeler met dito optreden in ons land, hopelijk spoedig in 2014.

@ Sunderland

Eerste punten: Arrie | 5 mei
Top 10 van: Arrie, Sunderland, ArthurDZ, Gretz, DjFrankie, curufin, Sundance,
Nummer 1 van: Gretz, Sundance

23. The National – Demons |279 punten | 7 weken | 2de
Trouble Will Find Me | 2013 | Verenigde Staten | rock | 4AD

Dit jaar waren ze weer terug de New Yorkers. En dat hebben we geweten. Dit Demons was de eerste single gedragen door de zware stem van Berlinger en ademt een sfeer van rust uit.
Ik vind dit het beste nummer van Trouble Will Find Me.

@ DjFrankie

Eerste punten: jassn | 12 april
Top 10 van: jassn, Sundance, Snoeperd, Vince vega, Arrie, ArthurDZ, Don Cappuccino, Gretz, DjFrankie, DenDimi, De-noir, curufin, ranboy, stoepkrijt
Nummer 1 van: Snoeperd

22. Goldfrapp – Drew | 280 punten | 7 weken | 1ste (3 weken)
Tales of Us | 2013 | Verenigd Koninkrijk | pop/electronic | Mute

Op één of andere manier was de muziek van Goldfrapp nooit echt bij mij aangeland. Deze plaat bracht daar afgelopen jaar verandering in. Wat een wonderschone plaat is dit, hemels gezongen. Een plaat om heerlijk bij weg te dromen, prachtige sfeer.

@ Sundance

Eerste punten: aERodynamIC | 17 juli
Top 10 van: aERodynamIC, curufin, ArthurDZ, Dance Lover, Vince vega, herman, ranboy, Sundance, Arrie
Nummer 1 van: Dance Lover, herman, ArthurDZ, Sundance, Arrie

21. Coeur de Pirate – Place De la République | 282 punten | 11 weken | 7de
Blonde | 2011 | Canada | folk/pop | Dare to Care

Béatrice Martin was voorbestemd om - net als haar moeder - klassieke pianiste te worden, maar na een rebelse jeugd hervond ze zichzelf als popmuzikante. Op 18-jarige leeftijd bracht ze haar debuut uit onder het pseudoniem Cœur de Pirate. Dit album werd binnen no-time een enorm succes en al snel werd de Canadese chanteuse vergeleken met Françoise Hardy en France Gall. Place de la République is de laatste single op Blonde, haar tweede album dat eind 2011 uitkwam. Het is voor mij het absolute hoogtepunt op een zwoele breakup-plaat vol met onweerstaanbare popliedjes. Een originele en bezwerende ballade met een pakkende melodielijn, gedragen door de klassieke piano. Het schitterende, rijke arrangement wordt zorgvuldig opgebouwd. Later in het nummer zijn het sierlijke strijkers die de piano komen ondersteunen. Haar dromerige, liefelijke en licht zuchtende stem is er een om van weg te smelten.

En dan zijn daar nog de memorabele lyrics, waarin vreugde, verdriet en verlies als volmaakt samenkomen. De teksten zijn een en al hartzeer. Pijnlijk, maar tegelijkertijd heel mooi. De openhartige Quebecaanse beschrijft in mooie Franse volzinnen het ongeremde verlangen naar het willen bezitten van een ander en hoe snel een tijdelijke passant je tot wanhoop kan drijven. En hoe zeer dat verlangen maar niet uitgedoofd raakt zolang het doel nog niet gerealiseerd is (uiteindelijk dooft het gelukkig ook op andere manieren uit). Martin schetst bijzonder treffend wat het leed van een onmogelijk liefde inhoudt en gaandeweg het nummer worden de teksten almaar weemoediger: "Je sais ton coeur est habité / Par une ou d’autre fille qui t’ont marquées / Moi je suis moins forte que les autres / Mais j’espère tant te manquer / Tant me démarquer". Uiteindelijk blijkt de moed der wanhoop weer eens tevergeefs en heeft het geluk dan ook slechts 1 avond geduurd. Een (korte) periode bezeten zijn van iemand, wie heeft het niet meegemaakt?

