MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeAfrekening

zoeken in:
08. Phosphorescent – Song for Zula | 385 punten | 9 weken | 1ste (1 week)
Muchacho | 2013 | Verenigde Staten | Roots | Dead Oceans

3 puntjes verschil en dat over een jaar tijd. Dit is het 1ste nummer in de top 10 die ook op 1 stond in het jaar wel maar 1 weekje. Phosphorescent heeft toch een groter bereik gekregen met dit nummer en met hun nieuwste album. Altijd tof voor een groep die al een tijdje meedraait. Enige nummer in dit genre in de top 100 maar het staat wel mooi te prijken op nummer 8.

Voor mij is dit De Plaat van 2013. Als ik dit hoor, waan ik me op een paard op de uitgestrekte Amerikaanse prairie. Heerlijk melancholisch, prachtig gezongen. Wat heb ik deze plaat afgelopen jaar veel gedraaid, en nog steeds verveelt hij geen moment.

@ Sundance

Eerste punten: Arcade Monkeys | 13 januari
In de top 10 van: Arcade Monkeys, gretz, Dance Lover, Silent_shout, curufin, Vince Vega, DjFrankie, jassn, Sundance, aERodynamIC, ArthurDZ, ranboy,
Nummer 1 van: Gretz, Dance Lover, jassn, Sundance

07. Junip – Line of Fire | 395 punten | 8 weken | 2de
Junip | 2013 | Zweden | Rock | City Slang

Junip, ik had er nog nooit van gehoord, maar aan het eind van het jaar staan ze wel mooi 7de en houden topnummers af van Boards of Canada en Phosphorescent. Mooie prestatie van deze Zweden, ze konden wel juist niet de grens overgaan van de 400 punten.

Junip: een folkband uit Zweden, waarvan ik tot voor kort nog nooit van gehoord had. Deze song is gebruikt bij een promotiefilmpje van de AMC-serie “Breaking Bad”, wie weet betekent dit de doorbraak voor deze band. Deze song is de openingstrack van hun tweede studioalbum “Junip” en ook gelijk het beste nummer van het album. Line of Fire is wat mij betreft een prachtplaat, het lijkt eerst allemaal wat spanningsloos, maar de spanning wordt langzaam opgebouwd in dit nummer. Eén van de beste songs van 2013.

@ Sundance

Eerste punten: tuktak | 23 januari
In de top 10 van: tuktak, ranboy, curufin, Vince vega, ArthurDZ, gretz, aERodynamIC, Dance Lover, Sundance, stoepkrijt
Nummer 1 van: tuktak, Vince vega, ranboy, curufin, Sundance

06. Daft Punk ft. Pharrell Williams – Get Luckey | 403 punten | 9 weken | 2de
Random Acces Memory | 2013 | Frankrijk | dance / electronic | Columbia

Hier is hij dan de zomerhit van het jaar. Zo wordt dit nummer toch overal genoemd en ik ben geneigd mee te gaan buiten het feit dat dit nummer nooit op nummer 1 stond in onze lijst. Wat dan weer wel een feit is dat dit het hoogst geranschikte nummer is die niet op 1 stond tijdens het jaar. Alvast een dikke proficait daarvoor.

Er zijn van die platen die even tijd nodig hebben voordat je ze op de juiste waarde kunt waarderen. Dat is bij deze van Daft Punk niet het geval. Een heerlijke disco knaller die echter in de MuMeAfrekening Diamonds van The Boxer Rebellion boven zich moest dulden en in de hitparades Robin Thicke niet kon aftroeven. De invloed van Nile Rodgers is dusdanig aanwezig, dat je het niet in de gaten hebt dat je naar een plaat van Daft Punk zit te luisteren. Voor Pharrell Williams kan afgelopen jaar niet meer stuk.

@ Sundance

Eerste punten: Snoeperd | 19 april
In de top 10 van: Snoeperd, Vince vega, tuktak, De-noir, herman, Don Cappuccino, curufin, Dance Lover, stoepkrijt, DenDimi, ArthurDZ, sundance, Teunnis, Magick1, aERodynamIC, Silent_shout
Nummer 1 van: tuktak, Dance Lover, Snoeperd, Sundance

Ik wilde net gaan zeggen dat ik vind dat Junip het lang volhoudt Verrassend hoge positie, maar het is een mooi nummer dus ik klaag niet.

