MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
De volgende users hebben hun top-5 geplaatst:

Arno, Arrie, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, jassn, Salvadore, Simon77, Teunnis, wibro en yeahyeahyeah

Dank daarvoor!

Jammer, weer net te laat gezien. Maar de finale ziet er niet echt spannend uit... Tom Vek, JD Twitch & Real Estate zijn de enige nummers die ik wat kon appreciëren.

12. Shura - Touch (3 punten, 1 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz)

Shura kwam duidelijk te kort voor de finale. Met slechts één notering kom je flink tekort. Ik vond het zelf ook een iets te modaal nummer. Het mag ook geen verrassing heten dat Shura hier laatste wordt; van alle finalisten had dit nummer zowel in de reguliere ladders als de finaleladder het (gedeeld) laagste stempercentage.

Ploppesteksel schreef:
Jammer, weer net te laat gezien. Maar de finale ziet er niet echt spannend uit... Tom Vek, JD Twitch & Real Estate zijn de enige nummers die ik wat kon appreciëren.

Je had in ieder geval sowieso niet de winnaar kunnen veranderen, die heeft zes punten voorsprong op de nummer 2. Wel had je een van de drie artiesten die je noemt naar een podiumplek geholpen.

Shura was mijn nummer 2, maar ik heb 'm domweg over het hoofd gezien

Jammer, dacht ook dat de deadline later zou vallen, mijn top12 stond al klaar, maar een 2de luisterbeurt vond ik nog nodig.

11. Phoria - Atomic (9 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Dat ook Phoria een beetje achterblijft op de rest mag je dan wel weer een verrassing noemen, want in zijn finaleladder versloeg het nog Damien Rice en JD Twitch. Dit deed me zojuist aan Duologue denken. Een band die hier zo'n twee jaar geleden met leuke nummers langskwam, maar nu blijkbaar volledig in de vergetelheid is geraakt; hun nieuwste album staat nog niet eens op MuMe.

10. Kovacs - My Love (14 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

We zijn aangekomen bij de staart van de subtop. Het zit vanaf nu allemaal heel dicht bij elkaar - met uitzondering van de winnaar. Kovacs is een Nederlandse en daarmee blijven de Nederlanders dit jaar maar winnen van de Belgen. Kovacs haalde in de reguliere ladders nog het hoogste stempercentage. Hier strandt ze op de 10e plek, wat vooral te wijten is aan te weinig hoge noteringen.

9. Real Estate - Had to Hear (14 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van Simon77)

En nog een verrassende uitslag; Real Estate blijft steken op plek negen. In de finaleladder klopte het nog iamamiwhoami en Goat. Eén van die twee e komen we pas veel later tegen. Had to Hear luistert heerlijk weg en dat komt denk ik mede door "Johnny Marr gitaargeluid met Stone Roses vocalen" zoals op de albumpagina wordt beschreven.

8. Se Delan - Dirge (16 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van yeahyeahyeah)

Alweer het derde nummer dat zijn nominatie te danken heeft aan het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dus mijn opmerking van vorige maand dat de kwaliteit in dat topic misschien wat begint af te dalen kan al meteen de prullenbak in. Twee maanden geleden werd Se Delan 12e (en dus laatste) in de maandfinale, nu doen ze het al een stuk beter.

7. Until the Ribbon Breaks - Until the Ribbon Breaks (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van jassn)

Je vierde track van je tweede EP self-titled noemen is een beetje apart. Maar Until the Ribbon Breaks is dan ook wel een beetje apart - erg lastig om zijn muziek in een hokje te stoppen. Over een maand komt dan eindelijk zijn debuutalbum uit, dit nummer zal de afsluiter worden. En ik heb zo het vermoeden dat die track waarop Run the Jewels featuren nog wel langs zal komen in dit topic...

6. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (18 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door DjFrankie)

De bekendste artiest van deze finale eindigt nipt in het linkerrijtje, maar ook op een steenworp afstand (1 punt) van het podium. My Favourite Faded Fantasy is wat mij betreft een verademing vergeleken met zijn bekendste nummers. Opvallend is dat hij maar vijf keer genoemd is en geen één keer op #1. Zijn nieuwste single (I Don't Want to Change You) vind ik overigens weer helemaal niks.