@ gretz

Eerste punten: Gretz |12 januari
Top 10 van: Gretz, Sunderland, DenDimi, Silent_shout, ArthurDZ, curufin, Dance Lover
Nummer 1 van: Gretz, DenDimi

Dance Lover schreef:
Top 10 voorspelling:

1. The Boxer Rebellion - Diamonds
2. Arcade Fire - Reflektor
4. HAERTS - All These Days
5. Vampire Weekend - Ya Hey
6. The Irrepressibles - Two Men in Love
7. HAERTS - Wings
8. Daft Punk - Get Lucky
9. London Grammar - Strong
10. Junip - Line of Fire

Verdomd goeie top10 , zou de mijne kunnen zijn.

20. Radical Face – Holy Branches | 283 punten | 9 weken | 1ste (1 week)
The Family Tree: The Branches | 2013 | Verenigde Staten | pop/folk | Nettwerk

De beste exponent van de ‘dit werd ergens in een bos opgenomen’-sound sinds Your Protector van Fleet Foxes vijf jaar geleden, wat mij betreft. Een oorwurm van jewelste die geen moment verveeld.

@ ArthurDZ

Eerste punten: aERodynamIC | 16 oktober
Top 10 van: aERodynamIC, curufin, Dance Lover, DenDimi, ArthurDZ, Gretz, Sundance, musician, De-noir, ranboy
Nummer 1 van: Dance Lover, ArthurDZ, Sundance

19. London Grammar – Strong |288 punten | 10 weken | 2de
If You Wait | 2013 | Verenigd Koninkrijk | pop/electronic | Metal & Dust

Hannah Reid heeft echt een fantastische stem, ze doet wat denken aan Florence alleen is het wel zo dat je deze Hannah wat meer nummers naar elkaar kunt luisteren omdat ze minder uithalen doet en ook geleidelijker zijn. Dit nummer heeft weinige instrumentatie maar wel opvallend passend waardoor alles draait rond haar stem. Wat dit nummer zoveel beter maakt dan haar andere nummers is die achtergrondzang die je soms hoort als je echt goed luistert,soort van sample. Dat maakt het nummer echt af

Eerste punten: aERodynamIC | 17 juli
Top 10 van: aERodynamIC, Vince vega, Gretz, inquestos, jassn, ranboy, Don Cappuccino, Sundance, DjFrankie, DenDimi
Nummer 1 van: aERodynamIC, DenDimi

18. Temples – Colours of Life | 289 punten | 8 weken | 3de
Sun Structures | 2014 | Verenigd Koninkrijk | rock | Fat Possum

Jaren '60 aandoende melodie van een nieuwe psychedelische rockband uit Engeland. Het nummer is van zichzelf zo sterk dat het lijkt of het verpieterde genre geheel nieuw leven is ingeblazen, alsof het nooit is weggeweest. Het debuut Sun Structures moet nog verschijnen in februari 2014 maar er wordt al wel reikhalzend naar uitgekeken. Hoewel de opvolgende singles al weer wat minder klinken dan Colour to life

@ musician

Eerste punten: musician | 6 juni
Top 10 van: musician, Vince Vega, DjFrankie, DenDimi, ranboy, Snoeperd, Sunderland
Nummer 1 van: Vince vega

17. The Black Angels – Don’t Play With Guns |291 punten |12 weken | 4de
Indigo Meadow | 2013 | Verenigde Staten | Rock | Blue Horizon
Yes, dit jaar voor het eerst (2 keer ) live gezien. Deze psychedelische rockers uit de States. Alex Maas de zanger van Black Angels heeft een typisch stemgeluid wat ik geweldig vind, de altijd met pet getooide zanger zingt alsof we terug zijn in the sixties, De band vertaalt deze sound naar onze tijd.
En voor alle mensen die het nog niet weten "Don't Play with Guns ook niet in 2013.