Ondertussen is er nog steeds geen nummer langsgekomen dat langer in de Afrekening heeft gestaan dan The Black Angels!

DjFrankie (moderator)
stoepkrijt schreef:
Ik wilde net gaan zeggen dat ik vind dat Junip het lang volhoudt Verrassend hoge positie, maar het is een mooi nummer dus ik klaag niet.

Ondertussen is er nog steeds geen nummer langsgekomen dat langer in de Afrekening heeft gestaan dan The Black Angels!

Dit jaar in de ladder YouTube - The Black Angels - Young Men Dead Music Video die is nog beter

Ik hou niet van The Black Angels...

05. The Irrepressibles – Two Men in Love | 430 punten | 11 weken | 1ste (1 week)
Nude | 2012 | Verenigd Koninkrijk | pop | Of Naked Design

Wie? ja The Irrepressibles op nummer 5. Zelfs ondanks het bannen van Youtube, komt dit nummer nog voor daft punk te staan. Kwaliteit komt altijd boven drijven zo lijkt het nog maar eens. (ssttt niet doorvertellen aan youtube maar de clip staat er stiekem toch nog op)

Niet iedereen kan het stemgeluid van Jamie McDermott verdragen, ik heb daar minder moeite mee. Prachtig gezongen nummer dat heel erg in de buurt komt van het voortreffelijke ‘In This Shirt’, bij deze plaat houd je je ogen bijna niet droog. Two Men in Love, geweldige plaat, mooi geproduceerd.

@ Sudance

Eerste punten: aERodynamIC | 20 januari
In de top 10 van: aERodynamIC, Dance Lover, DenDimi, Aroentje, Silent_shout, ranboy, Sundance, Vince vega, jassn, musician, curufin
Nummer 1 van: aERodynamIC, Dance Lover, Aroentje, Silent_shout, Sundance, curufin, ranboy

Dit is helemaal de officiële clip niet hoor dus er valt niet veel door te vertellen

Dit is een zwart-wit versie van het nummer Arrow dat overigens ook onder een filter zit dus in dat opzicht is het inderdaad wel de vraag hoe lang deze fanmade video er op blijft staan zonder filter. Homo's.... het blijft eng voor YouTube waardoor onschuldige dingen 18+ zijn. Tja.....

Dat dit nummer zo hoog scoort toont alleen maar aan dat er in dit topic minder bekrompen geesten rondwaren die goede muziek gewoon kunnen waarderen

sorry had de clip niet bekeken, ik ben bezig met andere dingen ondertussen.

Maakt niet uit: de officiële clip is niet eens de volledige versie (omdat het nog aangevuld zou moeten worden met amateur beelden waar om gevraagd is..... ik zie dat verder niet meer gebeuren).
Deze video is dus verder helemaal prima

En wel leuk om te zien dat de twee bandjes waar ik officieel promo werk voor heb verricht de afgelopen paar jaar (Revere en Irrepressibles) het ook in deze lijst prima doen.

Song for Zula en Two Men in Love zijn twee nummers die toch even in mijn top 10 hadden mogen voorkomen.

aERodynamIC schreef:
Dat dit nummer zo hoog scoort toont alleen maar aan dat er in dit topic minder bekrompen geesten rondwaren die goede muziek gewoon kunnen waarderen

Een pááááááááreltje tussen de rest. Je begrijpt, als zwart rockschaap in de familie doe ik nagenoeg niet mee aan de Top 10.
Maar voor Two Men In Love heb ik graag een uitzondering gemaakt!

04. Haerts – All The Days | 444 punten | 14 weken | 1ste (3 weken)
Hemiplegia | 2013 | Verenigde Staten | pop/electronic | Columbia

Met 1 nummer in de top 10 staan is sterk als beginnende band. Het is eigenlijk sowieso al sterk hoor. Hearts nam geen genoegen met het succes van Wings en dacht laten we nog een sterker nummer uitbrengen. All The Days overtrof de verwachtingen en eindigde (mag ik het al zeggen, ja hoor ik bepaal hier toch alles) na de grote 3. All the Days stond trouwens het langst van al de liedjes in de afrekening dit jaar met welgeteld 14 weken, doet niemand beter dan dit nummer.