5. iamamiwhoami - Blue Blue (18 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno en Co Jackso)

iamamiwhoami is het troetelkind van RateYourMusic en brengt zo ongeveer alles uit op single. Vandaar dat je haar ook nogal vaak tegenkomt in dit topic. En soms is het dan raak, zoals nu. Ik vind dat juist weer een van haar minste nummer, maar smaken verschillen.

4. JD Twitch - Why Go to War? [Cover] (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Teunnis)

Wat mij betreft hét prijsnummer van deze maand. De Nigeriaanse synth-pionier William Onyeabor kreeg een mooi ode in de vorm van een tribute-album. Artiesten als Hot Chip, Daphni (a.k.a. Caribou) en The Vaccines kregen een speciale Moog cadeau en mochten een nummer van de Nigeriaan bewerken. Het beste nummer daarvan heeft hier al lang geleden een keer meegedaan (Ye Ye van Daphni), maar ook deze van JD Twitch (a.k.a. Optimo) mag er wezen.

Teunnis schreef:
Ik vind dat juist weer een van haar minste nummer, maar smaken verschillen.

Ik ook, maar nog altijd beter dan al de rest in deze matige finale.

3. Seasurfer - Stay (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van DjFrankie en Salvadore)

Zo heel vaak kom ik rock - afgezien van krautrock - uit Duitsland niet tegen. Dit potje shoegaze viel bij een aantal users flink in de smaak; net als de nummer 4, 5 en 6 werd dit maar vijf keer genoemd. Om dan alsnog 19 punten te halen is knap. Het album heeft nog nul stemmen, ik ga er vanuit dat daar toch wel verandering in gaat komen.

2. Tom Vek - Sherman (Animals in the Jungle) (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Arrie en Dance Lover)

The best of the rest. Het grappige was dat ik eerder vanmiddag Nine Inch Nails luisterde en direct daarna dit nummer (omdat ik die als enige van de finalisten nog niet gehoord had). Dan vallen de gelijkenissen wel direct op (vooral de zang). Deze artiest is trouwens ook te horen op de mixtape van herman. Als je dat topic nog niet gespot had, ga het gauw checken!

1. Goat - Hide from the Sun (27 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Don Cappuccino, nummer 1 van Don Cappuccino, dumb_helicopter en wibro)

Goat is back! En hoe! De mysterieuze Zweedse band kwam twee jaar geleden met een onwijs sterk debuut, maar haald in dit topic tweemaal net de finale niet. Nu lukt het ze wel en worden ze meteen de maandwinnaar. Het overtuigd me nog niet zoals hun beste nummers op World Music, maar slecht is het allerminst (stond bij mij op #2). Hide from the Sun werd het meest genoemd, had de meeste #1-noteringen en zes punten voorsprong op de rest - een verdiende winnaar me dunkt!

Bedankt voor het noemen van mijn mixtape. En ook een leuke uitslag, al vind ik die nummers van Kovacs en Damien Rice niet veel aan. Altijd goed als JD Twitch ergens voorbij komt.

inquestos schreef:
Jammer, dacht ook dat de deadline later zou vallen, mijn top12 stond al klaar, maar een 2de luisterbeurt vond ik nog nodig.

Idem hier, anders had ik wel gestemd.

Wow, Goat gewoon de winnaar van de maand! Eindelijk eens een nominatie van mij op de eerste plaats!

Goat als winnaar had ik ook niet zien aankomen.

Ondanks dat Goat net buiten mijn Top 5 viel, zeker een mooie winnaar. En gefeliciteerd Don!

Goat is een leuke winnaar

Voor mijn eigen statistieken/jaarlijst/complottheoristen nog mijn top12:
1. JD Twitch - Why Go to War? [Cover] 9-
2. Se Delan - Dirge 8,5
3. Until the Ribbon Breaks - Until the Ribbon Breaks 8,5
4. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 8+
5. Shura - Touch 8+

Real Estate - Had to Hear 8+
Tom Vek - Sherman (Animals in the Jungle) 8-
Goat - Hide from the Sun 8-
Phoria - Atomic 7,5
iamamiwhoami - Blue Blue 7,5
Kovacs - My Love 6,5
Seasurfer - Stay 5,5

Overigens mooi dat je het nog altijd zo leuk (en steeds leuker) weet te presenteren Teunnis. Dat het er dan bij inschiet en plots moet kan af en toe gebeuren.