@ DjFrankie

Eerste punten: DjFrankie | 27 januari
Top 10 van: DjFrankie, DenDimi, ArthurdDZ, curufin, Teunnis, Dance Lover, musician,
Nummer 1 van: herman, DjFrankie, Dance Lover, musician

16. Disclosure ft. Eliza Doolittle – You & Me | 294 punten | 6 weken | 3de
Settle | 2013 | Verenigd Koninkrijk | dance | PMR

Na Latch en White Noise was dit de derde voltreffer voor Disclosure op rij. Luchtige, maar bovenal onweerstaanbare dance van twee jonge Britse broers. Nu ik dit weer beluister bezorgt het refrein me weer kippenvel, want een ontzettende feelgood-plaat is dit toch en wat een hoop plezier heb ik hieraan beleefd in het voorjaar.

@ herman

Eerste punten: De-noir | 22 april
Top 10 van: De-noir, Dance Lover, Arrie, Snoeperd, herman, Teunnis, Magick1
Nummer 1 van: De-noir, herman, Teunnis, Arrie

'Eerste punten aERodynamIC' ..... ik ga me bijna schuldig voelen er mee gestopt te zijn. Mooie lijst!

@Herman: Jouw favo Revere nummer doet nu mee met de ladder. Dan weet je wat je te doen staat

Onweerwolf
Good bezig jassn!

Voor wie het nog niet wist; de 3 hoogste, niet anderszins al (eerder) genomineerde nummers uit deze jaarafrekening stromen automatisch in voor de startladder van De Witte Trui van 2014.

The Black Angels op 17? Die had ik echt niet zien aankomen.

Bij Radical Face:
De beste exponent van de ‘dit werd ergens in een bos opgenomen’-sound sinds Your Protector van Fleet Foxes vijf jaar geleden, wat mij betreft.
Wat een leuke omschrijving Ik heb dit nummer nog steeds niet beluisterd, maar dit maakt me toch wel nieuwsgierig.

Mooi overzicht jassn!

Ik lees ook veelal prachtige stukjes bij deze geweldige verzameling nummers.

15. Arctic Monkeys – Do I Wanna Know? | 294 punten | 7 weken | 1ste (2 weken)
AM | 2013 | Verenigd Koninkrijk | Rock | Domino

Arctic Monkeys kwamen in juni sterk terug met een vertrouwd klinkend liedje. Do I Wanna Know is een lekkere downtempo, stonerrockachtige track met een herkenbare riff, voortbordurend op de hoekige stijl van het een-na-laatste album Suck It and See. Het trage nummer bouwt zich geweldig op en bleek de perfecte opwarmer voor hun live shows dit jaar, waar de band overtuigde als nooit tevoren. Ook de lyrics van meestersongwriter Alex Turner zijn zoals altijd subliem, getuige briljante zinnen als "That the nights were mainly made for saying things that you can't say tomorrow day" en "Maybe I'm too busy being yours to fall for somebody new".

@ gretz

Eerste punten: curufin | 24 juni
Top 10 van: curufin, Snoeperd, de-noir, DenDimi, stoepkrijt, Sundance, Gretz, Vince Vega, Magick1, ArthurDZ, Don Cappuccino
Nummer 1 van: Snoeperd, DenDimi, Sundance, stoepkrijt, Gretz, Magick1

14. Foals – My Number | 315 punten | 8 weken | 1ste (1 week)
Holy Fire | 2013 | Verenigd Koninkrijk | rock | Warner Bros.

Lichtvoetige en dansbare indie rock van The Foals, die dit jaar verschenen met het album Holy Fire. Het is op zich wel een goed nummer maar als ik het weer eens terug hoor aan het einde van het jaar geloof ik niet dat dit voor mij als een onuitwisbare herinnering aan 2013 de boeken in zal gaan. Daarvoor is het te flets, te eentonig ook.