Zo ongeveer een jaar geleden was daar ineens Haerts met een geweldige debuutsingle Wings. Heerlijke popmuziek die in sommige elementen wel doet denken aan Fleetwood Mac.
Vlak voor de zomer 2013 verschijnt de tweede single All the Days, een nummer dat voor mij zowat de perfectie benaderd. Heerlijke electropop die je doet verlangen naar de zomer en mooi weer.
Tot nu toe hebben ze alleen een fantastische EP uitgebracht, maar als de voortekenen niet bedriegen komt daar een debuutalbum bij in 2014. Iets om naar uit te kijken!

@ Vince vega

Eerste punten: Dance Lover | 21 juni
In de top 10 van: Dance Lover, herman, Vince vega, gretz, curufin, stoepkrijt, inquestos, DjFrankie, aERodynamIC, sundance, poeha, musician, Sunderland
Nummer 1 van: curufin, inquestos, Vince vega, Poeha

HAERTS in hun debuutjaar 2 x in de Top 10!

Hopelijk gaan ze volgend jaar ook een beetje scoren in de MuMeladder.....

Toen kwam er een groot gat van 217 punten naar de nummer 3 ...Diamonds de ultieme popsingle van The Boxer Rebellion. 7 weken op nummer 1, dan verdien je toch wel minstens een top 3 plaats in de eindafrekening.

03. The Boxer Rebellion – Diamonds | 661 punten | 10 weken | 1ste (7 weken)
Promises | 2013 | Verenigd Koninkrijk

Okay dan, verder hoeven we niet meer te zoeken, het beste nummer van 2013. En eindelijk erkenning voor deze Engelsen. 3FM heeft ze ontdekt, en volkomen terecht. Melancholische pop/rock van het allerhoogste niveau. Alle ingredienten die hierbij in thuishoren zitten in dit nummer, emotie, gedrevenheid, spirit en vooral het onwaarschijnlijke lekkere geluid wat dit nummer draagt. Top!! Zoals Shirley Bassey al zong Diamonds are Forever, Top 2000 nominatie

@ DjFrankie

Eerste punten: stoepkrijt | 27 maart
In de top 10 van: stoepkrijt, Vince vega, ranboy, Sunderland, DjFrankie, musician, jassn, ArthurDZ, Sundance, Silent_shout, curufin, Dance Lover, herman, gretz, aERodynamIC, DenDimi,
Nummer 1 van: Vince vega, stoepkrijt, jassn, ArthurDZ, ranboy, musician, Sundance

Gelukkig "slechts" een derde plek voor The Boxer Rebellion. Vind dit echt veel minder dan de nummers op The Cold Still.

en dan nu de top 2

.... over 10 minuten

Vampire Weekend in de Top 2, dat had ik niet zien aankomen.

Het zal Ya Hey toch niet zijn zeker?

blablabla de statistieken en de reviews bij de nummers zeggen genoeg. Al bij al geen groot verschil in punten. Zeker niet tussen de nr. 2 en 3.

02. Vampire Weekend – Ya Hey | 674 punten | 11 weken | 1ste (8 weken)
Modern Vampires of the City | 2013 | Verenigde Staten

Het lijkt wel of de sound van Vampire Weekend hier met een paar kwadraten verintensifieert. De bevragende, religieuze toon krijgt met de uiterst soepele, melodieuze zang en speelse stemsamples het juiste tegengewicht, waarin zelfs die licht onnozele titel meeweegt. Gezond verstand vereist een gezonde dosis humor natuurlijk. Thematisch en karakteristiek gezien is dit een nummer dat vandaag, en hoogstwaarschijnlijk ook de komende jaren, veel kan betekenen. Ya Hey doet ertoe. De frisse uitwerking zorgt alvast dat het zolang kan meegaan, met een niet al te conventionele opbouw en tegelijk een aantal duidelijke elementen die de song sturen. Er valt veel uit dit nummer te halen en het verrast nog na meermaals luisteren.