De top-20 van augustus:

1. Goat - Hide from the Sun
2. Tom Vek - Sherman (Animals in the Jungle)
3. Seasurfer - Stay
4. JD Twitch - Why Go to War? [Cover]
5. iamamiwhoami - Blue Blue
6. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy
7. Until the Ribbon Breaks - Until the Ribbon Breaks
8. Se Delan - Dirge
9. Real Estate - Had to Hear
10. Kovacs - My Love
11. Phoria - Atomic
12. Shura - Touch
13. Hozier - Take Me to Church
14. Tony Allen feat. Damon Albarn - Go Back
15. Clark - Unfurla
16. Plaid - Hawkmoth
17. Austra - Habitat
18. Black Rivers - The Ship
19. Richard Fearless - Gamma Ray [Legowelt Remix]
20. LANY - Walk Away

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus

We gaan rap door naar de maand september. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 september zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand september uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums op MuME die in september zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 30 september:

Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry
Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me
Julian Casablancas + The Voidz - Human Sadness
Indiana - Solo Dancing
A.G. Cook feat. Hannah Diamond - Keri Baby

De acht best beoordeelde nummers van de maand september uit het topic Maak kennis met... 2014:

GusGus - Airwaves
Perfume Genius - Grid
The Juan MacLean - A Simple Design
Simple Minds - Blindfolded
Get Well Soon - Staying Home
The Mispers - Dark Bits
Lunatic Soul - Cold
Fatherson - Mine for Me

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit september op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

alt-J - Nara
Interpol - My Desire
U2 - Cedarwood Road
Aphex Twin - XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix]
Thom Yorke - The Mother Lode
Ryan Adams - Gimme Something Good
Leonard Cohen - Did I Ever Love You
Avi Buffalo - Overwhelmed with Pride
Broeder Dieleman - Aalscholvers
Prince - Breakdown
The Pineapple Thief - Bond
Prince & 3rdEyeGirl - Wow
Allah-Las - Every Girl
Robert Plant - Rainbow
Death from Above 1979 - The Physical World
Goat - Goatslaves
Lucinda Williams - Compassion

Alfabetische lijst:

A.G. Cook feat. Hannah Diamond - Keri Baby
Allah-Las - Every Girl
alt-J - Nara
Aphex Twin - XMAS_EVET10 [120][Thanaton3 Mix]
Avi Buffalo - Overwhelmed with Pride
Broeder Dieleman - Aalscholvers
Death from Above 1979 - The Physical World
Fatherson - Mine for Me
Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me
Get Well Soon - Staying Home
Goat - Goatslaves
GusGus - Airwaves
Indiana - Solo Dancing
Interpol - My Desire
Julian Casablancas + The Voidz - Human Sadness
Leonard Cohen - Did I Ever Love You
Lucinda Williams - Compassion
Lunatic Soul - Cold
Perfume Genius - Grid
Prince - Breakdown
Prince & 3rdEyeGirl - Wow
Robert Plant - Rainbow
Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry
Ryan Adams - Gimme Something Good
Simple Minds - Blindfolded
The Juan MacLean - A Simple Design
The Mispers - Dark Bits
The Pineapple Thief - Bond
Thom Yorke - The Mother Lode
U2 - Cedarwood Road

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht

31. Thom Yorke - Guess Again!
32. Die Antwoord - Cookie Thumper!

33. broeder Dieleman - Leger van de Heer
34. SOMI (ft. Common) - When Rivers Cry

Iemand anders mag Damien Rice toevoegen, ik laat hem vallen. In plaats daarvan een (ik denk voor de meeste) onbekend nummer, wel zo leuk.

35. Andy Stott - Violence
36. Caustic Window - Mumbly

37. NehruvianDOOM - OM
38. Cho - '93

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.