@ musician

Eerste punten: Aroentje | 11 januari
Top 10 van: Aroentje, Snoeperd, ArthurDZ, Vince vega, curufin, arcade monkeys, Gretz, Silent_shout, jassn, Magick1, inquestos, stoepkrijt
Nummer 1 van: Snoeperd, Vince vega, Magick1

13. Röyksopp ft. Susanne Sundfor – Running to the Sea | 317 punten | 8 weken | 1ste (1 week)
Nog geen album uit | 2014? |Noorwegen | electronic

Al jaren wacht ik tevergeefs op een nieuw album van Röyksopp. Dit jaar lieten zij eindelijk weer van zich horen in de vorm van een succesvolle samenwerking met Susanne Sandfor. Het nummer begint als een soort ballad, met erg ingetogen en rake teksten, maar gaandeweg climaxt dit nummer tot ongekende hoogtes en doet Röyksopp weer van zich spreken als dé electro popband bij uitstek. Dit nummer scoorde overigens ook met gemak een #1 positie in de allereerste editie van de Afrekening.

@ Dance Lover

Eerste punten: DenDimi | 2 Januari
Top 10 van: DenDimi, Silent_shout, Aroentje, curufin, Gretz, Snoeperd, herman, Dance Lover, tuktak, Vince vega, Sundance, inquestos, Teunnis
Nummer 1 van: Silent_shout, Aroentje, Dance Lover, Teunnis

12. Holden – Renata | 320 punten | 10 weken | 3de
The Inheritors | 2013 | Verenigd Koninkrijk | electronic | Border Community

James Holden kende ik alleen van een paar remixen en misschien een nummer. Dit was het eerste nummer van hem die ik meerdere keren beluisterde en waar ik erg van onder de indruk was. Er gebeurt oneindig veel in dit nummer. koptelefoon op en genieten maar zou ik zeggen. Verder vind ik het straf dat hij dit heeft gemaakt met een programma die hij zelf in elkaar gestoken heeft. Knap, erg knap. Ook live is dit indrukwekkend en al zeker als 1 van uw favoriete drummers mee doet.

Eerste punten: Dance Lover | 15 mei
In de top 10 van: Dance Lover, herman, yeahyeahyeah, Teunnis, De-noir, tuktak, jassn, Don cappuccino, stoepkrijt, Vince vega
Nummer 1 van: Teunnis, De-noir, Dance Lover, jassn

11. James Blake – Retrograde | 356 punten | 11 weken | 1ste (3 weken)
Overgrown | 2013 | Verenigd Koninkrijk | electronic | Atlas

Wat een ijdeltuit, die James Blake! Zijn eigen liedje neuriën in nota bene het liedje dat hij neuriet….. Of niet? Uiteindelijk vormt het gewoon de perfecte geloopte backing vocal waarop hij - zoals gewoonlijk - met een erg breekbare stem overheen zingt. De kale percussie en pianoklanken laten menig luisteraar met rillingen achter terwijl de synths erg agressief inhakken en de kracht van Blake’s boodschap aan het meisje ondersteunen. Liefdesliedjes blijven bestaan en James Blake hopelijk ook.

Retrograde, of hoe oeh-oehs geweldig kunnen zijn.

@ Ploppesteksel

Eerste punten: Don Cappuccino | 11 februari
In de top 10 van: Don Cappuccino, tuktak, kemm, Snoeperd, Vince vega, curufin, Teunnis, Sundance, aERodynamIC
Nummer 1 van: tuktak, Teunnis, Sundance, Vince vega, Snoeperd, Arrie

Dat was het laatste lijstje voor vandaag, vanaf morgen dus de top 10, waar nummers 1 voor 1 zullen langskomen. Kan zijn dat ik ze morgen allemaal doe, of de top 3 overlaat voor dinsdag. maar aangezien ik morgen en overmogen moet werken heb ik zoveel mogelijk dit weekend langs laten komen.

Renata nog aardig hoog

Nogmaals mijn complimenten voor al het werk jassn en ook voor wat betreft de geschreven stukjes van iedereen

Volgens mij moeten The Irrepressibles nog langskomen

Ploppesteksel schreef:
Retrograde, of hoe oeh-oehs geweldig kunnen zijn.
Wanneer zijn oeh-oehs niet geweldig dan?