Eerste punten: DenDimi | 15 mei
In de top 10 van: DenDimi, kemm, DanceLover, Gretz, aERodynamIC, ArthurDZ, De-Noir, curufin, Sundance, ranboy, herman, sniezo, jassn, Snoeperd, stoepkrijt
Nummer 1 van: DenDimi, kemm, Dancelover, Gretz, De-noir,Sundance, ArthurDZ, ranboy, stoepkrijt

01. Arcade Fire – Reflektor | 737 punten | 10 weken | 1ste (8 weken)
Reflektor] | 2013 | Canada

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7E0fVfectDo[/embed]

Dit nummer was te mooi om waar te zijn voor mij: mijn favoriete 00s band met mijn favoriete producer (James Murphy) achter de knoppen. En dan ook nog eens een muzikale bijrol voor David Bowie mijn favoriete artiest aller tijden. Muzikaal ook te mooi om waar te zijn, het nummer heeft een fenomenale spanningsboog en dat eind jaren '80 housepianomotiefje was ook een gouden vondst. Het DFA-jasje past Arcade Fire erg goed. Voor mij is Reflektor het nummer van het jaar.

Eerste punten: herman
| 8 september
In de top 10 van: herman, inquestos, Vince Vega, aERodynamIC, DenDimi, Don Cappuccino, Sundance, Dance Lover, Curufin, ArthurDZ, Gretz, stoepkrijt
Nummer 1 van: herman, inquestos, Dance Lover, Gretz, Vince vega, curufin, ArthurDZ, DenDimi, Sundance, stoepkrijt

Zilver, kan ik mee leven!

Merci, jassn, goed gedaan! Hop naar 2014!

Vince vega schreef:

1. Arcade Fire - Reklektor
2. Vampire Weekend - Ya Hey
3. Boxer Rebellion - Diamonds
4. Haerts – All the days
5. Daft Punk - Get Lucky
6. Phosporescent – Song for Zula
7. Boards of Canada – Reach for the Dead

Niet alles voorspelde ik goed, maar de top vier toch wel!

Mooi werk Jassn, inderdaad op naar 2014!

Geweldige presentatie en een geweldige top 3! De hele top 3 heeft bij mij op één gestaan en Reflektor is mijn song van het jaar. Beter had het bijna niet gekund.

Bedankt jassn, voor het afrekenen het hele jaar door. Dit is een van de leukste topics van MusicMeter.

iedereen bedankt die dit jaar gestemd heeft en hopelijk doet iedereen terug weer mee in 2014 en kunnen we hopelijk ook wat andere users naar hier laten komen.

Voor de rest ben ik te lui om nu iedereen te quoten zoals een onweerwolf zou doen ...

edit: en nu neem ik klein weekje pauze

Quote ik jou toch even...

jassn bedankt voor deze fraaie uiteenzetting van de Afrekening top 100 van 2013.
Het is zeker geen top 10 op mijn lijf geschreven, maar what the heck...HAERTS tweemaal in de top 10 . Op naar volgende week

Bedankt voor de organisatie en de mooie ontknoping, Jassn

Fraaie top 10 en ik sluit me aan bij Kemm wat betreft Phosphorescent en Irrepresibles.

Jassn, dank voor het vele werk dat je verzet hebt, deze erg mooie top100 en voor alle top20's het hele jaar door. Ik doe weer mee volgend jaar, het heeft me heel veel goede muziek gebracht. Die anders kompleet langs me heen zou zijn gegaan.

Complimenten voor de presentatie en al het bijhouden van de lijstjes, jassn!

Hier resten alleen maar complimenten! Tot volgend jaar Jassn!

jassn bedankt voor de mooie presentatie en het werk door het jaar heen. Geweldig topic, ik hoop dat het in 2014 net zo succesvol zal zijn! Ik moet dan zelf wel niet verzaken met mijn lijstjes zoals de afgelopen maand een beetje gebeurde.

Oh en 4 nummers bij het bovenste tiental die ook in mijn eigen Top 10 staan. (Reflektor, Ya Hey, Wings en Song for Zula). Een mooi aantal.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.