DjFrankie (moderator)
stoepkrijt schreef:
The Black Angels op 17? Die had ik echt niet zien aankomen.
.

12 weken in de lijst gestaan

Volgens mij moeten The Irrepressibles nog langskomen [/quote]

Prachtige plaat, bij de bovenste vijf denk ik

kemm schreef:
(quote)
Wanneer zijn oeh-oehs niet geweldig dan?
The Kooks? Al is dat 'Ooh La'.

Hulde voor deze lijst

Nog even tussendoor met mijn lijstje van deze week hoor.

1. (04) (8w) Brasstronaut - Opportunity #1
2. (03) (3w) Jon Hopkins - Collider
3. (05) (4w) The Limiñanas - My Black Sabbath
4. (02) (7w) Farao - Tell a Lie
5. (01) (6w) Jonas Winterland - De Figurant #3
6. (13) (3w) Prefab Sprout - The Best Jewel Thief in the World
7. (09) (4w) Woman's Hour - Darkest Place
8. (12) (3w) Ezra Furman - My Zero
9. (10) (4w) The Cat Empire - Steal the Light
10. (---) (1w) Prefab Sprout - Devil Came a Calling

11. (---) (1w) Champions League - Ebiza
12. (---) (1w) Beyonce - XO
13. (19) (2w) Kris Berry & Perquisite - Let Go
14. (---) (1w) GAPS - I Know It's You
15. (---) (1w) Mode Moderne - Strangle the Shadows
16. (11) (10w) Arthur Beatrice - Grand Union #1
17. (---).(1w) Neneh Cherry - Blank Project
18. (08) (5w) Groves - Paperback
19. (---) (1w) HNNY - Tears
20. (06) (6w) Shad - Fam Jam (Fe Sum Immigrins)

Hoop nieuwe binnenkomers, deze week, terwijl er vorige week juist erg weinig veranderde.
Ten eerste heb ik de zeer fijne artiest HNNY (spreek uit als honey) ontdekt, die toffe danceplaatjes maakt, waaonder eerder al een eigen versie van The Boy Is Mine van Brandy & Monica, erg tof gedaan. Die versie van hem heet gewoon Boy. Dit is een best simpel danceplaatje maar wel fijn, met een soulvolle sample.

Neneh Cherry stond al een tijdje in m'n tiplijst en heeft nu toch de lijst gehaald.

Mode Moderne klinkt heel erg als The Smiths met wat lichte shoegaze-invloeden.

GAPS komen met een mooi sfeervol popliedje. Fijne zangeres, en tof geproduceerd ook.

De nieuwe Beyonce hoef ik weinig meer over te zeggen denk ik. Behalve dat ik de enige lijk te zijn die XO veel toffer vind dan Drunk in Love. Beste single die ze ooit heeft uitgebracht? Het zou zomaar kunnen.

Champions League stond ook al een hele tijd in m'n tiplijst maar kwam op een of andere manier heel lang nooit langs als ik die lijst shufflede. Beetje stom dat dit midden in de winter mijn lijst binnenkomt, want het is juist ontzettend zomerse muziek. Vrolijk, catchy, en vooral de beat doet me aan de zomer denken.

En dan Prefab Sprout, wat is die man goed bezig zeg. Met zijn jaren '80 singletjes heb ik niet heel veel. Best aardig maar te glad geproduceerd. Nu brengt hij echter ineens twee gouden popsingles achter elkaar uit, waardoor ie twee keer in m'n top 10 staat. Lijkt ook wel alsof ik zijn zang ook veel beter vind, wat onlogisch klinkt.

Voorspelling (volgorde) top 10:

1. Arcade Fire - Reflektor
2. The Boxer Rebellion - Diamonds
4. HAERTS - Wings
5. Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
6. Boards of Canada - Reach for the dead
7. HAERTS - All These Days
8. The Irrepressibles - Two Men in Love
9. Junip - Line of Fire
10. Vampire Weekend - Ya Hey

DjFrankie (moderator)
top 20 voor deze week met 5 nieuwe

01 (01) Exit Calm - Promise
02 (02) War on Drugs – Red Eyes
03 (09) Mode Moderne – Strangle the Shadows
04 (08) Alcest – Opale
05 (--) The Fauns - Seven Hours
06 (--) Dum Dum Girls - Lost Boys And Girls Club
07 (03) Eagulls –Never Ending
08 (10) DZ Deathrays – Northern Lights
09 (04) The Boxer Rebellion – Keep Moving
10 (07) Blondfire - Where the Kids Are
11 (05) Beastmilk - Love In A Cold World
12 (06) Warpaint - Love Is to Die
13 (12) Cults - High Road
14 (14) Jake Bugg - Me and you
15 (--) TOY - Join the Dots
16 (--) Ghost -If You Have Ghosts
17 (15) Vaura - Incomplete Burning
18 (--) TOY - Endlessy
19 (19) Yuck – Middle Sea
20 (20) September Girls – Ships

10. Haerts – Wings | 362 punten | 11 weken | 3de
Hemiplegia | 2013 | Verenigde Staten | pop/electronic | Columbia

Hearts opent de top 10 met hun debuutsingle, wie dat kon voorspellen in begin van dit jaar, had ik zot verklaart. Nog geen album uit en al in de top 10 de verwachtingen staan heel hoog. Dit nummer stond 11 weken in de lijst en werd er in gestemd door 13 verschillende users (wat toch een grote meerderheid is). Voor 2 mensen was het zelfs op een bepaald moment het beste nummer. Wel maar maximum op de 3de plaats gestaan maar ik denkt dat Hearts hier al lang content mee is.

Nini Fabi onthoudt die naam, zij is de zangeres die dit nummer de hoogte ingooit. Deze band mar leden uit Duitsland, Engeland en de VS maakt poppy electronica die ontzettend aanstekelijk werkt. Van dit nummer wordt ik erg blij, alsof de zon door de mistige herfst je huiskamer binnenkomt schijnen. Nu wachten op het eertse album.

@ DjFrankie

Eerste punten: stoepkrijt | 31 januari
In de top 10 van: stoepkrijt, ArthurDZ, herman, Silent_shout, Dance Lover, Gretz, DjFrankie, Vince vega, De-noir, Arrie, Sundance, Teunnis, curufin
Nummer 1 van: herman, Gretz

09. Boards of Canada – Reach for the Dead | 382 punten | 9 weken | 2de
Tomorrow Harvest | 2013 | Verenigd Koninkrijk | electronic | Warp

Boards of Canada heeft zijn comeback gemaakt en de muziekwereld zal het geweten hebben. Boards of Canada is er in geslaagd een goede opzet te doen zodat iedereen geïnteresseerd was nog voor er iets kwam en toen kwamen ze met deze prachtige single. Ook het album werd heel goed ontvangen maar Reach for the Dead gaat alleszins met een 9de plaats lopen. Ik denk dat ze hier wel voor zouden getekend hebben, gezien de tegenstand. De 20 punten die ze meer halen dan Hearts zijn te danken aan 2 extra users die het pûnten gaven en 1 iemand extra die het op 1 zette. Al stond het wel maar 9 weken in de lijst, een 2de plaats konden ze dan wel weer afdwingen.

Het laatste album van Boards of Canada heb ik tientallen keren gedraaid, maar nog steeds niet helemaal ontcijferd. Op de hoes zien we de contouren van een stad. Een spookstad? Een stad vol geesten? Reach for the Dead klinkt in ieder geval als van ouds weer heerlijk mystiek.

Eerste punten: Vince vega | 26 mei
In de top 10 van: Vince vega, yeahyeahyeah, curufin, tuktak, aERodynamIC, Snoeperd, jassn, Silent_shout, Teunnis, sniezo, Arrie, Don Cappuccino, Dance Lover, De-noir, herman
Nummer 1 van: Teunnis, Vince vega, curufin

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.